Du kan inte både serie och paralellkoppla batterierna =/
Då lärde man sig nåt nytt! Tack för de
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Bärbar StrandStereo med lite tryck
Startad av
Unregistered50440826
, Apr 16 2006 22:04
1146 svar till detta ämne
Postad 24 May 2009 - 17:49
Då lärde man sig nåt nytt! Tack för de Postad 24 May 2009 - 23:46
Är så sugen på att sätta igång med ett bygge, men undrar över dessa 3 frågor för att komma igång!
* Är det möjligt att driva 2 st 6x9or samt ett lite billigare slutsteg på ett mc-gel batteri från biltema på 6ah , om man vill kunna spela ca 8-10 timmar utan att batteriet laddar ur? Eller är jag helt ute och cyklar (Vill bygga en lite mindre portabel stereo fast ändå använda mig av 6x9or, eller krävs det ett rejält batteri för att driva sådana?) * Om Batteriet laddar ur, riskerar man att slutsteget alternativt bilstereon och högtalarna förstörs? * Har sett att de flesta i denna tråd har gett sina 6x9or mycket utrymme. Är det möjligt att bygga in 2 st 6x9or i en liten portabel låda som inte ger dem speciellt mycket luftutrymme? Tacksam för hjälp! Postad 25 May 2009 - 03:01
Det hela beror ju på hur litet slutsteg du väljer. Men 8-10 timmar ur ett 6Ah batteri betyder att steget måste dra under 1 A och det tror jag inte ett slutsteg värt att kallas slutsteg gör, inte ens en enkel bilstereo går så lågt. En förstärkare ifrån www.41hz.com gör det nog däremot. Om förstärkaren är utrustad med lågspänningsfrånslagsautomatik så gör den nog inte det. Det brukar finnas kretsar som slår av när spänning blir för låg. 6x9 är anpassade till att monteras UTAN låda, och en mycket liten låda till 2 6x9 resulterar i att basen i princip uteblir. Postad 25 May 2009 - 16:37
Har kommit igång med vårt stereobygge på allvar känns det som.
Har hittat en byggpolare som blir lika sjukligt inne i projekt som jag, alltså nån som inte tycker att man är jobbig för att man pratar om stereobygget 24/7, känns skönt. Riktigt bra finish känns det som om det kommer bli också. Kör dubbla 3-vägs 6x9, dubbla 2-vägs 4" och en 12" basjävel som ska suga batterikräm som en nyfödd kalv. Alltså totalt 11 högtalare, om man nu kan se det så. Har fräst ut framsidan i en cnc-maskin, blir otroligt bra. Jobbar i mdf. Baksidan kommer också fräsas i cnc, där skall finnas ett fönster av plexi. Har inhandlat olika sorters belysning för att ha inuti lådan. Givetvis sådant som blinkar i takt med musik a la tattarjulafton. 12tums högtalargaller med ledbelysning samt hörnskydd och handtag fick jag på posten idag. Ser fram emot den slutgiltiga produkten, tror den kommer slå det mesta. Ska lacka framsidan helt i silvermetallic och resten i svart med inslag av silver.
DSCF2010.gif 190.61K
0 Antal nerladdningar
DSCF2038.gif 126.02K
0 Antal nerladdningar
DSCF2042.gif 95.6K
1 Antal nerladdningar
DSCF2045.gif 200.35K
1 Antal nerladdningarden kan givetvis redan spela trots att den är långt ifrån färdig. Postad 25 May 2009 - 19:46
Hejsan!
Som så många andra har jag slängt mig in i detta projekt utan någon som helst kunskap. Jag är strax i färd att börja montera saker och ting. Endast batteri återstår att inhandlas. Min setup: Låda: 10mm furu-playwood tror jag det var Längd 700mm / Bredd 290mm / Höjd 300mm (bör jag hålla lådan helt öppen innuti mtp ljudet från 6x9orna? eller sluta dem för sig, ser ut att bli lite trängre för dem än jag tänkte i start. Dämpar innuti runt 6x9orna med stenull 2x GAS Alpha 6924X 6"x9" 4vägs 240watt En pioneer stereo från BRL aux/cd/mp3/usb (kommer inte ihåg modell just nu). Inget slutsteg altså. Voltmeter Amperemeter Säkringshållare (max30 ampere) + gäng 15A. flatstift säkringar (biltema snubbe gav mig dem) Cigg uttag Batteri: 60Ampere 12v SMF-fritidsbatteri från biltema (inte råd med dyrare) Sketch inspirerad av en del andras byggen i tråden: http://www.ssddinc.s...stereopaint.jpg Målet är att den skall räcka så långt som möjligt de 4 dagarna på swedenrock som snart stundar. Superljud är inget jag strävar efter, utan hyffsat tryck jämfört med en liten batterislukande cdspelare och slippa batteribyten varje dag. Inget skrytbygge, men praktisk och lite smidigare än genomsnittet här. Min största fundering just nu är den elektriska kopplingen. Hur skall detta se ut i DETALJ från batteri och sedan in i bilstereo/högtalare? Jag har ju här läst saker som: *säkring 30cm från batteriets + pol *tjocklek på sladd viktig, helst 10mm2+? *Sladdar på ISO-kontakt-kablarna är ju pyttesmå.. hur skall de kopplas till en 10mm2 batterisladd? Även orolig för jordning och så mtp stereo. Köpte en jordfläta men kanske inte kommer användas? Finns på batterierna? Tacksam för svar! Redigerat av StormApan, 25 May 2009 - 19:53. Postad 25 May 2009 - 22:02
Säkring vid batteriets pluspol gäller mest när man installerar i en bil osv, och är inte viktigt i detta sammanhang. Kabels tjocklek beror på hur mycket ström du skall köra igenom den. En bilstereo är oftast säkrad med 10 eller 15A och då räcker det med 2,5 mm2. Du behöver inte ha 10mm2 sladd! Postad 26 May 2009 - 11:08
Nu har jag kirrat ett system som har en 12v adapter är det bara klippa strömsladden och koppla till bateriet? Eller är det något annat som bör göras innan? Så här står det det på adaptern: Pri: 230v ~ 50 hz 180mA Sec: 12v 1.5a 18 VA Postad 26 May 2009 - 15:22
Kolla om det är VDC eller VAC det står. Kan lika gärna vara 12V växelström dvs VAC. Är det 12VDC är det bara att koppla till ett 12V batteri. Postad 27 May 2009 - 19:30
Efter en mycket lång och svår tid så slängde vi ihop våran stereo.
Inga ritningar här inte! Eftersom det är plywood så lät den förskräckligt utan dämpning, men så fort den kom i blev det harmoni. Inte så mycket bas som man kan önska, men det beror på att inga rekommendationer för den har följts.Men högt spelar den!
Postad 27 May 2009 - 22:19
Najs! Men om den inte basar så bra så varför inte bygga en sluten/portad låda inuti med rätt volym för basen? Vad har ni dämpat med?
Fan jag börjar ju bli lite nojjig känner jag. Hur ska man skydda den från stöld i sommar då vi inte kommer vara så många i vårat camp?Det är ju en sak om det hela tiden är någon ansvarig kvar vid campet men det lär ju inte hända i detta faller. Någon som har en ny kreativ lösning som inte kostar för mycket??? En spårbar GPSpuck och larm kanske? Supertungt innehåll? Postad 27 May 2009 - 23:06
Lasta i många batterier och bli kompisar med tältgrannarna så kan ni turas om att vakta. Du kan ju även se till att göra den dryg att bära. Jag kör utan handtag på min av denna anledning. Men det är väll sällan nån snor en festivalstereo av din storlek. Och om nån gör det så lär väll folk märka det. Annars är det väll bara att ni campar vid oss, så kan vi köra dubbelstereo hela festivalen. Postad 28 May 2009 - 09:11
Haha, det skulle vara nått det=)
Kan ni tänka er att bo rätt långt bort på stora campingen? Det brukar vara lite lugnare där. vi åker Upp på måndagen redan till arvika iaf;) Igår kväll målade jag klart stereon och lödde om alla högtalarelement för dom lödningarna såg bedrövligt tyska och billiga ut. I eftermiddag bär det av till classe för att köpa lister. Nu ska den bli redig! Det som återstår är: Hörn av typ kula AMP9 Batterier! (om du har att sälja så säg till) Postad 28 May 2009 - 21:11
Vi ska faktiskt bo längre upp på campingen iår.
Förra året bodde vid precis vid ingången vid GreenPeace ###### soptipp. Det skall inte upprepas. Jag har inga batterier övers. Jag kommer köpa helt nya då de jag använde förra året är kastade. Kommer du köra 24V eller?
Postad 30 May 2009 - 21:23
hejhå
Har nu nästan blivit klar med min första strandstereo och har en fråga angående kopplingen. jag har både bilstereo och slutsteg med en brytare som antingen ger ström till bilstereon eller steget frågan är behöver jag bryta högtalarkablarna till slutsteget när jag kör med bilstereon och tvärtom ? Postad 31 May 2009 - 07:34
Varför har du kopplat så? Låter som att du behöver skifta. Postad 31 May 2009 - 17:17
Hej har ytterligare några frågor innan jag kan komma igång med mitt bygge.
* Jag tänkte använda mig av en bilstereo (4x40 watt Zap BT7700 från teknikmagasinet) som jag skall koppla till bilbatteri samt 2 st 6x9or. Hur sker denna koppling? Kopplar jag strömmen från batteriet via RCA line in och ut? Hur kopplar jag in högtalarkablarna, via någon av alla de olika ISO-sladdarna, måste jag knipsa av och löda? * Har inte heller greppat detta med 12v och 24v osv. Är det inte för mig att bara koppla samman batteri, stereo och högtalare eller måste jag omvandla elen? * Vid köp av 6x9or vad menas med 2 väggs,3 väggs,4 väggs? * Kan inte hitta hur mycket ström min stereo drar, men är det någon som uppskattningsvis vet hur stort batteri som behövs för att driva en bilstereo samt 2 st 6x9:or i ca 8-10 timmar? Postad 31 May 2009 - 18:32
* Strömmen och högtalarna kopplas in via ISO kontakten. Det finns en del för ström och olika signaler och en del för högtalarna. Strömdelen har minst en gul, en svart och en röd kabel. Högtalardelen har Grå, vit, grön och lila kablar vanligtvis. * Din stereo går på 12V, det är vi med lite specialsaker som använder 24V. * x vägs innebär hur många element som 6x9 högtalaren innehåller. En 6x9 är oftast en koaxialhögtalare dvs flera olika element i samma enhet. * Ett batteri på 60Ah borde räcka minst 10 timmar för din bilstereo. Postad 31 May 2009 - 20:53
har precis sammanställt min låda.
Är jävligt nöjd med allt vad utseende heter men har fått stora problem. Vi satte in en riktigt fet 12" tävlingsbas i vår låda och den sitter i samma skiva som bilstereon. GÖR INTE OM SAMMA MISSTAG. Har stora besvär med att cd-skivan hackar när basen slår och vi vet inte hur vi ska lösa det... Är så knäckt. Ändå köpte vi en huvudenhet som kostar 2000 ny, inte tillräckligt med skakminne antar jag. Inte så lätt när det skakar konstant kanske..
DSCF2140.jpg 341.03K
0 Antal nerladdningarNån som har nån smart idé på hur man kan dämpa vibrationerna för stereon? Redigerat av Finkan, 31 May 2009 - 20:55. Postad 31 May 2009 - 23:48
inte för att vara sån men skivor på festival? är inte det som att skjuta sig själv lite i benet?
Postad 01 June 2009 - 09:35
var på första festivalen nu i dagarna, siesta i hässleholm
första batteriet spelade i 15 timmar, sen fick det gå på laddning när det kom ner till 11V. laddade det i 7-8 timmar. andra batteriet spelade jag drygt 20 timmar med. min laddare blev tyvärr stulen andra natten så jag hann bara ladda ena batteriet. sen det batteriet som jag ladda spelade 15 timmar till. sen när båda batterier låg på 10,3 v ungefär så parrallel koppla jag dom så fick jag ganska exakt 12 V. spelade 11 timmar till, sen tog festivalen slut så jag har spelat ca 60 timmar på 4½ dagar med 2 batterier varav det ena laddades halvt. problem jag haft *körde först med ett usb minne som någon gick in i och förstörde. *laddaren (ctek zafir 70) blev stulen. *en säkring gick när jag skulle flytta den till tältet, drog ut sladden så råkade det bli kortis på plåten jag har uppe på stereon. *sladden mellan batterilådan och stereon åkte ut några gånger. *några spillolyckor, men inget som förstört något sen har allt funkat felfritt jag har fått otroligt mycket beröm för den och man kunde spela riktigt högt sen tror jag att det är inne att bygga festivalstereos för jag har nog sett 10-15 st olika. ingen den andra lik en bild från mitt camp sista natten kl 05,30 på natten
DSC01782.JPG 1.47MB
2 Antal nerladdningar
Postad 01 June 2009 - 09:48
körde med cd skivor förra året och det ska jag aldrig göra igen.. efter första dagen var alla skivor så repiga att dom inte gick att spela kör hellre en mp3 som du kan ladda via stereon, koppla in den via aux. har du ingen aux kör med fm sändare. annars är det bara att bygga stag inuti så att den blir så stum som möjligt, det är nog det bästa enligt mig om du ska envisas med skivor. Postad 01 June 2009 - 13:31
Som sagt. Kör med stereo som kan ta USB minne, eller kör med AUX-ingång och extern Mp3spelare, typ iPod osv. Skivor är ett misslyckande. En annan spontan reaktion jag har på din stereo är att den ser väldigt icke vatten/spill/lera-säker ut. Du borde i allfall ha ett finmaskigt galler över högtalarna. Redigerat av EyEr0n, 01 June 2009 - 13:32. Postad 01 June 2009 - 18:45
Tack så jätte mycket för svaren EyEr0n mycket tacksam. Kommer tyvärr inte sluta tortera forumet med frågor riktigt än. Är verkligen GRYMT sugen på att bygga en portabel stereo men är ruskigt osäker på hur jag skall gå tillväga med att koppla högtalare och ström, vilket säkert är det lättaste som finns för vissa av er här på forumet. Så här ser kablarna ut på min stereo:
Untitled.jpg 88.82K
2 Antal nerladdningar* Det finns enligt beskrivningen 8 olika sladdar för att koppla in 8 olika högtalare.( Om jag förstår det hela rätt) Om jag skall koppla in 2 st 6x9:or, skall jag då som exempel knipsa av och tvista samman "purple/black" och "green/ black" med högtalarsladd som jag sedan kopplar till mina 6x9:or. (Jag struntar med andra ord i de 2 övriga högtalarkablarna, såvida jag inte vill koppla in 6 högtalare till.) * Vilka av kablarna skall jag koppla in till batteriets plus respektive minus pol, för att få ström? * Vad används "Memory, Ignition och RCA" kablarna åt? * För att se när strömmen börjar ta slut i batteriet, skall jag använda mig av en volt eller amp-mätare, kopplas dessa rakt av till batteriets poler? * Om jag vill stänga av strömmen, stänger jag bara av min bilstereo eller måste jag koppla in en 12v strömbrytare? * Är det betydligt lättare att använda sig av slutsteg istället för bilstereo? Återigen tacksam för svar! Postad 01 June 2009 - 19:14
Har läst tråden och vill tipsa dom som inte brinner för att bygga själv men ändå vill ha en bra smidig bra högtalare med sig.
Kolla in Ion Audio's iPA03 aka Blockrocker... funkar riktigt bra laddningsbart batteri som går en tio-tolv timmar och spelar skiten ur alla vad boomblasters heter + att det går fint att serie koppla flera eller paralell koppla för att rigga upp stereo ljud. Tänk på att mata den med en Mp3 spelare som ger en kraftig signal bara t.ex Cowon D2 Har kört dom i två somrar smidiga att ta med lång batteri tid och låter riktigt bra för sin storlek. http://www.ionaudio.com/blockrocker Postad 01 June 2009 - 19:38
har ingen usbminnes-läsare och auxkvalliten blir så sjukt dålig i jämförelse med cdskiva med mp3-filer. Fick bukt på problemet med vibrationerna, gjorde en riktig ###### raggarlösning med hyllkonsoller och strips som vi spände fast runt stereon. funkar finfint. Så det blir nog ett cd-fodral. Får ta med sig ett gäng kopior på favoriterna vafan. Pop-o-maten är inte riktigt färdig på den bilden, skall bestyckats med hörnskydd och skall få alla sidor behandlade med fuktavvisande färg (framförallt bottenplattan). Såhär ser den ut framifrån just nu
pop_o_maten.jpg 789.99K
2 Antal nerladdningar
Postad 02 June 2009 - 08:51 tja Mnh hoppas att detta ska ge lite klarhet *du har anslutning för 2 par högtalare dvs 4 st. om du nu bara ska ha 2 st 6*9 så ska den ena kopplas in på dom lila sladdarna, den som ha ett svart sträck ska då till - anslutningen på 6*9an. och den utan sträck ska på+ sen den andra 6*9an ska du koppla in på dom gröna sladdarna, likadant här, den med svart sträck till - på 6*9an och den andra utan sträck till + *röd och gul sladd kan du tvinna ihop och dra till batteriets + pol, sätt gärna en strömbrytare på denna sladden för att kunna sätta på och stänga av systemet. den svarta ska gå till batteriets - pol *memory är till för att den ska minnas vilken volym och låt du hade innan du stängde av stereon, det behöver dock vara konstant spänning på den för att detta ska funka. om du kopplar så som jag hänvisade ovanför kommer du alltså inte att ha någon nytta av detta. ignition är om den skulle sitta i bilen så skulle du inte kunna starta stereon utan att ha tändningen på, men det är direkt till batteriet som är lättast här. RCA kablarna är till för om du vill koppla in ett extra slutsteg. *för att kunna se hur mycket batteri du har kvar är det en volt meter du behöver, den kopplas direkt på batteriet. spänningen bör inte gå under 11 v då batteriet mår bäst av att ha högre spänning. du förkortar livslängen på batteriet avsevärt ju lägre spänning du tillåter. med en en Amperémeter kan du bara se hur mycket systemet drar. det är ingen jätte viktig funktion, mest en kul sak som gör att du kan räkna ut batteritiden. *för att undvika att stereon drar ström när du inte använder den tycker jag att du ska ha en brytare på sladden som jag nämnde längre upp. *slutsteg är lättare att ansluta men dra mer ström=mindre batteritid, men du får ju garanterat bättre ljud, det är en kompromiss sak. som sagt lättare att ansluta men du behöver grövre sladdar då det drar mer ström. hoppas detta ger lite klarhet, bara att fråga om du har fler frågor. sen om nu någon skulle tycka att jag har fel i ngt så påpeka detta så att det inte blir några problem Postad 02 June 2009 - 15:16
Hej, mitt första inlägg här Varför skall han göra det? Blir ju bara onödigt mycket ström som går igenom den brytaren då? Han borde istället INTE tvinna ihop sladdarna utan ha två separata och sätta strömbrytare på den gula. Då behövs ingen kraftig strömbrytare utan kanske bara en snygg tryckknapp Men din lösning funkar om man har en kraftig brytare givetvis! Postad 02 June 2009 - 16:51
om han bara kör med en vanlig bilstereo så handlar det inte om så mkt ström, kanske 2A max, min drog iaf inte mer. Postad 02 June 2009 - 17:01
Ah iofs. Nu kör jag på en bilstereo till mina 6x9or och ett slutsteg till min 10" bas samt cigguttag. Då vågade jag inte chansa Postad 09 June 2009 - 22:00
Nu drar ju snart festivalsommaren igång på allvar.
Hur går det med era byggen? Jag har uppgraderat min stereo med 2 st 120Ah batterier i allafall. Och med en total strömförbrukning på 0.5A vid "soft-volym" och runt 1.2A vid "party-volym" så kommer det bli många trevliga speltimmar på en laddning. Bilder kommer när det är klart. Postad 10 June 2009 - 18:27
Hur är det med ljudkvalitén då Eyeron...du har ju bytt från slutsteg och du har säkert prövat bilstereos innan med;) Hur upplever du att ljudet förändras med en AMP9? Blir det mer audiofilljud eller är det bara "helt ok"?
Postad 10 June 2009 - 22:58
Jag kommer inte ihåg hur det lät förut, men ljudet är helt klart godkännt. Det är väll elementen som avgör det mycket. JBL elementen spelar bäst, medans MDS elementen lämnar mer att önska. Men för den ström som det drar så är det fantastiskt. Postad 11 June 2009 - 07:49
Upplevde du någon mer kraft i basen sen efter bytet då? Jag vill minnas att jag tyckte din hade mer bas än vår låda och förra året var ju skillnaden oss emellan att ni hade steg och vi hade stereo.
Jag ska nog kosta på mig att köpa ett nytt batteri så det kommer nog bli en flexibel setup för drift på 24V och när mitt klena batteri dör så ska det gå att witcha till 12V. Jag har ett batteri sen förra året och det har bara stått under vintern utan laddning. Nu när jag laddade det så tog det 4 dagar och batteriet blev lite varmt och sen så slog laddaren ifrån som den gör om något är fel...Batteriet fick sig inte mycket laddning heller utan orkar nätt och jämt ge ström för att stereon ska starta och sen slockna igen. Frågan är: går det att reparera detta enligt mej trasiga batteriet? i ena cellen har vätskenivån kommit pricis under min-sträcken. Kan det hjälpa att fylla på detta enbart?Vad säger experterna? Postad 11 June 2009 - 09:54
Menar du byte av förstärkare så kan jag säga att den nog fan spelar bättre med AMP9 än med Jensensteget! Och med 24V blir det mycket bättre kontroll på basen. En vanlig bilstereo orkar sälla slafsa på någon riktig bas. Hade jag inte haft nya batterier så hade jag nog byggt switchbar rigg med, men nu behövs det inte. 12V räcker gott för "softlyssning" men när man höjjer så hörs det en viss skillnad. Men just nu spelar jag inte på maxgränsen av vad elementen klarar heller, långt där ifrån. iPodens låga utsignal sätter stopp, men jag skall fixa en förförstärkare. När det gäller batteriet så kan det vara så att det är kört, batterier skall aldrig "lagras" utan laddning, stora batterier skall helst underhållsladdas. Fyll på syra i alla cellerna och skaffa en RIKTIG batteriladdare, Exempelvis CTek MULTI XS7000. Den har ett rekondläge som kan fixa djupurladdade batterier, och är den enda laddare man borde använda. Den har räddat ett par batterier åt mig där andra laddare gått bet. Jag kommer i allafall ha den inkopplad och underhållsladda mina batterier när de inte används med den. http://www.ctek.com/...charger=mxs7000 Postad 11 June 2009 - 14:59
tjena, drog ner till srf förra veckan med min stereo.
funkade hur bra som helst hela veckan, hade med mig 2 st batteri och behövdes ladda 1 varsin gång på 5 dagar. men då va de inte fullt drag hela tiden såklart. men väldigt nöjd över det hela
DSC00577.JPG 225.31K
1 Antal nerladdningar
Postad 11 June 2009 - 15:01
Det gäller väl inte alla bilbatterier va?
Mitt batteri sa säljaren var underhållsfritt & behöver inte fyllas på med någon typ av vätska. En liten fråga vad är det för bärhandtag ni kör med & går sånt att köpa på classe eller måste man in till en musikaffär? Redigerat av Unregistered1092, 11 June 2009 - 15:03. Postad 11 June 2009 - 15:19
Då borde det översta i den här länken kunna passa då det ser ut som handtaget du köpte på biltema
http://www.clasohlso...spx?id=53668864 Postad 11 June 2009 - 16:01
Tack..
Nu börjar min låda bli rätt så klar så nu har jag börjat med anslutningarna. Men nu råkar jag ha 2 typer av anslutnings grejer som visas på bilden. Den som sitter i har en del kontakter & då undrar jag behöver man några speciella kontakter som man sätter på kablarna som ska anslutas? Eller blir det enklast om jag tar bort den & sätter i en sån där vanlig? Strömkablar är fixade & vanliga högtalarkablar borde duga då jag bara har 6,9or & 6,5or. Hur fäster man dom där 2 strömkablarna som är lite grövre? Kablarna som kommer ifrån bilstereon är ju så tunna. Måste man köpa till nåt? Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered1092, 11 June 2009 - 22:44. Postad 11 June 2009 - 19:31
Ja nu ######r börja det dra ihop sig för mig oxå.Jag ska i helgen snickra iordning mitt lilla bygge. Jag har handlat dessa grejjer.
2st http://www.brl.se/de...=72&c=72&p=4182 4st http://www.conrad.se...;article=379012 1st http://www.brl.se/de...=67&c=67&p=4939 1st http://www.brl.se/de...mc=5&c=5&p=6232 Har även handlat alla kablar och 19mm mdf. Köpte även ett 220ah batteri så det ska bli kul och se hur länge det räcker?Förhoppningsvis iallafall 10h? Är det någon annan som kan gissa vad detta system kommer dra? Mvh/Jonas Postad 11 June 2009 - 20:18
jag är inte så grym på det men jag hittade ett forum som tar upp döda batterier http://www.elektroni...e...f=2&t=33163 hittade även en annan sida där det stod "Underhållsfria batterier blir lätt sulfaterade om de lagras längre tid utan underhållsladdning eller toppladdning. Ett par metoder för att återställa ett sådant batteri är att antingen ladda om batteriet igen efter att det fått vila i 2 till 4 dygn efter en fullständig uppladdning eller lägga på en laddspänning på 15 volt under en till två timmar. Den senare metoden är lite vansklig eftersom man måste hålla koll på batteriets temperaturstegring så det inre trycket inte stiger över ca 0,35 bar då säkerhetsventilen öppnar. Det blir så kladdigt på bordet av den frätande syran. " läs mer på http://www.kennethsh...addablybatt.htm hoppas att det kan ge några svar Redigerat av _rosen__, 11 June 2009 - 20:42. Postad 13 June 2009 - 00:18
######r va mycket högtalare. Har du tänkt driva 6x9 på stereon och basarna på steget? Det kommer nog dra ström i allafall. Det kommer bli mycket ljud under en kort stund. 10 timmar på böttkräm är väll troligt med ett 220Ah batteri. Inget du tänkt släpa med på festival? Antar att den bara är för grillpartyn osv? Fast iof går det ju spela lågt. Fast för de där 5000 kr för slutsteget skulle jag köpt två AMP9-BASIC istället, och få en massa pengar och speltid över. 10 000:- för en festivalstereo är rätt mycket. Postad 15 June 2009 - 18:12
Nån som har hittat på nått trevligt relä som detta Relä som bryter strömmen när spänningen understiger 11.5 volt eller därikring, vore väldigt smidigt att slippa bry sig om att hålla koll så batteriet inte blir helt urtömt... den jag hittade var ju för högspänning och skulle vilja ha ett liknande fast för lägre spänning och inte riktigt i samma prisklass
Redigerat av Unregistered8e2ab484, 15 June 2009 - 19:23. Postad 15 June 2009 - 20:21
Perfekt, precis vad jag sökte, eller man får väl kanske slakta den lite Postad 16 June 2009 - 11:26
jag har bara en fråga. varför i hela friden valde ni (enligt mig) så fula färger?! Postad 16 June 2009 - 13:43
Helt rätt färger! Postad 16 June 2009 - 22:19
Nu har jag fått hem en AMP9-BASIC byggsats. Ser sjuuukt pilligt ut att få ihop det och jag vet inte hur jag ska lyckas.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |