* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 22 September 2008 - 03:03
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
jag tycker att man ska prova en touchpro eller valfri mobil me wm 6.1 för att se om man gillar det..det är frågan alla som inte provat wm bör ställa sig.för mig som avancerad användare finns inget annat men vill man bara ringa eller visa den på krogen ska man kanske fundera på nån annan.själv älskar jag alla valmöjligheter man har med en wm mobil.
Vidarutvecklar det där lite för nytillkomna som inte är vana vid WM. En wm-mobil levereras med en programvara som tillverkaren lagt in, men gillar man den inte så är det bara att byta, htc har sin touch flow, SE sina paneler, jag gillar inte touch flow på min htc touch cruise så jag har lagt in annan programvara som passar mig bättre, det finns andra shell, filhanterare, samtalshanterare osv. Windows mobile är i många stycken mer likt linux i valfrihet än vad det liknar vanliga windows. Det är just denna valfrihet som gör att jag fastnat för WM-mobiler, att dessutom de här telefonerna är de enda som verkligen ger en ett kontor i fickan är ju inte heller någon nackdel.
Postad 22 September 2008 - 10:55
miki2
-
miki2
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Oj vad jag tycker synd om alla tidigare SE användare som hoppar på den här telefonen!
Tror faktiskt att HTCs Diamond lurar är bättre första WM telefoner då dom gömt just microsoft delen bättre.
Har själv en Qtek 9000 och det har fram tills nu inte funnits något alternativ, möjligtvis Toshiban.
Jag tycker väl egentligen att det hänt lite för lite på de snart 3 åren som jag haft min qtek. Den har en processor på 520MHz, 640x480 och 3G, tyvärr på tok för lite minne.
Ser nu fram emot X1an som har lite mer skärm, mycket mer minne och ett smidigare format.
Dom som köper Xperian för panelerna eller för att det står SonyEricsson på luren är helt fel ute.
Om man ska använda en WM telefon fullt ut måste man ändå flasha lite och anpassa det grafiska till det man gillar och använder. Har svårt att tro att panelerna blir kvar särskillt länge om dessa drar batteri (onödig processorkraft) och suger upp för mycket minne. Just nu är x1an den enda luren med t-bord och 800x480 och det tror jag är anledningen för de flesta som köper den här luren och även har kvar den efter 6månader.
Dom som köper den för att den ser tuff ut bör kanske avboka sina förhandsbokningar och försöka känna lite på den i en affär innan.
/Miki
Postad 22 September 2008 - 14:02
zpooky
-
zpooky
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Oj vad jag tycker synd om alla tidigare SE användare som hoppar på den här telefonen! Tror faktiskt att HTCs Diamond lurar är bättre första WM telefoner då dom gömt just microsoft delen bättre. Har själv en Qtek 9000 och det har fram tills nu inte funnits något alternativ, möjligtvis Toshiban. Jag tycker väl egentligen att det hänt lite för lite på de snart 3 åren som jag haft min qtek. Den har en processor på 520MHz, 640x480 och 3G, tyvärr på tok för lite minne. Ser nu fram emot X1an som har lite mer skärm, mycket mer minne och ett smidigare format. Dom som köper Xperian för panelerna eller för att det står SonyEricsson på luren är helt fel ute. Om man ska använda en WM telefon fullt ut måste man ändå flasha lite och anpassa det grafiska till det man gillar och använder. Har svårt att tro att panelerna blir kvar särskillt länge om dessa drar batteri (onödig processorkraft) och suger upp för mycket minne. Just nu är x1an den enda luren med t-bord och 800x480 och det tror jag är anledningen för de flesta som köper den här luren och även har kvar den efter 6månader. Dom som köper den för att den ser tuff ut bör kanske avboka sina förhandsbokningar och försöka känna lite på den i en affär innan.
/Miki
Jag är en av dom som köper den framför HTC mfl för den höga upplösningens skull, att den dessutom har allt man kan begära av en mobil idag gör inte saken sämre. Priset är det mest negativa, max 4500-5000kr borde den kosta.
Postad 22 September 2008 - 14:48
Coistrel
-
Coistrel
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Fan, jag har blivit riktigt sugen på en X1.
Felet är att jag köpte en W960 i Februari tidigare i år och känner att det är lite tidigt att byta, plus att jag har andra utgifter som jag tar före (resa till Sälen en vecka med mina polare och ett nytt grafikkort).. Men det kanske blir en sådan här när jag byter om ett år  men man får se, kommer säkert ha en X2'a på G då, så väntar man ju på den istället.
Postad 22 September 2008 - 14:56
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tänk på att det inte alls är säkert att den "udda" upplösningen på Xperia är bra..
Sett till tidigare mobiler med udda upplösning som tex samsung så har det varit en hel del problem med program som inte visas som dom ska..
Ett säkrare kort är Htc Touch Pro med en "vanlig" men hög upplösning
Postad 22 September 2008 - 15:26
miki2
-
miki2
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Tänk på att det inte alls är säkert att den "udda" upplösningen på Xperia är bra..
Sett till tidigare mobiler med udda upplösning som tex samsung så har det varit en hel del problem med program som inte visas som dom ska..
Ett säkrare kort är Htc Touch Pro med en "vanlig" men hög upplösning
Nja... som jag skrev tidigare så köper nog de flesta xperian för de extra pixlarna. Sen att många program ser ut som skit hoppas jag att dom är medvetna om. WM är skrivet för att "passa" telefoner med alla möjliga upplösningar vilket då självklart gör att det ser ut som skit ibland. Jag har 640x480 idag, det du då kanske kallar den säkra upplösningen, och väldigt många programutvecklare har en textstorlek som är anpassad för 320x240, ser rätt blaffigt ut på en 640x480 skärm. Jag skulle nog säga att om man ska vara safe så ska man köpa en WM telefon med 320x240, men hur kul är det??? Vill man att det ska se bra ut köper man en iphone för där ser det faktiskt väldigt bra ut, allt är designat för just den upplösningen. Tycker alltid att det är kul att höra när folk säger att det syns bättre på en iphone för den har större skärm! Har man inte syn nog att se pixlarna i högre upplösning så stämmer väl det, men fan vad jag längtar efter lite fler pixlar så jag slipper scrolla runt. Har en polare med Toshiban och det mesta funkar bra i 800x480, eller lika dåligt som i 640x480. För maximal upplösning för att surfa och köra remote desktop så blir Xperian perfekt tror jag. /Miki
Postad 22 September 2008 - 16:07
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Mm...Men är det inte större chans att utvecklare i första hand bygger in stöd för 640x480 som är en standard upplösning om jag fattat det rätt ?
Självklart är ju typ allt idag i 320x240 men eftersom det blir högre upplösning så gissar jag att nästa "standardupplösning" blir just 640x480...Nu är ju detta bara mina personliga gissningar så det kan ju givetvis bli helt annorlunda
Edit
Nu är du ju rätt tidigt ute med att ha 640x480 upplösning.
Så förmodligen kommer du att se att fler å fler program har din upplösning när den stora massan börjar köpa högupplösta skärmar
Redigerat av moparman, 22 September 2008 - 16:09.
Postad 22 September 2008 - 17:59
soe_xperia
-
soe_xperia
-
Rookie
-
1 inlägg
enligt vad jag har hört och sett på andra forum kommer Xperia ev lanseras på phonehouse på väla (utanför Helsingborg) nu i helgen... Lördag 27/9...
nån annan som läst nåt sånt?
borde väl bara vara för att klämma lite och förhandsboka antar jag.
Bor i närheten så man lär ju vara där vid öppning och trängas..om det nu är sant...
Postad 22 September 2008 - 21:03
miki2
-
miki2
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Mm...Men är det inte större chans att utvecklare i första hand bygger in stöd för 640x480 som är en standard upplösning om jag fattat det rätt ?
Självklart är ju typ allt idag i 320x240 men eftersom det blir högre upplösning så gissar jag att nästa "standardupplösning" blir just 640x480...Nu är ju detta bara mina personliga gissningar så det kan ju givetvis bli helt annorlunda 
Edit Nu är du ju rätt tidigt ute med att ha 640x480 upplösning. Så förmodligen kommer du att se att fler å fler program har din upplösning när den stora massan börjar köpa högupplösta skärmar
Tror tyvärr att det kommer vara stökigt ett tag till på WM sidan när det gäller upplösningar. Tror de Blackberry inspererade mobilerna med ett pluttigt t-bord under och en typ fyrkantig 320x320display är rätt vanliga i USA. Tack vare iPhonen lär det dock ändras en del för alla förstår att det apple har på gång designmässigt inte kan vara helt fel. Så jag tror att wideskärmarna kommer bli vanligare, sen om det är 480x320, 400x240 eller 800x480 som blir det vanligaste, det vet jag inte. Jag hoppas dock att fler tar efter apple och htcs touch gränssnitt och skippar de ibland onödiga scroll fälten. Just på telefoner med högre upplösning så har de en förmåga att antingen vara så små att de blir svåra att använda utan penna eller så stora att man irriterar sig över all plats dom tar av annan grafik. Egentligen borde upplösningsgrejjen vara rätt enkel att fixa men så länge Microsoft inte gör det lätt tillgängligt så kommer vi får leva med blandningar av stort och litet. Det blir dock bättre hela tiden. Tycker dom borde fixa som det är i Windows att man själv får bestämma storlek på typsnitt i fönster, storlek på scrollbar mm. Visst man kan hacka lite i regisryt och byta typsnitt och typ få till det hyffsat men då tenderar vissa program att krasha oftare. Men jag håller med om att 4:3 förhållandet förmodligen kommer vara lite vanligare än wide ett tag till. Jag vägrar dock att anpassa mig efter det, min Xperia är beställd! /Miki
Postad 22 September 2008 - 21:25
Unregistered381bdcb6
-
Unregistered381bdcb6
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag är en av dom som köper den framför HTC mfl för den höga upplösningens skull, att den dessutom har allt man kan begära av en mobil idag gör inte saken sämre. Priset är det mest negativa, max 4500-5000kr borde den kosta.
Instämmer. Upplösningen är det som framför allt gör den så mycket intressantare än touch pro. 3.5 pluggen är inte illa heller, och alla siter som testat hittils verkar överens om att kameran också kickar HTC. Sen brukar HTC låta skit, och ericson alltid bra (mic ljudet alltså, för den som lyssnar).
Postad 22 September 2008 - 23:17
marden15
-
marden15
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej.
Har några frågor till de som har lyckats med att få använda X1an.
Hur känns det med upplösningen 800x480 på en 3" skärm?
Blir texten väldigt liten att läsa?
Hur fungerar det med tangentbordet?
Har ni provat att se på film och hur blir kvaliten?
Måste man ta fram tangentborder får att få den i Wide läge när man tittar på film?
När man använder Word/Excel, får man plats med "lagom" mycket?
Excel är viktigt för mig och att man kan se tillräckligt mycket för att det skall vara användnignsbart.
Det blev några frågor men jag har ställt mig i kö för en X1 och dessa frågor är viktiga för mig.
Postad 23 September 2008 - 19:09
Unregistered381bdcb6
-
Unregistered381bdcb6
-
Rookie
-
5 inlägg
Nån som vet varför mobil.se tog bort sin video-review xperia som dom la upp runt 12tiden idag?
Postad 24 September 2008 - 10:26
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Någon som sett den svarta varianten i någon webbutik?
Postad 24 September 2008 - 11:50
flizzy
-
flizzy
-
Användare
-
-
198 inlägg
Det är ju bara den svarta som säljs, inledningsvis. Eller vad menar du?
Postad 24 September 2008 - 11:58
Boffla
-
Boffla
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Dialect.se har i sin webshop lagt upp 2 stycken Xperia mobiler som man tycker borde syfta på den silvriga och den svarta modelen men på bilderna så är båda svarta.
Postad 24 September 2008 - 12:32
Mr_PeA
-
Mr_PeA
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Vill du bara se hur den ser ut kan du ju bara gå in på Sonyericssons hemsida: http://www.sonyerics...m...cc=se&lc=sv
Postad 24 September 2008 - 12:46
Preed
-
Preed
-
Användare
-
-
170 inlägg
katshing.se har bägge på sidan, men bara leveransdatum på den svarta.. bäst pris där också  dialect ska ha över 7 papp för den med moms... hujja
Postad 24 September 2008 - 13:11
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Felpostat
Redigerat av Haddirajan, 24 September 2008 - 13:53.
Postad 24 September 2008 - 15:53
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Förbokning nu bekräftad - börjar närma sig men ******** vad tiden går sakta - man kan ju bli gråhårig för mindre
Postad 24 September 2008 - 16:32
Preed
-
Preed
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag fick mitt 8GB Sandisk Ultra Mobile MicroSDHC idag, testade hastigheten och uppmätte 17850KB/s vid skrivning och 19500KB/s vid läsning, så jag är helnöjd, nu saknas bara Xperian att stoppa in det i hehe...
Postad 24 September 2008 - 16:50
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Bara lite irriterande - "Last but not least it was confirmed that the Xperia X1 initially will not include Flash Lite 3 support and if Opera Software isn't adding it for Opera Mobile 9.5, there will be no support for Flash-powered websites like YouTube, etc." http://www.theunwire...-to-journalists
Postad 24 September 2008 - 16:52
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Enligt Tre så skall de få in den så fort den släpps, vet inte hur tidiga Tre brukar vara med ny releaser men ändå. Visste inget om prisbilden men den är ju ett par tusenlappar dyrare i renköp än tex. TouchWiz eller Nokia E71 som de har. katshing.se har bägge på sidan, men bara leveransdatum på den svarta.. bäst pris där också dialect ska ha över 7 papp för den med moms... hujja
Har nu även lagt upp preliminärt release datum på den silvriga.
Redigerat av lobo, 24 September 2008 - 16:54.
Postad 24 September 2008 - 17:30
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Det är ju bara den svarta som säljs, inledningsvis. Eller vad menar du?
Nja, efter att ha tittat lite nogrannare så ser jag att både silver och svart finns i flera butiker  En reflektion bara: 65k färger på displayen... det känns lite lamt tycker jag. Min P1i har 262k...
Redigerat av Golgo_13, 24 September 2008 - 17:32.
Postad 24 September 2008 - 17:38
Paztor
-
Paztor
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nja, efter att ha tittat lite nogrannare så ser jag att både silver och svart finns i flera butiker 
är det någon som kan verifiera att silver kommer finnas vid release? ser också att silver har samma prel. datum som svart.
Postad 24 September 2008 - 18:40
Supersmurfen
-
Supersmurfen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Enligt den här sidan http://www.interpret...bemobile/?p=107 har Opera Mobile 9.5 support för Flash Lite 3.0: "Opera Mobile 9.5 with Flash Lite 3.0 Today Opera presented the new Opera Mobile browser. The new 9.5 version includes the Flash Lite 3.0 player. The 9.5 release supports new important technologies: • Software accelerated graphics and zoom • Opera Widgets • SVG 1.2 • Flash Lite 3.0" Här är en Product Sheet:
Opera_Mobile_Product_Sheet.pdf 14.37MB
8 Antal nerladdningar
Redigerat av Supersmurfen, 24 September 2008 - 18:44.
Postad 24 September 2008 - 20:12
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Rätta mig om jag har fel men är inte spb-mobile-shell i stil med TouchFlo3D i utseende och funktion. Tänker på att spb shell kommer med en plug-in till X1:an!
Redigerat av Zakath, 24 September 2008 - 20:15.
Postad 24 September 2008 - 20:16
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Enligt The Phonehouse kundkänst så ska dom få in X1 den 1 oktober, hur troligt är de, har inte sonyericsson sagt 10.
Vad tror ni måste man förhandsboka telefonen om man vill ha den när den släpps, någon som har koll på hur mycket som är förbokat. Är igentligen inte så sugen på att förhandsboka vill gärna känna på kvaliten först.
Postad 24 September 2008 - 21:13
Andreas
-
Andreas
-
Expert
-
-
493 inlägg
Bara lite irriterande - "Last but not least it was confirmed that the Xperia X1 initially will not include Flash Lite 3 support and if Opera Software isn't adding it for Opera Mobile 9.5, there will be no support for Flash-powered websites like YouTube, etc."
http://www.theunwire...-to-journalists
Är du bara ute efter Youtube så spelar det ingen roll om webbläsaren har stöd för Flash. Det kommer säkerligen en separat app för Youtube precis som på iPhone, HTC Touch Pro, osv  Hur som helst så verkar det lösa sig ändå...
Postad 24 September 2008 - 21:18
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Enligt The Phonehouse kundkänst så ska dom få in X1 den 1 oktober, hur troligt är de, har inte sonyericsson sagt 10.
Vad tror ni måste man förhandsboka telefonen om man vill ha den när den släpps, någon som har koll på hur mycket som är förbokat. Är igentligen inte så sugen på att förhandsboka vill gärna känna på kvaliten först.
SE har sagt att de börjar skicka ut den den 30e sep. Men till mig sa de på the phonehouse den 10 okt när jag förboka. Har de sagt nått pris till dig för jag har inte fått nått. Pruta ner den under 6 papp måste gå annars köper jag den inte av dom iaf.  Det ska ni ta som tips föresten. Finns alltid prutmån vid releser och jag har iaf alltid lyckats med det.
Postad 24 September 2008 - 21:22
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Är du bara ute efter Youtube så spelar det ingen roll om webbläsaren har stöd för Flash. Det kommer säkerligen en separat app för Youtube precis som på iPhone, HTC Touch Pro, osv 
Hur som helst så verkar det lösa sig ändå...
Nja inte bara för Youtube. Dåligt dock av SE att inte ha med Flash vid lansering
Redigerat av Zakath, 25 September 2008 - 08:41.
Postad 24 September 2008 - 21:30
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
secommunity på youtube om X1, vet inte om de varit uppe här förut - http://www.youtube.c...iMYOdEN0VPhoH3Q
Redigerat av Zakath, 24 September 2008 - 22:15.
Postad 24 September 2008 - 22:36
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Noreve lanserar läderfodral/väska till X1:an den 20:e oktober - http://www.noreve.com/index.htmlKrusell hade däremot ingen info om kommande release av fodral till X1:an - http://www.krusell.se/En annan tillverkare pågång! - http://www.pdair.com...800000_11000335
Redigerat av Zakath, 25 September 2008 - 22:42.
Postad 25 September 2008 - 07:31
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
secommunity på youtube om X1, vet inte om de varit uppe här förut - http://www.youtube.c...iMYOdEN0VPhoH3Q
Efter att ha tvekat fram och tillbaka mellan Iphone, Touch Pro, Blackberry Bold och Xperia så är valet gjort.. det blir definitivt en Xperia. Jag MÅÅÅSTE bara ha en  . Nu gäller det bara att chefen förstår det åxå
Postad 25 September 2008 - 07:39
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Rätta mig om jag har fel men är inte spb-mobile-shell i stil med TouchFlo3D i utseende och funktion. Tänker på att spb shell kommer med en plug-in till X1:an!
Nja, det är ju i 3d, det lägger till vissa "boxar" tex program, internet, media osv, vad boxarna/mapparna ska innehålla för program är helt konfiguerbart, i tex internet ligger IE mobile som standard, det rök ju bort till förmån för opera efter 1 minut  Sbp Mobile shell innehåller mycket användbara funktioner, bla ett enkelt sätt att hantera 15 favoriter som man ringer ofta, med bild och allt under en ikon, enkelt som tusan att hantera med en hand. Vad menar du med sbp shell plugin? Följer det med x1 eller efterlyser du ett?
Postad 25 September 2008 - 07:49
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Vad menar du med sbp shell plugin? Följer det med x1 eller efterlyser du ett?
"Spb will release a Spb Shell plug-in for the Xperia X1 panels. For sure, Sony Ericsson wasn't able to comment on how and when Spb Shell for the Xperia X1 will be available but it exists." - http://www.theunwire...rnalists-update
Postad 25 September 2008 - 07:53
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Pruta ner den under 6 papp måste gå annars köper jag den inte av dom iaf. Det ska ni ta som tips föresten. Finns alltid prutmån vid releser och jag har iaf alltid lyckats med det.
Butiken kommer ju knappast vara sugna på att gå med minus på affären. Marginalerna i butik brukar vid +-0 ligga vid nätpriserna, så lycka till säger jag
Postad 25 September 2008 - 08:08
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
"Spb will release a Spb Shell plug-in for the Xperia X1 panels. For sure, Sony Ericsson wasn't able to comment on how and when Spb Shell for the Xperia X1 will be available but it exists." - http://www.theunwire...rnalists-update
Med tanke på att SBP mobile shell är ett kommersiellt program så är det nog en fråga om när Sbp software väljer att släppa ett plugin, även om jag inte förstår vad ett plugin ska vara bra för, bara att installera programmet ju, finns i testversion 30dagar på sbpsoftwares sajt, vad man kan mena är möjligtvis att de lägger till stöd för X1s upplösning om det inte redan finns. Edit. Läste lite noggranare och det de ska göra är att lägga till stöd för att samverka med SE panels. Då är det en annan sak, för sbp ersätter ju panels i dagsläget.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 September 2008 - 08:14.
Postad 25 September 2008 - 08:13
Supersmurfen
-
Supersmurfen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Enligt den här sidan http://www.interpret...bemobile/?p=107 har Opera Mobile 9.5 support för Flash Lite 3.0: "Opera Mobile 9.5 with Flash Lite 3.0
Today Opera presented the new Opera Mobile browser. The new 9.5 version includes the Flash Lite 3.0 player. The 9.5 release supports new important technologies: • Software accelerated graphics and zoom • Opera Widgets • SVG 1.2 • Flash Lite 3.0" Här är en Product Sheet:
Opera_Mobile_Product_Sheet.pdf 14.37MB
8 Antal nerladdningar
Hoppsan, det verkar inte vara sant att Flash följer med Opera, Opera har bara stöd för Flash, detta enligt Arne Hess. Jag påpekade att Opera hade Flash (enligt vad jag trodde) på ett forum, och fick följande svar från honom: "@Supersmurfen: Sorry to say but the site you mention misunderstood something. As Opera said in its Mobile World Congress press release: "With Opera Mobile 9.5, OEMs and operators will have the capability to include Flash Lite 3, empowering their smartphone users with access to the full Web including the ability to watch videos on YouTube effortlessly.". This translates to: If a manufactures (or Microsoft) adds Flash Lite 3 to the device, Opera Mobile can access it through Active X/APIs. It doesn't mean that Opera Mobile 9.5 includes Flash Lite 3 and that's the reason why I'm asked if the Xperia X1 comes with Flash Lite 3. Cheers ~ Arne Founder & Editor in Chief the::unwired Founder & Editor in Chief the::placeshift (NEW)"
Postad 25 September 2008 - 10:18
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Flash är så ###### segt på dagens telefoner ändå så det går knappt att använda.
Krävs minst dubbelt så snabba telefoner innan det är ngn större idé med flash.
Postad 25 September 2008 - 12:11
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Butiken kommer ju knappast vara sugna på att gå med minus på affären. Marginalerna i butik brukar vid +-0 ligga vid nätpriserna, så lycka till säger jag
De har rätt bra påslag, speciellt vid releser. Sen är det ju alltid 25% moms så om de sänker med tex 400kr e det ju igentligen bara 320kr de sänkt med osv. Minns en gång när jag prutade ner en telefon på expert rätt rejält. När jag lämnade in den på service med kvittot, då en annan butik, kunde de inte fatta hur expert kunde sålt den så billigt  Hur som helst så e de ju mer prispress idag än vad det var då. Så i värsta fall kan du ha rätt. Jag återkommer med kvittot när det blir aktuellt så får du se om jag lyckats.
Redigerat av P@itor, 25 September 2008 - 12:11.
Postad 25 September 2008 - 12:58
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
De som säljer den billigast enligt prisjakt har ca 120:- i marginal på dem, om de köper större partier.
Postad 25 September 2008 - 13:21
Preed
-
Preed
-
Användare
-
-
170 inlägg
Hoppsan, det verkar inte vara sant att Flash följer med Opera, Opera har bara stöd för Flash, detta enligt Arne Hess. Jag påpekade att Opera hade Flash (enligt vad jag trodde) på ett forum, och fick följande svar från honom:
"@Supersmurfen: Sorry to say but the site you mention misunderstood something. As Opera said in its Mobile World Congress press release: "With Opera Mobile 9.5, OEMs and operators will have the capability to include Flash Lite 3, empowering their smartphone users with access to the full Web including the ability to watch videos on YouTube effortlessly.". This translates to: If a manufactures (or Microsoft) adds Flash Lite 3 to the device, Opera Mobile can access it through Active X/APIs. It doesn't mean that Opera Mobile 9.5 includes Flash Lite 3 and that's the reason why I'm asked if the Xperia X1 comes with Flash Lite 3. Cheers ~ Arne
Founder & Editor in Chief the::unwired Founder & Editor in Chief the::placeshift (NEW)"
Men alltså, även om inte flash lite 3 följer med telefonen, är det inte bara ladda ner och installera det isåfall? borde väl ta 3 sekunder typ?
Postad 25 September 2008 - 14:28
jespur
-
jespur
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
De har rätt bra påslag, speciellt vid releser. Sen är det ju alltid 25% moms så om de sänker med tex 400kr e det ju igentligen bara 320kr de sänkt med osv. Minns en gång när jag prutade ner en telefon på expert rätt rejält. När jag lämnade in den på service med kvittot, då en annan butik, kunde de inte fatta hur expert kunde sålt den så billigt 
Hur som helst så e de ju mer prispress idag än vad det var då. Så i värsta fall kan du ha rätt. Jag återkommer med kvittot när det blir aktuellt så får du se om jag lyckats.
Mobilmarknaden är så pressad idag så jag tvivlar på att du lyckas pruta på en telefon, butikerna har inga marginaler på telefonerna idag utan tjänar pengar på abonemangen. Nu när dessa börjar bli såpass billiga så kommer man snart att få köpa telefonen till i princip kontantpris vilket abonemang man än väljer. Bortsett från kanske fasta pris abo.
Postad 25 September 2008 - 16:27
Supersmurfen
-
Supersmurfen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hittade en site där man säger "Flash Lite 3.1 for Windows Mobile leaked!!" Där kan man också ladda ner en cab-fil för Flash Lite 3.1 för Windows Mobile. Dessutom finns en video som visar en HTC-mobil som besöker en site med denna flash-version, verkar funka - fast lite slött. De jämför också med Safari, som inte alls klarar att få upp siten. Inte vet jag om detta stämmer, men jag laddade ner cab-filen - måste testa när min Xperia kommer. Adress till siten: http://wmpoweruser.com/?p=883Mer info på denna länk: http://forum.xda-dev...ad.php?t=423860
Redigerat av Supersmurfen, 25 September 2008 - 16:38.
Postad 25 September 2008 - 17:35
Zakath
-
Zakath
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Puh tack för den länken till Flash lite 3 - tillgång till diverse videomtrl på mobilen nu räddad - nu kan man sova lugnt inatt
Postad 25 September 2008 - 17:56
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
det är de här som är de fina med wm :-)
Postad 25 September 2008 - 18:41
Phillan
-
Phillan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
det är de här som är de fina med wm :-)
Oyeah
Postad 25 September 2008 - 19:25
Phillan
-
Phillan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Någon som vet hur det är med gps:en ?
Måste man lägga in kartor manuellt för att få det gratis utan trafikkostnader ?
Postad 25 September 2008 - 19:26
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Någon som vet hur det är med gps:en ? Måste man lägga in kartor manuellt för att få det gratis utan trafikkostnader ?
Har för mig att Google Maps följer med. Samma som i Iphone. Edit : Sorry .. skall lära mig läsa nästa gång innan jag svarar  . Insåg att du förmodligen redan förstått att Google Maps hänger med och bara undrar om man kan ladda ner kartorna. Vet inte tillräckligt om Google Maps för att svara på den.
Redigerat av Whopper, 25 September 2008 - 19:28.
Postad 25 September 2008 - 19:37
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Har för mig att Google Maps följer med. Samma som i Iphone.
Edit : Sorry .. skall lära mig läsa nästa gång innan jag svarar . Insåg att du förmodligen redan förstått att Google Maps hänger med och bara undrar om man kan ladda ner kartorna. Vet inte tillräckligt om Google Maps för att svara på den. 
Google maps kartor lagras tyvärr inte i telefonen men det är lätt att dra in något annat Gpsprogram
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|