Jag skulle antingen behöva ett tips på hur jag får routern att känna av min nuvarande hårddisk eller ett tips på en hårddisk som funkar. Anyone?
* Officiell tråd - D-link Dir-655 *
D-Link DIR-655
(Routrar)
|
1
|
(292)
|
1 090:- |
Wifi router med MCS transmission rate control (11 inlägg)
|
10 år sedan |
NAS-lösning (3 inlägg)
|
12 år sedan |
*TIPS* ComHem OnDemand genom annan router än ComHems (6 inlägg)
|
15 år sedan |
vilken trådlös router? (18 inlägg)
|
16 år sedan |
Snabbaste routern för oss med 100mbit? (83 inlägg)
|
16 år sedan |
D-Link DIR-825 (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Val av trådlös router (0 inlägg)
|
17 år sedan |
Trådlös router och USB-hårddisk (6 inlägg)
|
17 år sedan |
Gigabit router eller inte (5 inlägg)
|
17 år sedan |
Trådlös router - köptips efterlyses (19 inlägg)
|
17 år sedan |
QNAP TS-209 (51 inlägg)
|
17 år sedan |
En nygammal router-fråga (0 inlägg)
|
18 år sedan |
bra och billig router (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 13 February 2009 - 09:42
Jag skulle antingen behöva ett tips på hur jag får routern att känna av min nuvarande hårddisk eller ett tips på en hårddisk som funkar. Anyone?
Postad 13 February 2009 - 14:02
Köpte mig en Dir-655 i förrgår och är än så länge mycket nöjd!
Det jag undrar dock är hur man får ut max av gigabit nätverket mellan datorerna och ´min externa nätverksdisk?
Jag kan aktivera "Jubo Package" på min nätverskdisk är detta något som bör vara på?
Och finns det några justeringar jag bör göra i inställningarna till mina nätverkskort i mina datorer?
//Peter
Postad 17 February 2009 - 11:23
Hej,
Jag har slut på ideér nu så mitt sista hopp är att någon därute förbarmar sig med en lösning på mitt problem. Jag bytade nyligen router till en DIR-655 och allting fungerar utom streamningen till min Roku Soundbridge. Allt annat än kopplingen mot Roku'n är tråddragen. Internet och Tvix fungerar alldeles utmärkt, men som sagt så är de kopplade med kabel. Det är inga problem att koppla upp Roku'n med wifi, men sedan verkar det fattas någon koppling i routern som gör att det inte går att streama från Itunes som jag kör som musikutdelare på datorn. Wifi uppkopplingen kan jag se i routern och det går också att lyssna på internetradio, men som sagt så får jag inte kontakt med mitt musikbibliotek på datorn.
Några ideér?? Är det någon sättning måste göras i routern för att jag ska få igång mitt musikbibliotek?
Jag har nu lagt X antal timmar till utan någon framgång...
Problemet verkar vara att D-link'en inte verkar fatta vilken IP-adress som Roku'n har blivit tilldelad. När jag kollar 'Wireless' status så får jag uppp följande:
Wireless
View the wireless clients that are connected to the router. (A client might linger in the list for a few minutes after an unexpected disconnect.)
Number Of Wireless Clients: 1
SSID MAC Address IP Address Mode Rate (Mbps) Signal (%)
20 0010C680C4CB 0.0.0.0 802.11b 11 74
IP-adressen är alltså tom. Jag har provat med både DHCP och fast IP-adress på Roku'n, men utan någon framgång.
Är det någon som har en idé om man måste göra några särsklida sättningar för att D-linke'n ska fatta vilken IP-adress som är utdelad??
Tack på förhand!
Postad 19 February 2009 - 00:23
Någon som har tips?
Postad 19 February 2009 - 12:20
Postad 19 February 2009 - 17:10
Postad 20 February 2009 - 11:51
Postad 22 February 2009 - 13:01
har nyss handlat mig 2st Laptops.. HP Pavilon dv7 1195EO
samt en Dlink DIR-655.
Har kört skivan osv..
Playstation 3: på trådlöst.. (100%) täckning 802,11g
Laptop 1: 90% täckning över hela lägenheten (70km2) 802.11n (2.4GHz)
Laptop 2: 18% täckning vid Routen 1-5% runt lägenheten samt att den tappar connection 802.11n (2.4GHz)
Kopplar man in lan kaben funkar allt, Har gjort samma inställningar på båda datorerna, Så inte något som diffar.
Kan det vara så att det ena trådlösa är defekt? Jag kommer inte på något som man kan göra, Vill ju inte ha en kabel..
Det är ju tanken med laptops att man ska slippa.
Jag har just nu Windows Vista SV x64 Sp1 på båda.
Har inte lagt in några program som skulle kunna tillföra en risk.. Utan bara tagit bort Norton Antivirus och Security Center.
Stänger jag av ps3 samt laptop nr1 så blir det inte någon skillnad..
Har idag ComHem 25/10mb
Laptop 1: 24/9
Laptop 2: 5/3
I Tptest på bredbandskollen
Är tacksam för svar.. Kan tillägga att dom är inhandlade för 2 veckor sedan.
Mvh Henric
Postad 22 February 2009 - 18:19
Postad 22 February 2009 - 20:07
Japp får åka ner imon och kolla om man får handla på öppet köp..
Postad 23 February 2009 - 18:56
Postad 03 March 2009 - 21:11
Men har en annan fråga, är det någon som har veriferat att den verkligen klarar 100mbit ner & upp samtidigt (dvs full duplex), alla test jag ser mätar ett håll åt gången, medans det ex jag har hemma inte klarade av när jag skickade i 100mbit i båda hållen samtidigt
Sitter på 100mbit fiber så om den inte klarar att routa i den hastigheten så funkar det inte (enligt d-links support så ska det funka, fast alla där verkade inte vara helt säkra på den saken)
Postad 11 March 2009 - 17:09
Jag köpte en DIR-655 för en vecka sen, ska dock få den utbytt nu då den resetar wan interfacet när jag laddar ner/upp
Men har en annan fråga, är det någon som har veriferat att den verkligen klarar 100mbit ner & upp samtidigt (dvs full duplex), alla test jag ser mätar ett håll åt gången, medans det ex jag har hemma inte klarade av när jag skickade i 100mbit i båda hållen samtidigt
Sitter på 100mbit fiber så om den inte klarar att routa i den hastigheten så funkar det inte (enligt d-links support så ska det funka, fast alla där verkade inte vara helt säkra på den saken)
Läs smallnetbuilders oberoende test här: http://www.smallnetb...,189/chart,119/
Och titta sedan på D-Link svenska produktvideos på bla DIR-655
www.livebloggen.se/dlink
mvh
/Martin, som tidigare jobbade på D-Link
Postad 11 March 2009 - 19:57
Postad 13 March 2009 - 17:48
Får inte min DM-500C(dreambox) att kommunicera till internet.
Det funkade klockrent med min förra router, en wrt54gl.
Av någon anledning så känner inte routern av min DM om jag ger den ett statiskt ip.. Med dhcp går det bra men det funkar inte. Har inte behövt öppna några portar på förra routern. Har testat att lägga den i dmz och då funkade det tills jag bytte kanal då dog allt. Hade då dchp ip:t..
Läste nånstans att man är tvungen att ha statiskt ip för att dmz ska funka.
Har testat stänga av SPI utan resultat. Har även prövat forwarda TCP-UDP 0-65535 till dhcp ipt som boxen fick, även det utan resultat.
Har prövat standard grejjerna som byta tpkabel, testat utan router.
Har nyaste firmware på routern 1.21EU.
Behöver tips på hur jag kan åtgärda detta.
Den här killen verkar ha haft liknande problem
http://www.byggahus....-dir-655-a.html
Men dbns statiska ip dyker aldrig upp i routerns status och jag kan inte pinga heller.
Mvh
Redigerat av kau, 13 March 2009 - 17:49.
Postad 16 March 2009 - 14:04
Hej, har nyss köpt en DIR-655 som jag har problem med.
Får inte min DM-500C(dreambox) att kommunicera till internet.
Det funkade klockrent med min förra router, en wrt54gl.
Av någon anledning så känner inte routern av min DM om jag ger den ett statiskt ip.. Med dhcp går det bra men det funkar inte. Har inte behövt öppna några portar på förra routern. Har testat att lägga den i dmz och då funkade det tills jag bytte kanal då dog allt. Hade då dchp ip:t..
Läste nånstans att man är tvungen att ha statiskt ip för att dmz ska funka.
Har testat stänga av SPI utan resultat. Har även prövat forwarda TCP-UDP 0-65535 till dhcp ipt som boxen fick, även det utan resultat.
Har prövat standard grejjerna som byta tpkabel, testat utan router.
Har nyaste firmware på routern 1.21EU.
Behöver tips på hur jag kan åtgärda detta.
Den här killen verkar ha haft liknande problem
http://www.byggahus....-dir-655-a.html
Men dbns statiska ip dyker aldrig upp i routerns status och jag kan inte pinga heller.
Mvh
Har en likadan utrustning som du och har gjort såhär:
Jag har angivit en fast ipadress (t.e.x.192.168.0.3) för DB:n gentemot dennes mac-adress i routern (network settings, dhcp reservations)
DB:n macadress ska du kunna se om den finns i ditt lan under "number of dynamic dhcp leases" om inte måste du
ta fram den via DB:n gränssnitt (blå knapp systeminformation eller liknande)
Jag har bockat för dhcp i DB:n
Starta om routern, starta om DB:n
Den ipadress du gett till DB:n ska du kunna se under network settings i DB:n, om inte är det nån annat fel.
Förmodligen kör du trådat mellan DB-Router liksom jag gör vilket är det absolut säkraste och stabilaste
Postad 16 March 2009 - 23:14
Postad 17 March 2009 - 07:08
jo det kommer gå bra, men självklart sjunker prestandan så fort man blandar in slöare prylar, så är det på alla routers om det inte finns flera band att köra på..Så det går inte att köra en dator med 11g och en annan med 11n samtidigt med 655an?
Sen skulle jag nog om man nu ska skriva siffror framför vilja kalla det 11b, 54g och 300n (~pre)
Postad 17 March 2009 - 23:40
Jag kom på en workaround: Om jag först gör en "Restore Factory Defaults" och sen, efter att den har bootat om, gör en "Restore Configuration From File", låter bli att boota om, gör den nya inställningen, trycker "Save Settings" och sen bootar om D-Linken, då tar den nya inställningen. Suck, helt bedrövligt dåligt, men det funkar i alla fall...
Om jag hoppar över steget med att återställa fabriksinställningarna och laddar en konfigurationsfil direkt så säger den att min fil inte är en korrekt fil.
Min är hårdvaruversion A4 och med firmware 1.21EU (den senaste på dlink.se). Jag provade att backa till 1.11EU, men den sa att det firmwaret inte var till för min hårdvara.
Edit: Testade en "hårdvarureset" på den idag, men inte hjälpte det...
Redigerat av stewed, 18 March 2009 - 17:59.
Postad 18 March 2009 - 20:42
Är det fler som har problem med att spara nya inställningar? Så fort jag ändrar nånting och trycker "Save Settings" så verkar det som att den bootar om (eller nåt, det tar i alla fall en lång stund och datorn tappar nätverkskontakten en kort stund) och sen när jag får kontakt med D-Linken igen så har inte den nya inställningen aktiverats.
Edit: Testade en "hårdvarureset" på den idag, men inte hjälpte det...
Jag hade exakt samma problem i julhelgen sedan jag uppgraderat till fw 1.21EU. (Har också Hardware v4)
Det löste sig genom att använda Reset-knappen på baksidan, men jag antar att det är den du menar när du skriver "hårdvarureset".
Här är ett litet trick jag hittade på något forum:
"If re-installing the firmware doesn't work or doesn't help, a factory reset --
1. Save the config if you can
2. Hold down the recessed button in the back as you
... remove power
... count 10 seconds
... restore power
... count 10 seconds
3. After releasing the button, wait for the unit to complete the reset cycle (a minute or so, the lights will probably help you)
4. I like one more power cycle (no button this time) just to remove any memory artifacts of the reset-to-defaults process.
From this state, you should have control, be able to change firmware or radio state, etc.."
Har för mig att jag lyckades spara undan konfigurationen före denna operation, för att sedan kunna ladda in den igen efteråt.
Postad 18 March 2009 - 20:49
Så länge jag inte bootar om den så kan jag ändra inställningar (som faktiskt verkar verkställas även utan ombooting).
Postad 19 March 2009 - 12:58
Postad 20 March 2009 - 16:56
Det hjälpte ej med FW upgrade, vad ska jag göra? Har inte en cd som datorn efterfrågar när jag väljer installera och hittar inga drivrutiner till routern, bara FW.
Postad 21 March 2009 - 13:37
Postad 22 March 2009 - 12:37
Prova att avaktivera uPNP-funktionen i routern (om du inte har enheter som kräver det stödet) för att se om det avhjälper felet.
Jag har samma problem, och för mig hjälpte det tyvärr inte att avbocka och starta om routern.
Postad 23 March 2009 - 14:55
Postad 24 March 2009 - 15:24
Din fråga är lite luddigt formulerad, kan du förklara vad det är du vill uppnå?Kan man surfa krypterat på något vis genom dir 655 eller att den krypterar internettrafiken eller browsern?
Postad 25 March 2009 - 10:18
Din fråga är lite luddigt formulerad, kan du förklara vad det är du vill uppnå?
Anonymitet på internet kan man säga =)
Postad 25 March 2009 - 11:26
Det har inget med routern att göra tyvärr.Anonymitet på internet kan man säga =)
Du får bli medlem i nåt sånt här .. https://www.relakks.com/ eller http://ipredator.se/ osv osv
Postad 25 March 2009 - 22:08
Postad 25 March 2009 - 23:09
När jag ställde in DIR-655 via laptoppen,kopplad med nätverkskabel,installerade jag senaste Shareport och den hittade helt min skrivare,installerade hela skiten fungerade kanon,sen ryckte jag ut nätverkskabeln för att köra trådlöst,då blev symbolen röd.Va fasen har hänt då?
Postad 26 March 2009 - 14:18
Fast det är väl just den versionen (DIR655A4_FW121EUB05.zip) som ligger ute på dlink.se? Den fungerar inte för mig...Jag kunde inte heller spara mina inställningar på min DIR-655 (firmware 1.21EU). Efter ett välriktat mail till supporten fick jag rådet att ladda upp en ny firmware som de snällt bifogat. Sagt och gjort - efter installationen av den nya firmware (1.21EUb05) så fungerar sparafunktionen igen.
Postad 26 March 2009 - 14:35
Fattar inte vad som hände nu.
När jag ställde in DIR-655 via laptoppen,kopplad med nätverkskabel,installerade jag senaste Shareport och den hittade helt min skrivare,installerade hela skiten fungerade kanon,sen ryckte jag ut nätverkskabeln för att köra trådlöst,då blev symbolen röd.Va fasen har hänt då?
Det skumma är att Shareport inte alls hittar DIR-655 efter att jag rykte ut kabel,har ominstallerat Shareport en massa gånger nu utan resultat.
Installerade det på en annan dator och det funkade kanon direkt.
Ingen som har några tips???
Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 26 March 2009 - 21:14.
Postad 28 March 2009 - 11:20
Jag har två stycken datorer med Gbit kort som jag använder när jag testar min throughput. Kommer upp i max 550Mbit, dvs 55% i task manager, vid kopiering av stora filer. Snittet ligger ungefär runt 40%. Se bilden nedan.
Vad kan egentligen räkna med för hastighet? Är det hårddiskarna som blir flaskhalsen här?
Postad 28 March 2009 - 11:38
Jag kunde inte heller spara mina inställningar på min DIR-655 (firmware 1.21EU). Efter ett välriktat mail till supporten fick jag rådet att ladda upp en ny firmware som de snällt bifogat. Sagt och gjort - efter installationen av den nya firmware (1.21EUb05) så fungerar sparafunktionen igen.
Jag laddade ner DIR655A4_FW121EUb05.zip från D-links svenska sajt, när jag öppnar zippen står det att filen DIR655A4_FW121EUb05.bin senast ändrades må 3 nov 2008, det känns som de inte uppdaterat sidan med den nya version som de mailat dig. Kan du lägga upp den här i så fall? Vore ju fantastiskt bra
Postad 28 March 2009 - 16:39
Annars kanske ditt/dina NIC inte är av bästa sort? GigaBit är ju trots allt rätt mycket data
F ö kan jag meddela att med A4 och firmware 1.21EUb5 så går inte några inställningar att spara DÅ man byter IP adress (ville ha 192.168.1.1 som med min gamla), det verkar vara nåt hårdkodat för allt funkar fint med 192.168.0.1.... ??
Ni som har denna router, vad har ni för throughput mellan två datorer kopplade på LANet?
Jag har två stycken datorer med Gbit kort som jag använder när jag testar min throughput. Kommer upp i max 550Mbit, dvs 55% i task manager, vid kopiering av stora filer. Snittet ligger ungefär runt 40%. Se bilden nedan.
Vad kan egentligen räkna med för hastighet? Är det hårddiskarna som blir flaskhalsen här?
Redigerat av NirreFirre, 28 March 2009 - 18:36.
Postad 29 March 2009 - 10:05
Prova att avaktivera uPNP-funktionen i routern (om du inte har enheter som kräver det stödet) för att se om det avhjälper felet.
Hur vet man om man har pryttlar som klarar av uPNP?
Har dessa apparater:
En bärbar, väldigt nyligen köpt med vista (HP dv3550)
Xbox 360
Tvix 6500
Mobil N82
snart en köksradio med trålöst nätverk för webradio (tror det blir Vooni)
En äldre stationär dator
Acer Aspire One
Har jag nytta av uPNP?
ps. det är detta som kommer upp:
ngigabit.jpg 32.09K
0 Antal nerladdningarps. jag har inte cdn som följde med här, utan den är väldigt långt borta så jag har faktist inte testat med den. Finns det drivrutiner på den, och kan man inte hitta dem på nätet någonstans?
Redigerat av Mahti, 29 March 2009 - 10:06.
Postad 29 March 2009 - 19:58
DIR-655A4_FW121EUb07 är den senaste FW som kom den 2009-02-06
Vart hittade du den?
Har bara sett b05
Postad 29 March 2009 - 21:41
Jag köpte en dir 655 router igår, och idag när jag installerade den så funkade det bra mot nätet där jag kör kablat.Det funkade också bra med det trådlösa till min mini pc (asus eee).MEN det som inte funkade bra alls var när jag streamade till min TVIX 6500 och min SQUEEZEBOX, det var mycket slöare än när jag streamade från mitt modem (bredbandsbolaget).Jag kör kabel till dessa 2 spelare också.Det borde ju fungera bättre än modemet .???!!!
Någon som har något tips till mig ang detta PROBLEM?
Kanske är någon inställning som skall ändras, vad vet jag??
/Mvh Daniel
Postad 30 March 2009 - 05:44
Vart hittade du den?
Har bara sett b05
pege63 Ja, vart hittade b07, på deras svenska sajt finns endast b05 och den var senast ändrad i nov 2008 när man kollar på filen. Skulle gärna ha den uppdaterade där sparfunktionen funkar som den ska.
Sedan en annan sak - jag har Comhems XL som är 50 Mbit ned och 10 upp, med tråd kommer jag upp i 48-52 Mbit ned, men med trådlöst endast ca 30. Jag kommer däremot upp i 8 Mbit upp, samma resultat med tråd och trådlöst, så det är ju godkänt. Är det någon inställning jag missat eller är det så pass mycket slöare med trådlöst nedström. Jag använder Mac med inbyggt 802.11n. Blir samma resultat på Mac Mini, MacBook och iMac. Så det är inte nåt fel på hårdvaran (såvida jag inte fått 3 måndags-ex
Postad 30 March 2009 - 10:15
Skriver igen och hoppas på svar!
Kopplade in min dir 655 mot mitt modem ifrån bredbandsbolaget (xavi5258). Kör kablat till min dator+min tvix.
Men streamingen till min tvix blev betydligt långsammare än när jag bara körde mot modemet.
Någon som vet varför??
Postad 30 March 2009 - 10:20
Hej!
Skriver igen och hoppas på svar!
Kopplade in min dir 655 mot mitt modem ifrån bredbandsbolaget (xavi5258). Kör kablat till min dator+min tvix.
Men streamingen till min tvix blev betydligt långsammare än när jag bara körde mot modemet.
Någon som vet varför??
Sorry, jag vet inte svaret på din fråga. Men ska göra precis samma sak som du under veckan och kan kolla ifall det går långsamt för mig..
En följdfråga: Blir hastigheten lidande av att man kopplar in ett modem mellan router och nätverksuttaget?
Har hittils kört direkt från väggen till router, men vill nu koppla in bredbandsbolagets modem då jag behöver uttaget för ip-telefoni (har tröttnat på att endast ha mobil som enda telefon).
Postad 30 March 2009 - 21:00
Svenska D-Link sida är skit kass med uppdateringar, jag söker på tex ngn öststats D-Link ftp sida
V 1.21, build 07, 2009/02/06, by Matt
1. Ubicom SDK 7.6.1 build 87, 2009, Feb 05 UBICOM_7_6_1_B0087
2. Checksum:0x04378C7E
3.Fixed ppp issue (ADSL RJ11 plug-in and plug-off )
When DUT connected to ADSL and only plug-out ADSL line and waiting more than 400 seconds,then plug-in ADSL line and waiting the ADSL connected to ISP.DUT LAN PC can¡¦t access to Internet after user plug-in ADSL line.
Hittade åxå intresant läsning ang DNS
http://forums.dlink....php?board=129.0
Bifogad fil(er)
Redigerat av pege63, 30 March 2009 - 22:36.
Postad 30 March 2009 - 21:51
Svenska D-Link sida är skit kass med uppdateringar, jag söker på tex ngn öststats D-Link ftp sida
Vad är det för nytt med den firmware'n? Är den europeisk?
Är det någon som har uppdaterat med den?
Postad 30 March 2009 - 22:11
Har senaste firmware från svenska produktsidan. Har kopplat in en extern hårddisk via usb (7200rpm, 16mb cache), installerat Shareport och kör trådlöst. Routern är inställd på endast -n och jag har ett inbyggt -n kort från Intel (4965AGN).
Uppkopplad med 100mbit fiber från BBB.
Utan att ändra på några inställningar kom jag upp i 1 mbit/s. Som bäst har jag kommit upp i 2,3mbit/s efter lite pillande med inställningarna i routern. Efter lite mer pillande hoppade den tillbaka till 1 mbit/s.
Skulle vara intressant att höra vad ni har gjort för inställningar för att optimera överföringshastigheter.
Ska tillägga att jag inte är någon expert på det här
Postad 30 March 2009 - 22:14
Ja det är en EU och ja jag har den själv
Märkte du någon skillnad från b05?
Postad 30 March 2009 - 22:43
Det skall åxå finnas en DIR-655A4_FW121EUb11 men INTE hittat den ännu.
Men hittade denna istället dir655_firmware_122EUb05, har INTE testat ännu
Redigerat av pege63, 30 March 2009 - 22:46.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Wifi router med MCS transmission rate control
10 bilder
640 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?