Postad 04 September 2013 - 18:40
Det är sant att en konvertering skapar viss distorsion av signalen, men denna är inte hörbar, om allt har gått rätt till, har aldrig varit med om ett hörbart sämre ljud efter en digitalt genomförd samplingskonvertering, har du? Vilket program användes då?Men 96/24 kan också bli problem vid konvertering till 44,1/16 i form av "nervikning" och allt vad dessa arteffekter kallas. Så det är inte bara en fördel, tror jag.
Redigerat av Isaac, 04 September 2013 - 18:43.
Postad 05 September 2013 - 09:34
Eh... nej? Inte nödvändigtvis alls. Digitala format kan du normalt spela upp med riktigt billiga spelare och få en lika bra (läs: identisk) signal till stärkaren som en asdyr spelare.Inom denna härliga hobby är det nog så att vissa vill uppnå kompromisslöshet och då kostar det oavsett vilket ljudformat man lirar...
Postad 05 September 2013 - 10:41
Det är sant att en konvertering skapar viss distorsion av signalen, men denna är inte hörbar, om allt har gått rätt till, har aldrig varit med om ett hörbart sämre ljud efter en digitalt genomförd samplingskonvertering, har du? Vilket program användes då?
Idag är det inget problem att tala om, men på 90-talet var algoritmerna inte riktigt lika bra.
Många ProToolsanvändare t ex tankade hellre in cd analogt (da->ad) eller körde hela projektet i 44,1 och gjorde layback analogt i film/tv-projekt.
Postad 05 September 2013 - 15:38
Hur har du undersökt det?
För mid del räckte det att höra skillnaden på ljudfiler som spelades upp. Musiken var den samma men presentationen var inte likadan. Du kan säkert mäta skillnaden men jag behöver inte göra det.
Postad 05 September 2013 - 16:42
Så du vet inte vad det är som skulle kunna påverka eller en om det var en påverkan. Och sen påstår du "Vid dithering och eller annan ljudlig förtjockning så lider det för mig det klara och fria i ljudåtergivningen."För mid del räckte det att höra skillnaden på ljudfiler som spelades upp. Musiken var den samma men presentationen var inte likadan. Du kan säkert mäta skillnaden men jag behöver inte göra det.
Jag tycker det är rätt absurt att påstå saker på så extremt svag grund som du nu gör.
Postad 05 September 2013 - 19:03
I min värld om än något begränsade erfarenhet av alla världens produktionsvägar så finns det i min värld en enkel väg att följa vid inspelning/dokumentering. Ju enklare desto rakare. Och det är det jag söker i mitt lyssnande/dokumenterande. Visst kan vissa tycka att utan dither så låter det inte lika följsamt, men ibland ska det inte vara följsamt utan ärligt och kantigt. Inte bara musikerns frasering utan även det ljudliga resultatet. Jag vill att musikern ska känna sig trygg i att få höra det som de facto spelas in. Först då kan han/hon/hen utvecklas fritt och ge sig själv "spelrum" till nya konstarter. Inte producentens ansvar...
Postad 05 September 2013 - 19:46
...Ju enklare desto rakare. Och det är det jag söker i mitt lyssnande/dokumenterande. Visst kan vissa tycka att utan dither så låter det inte lika följsamt, men ibland ska det inte vara följsamt utan ärligt och kantigt. Inte bara musikerns frasering utan även det ljudliga resultatet. Jag vill att musikern ska känna sig trygg i att få höra det som de facto spelas in...
Hum...
Du är förhoppningsvis medveten om att dithering används ENKOM för att minska den väldigt subtila dist som genereras (vid väldigt låga nivåer) när man konverterar till ett lägre bitdjup, och att formuleringar som "ärligt och kantigt" inte på något sätt är applicerbart i sammanhanget...
Postad 05 September 2013 - 21:56
Vad existerar och vad bevisar det?Hmm, vet inte om punkten är så svag när du liksom många andra här vet vad dithering och deltonsdistortion är. Om det är så att du anser att den inte går att höra. Så varför existerar den då kan tänkas vara en bra motfråga.
Postad 06 September 2013 - 04:51
Hum...
Du är förhoppningsvis medveten om att dithering används ENKOM för att minska den väldigt subtila dist som genereras (vid väldigt låga nivåer) när man konverterar till ett lägre bitdjup, och att formuleringar som "ärligt och kantigt" inte på något sätt är applicerbart i sammanhanget...
Detta hörs... applicerbart eller inte
Vad existerar och vad bevisar det?
Inget mer än att jag hör skillnaden när andra anser att att den är försumlig. Eftersom vissa är mer intresserade av högtalare eller förstärkeri snarare än skit in skit ut så blir det en fin om än ibland något konstig dialog.
Postad 06 September 2013 - 07:23
Att du upplever en skillnad, visst. Det säger dock inte:Inget mer än att jag hör skillnaden när andra anser att att den är försumlig. Eftersom vissa är mer intresserade av högtalare eller förstärkeri snarare än skit in skit ut så blir det en fin om än ibland något konstig dialog.
A. att det finns en verklig skillnad.
B. att den ev skillnaden beror på det du framför.
Ageve har precis gjort ett test vilket du kan testa.
Postad 06 September 2013 - 07:41
Det är sant att en konvertering skapar viss distorsion av signalen, men denna är inte hörbar, om allt har gått rätt till, har aldrig varit med om ett hörbart sämre ljud efter en digitalt genomförd samplingskonvertering, har du? Vilket program användes då?
Ingen aning, men jag läste det på ett annan forum för en tid sedan (Kan inte komma på vad det heter nu, ska kolla) och då beskrev man problemet såhär:
...som jag sade tidigare, så måste filteralgoritmen appliceras EFTER konverteringen till 44.1 för att det över huvud taget ska vara meningsfullt att använda 96kHz - och då viks spökfrekvenserna ner i det hörbara området. Sådana spökfrekvenser skapas vid väldigt många processer - inte bara vid den ursprungliga A/D-omvandlingen (på grund av filtret och jitter i klocka etc). Exempelvis om du komprimerar, så kommer resultatet att närma sig fyrkant (inte mycket, men lite... ), vilket innebär att det skapas övertoner (fyrkantvåg beskrivs som bekant matematiskt som en sinusvåg inklusive alla dess övertoner). Har du då en ton på 3kHz som komprimeras, så skapas bl a en överton vid 9kHz och en vid 27kHz. 27kHz är inte hörbart, men finns med i ljudfilen eftersom man använder 96kHz samplingsfrekvens - men när samplingsfrekvensen konverteras till 44.1 i stället för 96, så viks den ner till ca 12kHz - som är klart hörbart...
Postad 06 September 2013 - 07:41
Postad 06 September 2013 - 07:46
Postad 06 September 2013 - 08:00
Faktan i texten ovan stämmer inte riktigt, men visst tillkommer det en liten mängd vikningsdistorsion. Dels tillkommer det alltid vikningsdistorsion vid begränsad filtrering nedåt, då det överstiger halva fs, men dessa filter är minst lika bra som dom, vilka annars istället hade applicerats vid själva inspelningen. Den ökade distorsionen kommer ju istället av själva samplingskonverteringen, denna distorsion tillkommer inte av grundsignalen, då man inte brukar extrapolera utan endast tillföra 0or i signalen, vilket alltså inte är korrelerat till signalen, utan endast verkar en aning till brusgolvet.Ingen aning, men jag läste det på ett annan forum för en tid sedan (Kan inte komma på vad det heter nu, ska kolla) och då beskrev man problemet såhär:
...som jag sade tidigare, så måste filteralgoritmen appliceras EFTER konverteringen till 44.1 för att det över huvud taget ska vara meningsfullt att använda 96kHz - och då viks spökfrekvenserna ner i det hörbara området. Sådana spökfrekvenser skapas vid väldigt många processer - inte bara vid den ursprungliga A/D-omvandlingen (på grund av filtret och jitter i klocka etc). Exempelvis om du komprimerar, så kommer resultatet att närma sig fyrkant (inte mycket, men lite... ), vilket innebär att det skapas övertoner (fyrkantvåg beskrivs som bekant matematiskt som en sinusvåg inklusive alla dess övertoner). Har du då en ton på 3kHz som komprimeras, så skapas bl a en överton vid 9kHz och en vid 27kHz. 27kHz är inte hörbart, men finns med i ljudfilen eftersom man använder 96kHz samplingsfrekvens - men när samplingsfrekvensen konverteras till 44.1 i stället för 96, så viks den ner till ca 12kHz - som är klart hörbart...
Redigerat av Isaac, 06 September 2013 - 08:14.
Postad 06 September 2013 - 08:12
(Han är ju ingen duvunge på ämnet)
Sen tillkommer ju även jitter i form av tolkningen av gropar och land på skivan, men det är ju säkerligen inte hörbart med dagens felkorrigering och D/A omvandlare.
Postad 06 September 2013 - 08:22
Jitter kan endast uppkomma av variabler i klocksynkronisering, felkorrigeringssystem kan aningen skicka om dessa bitar, eller ev använda praitetskontrollsummor, Jitter kan dock ändå uppstå vid en sista överföring.Nu hittade jag tråden: http://forum.studio....kt/page__st__30
(Han är ju ingen duvunge på ämnet)
Sen tillkommer ju även jitter i form av tolkningen av gropar och land på skivan, men det är ju säkerligen inte hörbart med dagens felkorrigering och D/A omvandlare.
Postad 06 September 2013 - 08:34
Detta hörs... applicerbart eller inte
Du missar poängen, nämligen att disten som genereras vid konvertering till ett lägre bitdjup aldrig någonsin "hör till musiken" eller något ditåt, och därför är "ärligt och kantigt" direkt felaktigt.
Förstår du?
...Sen tillkommer ju även jitter i form av tolkningen av gropar och land på skivan, men det är ju säkerligen inte hörbart med dagens felkorrigering och D/A omvandlare.
Valfri källas jitter har i en herrans massa år eliminerats effektivt av buffring/reclocking i nästföljande ingångssteg, vars eget jitter sedan är det enda som återstår. Så länge man inte "trillar utanför fönstret" är jitter inget större problem, och det enda relevanta jittret är alltså det i kedjans sista länk.
Postad 06 September 2013 - 09:11
(Det var ett tag sen jag jobbade med detta så man är lite ringrostig)
En usel pit-geometri där gropar och land tolkats fel kan felkorrigeras senare i kedjan, om det inte är för stora fel, dvs för många E32'or som inte felkorrigeringen kan reda ut. Tillräckligt mycket okorrigerbara fel borde ju såldes vara hörbara, i bästa fall i form av hör bara klick och i värsta fall att skivan inte går att spela alls.
Redigerat av Melmac, 06 September 2013 - 09:38.
Postad 06 September 2013 - 09:26
Eh... nej? Inte nödvändigtvis alls. Digitala format kan du normalt spela upp med riktigt billiga spelare och få en lika bra (läs: identisk) signal till stärkaren som en asdyr spelare.
Jag betvivlar inte att signalen är identisk men är det inte så att denna signal passerar ett antal komponenter i spelaren på sin väg till signalutgångarna? Komponentkvaliteten skiljer sig en hel del åt om man jämför en budgetspelare med en state of the art- dito och det sätter absolut sina spår i ljudåtergivningen.
Redigerat av GyroSE, 06 September 2013 - 09:28.
Postad 06 September 2013 - 09:28
Postad 06 September 2013 - 10:22
En usel pit-geometri där gropar och land tolkats fel kan felkorrigeras senare i kedjan, om det inte är för stora fel, dvs för många E32'or som inte felkorrigeringen kan reda ut. Tillräckligt mycket okorrigerbara fel borde ju såldes vara hörbara, i bästa fall i form av hör bara klick och i värsta fall att skivan inte går att spela alls.
Tja, "senare i kedjan" får då vara ganska tidigt, dvs i spelaren.
Efter felkorrigeringen lär man inte kunna göra något vettigt av eländet.
Redigerat av Unregistered277056c3, 06 September 2013 - 10:24.
Postad 06 September 2013 - 12:51
Jag betvivlar inte att signalen är identisk men är det inte så att denna signal passerar ett antal komponenter i spelaren på sin väg till signalutgångarna? Komponentkvaliteten skiljer sig en hel del åt om man jämför en budgetspelare med en state of the art- dito och det sätter absolut sina spår i ljudåtergivningen.
Förutsätter att du menar spelarens analoga utgångar, och en riktigt bra d/a kostar vanligtvis mer än en usel, men i övrigt är det varken svårt eller kostsamt att bygga buffertsteg som är väldigt transparenta.
Postad 06 September 2013 - 18:56
Om signalen är digital så krävs det bitfel för att förvanska den överhuvudtaget. Får man det så låter det riktigt illa (eller rättare sagt: inte alls, man klipper bort skräpdata för att inte paja högtalarna). Det spelar ingen roll vad det är för komponenter på vägen.Jag betvivlar inte att signalen är identisk men är det inte så att denna signal passerar ett antal komponenter i spelaren på sin väg till signalutgångarna? Komponentkvaliteten skiljer sig en hel del åt om man jämför en budgetspelare med en state of the art- dito och det sätter absolut sina spår i ljudåtergivningen.
Postad 06 September 2013 - 18:59
Postad 06 September 2013 - 19:23
Du som verkar ha jobbat som ljudtekniker måste ju ha varit och rattar på "fel" regel och hört/upplevt skillnader.Lustigt att jag kan missa poängen när jag hör skillnaden. Men smaken är som baken.
Placeboeffekten är väldigt stark.
Postad 06 September 2013 - 19:46
Edit:
Sedan så är jag övertygad om att andra också hör skillnaderna, frågan är då kanske snarare varför man ska bry sig när tid är pengar. Och pengar ger bröd på bord.
Redigerat av PML73, 06 September 2013 - 19:48.
Postad 06 September 2013 - 20:05
Lustigt att jag kan missa poängen när jag hör skillnaden. Men smaken är som baken.
Inte alls! Poängen är att du drar fel slutsats och förordar det försämrade ljudet av ren okunskap och gissningsvis även en smula trots.
Postad 06 September 2013 - 20:12
Håller du nu på här OCKSÅ ?Inte alls! Poängen är att du drar fel slutsats och förordar det försämrade ljudet av ren okunskap och gissningsvis även en smula trots.
Du verkar vilja vara expert på allt trots att du inte har en aning om vad du pratar om annat än
vilka färger det är på datorskärmar .. För det är väl det du kan ?
Redigerat av MalcomX, 06 September 2013 - 20:19.
Postad 06 September 2013 - 20:23
Håller du nu på här OCKSÅ ?
Du verkar vilja vara expert på allt trots att du inte har en aning om vad du pratar om annat än
Har du något av värde att tillföra debatten?
Postad 06 September 2013 - 20:32
Hmm, Skywalker är på film. Därigenom påhittad, placebon är dessvärre inte fallet.Skratt, jepp placebo är starkt. Precis som kraften i Luke Skywalker...
Om du nu är ljudtekniker och påstår dig aldrig falla för någon sorts placebo så ljuger du tyvärr kraftigt.
Vill du lämna studion ett par dagar, så visst. Du står väl för alla kostnader då hoppas jag.
Postad 06 September 2013 - 20:36
Inte intresserad av att debattera med dig. Kom in i tråden för att jag var nyfiken på vad som sades och den siste jag hade förväntat mig se här var du. Men samtidigt så är jag inte förvånad, då du är i alla trådar oavsett vad det gäller och slår ner på andra medlemmar med dina fantastiska kunskaper. Skaffa dig ett liv mannenHar du något av värde att tillföra debatten?
Postad 06 September 2013 - 21:26
Inte intresserad av att debattera med dig. Kom in i tråden för att jag var nyfiken på vad som sades och den siste jag hade förväntat mig se här var du. Men samtidigt så är jag inte förvånad, då du är i alla trådar oavsett vad det gäller och slår ner på andra medlemmar med dina fantastiska kunskaper. Skaffa dig ett liv mannen
OT och onödigt. Skriv pm om du har något mer att säga, tack.
Postad 06 September 2013 - 21:38
Varför gjorde du inte det då från början ?OT och onödigt. Skriv pm om du har något mer att säga, tack.
Svar: Brist på argument
Redigerat av MalcomX, 06 September 2013 - 21:39.
Postad 07 September 2013 - 01:19
Det är knappast dyrt att bygga en vettig spelare.Jag betvivlar inte att signalen är identisk men är det inte så att denna signal passerar ett antal komponenter i spelaren på sin väg till signalutgångarna? Komponentkvaliteten skiljer sig en hel del åt om man jämför en budgetspelare med en state of the art- dito och det sätter absolut sina spår i ljudåtergivningen.
Postad 07 September 2013 - 09:06
Håller du nu på här OCKSÅ ?
Uppenbarligen kan han mycket mer än så, och har tillfört debatten i den här tråden väldigt mycket. Du däremot, har jag aldrig sett skriva särskilt mer kunskapsfyllda inlägg än det jag just citerat... Så gör som jag, skriv inget när du inte kan, utan läs, förkovra dig och njut istället.
Postad 07 September 2013 - 12:55
Förr när man lyssnade på vinyl och spelade Creedence Clearwater Revivial, så lät alltid låten "Lodi" sämre än dom andra låtarna. Den hade lägre volym och var luddigare. Spelade ingen roll om det var originalskivan eller nån samlings-LP. Sen när CD-utgåvan kom så lät plötsligt "Lodi" lika bra som övriga.
LP är ett ganska primitivt lagringsmedium.
Ljudkvaliteten är som bäst längst ut, och försämras efterhand som skivan spelas, eftersom skivan snurrar med en konstant hastighet. Längst in på skivan finns det bara plats för en bråkdel av infomationen, dvs ljudet blir sämre.
De brukade ofta "lösa" problemet genom att ha de med högst ljud, och mest bas osv längst ut, och de som inte var lika viktiga längst in...
Om den inte var längst in så var det väl helt enkelt en dålig pressning.
Redigerat av Ageve, 07 September 2013 - 13:05.
Postad 07 September 2013 - 13:27
Tror inte att det var nån dålig pressning som orsakade att "Lodi" lät sämre. Tror att mastern var så och att den sen har fixats till för CD-utgåvan. Samma med Elvis "Jailhouse rock". På CD-utgåvan hörs det att bastrumman pumpar takten i bakgrunden under inledningsriffet på gitarr och trummor. Det hörde jag aldrig på LP:n.LP är ett ganska primitivt lagringsmedium.
Ljudkvaliteten är som bäst längst ut, och försämras efterhand som skivan spelas, eftersom skivan snurrar med en konstant hastighet. Längst in på skivan finns det bara plats för en bråkdel av infomationen, dvs ljudet blir sämre.
De brukade ofta "lösa" problemet genom att ha de med högst ljud, och mest bas osv längst ut, och de som inte var lika viktiga längst in...
Om den inte var längst in så var det väl helt enkelt en dålig pressning.
Postad 22 September 2013 - 22:56
Postad 23 September 2013 - 19:31
Postad 23 September 2013 - 19:41
intressant att en LP har mindre bra ljudkvalitet på de inre spåren. Hur är det med CD som har en liknande situation?
CD'n snurrar som snabbast från början då den läser de inre spåren för att successivt snurra långsammare mot de yttre spåren. På så sätt blir avläsningshastigheten konstant.
Postad 23 September 2013 - 21:11
Original-CD vs MusicOnVinyl 180g. Grace är säkert ett lyft i ljudkvalitet som remastered. Jag gissar att det är det du menar i din fråga, och kanske den då skulle "vinna" en annan kväll. Original-CD funkar mycket bra också såklart, för man lyssnar ju inte så noga hela tiden.. ;-)Original CDn eller remasterad utgåva?
Postad 23 September 2013 - 21:28
Njet, inga sådana problem.intressant att en LP har mindre bra ljudkvalitet på de inre spåren. Hur är det med CD som har en liknande situation?
De flesta skivor från musiconvinyl kommer från en digital master, ibland även från CD skivor.Original-CD vs MusicOnVinyl 180g. Grace är säkert ett lyft i ljudkvalitet som remastered. Jag gissar att det är det du menar i din fråga, och kanske den då skulle "vinna" en annan kväll. Original-CD funkar mycket bra också såklart, för man lyssnar ju inte så noga hela tiden.. ;-)
Grace original är nog inte dynamisk komprimerad så jag är ytterst tveksam att vinylen är mer dynamisk.
Postad 23 September 2013 - 22:06
Jag har nollkoll på hur Music On Vinyl gör för sina vinyler, men det kanske stämmer som du skriver. De skriver:"As for our sources; We are provided with the best possible (analogue) masters available. On top of that, our sound engineer has over 35 years of experience in cutting and mastering records for (major) labels."
Postad 26 September 2013 - 21:44
Postad 26 September 2013 - 22:57
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
171 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?