Låter verkligen cd-spelare så olika?
Startad av
Gäst_mankesaz_*
, Oct 02 2005 11:30
905 svar till detta ämne
Postad 31 January 2009 - 23:46
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag köper blindtest utan problem hela vägen till apparatbytet. Apparatbytet bör jag som lyssnare kunna styra själv. Lyssningen fungerar som öppen lyssning i den meningen att jag själv växlar apparat. Skillnaden är att jag inte vet VAD som spelar mer än t.ex A eller B.
Det är ju inte blindtest om du vet att du lyssnar på A eller B. Och det är så jag utmanar dig att fixa nivåmatchat. Om det är hörbara skillnader så är det inga problem att kunna skilja dom åt.
Postad 01 February 2009 - 06:57
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Om jag skall utvärdera skillnader bör jag veta när jag byter från A till B eller C. Det är mycket möjligt att jag är "skadad" men jag fungerar så. Förövrigt är det inte alls säkert att skillnad hörs och för mig är det svårt att drabbas av placebo kring t.ex en signalkälla som jag enbart känner som B jämfört med A.
Testet kan ju göras i stil med ABX, där man både lyssnar öppet och blint. Du vet när A spelar, och när B spelar, det indikeras. Sedan vet du inte vilken ( A eller  som spelar när man indikerar X. Det är en bra metod som bör göra att det är lättare för lyssnaren att "bekanta" sig med ljudet, för att sedan se om man kan urskilja apparaterna från varandra i X-lyssningen. Har man möjlighet så finns det inget som hindrar från att lyssnaren helt styr vilket av A, B eller X har/hon lyssnar på. MVH /Chuck
Postad 01 February 2009 - 10:28
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Testet kan ju göras i stil med ABX, där man både lyssnar öppet och blint.
Du vet när A spelar, och när B spelar, det indikeras. Sedan vet du inte vilken ( A eller som spelar när man indikerar X. Det är en bra metod som bör göra att det är lättare för lyssnaren att "bekanta" sig med ljudet, för att sedan se om man kan urskilja apparaterna från varandra i X-lyssningen.
Har man möjlighet så finns det inget som hindrar från att lyssnaren helt styr vilket av A, B eller X har/hon lyssnar på.
Precis. Det är inte fel att hjälpa lyssnaren att veta vad denne ska lyssna efter, men sen gäller det att kunna bevisa det när man inte känner till ljudkällan i X.
Postad 01 February 2009 - 11:02
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Snack om bt i tråd efter tråd...Speciellt av personer med nyckelhålssmal praktiskt erfarenhet av hifi. Snacka om tradigt. Börja med att skaffa lite diverse saker testa lek och lär. Kom sedan och snacka. Dvs efter ni har kunskap baserad på egen erfaranenhet. Det som ni gör är att froterar er i ord med googlad kunskap.  Lever efter andras erfaranheter. uttrycker er klumpigt och generaliserande. Tycker er vara bättre än människor med betydligt större och bredare erfarenheter. Ta åt sig den som vill.
Jag finner detta eviga tramsande poänglöst tills de man debatterar med i alla fall har lite egen knowledge. Dessutom är det incke trovärdigt. Eftersom jag dessutom finner flera sakfel i debatten.
Tänk bara på BT.. Vad säger det egentligen? (ingenting) mer än om tja. Ingenting.
Mr välljud
Postad 01 February 2009 - 11:16
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Snack om bt i tråd efter tråd...Speciellt av personer med nyckelhålssmal praktiskt erfarenhet av hifi. Snacka om tradigt. Börja med att skaffa lite diverse saker testa lek och lär. Kom sedan och snacka. Dvs efter ni har kunskap baserad på egen erfaranenhet. Det som ni gör är att froterar er i ord med googlad kunskap. Lever efter andras erfaranheter. uttrycker er klumpigt och generaliserande. Tycker er vara bättre än människor med betydligt större och bredare erfarenheter. Ta åt sig den som vill.
Jag finner detta eviga tramsande poänglöst tills de man debatterar med i alla fall har lite egen knowledge. Dessutom är det incke trovärdigt. Eftersom jag dessutom finner flera sakfel i debatten.
Tänk bara på BT.. Vad säger det egentligen? (ingenting) mer än om tja. Ingenting. 
Jag tycker det räcker med att vara rationell och tänka logiskt för att inse vikten av det. Kul man man ju ha ändå utan BT. Massor med värdefull erfarenhet också, det tycker jag inte någon ska förneka. Men att försöka hindra folk från att uttrycka sig låter obegripligt konstigt. Det gör ju alla sidor ändå, kunskap eller inte. Det finns ju minst lika många oerfarna spån på båda sidor. Vilka har störst rätt att uttrycka sin uppfattning?
Redigerat av shifts, 01 February 2009 - 11:16.
Postad 01 February 2009 - 11:34
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Mr välljud
Är det mig du syftar på får du gärna förklara vad som är sakfel. För övrigt är det tämligen sunt att prata om ordentliga testförfaranden i en tråd som handlar om ljudkskillnader som kan tänkas vara små eller kanske tom icke hörbara. Sen är det givet att inte alla har möjlighet att genomföra tester i stpr omfattning. Dock håller jag med dig om att ibland kan man utläsa väl mycket plumpa uttalanden som bara kan uppfattas som malliga och menat som att trycka ner meningsmoståndare. MVH /Chuck
Postad 01 February 2009 - 11:50
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Nja, det är du som verkar tro det är lätt att bygga högtalare, vilket det absolut inte är. Det är väl rätt uppenbart med tanke på att 99,9% av marknaden är junk.
Du har alltså hört 100% av marknadens utbud?? Det kan jag säga att det har nog ingen i världen gjort så att komma med såna fördomsfulla uttalanden tycker jag är dåligt...det är en sak om du säger 99,9% av allt DU HÖRT, inte allt som finns!! Och ännu mer motsägelsefullt blir det om vi ska dra in dig på din egen bana där det ska vara blindtestat med samma förutsättningar innan man får uttala sig om något. Hur många av dessa 99,9% har du hört i samma rum och med samma förutsättningar i övrigt?? Extremt få skulle jag gissa och då har du ju ogiltigförklarat ditt eget uttalande i och med det. Och dina rekomenderade högtalare har du förstås hört med samma förutsättningar med och testat blint och kommit fram till att dom är dom enda bra?? Det kom du fram till eftersom du lyssnade på dom vid samma tillfälle, med samma förutsättningar som övriga 99,9% av marknaden??
Postad 01 February 2009 - 12:19
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Snack om bt i tråd efter tråd...Speciellt av personer med nyckelhålssmal praktiskt erfarenhet av hifi. Snacka om tradigt. Börja med att skaffa lite diverse saker testa lek och lär. Kom sedan och snacka. Dvs efter ni har kunskap baserad på egen erfaranenhet. Det som ni gör är att froterar er i ord med googlad kunskap. Lever efter andras erfaranheter. uttrycker er klumpigt och generaliserande. Tycker er vara bättre än människor med betydligt större och bredare erfarenheter. Ta åt sig den som vill.
Mr välljud
Sorry, men jag ser absolut inte som stor erfarenhet som någon som helst kvalitetsstämpel på det personen säger. Tycker att man i livet hela tiden springer på folk med mycket erfarenhet som det visar sig är totalt ute och cyklar, både på internet och utanför. Problemet är att man kan gå flera vägar med akumulerad erfarenhet, bl.a till insikt eller till fördom. Jag tycker snarare att deduktiv förmåga, förmåga att kunna ändra sig när man blir överbevisad och förmåga att lyssna och ta till sig nya ideer snabbt (men avfärda de som senare visar sig vara felaktiga) är bra egenskaper för en deltagare i debatter på internet. Folk som bestämt sig för något på förhand tillför inget eftersom de bara kommer bedriva envägskommunikation om och om igen.
Postad 01 February 2009 - 13:25
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Sorry, men jag ser absolut inte som stor erfarenhet som någon som helst kvalitetsstämpel på det personen säger. Tycker att man i livet hela tiden springer på folk med mycket erfarenhet som det visar sig är totalt ute och cyklar, både på internet och utanför. Problemet är att man kan gå flera vägar med akumulerad erfarenhet, bl.a till insikt eller till fördom.
Jag tycker snarare att deduktiv förmåga, förmåga att kunna ändra sig när man blir överbevisad och förmåga att lyssna och ta till sig nya ideer snabbt (men avfärda de som senare visar sig vara felaktiga) är bra egenskaper för en deltagare i debatter på internet. Folk som bestämt sig för något på förhand tillför inget eftersom de bara kommer bedriva envägskommunikation om och om igen.
Väl talat! Inte ovanligt att man anser att det räcker med att bara placera sig i en massa situationer utan reflektioner och kritskt tänkande kring situationerna. Man väljer medvetet eller omedvetet att höja sin upplevelse utan att kritiskt betänka och falsifiera (vilket behövs om man skall kunna dra säkra slutsatser).
Postad 01 February 2009 - 13:39
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Snack om bt i tråd efter tråd...Speciellt av personer med nyckelhålssmal praktiskt erfarenhet av hifi.
Vilka ha "nyckelhålssmal praktiskt erfarenhet" enligt dig? Och en ännu större fråga, hur vet du det, släkt med Saida eller?  Tänk bara på BT.. Vad säger det egentligen? (ingenting) mer än om tja. Ingenting. 
Mr välljud
Det säger sanningen, som alla erfarna lyssnare borde veta nu, men du kanske inte är så erfaren än.
Postad 01 February 2009 - 13:44
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Väl talat! Inte ovanligt att man anser att det räcker med att bara placera sig i en massa situationer utan reflektioner och kritskt tänkande kring situationerna. Man väljer medvetet eller omedvetet att höja sin upplevelse utan att kritiskt betänka och falsifiera (vilket behövs om man skall kunna dra säkra slutsatser).
Det är ju tyvärr så att den egna erfarenheten väger fortfarande mer än googlade rekommendationer a la LTS. Att hela tiden predika om blindtester sänder mycket avståndstagande signaler om både initiativ och intresse av hi-fi i allmänhet. Dessutom om ljudet är ohörbar mellan 2 spelare kan man ju faktiskt komma fram till det utan ett blindtest. Att blindtester också täcker bara en promille av allt testande är bra. Det är bättre att individen testar cd-spelarna på det sättet han/hon har tänkt att använda dom. Vill denne ha råd så frågar han/hon givetvis en som har erfarenhet, inte den som har lärt sig att GOOGLA.
Postad 01 February 2009 - 13:45
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Du har alltså hört 100% av marknadens utbud??
Vart har jag sagt det? Det kan jag säga att det har nog ingen i världen gjort så att komma med såna fördomsfulla uttalanden tycker jag är dåligt...det är en sak om du säger 99,9% av allt DU HÖRT, inte allt som finns!!
Jag kanske var otydlig när jag skrev det, såklart menade jag av det jag hört. Sen kan man fråga sig om det finns några guldkorn på marknaden som man inte vet om. Jag har medvetet försökt lyssna på dom högtalarna som anses vara korrekta och neutrala. Och ännu mer motsägelsefullt blir det om vi ska dra in dig på din egen bana där det ska vara blindtestat med samma förutsättningar innan man får uttala sig om något. Hur många av dessa 99,9% har du hört i samma rum och med samma förutsättningar i övrigt?? Extremt få skulle jag gissa och då har du ju ogiltigförklarat ditt eget uttalande i och med det.
Hmm, hur ska jag tolka dig här? Att du inte förstår skillnaden på kanske 10 000 gånger större fel mellan högtalaren än mellan CD spelare eller hur ska jag tolka det? Ska jag tolka att man inte kan höra massa fel som distorsion, burkljud, om dom släpper från högtalarna mm i okej rum? Såklart gör rummet massa, som jag påpekat innan, men en hel del saker påverkar ju inte rummet. Och dina rekomenderade högtalare har du förstås hört med samma förutsättningar med och testat blint och kommit fram till att dom är dom enda bra?? Det kom du fram till eftersom du lyssnade på dom vid samma tillfälle, med samma förutsättningar som övriga 99,9% av marknaden??
Jag har hört mina högtalare i mkt sämre förutsättningar än stort sett alla andra högtalare jag hört. Hört dom i månder i ett rum helt kalt på väggarna, utan matta mm. Så ja.
Postad 01 February 2009 - 13:45
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
kritskt tänkande
Detta är bra broder mittiprick. Kritik och källkritik och annan form av kritiv tjänar gott i objektivitetens farvatten. Sannerligen. Det jag dock kan undra är vem av er som idkar detta? Ni väljer EN linje och utan kritik sväljer den hel. Det ser man på att ni aldrig kritiserar förespråkare av kritisk hållning till hifi. Alla motiv och formuleringar verkar sväljas hel. Ni väljer kritikens väg och tjänar som egenutnämnda språkrör för denna ljine av tro/syn. Har ni kritiserat det egna synsättet. Sen saknar ni en förmåga till som jag kan se utifrån resonemangens fortlöpande i trådar. Det är den viktigaste formen av kritik. Självkritik!!! Ni vet nog sannerligen alla av er att ett BT utfört inte är ett resultat utan ett antiresultat. Det Kan ej utröna vad som är bättre eller sämre och vidare endast bevisa för det specfika gällande testet med tillhörande testgrupp och set up av elektronik just det klockslaget. Så resultatet ger en smula av kunskap men inte en gällande sanning. Det är ett gasnak objektivt förfarande och ger en spännande utmaning för testare men dock skall man inte romantiser resultatet och som NI gör skapa sanningar och generaliseringar som passar ert synsätt. Det är helgerån och skam. Men med detta facit så kan man inte på ett dryg och ovärdigt sätt gå till angrepp mot människor som utgjuter erfaranheter baserade på egenvunnen lärdom. Man måste då ta till en betydligt ödmjukare hållning. Detta är någon som flertalet av er saknar.
Postad 01 February 2009 - 13:54
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Det är ju tyvärr så att den egna erfarenheten väger fortfarande mer än googlade rekommendationer a la LTS.
Hmmm, talar du om riktiga personer eller påhittade? Att egen erfarenhet väger tungt FÖR EN SJÄLV är en sak. Men det väger inte mycket som fakta. En stor skillnad som vi VET från den vetenskapliga världen. För hävdar du att bigfoot finns? Att Elvis lever gömd än? Att Hitler lever än? Det är ju personliga erfarenheter som vissa påstår dom har. Är det alltså fakta då, bara för dom säger dom har erfarenhet av det? Att hela tiden predika om blindtester sänder mycket avståndstagande signaler om både initiativ och intresse av hi-fi i allmänhet. Dessutom om ljudet är ohörbar mellan 2 spelare kan man ju faktiskt komma fram till det utan ett blindtest.
Ja, att ifrågasätta dyr nonsens och främja bättre ljud för mindre pengar är ju verkligen dumt. Sånt vill inte vi ha, sämre ljud för mer pengar är bättre. Eller, hur tänker du? Självkritik!!!
Ja, det är något som du verkar sakna kära broder. Dax att kanske lära sig det?
Postad 01 February 2009 - 21:36
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det är ju tyvärr så att den egna erfarenheten väger fortfarande mer än googlade rekommendationer a la LTS.
Har ju märkt att det där är en helig ko för många men det behöver inte alls vara så. Har man insikten att andra kan ha både mer kunnande och möjlighet till att verkligen undersöka saker (tex om det föreligger en hörbar skillnad) så är det ju ganska korkat att inte dra nytta av detta vid de tillfällen som det är passande. Vid andra tillfällen kan det vara vettigare att undersöka själv. Dessutom om ljudet är ohörbar mellan 2 spelare kan man ju faktiskt komma fram till det utan ett blindtest.
Det där får väl nästan kallas för ett dubbelfel.  Till att börja med så kan du aldrig påvisa en ickeförkomst oavsett om det är öppet eller blint. Vill du kunna bekräfta en hörbarhet så är blindtest det enda som utesluter förväntanseffekter (något som speciellt de som överskattar den egna upplevelsen säkerligen är extra mottagliga för). Att blindtester också täcker bara en promille av allt testande är bra. Det är bättre att individen testar cd-spelarna på det sättet han/hon har tänkt att använda dom. Vill denne ha råd så frågar han/hon givetvis en som har erfarenhet, inte den som har lärt sig att GOOGLA.
Det finns massor med folk som erfarit klart uppiggande effekt av Red Bull. I en artikel i SVD stod det för ett tag sedan att en rad undersökningar visat att det påstått verksamma ämnet Taurin inte har någon effekt alls. Ser det inte alls som givet att det är vettigare att fråga den som "upplevt" effekten än den som undersökt om effekten verkligen existerar. "...den mystiska ingrediensen taurin, vilken påstås vara själva energin i energidrycken, enligt en rad laboratorietester inte har någon verkan alls. Vad som dock visat sig uppiggande är två andra beståndsdelar i formeln: 1) Priset. 2) Rekommendationer från en tredje part."http://www.svd.se/ny...kel_1681785.svd
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 February 2009 - 21:50.
Postad 01 February 2009 - 22:41
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Det finns massor med folk som erfarit klart uppiggande effekt av Red Bull.
Att RedBull innehåller koffein kanske kan bidra till den uppiggande effekten?
Postad 01 February 2009 - 22:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Och en hel del socker dessutom.
Postad 02 February 2009 - 03:19
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Taurin ja, vilken klassiker. Det förstår man ju på namnet att man blir stark som en tjur av. :-D Det är förmodligen också det som gör att man dör av vodka-RedBull... Minns när det var på tapeten. Nyheterna var t.o.m. ute och intervjuade en snubbe på nåt dansställe. Han hade tydligen druckit ett antal vodka-RedBull, och dra på trissor - han kände sig lite snurrig! Så man borde nog ta och förbjuda den här dunderdrogen taurin åndå!!
Postad 02 February 2009 - 08:33
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Och en hel del socker dessutom.
Ännu fler svårigheter för den som uppfattar sig själv som "upplevelseerfaren". Hur veta vad som orsakar upplevelsen? Kan det vara placebo, kan det vara att jag behövde lite sockerpåfyllning, kan det vara att jag känner av koffeinet, annat...??? Är rätt säker på att de starka upplevelserna av Red Bull inte hade uppträtt hos speciellt många om man istället sålt dem en mugg kaffe med två sockerbitar i och man hade nog kunnat glömma F1-satsningen mm...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 February 2009 - 08:34.
Postad 02 February 2009 - 09:12
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Det är ju tyvärr så att den egna erfarenheten väger fortfarande mer än googlade rekommendationer a la LTS. Att hela tiden predika om blindtester sänder mycket avståndstagande signaler om både initiativ och intresse av hi-fi i allmänhet. Dessutom om ljudet är ohörbar mellan 2 spelare kan man ju faktiskt komma fram till det utan ett blindtest.
Att blindtester också täcker bara en promille av allt testande är bra. Det är bättre att individen testar cd-spelarna på det sättet han/hon har tänkt att använda dom. Vill denne ha råd så frågar han/hon givetvis en som har erfarenhet, inte den som har lärt sig att GOOGLA.
Bra inlägg. Det är en sak att googla fram blindtest och annat, vilket ju skulle kunna vara relevant i den mån det handlar om hifi. Men när vissa googlar fram tester etc av vad trollkarlar har sagt, vad läskedrycker har för effekt och gör krystade paralleller med gud etc, då blir det komiskt. MVH/Jorlsafar
Postad 02 February 2009 - 09:50
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Bra inlägg.
Det är en sak att googla fram blindtest och annat, vilket ju skulle kunna vara relevant i den mån det handlar om hifi. Men när vissa googlar fram tester etc av vad trollkarlar har sagt, vad läskedrycker har för effekt och gör krystade paralleller med gud etc, då blir det komiskt.
MVH/Jorlsafar
Det komiska är ju att du och några till lägger in lite inlägg men har inga som helst argument. Sen när man utmanar folk till blindtest så brukar dom försvinna efter ett tag. Frågan är, hur många blindtester har du gjort? Jag har gjort några hundra blindtester. Och med den erfarenheten så kan jag dra dessa slutsatser: *Snabba växlingar ger större möjlighet att höra skillnad, tvärtemot vad audiofiler säger. *Man kan höra väldigt små skillnader som man inte alls hör normalt. *Nivåmatchning är väldigt viktigt, det kan ändra helt på utgången. Sen kan man börja undra när dom som påstår hör dessa skillnader inte kan höra när en skivan är enormt komprimerad och/eller har högtalare helt galet uppställda i rummet.Man kan ju ifrågasätta lite vad dom baserar sina upplevelser på.
Redigerat av sometimestheycomeback, 02 February 2009 - 09:51.
Postad 02 February 2009 - 10:12
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
några hundra blindtester. .
Respekt. Jag har bara gjort två. MVH/Jorlsafar
Postad 02 February 2009 - 11:00
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det är en sak att googla fram blindtest och annat, vilket ju skulle kunna vara relevant i den mån det handlar om hifi. Men när vissa googlar fram tester etc av vad trollkarlar har sagt, vad läskedrycker har för effekt och gör krystade paralleller med gud etc, då blir det komiskt.
Att upplevelser lätt kan förstärkas av saker som pris, rekommendationer från tredje part, pseudovetenskapliga uttryck, mm är tämligen klart oavsett om det handlar om t.ex. Red Bull eller hifiprodukter. Det är ju inte direkt nytt att säljarna / tillverkarna spelar på känslor för att locka till köp. Upp till var och en om man vill ta hänsyn till det eller ej men att bortse från företelsen är ganska naivt imo.
Postad 02 February 2009 - 11:06
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
@Mittiprick
Är det verkligen någon som ifrågasatt detta mittiprick? Gällande din senaste post. Det gäller väl så väl som BMW som Levi's eller vad du vill. Det har väl föga med topic att göra då det handlar om huruvida en CDspelare ger hörbara skillnader? Som jag fattar saken. Jag tycker att du mfl slår stora hål i luften och dessutom ofta tar till retoriska grepp för att framstå som mer trovärdiga med liknelser som är sanna men sällan nära topic. Vi diskuterar ju inte direkt shaktistenar.
Postad 02 February 2009 - 11:28
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Jag tror att de som inte hör skillnad inte lyssnar på tillräckligt nyansrik musik. Om man lyssnar endast på hårdrock och inte t ex på bra inspelningar av romansång eller körverk kanske man kan nöja sig med enklare signalkällor och satsa på stora högtalare istället. Det är i sådana fall en rimlig kompromiss.
Postad 02 February 2009 - 11:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men om jag säger då att jag hör skillnad på olika CD spelare, men jag påstår att skillnaden inte är extrem, dock klart hörbar om man gör en A/B test.
jag har testat detta lite blint och jag lyckades faktiskt peka ut vilken som va min CD spelare framför en gammal Yamaha spelare som lät klart hårdare och kallar i ljudet utan vara sig samma "dynamiska tyngd" eller nyanserade mellanregister som min Marantz.
jag kan inte förstå att man inte skulle hör skillnad på en ritkigt dålig och en ritkigt bra DAC. däremot så kanske skillnaden mellan en cd för 10k och en för 15k eller mellan två st i samma prisklass inte ärså stor att det igentligen har någon avgörande betydelse....
Men jag är väldigt övertygad om att det finns skillnader, men man ska enligt mig inte lägga en förmögenhet på cd spelaren, lagom är bäst
Postad 02 February 2009 - 11:53
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ännu fler svårigheter för den som uppfattar sig själv som "upplevelseerfaren". Hur veta vad som orsakar upplevelsen? Kan det vara placebo, kan det vara att jag behövde lite sockerpåfyllning, kan det vara att jag känner av koffeinet, annat...??? Är rätt säker på att de starka upplevelserna av Red Bull inte hade uppträtt hos speciellt många om man istället sålt dem en mugg kaffe med två sockerbitar i och man hade nog kunnat glömma F1-satsningen mm... 
OT. Det har gjorts tester på sjukhus angående Redbull, dom tog EKG + olika blodprover, även att dom kollade hur kroppen påverkades av Redbull + vodka som så många dricker på krogarna.
Postad 02 February 2009 - 12:25
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag tror att de som inte hör skillnad inte lyssnar på tillräckligt nyansrik musik. Om man lyssnar endast på hårdrock och inte t ex på bra inspelningar av romansång eller körverk kanske man kan nöja sig med enklare signalkällor och satsa på stora högtalare istället. Det är i sådana fall en rimlig kompromiss.
Eller så är större delen inbillning från dom som anser det är stor skillnad?
Postad 02 February 2009 - 12:28
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Eller så är större delen inbillning från dom som anser det är stor skillnad?
Eller är större delen inbillning från dom som anser att det inte är stor skillnad?
Postad 02 February 2009 - 12:32
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Eller är större delen inbillning från dom som anser att det inte är stor skillnad?
Ja, när ska vi ta blindtestet så får vi se om du hör dessa stora skillnader.
Postad 02 February 2009 - 12:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
the neverending story !
Postad 02 February 2009 - 12:37
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
the neverending story ! 
Nja, det behöver ju inte vara det. Om folk vore seriösa och öppna så kunde man lätt fixa ett blindtest ihop och testa massa saker. Roligare är åratal på forum, men av någon konstig anledning så ställer dom aldrig upp.
Postad 02 February 2009 - 12:44
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Vad driver dig mattias? Vem tror du att du försöker lura? Seriöst. Ge upp. Det är inte så att du direkt skapar framgång med dina dogmer eller får folk att tro dig. Vad i din missionsgärning tycker du verkar framgångsrikt? Eller trollar du bara? Jag förstår inte. Vad är det sen i din utmaning du vill få fram. Att i ett test med snabbaväxlingar blint att det kan tes sig svårt att i vissa fall detektera skillnader mellan en cd och en annan? Är det din stora livstes? Även om det skulle vara utfallet i ett test säger det ingenting mer än om det specifika testet. För att ens närma sig en objektiv sanning måste du utföra testet flera gånger under olika perioder med olika elektronik och i flera rum med flera testpersoner. Sammantaget av en lång rad testförfaranden och med en bred skara människor så skall all data sammantagen peka på en tydlig majoritet för en riktning för att man på någolunda vis skall kunna avnända ordet objektivitet. Bara för att du blivit överbevisad vid nått tillfälle så är det inte ens i närheten av en sanning det budskap du proklamerar. Du vet ju allt detta allaredan vilket gör mig än mera konfus eftersom du ändå helt maniskt mantrar ut ditt budskap? Helt prislöst! /Mr-välljud Nja, det behöver ju inte vara det. Om folk vore seriösa och öppna så kunde man lätt fixa ett blindtest ihop och testa massa saker. Roligare är åratal på forum, men av någon konstig anledning så ställer dom aldrig upp. 
Kommer du hem till mig så fine. Jag har accepterat många gånger men du sviker alltid undan. Det är tydligen så att jag skall åka till dig! Eller? VÄlkommen hem till mig. Jag har ju lite att välja bland!
Postad 02 February 2009 - 12:56
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Ja, när ska vi ta blindtestet så får vi se om du hör dessa stora skillnader. 
hej, jag har redogjort för mina två blindtest tidigare i tråden, men har inte publicerat dem i någon facktidskrift eller liknande (tror inte att det skulle finnas något intresse från sådana tidskrifter, faktiskt). Jag hörde om inte jättestora skillnader så i vart fall betydande. Om du inte har hör några skillnader i de några hundra blindtester som du har gjort, så skulle jag tro att skillanderna mellan oss finns i och mellan öronen. MVH/Jorlsafar
Postad 02 February 2009 - 12:59
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det är ju inte blindtest om du vet att du lyssnar på A eller B. Och det är så jag utmanar dig att fixa nivåmatchat. Om det är hörbara skillnader så är det inga problem att kunna skilja dom åt.
Hm, så för att få kallas "blindtest" måste slumpgenerator användas? Då det brukar vara populärt att hänvisa till läkarvetenskapen så gör jag det också.  När man ger patienten placebo (sockerpiller) brukar patienten veta om att denne får ett "preparat". När det gäller test av signalkällor m.m är det nödvändigt att kunna växla själv och sedan som Chuck skriver ev avsluta med en särskild ABX-test. Ett blindtest är det även med växling ABCD eftersom jag ju inte vet vad som spelar, det enda jag vet är att jag lyssnar på signalkälla A eller B. Någon placebo p.g.a märke, pris etc (som brukar vara det som man vill undvika) uppstår ju inte. Blindtester som bygger på slumpen är för mig inte optimala om skillnader skall detekteras. För att detektera skillnader bör man köra AB-test blint och nivåkalibrerat och sedan kan man ev gå vidare och köra ABX i efterhand för att konfirmera skillnaderna vid AB-testet.
Postad 02 February 2009 - 13:12
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Håller med Chuck om vad han sa om hur man bör utföra ABX.
Vill man ha statistisk säkerställning av resultatet bör man se till att man kan gissa rätt i X-delen tillräckligt ofta för att klara ett t-test på exempelvis 99% nivån.
Postad 02 February 2009 - 13:20
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Angående Sometimes... uttalande om att främja bättre ljud för mindre pengar:
Överallt tycker jag mig se prisfixering. Och jag menar prisfixering av typen "den är ju billig, då måste den vara bra" i ännu högre grad än "den är dyr, den måste vara bra". Överallt samma fixering vid priser. Datorer, mobiltelefoner, livsmedel, stereoanläggningar.... Hela tiden en kamp om hur viktigt det är med låga inköpspriser och att man inte skall behöva betala för "annat".
Det ständiga motbevisandet som nu drabbat HiFi, där devisen är "billig Denon spelar skjortan av konkurrenterna" o.dyl samt alla debatter där signalkällor "endast behöver kosta" 499 kronor etc kan omöjligen leda till något bra. Prisfixering är negativt åt alla håll, både uppåt och nedåt. Nedåt är dock värre eftersom det pressar tillverkare att släppa produkter av undermålig kvalitet - men som ändå säljer p.g.a det låga priset. Det säljs avsevärt fler produkter med ett lågt pris som argument jämfört med de som säljs på sitt höga pris.
Vad som krävs är kvalitetskrav, inte ensidigt hyllande och motbevisande att "man får tillräckligt bra prestanda för xx kronor och större modeller är inte bättre" kombinerat med alla diskussioner om "lurade och korkade audiofiler som betalar 20.000 kronor när min Pioneer för 1000 kronor är mycket bättre eller lika bra".
Jag vill ha bra produkter. Inte billiga produkter. Är ordet "billig" ett starkt argument undviker jag produkten. Jag vill ha något helt annat, prisvärde. Och det gäller på alla punkter. Det spelar ingen roll om en Limited Label på Siba "låter lika bra som en bättre spelare ansluten digitalt till en receiver" eftersom det finns andra egenskaper att värdera, t.ex kvalitet och stabilitet.
När det gäller datorer kan jag enbart se vad prisfixering leder till. Alla datortillverkare lever närmast på vatten och bröd i ivern att erbjuda den billigaste datorn. Kunderna skriker om en burk kostar 500 kronor mer än en annan. Tillverkare som försökt gå en annan väg än lågprisvägen har kritiserats som varande "dyra" och har sedan pressats in i fållan. Följden av prisjakten har som jag ser det blivit låga priser men mycket snålande på allt för att nå dit.
Att försöka frälsa HiFi-världen från "de dyra produkterna" (där tydligen ordet DYR kommer in redan i låga prisklasser) är inte en bra väg. Det är bättre att främja produkter som är prisvärda och har hög kvalitet och prestanda till ett bra pris. Ett bra pris är ett rimligt pris. Inte för billigt. Inte för högt heller. Utan avvägt till kvalitet och innehåll.
Förövrigt är min uppfattning att det är bra med utrustning i olika prisklasser och jag ser ingen anledning att bekämpa s.k highend och argumentera hur fel det är med sådan utrustning när Denon bioreceiver AVR-15xx eller 2xxx finns.
Det enda man bör bekämpa är avarter i stil med Pioneer instegsmodell i nytt skal och liknande ompaketeringar. Det är en styggelse för branschen.
Systemförslag av typen DVD-spelare för 1000 kronor, receiver 5000 kronor och högtalare 94.000 kronor leder inte till något bra. Tvärtom är det parodiskt.
Om det är antistatus som eftersträvas så varför inte använda sig av ambitiösa produkter avsedda för prisvärde istället för sådana som är till för lågt pris hos Siba. Om jag skulle vilja slå ett slag för prisvärd HiFi hade jag knappast gjort det med en DVD-spelare för 499 kronor utan snarare kollat in Cambridge Audio och liknande.
Postad 02 February 2009 - 13:22
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Vad driver dig mattias? Vem tror du att du försöker lura? Seriöst. Ge upp. Det är inte så att du direkt skapar framgång med dina dogmer eller får folk att tro dig. Vad i din missionsgärning tycker du verkar framgångsrikt? Eller trollar du bara? Jag förstår inte.
Jag kan fråga dig samma sak. Varför ska du skydda överprissatta junkprylar? Varför vill du att folk ska köpa dyra saker när dom inte behöver det? Har du inget samvete alls? Kommer du hem till mig så fine. Jag har accepterat många gånger men du sviker alltid undan. Det är tydligen så att jag skall åka till dig! Eller? VÄlkommen hem till mig. Jag har ju lite att välja bland!
Nivåmatchat och blint och ALLA resultat kommer upp sen på nätet. Du är med på det? Jag rek dig verkligen att testa nivåmatchat till minst 0,1 dB innan du tror dig veta för mycket. Det kan bli rätt pinsamt annars.
Postad 02 February 2009 - 13:28
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
hej,
jag har redogjort för mina två blindtest tidigare i tråden, men har inte publicerat dem i någon facktidskrift eller liknande (tror inte att det skulle finnas något intresse från sådana tidskrifter, faktiskt). Jag hörde om inte jättestora skillnader så i vart fall betydande. Om du inte har hör några skillnader i de några hundra blindtester som du har gjort, så skulle jag tro att skillanderna mellan oss finns i och mellan öronen.
MVH/Jorlsafar
Du körde inte nivåmatachat vad jag vet. Om inte jag minns fel så påstod du att Mogwai's senaste skiva hade kanonljud, när den bevisligen är rejält komprimerad och har fullt med klippningar på flera ställen. Hur lyckas du missa det om du sen kan höra skillnader på CD spelare?
Postad 02 February 2009 - 13:29
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Det var vinyl
Nej, jag nivåmatcahde inte med någon mät metod, utan på fri hand.
Skillanderna var stora.
Postad 02 February 2009 - 13:30
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Blindtester som bygger på slumpen är för mig inte optimala om skillnader skall detekteras. För att detektera skillnader bör man köra AB-test blint och nivåkalibrerat och sedan kan man ev gå vidare och köra ABX i efterhand för att konfirmera skillnaderna vid AB-testet.
Det som är ett MÅSTE är nivåmatchat och blint, och det betyder att du INTE vet att det är A eller B som spelar. ABX test är en bra variant. Det var vinyl
Nej, jag nivåmatcahde inte med någon mät metod, utan på fri hand. Skillanderna var stora.
Ja, utan nivåmatchning så har du ingen som helst aning om det är skillnad p g a olika nivå eller om ljudet är olika, något som jag försökt poängtera många gånger nu.
Postad 02 February 2009 - 13:34
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Postad 02 February 2009 - 13:40
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Nej, men det är lätt att inbilla sig saker då. Säger inte att du hade fel men det är ett inbyggt fel i testförfarandet så man vet ju inte vad du hörde!
Postad 02 February 2009 - 13:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Citat Sometimes... Jag kan fråga dig samma sak. Varför ska du skydda överprissatta junkprylar? Varför vill du att folk ska köpa dyra saker när dom inte behöver det? Har du inget samvete alls?
Detta låter ju nästan som att vi träder in på politisk mark. Av vilken anledning har vi detta kall att frälsa världen från "de dyra prylarna"? Jag sympatiserar inte med folk som strider för den billiga produktens företräden och har uppfattningen att man kan köpa för billigt, däremot i lägre grad "för dyrt". En liten edit: Jag syftar alltid på produkter som är framtagna med priset som främsta säljargument när jag talar om "billig". En DVD-spelare för 499 kronor t.ex hamnar i den kategorin. Detsamma gäller en bioreceiver för 1500 kronor. Normalt utstrålar hela produkten en känsla av rapplighet men som försöker ursäkta det genom sitt pris. D.v.s "man kan inte ställa några krav för den är ju sååå biiilliiiiggg!" Det är ju helt sjukt om "gott samvete" inom Hifi innebär högtalare 94.000 kronor, DVD-spelare 1000 kronor och receiver 5000 kronor, andra produkter är "dyrt junk". Det börjar låta som att det enbart finns vissa specifika rumsrena produkter och övriga produkter är bluff. Eller att de stackars människorna luras i fördärvet genom att köpa xx för 8000 kronor när yy för 800 kronor är "lika bra". Om all utveckling skulla handla om "vad man behöver" kan vi stoppa den helt. För det är inte mycket man behöver egentligen. Att höra musik går ju bra i en radio för 149 kronor. Man hör ju samma musik via en bra stereo så mer behövs ej. Jag antar också att McDonald´s är det bästa eftersom de har hamburgare för 19 kronor. Vad mer behöver man? Jag har troligen dåligt samvete eftersom jag inte förespråkar de frälsande billiga produkterna som skall rädda de stackars människorna från att betala "för mycket". Detta då jag inte säger 499 kronor för en bra signalkälla utan säger att budgeten med fördel kan justeras till minst 1500-2000 om man tänkt sig högre kvalitet på ljudet.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 02 February 2009 - 14:13.
Postad 02 February 2009 - 13:44
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Nej, men det är lätt att inbilla sig saker då. Säger inte att du hade fel men det är ett inbyggt fel i testförfarandet så man vet ju inte vad du hörde!
(Red) Bull Blindtesterna bekräftade vad jag redan visste om apparaterna. MV/Jorlsafar
Postad 02 February 2009 - 13:47
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
<tog bort allt du misstolka>
Ja, du har svårt att läsa och förstå vad som skrivs, det är klartlagt nu. (Red) Bull Blindtesterna bekräftade vad jag redan visste om apparaterna.
MV/Jorlsafar
Vad är problemet? Läs på hur det funkar istället. Eller varför inte lyssna på lite Mogwai på dina RC-L, det är ju bevisligen så bra ljud man kan få idag
Postad 02 February 2009 - 13:48
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jag kan fråga dig samma sak. Varför ska du skydda överprissatta junkprylar? Varför vill du att folk ska köpa dyra saker när dom inte behöver det? Har du inget samvete alls?
Detta är ett typiskt ickesvar på en fråga och ett avlut med en fråga? Jag förstår inte vad problemet är att svara på enkla frågor? Jag skall därför gå före och svara på din fråga. Jag förespråkar inte dyrköp. Jag kanske är norra eurpoas största språkrör för beghandel. Varför. Jo för att man får så mycket mer för sina surt förvärvade slantar. Det är min bild av mig. Jag har samvete. Jag tycker inte i sak som du. Kan du svara på mina fråga nu? Angående BT är är det även detta ett ickesvar. Jag välkommnade BT och jag förstår inte hur du riktigt svarar på mitt välkommnande. Du får gärna förtydliga. Det är för mitt vidkommande inte pinsamt. Jag välkomnar att testnign av hifi. Resultatet är en annan sak och uttolkning av det måste ses till tilvägagånssätt. Vidare är resultatet icke mer att utläsa än för de betingelser som vid förfarandet gäller. Ellerhur?
Postad 02 February 2009 - 13:49
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Ja, du har svårt att läsa och förstå vad som skrivs, det är klartlagt nu.
Vad är problemet? Läs på hur det funkar istället. Eller varför inte lyssna på lite Mogwai på dina RC-L, det är ju bevisligen så bra ljud man kan få idag 
Hmm, Det kan vara så, men jag har inte blindtestat RC-Lorna mot något annat och vågar därför inte vara lika säker som när det kommer till CD-spelare. Håller på med ett litet test av RIAA steg nu. Intressant. MVH/Jorlsafar
Postad 02 February 2009 - 13:52
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Kan du svara på mina fråga nu?
Och den är vad då? Varför man vill tipsa om billigare och bättre saker än hjärndöda råd som "lägg 50% av budgeten på ditten och datten"? Ja, kanske för man vill ge tips som ger glädje istället för massa dyra råd som ger nada. Ja, mer än stora hål i plånboken d v s.  Det kan vara så, men jag har inte blindtestat RC-Lorna mot något annat och vågar därför inte vara lika säker som när det kommer till CD-spelare. 
Ja, jag har hört RC-L många gånger i 4-5 olika rum och tycker det är intressant att du hör dessa skillnader mellan CD spelare men inte hör dom rätt stora fel som RC-L har (enligt mig). Men bara du är nöjd så är det ju bra.
Postad 02 February 2009 - 14:00
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Ja, jag har hört RC-L många gånger i 4-5 olika rum och tycker det är intressant att du hör dessa skillnader mellan CD spelare men inte hör dom rätt stora fel som RC-L har (enligt mig). Men bara du är nöjd så är det ju bra.
Var det vid blindtest och var källan förstärkning etc matchad med högtalarnas egenskaper? Man behöver inte dyrare högtalare än så om man har rätt kringutrustning.
Redigerat av Unregistered1483, 02 February 2009 - 14:09.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|