* Officiell Tråd - HTC Touch Cruise I & II *
1400 svar till detta ämne
Postad 12 February 2008 - 19:16
kanin
-
kanin
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
kaninen.... jag har haft en p3300 i över ett år..... köpte min htc cruise i förra veckan.... får den idag förmodligen.... jag har samma version på tomtom som det är på crusie...... det är bara att lägga kartan i rotmappen på minneskortet... alltså mappen som typ heter skandinaven.5.11 eller någont sånt ska du lägga i \"root av minneskortet".... alltså direkt under där..... om du laddar hem den från tomtom ska du få med en produkt nyckel har jag för mig......... men bästa är bara att ladda hem kartan till datorn from tomtom med tomtom home eller nåt program som de har på hemsidan, sen flytta den manuelt.... prova det och säg hur det gick...
//Baddar
TUSEN TACK baddar! äntligen gick det =) synd bara att man inte kan skaka din hand över nätet..  men tack ska du ha!
Postad 12 February 2008 - 21:01
Swe_wolfis
-
Swe_wolfis
-
Rookie
-
5 inlägg
Fick en 3300 genom jobbet idag, men är fortfarande sugen att köpa en Cruise för hemmabruk.
Men hur stor skillnad är det mellan dessa två nallar?
Postad 13 February 2008 - 08:34
Sunrise
-
Sunrise
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har lagt in ett 8Gb minneskort men får ändå "stopp" pga utrymmesbrist. Någon som har en idé..? Minneskortet är friskt och går man via mobilen står det att är 8Gb ledigt... Men när jag ska dra grejor från datorn till TC:n så säger den stopp pga av utrymmesbrist. Någon som har nån idé..? 
FYI: har ni problem med att få minneskortet att fungera så prova ett program som heter flashformat (i ett ord). Finns t ex på http://www.cnetx.com...at/download.asp det funkade för mig.
Postad 13 February 2008 - 09:09
baddar
-
baddar
-
Rookie
-
8 inlägg
Fick en 3300 genom jobbet idag, men är fortfarande sugen att köpa en Cruise för hemmabruk.
Men hur stor skillnad är det mellan dessa två nallar?
Jaaaa duuu....... jag har nu haft båda och skillnaden är kuben, processorn, och bättre wlan.... och 3g...... det är fakta skillnaden.... men om man jämför de praktiskt kan jag säga att cruise är mycket bättre än htc p3300..... det är kanske inte värt att köpa en cruise om du fått en p3300 från jobbet.... då skulle jag föreslå att du väntar tills nästa generation kommer...... min p3300 gick sönder, denns vibrartor slutade fungera och den vägrade synka via usb.... därför jag köpte den här..... jag har haft cruisen i 1 dag nu och tycker att den är lite seg när man precis har synkat den.... som om activesync vid urkoppling av kabel fortfarande håller på med nåt... då brukar jag vänta en stund eller "döda" activesync processen så funkar det fint fint..... dock är touch tangentborden lite udda.... jag tycker om "qwerty" layout och den kommer bara upp ibland när man sätter på "20-touch" tangentbordet.... vet inte varför... men ska prova med pocketcm... hoppas den är bättre... //Baddar
Postad 13 February 2008 - 17:45
Sunbringer
-
Sunbringer
-
Användare
-
-
201 inlägg
Vet nån om det finns några smidiga skydd, fickor eller motsvarande som passar denna lur?
Det hade varit schysst om den passade med typ Ipod-prylar eller nått sånt. Har någon testat?
Postad 13 February 2008 - 20:12
Unregistered832ce377
-
Unregistered832ce377
-
Användare
-
-
211 inlägg
Är den lika seg som TyTn II sägs vara? Är riktigt sugen på en "smartmobile" nu efter jag läst om SE Xperia men vet inte om jag pallar vänta på den nu  verkar ju dock som att vissa tycker TyTn II är outhärdligt seg. Annars, är detta den "bästa" ute just nu, om man räknar med modeller som inte har tangentbord?
Har en fråga angående 3G också.. inte kört det innan. Har alla funktioner fast kostnad eller är det per kilobyte etc? Vill t.ex kunna vara online på MSN dygnet runt, kostar det inget extra? Eller kostar det per kb etc? Och GPS`en, kostar det för varje gång man använder den eller för hur länge man är uppkopplad? Samma med att surfa, vill ju kunna surfa varje dag utan massa extra kostnad. Lite exempel hade varit bra, hur ni använder det och vad det kostar för er.
Redigerat av Unregistered832ce377, 13 February 2008 - 20:24.
Postad 13 February 2008 - 21:18
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Har en TyTn II och den är inte en raket i alla lägen..Tar en stund att öppna meddelande och när skärmen ska växla läge...Dom flesta tar mellan 10-25kr/med data...Men nu har dom flesta tillval så du kan få tex 1-5gig data/månad för en summa pengar...En del har att du kan betala 20-30spänn/mån för MSN..
Annars funkar den bra att surfa via wlan
GPS kostar inte nå att använda
Sen om du är händig kan du alltid flasha din mobil å trycka in ett ultra cleant operativsystem utan en massa onödiga saker för att snabba upp den eller varför inte överklocka den? En på svenska TyTn II forumet har kört sin i cpu i 520Mhz utan problem
Postad 13 February 2008 - 21:31
Chippah
-
Chippah
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Är den lika seg som TyTn II sägs vara? Är riktigt sugen på en "smartmobile" nu efter jag läst om SE Xperia men vet inte om jag pallar vänta på den nu verkar ju dock som att vissa tycker TyTn II är outhärdligt seg. Annars, är detta den "bästa" ute just nu, om man räknar med modeller som inte har tangentbord?
Har en fråga angående 3G också.. inte kört det innan. Har alla funktioner fast kostnad eller är det per kilobyte etc? Vill t.ex kunna vara online på MSN dygnet runt, kostar det inget extra? Eller kostar det per kb etc? Och GPS`en, kostar det för varje gång man använder den eller för hur länge man är uppkopplad? Samma med att surfa, vill ju kunna surfa varje dag utan massa extra kostnad. Lite exempel hade varit bra, hur ni använder det och vad det kostar för er.
Använder ej msn så mycket men jag surfar en hel del på telefonen,nu vet jag ej vilket abonemang du använder men du sökte ett exempel så här kommer ett. jag har tele2 kompis abonemang,de tar 15kr/MB och då kan du typ öppna aftonbladet riktiga hemsida 1gång (1mb för att öppna sidan). MEN eftersom jag surfar mycket så har jag lagt till ett datapaket till mitt abonemang och betalar då 39kr/1GB i månadet. Har ej så länge överstigit detta och så finns gprs räknare på mobilen som medföljande program så man har då stenkoll på allt. GPS har man kört i snart 7år,använder mig av tomtom som medföljer telefonen och det kostar inget att använda gps´n däremot om du köper/laddar hem kartor till den så kostar det. men du får en gratis stadskarta med som du kan använda gratis så.
Postad 13 February 2008 - 22:37
matsa79
-
matsa79
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har problem med GPS´n den hittar inga kartor. jag har laddahem gratis kartan många gånger och installerat den testat och flyttat runt den men inget fungerade. då gjorde jag någon som jag inte gillar men jag laddade hem tomtom med hela västeuropa och intallerade den men samma här den hittar inga kartor. har testat att installera utan att ta bort det gamla och tagit bort det gamla återställt telefonen till fabriksinställningar men inget fungerar. Det blir alltid att den inte hittar några kartor.
Postad 13 February 2008 - 23:29
primeaniac
-
primeaniac
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Jag har problem med GPS´n den hittar inga kartor. jag har laddahem gratis kartan många gånger och installerat den testat och flyttat runt den men inget fungerade. då gjorde jag någon som jag inte gillar men jag laddade hem tomtom med hela västeuropa och intallerade den men samma här den hittar inga kartor. har testat att installera utan att ta bort det gamla och tagit bort det gamla återställt telefonen till fabriksinställningar men inget fungerar. Det blir alltid att den inte hittar några kartor. 
Dum fråga kanske men du har följt anvisningarna i manualen och följt punk till pricka? Telfon funktionerna ska inte vara på tex. Tog hem genom active synk då jag startat TomTom. Provade när jag tog hem den att spara först på minneskortet men då skrek den till att det inte gick men när jag valde att spara den på telefonens minne då gick det och sedan valde jag att installera på minneskortet gick också bra. Sedan så fanns bara kartan där. Ivriga illrar illusionerar idealiskt illa... ?
Postad 14 February 2008 - 02:01
Unregistered832ce377
-
Unregistered832ce377
-
Användare
-
-
211 inlägg
Är den lika seg som TyTn II sägs vara? Är riktigt sugen på en "smartmobile" nu efter jag läst om SE Xperia men vet inte om jag pallar vänta på den nu verkar ju dock som att vissa tycker TyTn II är outhärdligt seg. Annars, är detta den "bästa" ute just nu, om man räknar med modeller som inte har tangentbord?
Använder ej msn så mycket men jag surfar en hel del på telefonen,nu vet jag ej vilket abonemang du använder men du sökte ett exempel så här kommer ett. jag har tele2 kompis abonemang,de tar 15kr/MB och då kan du typ öppna aftonbladet riktiga hemsida 1gång (1mb för att öppna sidan). MEN eftersom jag surfar mycket så har jag lagt till ett datapaket till mitt abonemang och betalar då 39kr/1GB i månadet. Har ej så länge överstigit detta och så finns gprs räknare på mobilen som medföljande program så man har då stenkoll på allt.
GPS har man kört i snart 7år,använder mig av tomtom som medföljer telefonen och det kostar inget att använda gps´n däremot om du köper/laddar hem kartor till den så kostar det. men du får en gratis stadskarta med som du kan använda gratis så.
Heh jäkla skillnad på 15:-/MB och 39:-/GB  Men ah låter ju bra, får väl kolla runt på lite olika abbonemang och se.. och om jag hittar nån telefon jag gillar. Men ang. MSN så måste det väl finnas tredjepartsprogram till WM och bara vara inne på samma sätt som man surfar.. alltså t.ex 39:-/GB även för MSN, IRC osv?
Redigerat av Unregistered832ce377, 14 February 2008 - 02:03.
Postad 14 February 2008 - 08:26
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Joo det är inga problem..Följer med msn.
Finns även andra program där du har MSN/icq å en massa andra i samma program..Finns även program som låter dig tanka ner torrentfiler direkt till telefonen..Så har du bara ett data abb så är det bara köra hårt :-)
Postad 14 February 2008 - 08:44
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Nu har man haft sin touch cruise i drygt en vecka och ska väl erkänna att vi inte riktigt blivit kompisar än.
Dock har jag en fråga angående kontakter och kalendern. Lagt in födelsedagar på mina kontakter (tog hur lång tid som helst innan jag fattade att de inte kunde ligga på SIM kortet utan var tvungen att ligga i telefonminnet för att mer info skulle kunna sparas på varje kontakt). Men iaf, kan man inte få kontaktinfon och kalendern synkade? D v s om jag lagt in en födelsedag så vill jag ju att den ska synas i kalendern, det gör den inte nu och jag hittar ingen inställning för detta heller. Skit bakom spakarna igen?! Löste sig förövrigt med MMS frågan efter hardreset.
Mvh
Micke
Postad 14 February 2008 - 08:48
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
... kan man inte få kontaktinfon och kalendern synkade? D v s om jag lagt in en födelsedag så vill jag ju att den ska synas i kalendern, det gör den inte nu och jag hittar ingen inställning för detta heller. ..
Mvh Micke
Prova SPB Diary. Där kan man lägga välja att födelsedagar etc ska synas i kalendern. Kolla in deras hemsida så förstår du bättre. PM:a mig om du behöver "hjälp" med installationen.
Postad 14 February 2008 - 08:54
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
...och en bonusfråga, är det någon som kan rekommendera en snyggare kalkylator, den behöver inte vara mer avancerad bara passa in i TC grå/svarta färgschema.
Kolla in SPB, som vanligt. De har ett gäng skins som enkelt kan installeras.
Postad 14 February 2008 - 09:01
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
... kan man inte få kontaktinfon och kalendern synkade? D v s om jag lagt in en födelsedag så vill jag ju att den ska synas i kalendern, det gör den inte nu och jag hittar ingen inställning för detta heller. ..
Mvh Micke
Prova SPB Diary. Där kan man lägga välja att födelsedagar etc ska synas i kalendern. Kolla in deras hemsida så förstår du bättre. PM:a mig om du behöver "hjälp" med installationen.
Tack för snabbt svar! Då tolkar jag det som att det inte går med orginal kontaktboken + kalendern? Tycker det är så mkt småsaker som saknas som borde vart så enkelt att lägga till.... Kollade in sidan och det ser helt ok ut, vet du något annat mer touch vänligt program? Detta ser ganska plottrigt ut och ser ut som man lätt kan trycka fel om man nu ska köra utan pennan. Dock har jag ju inte testat det så vet ju faktiskt inte. Mvh Micke
Postad 14 February 2008 - 09:33
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Tack för snabbt svar! Då tolkar jag det som att det inte går med orginal kontaktboken + kalendern? Tycker det är så mkt småsaker som saknas som borde vart så enkelt att lägga till.... Kollade in sidan och det ser helt ok ut, vet du något annat mer touch vänligt program? Detta ser ganska plottrigt ut och ser ut som man lätt kan trycka fel om man nu ska köra utan pennan. Dock har jag ju inte testat det så vet ju faktiskt inte.
Mvh Micke
Så här ser min sida ut. När jag lägger in information så använder jag alltid pennan. Men annars så är ju kalendern enbart till för att kollas på. Väldigt ofta lägger jag in info via Outlook och synkar den via Active Sync/Mobile Center. https://www.minhembi...c_id=213402.jpg
Postad 14 February 2008 - 09:36
Celeborn
-
Celeborn
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Joda det funkar med valiga kalendern. Jag hade födelsedagsinfo för flera av mina kontakter i outlook redan så när jag synkade över dem till telefonen så hängde de med, tittar man på respektive dag i kalendern så står det högst upp att en viss person fyller år.
Jag har dock inte testat att lägga in födelsedagar i efterhand men jag antar att det har samma effekt.
Vad jag dock saknar i kalendern som min gamla SE hade var att de dagar som hade något "i sig", ett möte, en födelsedag, kom upp i fetstil i månadsvyn, i windowskaledern så ser man ingen skilnad förrän man öppnar en dag.
Postad 14 February 2008 - 09:51
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Det jag reagerat över är att många här på forumet som köpt sig en HTC (HTC Touch Cruise) eller annan Windows Mobile-telefon tror att de kommer förinstallerade med all möjlig bra mjukvara. Men se en Pocket PC som just en PC. När du köper en dator så kommer den inte förinstallerad med alla de programmen du vill ha. Se möjligheten med det fria operativsystemet istället för att muttra om "det finns inte", "det borde Microsoft tänkt på" etc. etc.
Jag har, efter 3 år med WM, ingen som helst anledning att byta till Symbian, iPhone eller någon annan otymplig och låst variant av mobiltelefonoperativ. Allt du önskar ändra på i WM, går att ändra på (med viss risk för att ha fel).
Postad 14 February 2008 - 09:53
irongate
-
irongate
-
Rookie
-
4 inlägg
Fundering/Fråga
Kan man använda TC som GPS till sin vanliga dator? Via kabel eller bluetooth..
Vore en kul extra funktion
Jag har letat nu som hastigast men inte hittat något.. Tänkte om vi är fler som letar kanske alla kan finna lyckan.
/ irongate
Postad 14 February 2008 - 09:58
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Jag måste vara blind eller nåt.. hittar inte utropstecknet på något av tangentborden..
Edit: glöm det, hittade bland specialtecken på sid två.
Redigerat av dgordon, 14 February 2008 - 10:05.
Postad 14 February 2008 - 10:22
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
HemoWest
kan inte hålla med mer...Jag har tidigare kört P990 och tyckte väl att den var skaplig men då viste jag inte bättre.
Var verkligen tur att jag vågade testa nått annat.
Med en WM mobil är man väldigt sällan låst eller sittande på ett problem som inte går att lösa.
Men ok..WM är kanske inte för alla..Vill man bara ha en enkel mobil att ringa med så finns det gott om andra..
Men gillar man att hålla på med sin telefon och prova olika program/flasha/överklocka med mera så finns det ju bara WM..
Postad 14 February 2008 - 11:50
matsa79
-
matsa79
-
Rookie
-
4 inlägg
Dum fråga kanske men du har följt anvisningarna i manualen och följt punk till pricka? Telfon funktionerna ska inte vara på tex. Tog hem genom active synk då jag startat TomTom. Provade när jag tog hem den att spara först på minneskortet men då skrek den till att det inte gick men när jag valde att spara den på telefonens minne då gick det och sedan valde jag att installera på minneskortet gick också bra. Sedan så fanns bara kartan där.
Ivriga illrar illusionerar idealiskt illa... ?
Jag har gjort jag har testat det oxå men det funkar inte, jag testade en gång till precis som du skrev men det blev samma fel iallafall. jag kontaktade tomtom och då fick jag ett mail och de hade nollställt så jag fick ladda ner en ny karta och då fungerade det, SÅ JÄKLA SKÖNT. VARNING ladda inte ner örebro kartan för den verkar inte fungera.
Redigerat av matsa79, 14 February 2008 - 13:17.
Postad 14 February 2008 - 13:49
chrome5
-
chrome5
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Bästa jag har kört, liten men träffsäkert. Slipper använda stylus och kan skriva minst dubbel så snabbt. Jag kör med en mindre lista med icke så många avancerade ord. Funkar nog bättre. Hittade även svenska tgb layout.
Skulle du vilja dela med dig av svensk layout och din ordlista så skulle jag vara jättetacksam! 
Of course, båda togs från PocketCM forum.
Layout http://pocketcm.com/...php?8,3971,3971
Ordlistan http://pocketcm.com/...ead.php?14,4159
Man kommer att behöva lägga till en hel del ord själv ändå för att mestadels är ord inte grammatisk böjda, men annars är det suverän.
Mitt tangetbord blev bredare än skärmen.... Någon som vet?? Det stämde först, sen blev det plötsligt bredare....
Redigerat av chrome5, 14 February 2008 - 13:49.
Postad 14 February 2008 - 14:03
stroy
-
stroy
-
Amatör
-
-
52 inlägg
En undran för någon som inte är van vid WM-mobiler.
För både Sony Ericsson och Nokia, som jag använt tidigare, har det funnits mjukvara med som gör att jag kan skicka SMS och ibland MMS från telefonen när jag har den kopplad till datorn (som jag har hela tiden på jobbet) Finns det någon sådan mjukvara där jag helt enkelt styr telefonen från datorn? Jag har letat men hittar inte. Det verkar ju finnas en och annan WM-räv här på forumet..
Redigerat av stroy, 14 February 2008 - 14:13.
Postad 14 February 2008 - 14:33
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
En undran för någon som inte är van vid WM-mobiler. För både Sony Ericsson och Nokia, som jag använt tidigare, har det funnits mjukvara med som gör att jag kan skicka SMS och ibland MMS från telefonen när jag har den kopplad till datorn (som jag har hela tiden på jobbet) Finns det någon sådan mjukvara där jag helt enkelt styr telefonen från datorn? Jag har letat men hittar inte. Det verkar ju finnas en och annan WM-räv här på forumet..
Den tjänsten finns till de flesta operatörer. Jag har Halebop och kör denna mjukvara: SMS i datornTelia (som även tillhandahåller Halebop) har denna: Sms&mms i datornTele2: härDet finns fler... sök på Google "SMS dator operatörsnamn"
Postad 14 February 2008 - 14:44
owjan
-
owjan
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej!
Jag kunde Skicka SMS via min galma mobil från outlook. Nu fungerar det inte med Cruisen. Är det någon som har några tips? Jag använde ett tillägg från Microsoft. Jag kan inte heller få igång MMS:n!!??
/Owjan
Postad 14 February 2008 - 14:45
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Det här kanske kan vara något för den modige? Pocket PC PowertoysActiveSync Remote Display - Display Pocket PC applications on your desktop or laptop without needing any device side configuration.Men det är inte avsett för våra WM6-nallar...
Redigerat av HemoWest, 14 February 2008 - 14:54.
Postad 14 February 2008 - 16:02
Unregistered832ce377
-
Unregistered832ce377
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ställer frågan om snabbheten i telefonen igen. Om man läser Tytn II recensioner och forum så verkar alla vara överens om att den är för seg. Speciellt i menyerna men även läst mycket om att t.ex inte GPS'en hänger med, t.ex om man kör i en stad och ska svänga två gånger t.ex så hinner den inte med. Kanske är olika med olika program och går att tweaka iofs? Men är det nån som tycker den fungerar helt felfritt och snabbt?
Dessutom, hur är det med surfningen i småstäder? Antar att inte Turbo-3G funkar på så många platser. Bor i Falkenberg, kommer man bli galen när man ska surfa/streama etc?
Och en sista grej, batteritiden.. samma där med TyTn II. många säger att den inte ens räcker en hel arbetsdag, hur är det med denna?
Galet det här med nya telefonköp
Postad 14 February 2008 - 16:19
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Mitt tangetbord blev bredare än skärmen.... Någon som vet?? Det stämde först, sen blev det plötsligt bredare....
Jag fick samma problem när jag bytte laytout, jag bytte layout och så tillbaks igen i inställningarna så fixade det sig. Jag skulle vilja ha ett tangentbord med färre knappar - kanske tre per rad ungefär så här: [qwer][tyu][iopå] [asd][fghj][klöä] [zxcv][bnm] ..det borde väl funka det med, lättare om man vill skriva med fingrarna.. undrar om det finns..?
Redigerat av dgordon, 14 February 2008 - 16:20.
Postad 14 February 2008 - 16:26
Celeborn
-
Celeborn
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag fick samma problem när jag bytte laytout, jag bytte layout och så tillbaks igen i inställningarna så fixade det sig.
Jag skulle vilja ha ett tangentbord med färre knappar - kanske tre per rad ungefär så här:
[qwer][tyu][iopå] [asd][fghj][klöä] [zxcv][bnm]
..det borde väl funka det med, lättare om man vill skriva med fingrarna.. undrar om det finns..?
Jag är ganska nöjd med "HTC Tangentbord" [qw][er][ty][ui][opå] [as][df][gh][jk][löä] [zx][cv][bn][m##]
Postad 14 February 2008 - 16:55
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Nja.. det blir lite för små knappar för mina tummar..
kanske så här då:
[qwe][rty][ui][opå]
[asd][fgh][jkl][öä]
[zxc][vb][nm][,.-]
Postad 14 February 2008 - 17:07
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
..en sista grej, batteritiden.. samma där med TyTn II. många säger att den inte ens räcker en hel arbetsdag, hur är det med denna?
Jag upplever batteritiden som suverän. Och eftersom man kan ladda dem (Li-ion) lite hur man vill så behöver man i stort sett aldrig använda väggladdaren. Usb-laddning på vardagarna på jobbet, sen räcker batteriet med råge över helgen. Ofta brukar procenten ligga på runt 65-75% på söndag kväll. Från wikipedia: Li-ion batteries do not suffer from the memory effect. They also have a low self-discharge rate of approximately 5% per month, compared with over 30% per month in common nickel metal hydride batteries (Low self-discharge NiMH batteries have much lower values; they can still hold 85% of their charge, after one year) and 10% per month in nickel cadmium batteries.
Postad 14 February 2008 - 17:14
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
..en sista grej, batteritiden.. samma där med TyTn II. många säger att den inte ens räcker en hel arbetsdag, hur är det med denna?
Jag upplever batteritiden som suverän. Och eftersom man kan ladda dem (Li-ion) lite hur man vill så behöver man i stort sett aldrig använda väggladdaren. Usb-laddning på vardagarna på jobbet, sen räcker batteriet med råge över helgen. Ofta brukar procenten ligga på runt 65-75% på söndag kväll.
Från wikipedia:
Li-ion batteries do not suffer from the memory effect. They also have a low self-discharge rate of approximately 5% per month, compared with over 30% per month in common nickel metal hydride batteries (Low self-discharge NiMH batteries have much lower values; they can still hold 85% of their charge, after one year) and 10% per month in nickel cadmium batteries.
Jag kör en del mailsynkning, gmail och exchangeserver. Annars bara vanliga samtal, lite surfning emellanåt. Mitt batteri håller nätt och jämnt i två dagar (jag laddar varannan natt).
Postad 14 February 2008 - 17:25
Celeborn
-
Celeborn
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag upplever batteritiden som suverän. Och eftersom man kan ladda dem (Li-ion) lite hur man vill så behöver man i stort sett aldrig använda väggladdaren. Usb-laddning på vardagarna på jobbet, sen räcker batteriet med råge över helgen. Ofta brukar procenten ligga på runt 65-75% på söndag kväll.
Från wikipedia:
Li-ion batteries do not suffer from the memory effect. They also have a low self-discharge rate of approximately 5% per month, compared with over 30% per month in common nickel metal hydride batteries (Low self-discharge NiMH batteries have much lower values; they can still hold 85% of their charge, after one year) and 10% per month in nickel cadmium batteries.
Har också bra erfarenhet från batteritiden. Det enda man ska akta sig för är att köra wlan, då suger den batteri som en desperat svamp! Körde wlan hela morgonen här på jobbet, strax efter lunch så var batteriet helt slut. Annars som sagt ok batteritid, klart man är lite bortskämd när man kommer från en SE, men jag har inget emot att sätta den på laddning under natten.
Postad 14 February 2008 - 17:32
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Det finns ju även möjlighet att bara köra den på GSM om man vill spara ström under en period.
Postad 14 February 2008 - 20:35
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
... Det enda man ska akta sig för är att köra wlan, då suger den batteri som en desperat svamp!
Ja wlan suger kräm som sätan.
Redigerat av HemoWest, 14 February 2008 - 20:36.
Postad 14 February 2008 - 20:52
patphi
-
patphi
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej som ny ägare till en windows mobil och till TC och som ny på detta forumet, skulle jag behöva ha lite hjälp.
1. Min dator känner inte av min TC startskivan fungerar ej på grund av den säger att flashspelaren är gammal och vill att jag skall avinstallera den men problemet är att jag ej vet hur man avinstallerar flash för jag vill inte ta bort programvaran MX flash som min arbetsgivare installerat på datorn. Datorn försöker gå ut på internet och hitta drivrutiner för mobilen utan resultat, vad skall jag göra?
2. Kan man inte se mobil TV via wlan utan måste man kolla via 3G?
3. Att surfa med wlan är otroligt segt. Skall det vara så? Jag har bredbandsbolaget, ett trådlöst nätverk med en hastighet på 3300 kbit/s. Att kolla på svt eller aftonbladet är riktigt segt. Jag trodde att det surfandet skulle bli snabbare med wlan. Men jag kanske har någon inställningsfel. jag använder för det mesta explorer, den inbyggda operean fungerar ännu sämre.
Vore tacksam om lite hjälp! Till en som vill få ut mycket mer av sin mobil.
Postad 14 February 2008 - 21:49
Kiane
-
Kiane
-
Rookie
-
1 inlägg
Är det jag som är dålig på att leta eller kan man inte ha ljud- och vibratorsignal samtidigt? Jag har hittat ett ställe där jag kan slå på vibratorläge men då stängs samtidigt ljudsignalen av (genom den där skjutknappen till vänster på mobilen). Har suttit i snart 2 timmar men inte hittat någon inställning som låter mig ha bägge samtidigt.
Edit: Jag menar alltså ringsignalen.
Redigerat av Kiane, 14 February 2008 - 21:50.
Postad 14 February 2008 - 22:41
Celeborn
-
Celeborn
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Är det jag som är dålig på att leta eller kan man inte ha ljud- och vibratorsignal samtidigt? Jag har hittat ett ställe där jag kan slå på vibratorläge men då stängs samtidigt ljudsignalen av (genom den där skjutknappen till vänster på mobilen). Har suttit i snart 2 timmar men inte hittat någon inställning som låter mig ha bägge samtidigt.
Edit: Jag menar alltså ringsignalen.
Det finns två sätt. 1. tryck på Start -> Inställningar -> Telefon. 2. Under HTC Today, tryck på menyknappen längst till vänster, den med en telefon och en not-ikon på. ovanför menyraden kommer det att stå "Ringsignal: Ring-WindowsMobile", tryck på den texten.
Postad 14 February 2008 - 23:12
arcspin
-
arcspin
-
Forumräv
-
-
713 inlägg
Jag fick samma problem när jag bytte laytout, jag bytte layout och så tillbaks igen i inställningarna så fixade det sig.
Jag skulle vilja ha ett tangentbord med färre knappar - kanske tre per rad ungefär så här:
..det borde väl funka det med, lättare om man vill skriva med fingrarna.. undrar om det finns..?
Kolla in det här programmet...TENGO THUMB, det kan nog vara nått som passar dig ! http://www.tengo.net/tengo_thumb.html//arcspin
Postad 14 February 2008 - 23:35
Celeborn
-
Celeborn
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Är det någon som känner till en bra Svensk affär som säljer tillbehör till TC'n? Framförallt ett bordsstativ med laddare!
Jag hittade några på utländska sidor men det borde ju finnas någon i Sverige som säljer bordsstativ också.
Gjorde en sökning på Expansys som visserligen hade ett gäng bra tillbehör till TC'n, men inget stativ
Postad 15 February 2008 - 09:06
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Kolla in det här programmet...TENGO THUMB, det kan nog vara nått som passar dig ! http://www.tengo.net/tengo_thumb.html
//arcspin
Exakt!! Tusen tack, arcsipn!!
Postad 15 February 2008 - 10:20
Chippah
-
Chippah
-
Amatör
-
-
99 inlägg
3. Att surfa med wlan är otroligt segt. Skall det vara så? Jag har bredbandsbolaget, ett trådlöst nätverk med en hastighet på 3300 kbit/s. Att kolla på svt eller aftonbladet är riktigt segt. Jag trodde att det surfandet skulle bli snabbare med wlan. Men jag kanske har någon inställningsfel. jag använder för det mesta explorer, den inbyggda operean fungerar ännu sämre.
Vore tacksam om lite hjälp! Till en som vill få ut mycket mer av sin mobil.
[/quote]
Vilket program använder du när du ska surfa? Jag installera opera mini 4, gammal version men jag tycker om det fungerar kalas,enkelt å zooma ut och man får se hela sidor först och sen med 1tryck så har man zooma in där man vill läsa,har provat med både opera och iex med surfning över wlan.
Postad 15 February 2008 - 11:33
Sunbringer
-
Sunbringer
-
Användare
-
-
201 inlägg
1. Jag har läst på många ställen att kameran och videokameran är riktigt dåliga. Är det verkligen så illa? Är den sämre än en vanlig, lite äldre digitalkamera med 3Mpix?
2. Jag har även läst att videouppspelning skulle vara sådär. Jag har sett divx-filmer på en Iaudio d2 och likaså en Nokia N95 och tyckte att det var helt acceptabelt. Finns det någon som kan säga hur videouppspelningen är jämfört med någon av dessa eller andra kända portabla videospelare?
Postad 15 February 2008 - 11:54
Chippah
-
Chippah
-
Amatör
-
-
99 inlägg
1. Jag har läst på många ställen att kameran och videokameran är riktigt dåliga. Är det verkligen så illa? Är den sämre än en vanlig, lite äldre digitalkamera med 3Mpix?
2. Jag har även läst att videouppspelning skulle vara sådär. Jag har sett divx-filmer på en Iaudio d2 och likaså en Nokia N95 och tyckte att det var helt acceptabelt. Finns det någon som kan säga hur videouppspelningen är jämfört med någon av dessa eller andra kända portabla videospelare?
1. Utomhus tycker jag att den är bra mycket bättre än min P3600 och filma fungerar klockrent,om man gör som tipset man fick tidigare i detta forum,jag är nöjd med min! Finns nog bilder om du går bakåt i forumet. 2. många tror/vill bara slänga in en divx eller annat format och sen ska det funka klockrent,beror på hur den som gjort filmen har konverterat filen,jag gör alltid detta själv för att få rätt upplösning,har gjort det genom en dvd samt andra filmer,jag tycker att det är acceptablet,sen beror de ju på om man är "filmnörd" som ska ha dvd kvalite å allt vad som nu finns. Men jag tittar på film dagligen på min.
Postad 15 February 2008 - 17:09
cna
-
cna
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Ett litet tips från bänken. Stäng av "Stor Startmeny". Jag upplever i alla fall att det är något bättre respons i UIt.
Postad 15 February 2008 - 18:37
mmohaddes
-
mmohaddes
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tips om ett fantastiskt trevligt program som gör telefonerandet mycket lättare: Spb PhoneSuiteInstallera den tillsammans med SPB Pocket Plus så kan du få en "telefon Tab" och du kommer åt sms/telefonfunktionen mycket enklare.
Postad 15 February 2008 - 18:41
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
SPB Pocket Plus är ruggigt bra..Så enkelt att välja var man vill lägga program/spel och ändrar man till stora ikoner så behöver man inte pennan lika mycket
Postad 15 February 2008 - 20:27
Sunbringer
-
Sunbringer
-
Användare
-
-
201 inlägg
Chippah...Tack för svaren!
Det låter positivt faktiskt. Jag såg bilderna längre bak i tråden, men det är svårt att avgöra om det är schysst kamera bara på de bilderna. Det skulle vara skönt att kunna skippa gamla kameran och köra allt från luren.
Att du kollar video varje dag och är nöjd låter ju också bra. Har du någon annan videospelare i det formatet att jämföra med? Typ nån mp3-spelare? Jag tyckte som sagt att det såg bra ut på både N95 och Iaudio D2 och är bilden och flytet så bra så är det grymt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|