Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Onkyo SR506,576,606 *

864 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR506 (Surroundförstärkare) 4 7,4 (4) Inga priser
Onkyo TX-SR576 (Surroundförstärkare) 4 7 (1) Inga priser
Onkyo TX-SR606 (Surroundförstärkare) 4 8,92 (109) Inga priser
33 relaterade trådar
Hjälp med HDMI extender från dator till receiver (1 inlägg) 9 år sedan
Problem med Onkyo TX-SR606 (65 inlägg) 10 år sedan
VSX-1016v eller onkyo sr606 (0 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg) 12 år sedan
Problem fullHD - Onkyo SR606 (5 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg) 15 år sedan
Yamaha RX-V463, några frågor (17 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606 Hdmi (18 inlägg) 15 år sedan
Yamaha RX-V463 + Sony BDP-S350 eller Onkyo TX-SR606 (5 inlägg) 16 år sedan
Marantz SR-5003 VS Onkyo tx-sr 606 (33 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR5003 eller Yamaha RX-V663 (45 inlägg) 16 år sedan
Val mellan två Onkyo-förstärkare (14 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Receiver till Ps3 (76 inlägg) 16 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 16 år sedan
5.1 förstärkare som klarar ljud via HDMI? (2 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606 (23 inlägg) 16 år sedan
KEF KHT-3005SE som första hemmabiosystem? (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 606 vs. Denon 1909 (2 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 606 + XBOX (1 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 606 och PS3:a (21 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 606 vs 706 (10 inlägg) 16 år sedan
Tips på 5.1 ljud till Onkyo TX-SR576 för ca 7000:- (1 inlägg) 16 år sedan
Beställa Onkyo från tyskland (174 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp: Onkyo TX-SR606 från Hifinesse.de AVBRUTET (38 inlägg) 16 år sedan
Är Onkyo TX-SR606 den rätta förstärkaren för mig? (0 inlägg) 16 år sedan
Råd om inköp av förstärkare (0 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606 eller 705 (4 inlägg) 16 år sedan
Placering av 7.1 högtalaruppsättnig. funkar detta ? (11 inlägg) 16 år sedan
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg) 16 år sedan
Bestlutsångest. Hjälp mig :s (5 inlägg) 16 år sedan
Surround Förstärkare! runt 6000:- (20 inlägg) 17 år sedan

Postad 11 augusti 2008 - 18:12

Unregistered2530e964
  • Unregistered2530e964
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Tänker byta upp mej från en Yamaha 640 till en 606:a. Då jag har Mirage första omnisat system så undrar jag om kombinationen är bra. Basen är aktiv och låter redan kanon så det är sattelliterna som får göra jobbet. Någon som har en susning om kombinationen?

Postad 11 augusti 2008 - 20:00

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en 606a men vill vara säker på en sak först.
Är det något blått ljus på den? Om svaret är ja är földfrågan, går det att släcka?

MVH
JOEKO

Postad 12 augusti 2008 - 07:34

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en 606a men vill vara säker på en sak först.
Är det något blått ljus på den? Om svaret är ja är földfrågan, går det att släcka?

MVH
JOEKO

igent blått ljus på den. bara på knappen när man kör direc sound eller vad det nu heter. en liten blå diod,
ingen blå ring som på 604an hade.

Jag testade funktionen med att inte ha receivern på och köra hdmi till tv, jag vet inte hur era fungerar, eller om jag ställt in fel, men min receiver sätter på sig själv när jag växlar till hdmikanalen på tvn. så min receiver är inte "avstängd" och kör hdmi igenom, min sätter igång sig själv. hur är det för er andra? elelr är det nåt annat jag ska ändra på?

Postad 12 augusti 2008 - 08:00

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

igent blått ljus på den. bara på knappen när man kör direc sound eller vad det nu heter. en liten blå diod,
ingen blå ring som på 604an hade.

Jag testade funktionen med att inte ha receivern på och köra hdmi till tv, jag vet inte hur era fungerar, eller om jag ställt in fel, men min receiver sätter på sig själv när jag växlar till hdmikanalen på tvn. så min receiver är inte "avstängd" och kör hdmi igenom, min sätter igång sig själv. hur är det för er andra? elelr är det nåt annat jag ska ändra på?

Du har enablat power control antar jag?

Redigerat av Wortex, 12 augusti 2008 - 08:01.

Postad 12 augusti 2008 - 10:10

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Fick i helgen min efterlängtade 606:a från Dustin.
Har stött på ett problem med bildåtergivningen
jag har onkyon kopplad till mitt PS3 och Humax HD box
När jag växlar tillbaka till C../SAT ingången på receivern efter att ha använt mitt PS3 så visas tv bilden i cirka 1 sekund innan TV skärmen blir blå.
Om jag då prövar mig fram genom att trycka på AUX/mulitchanel etc och sedan tillbaka till Cxx/SAT då kommer bilden fram.
Vad beror det på?, någon som har stött på samma problem?
tv jag har är en Sony 40w2000

Har exakt samma problem med samma uppställning grejer (dock Samsung-tv)!!

Har dessutom en annan liten luring som jag funderar över. Har programmerat Onkyons fjärr för att styra TVn, och jag kan slå på både TVn och Onkyon med de separata power-knapparna på fjärrkontrollen. Men när jag ska stänga av dem fungerar inte power-knappen för Onkyon om jag inte först trycker på knappen det står "Receiver" på. Power-knappen för TVn funkar dock som den ska både av och på.

Två problem - någon lösning?

Redigerat av HNZN, 12 augusti 2008 - 10:19.

Postad 13 augusti 2008 - 07:27

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Har dessutom en annan liten luring som jag funderar över. Har programmerat Onkyons fjärr för att styra TVn, och jag kan slå på både TVn och Onkyon med de separata power-knapparna på fjärrkontrollen. Men när jag ska stänga av dem fungerar inte power-knappen för Onkyon om jag inte först trycker på knappen det står "Receiver" på. Power-knappen för TVn funkar dock som den ska både av och på.

någon lösning?

Finns ingen lösning till det, det är gjort sådär med flit.
Möjlig lösning så klart skulle kunna vara att köpa en programmerbar fjärr och fixa macro. Men det känns lite onödigt dyrt kanske.

606an kommer ihåg vilken apparatur du sist satte på, därför slipper du välja "tv" hela tiden när du ska stänga av tvn, och för att komma "tillbaka" till receivern så måste du trycka på receiver.

Redigerat av Wortex, 13 augusti 2008 - 07:35.

Postad 13 augusti 2008 - 09:21

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Finns ingen lösning till det, det är gjort sådär med flit.
Möjlig lösning så klart skulle kunna vara att köpa en programmerbar fjärr och fixa macro. Men det känns lite onödigt dyrt kanske.

606an kommer ihåg vilken apparatur du sist satte på, därför slipper du välja "tv" hela tiden när du ska stänga av tvn, och för att komma "tillbaka" till receivern så måste du trycka på receiver.

Känns det inte som hela vitsen med dubbla powerknappar försvinner lite då...jaja, det var väl inte hela världen. Då är det värre att man får blå bild från Humaxen om man inte trycker fram och tillbaka mellan andra enheter och den 1000ggr...MYCKET störande.

Postad 13 augusti 2008 - 09:58

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Du har enablat power control antar jag?

jo det var det jag gjorde, kansek skulle valt att enabla något annat? hann inte läsa anvisningarna så noga

Postad 13 augusti 2008 - 15:39

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Har ett märkligt problem.
Kör ljud och bild via hdmi från min dell laptop. När jag har locket stängt och spelar musik eller kollar film så försvinner ljudet i ca: 1 sekund då och då.... Nu har det även blivit så när locket är öppet. Det är som det är glappt någonstans, men så är ej fallet. Har haft detta problem förut med andra källor också. Är det någon inställning eller något ?

Postad 13 augusti 2008 - 19:53

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Gjorde en egen tråd, innan jag såg denna. men jag postar här också. Hoppas verkligen ni kan hjälpa till.

Jo det är så att jag spanat in mig på en Onkyo TX-SR606.

Tack vare dess ingångar samt utgångar, samt funktioner?
Och det är där mina frågor kommer.

Den kommer köras ihop med en Epson tw700 projektor som enda bildvisare.

Och så här ser listan ut av det som kommer kopplas in i stärkaren.

• PS3
    Bild: HDMI
    Ljud: HDMI
  • Wii
    Bild: Component
    Ljud: 2xRCA
  • Xbox 360
    Ljud: Optiskt
  • Dator
    Bild: Dvi --> HDMI
    Ljud: Optiskt/koaxial
  • Digitalbox
    Ljud: 2xRCA
Och sen bara en HDMI från förstärkaren till Projektorn.

Så till mina frågor:

• 1. Visst kan denna förstärkare omvandla alla signaler till digitala så att jag bara behöver en hdmi kabel till projektorn?
  • 2. Visst kan jag köra DVI --> HDMI adapter från vilket grafikkort som helst, och in i stärkaren? Eller funkar detta bara med speciella grafikkort? Har bara DVI ut på datorn som det är nu.
  • 3. Går det och para ihop ljud och bild ingångarna så som jag vill?
  • Kan man namnge ingångarna så att jag tillexempel väljer "Dator" så tar stärkaren ljudet från exempelvis optisk ingång 1 och hdmi ingång 2.
  • 4. Jag behöver väl inte köra 7.1? Har bara tänkt och köra 5.1
  • 5. Sen en konstig fråga men.. tar en stärkare stryck av att ställas lutande in i tv-bänken för att få den att få plats på djupet, eller måste jag lösa utrymmes problemet på annat vis?

Hoppas ni kan svara. tack på förhand / Patrik

Redigerat av Walkhome, 13 augusti 2008 - 19:57.

Postad 13 augusti 2008 - 21:23

Deadbang
  • Deadbang
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Så till mina frågor:

• 1. Visst kan denna förstärkare omvandla alla signaler till digitala så att jag bara behöver en hdmi kabel till projektorn?
  • 2. Visst kan jag köra DVI --> HDMI adapter från vilket grafikkort som helst, och in i stärkaren? Eller funkar detta bara med speciella grafikkort? Har bara DVI ut på datorn som det är nu.
  • Kan man namnge ingångarna så att jag tillexempel väljer "Dator" så tar stärkaren ljudet från exempelvis optisk ingång 1 och hdmi ingång 2.
  • 5. Sen en konstig fråga men.. tar en stärkare stryck av att ställas lutande in i tv-bänken för att få den att få plats på djupet, eller måste jag lösa utrymmes problemet på annat vis?

1. Ja, för de ingångar som finns.
2. Förmodligen, men kolla htpc tråden etc
3. Du kan para ihop men ej namnge.
4. Du behöver ej köra 7.1, 5.1 räcker och då kan du bi-ampa med.
5. Antar stärkaren mår bäst av plant läge i längden, se bara till att ha nog med ventilation dvs helst ska ovandelen ha lite fritt spelrum för det är dit värmen går.

Redigerat av Deadbang, 13 augusti 2008 - 21:25.

Postad 15 augusti 2008 - 16:10

frassedylan
  • frassedylan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
sorry om det här redan har besvarats men... har sett att det finns gul eller grön display på grå resp. svart 606. kan man ändra färg eller är det knutet till färg på receivern? dvs gul display på grå 606:a och grön display på svart 606:a..?

Postad 15 augusti 2008 - 17:53

Deadbang
  • Deadbang
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

sorry om det här redan har besvarats men... har sett att det finns gul eller grön display på grå resp. svart 606. kan man ändra färg eller är det knutet till färg på receivern? dvs gul display på grå 606:a och grön display på svart 606:a..?

Det är knutet till färgen på receivern!

Postad 15 augusti 2008 - 20:00

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Verkar bero på om bildvisaren man har stödjer det. Saxat från manualen:

Power Control
Välj Enable för att länka samman strömfunktionerna för
HDMI-anslutna RIHD-kompatibla komponenter.
Disable: för att avaktivera Power Control.
Enable: för att aktivera Power Control.

Efter val av inställningen Enable matas både ljud- och
videosignaler som matas in via en HDMI-ingång ut
via utgången HDMI OUT för återgivning på en teve
eller en annan komponent ansluten till utgången
HDMI OUT, oberoende av om AV-receivern är påslagen
eller står i strömberedskap.

Funkar dock inte på min LG PC1R plasma.

/ oibmeh

Hej,

Funkade klockrent för mig :) Har en Panna TH-42PV70. Förmodligen bästa prisvärda plasman i modern tid.

Postad 16 augusti 2008 - 10:22

glericus
  • glericus
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Har kopplat hdmi ut till projjen och komponent ut till tv. Xboxen är kopplad med komponent. Den funkar att få ut på tvn samt via projjen. Men ps3an som är kopplad med hdmi kan jag inte få ut den via komponent på tvn?

Eller kan den inte omvandla hdmi in-->stärkare-->komponent ut-->tv ?

Ifall du tappat bort manualen så har du en extra här.
http://63.148.251.13...6_En_A_Rev1.pdf
Det kanske finns en på svenska ute på nätet å.
Men på sidan 22 har du infot du söker.

Postad 17 augusti 2008 - 08:14

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Om man använder en PS3 som Blu-Ray får man ljudet som PCM.

Frågan är dock om man kan omvandla ett PCM 5,1 till 7,1 eller om det är som med SACD där det bara går rakt igenom förstärkaren?

MVH
JOEKO

Postad 17 augusti 2008 - 12:16

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Fick min Onkyo 606 i fredags. Jag lyckas koppla in allt via HDMI (3 apparater), men när jag skall koppla in min PS2:a via komponent mot CBL/SAT ingången på baksidan så får jag bara ljudet - ingen bild.

Jag har assignat Component Video Input till IN1 för CBL/SAT i Setupen. Någon som vet hur jag skall lösa detta?

(Har även tagit bort HDMI för CBL/SAT i HDMI Input)

Tacksam för hjälp

/Per

Postad 17 augusti 2008 - 20:21

Deadbang
  • Deadbang
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Fick min Onkyo 606 i fredags. Jag lyckas koppla in allt via HDMI (3 apparater), men när jag skall koppla in min PS2:a via komponent mot CBL/SAT ingången på baksidan så får jag bara ljudet - ingen bild.

Jag har assignat Component Video Input till IN1 för CBL/SAT i Setupen. Någon som vet hur jag skall lösa detta?

(Har även tagit bort HDMI för CBL/SAT i HDMI Input)

Tacksam för hjälp

/Per

Du ska koppla in en component-kabel till en valfri componentingång för bild och en optisk kabel till en valfri optisk ingång för ljud och assigna till t ex "CBL/SAT" både den valda komponentingången för video och assigna den valda optiska ingången för audio.

Redigerat av Deadbang, 17 augusti 2008 - 20:31.

Postad 17 augusti 2008 - 20:52

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Du ska koppla in en component-kabel till en valfri componentingång för bild och en optisk kabel till en valfri optisk ingång för ljud och assigna till "CBL/SAT" den valda komponentingången för video och assigna den valda optiska ingången för audio.

Tack för svaret, jag har nog missuppfattat vad mina kablar heter. Jag har alltså GUL (Video) RÖD VIT (Audio) kabel från min PS2:a, det heter kanske composit?

Går det att få bild via Onkyon på TV:n med detta upplägg eller kanske jag borde åka och köpa en PS2 Componentkabel...

Redigerat av flizzy, 17 augusti 2008 - 22:59.

Postad 17 augusti 2008 - 23:41

Deadbang
  • Deadbang
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Tack för svaret, jag har nog missuppfattat vad mina kablar heter. Jag har alltså GUL (Video) RÖD VIT (Audio) kabel från min PS2:a, det heter kanske composit?

Går det att få bild via Onkyon på TV:n med detta upplägg eller kanske jag borde åka och köpa en PS2 Componentkabel...

606:an har ju kompositingång så visst ska det gå!

Postad 18 augusti 2008 - 07:21

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Så till mina frågor:

1. ja
2. ja
3. para men ej namnge
4. du kan köra 5.1 eller 6.1 eller 7.1
5. försök få den plant, men om den skall luta så bör högsta punkten vara höger fram (sett framifrån) där blir den varmast.

Postad 19 augusti 2008 - 08:13

martinlarsson
  • martinlarsson
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej,

Har vart inne på att köpa ett kompaktsystem, men har efter inrådan från en kollega som har en 606 börjat fundera på en hyffsad Onkyo och lös DVD istället. Frågan är bara om det i mitt fall behövs 606, eller om 506 räcker.

Jag kommer att ha en liten hembio i ett 10m2 rum. Tänkte köra 5.1 med rätt så små högtalare (total högtalarbudget c:a 4000, troligen Proson).

Tänkte köra en DVD (som jag troligen ersätter med Blu-ray om något år eller så) in via HDMI, HTPC in via HDMI eller component. Allt ut till en Epson TW700 i 720p.

Är det overkill att satsa på 606 i mitt fall? Det jag kan spara på förstärkaren kommer jag troligen att lägga på högtalarbudgeten.

Postad 19 augusti 2008 - 08:31

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0
Gillar du att se på film och vill ha hd-ljud så är det inte overkill. Njuter varje gång jag ser på bluray och hd-dvd sedan jag skaffade min. Otroligt bra ljud på min 5.1 setup med audio pro. Ska utöka till 7.1 snart.

Postad 19 augusti 2008 - 09:17

martinlarsson
  • martinlarsson
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Ok, så du hade kört med en 606 och lite billigare högtalare först, för att sedan köpa bättre högtalare senare?

Är det några viktiga skillnader bildmässigt mellan 506 och 606? Tänker framförallt på bildväxel-funktionen och uppskalning...

Postad 19 augusti 2008 - 10:04

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
606:an är ju väldigt prisvärd och har fått mycket goda recensioner och vitsord. Jag har inget att klaga på vad det gäller den apparaten. Min strategi är att köpa bra och prisvärda saker (om än lite dyrare ibland) eller billiga skitsaker som kan bytas ut i framtiden (min nuvarande DVD gick på 300 kr, i väntan på ny Pioneer Blu-Ray). Vill inte spilla några pengar på medelkrafs så att man känner "jag borde lagt ut några tusenlappar till...". Bygg upp din hemmabio steg för steg. En 606:a passar alldeles utmärkt för dina behov och den kommer stå sig länge!

Grymma högtalare är Mordaunt Short Alumni (5.1). Toppbetyg! Fast de kostar knappa 10 000 kr men ack vilket ljud för de pengarna!

Postad 19 augusti 2008 - 10:22

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Ok, så du hade kört med en 606 och lite billigare högtalare först, för att sedan köpa bättre högtalare senare?

Är det några viktiga skillnader bildmässigt mellan 506 och 606? Tänker framförallt på bildväxel-funktionen och uppskalning...

Edit: nvm, tänkte på 605an

Men 506an stödjer ivf inte video-uppskaling eller "HD-ljud".
506an stödjer heller inte processing av ljud från HDMI-kabel. Den hanterar med andra ord inte multikanalsljud, vilket betyder att du får köra optiskt/koaxialt också då.

Man får riktigt mycket för pengarna om man köper 606an. Finns en anledning till att den är den (en av de) mest prisvärda receivern just nu.

Redigerat av Wortex, 19 augusti 2008 - 10:36.

Postad 19 augusti 2008 - 11:42

martinlarsson
  • martinlarsson
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Tackar! Det var nyttig info ang bild/ljud, så då lutar det nog åt en 606'a som grunden i systemet, och lite enklare dvd tills det är dags att sätta dit en blu-ray, även om det lär dröja innan det kommer en blu-ray spelare som tar h264/x264 :-)

Postad 19 augusti 2008 - 13:03

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag vet inte om du redan i din budget räknat med att köpa 606:an från Tyskland? Annars så kan du köpa den för ca. 4400kr inkl. frakt därifrån och få pengar över till annat.

Postad 19 augusti 2008 - 14:20

martinlarsson
  • martinlarsson
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Nepp, hade räknat nästan 6000 :-) Länk till hemsida där den finns??

Postad 19 augusti 2008 - 15:58

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
www.mediaran.de

Tar 2 vardagar från beställning till att den är framme vid dörren. Mkt imponerad. Kan rekommederas starkt!

Postad 20 augusti 2008 - 13:55

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
hifinesse.de, 429€ för även den svarta (billigare). Dom har afaik billigare frakt än mediaran också, vilket gör att mediarans prisgaranti värdelös.

Edit: nej de har höjt priset till 439€ (tur jag slog till medans det var lågt då :)). Men det är fortf billigare än mediaran

Redigerat av Wortex, 20 augusti 2008 - 13:58.

Postad 20 augusti 2008 - 13:59

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hoppsan. Mediaran har höjt priset till €549 för den svarta. Kostade €429 för en vecka sedan. Då är det Hifinesse som gäller.

Postad 20 augusti 2008 - 16:47

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
poff gone....

Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 21 augusti 2008 - 05:35.

Postad 20 augusti 2008 - 21:03

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag vet fan inte vilken av Onkyo 606 eller H/K 255 jag ska köpa. Har nu H/K som jag är nöjd med men vil ha HD-ljud så en uppgradering är då ett måste.
OM jag köper Onkyon,vad går jag då misste på jämfört med H/K:n? Hört även att H/K har kvalitetsproblem,stämmer det?
HUr är ljudkaraktären på dessa två? Stereoåtergivning? tar dessa bananer? Vem är mest framtidssäker när det gäller HD-ljudet,nåt som saknas på dom när det gäller det?
Har ej möjlighet att lyssna på nån av dom så det blir att gå på rekomendationer.

Postad 21 augusti 2008 - 07:59

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Även fast jag är Onkyo-fan, så skulle jag inte säga att H/K har mer kvalitetsproblem än Onkyo.
Ljudkaraktären? Enligt mina lyssningar så levererar H/Kn lite mer bas, men jag tycker onkyon är klarare. Onkyon tar bananer, kan väl inte tänka mig att H/Kn INTE gör det.
Känns mest som att man betalar 1000kr mer för H/Kn på grund av designen. den är ju ganska mycket snyggare.

Postad 21 augusti 2008 - 10:39

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Wortex: Har för mig jag läst nånstans att K/K:n inte tar bananer men jag måste läst fel.....
Hur menar du med att H/K har mer bas? är den mer bumlig? Har XTZ-stativare som högtalare och blivit rekomenderad Onkyon till dessa,nån som vet hur det är när det gäller denna kombination?

Postad 21 augusti 2008 - 10:49

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Återigen.

Problemet som jag har med min 606 och Humax HD börjar VERKLIGEN gå mig på nerverna. När jag ska kolla på TV får jag ljud men bilden blir i 99 fall av 100 helt blå första gången jag knäpper över på cbl.Lösningen är att växla ett varierande antal gånger mellan någon annan in-källa, ex. DVD och sen tillbaka till CBL igen - kan vara upp mot 7ggr innan bilden dyker upp. Ibland dyker den upp ett tag och försvinner igen...då vet man att man är på rätt väg och att den snart kommer "stanna".

Måste finnas en lösning - det här håller inte.

Postad 21 augusti 2008 - 10:49

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Wortex: Har för mig jag läst nånstans att K/K:n inte tar bananer men jag måste läst fel.....
Hur menar du med att H/K har mer bas? är den mer bumlig? Har XTZ-stativare som högtalare och blivit rekomenderad Onkyon till dessa,nån som vet hur det är när det gäller denna kombination?

Postad 21 augusti 2008 - 11:11

Deadbang
  • Deadbang
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Klart h/k'n tar bananer... och den kostar mer men man får ett fetare videochip också.

Angående humax boxen, jag kör på komponent+optiskt till min 805:a tills de fixar skiten i box:en via update.

Redigerat av Deadbang, 21 augusti 2008 - 11:13.

Postad 22 augusti 2008 - 19:39

zippo76a
  • zippo76a
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Jag införskaffade mig en 606:a för ett par veckor sedan, glad i hågen samt förväntansfull började jag koppla in allt. När jag väl kom till att koppla in min aktiva sub, en XTZ 99 W10.16, började sub:en brumma - utan att strömmen var inkopplad...!
Valde att skippa sub:en så länge, för att färdigställa allt det övriga. När det väl var klart kollade jag igenom setupen så att allt verkade ok för att köra en sub - vilket det givetvis var. Men när jag väl kopplade in sub-kabeln går XTZ:n igång och börjar brumma ( i alla lägen - ström på, ström av samt urdragen nätsladd till recievern ).
Testat med en annan sub-kabel, samma resultat. Provade sub:en mot min gamla reciver med båda kablar jag tidigare använt mot 606:an och då funkar det utan problem.
Kontaktade den "servicepoint" som Onkyo angivit på sin hemsida, där hävdade dom att preout:en till 99,9% säkerhet var defekt. Så jag krävde ett återköp av dustinhome och beställde därefter en ny. Så nu är allt uppkopplat igen......och gissa vad....ja, exakt samma fel på den nya!!?

Så min fråga till er är om det är någon som haft liknade problem alternativt har en teori om vad det kan bero på?
Kan det var något kompabilitetsproblem?
Fel på sub:en?
Har tänkt kontakta fyndbörsen på måndag beträffande XTZ:an men någon här kanske har en idé om vad jag kan göra.

Tacksam för hjälp.

Postad 24 augusti 2008 - 13:39

Pixelina
  • Pixelina
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nyligen tagit mitt första steg mot ett bättre ljudsystem hemma, och köpt ett par Primus 250. Nu är jag på jakt efter något att driva dem med och då jag tänker lite framtid också, vet jag inte om jag är sugen på bara en tvåkanalare, utan då i framtiden gärna vill ha surround och även möjlighet till HDMI-switch.

Jag har kikat lite på H/K 970 som tvåkanaligt då de ska ge bra ljud tillsammans med Primus-högtalarnam, men jag undrar lite hur SR606 låter för musik och film när man ska bara köra två frontar till att börja med? Är det så pass stor skillnad att man ska köpa H/K 970 nu och sedan köpa en SR606/något liknande, när jag väl köpt mig ett surround-system?

Mvh / Peter

Postad 24 augusti 2008 - 15:06

koofi
  • koofi
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

När hör ni det? Endast i 1080p och HD-ljud eller även i lägre upplösningar och ljud?

Jag skickar all data till Onkyon från ett PS3.
När jag hör bruset som mest är i XMB, 1080p, när jag väljer låt/film/spel~
Det är som du säger, slår jag av dynamic eq så försvinner bruset.
Vet dock inte om jag tycker att det är en godkänd lösning :)

Är det någon annan som kommit på en lösning?
Jag tycker det är riktigt uselt att en pryl i denna prisklass ska brusa så pass mycket som den gör.

Postad 25 augusti 2008 - 08:25

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Jag skickar all data till Onkyon från ett PS3.
När jag hör bruset som mest är i XMB, 1080p, när jag väljer låt/film/spel~
Det är som du säger, slår jag av dynamic eq så försvinner bruset.
Vet dock inte om jag tycker att det är en godkänd lösning :)

Är det någon annan som kommit på en lösning?
Jag tycker det är riktigt uselt att en pryl i denna prisklass ska brusa så pass mycket som den gör.

Problemet är att den brusar inte för alla.
Det finns heller ingen riktig lösning på det hela, som inte gör att du tappar inom andra områden. Onkyo har ingen lösning på det, service hjälper inte. Har även läst om dom som har bytt receiver men fortfarande har bruset kvar, även efter ett par byten, och det hela är konstigt då alla inte alls har det (långt ifrån). Och det är inget grounding buzz du hör. Det är något som verkar uppstå hos få, när dom skickar mycket data genom kabeln (1080p). Då kan man tänka sig att det är kabeln som spökar, men det verkar det inte heller vara. Alternativen är en buggig HDMI-krets i 606an eller något grounding issue i PS3an. Många märker det jsut med PS3an. Oavsett firmware.

Jag har beställt en 606a medveten om detta, och hoppas att ha turen att undvika detta problem. Men sen kommer jag även att köra 720p/1080i, så jag kommer nog inte höra det ivf.

Någon annan med 606, PS3 och 1080p tv som kan skriva hur det fungerar?

Redigerat av Wortex, 25 augusti 2008 - 08:26.

Postad 26 augusti 2008 - 09:57

gpd
  • gpd
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej

Jag har ett problem med min nya SR606:a.

Till 69:an har jag en Philips BDP7100 kopplad till HDMI1 (DVD) och en Sony HX-820 till HDMI2 (VCR/DVR) .När jag byter mellan ingångarna så hittar receivern inte signalen utan jag måste slå av och på den med garanterad signal ut från spelaren, då synkar den in. Beteende uppstår praktiskt taget alltid på blue-ray spelaren men ofta också på Sony.

P g a en felkonfigurering i Sonyn fick jag inte ut multikanalsljud via HDMI och innan jag upptäckte det så prövade jag att köra ljud via coax till COAX1. Då fick jag antingen bild och ljud via HDMI eller multikanalljud via COAX1 men ingen bild. Verkar alltså inte fungera att välja annan ljudingång när man kör HDMI.

Kör passthrough på HDMI alltså ingen videobehandling i stärkaren.

Någon annan som känner igen problemet eller har jag ett trasigt ex??

Nu i veckan fick jag äntligen tid att labba lite och kom fram till att det är plasman, en Fujitsu-Siemens Myrica 42" vars HDMI ingång inte verkar låsa på signalen igen när man byter ingång (och utgången momentant försvinner). Kan bero på en äldre HDMI spec på plasman eller ett konstruktionsfel eller ett fel på min individ. Fungerar klockrent med DVI ingången på plasman dock, så problemet är löst och satt alltså inte i 606:an.

Förstärkaren låter väldigt bra med film men också mycket bra med musik, en ofantlig skillnad mot min fem år gamla TX-SR500E. Spelade en hel hög gamla vinylplattor häromdagen i ren glädje över ljudet. Enda problemet som jag ser det är värmeutvecklingen som kan förkorta livslängden på förstärkaren.

Postad 27 augusti 2008 - 08:24

Unregistered2851a0df
  • Unregistered2851a0df
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Undrar om det är någon som vet hur man kan ställa in Hz för bildvisning. Nu är det så att jag har en Philips LCD 42" och den tar bara emot 50&60 Hz. När jag kopplar in hdmi kabeln via förstärkaren så visar den inte bild. Jag antar att förstärkaren är inställd på 24Hz. Det är en Onkyo tx-sr606.

Postad 27 augusti 2008 - 14:14

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Undrar om det är någon som vet hur man kan ställa in Hz för bildvisning. Nu är det så att jag har en Philips LCD 42" och den tar bara emot 50&60 Hz. När jag kopplar in hdmi kabeln via förstärkaren så visar den inte bild. Jag antar att förstärkaren är inställd på 24Hz. Det är en Onkyo tx-sr606.

testa med läget "pass through" på onkyon.

Postad 28 augusti 2008 - 07:00

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

testa med läget "pass through" på onkyon.

Man kan inte köra något annat än pass through med HDMI i 606an.

Låter mindre troligt att detta är problemet. Jag skulle se över övriga inställningar först.
Du får alltså inte ens upp texten om vilken input du använder på skärmen? Du har satt HDMI-kabeln i rätt HDMI-port? ;)

Redigerat av Wortex, 28 augusti 2008 - 07:08.

Postad 28 augusti 2008 - 10:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

Jo 606an kan avkoda de nya ljudformaten.

Postad 28 augusti 2008 - 12:41

Unregistered2851a0df
  • Unregistered2851a0df
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Låter mindre troligt att detta är problemet. Jag skulle se över övriga inställningar först.
Du får alltså inte ens upp texten om vilken input du använder på skärmen? Du har satt HDMI-kabeln i rätt HDMI-port? ;)

Jo jag får upp att det är rätt hdmi ingång. Men det står video not supported men till projektorn funkar det.
Hmmm

Postad 29 augusti 2008 - 08:35

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Jo jag får upp att det är rätt hdmi ingång. Men det står video not supported men till projektorn funkar det.
Hmmm

Du skriver att det funkar till projektorn men inte till TV:n är det när du kopplat den via Onkyon ?
Då är det ju källan (dvd,bluray,eller popcorn hour eller tvix eller vad du nu spelar upp på) som är inställt på nåt annat än 50/60 hz eller någon upplösning som inte supportas av TV

testat annan HDMI kabel eller ingång på stärkare och TV ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.