En tråd med sväng.
670 svar till detta ämne
Postad 18 juli 2007 - 11:55
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Är väl ganska uppenbart att Linn och till stor del Sherwood (påstådda svängiga produkter) säljs med hjälp av ganska speciella demonstrationer (finns tydligen ett namn för dem - "tune dem" i fall du har missat detta). Du tycker alltså att diskussioner kring denna typ av försäljning är ovidkommande i denna svängtråd? 
Linn, Sherwood visst, men även märken som: KEF, Arcam, AudioVector, Rotel, Naim, Bonnec, JPW, Wharfedale, B&W, Teac, Monitor Audio m fl säljs och/eller kan upplevas på samma sätt... Speciella demonstrationer vet jag inte om det är... vad skulle vara mer speciellt med dessa demos? Att säljaren uppmanar kunden att lyssna efter något vid en demo är inte unikt för Tunedem, det rör sig snarare om vad säljaren uppmanar kunden att lyssna efter... Är det någon skillnad på "hur speciell" demonstrationen är beroende på om säljaren använder argumenten under A eller B ? A: " Hör du den fantastiska stereobilden?" " Hör du hur tydligt placeringen av musikerna upplevs?" " Hör du plinget efter 27 sekunder, hur krispigt det låter?" " Hör vilken dynamik det är" B: " Kan du höra alla instrumenten hela tiden?" " Kan du höra texten, vad sjunger sångaren om?" " Vilken låt är det mest drag i, vilken rockar bäst?" " Hur många gitarrer spelar denna hårdrocksgrupp med, är det en eller flera?" L
Redigerat av Unregistered5443661d, 18 juli 2007 - 11:58.
Postad 18 juli 2007 - 11:56
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Pefre det ges ju inget utrymme här i tråden för tankar och funeringar som kan föra ämnet vidare utan så fort man presenterar en idé så trasas den sönder av "motståndarna". Det är naturligtvis detta som Tomas_D700 försöker råda bot på.
Ang försäljare och Sherwood. När jag ville uppgradera receiver och dvd och gick in i en butik så sa försäljaren i princip bara "lyssna på Sherwooden här och jämför". Jag tänkte att den där ser ju ut som skit. Sen lyssnade jag och sen handlade jag och förhandlade mig till 2 veckors öppet köp och pengarna tillbaka ifall jag skulle upptäcka nåt som jag missat i affären till Sherwoods nackdel.
Mer o-påverkande än så kan knappast en försäljare vara, han måste väl ändå få vara kvar i butiken när kunden kommer in??
Redigerat av Micke_L, 18 juli 2007 - 12:03.
Postad 18 juli 2007 - 12:16
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Förstår inte denna rädsla som finns i detta ämne. Finns några som vill bannlysa ordet blindtest från alla trådar förutom de som skulle finnas i ett dedikerat testforum.
Om jag springer in i en möteslokal där temat är "Mina egna upplevda erfarenheter av sväng och vad jag tror det är" och i stället vill diskutera varför övriga mötesdeltagare egentligen inte alls har upplevt sväng eller varför blindtest är en bra metod för att få dem att inse detta så får jag finna mig i att bli utkastad därifrån. Inte för att jag har fel i sak, inte för att jag är en jobbig person utan för att mötet inte handlar om det som jag själv vill diskutera. Antingen får jag då kalla till ett eget möte eller boka in mig på nästa möte där ämnet i stället är "Varför vissa tror sig uppleva sväng samt metoder för att visa att de inte upplever det de tror sig uppleva och varför deras upplevelser därför inte är intressanta". Kommer alltid att vara intressant för många om man i en produkttråd tex nämner ett resultat av ett blindtest likväl som ett resultat av en öppen lyssning.
Att nämna/länka till ett resultat av en viss testmetod har aldrig och kommer aldrig att vara förbjudet, såvida trådskaparen uttryckligen inte vill det. Att däremot dra igång diskussioner om vissa test- och mätmetoders förträfflighet eller varför de måste användas, i trådar där ämnet är något annat, har alltid och kommer alltid att vara förbjudet, såvida trådskaparen inte uttryckligen vill inkludera detta. Det handlar alltså inte om att strypa diskussioner eller trådar utan om respekt för trådskapares syfte med en tråd samt dennes rätt att själv starta en tråd, välja vad tråden skall handla om samt ange vilka avgränsningar som gäller, dvs. trådens ämne.
Postad 18 juli 2007 - 12:35
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Linn, Sherwood visst, men även märken som: KEF, Arcam, AudioVector, Rotel, Naim, Bonnec, JPW, Wharfedale, B&W, Teac, Monitor Audio m fl säljs och/eller kan upplevas på samma sätt...
Speciella demonstrationer vet jag inte om det är... vad skulle vara mer speciellt med dessa demos?
Har lyssnat på någon produkt av de flesta märken som du nämner ovan och aldrig varit med om demos liknande det som flera beskriver gällande Linn och Sherwood. Jag baserar skillnaden på det jag upplevt och det som andra beskriver mao. Pefre det ges ju inget utrymme här i tråden för tankar och funeringar som kan föra ämnet vidare utan så fort man presenterar en idé så trasas den sönder av "motståndarna". Det är naturligtvis detta som Tomas_D700 försöker råda bot på.?
Inlägg som regelvidrigt "trasar sönder" skall beivras enskilt. Att generellt censurera åsikter från skeptiker eller "motståndarna" (om det nu måste vara så polariserat) gällande företelser, produkter, etc, är en mycket farlig väg att gå i ett öppet forum och jag är minst sagt förvånad över att inte fler ser faran i detta.
Redigerat av Unregistered1013, 18 juli 2007 - 16:14.
Postad 18 juli 2007 - 12:52
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Att generellt censurera åsikter från skeptiker eller "motståndarna"...
Censur innebär att förhandsgranska inlägg innan de publiceras i syfte att förhindra spridning av vissa uppgifter och synpunkter. Vad har det med våra regler om att visa respekt för trådskapares önskan om vad en tråd ska handla om samt de avgränsningar som gäller? När sedan de som inte gillar en tråds ämne själva har rätt att starta trådar med just det ämne som de själva hellre diskuterar så måste man anse att vår påstådda så kallade censur är extremt mild.
Postad 18 juli 2007 - 12:56
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Pefre, överreagerar du inte lite nu?
Jag uppfattade det som att Chris ville styra in diskussionen lite mer på ämnet, inte förbjuda andra att yttra sig.
Missade jag något när jag läste om tunedem?
Är det bara vissa märken som använder sig av det?
Jag trodde det var en allmän metod som var till för att bedöma ljud över huvud taget.
Men det kanske är en metod som bara gynnar vissa märken, och alltså ett försäljningsknep.
I så fall tycker jag inte om det längre...
För övrigt verkar inte trådskaparen vara särskilt irriterad över att diskussionen drar iväg, han verkar ganska överseende.
Han sitter säkert nånstans och flinar gott åt det uppkomna "kaoset"!
Postad 18 juli 2007 - 13:01
Ahhh, ska minhembio fixa fikastämning, dett vill säga, INGEN får ifrågasätta någonting. Allt som sägs är sant? På vilket sätt skulle det enligt dig bevisas?
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom du inte har läst vad jag skrivit så borde jag inte ta mig tid att svara dig. Men jag är snäll och gör ett undantag, för hjälpa dig förstå. Blindtesta mot andra märken! Nej.
Men visst hade det varit mer seriöst och förtoendeingivande om folk svara på direkta frågo och inte backar undan som en rädd hund varje gång de hamnar mot en vägg.. 
<{POST_SNAPBACK}>
Rädd hund? Ett lågvattenmärke igen av dig! Hur kan man ta en person som dig seriöst som filtrerar bort 50% av det man säger och resten ändras kraftigt? Du är en sällsamt oseriös människa som inte bara verkar ha problem att läsa vad folk skriver, utan endast har som mål att "bråka", som du många gånger sagt och även haft som signatur. Så du är inte värd min tid att svara igen. Har förklarat detta åtskilliga gånger här och på faktiskt så du får lära dig att söka.
Postad 18 juli 2007 - 13:14
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Ahhh, ska minhembio fixa fikastämning, dett vill säga, INGEN får ifrågasätta någonting.
Det avgör trådskaparen genom sin beskrivning av ämnet och dess avgränsningar. Vill man hålla sig till detta så är man välkommen, om inte så får man leta upp en annan tråd eller starta en egen.
Postad 18 juli 2007 - 13:34
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Pefre, överreagerar du inte lite nu?
Jag uppfattade det som att Chris ville styra in diskussionen lite mer på ämnet, inte förbjuda andra att yttra sig.
Kan vara en tolkningsfråga. Chris skrev: 1 Det skeptiska hållningen från vissa debattörer är egentligen helt onödig. 2 Att ifrågasätta svänget visar förmodligen bara på bristande erfarenhet och/eller uppmärksamhet. 3 Att kritisera försäljningsmetoderna är dessutom helt ovidkommande. Jag ser det mer som en vilja att diskvalificera vissa från att uttala sig. Punkt nr tre har alltid varit ok tidigare och det är helt klart ett nytt ställningstagande från de styrande om ett nära sidospår (speciella "tune dem-demos" för elektronik med "svängigstämpel") inte skulle kunna diskuteras inom topic. Än värre skulle ju vara om vissa inte fick yttra sig för att de inte anses (vem kan bedöma?) tillräckligt kunniga eller ha tillräckligt bra utrustning. Är än mer fundersam och orolig om Chris och hans kompis skall kunna ange inriktningen i detta öppna forum. Klart orolig...
Redigerat av Unregistered1013, 18 juli 2007 - 13:35.
Postad 18 juli 2007 - 13:54
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
1 Det skeptiska hållningen från vissa debattörer är egentligen helt onödig. 2 Att ifrågasätta svänget visar förmodligen bara på bristande erfarenhet och/eller uppmärksamhet. 3 Att kritisera försäljningsmetoderna är dessutom helt ovidkommande.
Jag ser det mer som en vilja att diskvalificera vissa från att uttala sig.
<{POST_SNAPBACK}>
Försäljningsmetoderna har inget med trådens ämne att göra, det skulle passa bra i en egen tråd.
Postad 18 juli 2007 - 14:09
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Är än mer fundersam och orolig om Chris och hans kompis skall kunna ange inriktningen i detta öppna forum. Klart orolig...
Forumet har ingen egen inriktning, annan än den som våra subforum ger upphov till, utan är bara en samling trådar som [1] har att följa våra regler och där [2] trådskaparen själv bestämmer ämne och avgränsningar (regel 7.5). Däremot så är trådskapare ofta mycket dåliga på att tydligt beskriva både ämne och avgränsningar och får därför till viss del "skylla sig själva" när deltagarna blir vilsna och trådarna börjar spreta åt alla möjliga håll. En förutsättning för att anropa regel 7.7 är givetvis att regel 7.5 är uppfylld. I denna tråd tycker jag dock att både ämne och avgränsningar är tydliga men avvaktar bekräftelse från trådskaparen
Postad 18 juli 2007 - 14:14
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Än värre skulle ju vara om vissa inte fick yttra sig för att de inte anses (vem kan bedöma?) tillräckligt kunniga eller ha tillräckligt bra utrustning. Är än mer fundersam och orolig om Chris och hans kompis skall kunna ange inriktningen i detta öppna forum. Klart orolig...
<{POST_SNAPBACK}>
Det första håller jag med om till fullo, då skulle jag inte få säga mycket! Däremot tycker inte jag att Chris hävdar något sådant. Han gillar väl att gnabbas lite (vem gör inte det), och uttrycker sig ofta "definitivt", men i denna tråden tycker jag nästan att han är lite för "lugn"  Fast du är ju äldre än mig här på forumet och kanske "känner" honom bättre, men jag såg iaf inget ont uppsåt i hans kommentar, bara en önskan att återgå till den ursprungliga diskussionen. Jag tycker att det finns betydligt hetskare personer som skulle behöva "lugnas ner" före Chris, ingen nämnd ingen glömd  , om det nu skulle behövas över huvud taget. Och så länge mr-välljud i egenskap av trådskapare inte protesterar är det väl ingen off-topic fara?
Postad 18 juli 2007 - 15:51
Är än mer fundersam och orolig om Chris och hans kompis skall kunna ange inriktningen i detta öppna forum. Klart orolig...
<{POST_SNAPBACK}>
Håller helt med. Trist att kunskap och viljan att lära sig saker är något NEGATIVT och istället ska myter och ogrundade påstående vara skyddade att ifrågasätta. Exakt vad är meningen med forumet? Om det fanns en träningdel, skulle vem som helst få påstå att dyra piller gör att du kan äta pizza men ändå gå ner i vikt utan bli ifrågasatta?
Postad 18 juli 2007 - 16:04
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Pefre:
I inlägg #506 i denna tråd har du lyckats citera någon annan i mitt namn (det andra inklistrade citatet).
Kan du korrigera detta?
L
Postad 18 juli 2007 - 16:34
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Försäljningsmetoderna har inget med trådens ämne att göra, det skulle passa bra i en egen tråd.
I en tråd som handlar om eventuellt "sväng" hos viss elektronik så menar jag att diskussioner kring hur vissa butiker / försäljare demonstrerar detta sväng är ett sidospår som absolut inte har några problem att ligga inom topic. Historiskt så har iaf närliggande (och ibland klart mer avlägsna) spår godkänts och skulle det visa sig att det jag beskriver ovan skall anses som off topic så är det i mina ögon ett klart annorlunda synsätt från styrande än tidigare. Linn: Felcitatet fixat. Kopierade första quoten men glömde ändra namnet. Sorry.
Postad 18 juli 2007 - 16:54
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Fast du är ju äldre än mig här på forumet och kanske "känner" honom bättre, men jag såg iaf inget ont uppsåt i hans kommentar, bara en önskan att återgå till den ursprungliga diskussionen.
Det är naturligtvis så att personlig erfarenhet av vissas äldre inlägg kan förstärka tolkningen av de nyare. Har man sett tex nedvärderande uttryck tidigare så kanske man läser in det för lätt i nyare... Var och en får avgöra vilka avsikter Chris hade med sitt / sina inlägg. Jag har min åsikt klar. Tomas: Jag är helt med på att trådskaparerns önskan skall väga tungt i en tråd, men har du egentligen fått någon vink från mr V. om detta? För mig ser det snarare ut som att du började fundera på uppstramning mm efter Lymmes inlägg.
Postad 18 juli 2007 - 17:11
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Jag är inte heller nin men har en liten fundering ändå. Innan den frågan går att besvara så måste vi ha en klar och tydlig definition på vad "sväng" är. Jag vet inte detta och vad jag har sett hittills på de 17 sidorna i den här tråden så verkar det inte vara någon enighet kring begreppet. Hur definerer du sväng GForce?
Haha jo det lär ju va hyfsat svårt att definiera.
Den anläggning som kan producera sväng i Diana Krall´s musik eller ngn annan dyster artist lycka till.
Slår man däremot på Sultans Of Swing så finns det nog ingen anläggning (klockradios inkluderade) som inte svänger....
<{POST_SNAPBACK}>
Har har försökt påpeka att det egentligen bör kallas musikalitet då "sväng" är GRAVT missledandeMen har uppenbarligen inte varit tydlig nog. En anläggning som är musikalisk ska ju återge musiken på inspelningen - INTE addera "sväng". En musikalisk anläggning gör en trist inspelning trist, gör så man gråter om det är en sorglig låt, gör så man blir glad om låten är glad, ger jordens drag&ös om inspelingen är just så... Om musikerna inte spelar i takt så hörs det tydligt. Om anläggningen är musikalisk blir en DVD film som är en skräckis ruggigt skrämmande, Disneyfilmer tårdrypande o deckare otroligt spännande. De flesta verkar tro att Linn adderar sväng till alla inspelningar! (typ allt går i up-tempo) Helt fel!!!! En musikalsik anlägning ger inspeningen (CD, DVD etc) mer MENING o INNEBÖRD. Olika tolkningar av klassiska verk skiljer sig mer från varande än på en omusikalisk anlägning där allt låter lika... vad det handlar om är att göra en CDspelare, för/slutsteg, kablar, högtalare etc som förstör musikaliteten så lite som möjligt. Musikalitet kan aldrig läggas till! Hoppas jag var tydlig nog nu btw Angående Tune dem så är det en metod som kan nyttjas på alla fabrikat. Jag är öppen för alla utvärderingsmetoder o är tacksam om säljare o andra kan visa mig nya metoder. Jag litar dock så pass mycket på min egen förmåga att sålla agnarna från vetet! Om man undviker att pröva det okända så riskerar man missa en hel del här i livet Av det skälet lyssnar jag på nya HIFIprodukter/fabrikat så ofta jag kan. Dessutom är det vansinnigt roligt
Postad 18 juli 2007 - 17:25
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Linn, Sherwood visst, men även märken som: KEF, Arcam, AudioVector, Rotel, Naim, Bonnec, JPW, Wharfedale, B&W, Teac, Monitor Audio m fl säljs och/eller kan upplevas på samma sätt...
Speciella demonstrationer vet jag inte om det är... vad skulle vara mer speciellt med dessa demos? Har lyssnat på någon produkt av de flesta märken som du nämner ovan och aldrig varit med om demos liknande det som flera beskriver gällande Linn och Sherwood. Jag baserar skillnaden på det jag upplevt och det som andra beskriver mao.
Det handlar nog snarare vilken butik du varit in i. Av alla märken ovan jag nämnt (och fler därtill) kan du få demade på samma sätt som Linn. Precis som vissa återförsäljare i t ex US och UK demar vissa av Linns prylar på andra sätt än enligt Tunedem... Som sagt, det handlar mer om vilken butik du varit in i, det är inget unikt för Linn och Sherwood... (även om Sherwood nämnts fler gånger i denna tråd än många andra märken). Rotel, Arcam, Rega, KEF och AudioVector rekommenderas och har genom tiderna rekommenderats som budget-alternativ till Linn av många Linn-butiker, jag skulle nog vilja påstå att dessa märken "hör-mer-ihop" med Linn än vad Sh-W gör. Vad gäller Sherwood så vet jag bara av en Linn-butik som säljer detta märke. Men DVD-spelarna och de billigare hembio-receivrarna från Sherwood är grymt prisvärda faktiskt. L
Redigerat av Unregistered5443661d, 18 juli 2007 - 17:30.
Postad 18 juli 2007 - 17:35
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Jag är inte heller nin men har en liten fundering ändå. Innan den frågan går att besvara så måste vi ha en klar och tydlig definition på vad "sväng" är. Jag vet inte detta och vad jag har sett hittills på de 17 sidorna i den här tråden så verkar det inte vara någon enighet kring begreppet. Hur definerer du sväng GForce?
Haha jo det lär ju va hyfsat svårt att definiera.
Den anläggning som kan producera sväng i Diana Krall´s musik eller ngn annan dyster artist lycka till.
Slår man däremot på Sultans Of Swing så finns det nog ingen anläggning (klockradios inkluderade) som inte svänger....
<{POST_SNAPBACK}> Har har försökt påpeka att det egentligen bör kallas musikalitet då "sväng" är GRAVT missledande
Men har uppenbarligen inte varit tydlig nog.
En anläggning som är musikalisk ska ju återge musiken på inspelningen - INTE addera "sväng".
En musikalisk anläggning gör en trist inspelning trist, gör så man gråter om det är en sorglig låt, gör så man blir glad om låten är glad, ger jordens drag&ös om inspelingen är just så... Om musikerna inte spelar i takt så hörs det tydligt. Om anläggningen är musikalisk blir en DVD film som är en skräckis ruggigt skrämmande, Disneyfilmer tårdrypande o deckare otroligt spännande.
De flesta verkar tro att Linn adderar sväng till alla inspelningar! (typ allt går i up-tempo) Helt fel!!!! En musikalsik anlägning ger inspeningen (CD, DVD etc) mer MENING o INNEBÖRD. Olika tolkningar av klassiska verk skiljer sig mer från varande än på en omusikalisk anlägning där allt låter lika...
vad det handlar om är att göra en CDspelare, för/slutsteg, kablar, högtalare etc som förstör musikaliteten så lite som möjligt. Musikalitet kan aldrig läggas till!
Hoppas jag var tydlig nog nu
btw Angående Tune dem så är det en metod som kan nyttjas på alla fabrikat. Jag är öppen för alla utvärderingsmetoder o är tacksam om säljare o andra kan visa mig nya metoder. Jag litar dock så pass mycket på min egen förmåga att sålla agnarna från vetet! Om man undviker att pröva det okända så riskerar man missa en hel del här i livet
Av det skälet lyssnar jag på nya HIFIprodukter/fabrikat så ofta jag kan. Dessutom är det vansinnigt roligt 
<{POST_SNAPBACK}>
Hur tror du att det "Paket 40 000kr" som jag föreslog står sig mot det som Ageve föreslog? D v s en Linn Classik Movie -05 + KEF Cresta högtalarpaket mot en 2 000kr-Denon DVD-spelare + en stor Rotel bioförstärkare + B&W högtalarkit för 20-25kkr. (Jag är övertygat om att Ageves paket skulle rocka ordentligt med en annan spelare. Speciellt högtalarna verkar intressanta, men med tanke på vilka spelare som resp paket har så är jag övertygad om vilket som förmodligen är bäst.). L
Redigerat av Unregistered5443661d, 18 juli 2007 - 17:37.
Postad 18 juli 2007 - 17:39
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Tomas: Jag är helt med på att trådskaparerns önskan skall väga tungt i en tråd, men har du egentligen fått någon vink från mr V. om detta?
Nej, inte mer än det man kan utläsa från vissa inlägg i tråden. Däremot har jag fått många klagomål och det är därför jag väntar på trådskaparens kommentar om min tolkning av trådens ämne. För mig ser det snarare ut som att du började fundera på uppstramning mm efter Lymmes inlägg.
Inlägget har legat dolt sedan igår eftermiddag då många PM ramlade in. När det sedan sattes synligt så lade jag det sist i tråden, det är allt. ...istället ska myter och ogrundade påstående vara skyddade att ifrågasätta.
Reglerna ska skydda medlemmars rätt att starta trådar om det som intresserar dem samt se till att de som deltar respekterar det ämne och de avgränsningar som gäller. Är trådens ämne att undersöka varför vissa upplever X medan andra inte gör det så får man givetvis vrida, vända och ifrågasätta hur mycket man vill. Är trådens ämne i stället att samla de som faktiskt upplever X för att utbyta egna erfarenheter och upplevelser av detta så får inte de som inte tror på eller inte upplever X klampa in och börja ifrågasätta deltagarna, deras åsikter eller trådens ämne. Man får helt enkelt knyta nävarna och traska vidare till en annan tråd där ens åsikter passar bättre alternativt starta en egen tråd med ett för åsikterna passande ämne. Ps. Denna subdiskussion och samtliga inlägg i dess spår kommer jag att städa upp så fort trådskaparen bekräftar eller dementerar min tolkning av trådens ämne
Postad 18 juli 2007 - 18:24
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
nin
Jag har en fråga till dig ..
Kan man höra skillnader mellan CD, förstärkare, högtalare och kablage ? Är Mr Välljud och Rallyballe samma person
Innebär detta upprepande av annan persons fråga att du Rallyballe numera plötsligt anser att sakfrågor bör besvaras för att forumskvaliteten skall hållas hög? Mycket bra för jag har en hel drös till dig isf där du vägrat att svara på enklare frågor än den Nin fick av Mr V.
Annars kanske Nin kan få låna ett av dina gamla svar när du drar dig ur diskussioner och frågeställningar: "Man kanske har insett att vissa bara vill bråka och inte diskutera .."
Liiiite mer konsekvens hade ju inte skadat... 
<{POST_SNAPBACK}>
Vem är du RB
Postad 18 juli 2007 - 18:49
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
(Jag är övertygat om att Ageves paket skulle rocka ordentligt med en annan spelare. Speciellt högtalarna verkar intressanta, men med tanke på vilka spelare som resp paket har så är jag övertygad om vilket som förmodligen är bäst.).
<{POST_SNAPBACK}>
Det jag menade var att köra SPDIF och låta receivern D/A-omvandla. 1730 skickar CD-ljudet "rakt ut" utan resampling eller annan signalbehandling. Se denna tråden: https://www.minhembi...howtopic=160768Sen var det ju KEF-äggen det handlade om när jag skrev det inlägget om Rotel/b&w/denon som alternativ i samma prisklass. Det är klart att bättre elektronik tillåter högtalarna att spela ut mer, men frågan är hur mycket bättre det hade blivit med andra högtalare istället för en dyr förstärkare till äggen.
Redigerat av Ageve, 18 juli 2007 - 19:12.
Postad 18 juli 2007 - 19:28
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Jag hade KHT2005/3005 och Cresta som alternativ till mitt förslag, du hakade upp dig på
äggen...  Som jag skrev i ett senare inlägg så menade jag att Crestorna var ett vettigare
alternativ.
Inget ont om Denon-spelaren, men en bättre spelare/bättre transport ger onekligen bättre förutsättningar för förstärkare och högtalare att göra sitt bästa. (eller menar du att det inte
spelar någon roll?).
L
PS: Jag blir mer o mer intresserad av nya 600-serien från B&W... ! Har hört en hel del på första 600-serien och de första Nautilus-modellerna. De nya ser riktigt trevliga ut... tack för tipset!
Postad 18 juli 2007 - 20:27
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Inget ont om Denon-spelaren, men en bättre spelare/bättre transport ger onekligen bättre förutsättningar för förstärkare och högtalare att göra sitt bästa. (eller menar du att det inte spelar någon roll?).
Klockans precision kan påverka D/A-omvandlaren, vet inte hur exakt den är men det lilla jag har testat så funkade den bra som transport. Gjorde ingen direkt jämförelse med min CD-spelare.
Postad 18 juli 2007 - 20:29
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
[Hur tror du att det "Paket 40 000kr" som jag föreslog står sig mot det som Ageve föreslog? D v s en Linn Classik Movie -05 + KEF Cresta högtalarpaket mot en 2 000kr-Denon DVD-spelare + en stor Rotel bioförstärkare + B&W högtalarkit för 20-25kkr.
Utgår ifrån att det är vilket system som har mest sväng (musikalitet) frågan avser. Nu har jag inte hört dessa system så det blir en gissning. Jag har hört Movien med olika högtalare o det låtit väldigt bra. Tror en 2k spelare oavsett märke får svårt mot en 35k produkt. Skit in, skit ut (=musikaliteten kan bara förstöras inte återskapas) ger att oavsett hur bra stärkare/högtalarna är så är källan viktigast. Movie/Kef skulle vara mitt val.
Postad 18 juli 2007 - 21:03
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
...istället ska myter och ogrundade påstående vara skyddade att ifrågasätta. Reglerna ska skydda medlemmars rätt att starta trådar om det som intresserar dem samt se till att de som deltar respekterar det ämne och de avgränsningar som gäller.
Har funderat lite mer och även fått lite insyn i din (?) tankegång då jag upptäckte den oerhört hårt styrda tråden "Ekk eller Dyrkabel". Tror aldrig jag sett något så hårt styrt i första inlägget varken här eller någon annastans. En märklig protektionistisk grej i mina ögon. Är det Nin-rädslan som drivit fram denna utveckling? Nåja tycker man om överdrivet gullande så kan det ju passa. I nämnda tråd står bla att man kan få ren koppar i kabeln redan från 2000 kr... Ja det är ju fint att man lär sig att kopparn blivit så dyr så att man inte köper en billigare kabel som innehåller oren koppar... Skulle någon ha en annan uppfattning om detta så blir det väl anmält och inlägget raderat och man får en varning antar jag? Alternativet är alltså då att skapa en egen öppen tråd "Dyrkabel eller Ekk" tex . Det är tydligen ok. Får man där citera och länka till inlägg i den slutna "halleluljatråden" för att sedan diskutera dem i den nya öppna "ateistiska"? Har ju inte varit förbjudet tidigare men det kanske skall ändras nu i protektionismens tidevarv Nej du Tomas - det här tror jag inte mycket på. PS Kan det vara läge att diskutera denna nya (?) inriktning och dess följder i forumets kommentera-avdelning? DS Edit: Innan någon klagar på OT så var det Tomas som tog upp trådens inriktning och ev. kommande begränsningar och restriktioner i ett tidigare inlägg. Jag föreslår som sagt diskussioner om detta i lämpligt forum.
Redigerat av Unregistered1013, 18 juli 2007 - 21:11.
Postad 18 juli 2007 - 21:34
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Det Pefre ogillade var väl inte själva metoden, utan hur den kan användas av "aggressiva" försäljare. Talar de t.ex om i förväg för en oerfaren lyssnare vad denne ska lyssna efter för skillnader så kan du ju nästan "sälja" vad som helst med den metoden? Men rätt utfört tycker iaf jag att det ger mycket.
<{POST_SNAPBACK}>
Fast precis lika aggresiva försäljare finns det ju som med andra ord talar om vad en oerfaren lyssnare ska lyssna efter. Tex, lyssna nu noga på stereoperspektivet och den enormt breda och djupa ljudbilden... Transparensen är total, förstärkaren finns inte ens i rummet, du bara tror att du ser den... Och grabben, här snackar vi kristallklar diskant, ett mellanregister att dö för och en bas som kan väcka döda, hör du inte det?!!! osv osv. Så nog finns det snackare oavsett vilken metod man pratar om.
Postad 18 juli 2007 - 21:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
I nämnda tråd står bla att man kan få ren koppar i kabeln redan från 2000 kr... Ja det är ju fint att man lär sig att kopparn blivit så dyr så att man inte köper en billigare kabel som innehåller oren koppar...
<{POST_SNAPBACK}>
Kan du länka till det inlägget, för jag hittar det inte .. i den tråden. RB
Postad 18 juli 2007 - 21:44
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1 889 inlägg
Lite konstigt detta i denna tråd det ska handla om tråden med sväng ...och om linn ? tycker nof det snarare handlar om hur man debaterar ,, ganska långt ifrån ämnet som jag kan se det... Pefre..om du tar en titt på alla debatter som är här och tittar hur dom slutar ..så är det inte konstigt att det kommer trådar som är uppstramade...då för att minska risken för samma löjliga debatt som har ältats i dom andra trådarna ....alltå så bestäms vilket som ska avhandlas och det ska inte vra så svårt att resoektera detta väl Pefre... jag har alltid sett dej som en bra debbatör eftersom du håller dej till sakfrågorna och sedan respekterar vad den andre säger ...så det är ju bara att gå in och debbatera men då får man ju acceptera andras vilja oxå..eller hur? blir lite förvånad pefre för du brukar vara bra på att se båda delarna i en logik..varför inte nu då? Jag får ofta intrycket av att det svåraste i detta forum är att RESPEKTERA VARANN....märkligt nog så finns det dom som tycker att ,om man tycker en sak och den andre menar att detta är inte Fakta enligt DEN personen?  så är det fritt fram att på vilket sätt som helst att säga varför? NIn o jag har haft debatt många ggr och det märkliga är att det har ändrat sig i hans skepnad ....förut så tyckte Nin att "visst är det skillnader på kablar för då är dom byggda så oxå" till att det inte är några skillnade alls....mellan kablar....?? märkligt Nin...jag har sagt till dej många ggr att test är bra men det säger inte allt..och då höll du med mig ..Hur ska du ha det Nin? för jag har inte svårt att komma ihåg saker.....och jag har varit med ett tag nu så jag är inte nybörjare..men om jag tycker en sak så är det knappast din sak att ändra den, utan du ska precis som alla här respektera vad den personen tycker...detta har vi snackat om tidigare och då sa du att ja visst ska vi det...?? sen att vi tycker olika i sakfrågora är en sak...och där håller jag med att man kan fråga varför den personen tycker så men tala om för den personen att den tycker fel är ju inte din ensak...och Nin om du vill ha ett test så bekosta det själv istället för att säga till anda att det är upp till dom att bevisa ..för det är lika mycket upp till dej som andra isf...du får nämligen bevisa din ståndpunkt att den är korrekt....men det har du inte velat alls...så put up or shut up...Korten på bordet Nin . Jag håller fullständigt med Tomas_d700 för detta med dessa regler fanns här när ni en gång registrera de er ..så ifråga sätta grundreglerna är lite magstarkt....även för mig sen att vissa utövare går över gränsen (som är hår fin ) och tolkar reglerna lite för snävt är en annan sak.. Nej det står tydligt att gillar du inte debatten så delta inte heller..men sen så finns det vissa som bara inte kan låta bli att vara "pappa" åt alla och sedan vifta med pekfingret åt alla med orden DU HAR FEL ...BEVISA ATT DU HAR RÄTTTjattigt är bara förnamnet....blir förvånad hur en del har förvandlats till 10 åringar med trotts besvär..heeregud vissa är ju vuxna m,en beter ni er som det? NEJIgen så skiter jag fullständigt i om jag blir anmäld för detta för det är en ÖPPET påhopp och jag ångrar INGET....så kör hårt bara för erat snack biter inte på mej iaf..så enkelt är det ....INGEN kan tala om för mig vad jag ska tycka...och det gällar ALLA...så vill ni ge tillbaka så är ni VÄLKOMMNA för jag backar inte en millimeter iaf. //Golfen
Postad 18 juli 2007 - 21:47
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1 653 inlägg
Har funderat lite mer och även fått lite insyn i din (?) tankegång då jag upptäckte den oerhört hårt styrda tråden "Ekk eller Dyrkabel". Tror aldrig jag sett något så hårt styrt i första inlägget varken här eller någon annastans. En märklig protektionistisk grej i mina ögon. Är det Nin-rädslan som drivit fram denna utveckling?
Tror det är mer rädsla för att minhembio ska bli som faktiskt.se. Där många trådar ofta får en mkt otrevlig ton om någon ställer sig mot strömmen. Öppen vänlig debatt är mycket roligare iaf enligt mig, utan massa nedlåtanden och idiotförklaringar. Vad jag läste i ovan nämnda tråd var att även EKK-förespråkare skrev inlägg. Utan, med vissa undantag, attacker eller gliringar. Det är enligt mig kul läsning. Åsikter tillgodogörs alltid lättare om dom framförs snyggt och trevligt.
Postad 18 juli 2007 - 21:53
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Om vi istället vänder på det. Bevisa DU att det INTE svänger mer om linn än om tex denon och pioneer. Hur skulle DU gå tillväga för att bevisa det?
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är inte jag nin, men det hade enklast gjort med ett blindtest där tex en linnanläggning testas mot en pioneerdito för att först testa OM det är en skillnad överhuvudtaget med statistisk säkerthet.
Och sen om så är fallat, vilken av anläggningarna man i så fall föredrog. Vilka saker man ska testa är ju kanske en svårare fråga, CD-spelaren, förstärkaren, båda osv.
MVH /Chuck
<{POST_SNAPBACK}>
Och den som flertalet föredrar är alltså den som svänger mest?
Postad 18 juli 2007 - 21:54
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Det Pefre ogillade var väl inte själva metoden, utan hur den kan användas av "aggressiva" försäljare. Talar de t.ex om i förväg för en oerfaren lyssnare vad denne ska lyssna efter för skillnader så kan du ju nästan "sälja" vad som helst med den metoden? Men rätt utfört tycker iaf jag att det ger mycket.
<{POST_SNAPBACK}> Fast precis lika aggresiva försäljare finns det ju som med andra ord talar om vad en oerfaren lyssnare ska lyssna efter. Tex, lyssna nu noga på stereoperspektivet och den enormt breda och djupa ljudbilden... Transparensen är total, förstärkaren finns inte ens i rummet, du bara tror att du ser den... Och grabben, här snackar vi kristallklar diskant, ett mellanregister att dö för och en bas som kan väcka döda, hör du inte det?!!! osv osv. Så nog finns det snackare oavsett vilken metod man pratar om.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis vad jag försökte förklara tidigare i denna tråd... (vad är det för skillnad på att använda argumenten under "A" resp "B"). L
Postad 18 juli 2007 - 21:55
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1 889 inlägg
I nämnda tråd står bla att man kan få ren koppar i kabeln redan från 2000 kr... Ja det är ju fint att man lär sig att kopparn blivit så dyr så att man inte köper en billigare kabel som innehåller oren koppar...
<{POST_SNAPBACK}>
Kan du länka till det inlägget, för jag hittar det inte .. i den tråden.
RB
<{POST_SNAPBACK}>
Det är mitt inlägg om att viablue kabel som har ren koppar och silver ledare... sarkasmen finns ju där och vad han är ute efter..för det finns ren koppar på billigare kablar Jo....men poängen är ju inte det . tänker inte bemöda mig att förklara ..för han vet vad jag menar.. //Golfen
Postad 18 juli 2007 - 21:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Kan du länka till det inlägget, för jag hittar det inte .. i den tråden.
RB
<{POST_SNAPBACK}>
Det är mitt inlägg om att viablue kabel som har ren koppar och silver ledare... sarkasmen finns ju där och vad han är ute efter..för det finns ren koppar på billigare kablar Jo....men poängen är ju inte det .
tänker inte bemöda mig att förklara ..för han vet vad jag menar..
//Golfen
<{POST_SNAPBACK}>
Ok jag förstår.. Tror att han tycker det är tråkigt att han inte kan skriva i den tråden då de ämnen han vill skriva är off-topic och då visar han det på detta vis genom att vrida o vända på din text. Det var ju inte så moget, må jag säga. Synd på denna tråden bara, som blivit förstörd pga av just sådana diskussioner RB
Postad 18 juli 2007 - 22:02
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1 653 inlägg
Sväng är ju också svårt att sätta fingret på. Naim sägs ju ha mycket sväng. Visst svänger det, men jag kan inte låta bli att tycka att det samtidigt låter kallt och slamrigt. I detta fallet är ju inte sväng något positivt för mig.
Angående Linn. Har endast hört 2 högtalare från dom. Den ena var en golvare för (kan ha fel) 25 tusen. Den andra var den lilla Linn Kann. Den förstnämna lät skit tyckte jag, Kann däremot var jättekul, inte hifikorrekt för 5 öre kan jag inte tänka mig, men svängde det gjorde det.
Bästa svänget enligt mig är ett par pilsner och en bra skiva en lördagskväll.
Postad 18 juli 2007 - 22:05
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1 889 inlägg
Det är mitt inlägg om att viablue kabel som har ren koppar och silver ledare... sarkasmen finns ju där och vad han är ute efter..för det finns ren koppar på billigare kablar Jo....men poängen är ju inte det .
tänker inte bemöda mig att förklara ..för han vet vad jag menar..
//Golfen
<{POST_SNAPBACK}>
Ok jag förstår.. Tror att han tycker det är tråkigt att han inte kan skriva i den tråden då de ämnen han vill skriva är off-topic och då visar han det på detta vis genom att vrida o vända på din text. Det var ju inte så moget, må jag säga.
Synd på denna tråden bara, som blivit förstörd pga av just sådana diskussioner
RB
<{POST_SNAPBACK}>
Ja tyvärr.... men samtidigt inte förvånad....trist som bara den.... Ja det forumet har ju spårat ut totalt ..och det har ju Hifi-forum oxå gjort dessvärre ....och detta beros i grunden på att man har vasaknad av att respektera varann.... //Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 18 juli 2007 - 22:07.
Postad 18 juli 2007 - 22:06
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Om vi istället vänder på det. Bevisa DU att det INTE svänger mer om linn än om tex denon och pioneer. Hur skulle DU gå tillväga för att bevisa det? Jag är inte heller nin men har en liten fundering ändå. Innan den frågan går att besvara så måste vi ha en klar och tydlig definition på vad "sväng" är. Jag vet inte detta och vad jag har sett hittills på de 17 sidorna i den här tråden så verkar det inte vara någon enighet kring begreppet. Hur definerer du sväng GForce?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller helt med om att man måste försöka att hitta en gemensam definition, eller åtminstånde några parametrar som man kan enas om ger upphov till sväng, eller musikalitet som någon skrev. Det är ett bättre uttryck. För min egen del så anser jag att sväng eller musikalitet är när jag kan följa musiken eller sången på ett lätt och tydligt sätt. Jag vill tex kunna gå från instrument till instrument och utforska det mer i detalj. Detta ska anläggningen kunna låta mig göra utan att de olika instrumenten grötar ihop sig. Jag vill tex kunna höra hur många gitarrer som spelar utan att göra avkall på andra instrument. Ett bra exempel är Joe Satriani, som i en del låtar blandar elgura med akustisk gitarr. Jag vill kunna urskilja de två från varandra utan att elgurans dist förstör den akustiska gitarren. Detta kunde jag på min linnanläggning men det går inte lika bra på min yamaha. Jag vill också känna musiken, gripas av den och inte bara lyssna efter maffiga "ljud".
Postad 18 juli 2007 - 22:12
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Rallyballe och Golf: Tack för era exempel på mycket tråkig argumentering i sann mobbingstil i tredje person. Stiligt och modigt...
Postad 18 juli 2007 - 22:13
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
På vilket sätt skulle det enligt dig bevisas?
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom du inte har läst vad jag skrivit så borde jag inte ta mig tid att svara dig. Men jag är snäll och gör ett undantag, för hjälpa dig förstå. Blindtesta mot andra märken!
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, nin, jag har läst det du skrivit och att du föredrar blindtest är ju inget nytt så det var ju inte riktigt min fråga. För att vara EXTRA tydlig mot dig så frågar jag då VAD är det du ska blindtesta? Om två maskiner ställs mot varandra, en linn och säg, en pioneer, och flertalet föredrar linn:en, är det då bevis för att linn svänger mer än pioneer?
Postad 18 juli 2007 - 22:23
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Rallyballe och Golf: Tack för era exempel på mycket tråkig argumentering i sann mobbingstil i tredje person. Stiligt och modigt...
<{POST_SNAPBACK}>
Du får väl räkna med att folk kommenterar ditt inlägg som dessutom blivit anmält pga av dess karraktär och falska innehåll. Vakna upp grabben RB Ps.. Mr-Välljuds signatur talar sitt klara språk Den spik som sticker ut blir slagen. Japansk ordspråk
Redigerat av Unregistered1103, 18 juli 2007 - 22:32.
Postad 18 juli 2007 - 22:29
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Ps. Denna subdiskussion och samtliga inlägg i dess spår kommer jag att städa upp så fort trådskaparen bekräftar eller dementerar min tolkning av trådens ämne
Gör efter reglementet.  Jag räknar med låsning vad det lider. Ingen sådan här tråd kan annat än låsas till slut.
Postad 18 juli 2007 - 22:32
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Rädd hund? Ett lågvattenmärke igen av dig! Hur kan man ta en person som dig seriöst som filtrerar bort 50% av det man säger och resten ändras kraftigt? Du är en sällsamt oseriös människa som inte bara verkar ha problem att läsa vad folk skriver, utan endast har som mål att "bråka", som du många gånger sagt och även haft som signatur.
Så du är inte värd min tid att svara igen. Har förklarat detta åtskilliga gånger här och på faktiskt så du får lära dig att söka.
Gäsp.. Så säger du varje gång du inte vill svara på enkal frågor som gör att ditt resonemang faller...
Postad 18 juli 2007 - 22:32
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1 653 inlägg
Gör efter reglementet. Jag räknar med låsning vad det lider. Ingen sådan här tråd kan annat än låsas till slut.
Ironi: Låsa en sån här fin vuxen debatt?
Postad 18 juli 2007 - 22:40
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
De flesta verkar tro att Linn adderar sväng till alla inspelningar! (typ allt går i up-tempo) Helt fel!!!! En musikalsik anlägning ger inspeningen (CD, DVD etc) mer MENING o INNEBÖRD. Olika tolkningar av klassiska verk skiljer sig mer från varande än på en omusikalisk anlägning där allt låter lika...
vad det handlar om är att göra en CDspelare, för/slutsteg, kablar, högtalare etc som förstör musikaliteten så lite som möjligt. Musikalitet kan aldrig läggas till!
Hoppas jag var tydlig nog nu
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns ju ett antal tekniska förklaringar till varför linn låter så bra som kan vara av intresse för tråden. De jag själv kommer att tänka på direkt är cd spelarnas stabila strömförsörjning och exakta klocka. Dessa bidrar till ett lågt jitter, vilket i sin tur ger en exaktare analog signal, vilket i sin tur ger bättre välljud. Det finns flera här som inte ser detta samband, och som inte ser jitter som någon ljudpåverkande faktor alls. Du kan säkert nämna ett antal faktorer till med betydelse för ljudet. När det gäller om linn adderar "sväng" så är det lite av en definitionsfråga. Det handlar inte om något "svängchip" som någon lite humoristiskt slängde fram (vilket iofs är fullt möjligt med en dsp), eller om hissning av bas eller kapande av diskant, utan om hur informationen på cd skivan tolkas och hur de elektriska signalerna skapas utifrån denna information. Det som finns på skivan är ju bara "kartan". Informationen måste tolkas och omvandlas till analoga signaler. Det klaras av olika bra av olika spelare. Så egentligen kan man säga att linn adderar "sväng", eller hellre musikalitet, om man med det menar att deras tolkning och bearbetning av cd skivans innehåll ger en mer musikalisk återgivning.
Postad 18 juli 2007 - 22:43
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1 889 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Snälla du Pefre du har ju själv startat detta genom att inte skriva hela meningen om vad det handlade om men jag kännde igen vad du menade och poängen är inte att det är ren koppar för 2000:- ..utan den kabeln har ren koppar och silver ledare i samma kabel för den summan + allt annat som är uppbyggt runt det .... sen har faktiskt Kopparen gått rejällt upp i pris...och det är inte bara här i detta land utan i hela världen så är kopparen dyrare... sen så finns det koppar och sedan koppar...dvs legeringar i samma kabel och då är den inte så ren längre.. Mobbing?? jaha som du gnäller över hur reglerna är Pefre , och som har varit här så länge borde veta bättre? men bara för att du inte kan skriva i en tråd bara för att du kanske blir OT helt plöstligt.. sen menar du att det är en Nin rädsla som är orsaken ? NEJ det sista jag är ,det är RÄDD man jag är hjältligt Trött på att se en banspelare uppreppa sig i tråd efter tråd... sen att påstå att dom har en ny strategi forumet?? jösses Pefre du om någon borde veta att reglerna har funnits länge och att det inte är något nytt.... ta och gå igenom igen vad som sades för du är inte så mild i tonen du heller Pefre.....utan du kan du med precis som jag bli fräck i munnen....så oskyldig det är du inte . Edit: tillägg och rättelse Japp detta är OT i massor ..men det har ju det varit länge i dnena tråd så det är nog ingen fara. //Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 18 juli 2007 - 22:49.
Postad 18 juli 2007 - 22:51
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Tror aldrig jag sett något så hårt styrt i första inlägget...
Nej, man är ju inte van att någon så tydligt beskriver syftet med sin tråd. Så länge ämne och avgränsningar inte bryter mot våra regler så är det upp till de som skapar trådar att bestämma dessa. Huruvida man vill respektera detta är sedan upp till dig. Skulle någon ha en annan uppfattning om detta så blir det väl anmält och inlägget raderat och man får en varning antar jag?
Vi brukar först och främst be medlemmar att respektera varandra och trådars ämne. Hörsammas inte det så kommer man till slut givetvis att varnas. Alternativet är alltså då att skapa en egen öppen tråd "Dyrkabel eller Ekk" tex. Det är tydligen ok.
Det som inte bryter mot våra regler är okej. Det är väl framför allt reglerna 3.3 och 7.7 som blir aktuella om jag förstår dig rätt. Får man där citera och länka till inlägg...
Man får citera så länge man inte bryter mot våra regler (t.ex. 3.3 & 7.7) eller överskrider den vanliga citaträtten. ...i den slutna "halleluljatråden" för att sedan diskutera dem i den nya öppna "ateistiska"? Har ju inte varit förbjudet tidigare men det kanske skall ändras nu i protektionismens tidevarv.
Finns ingen anledning att håna eller förlöjliga medlemmar bara för att de vill skapa en tråd för att diskutera egna lyssningsupplevelser och inget annat, dvs. utan att det samtidigt pågår en subdiskussion om test- och mätmetoder. Nej du Tomas - det här tror jag inte mycket på.
Det respekterar jag. Kan det vara läge att diskutera denna nya (?) inriktning och dess följder i forumets kommentera-avdelning?
Om du med "nya" menar att efterleva de gamla reglerna 7.5, 7.6 & 7.7 så är du fri att diskutera detta i kommenteraavdelningen. Något annat nytt känner jag inte till.
Postad 18 juli 2007 - 22:59
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1 889 inlägg
Postad 18 juli 2007 - 22:59
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Det finns ju ett antal tekniska förklaringar till varför linn låter så bra som kan vara av intresse för tråden. De jag själv kommer att tänka på direkt är cd spelarnas stabila strömförsörjning och exakta klocka. Dessa bidrar till ett lågt jitter, vilket i sin tur ger en exaktare analog signal, vilket i sin tur ger bättre välljud. Det finns flera här som inte ser detta samband, och som inte ser jitter som någon ljudpåverkande faktor alls. Du kan säkert nämna ett antal faktorer till med betydelse för ljudet.
Detta är väl ok men inget unik med Linn. Bra apparater låter bra.  Om de heter Denon eller Linn.
Postad 18 juli 2007 - 23:05
NIn o jag har haft debatt många ggr och det märkliga är att det har ändrat sig i hans skepnad ....förut så tyckte Nin att "visst är det skillnader på kablar för då är dom byggda så oxå" till att det inte är några skillnade alls....mellan kablar....?? märkligt Nin...jag har sagt till dej många ggr att test är bra men det säger inte allt..och då höll du med mig ..Hur ska du ha det Nin? för jag har inte svårt att komma ihåg saker.....och jag har varit med ett tag nu så jag är inte nybörjare..men om jag tycker en sak så är det knappast din sak att ändra den, utan du ska precis som alla här respektera vad den personen tycker...detta har vi snackat om tidigare och då sa du att ja visst ska vi det...??
<{POST_SNAPBACK}>
Put up or shut up säger du? Det är ju lustigt för ALL vetenskap, ljudlig lära, fysiska modeller, mm visar att det är YTTERST liten skillnad mellan kablar och det krävs REJÄL påverkan för att det ska vara hörbar. Så menar du att JAG, som förlitar mig på alla dessa tester och vetenskpliga modeller, ska bevisa något? Det är väl inte jag som har bevisbördan. Du får nog läsa på mer om hur det funkar med sånt. Sedan är inlägget fullt med nerlåtande kommentarer, dålig stil. Det som är lustigt är att hifi verkar vara en av dom få områden där stor del av folket är helt ointresserad av veta saker. Det är alltid "jag har hört därför är det så". Aldrig någon som säger "oj, jag trodde det var så men det visar du att så kan det inte vara". Det händer ALDRIG. Så, inte undra på att det blir bråk när ett fåtal säger sig veta saker som inte stämmer överens med dom tester som gjorts. Inom normala områden säger dessa personer "okej, hade fel där". Men inte här. Då är det "jag vet vad jag hör och så är det". Väldigt konstruktivt För att spinna vidare på kabelgrejen, kolla vad en kille som har en studio säger om detta: "Absolut inte så, men jag tror det är viktigt att lyssna på dom som har mycket större erfarenhet.. och framförallt dom som haft möjlighet att prova sig fram utan ekonomiska begränsningar... Detta är en av anledningarna till att jag har så svårt för kabelförespråkare. Jag tycker det säger sej självt, ett professionellt kontrollrum kostar idag mellan en och två miljoner att bygga,, bara rent akustiskt, utan elektronik överhuvudtaget.. sen lägger man in nån enkel billig högtalarkabel. Sen går alla mikar oftast i vanliga skibilliga mogamikablar.. kanske 50 meter långa, in i mixerbordet... sen till DAW/bandare, tillbaka till bordet via massa bantam. sen till masterbandare/DAW, fram å tebax, å sen till mastering.. via lite kablar där med... uppskattningsvis har en färdig produktion gått genom 1km vanlig lågbudgetkabel.. å sen sitter folk å diskuterar sina halvmeterslånga signalkablar som lyssnats på i ett helt okontrollerat rum.... Jag menar faller det inte på sin egen orimlighet... "Den som tänker logiskt inser att 1000 meter lågbudget kabel inte påverkar signalen nämnvärt i studio, PLUS att om han/hon kollar i högtalarna mm så ser han vanlig billig koppartråd. Då inser man hur orimligt det är att kablar ska ha någon påverkan av värde alls. Den finns, men den är väldigt liten och speciell. Ja det forumet har ju spårat ut totalt ..och det har ju Hifi-forum oxå gjort dessvärre ....och detta beros i grunden på att man har vasaknad av att respektera varann....
//Golfen
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, håller inte med. Det är inte respekten som saknas, även om den är rätt låg nu för många. Det är att folk vägrar inse att dom kan ha fel. Jag har inga problem med det. Har sagt massa trams förr som inte stämmer. Men när ett fåtal verkar ointresserad av lära sig saker utan bara ska ha rätt hela tiden, så blir det som det blir.
Redigerat av nin, 18 juli 2007 - 23:06.
Postad 18 juli 2007 - 23:07
Gäsp..
Så säger du varje gång du inte vill svara på enkal frågor som gör att ditt resonemang faller... 
<{POST_SNAPBACK}>
Seriös som vanligt ser jag Har redan förklarar hur man ska testa. Du får lära dig läsa.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|