Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)

3140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 maj 2006 - 12:26

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Nåja, dom är ju inte sena än, eller hur. Enligt CD så skulle dom leverera inna VM vilket börjar den 9/6 om jag inte misstar mig. Kommer boxen den dagen så har dom hållit sitt löfte vad jag kan förstå.

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt löfte från kundtjänsten på CD så ska boxarna komma innan 1/6 och eftersom jag inte har parabol idag så ska den monteras också och då räcker nog inte den 9/6. Men som sagt dom är inte sena ännu så varför måla fan på väggen :(

/staffan

Postad 25 maj 2006 - 12:31

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0
[quote name='Salakingen' date='May 25 2006, 00:20 ']
[quote]De flesta förstärkare har nog bara en digital audio coax ingång, men ofta även en optisk så den övergången som pekats på tidigare i tråden kan nog fungera. I nödfall får man väl koppla ljudet analogt via stereo RCA eller via HDMI direkt till TV:n.

/staffan
[/quote]
[QUOTE]
du måste väl ha fler RCA ingångar på förstärkaren eller?[QUOTE]

HEJ

Jo min förstärkare har även en optisk ingång, med boxen har ingen optisk utgång !!
Jo ljudet får man ju in i tv via HDMI .. Men DD5.1 ljud till förstärkaren kan man ju inte få in via RCA
Har många RCA Ingångar men då får man ju bara stereo ljud !!! Har även en "Multi Chanel IN" med RCA, där man kan få in analogt 5,1 men boxen har knappat en sådan utgång.

Vill helst inte koppla in DVD på optiska ingången för då blir 5.1 ljudet betydligt sämre.
Men man får väl kanske göra det än då !!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Salakingen:
prova med en Coax --> SPDIF konverterare från Kjelle
http://www.kjell.com...1795000,1799375

/staffan

Postad 25 maj 2006 - 16:27

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Nåja, dom är ju inte sena än, eller hur. Enligt CD så skulle dom leverera inna VM vilket börjar den 9/6 om jag inte misstar mig. Kommer boxen den dagen så har dom hållit sitt löfte vad jag kan förstå.

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt löfte från kundtjänsten på CD så ska boxarna komma innan 1/6 och eftersom jag inte har parabol idag så ska den monteras också och då räcker nog inte den 9/6. Men som sagt dom är inte sena ännu så varför måla fan på väggen ;)

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

:( När jag beställde sa CD att boxarna skulle släppas den 20/5 och om inte jag skall kalla det för försening vet jag inte vad jag skall kalla det. Kalla fötter? :P

/maclaes

Postad 25 maj 2006 - 17:47

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
får jag inte boxen innan den 9 juni skall cd anmälas och allt ska avbeställas!

Postad 25 maj 2006 - 18:05

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
lite försmak :(
nerskalat från 1920*1080

nu är det ju skit svårt att ta en bild när det rör sig hela tiden så skärpan blir ju klart sämre än vad den är när man kollar.
men man ser ju ändå att detaljerna finns där

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  hdtv1.jpg   579,64K   131 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  hdtv2.jpg   585,93K   72 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  hdtv3.jpg   564,75K   91 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  hdtv4.jpg   565,31K   80 Antal nerladdningar

Postad 25 maj 2006 - 18:30

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

barca-arsenal i 720p

JPG är ett skit överkomprimerat bild format

om någon har space så kan jag lägga up sample och kanske också bmp bilder istället

Postad 25 maj 2006 - 18:49

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
och ni som klagar på skitiga spanska sändingar

så här ser det ut i USA när man tittar på spanska liga

fast självklart mycket bättre om jag hade kunnat visa upp bilderna i BMP format istället...

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Postad 25 maj 2006 - 19:02

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
för övrigt ni som vill se bilder med högre kvalite så finns dom här i PNG format

ca 1 mb per bild

http://www.tegmatekk.com/png.png
http://www.tegmatekk.com/png2.png
http://www.tegmatekk.com/png3.png
http://www.tegmatekk.com/png4.png
http://www.tegmatekk.com/png5.png
http://www.tegmatekk.com/png6.png
http://www.tegmatekk.com/png7.png

Redigerat av tega123, 25 maj 2006 - 19:05.

Postad 25 maj 2006 - 19:45

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
tega 123, vad är det för sunkiga bilder du lagt in på denna tråden ? Är det taget från sändningar via Humaxboxen ?

Postad 25 maj 2006 - 20:09

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
ja bilderna är verkligen SKIT !

jag ska försöka ta bättre bilder och lägga upp dom...

men som sagt jag kan starkt rekkomendera att ni tittar på PNG bilderna istället

Postad 25 maj 2006 - 20:18

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som har ett bra tips på var man hittar fotbollsklipp i HD ??
Vill gärna ha en liten försmak på hur det kan se ut ...

Mvh
SK

Postad 26 maj 2006 - 08:45

curl
  • curl
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan bara beställa ett hd-programkort av canal digital utan att behöva köpa den där boxen, så man kan sätta kortet i nån CAMmodul till HTPCn?

Postad 26 maj 2006 - 09:28

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
nix curl

omöjligt!

Postad 26 maj 2006 - 12:19

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Hej

Är det någon som har ett bra tips på var man hittar fotbollsklipp i HD ??
Vill gärna ha en liten försmak på hur det kan se ut ...

Mvh
SK

<{POST_SNAPBACK}>

jag har ett :)
från bilderna jag postade.
ligger dock på 1.2gig (10 min långt)

Redigerat av Unregistered1008, 26 maj 2006 - 12:20.

Postad 26 maj 2006 - 12:37

curl
  • curl
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

nix curl

omöjligt!

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte bra, vad är det som gör att det inte fungerar? Kan man möjligtvis skicka en avkodat signal till ett tvkort om man har deras hdbox, genom en antenningång eller nåt?

Postad 26 maj 2006 - 13:07

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

jag har ett

Var kan man ladda ner det klippet någonstans ??
MVH
SK

Har en LG LP1:a som längtar efter HD matriell
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Postad 26 maj 2006 - 13:22

hocs
  • hocs
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Äntligen kom min bekräftelse på beställning av HDTV-boxen :)

Postad 26 maj 2006 - 15:58

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

hade ju varit intresseant att veta när och hur du beställde :o

/staffan

Postad 26 maj 2006 - 16:02

kexxet
  • kexxet
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag fick också ett ordererkännande.
Mitt beställningsdatum, 8/5-06 förmiddag.
På CD´s beställningssida här på nätet.

Postad 26 maj 2006 - 16:17

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

nix curl

omöjligt!

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte bra, vad är det som gör att det inte fungerar? Kan man möjligtvis skicka en avkodat signal till ett tvkort om man har deras hdbox, genom en antenningång eller nåt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar inte för att kortet blir låst till hdtvboxen första gången du sätter i det. Då kan du inte använda det i någon annan box (dvs inte heller i datorn).

Lyckas du få Canal Digital att ge dig ett kort som inte låses så kan du ha det till din dator. Men de är ytterst ovilliga att göra det... du kan ju göra ett försök iaf. Ingenting är omöjligt har jag hört... :)

Postad 26 maj 2006 - 16:23

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Så har min bekräftelse också kommit idag.
Dock stod det inte ett smack om när man kunde förväntas få boxen.

Vad dom därimot lyckats kleta ner var att man skulle få nytt kort.
Varken Combo boxen eller gammla kortet behövs returneras.

Fattas bara att man skall behöva betala ny kortavgift på det nya kortet också.
Då smäller jag av :)

Redigerat av Traci*Lords, 26 maj 2006 - 16:24.

Postad 26 maj 2006 - 16:25

hocs
  • hocs
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

hade ju varit intresseant att veta när och hur du beställde :o

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Ringde först den 10/5 och pratade med en tjej, men hon sa att jag inte va kund hos canal digital (har bara lokal utbudet) så boxen skulle kosta 3595:- + 24 mån abonnemang på familjepaketet, då var jag inte intresserad sa jag.
Ringde igen dagen efter och frågade igen och då kostade den 2095 + 12 mån med familjepaketet, så det lönar sig att ringa 2 gånger

/hocs

Postad 26 maj 2006 - 16:28

mabm
  • mabm
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag fick min bekräftelse i onsdags, beställde första dagen det gick att göra via telefon.

Man kan ju alltid hoppas på att det betyder att jag får min box tidigare med. :)

Postad 26 maj 2006 - 17:54

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Fick också min bekräftelse. Sugigt att man måste förlänga med 12 mån för att få boxen för 2000 även om man har ett multiabonnemang som kostar 600kr+ per månad. De borde ju betala mig för att få ge mig boxen. Hehe.

Postad 26 maj 2006 - 17:59

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

jag har ett

Var kan man ladda ner det klippet någonstans ??
MVH
SK
Har en LG LP1:a som längtar efter HD matriell
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Postad 26 maj 2006 - 20:06

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
mig:hejsan jag beställde hdtv boxen med abbonemang och fri installation för några veckor sen och undrar om ni vet när boxen och allt annat skickas...
cd kundservice:ja ett ögonblick
cd kundservice:ditt person nr tack
mig:xxxx xxxx
Cd kundservice:mm jag ser att beställningen är gjort
mig:okej när skickas boxen då ungefär?
cd kundservice:vi har ingen anning inga uppgifter ... kanske innan VM men inget är säkert
mig:men vadå kanske ni har ju lovat oss att vi skulle få den innan vm
cd kundservice:återkom om nån vecka så skall vi får se ännu vet vi inte när boxarna ska skickas..
mig:jag avbeställder om ni inte skickar den 7 juni den ska vara hemma hos mig innan öppningsmatchen 9 juni det har ni ju lovat
cd kundservice:tyvär vi vet inte när boxarna skall skickas
mig:okej tack hejdå
cd kundservice:hej sedan lägger bara på luren...

vadfan är detta?

wtf
:)

Redigerat av tega123, 26 maj 2006 - 20:08.

Postad 26 maj 2006 - 22:29

Unregistered9feb74d9
  • Unregistered9feb74d9
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Märkligt.
Trots att CD hårdnackat envisats med att jag ska betala fullpris för boxen - trots att jag blev kund (24mån familje) bara några veckor före HD-erbjudandet offentligjordes - kom idag inte mindre än 2 (!) bekräftelser på HDboxen á 2095 + 12 mån...

Undrar om dom skickar två boxar också? :)

/alex

Redigerat av Unregistered9feb74d9, 26 maj 2006 - 22:30.

Postad 27 maj 2006 - 01:46

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
:o

Hmm jag fick oxo 2 bekräftelser

Den ena daterad till den 19 och den andra 22

Men båda kom samma dag, ytterligare ett bevis på CD duglighet.................... :)

Postad 27 maj 2006 - 04:05

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Även jag fick två bekräftelser, det enda som skiljer sig är datumen för upphörande av förlängningen på abbonemanget.

Postad 27 maj 2006 - 09:14

DucZ
  • DucZ
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tja grabbar, hade gåt igenom denna tråd tidigare och nu ser jag att den växt en del...

jag har nämligen en liten fråga till er som tecknat dessa CD abn som man kan välja, 189 samt något för 299. Har själv planer på att fixa HD fast på egen hand, genom att beställa box själv.

när CD gick ut me att dem skulle fixa VM i HD så hade jag läst på om att det kommer vara SVT1/2 samt TV4 som sänder detta....

enl CD själva så var man tvungen och teckna familjepaketet som minst då, vilket lät märkligt då ovanstående kanaler är gratis kanaler. Så jag frågade om det där mini abn som dem har där ovanstående kanaler ingår... då vart det tyst i luren och säljarn skulle kolla upp detta...1min senare sa han visst det kommer fungera med mini abn fast då behöver du ett kort som du betalar 499:- i halvåret.. vilket jag själv tyckte va bra då man slipper binda upp sig... enda problemet är att CD säger att man måste ha en godkänd HD box, och det finns redan ett flertal ute på marknaden men ingen som är Conax embed el godkänd.... är osäker på ifall man ska prova sig fram me de 4-6boxar som finns.

jag undrar ifall ni killar som tecknat dessa familjepaket vetat om det jag skrivit ovan?
För CD verkar väldigt duktiga på att lura till folk, genom att man går ut me att det dyraste paketet bara kan få in VM, men som sagt svt o tv4 är gratis? trotts HD sattsningen.

Hur som helst jag ville bara få detta sagt samt kolla ifall någon har planer på gå denna väg, förutom mig själv då?

de maskiner jag kikat på är
Pace 810 < mest intressant.
Humax 1000
Humax 2000

Själv vill jag ha Pace 810 med premier platsen inbyggd då jag redan har ett premier kort från utlandet, men den som säljs utan för tyskland/österike är bara med 1 ca modul.

Tacksam för någon respons.

Redigerat av DucZ, 27 maj 2006 - 09:15.

Postad 27 maj 2006 - 12:27

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Ducz:läs mer

godkänd box betyder DERAS godkända boxar inte vilken box som helst med conax modul

vilket betyder att du måste köpa deras sagem box

Postad 27 maj 2006 - 13:03

DucZ
  • DucZ
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
jo jag snacka me dem idag, o dem sa att det funkar med lokalkortet för 0kr i månaden
men då måst eman köpa en box som är godkänd via dem, alltså sagem boxen som du skriver...

för när man lägger beställningen så kommer dem be om produkt namn o serienr o redan där säger dem ifrån... så me andra ord vill jag ha VM i hd måste jag köpa en sagembox...

ingen som vet vad modellen heter? så jag kan köpa en via jobbet.

Postad 27 maj 2006 - 13:17

curl
  • curl
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

nix curl

omöjligt!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar inte för att kortet blir låst till hdtvboxen första gången du sätter i det. Då kan du inte använda det i någon annan box (dvs inte heller i datorn).

Lyckas du få Canal Digital att ge dig ett kort som inte låses så kan du ha det till din dator. Men de är ytterst ovilliga att göra det... du kan ju göra ett försök iaf. Ingenting är omöjligt har jag hört... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Men om man sätter kortet i datorn direkt då? Blir det inte bara så att kortet blir låst till datorn?

Postad 27 maj 2006 - 13:50

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

men som sagt svt o tv4 är gratis? trotts HD sattsningen.

<{POST_SNAPBACK}>

vad har det med HDTV att göra :)?
läs min post på förra sidan så klarnar det.
Fotbolls VM i HDTV blir i en separat kanal
Den kanalen är gratis för alla som köper HDTV boxen

Redigerat av Unregistered1008, 27 maj 2006 - 13:51.

Postad 27 maj 2006 - 15:19

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en liten fråga om canal digital och deras abonnemang. Jag funderar på att köpa deras hdbox för 2095kr genom min farsa som redan har canaldigital. Och sedan hade jag tänkt att fixa ett tvillingkort, men tror ni att det kommer att funka med ett tvillingkort och sedan se HDtv på de kortet ?

Postad 27 maj 2006 - 16:22

kexxet
  • kexxet
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
HD abonnemanget ligger på "Huvudkortet" med befintligt utbud, på det andra kortet ligger sedan valt multiabonnemang.
2095:- gäller ifall han inte har ett färskt avtal.
annars ca: 3500:-.

Postad 27 maj 2006 - 17:02

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
okej, men det skulle gå att få boxen om hans abonnemang är ca 6 månader gamalt. Till priset 2095kr

Då kanske jag kan ta hans huvudkort och få hdtv och han ta tvillingkortet. Han har inte någon användning för hdtv ändå. Men hur går det te.x om man vill beställa hockey matcher på kiosk kanalerna ? kan man se det via tvillingkortet då ?

Och om han har familje paketet då får man alla dom kanalarna på tvillingkortet oxå, eller har jag fattat fel.

Förstod att HD kanalerna bara fanns på huvudkortet.

Mvh Andreas

Postad 27 maj 2006 - 18:37

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

• 428 inlägg
  • 0
Va in på OnOff idag å pratade om HD-boxar å abb ,då berättade säljaren att man ser inte skildnad på Mpeg2 mot Mpeg4 sänt matereal ,men man kunde om inte annat höra viss skildnad..dvs bättre ljud på en mpeg4 box.
Han verkade helt säker på sin sak ,fick det även bekräftat av kollegan brevid sig..jag trodde att det var en rätt stor skildnad! ;)
Var i USA i mars ,å där blev inte jag särskildt imponerad över deras HD -sändningar :D
För dom kör väl mpeg 2 kodat ?

Så vad säger ni ?, är det bara ljudet som förbättras?

Postad 27 maj 2006 - 18:45

kexxet
  • kexxet
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Ett 6mån. gammalt abonnemang tror jag har prislappen 3500:-.
Hur det blir med "evenemansbiljetter" till det andra kortet vet jag inte, men skulle tippa på att det bara kommer på "huvudkortet".

Postad 27 maj 2006 - 18:46

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

går går det väl men då måste man betala
jag skulle kunna klippa ut en mindre del och ladda upp det på rapidshare eller liknande så är det bara att tanka hem.

Ja gärna !! Väldigt tacksam.

Postad 27 maj 2006 - 18:46

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
nej det stämmer Ej Mpeg2 är snäppet bättre än Mpeg4

sen finns det ett Avancerat next gen format som hetter AVC som knockar mpeg2+4 i kvalite och den använder väldigt lite komprimering därför den tar mycket bitrate och bandbredd

så här ser det ut alltså

Avc=tar mycket bandbredd men ger bäst kvalite

Mpeg2=helt okej men kräver en del bandbredd och hög bitrate

Mpeg4=

väldigt lite bandbredd men inte lika bra som mpeg2 vid hög bitrate det sparar bolaget som producerar filmerna och sänder en hel del plats och det är just det dom är snåla med =bandbredd dom bryr sig igentligen inte om kvaliten så mycket om det är marginel skillnad... bandbredd och pengar är viktigast för dom

just nu pågår diskutioner om man ska andvända mpeg2 eller avc för blu ray filmer men inget är säkert än så länge... man får hoppas för avc... personligen skiter jag i hur mycket plats den tar bara den ger högsta möjliga kvalite.... blu ray är ju upp till 100gb :D

Postad 27 maj 2006 - 18:51

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Va in på OnOff idag å pratade om HD-boxar å abb ,då berättade säljaren att man ser inte skildnad på Mpeg2 mot Mpeg4 sänt matereal ,men man kunde om inte annat höra viss skildnad..dvs bättre ljud på en mpeg4 box.
Han verkade helt säker på sin sak ,fick det även bekräftat av kollegan brevid sig..jag trodde att det var en rätt stor skildnad! ;)
Var i USA i mars ,å där blev inte jag särskildt imponerad över deras HD -sändningar  :D
För dom kör väl mpeg 2 kodat ?

Så vad säger ni ?, är det bara ljudet som förbättras?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl kanske inte helt fel att man inte ser någon större skillnad, men när det gäller fotbollsvm i HDTV så kommer du inte att se någonting med en MPEG2 box utan det behövs en MPEG4 box. Eftersom MPE4 är mycket mindre bandbreddskrävande så är det standarden som alla kommer att gå över till så jag begriper inte varför diskussionen över huvudtaget kom upp.

Försökte OnOff sälja dig en MPEG2 box med argumentet att du kommer inte att sen någon skillnad ?

Det enda argumentet som de kan komma med idag för en MPEG2 box är att den kostnadsfritt byts mot en MPEG4 box av CD. Även om detta är mycket osäkert nu när MPEG4 boxarna är på väg ut.

/staffan

Postad 27 maj 2006 - 18:59

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

nej det stämmer Ej Mpeg2 är snäppet bättre än Mpeg4   

sen finns det ett Avancerat next gen format som hetter AVC    som knockar mpeg2+4  i kvalite    och den använder väldigt lite komprimering därför den tar mycket bitrate och bandbredd

så här ser det ut alltså

Avc=tar mycket bandbredd men ger bäst kvalite

Mpeg2=helt okej men kräver en del bandbredd  och hög bitrate

Mpeg4=

väldigt lite bandbredd men inte lika bra som mpeg2 vid hög bitrate  det sparar bolaget som producerar filmerna och sänder en hel del plats och det är just det dom är snåla med =bandbredd    dom bryr sig igentligen inte om kvaliten så mycket  om det är marginel skillnad... bandbredd och pengar är viktigast för dom

just nu pågår diskutioner om man ska andvända mpeg2 eller avc för blu ray filmer men inget är säkert än så länge... man får hoppas för avc... personligen skiter jag i hur mycket plats den tar bara den ger högsta möjliga kvalite.... blu ray är ju upp till 100gb :D

<{POST_SNAPBACK}>

mpeg4 är visst bättre än mpeg2 och behöver inte komma upp i lika hög bandbredd som mpeg2... däremot har du rätt i att ju högre bandbredd ju mindre blir vinsten med mpeg4.... eller mpeg4 part 10/avc/h.264 rättare sagt... stor skillnad mellan gamla mpeg4 part 2 och nya part 10...

Postad 28 maj 2006 - 08:52

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

jo jag snacka me dem idag, o dem sa att det funkar med lokalkortet för 0kr i månaden
men då måst eman köpa en box som är godkänd via dem, alltså sagem boxen som du skriver...

för när man lägger beställningen så kommer dem be om produkt namn o serienr o redan där säger dem ifrån... så me andra ord vill jag ha VM i hd måste jag köpa en sagembox...

ingen som vet vad modellen heter? så jag kan köpa en via jobbet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl bara Canal Digital som säljer denna box? Mao så kan du inte köpa den "genom jobbet" eftersom du måste teckna ett abbonemang samtidigt.

Postad 28 maj 2006 - 08:58

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

nix curl

omöjligt!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Lyckas du få Canal Digital att ge dig ett kort som inte låses så kan du ha det till din dator. Men de är ytterst ovilliga att göra det... du kan ju göra ett försök iaf. Ingenting är omöjligt har jag hört... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Men om man sätter kortet i datorn direkt då? Blir det inte bara så att kortet blir låst till datorn?

<{POST_SNAPBACK}>

Det borde funka som Viasat/NDS, dvs man använder en DragonCAM som fejkar bxens id och därigenom får man bild. Men man måste ju ha ett boxnummer, så man får iaf köpa deras HD-box.

Postad 28 maj 2006 - 09:06

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6 702 inlägg
  • 0

mpeg4 är visst bättre än mpeg2 och behöver inte komma upp i lika hög bandbredd som mpeg2... däremot har du rätt i att ju högre bandbredd ju mindre blir vinsten med mpeg4.... eller mpeg4 part 10/avc/h.264 rättare sagt... stor skillnad mellan gamla mpeg4 part 2 och nya part 10...

<{POST_SNAPBACK}>

Visst. De hade väl kunnat sända okomprimerat för den absolut bästa bilden/ljudet, men hur många skulle vara nöjda med en kanal (SVT1?) idag?

Ge oss det format som ger bäst kvalitet/bandbredd! Om det nu är mpeg4 för den bandbredden de har till förfogande för att kunna sända 7 kanaler (eller var det blir) i HD, så hellre det än 1 kanal HDTV i mpeg2.

Vad de använder i blu-ray eller hd-dvd är rätt ovidkommande för canal digital tror jag. Deras box är nog inte avsedd att spela de nya DVD formaten.

Postad 28 maj 2006 - 09:11

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

nix curl

omöjligt!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Lyckas du få Canal Digital att ge dig ett kort som inte låses så kan du ha det till din dator. Men de är ytterst ovilliga att göra det... du kan ju göra ett försök iaf. Ingenting är omöjligt har jag hört... :D

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det borde funka som Viasat/NDS, dvs man använder en DragonCAM som fejkar bxens id och därigenom får man bild. Men man måste ju ha ett boxnummer, så man får iaf köpa deras HD-box.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hoppas du har rätt här för jag vill inte överge HTPC nu när man kört det ett tag och ser alla fördelarna (nåja...elräkningen är ju inte kul). Jag skulle gärna köpa boxen enbart för att få denna lösning i framtiden. Saken är den att jag tagit upp även detta med CD men dom vet knapt var en HTPC är :-). Jag hoppas du/ni som är insatta i detta uppdaerar oss som vill ha denna lösning.

Saken är ju den att vi inte är olagliga på något sätt utan betalar för oss.
Vi vill ju bara ha friheten att använda den digitalmottagare som passar våra liv bäst.
Eller hur ?

MVH

Postad 28 maj 2006 - 09:50

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
men som sagt vad är poängen med HDTV om det är jäkligt mycket kanaler med minimum kvalite?
är det inte bättre att ha mindre kanaler som vissar bra material med bra kvalite istället för 100 tals kanaler med skitig kvalite och 10% bra program?

personligen tittar jag bara på nån enstak kanal utan av dom 1000 tals kanaler som finns i satellit!

Postad 28 maj 2006 - 10:30

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6 702 inlägg
  • 0

men som sagt vad  är poängen med HDTV om det är jäkligt mycket kanaler med minimum kvalite?
är det inte bättre att ha mindre kanaler som vissar bra material med bra kvalite istället för 100 tals kanaler med skitig kvalite och 10% bra program?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men nu är det ju inte så. Du får inte jäkligt mycket kanaler, utan du får 7 (?) stycken från CD. För att få plats med dessa sju kanaler är de tvungna till att välja ett annat komprimeringsformat. Och med den bandbredd de har tillgängligt så har tydligen mpeg4 visat sig vara bättre än mpeg2.

Visst, det kan vara som du säger att mpeg2 är bättre än mpeg4 om båda hade haft rejält med bandbredd, men det är inte den verkligheten vi lever i.

Mindre kanaler som visar bra material med bra kvalite tycker jag givetvis hade varit MILSVIDA bättre än att de sänder sånt som jag inte är intresserad av, som tex NHL hockey och fotbolls VM, men tyvärr verkar det som man får dras med detta. :D

Postad 28 maj 2006 - 10:50

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Du får inte jäkligt mycket kanaler, utan du får 7 (?) stycken från CD. För att få plats med dessa sju kanaler är de tvungna till att välja ett annat komprimeringsformat. Och med den bandbredd de har tillgängligt så har tydligen mpeg4 visat sig vara bättre än mpeg2.

<{POST_SNAPBACK}>

enligt CD's hemsida så blir det 2-4 HD kanaler i höst och säger man 2-4 så brukar det bli 2. Så min gissning här att det blir två kanaler d.v.s. ytterligare en på sidan om C More HD. Och ytterligare en gissning är att denna extra kanal blir den av SVT planerade parallellkanalen som ska sända SVT's vanliga program samtidigt som i SVT1 eller SVT2 fast i HDTV när det finns tillgängligt. :D

Allt annat blir en positiv överaskning. ;)

/staffan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.