* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 27 maj 2009 - 15:11
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Det funkar men om du har fler boxar måste du koppla: Fiber in - Bredbandsswitch - tvsplitter - Homeplug/Powerline - Homeplug/Powerline - Digitalboxar
Jag har det kopplat så hemma hos oss och det funkar finfint:)
Vad är en Homeplug/Powerline?
Postad 27 maj 2009 - 15:30
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
En adapter som du ansluter i vägguttaget så du kan skicka nätverkstrafik över ditt elnät till en mottagande adapter. Verkar fungera bra för flera. Fungerade mindre bra hemma hos mig (skaplig hastighet men inte kontinuerligt).
Postad 27 maj 2009 - 18:27
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
"Typ" en sån här: http://www.dustinhom...5010098277.aspx
Postad 27 maj 2009 - 22:39
MantaRacing
-
MantaRacing
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
I dagsläget finns ingen box med inspelning med det är på gång. Till dess kan antingen koppla en DVD med inspelning eller motsvarande till en av boxarna. Själv har jag kopplat en box till datorns TV-kort och spelar in på datorns hårddisk. USB-porten är inte aktiverad så där kan du inte ansluta något för närvarande.
Mvh
A
Hallberg: Måste bara fråga vilken box du använder dig av? vilket tv-kort? samt vilken typ av kabel du använder.. Sitter och funderar på denna lösning själv men vet inte riktigt vad jag ska investera i
Postad 27 maj 2009 - 23:07
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Någon som vet vad som händer om man använder de nya inställningsmöjligheten (576p eller 720p) om man i setupen valt RGB eller 1080i? Jag hittar ingen beskrivning av denna nyhet!
Kanske vår Marcus från Telia kan?
Postad 28 maj 2009 - 09:30
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hallberg: Måste bara fråga vilken box du använder dig av? vilket tv-kort? samt vilken typ av kabel du använder.. Sitter och funderar på denna lösning själv men vet inte riktigt vad jag ska investera i 
Nu har jag haft mina saker några år, men till datorn har jag en 1510-box kopplad via scart till ett Hauppauge internt kort via dess S-video-ingång.
Mitt kort stödjer både analog-tv och DVB-T, men det är egentligen rätt så ointressant eftersom jag bara kan använda AV-ingången. Men kortet skaffade jag när jag bodde i gamla huset och då behövde jag kanalväljarna. Så om man inte har behov av en intern kanalväljare på kortet så skulle man kunna skaffa vilket "skitkort" som helst som har en AV-ingång. Det kanske kan gå att hitta kort utan DVB-T stöd billigt. I princip skulle nedanstående kort fungera.
/A
Redigerat av hallberg, 28 maj 2009 - 13:41.
Postad 28 maj 2009 - 16:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Upplever du skillnader mellan kanalerna? Jag har aldrig fått bra bild på Kanal 9 eller SVT24. Har haft tekniker från Telia (Relacom) hem till mig som inte kan hitta något fel. Man har ställt om profiler och allt möjligt i nätet men det blir aldrig bra bild på dessa två kanaler. Till slut sket jag i det eftersom jag har Kanal 9 analogt via ComHem. Ifrån Telia hörde de aldrig mer av sig efter att teknikern åkt ifrån oss med ett ryck på axlarna att dom nog inte vet exakt vad som kan vara fel.
Teknikern som var hem sa att exempel på kanaler som drar mer bandbredd är Kanal 9, SVT24 och Barnkanalen (vilken vi aldrig tittar på hemma så jag kan inte säga om jag har problem på den). Men de lyckas alltså inte lösa detta, om det är ett bandbreddsproblem eller något annat vet inte jag. Det är intressant att jag på vardagsmorgnar kan se nyheterna på SVT1 och bläddra till samma sändning på SVT24 och få en massa pixlar och frysningar.
Det är korrekt att TV kanalerna varier i bandbredd som du beskriver. Har man inte tillräckligt med bandbredd så får man i första hand problem med vissa kanaler. Jag skulle vilja att du med kunde kontatka oss via formuläret eller via pm här på forumet med ditt telfonnummer/kundnummer/personnummer så vi kan titta på vad som hänt i ditt ärende. Markus Johansson Telia Kundservice (Rörande 1081i/720p inställning) Kanske vår Marcus från Telia kan?
Jag ska kontrollera det och återkommer. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 maj 2009 - 08:28
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Hej!
Funderar på att skaffa telia digital tv. Men är rädd att onlinespelen jag spelar ska börja lagga. Får man lagg när man skaffar digital tv eller är det ett rykte?
Mvh D
Postad 29 maj 2009 - 09:17
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hej!
Funderar på att skaffa telia digital tv. Men är rädd att onlinespelen jag spelar ska börja lagga. Får man lagg när man skaffar digital tv eller är det ett rykte?
Mvh D
Det stämmer att du via ADSL med tv aktiverat får lite sämre svarstid. Självklart ej om du har fiber.
Postad 29 maj 2009 - 09:37
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Så om jag har ADSL och spelar online så bör jag hålla mig ifrån telia digital tv?
Mvh D
Postad 29 maj 2009 - 10:05
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Dina pingtider ökar något om du har Telias digitalTV och ADSL... men bara när digitalboxen är påslagen.
Postad 29 maj 2009 - 10:09
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Så om jag har ADSL och spelar online så bör jag hålla mig ifrån telia digital tv?
Mvh D
Om du spelar online ska du absolut inte ha digitaltv från Telia om du sitter på ADSL. Responstiden sticker upp från 5ms till cirka 30ms på svenska siter.
Postad 29 maj 2009 - 10:19
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Dina pingtider ökar något om du har Telias digitalTV och ADSL... men bara när digitalboxen är påslagen.
Det stämmer ej, pingtiden blir sämre även om tv boxen är avstängd. Vad som dock varierar är hur mycket bandbredd som äts upp av tv boxen beroende på om den är av eller på.
Postad 29 maj 2009 - 14:35
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Upplever du skillnader mellan kanalerna? Jag har aldrig fått bra bild på Kanal 9 eller SVT24. Har haft tekniker från Telia (Relacom) hem till mig som inte kan hitta något fel. Man har ställt om profiler och allt möjligt i nätet men det blir aldrig bra bild på dessa två kanaler. Till slut sket jag i det eftersom jag har Kanal 9 analogt via ComHem. Ifrån Telia hörde de aldrig mer av sig efter att teknikern åkt ifrån oss med ett ryck på axlarna att dom nog inte vet exakt vad som kan vara fel.
Teknikern som var hem sa att exempel på kanaler som drar mer bandbredd är Kanal 9, SVT24 och Barnkanalen (vilken vi aldrig tittar på hemma så jag kan inte säga om jag har problem på den). Men de lyckas alltså inte lösa detta, om det är ett bandbreddsproblem eller något annat vet inte jag. Det är intressant att jag på vardagsmorgnar kan se nyheterna på SVT1 och bläddra till samma sändning på SVT24 och få en massa pixlar och frysningar.
Jag har samma problem fast hos mig är det Barnkanalen som sticker ut som sämst. Fruktansvärt dålig skärpa har jag på den kanalen,främst när dom sönder från studion. Är det en program som sänds är det bättre bild.
Postad 29 maj 2009 - 14:39
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det stämmer att du via ADSL med tv aktiverat får lite sämre svarstid. Självklart ej om du har fiber.
Om du spelar online ska du absolut inte ha digitaltv från Telia om du sitter på ADSL.
Responstiden sticker upp från 5ms till cirka 30ms på svenska siter.
...pingtiden blir sämre även om tv boxen är avstängd. Vad som dock varierar är hur mycket bandbredd som äts upp av tv boxen beroende på om den är av eller på.
Ska försöka förklara lite teknik rörande tjänsten eftersom att ni tar upp ämnet. Om man har ADSL med digital-tv från Telia så ökar fördröjningen över ADSL förbindelsen med 20-25 ms berode på att man använder något som kallas interleave. Interleave används för att man vill undvika störningar på digital-tv tjänsten då modemet kan återskapa datapaket som ska till digital-tv boxen. Denna typ av korrigerade fel benämns ofta som FEC-fel av tekniker. Använder man inte interleave så kommer samtliga datapaket försvinna och då blir det störningar hela tiden. Man kallar paket som inte överförs korrekt mellan modem och telestation CV-fel. Det är normalt att en ADSL anslutning har FEC-fel, dom upträder normalt inte som bildstörningar. Har man mer än 60 FEC-fel på en minut brukar dock störningar uppkomma även på digital-tv tjänsten. Har man digital-tv med 1 tvbox över ADSL så är den högsta hastighet man kan få mellan modemet och telestationen 14 Megabit. Då Digital-tv använder omkring 6 megabit när den är påslagen så är högsta surfhastigheten omkring 8 Megabit när tv boxen är påslagen. Har man 2 digital-tv boxar på ADSL är den högsta hastigheten man kan ha mellan modem och telestation 22 megabit. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 maj 2009 - 14:48
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har samma problem fast hos mig är det Barnkanalen som sticker ut som sämst. Fruktansvärt dålig skärpa har jag på den kanalen,främst när dom sönder från studion. Är det en program som sänds är det bättre bild.
Som jag skrivit tidigare så är vissa av kanalerna som har högre bandbredd, du är precis som de andra välkommen att kontakta oss med kundnummer/perosnnummer/telefonnummer så kan vi titta specifikt på din anslutning. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 29 maj 2009 - 14:51.
Postad 29 maj 2009 - 17:51
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Som jag skrivit tidigare så är vissa av kanalerna som har högre bandbredd, du är precis som de andra välkommen att kontakta oss med kundnummer/perosnnummer/telefonnummer så kan vi titta specifikt på din anslutning.
Markus Johansson Telia Kundservice
Tack för det. Jag har skickat in ärendet via webbformuläret.
Postad 30 maj 2009 - 09:23
Johnnyboy
-
Johnnyboy
-
Användare
-
-
113 inlägg
Ska försöka förklara lite teknik rörande tjänsten eftersom att ni tar upp ämnet.
Om man har ADSL med digital-tv från Telia så ökar fördröjningen över ADSL förbindelsen med 20-25 ms berode på att man använder något som kallas interleave. Interleave används för att man vill undvika störningar på digital-tv tjänsten då modemet kan återskapa datapaket som ska till digital-tv boxen. Denna typ av korrigerade fel benämns ofta som FEC-fel av tekniker. Använder man inte interleave så kommer samtliga datapaket försvinna och då blir det störningar hela tiden. Man kallar paket som inte överförs korrekt mellan modem och telestation CV-fel. Det är normalt att en ADSL anslutning har FEC-fel, dom upträder normalt inte som bildstörningar. Har man mer än 60 FEC-fel på en minut brukar dock störningar uppkomma även på digital-tv tjänsten.
Har man digital-tv med 1 tvbox över ADSL så är den högsta hastighet man kan få mellan modemet och telestationen 14 Megabit. Då Digital-tv använder omkring 6 megabit när den är påslagen så är högsta surfhastigheten omkring 8 Megabit när tv boxen är påslagen. Har man 2 digital-tv boxar på ADSL är den högsta hastigheten man kan ha mellan modem och telestation 22 megabit.
Mycket intressant information, Markus, stort tack! När jag kollar i webbgränssnittet för min Thomson-router (under Bredbandsanslutning -> DSL-anslutning -> Detaljer ser jag följande siffror: Aktiv tid: 24 dagar, 12:36:48 FEC-fel (upp/ned): 2 / 15.479.582
Med lite matematik får jag detta till 15.479.582 fel på (24*24) + 12 = 588 timmar, dvs. 15.479.582 / 588 = 26.326 fel per timme, dvs 26.326 / 60 = 439 fel per minut. Det är ganska bra mycket mer än 60 fel per minut, så det är kanske inte så konstigt att jag upplever ordentliga störningar på digital-tv-tjänsten. Markus, du skrev i ett PM till mig att Telia kan skicka ut en supporttekniker för att undersöka saken. Jag har dock svårt att förstå exakt vad denna tekniker skulle kunna hjälpa till med. Hur skulle en tekniker kunna förbättra kvaliteten på förbindelsen mellan telestationen och modemet? /John
Postad 30 maj 2009 - 18:57
millstream
-
millstream
-
Användare
-
-
196 inlägg
Telia Kundservice,
Jag får fortfarande 4:3-bild även när det skulle vara 16:9 när jag startar boxen och måste byta till en kanal som sänder 4:3 för att sedan byta tillbaka till en 16:9-kanal för att få rätt bildförhållande. Den senaste uppdateringen fixade uppenbarligen inte problemet, när kan jag förvänta mig att en fix för detta kommer?
Är jag ensam om detta problem?
Löser en 1910-box detta? I så fall vill jag ha en sådan.
/Anders
Samsung M86 och 1510-box
Postad 30 maj 2009 - 21:42
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Förstår inte varför en massa sitter med gamla 1510 boxar när man kan få en 1910 genom att bara kontakta Telia.
Postad 30 maj 2009 - 22:53
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Förstår inte varför en massa sitter med gamla 1510 boxar när man kan få en 1910 genom att bara kontakta Telia.
Har man bara Scart så är valet enkelt, Scart via 1910 boxen är en ren missär.
Postad 31 maj 2009 - 00:21
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Telia Kundservice, Jag får fortfarande 4:3-bild även när det skulle vara 16:9 när jag startar boxen och måste byta till en kanal som sänder 4:3 för att sedan byta tillbaka till en 16:9-kanal för att få rätt bildförhållande. Den senaste uppdateringen fixade uppenbarligen inte problemet, när kan jag förvänta mig att en fix för detta kommer? Är jag ensam om detta problem? Löser en 1910-box detta? I så fall vill jag ha en sådan.
/Anders Samsung M86 och 1510-box
Jag har samma problem med en av mina TV via Scart och 1510 boxen, inte testat 1910 med samma TV ...
Postad 31 maj 2009 - 06:17
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Har man bara Scart så är valet enkelt, Scart via 1910 boxen är en ren missär.
Precis! Och att det inte verkar gälla alla att "bara kontakta Telia". Själv har jag alltid fått svaret att det kostar en tusenlapp. En liten rolig sido-historia, för ca ett år sedan bytte (uppgraderade) jag från deras gratis multi-paket till deras large. Gjorde detta över telefon och i slutet av samtalet kom jag på att jag skulle fråga om 1910-boxen. Åh Nej sa hon så snällt, då fick jag inte uppgradera vilket jag nu hade gjort. Då borde jag ha sagt att jag sa upp multi och sedan direkt göra en nybeställning på large så hade jag fått den på köpet. Frågade om hon inte kunde backa min uppgradering men det gick inte för egentligen fick hon ju inte ge den infon åt mig som hon just gett. Hehehe.. Vad jag vill säga är att för vissa som ringer till Telia (eller är det kanske beroende på vem man råkar prata med och hur villig den är att tänja på reglerna?) verkar det aldrig vara några problem att få byta apparater och modem och tv-boxar och allt vad det kan vara gratis. Andra får svaret att det kostar. Men som tidigare nämnts. 1910-boxen är inget att ha för den som ändå använder SCART.
Postad 31 maj 2009 - 06:58
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
För mig var det inget problem med att byta från 1510 till 1910 boxen. Ringde "bara" och sa att jag hade köpt ny tv med hdmi ingång. Visst då skickar vi en ny box, men du måste skicka tillbaka den gamla. Vi skickar med ett "retur porto". Det dröjde visserligen 5 månader innan "retur portot" kom med det kan man ju leva med.
Däremot krånglar hdmi porten på 1910 boxen, kan just nu bara få ut bild och ljud via scarten. Någon som vet hur man eventuellt kan få igång den igen eller är det boxbyte som gäller?
Postad 31 maj 2009 - 11:05
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
För mig var det inget problem med att byta från 1510 till 1910 boxen. Ringde "bara" och sa att jag hade köpt ny tv med hdmi ingång. Visst då skickar vi en ny box, men du måste skicka tillbaka den gamla. Vi skickar med ett "retur porto". Det dröjde visserligen 5 månader innan "retur portot" kom med det kan man ju leva med.
Däremot krånglar hdmi porten på 1910 boxen, kan just nu bara få ut bild och ljud via scarten. Någon som vet hur man eventuellt kan få igång den igen eller är det boxbyte som gäller?
Starta om boxen och håll inne info knappen. Där kan du kolla inställningarna om HDMI är påslagen eller inte, men va det inte när jag fick min box.
Postad 31 maj 2009 - 12:28
tpalsson
-
tpalsson
-
Användare
-
-
117 inlägg
För mig var det inget problem med att byta från 1510 till 1910 boxen. Ringde "bara" och sa att jag hade köpt ny tv med hdmi ingång. Visst då skickar vi en ny box.
Denna variant körde jag med också, fick den hemskickad gratis på ett par dagar... åsså slapp jag skicka tillbaka den gamla - så den står i garaget:)
Postad 31 maj 2009 - 13:39
nachoman
-
nachoman
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej,
Idag satt jag och tryckte runt lite med fjärrkontrollen till boxen och fick upp en lista på vad som visas på de olika kanalerna just nu i kanalordning. Alltså inte den vanliga menyn när man trycker på grön knapp där det är sorterat efter när programmen började. Jag har försökt få upp den lista igen men inte lyckats och inte hittat något i manualerna om den.
Är det någon som vet hur man får upp den??
För att förklara mer så såg listan ut såhär:
SVT1 Fråga doktorn
SVT2 K Special
TV3 Fab 5
TV4 Elitloppet direkt
o.s.v.
Listan var utan en liten "minitv" längst upp och utan information längst ner, så det fick plats rätt många kanaler i listan. Det här är en funktion jag verkligen saknat i boxens menyer så om någon vet är jag mycket tacksam
Postad 31 maj 2009 - 13:59
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Hej,
Idag satt jag och tryckte runt lite med fjärrkontrollen till boxen och fick upp en lista på vad som visas på de olika kanalerna just nu i kanalordning. Alltså inte den vanliga menyn när man trycker på grön knapp där det är sorterat efter när programmen började. Jag har försökt få upp den lista igen men inte lyckats och inte hittat något i manualerna om den.
För att förklara mer så såg listan ut såhär: SVT1 Fråga doktorn SVT2 K Special TV3 Fab 5 TV4 Elitloppet direkt o.s.v.
Listan var utan en liten "minitv" längst upp och utan information längst ner, så det fick plats rätt många kanaler i listan. Det här är en funktion jag verkligen saknat i boxens menyer så om någon vet är jag mycket tacksam
Tryck på OK-knappen!  Tabellen finns på sidan 14 i den tryckta manualen. Den tryckta manualen verkar saknas online på www.telia.se
[här fanns en bild som jag inte lyckades få med i citatet, men den finns på sidan 180]
Det där är ifrån Motorolas Installationsinstruktioner, svart-vitt 16-sidigt häfte. Det kanske förklarar varför den inte finns på telia.se  2 citat och svar i samma inlägg!!! Det har jag inte lyckats med förrut...
Redigerat av Bopper, 31 maj 2009 - 14:05.
Postad 31 maj 2009 - 13:59
bennety
-
bennety
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej,
För att förklara mer så såg listan ut såhär: SVT1 Fråga doktorn SVT2 K Special TV3 Fab 5 TV4 Elitloppet direkt o.s.v.
Tryck in OK-knappen när du tittar på tv, så får du upp den menyn.
Postad 31 maj 2009 - 14:50
nachoman
-
nachoman
-
Rookie
-
6 inlägg
Tryck på OK-knappen! 
Tryck in OK-knappen när du tittar på tv, så får du upp den menyn.
Sååå enkelt det var  ... stort tack ska ni ha!
Postad 31 maj 2009 - 16:27
Unregistered55e17f65
-
Unregistered55e17f65
-
Användare
-
-
184 inlägg
Tjenare
Jag har precis fått mitt digitaltv via adsl, men jag undrar måste man ha telias egna modem? jag har ett trådlöst modem/router sedan innan som funkar bra och det stör mig att det bara är två utgångar som funkar på detta modemet. Med ps3, squeezebox, tv och dator blir det ju tajt på två utgångar.
Tips ideer någon?
Postad 31 maj 2009 - 16:51
Phredreeke
-
Phredreeke
-
Forumräv
-
-
798 inlägg
Låter som du behöver en nätverksswitch. Du kopplar in switchen på modemets nätverksport, och sen så kopplar du in övriga enheter på switchen.
Postad 31 maj 2009 - 19:56
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har precis fått mitt digitaltv via adsl, men jag undrar måste man ha telias egna modem? jag har ett trådlöst modem/router sedan innan som funkar bra och det stör mig att det bara är två utgångar som funkar på detta modemet. Med ps3, squeezebox, tv och dator blir det ju tajt på två utgångar.
Du behöver antingen ha Zyxel modemet eller Thomson 787/780 modemet för att få det att fungera. Har du tjänsten Telia smart så du får "låna" Thomson 787 modemet av Telia så då har du ett routermodem. Låter som du behöver en nätverksswitch. Du kopplar in switchen på modemets nätverksport, och sen så kopplar du in övriga enheter på switchen.
Det finns ingen lösning som möjliggör att du kan koppla in en ”nätverskswitch” för att lösa detta med ett annat modem än de som stödjer PVC. Bredbandsswitchen som de flesta LAN kunder har hanterar endast den typen av lösning, går inte att koppla in bakom ett modem. Man kan dock koppla in en router i port 1 i zyxelmodemet eller koppla in en vanlig switch i valfri port på Thomson modemet om du behöver fler än 4 portar. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 31 maj 2009 - 20:09.
Postad 31 maj 2009 - 23:01
Unregistered55e17f65
-
Unregistered55e17f65
-
Användare
-
-
184 inlägg
man tackar för info, vill man göra någonting så har man alltså en endaste port att använda sig av för att splitta/switcha vidare till spel, dator mm.
Postad 31 maj 2009 - 23:20
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Och i den porten sätter du den trådlösa routern som (för mig i alla fall) följde med!
Redigerat av ansgar, 01 juni 2009 - 13:43.
Postad 01 juni 2009 - 07:19
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Det där är ifrån Motorolas Installationsinstruktioner, svart-vitt 16-sidigt häfte. Det kanske förklarar varför den inte finns på telia.se
Om det nu är ett av de få ställen där det står hur man aktiverar HDMI så borde den väl finnas på www.telia.se aven om de inte är telia ligger bakom häftet.
Postad 01 juni 2009 - 09:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
man tackar för info, vill man göra någonting så har man alltså en endaste port att använda sig av för att splitta/switcha vidare till spel, dator mm.
Ja, du har bara en ip adress för "surf" tjänsten så det behövs ju inte några flera portar. Du kan koppla en bredbandsrouter i porten om du vill ha flera enheter ansluta. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 01 juni 2009 - 15:21.
Postad 01 juni 2009 - 11:44
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Ja, du har bara en ip adress för "surf" tjänsten så det behövs ju inte några flera bortar. Du kan koppla en bredbandsrouter i porten om du vill ha flera enheter ansluta.
Vet du om det är på gång att höja bitraten på kanalerna snart? den ligger ju i underkant idag och många påpekar att de ser makroblock i bilden. Sen vore det bra med en box med allt integrerat även för IPTV med wlan, IPTV box med inbyggd WLAN, samt en kombinerad box med modem, router, switch och WLAN för både IPTV och Data.
Postad 01 juni 2009 - 15:28
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Om det nu är ett av de få ställen där det står hur man aktiverar HDMI så borde den väl finnas på www.telia.se aven om de inte är telia ligger bakom häftet.
Du behöver inte ändra i boot menyn längre för att få output på HDMI. Stoppar du bara i HDMI kabeln får du helt enkelt blid på TV:n via den. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 01 juni 2009 - 15:30
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Någon mer än jag som har problem med att få digitalljudet att fungera?
Och Ja, jag har bytt box x antal gånger, haft kontakt med supporten och inga fel på tjänsten enligt dem, haft min processor inne för kontroll och byte av kretsar, bytt kablar och självklart så har jag ställt in boxen på att skicka ut ljudet digitalt osv osv.
Har aldrig fått ut digitalljud från tjänsten och supporten har ingen förklaring till vad det kan bero på.
Markus på Telia; något fel du känner till och vet vad det beror på?
Redigerat av Unregistered2dabe7b8, 01 juni 2009 - 15:31.
Postad 01 juni 2009 - 15:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Vet du om det är på gång att höja bitraten på kanalerna snart? den ligger ju i underkant idag och många påpekar att de ser makroblock i bilden.
Det vet jag inte. Men då det är ganska många som har problem i dagsläget med att de har för dålig uppkoppling är det nog inte så troligt att sker inom en snar framtid. Sen vore det bra med en box med allt integrerat även för IPTV med wlan, IPTV box med inbyggd WLAN, samt en kombinerad box med modem, router, switch och WLAN för både IPTV och Data.
Har man telia smart så finns allt utom trådlös IPTV i modemet. Det som saknas är ju integrerade "ruckus" i modemet och digital-tv boxen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 01 juni 2009 - 16:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Någon mer än jag som har problem med att få digitalljudet att fungera? Och Ja, jag har bytt box x antal gånger, haft kontakt med supporten och inga fel på tjänsten enligt dem, haft min processor inne för kontroll och byte av kretsar, bytt kablar och självklart så har jag ställt in boxen på att skicka ut ljudet digitalt osv osv.
Har aldrig fått ut digitalljud från tjänsten och supporten har ingen förklaring till vad det kan bero på. Markus på Telia; något fel du känner till och vet vad det beror på?
Jag antar att det finns flera här som är bättre på det än mig. Jag vet att det finns folk här som har fått det att fungera. Det är nog bra om du berättar vad det är för utrustning du har och hur du har kopplat in utrustningen till att börja med... Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 01 juni 2009 - 20:44
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
det var inga problem för mig att koppla in optisk kabel från boxen till min reciever.
Postad 01 juni 2009 - 20:52
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Någon mer än jag som har problem med att få digitalljudet att fungera? Och Ja, jag har bytt box x antal gånger, haft kontakt med supporten och inga fel på tjänsten enligt dem, haft min processor inne för kontroll och byte av kretsar, bytt kablar och självklart så har jag ställt in boxen på att skicka ut ljudet digitalt osv osv.
Har aldrig fått ut digitalljud från tjänsten och supporten har ingen förklaring till vad det kan bero på. Markus på Telia; något fel du känner till och vet vad det beror på?
Det är bara SVT1 & SVT2 och några Canal+,TV1000 kanaler som sänder DD ljud
Postad 01 juni 2009 - 22:38
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Du behöver inte ändra i boot menyn längre för att få output på HDMI. Stoppar du bara i HDMI kabeln får du helt enkelt blid på TV:n via den.
Ingevidare bra lösning då man som jag vill ha både Scart och HDMI anslutet och byter mellan 1080i och RGB men inte vill behöva koppla ur HDMI kabeln för att få igång RGB i Scart ... föredrar att det som väljs i menyn inte automatiskt väljs bort ... jag använder Scart RGB vid inspelning men vill ha HDMI till TV annars.... Bäst skulle vara om båda signalerna levererades samtidigt. Jag fick bättre svärta i min 1910 med RGB efter de större uppdateringarna, så inspelingarna blir nu riktigt bra. Men jag vill gärna ha HDMI till TVn. Inspelning med Scart/komposit = Skit! vilket är det man får om HDMI är anslutet. Vet du om det är på gång att höja bitraten på kanalerna snart? den ligger ju i underkant idag och många påpekar att de ser makroblock i bilden.
Trist att vi som inte har ADSL skall behöva dessa bildförsämringar ... detta måste Telia lösa, oacceptabelt
Redigerat av kentrj, 01 juni 2009 - 22:46.
Postad 02 juni 2009 - 07:00
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Trist att vi som inte har ADSL skall behöva dessa bildförsämringar ... detta måste Telia lösa, oacceptabelt
Håller med.
Postad 02 juni 2009 - 07:10
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det vet jag inte. Men då det är ganska många som har problem i dagsläget med att de har för dålig uppkoppling är det nog inte så troligt att sker inom en snar framtid.
Jag skrev tidigare och undrade, men har inte fått något svar; Som jag ser det så borde Telia försöka lösa detta på något sätt. Den enklaste lösningen bör väl vara att gå över på MPEG4 på alla sändningar. Därmed skulle man kunna dra upp bitraten i bildinformationen som skickas, samtidigt som bra komprimering får ned det faktiska datat som behöver skickas över linan. Skickar man t.ex. SVT1 som idag är runt 5,5 Mbit i en MPEG4-ström så bör man väl få ner bandbredden som behövs till runt 2 Mbit? Därmed har man plats att dra upp kvaliteten till motsvarande 10 Mbit i MPEG2 och sedan med MPEG4:s hjälp dra ned detta till runt 5 Mbit. Enda problemet med detta är 1510-boxarna som inte klarar MPEG4. Lösningen kan ju vara att sända dubbla strömmar med olika komprimering, där 1510-boxen prenumenerar på MPEG2-strömmen (med sämre kvalitet) och 1910-boxen prenumererar på MPEG4-strömmen. Om man nu av någon anledning inte vill gå över på MPEG4 så skulle dubbla strömmar på samma sätt kunna användas för att skicka ut en MPEG2-ström med hög kvalitet till LAN-kunder och en annan med lägre kvalitet till ADSL-kunder. Kanske det t.om. kan vara valbart i boxen om man vill köra High eller Low quality så får kunden själv prova om deras lina håller för den högre kvaliteten eller om dom måste köra den lägre. Jag förordar ändå omedelbar övergång till MPEG4 på ett eller annat sätt. Tekniken finns, borde bara vara att trycka på en knapp (dock med förbehållet att alla 1510-boxar slutar fungera).
Postad 02 juni 2009 - 10:14
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag antar att det finns flera här som är bättre på det än mig. Jag vet att det finns folk här som har fått det att fungera. Det är nog bra om du berättar vad det är för utrustning du har och hur du har kopplat in utrustningen till att börja med...
Har 1510 boxen och den är ansluten med S/PDIF mot processorn (Primare 31.7) Som jag skrev så har jag nog "felsökt" och prövat allt som går. Processorn är det inget fel på då den funkar utan problem tillsammans med andra enhter som är anslutna med S/PDIF alt Toslink (PS3:a och DVD) Det är bara SVT1 & SVT2 och några Canal+,TV1000 kanaler som sänder DD ljud
Jo, men digitalljudet funkar ändå inte.
Postad 02 juni 2009 - 11:14
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Telia borde inte sälja iptv till kunder som har redan problem idag med nuvarande bitrate på kanalerna.
Detta drar ner för alla kunder som vill ha bra bildkvalite vilket Telia inte levererar idag, om ni kör fast er på detta idag så lär man inte se en förändring från Telia om 10 år heller.
Bra teknik, men Telia drar tyvärr gör det inte attraktivt genom att ha denna policy, ännu mer skrattretande är alla som sitter på Telias FiberLAN, vad ska man med fiber till när ni på Telia ändå kör en bitrate som är anpassat för den kund med sämst förbindelse?
Eller ni kanske inte upplyser era nya Fiberlan kunder innan kontraktstecknande att det är på detta sätt?
Postad 02 juni 2009 - 14:23
Unregistered922e460e
-
Unregistered922e460e
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Kan bara instämma med er som påtalar att det är under all kritik att vi skall behöva acceptera den nuvarande bildkvalitén på tex. SVTs kanaler enkom för att telia skall kunna kränga digitaltv till folk så långt ut i busken som möjligt. Sitter själv på fiberanslutning och har ingen reell möjlighet att få något annat än telia då min bostadsrättsföreningn sålt sig för de närmsta 5 åren.
Är det någon som vet vad SVT tycker om att telia komprimerar om deras videoströmmar? Vill minnas att jag såg en länk här på forumet till SVTs regler för distribution av deras programutbud och om jag inte missminner mig så var det ganska strikta krav på vad man fick och inte fick göra.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|