Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

Procent av omröstning: 0.87%

2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

Procent av omröstning: 4.76%

3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

Procent av omröstning: 18.47%

4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

Procent av omröstning: 4.91%

5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

Procent av omröstning: 8.80%

6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 13 September 2008 - 22:32

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Då jag hatar allt vad datorer och nedladdning heter så hoppas jag inte att sånt kommer slå ut DVD/BD.
Jag skulle dock se fram emot en HD skiva typ den gammla laserdiscen.
Gillade formatet och tänk vad info man skulle få på så stora skivor. :)

"Det finns till och med dom som tror att VOD är samma sak som att tanka torrents :) "

Postad 14 September 2008 - 00:27

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Kan du vara så snäll att tala om vad det är då?
Eftersom du är så j.... påläst! :huh:

Postad 14 September 2008 - 09:06

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Video on Demand, förkortat VoD, ("Video på begäran") innebär att man distribuerar filmer till tittare direkt via någon form av nätverk i det ögonblick tittaren vill se. VoD kan förekomma i Kabel-TV, IPTV och på Internet eller bredbandsnät.

http://sv.wikipedia....Video_on_Demand

jag tro detta är framtiden. Därför har dvd/cd skivan gjort sitt. Därför DVD föräsljningen har sjunkit littegrann.
Varför köpa när det går hyra ? spela upp det när man vill , till 1/3 av nypriset. Man ser oftast en film bara en gång åtminstone många filmer. Kanske därför ej BD riktigt har kommit igång ännu.

Postad 14 September 2008 - 09:15

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Man ser oftast en film bara en gång åtminstone många filmer. Kanske därför ej BD riktigt har kommit igång ännu.

Samma sak borde gälla även VHS och dvd, men framförallt dvd gick alldeles utmärkt att sälja till folk (fast efter en väldigt trög start).

Jag tror att folk inte vill köpa film för det är så lätt att ladda ner gratis. När dvd kom så var det inte praktiskt möjligt att ladda ner filmer vilket gjorde att man var tvungen att köpa eller hyra. Dessutom är steget mellan vhs och dvd betydligt större än mellan dvd och bd.

Postad 14 September 2008 - 09:30

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Tvivlar starkt på att VoD skulle slå ut ett fysiskt format. Skulle vara som om Eböcker eller talböcker skulle slå ut vanliga böcker för folk som gillar böcker... Precis som jag vill ha mina böcker i bokhyllan hemma vill jag väl ha mina filmer i min filmsamling. VoD är ett alternativ som kompletterar för filmhyrning, inte ett alternativ som konkurerar med filmköp. Precis som uthyrning nu är billigare än köp och ändå inte slår ut köp och aldrig har heller tror jag inte att VoD slår ut varker DVD eller BD.

Postad 14 September 2008 - 09:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Video on Demand, förkortat VoD, ("Video på begäran") innebär att man distribuerar filmer till tittare direkt via någon form av nätverk i det ögonblick tittaren vill se. VoD kan förekomma i Kabel-TV, IPTV och på Internet eller bredbandsnät.

http://sv.wikipedia....Video_on_Demand

jag tro detta är framtiden. Därför har dvd/cd skivan gjort sitt. Därför DVD föräsljningen har sjunkit littegrann.
Varför köpa när det går hyra ? spela upp det när man vill , till 1/3 av nypriset. Man ser oftast en film bara en gång åtminstone många filmer. Kanske därför ej BD riktigt har kommit igång ännu.

VOD lär inte ha lättare att slå igenom högupplöst på ett bra tag iaf, för stora delar av världen har inte linor som klarar det i dagsläget.

Men bland mina kompisar som inte sitter på detta forum eller är hembiotokar så har intresset för BD och hdtv ökat markant, många av dem tog kanal digitals hdpaket, flera av dem har dessutom köpt spelare, men inte så många filmer, de köper nån, men väntar mest på att uthyrare ska börja hyra ut filmer i större omfattning.
Själv så köper jag ca 1-2 bd-filmer i månaden, 5-10 dvd-filmer, hyr ytterliggare 3-5 dvdfilmerom jag vill se nån relativt ny film. Köper de flesta dvdfilmer när de kommer på rea och känner för det mesta inget jättebehov av att se alla filmer direkt när de kommer ut.

Postad 14 September 2008 - 20:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

VOD lär inte ha lättare att slå igenom högupplöst på ett bra tag iaf, för stora delar av världen har inte linor som klarar det i dagsläget.

Well, VOD är nog större än du tror och HD utbudet rullar ut nu.
Se på tex Comcasts med 500 videotitlar på VOD. http://www.comcast.com/HD/
eller iTunes8 som ligger is startgroparna för HDTV källa (Är det AppleTV-2 som skall vara Jobs nästa killer produkt)
Det finns även VOD via satellit.
En simplare variant av HD VOD är ju alla som sitter med CD HDPVR, HDTV rullar dygnet runt och tiderna passar ju aldrig så folk spelar in och tittar när dom har tid o lust, konceptet kommer definitivt att vidareförädlas.
Titta vad som hänt med dom mobila datanäten bara dom senaste 2-3 åren, kan mycket väl vara en alternativ distributionsform i framtiden.
Vad jag vill säga är att redan idag så finns tekniken tillgänglig för alla på jorden, frågan är när vi är beredda att ta den till oss. Men en sak är säker VOD med en dator som mellanstation är döfött.

Naturligtvis så kommer det att finnas ett behov av fysiska media, oljeplattor eller något annat alternativ men precis som inbundna böcker är det en liten skara entusiaster som samlar på sådant, dom flesta väljer billiga pocketböcker som efter en kortare tid åker i pappersinsamlingen, då dom inte är direkt vackra att titta på i bokhyllan.

Postad 14 September 2008 - 22:19

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Tror bara att det kommer slå ut dom lokala filmuthyrarna!
Dom som köper film idag lär nog fortsätta.
Sen har ju detta system funnits bra länge. payperveiw!
Polaren körde det ganska friskt men jag har aldrig ens provat.
Kommer bli som med MP3 det dödade mitt musik intresse helt.
Köpte skivor för minst 500:- i månaden förr.
Kommer inte upp i den summan på ett år ens.
har inte laddat ner musik på flera månader.

Postad 15 September 2008 - 07:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Well, VOD är nog större än du tror och HD utbudet rullar ut nu.
Se på tex Comcasts med 500 videotitlar på VOD. http://www.comcast.com/HD/
eller iTunes8 som ligger is startgroparna för HDTV källa (Är det AppleTV-2 som skall vara Jobs nästa killer produkt)
Det finns även VOD via satellit.
En simplare variant av HD VOD är ju alla som sitter med CD HDPVR, HDTV rullar dygnet runt och tiderna passar ju aldrig så folk spelar in och tittar när dom har tid o lust, konceptet kommer definitivt att vidareförädlas.
Titta vad som hänt med dom mobila datanäten bara dom senaste 2-3 åren, kan mycket väl vara en alternativ distributionsform i framtiden.
Vad jag vill säga är att redan idag så finns tekniken tillgänglig för alla på jorden, frågan är när vi är beredda att ta den till oss. Men en sak är säker VOD med en dator som mellanstation är döfött.

Naturligtvis så kommer det att finnas ett behov av fysiska media, oljeplattor eller något annat alternativ men precis som inbundna böcker är det en liten skara entusiaster som samlar på sådant, dom flesta väljer billiga pocketböcker som efter en kortare tid åker i pappersinsamlingen, då dom inte är direkt vackra att titta på i bokhyllan.

Tekniken finns tillgänglig för alla på jorden, hur jag sitter på 2mbit och kan inte få en stabil högre uppkoppling, jag vet att jag inte är ensam om detta. Cd via parabol kan jag visserligen få in, men då får jag betala för en massa sport och skit som jag inte är ett dugg intresserad av + att jag måste få tillstånd av värden för att sätta upp en parabol på taket sätta den på balkong vägg är omöjligt då jag inte har nån åt rätt håll.

Postad 15 September 2008 - 15:45

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Tekniken finns tillgänglig för alla på jorden, hur jag sitter på 2mbit och kan inte få en stabil högre uppkoppling, jag vet att jag inte är ensam om detta. Cd via parabol kan jag visserligen få in, men då får jag betala för en massa sport och skit som jag inte är ett dugg intresserad av + att jag måste få tillstånd av värden för att sätta upp en parabol på taket sätta den på balkong vägg är omöjligt då jag inte har nån åt rätt håll.

Leta inte efter problem, ytnyttja möjligheterna istället!
Det är som att säga att jag kommer aldrig att skaffa en BD spelare för att dom kostade 5000kr för ett år sedan.

Vad jag skrev var att tekniken (infrastrukturen) finns tillgänglig överallt men det betyder inta att alla bara kan köpa en box till sin TV och koppla in på 5min och sedan ha 1000 HD filmer på VOD i realtid.

Postad 15 September 2008 - 17:33

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Allt går med vilja o fantasi . Vissa får kanske vänta som jag typ. Jag kan ha högst 8 mb lina. Men de är igång med stadsnät här o möjlighet stream bådde TV,telefon andra saker. Fast de lär ta 3- 5 år till *suck*

Postad 15 September 2008 - 18:38

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Allt går med vilja o fantasi . Vissa får kanske vänta som jag typ. Jag kan ha högst 8 mb lina. Men de är igång med stadsnät här o möjlighet stream bådde TV,telefon andra saker. Fast de lär ta 3- 5 år till *suck*

Du har redan sat signaler runt huset, du kanske har kabel, 3G finns definitivt om du bor i en stad, du har vanliga marknätet som iofs inte kommer igång på några år. Elnätet fanns det förhoppningar om men där har ju inte hänt mycket. Sedan titta på vanliga telelinan, för 5 år sedan hade jag 48kb o idag typ 8000kb en ökning på med nästan en faktor 200, trodde jag aldrig skulle kunna hända där jag bor.....
Vi har en förmåga att låsa fast oss i nuet men titta tillbaka några år och fundera så händer det faktiskt ganska mycket och det finns inget som säger att den utvecklingen skulle stoppa.

Postad 15 September 2008 - 19:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Du har redan sat signaler runt huset, du kanske har kabel, 3G finns definitivt om du bor i en stad, du har vanliga marknätet som iofs inte kommer igång på några år. Elnätet fanns det förhoppningar om men där har ju inte hänt mycket. Sedan titta på vanliga telelinan, för 5 år sedan hade jag 48kb o idag typ 8000kb en ökning på med nästan en faktor 200, trodde jag aldrig skulle kunna hända där jag bor.....
Vi har en förmåga att låsa fast oss i nuet men titta tillbaka några år och fundera så händer det faktiskt ganska mycket och det finns inget som säger att den utvecklingen skulle stoppa.

På de ca 3 år som det är inplanerat att vi får vänta här innan det kommer riktiga linor så hinner jag köpa massa BD filmer, jag väntar inte på högupplöst när jag kan få det redan idag. Att det finns/kommer nya tekniker och att fler och fler kommer att få tillgång till dem råder ju ingen tvekan om, men hur lång tid det tar innan de slår hos den stora massan kan man bara gissa sig till.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 September 2008 - 20:07.

Postad 16 September 2008 - 15:12

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Tvivlar starkt på att VoD skulle slå ut ett fysiskt format. Skulle vara som om Eböcker eller talböcker skulle slå ut vanliga böcker för folk som gillar böcker... Precis som jag vill ha mina böcker i bokhyllan hemma vill jag väl ha mina filmer i min filmsamling.

Liknelsen är knappast relevant eftersom upplevelsen att läsa en bok på papper, skärm eller lyssna på bokan är totalt annorlunda. Vare sig du tankar, streamar eller köper en fysisk film så ser den likadan ut på skärmen och låter lika i högtalarna (förutsatt att det är samma version).

Frågan är hur många som skulle/kommer köper BD när det är möjligt att live beställa samma film över TV'n? Jag har tankat över alla mina CD's till FLAC och parkerat orginalen i förådet. Visst kan jag sakna att inte bläddra bland fodralen. Men fördelen av att ha tillgång till hela min CD-samling direkt och kunna göra vilka spellistor som helt smidigt och snabbt överväger lätt fodralen. Vill jag bläddra framsidor så kan jag göra det på servern utan problem. Ifall det fanns möjlighet att köpa album på nätet i FLAC format skulle jag lätt göra det istället för att sitta och rippa själv!

Jag har svårt att tänka mig att köra ut alla DVDer till förrådet men min sambo skulle göra vågen för att slippa 600+ fordal i vardagsrummet. Det är väl klart att majoriteten av befolkningen (inte forummedlemmarna) skulle vara tacksamma om dom slapp hylla efter hylla med optiska skivor. Tänk själva att direkt ha tillgång till att se en film som du just läst en bra recension om på nätet. Prioriteten är lättillgänglighet och jag är övertygad om att det är betydligt mer efterfrågat än högre upplösning och högupplösta ljudformat.

Postad 16 September 2008 - 15:14

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Denna diskussion om fysiska mediets framtid eller inte har pågått i snart ett decennium och ännu har ingenting hänt. Och inget kommer hända på länge heller. De flesta vill gärna ha något fysiskt att hålla i även i framtiden. Att äga ettor och nollor i en plåtlåda är inte så nice.

Postad 16 September 2008 - 15:23

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har inget hänt? :)
Hört talats om något som kallas mp3?
Hur mycket CD köper du idag?

Hur många uppslagsverk har du köpt sedan wikipedia och google lanserades?

När använde du senast den fysiska telefonkatalogen?

Varför skulle film vara annorlunda och kräva en fysisk produkt?

För 12 år sedan köra jag AoE över modem med telefonräkingar på 1000+ i månaden. Idag har jag 25Mb i väggen. Lite skillnad i möjligheter!

Det var en av de mest underhållande kommentarerna idag.

Postad 16 September 2008 - 15:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

et var en av de mest underhållande kommentarerna idag.

Jag köper bara cd,senast igår köpte jag 2 cd :D

Postad 16 September 2008 - 17:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Hur många uppslagsverk har du köpt sedan wikipedia och google lanserades?

När använde du senast den fysiska telefonkatalogen?

Varför skulle film vara annorlunda och kräva en fysisk produkt?

För 12 år sedan köra jag AoE över modem med telefonräkingar på 1000+ i månaden. Idag har jag 25Mb i väggen. Lite skillnad i möjligheter!

Det var en av de mest underhållande kommentarerna idag.

Jag köper 2-4 cd i månaden, alla mp3or jag har på hårddisken är i stort sett min egen samling, perfekt om man vill lyssna på musik i bakgrunden, men ska jag verkligen sätta mig och njuta av musik så åker cdn in, ska försäljning av musik via nätet slå hos mig så måste de börja använda nått lossless format och inte mp3.
Mp3 är kanon att ha i mp3spelaren, men det är det enda det är verkligen användbart till samt att ha all musik i en spellista och ha på i bakgrunden när man håller på med annat.

Något som jag ser som en nackdel med att ha all musik på en hårddisk är att det inte är lika smidigt att bläddra i om man inte exakt vet vad man vill lyssna på för stunden, jag bara avskyr att leta igenom ändlösa listor på en skärm som det skulle bli om jag hade alla mina 1200 musikcd på datorn.

Likadant med film. att inte se fodralet när man ställer sig och letar efter något att titta på känns för mig konstigt eftersom att jag sällan vet innan jag går till dvdhyllan vad jag ska titta på, det är nått som ger sig när jag står och drar fingret över ryggarna på fodralen. Ett filnamn eller ens en beskrivning av filmen kan aldrig ge den känslan.

Har provat sf anytime vid ett antal tillfällen och tycker det är skittråkigt att sitta och bläddra mellan filmer så.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 September 2008 - 18:07.

Postad 16 September 2008 - 18:10

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Denna diskussion om fysiska mediets framtid eller inte har pågått i snart ett decennium och ännu har ingenting hänt. Och inget kommer hända på länge heller. De flesta vill gärna ha något fysiskt att hålla i även i framtiden. Att äga ettor och nollor i en plåtlåda är inte så nice.

inget har hännt? Det har hännt massor på den fronten.
1998 sony walkman(kassetband,cd), 2008 mp3 spelare.
1998 DVD, VHS 2008 canal+,lovefilm,itunes
1998 Telias telefon 2008 msn,VOiP(skype)

Man kan nog skriva hur många grejor som helst.
Men de är klart sinna favoritfilmer vill man ha som fysiskt media. Men knappast filmer man ser en gång kanske. De vill man helst bara kunna stream direkt eller hyra.

Redigerat av Unregistereda398c9a6, 16 September 2008 - 18:15.

Postad 16 September 2008 - 20:42

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Jag ser väldigt mycket film antingen som hyrfilm (fysiskt media) eller på bio. Är filmen tillräckligt bra köper jag den (dvd/blu-ray). Alltså fysiskt media.

Musik vill jag ha på cd. mp3 eller liknande komprimering är ointressant för att lyssna. Som tidsfördriv på bussen, ok, men inte för att lyssna på musiken.

Ni säger att det hänt massor och det stämmer delvis. Det finns massor av media/format som kommit och försvunnit. Men faktum är att det räcker med tre för att täcka musikhistorien: stenkaka/vinylskiva/cdskiva. Om efterföljaren kan vara en hårddisk låter jag vara osagt men den lär knappast vara fylld med mp3 filer.

För att citera Neil Young (jag tror det var han som sa): "mp3 är ett brott mot mänskligheten".

Och på filmsidan är det ännu enklare.

Postad 16 September 2008 - 20:51

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Liknelsen är knappast relevant eftersom upplevelsen att läsa en bok på papper, skärm eller lyssna på bokan är totalt annorlunda. Vare sig du tankar, streamar eller köper en fysisk film så ser den likadan ut på skärmen och låter lika i högtalarna (förutsatt att det är samma version).

Ja, och det är här det brister!!!
Jag tror inte på VOD än på ett BRA tag, med tanke på vilken skillnad det är i kvalitet mellan BD och skräpet som streamas. Att streama upp emot 40 mbit/s (motsvarande BD) finns inte på kartan idag! Då är alternativet alltså att det måste tankas först innan man kan titta, eller i alla fall time-shiftas. Sånt tjafs vill inte jag hålla på med.
Detta medför också att man behöver extremt mycket HDD i boxen (i vilken form den nu har) för att få plats med de filmer man köper. För det är ju ingen hit att behöva tanka/time-shifta varje film varenda gång man vill kolla på den.

Jag vet att du, Rabalder, är en ivrig förespråkare av detta. Det återkommer i tråd efter tråd, med ungefär samma argument hela tiden och jag är ledsen men jag köper det inte för 5 öre!
Hur jag än vrider och vänder på det så hittar jag bara fler och fler argument MOT vod.
- Ingen fysisk samling att ha i hyllan och "känna på". (Jag vet att vissa ser detta som ett plus, men för mig är det ett - )
- Går ej att få samma kvalitet på bild/ljud. (IDAG alltså, och för en rätt så lång framtid också)
- Infrastrukturen är långt ifrån tillräcklig i stora delar av världen, därför tappar filmbolagen enorma massor av kunder om de endast kör på vod.
- Skulle man kunna ha samma kvalitet så måste det tankas och man kan inte börja titta direkt.
- Man kan inte låna ut sina filmer till en kompis, eller låna av honom/henne. (Skulle kunna gå att hitta lösningar för detta med vod rent tekniskt, men med tanke på filmbolagens nitiska hållning gällande DRM, så tror jag inte på det heller)
- Bla, bla, bla.

Nää, plattorna kommer vi nog få dras med ett bra tag.

Sedan menade nog Johan78 FILMER när han sa att det har pratats om det länge, men att inget har hänt och jag håller med honom.
Jag skulle nog tro att han hört talas om MP3... ;)

Postad 16 September 2008 - 22:09

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Men de är klart sinna favoritfilmer vill man ha som fysiskt media. Men knappast filmer man ser en gång kanske. De vill man helst bara kunna stream direkt eller hyra.

Det här är ju min poäng. Streama direkt konkurerrar med hyra vilket du också verkar tycka i och med ditt användande av ordet eller.

Angående att jämförelsen mellan film och böcker inte är relevant vill jag tillägga att det är fortfarande samma text man läser, oavsett om det är hardcover, pocket, ebok eller talbok. Alltså, i samma mening som en nedladdad eller streamad film är samma som en på BD, samma upplevelse. Förpackningen är annorlunda. Såtillvida du inte vill lägga till förpackningen i upplevelsen, men då måste du göra det för film också. Jag gör det och föredrar därför fysiska medier både vad gäller böcker, (de är en prydnad i min bokhylla och en del i min läsupplevelse, jag kan låna ut dom, läsa på fodralet medan jag håller det i handen, ha dom på tavelhyllor istället för tavlor etc.) och filmer (de är en prydnad i min bokhylla och en del i min filmupplevelse, jag kan låna ut dom, läsa på fodralet medan jag håller det i handen, ha dom på tavelhyllor istället för tavlor etc.).

Postad 17 September 2008 - 08:40

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Det är en svårbegriplig känsla som gör att man tycker om att bläddra bland cd-skivorna, vinylplattorna, dvd-filmerna etc. Jag vet inte hur stor andel av befolkningen föredrar sånt men jag skulle tro att det är den stora majoriteten. En Undersökning skulle vara trevligt.

Postad 17 September 2008 - 16:00

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag vet inte jag har aldrig gillat CD skivor fodrlaen. Däremot kan jag hålla med de speciellt bläddra bland vinylskivor. De var mer konstnärliga gjorda då. Många var skitsnygga, annars tycker de spelar ingen roll. De är ju filmen eller musiken som är viktigsast. De är knappast frimärks samling eller ett album med semesterbilder ;) jag mer spontan med filmtittandet. Den vill jag se, så skall jag kunna plocka fram den på 1 minut. Så jag svårt förstår känslan, men visst har man den så förstår jag man vill kunna ha kvar den känslan när man bläddrar.

Postad 17 September 2008 - 17:32

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag håller givetvis med om att MP3 inte är framtiden. Jag kör själv endast FLAC som är överlägset. Men MP3 är också ett bevis att svensson föredrar smidighet framför kvalitet (tvyärr?). Som sagt hur många springer omkring med CD-freestyle idag? Folk köper ju till och med mobilversioner av låtar som låter som skit.

Anående liknelsen med böcker så köper jag den fortfarande inte. Det är väl klart att det är en stor skillnad att läsa på en lcd-skärm, lyssna på den eller bläddra i en bok? Annars kunde man jämföra att se film på 32", projektor eller i en IPOD. Det är ju samma film så det borde väl vara samma upplevelse?
Se däremot hur stor del av böckena som sälj i pocket relativt till inbunden? Efter diskussion med min syster som är säljare på Akademibokhandeln så säljs det betydligt mer pockets i alla fall. Återigen föredrar konsumenter smidighet och pris framför kvalitet.

Hurvida VOD är för tungt idag för att hålla samma kvalitet som BD så är frågan återigen om det är avgörande eller är det så att folk skulle föredra smidigheten om/när det blir smidigare?

Frågan är om vi inte är naiva om vi tror att just i filmsammanhang skulle det vore annorlunda och alla skrek efter kvalitet? Jag gav bort en dvdspelare till min svåger för en månad sen (hans första) för dom hade svårt att få tag på filmer på VHS numera. Inte ett ord om kul att det ska bli bättre bild och om jag inte hade skänt dom en vettig kabel så hade dom kopplat in första bästa lakrissnöre.

Vi är tekniknördar. Vi är inte representiva för allmänheten. Jag köper också CD i majoritet på grund av att jag lagt en skaplig peng på ett vettigt ljudsystem och inte vill nedlusa den med substandard ljudsignal. Det är inte många andra av mina vänner som gör det samma. Och varför skulle dom när dom köpt en billigt 2.1 system från MediaMarkt som bara kan låta skit? Pris/smidighet framför kvalitet åter igen.

BD är bra! Tom skitbra! Men hur många utöver de 2% som vi repsenterar bryr sig?

Postad 18 September 2008 - 19:47

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Det på minner mig om en kompis som hade köpt en DVD maskin(denver?) för 1000 :- vilket var jätte billigt då. Men han tyckte ej han fick samma fina bild som jag hade med min panasonic som hade kostat nära 5000:- . Han beklagade sig jättemycket över han kunde lika gärna ha VHS. Han trodde först de var TV som kladdade, men jag visade med min maskin att så ej var fallet. Man får vad man betalar för i det fallet. Jag bruka säga - Du kan ej tro att en fiat128 bil med ferrari kaross ska gå lika bra som en ferrari :)

Postad 25 September 2008 - 23:26

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Filmen måste inte streamas direkt för att kunna konkurrera ut ett fysiskt format, det räcker med att man kan ladda hem en film och ha den på en hårddisk som man sedan ansluter till t.ex. sin HD-TV. Fördelen med att kunna ladda hem film eller streama den är att det går snabbare än att fara och köpa, du får alltid tag i produkten och kvalitén är alltid utmärkt, inga repor etc.

Gällande att bläddra i fysiska fodral så är det väl ingen omöjlighet att man laddar in bilder på fodralen i fråga så när du bläddrar över en film så visas fodralet på TV:n och du kan få all information som du behöver. Blu-ray är dyrt jämfört med vad en hemladda/streamad film borde kosta, dessutom förlorar skivor i kvalité efterhand och reporna gör dem bara ospelbara tillslut. Allt du har kvar då är de fina fodralen som du ännu kan bläddra med, men till vilken nytta? Allt som behövs är en något mer avancerad hårddisk (typ mediacenter light) och bredband på minst 5, gärna 10Mbit eller mer.

Postad 25 September 2008 - 23:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Filmen måste inte streamas direkt för att kunna konkurrera ut ett fysiskt format, det räcker med att man kan ladda hem en film och ha den på en hårddisk som man sedan ansluter till t.ex. sin HD-TV. Fördelen med att kunna ladda hem film eller streama den är att det går snabbare än att fara och köpa, du får alltid tag i produkten och kvalitén är alltid utmärkt, inga repor etc.

Jo men vart kan man streama eller ladda ner BD lagligt ? Det lär nog dröja,orka sitta och vänta.
Repiga skivor ? vet inte hur du behandlar dina skivor,men jag har då inga repor på mina.

Redigerat av jonasprivate, 25 September 2008 - 23:39.

Postad 26 September 2008 - 00:43

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Om fodralen till skivorna hade gjort en liknande förbättring som kvaliteten på innehållet om man jämför DVD mot BD så kanske det hade gått bättre att sälja?

###### skit****s rövkvalitet på plastskiten. Om möjligt är det faktiskt ännu värre än DVDfodralen då de av ngn anledning har bestämt att BDfodralen skall vara gjorda av spröd, skör blå plast... Fick hem Planet Earth från axel och öppnade fodralet och skivor ramlade ut pga att "flippen" satt fast med 2 st enochenhalv millimeter stora piggar ..

Bra jobbat tycker vi här på plusredaktionen!! Nu har jag skrivit det också!

Postad 26 September 2008 - 17:26

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

dessutom förlorar skivor i kvalité efterhand och reporna gör dem bara ospelbara tillslut. Allt du har kvar då är de fina fodralen som du ännu kan bläddra med, men till vilken nytta?

Så mycket konstigt med den meningen att jag inte vet var jag ska börja. Kanske med att fråga hur du får en skiva att tappa i kvalite EFTERHAND.

Sen kan ju undra vad du gör med skivorna så det blir så repade att de blir ospelbara.

Postad 26 September 2008 - 20:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Verkar som en del gick på reklamen från 80-talet. Den som visade en jycke som tuggade på de helt reptåliga cd-skivorna.

Själv har jag tappat mer data pga kraschad hårddisk än genom dåliga cd/dvd/bd - diskar. En kraschad hårddisk och inga sönderrepade skivor alls. Men det klart, jag förvarar skivorna i fodralen. Tycker det är en logisk plats för förvaringen.

Postad 29 September 2008 - 16:06

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Bara att inse att det är lättare att säkerhetskopior material på en hårddisk än att kopiera alla dvd-filmer som man nu äger. Är man rädd om sina filer kan man ju alltid ha en, eller två hårddiskar där man förvarar en back-up av filmerna, vilket känns såkrare än en skiva. Det jag menar med att skivorna förlorar kvalité efter hand är att de åldras och plasten blir sämre, skivor kan också bli repiga men beroende på förvaring så minskar ju risken.

Personligen så tycker jag att det är smidigt att ha alla sina dvd-filmer på en hårddisk så att man vid intresse snabbt kan starta valfri film, utan att leta efter rätta fodralet eller bry sig om mediespelarens kompatibilitet. Har ex. fört över mina gamla VHS-filmer till datorn och avnjuter dem där istället för på min VHS-spelare. Kan bara påpeka att en del av dem också förlorat i kvalité trots bra förvaring och så är det ju med allt, hårddiskar kraschar och skivor blir oläsliga, den enda fördelen med digital lagring istället för fysisk är som sagt att det är lättare att skapa säkerhetskopior, dock tror jag att skivor som medium kommer att leva mycket länge, om inte annat för att en skiva är snyggare och intressantare (fodral), man får möjlighet att visa upp sin samling och lättare att transportera än en hårddisk.

Postad 29 September 2008 - 16:42

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Ja de kan mna hålla med om. Tro de blir framtiden med stream eller laddar ner(lagligt). Lätt o bekvämt. Skulle man förmodan gilla någon film, så går det att köpa. Jag tro att skivan är på väg ut ur marknaden. Idag finns teknik för kretskort som kan innehålla 500 tb. Tro de blir mer o mer framtiden . Tänk dig ett usb minne med 25 tb Ultra hd image, som ligger runt hörnet o väntar. inga skivspelare som krånglar , Inga repande skivor, inga stora hyllor fullproppade med fodraler. ;) Det är på gång i japan med ultra HD TV , frågan är bara när de kommer så långt se det släpps ordentligen. De tro ca 2015 är Ultra hd DVD redo.

Postad 29 September 2008 - 18:36

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Självklart är det lättare att ta backup på en hårddisk än på skivor.

Nu kommer jag att låta väldigt gammal men jag vet ingen som tog backup på sina vinylskivor på den tiden som det var det vanligaste mediat. Och jag har aldrig råkat ut för att en CD/DVD/BD - skiva inte fungerat förutsatt att man behandlat den "nomalt". Då pratar jag inte om brända utan tryckta skivor.

Någon som har andra erfarenheter?

Någon som tar backup på sin CD - samling?

Sedan om man skall hålla sig till ämnet. Jag tror att om man vill att BD skall slå igenom så skall man inte spekulera alltför mycket kring vad som kommer sedan. HD - DVD bromsade det effektivt. Hoppas att inte Ultra HD - DVD får samma effekt.

Postad 29 September 2008 - 20:56

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0
Om det är något som har bromsat BD så är det Sony själva med deras olika profiler och fördröjnigar i produktion. Där BD är idag var redan HD DVD för 2 år sedan.

Postad 29 September 2008 - 20:57

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Jag har köpt hårddiskar för mer pengar än de flesta. Har fem st 2TB och ett antal 1TB. Har gått igenom ett stort antal mindre dessförrinan. De används till videoredigering och egna musikprojekt.

Innan jag började med backup på allt (är några år sen) blev jag av med innehållet på två hårddiskar. Sen dess har ytterligare två st lagt av. Det är totalt fyra av låt oss säga 40 st som alltså kraschat. Inga vidare odds.

Säg att du köper en 1TB för 1200 kr. Sen fyller du den med dina lagligt nedladdade Bluray (vi låtsas att det går). Du får in 25-30 st. Sen måste du alltså köpa en andra 1TB för att ta backup på alltihopa. Vilket då kostat dig 1200 kr extra. Dessa 1200 motsvarar kostnaden för att köpa om 6-8 Bluray som slutar fungera.

Om du inte fullständigt har missförstått hur man tar hand om en skiva (=stoppar den i fodralet när den inte är i spelaren) så kommer du ALDRIG att råka ut för att mer än någon enstaka skiva slutar fungera

Den billigaste backupen finns alltid i butiken.

Givetvis kommer det att komma en dag när lagringen blir tillräckligt billig i jämförelse. Tror dock att vi pratar om fler år än de flesta inser.

Postad 29 September 2008 - 21:37

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Det jag menar med att skivorna förlorar kvalité efter hand är att de åldras och plasten blir sämre, skivor kan också bli repiga men beroende på förvaring så minskar ju risken.

Så länge som man förvarar en skiva i sitt fodral så håller den i evigheter.
Jag har gamla CD skivor sen slutet av 80-talet kvar som fungerar lika bra idag som då :)
Samma sak med mina tidigaste DVD skivor som jag köpte 1997, fungerar prima.
CD/DVD/HD-DVD/BD skivor blir inte sämre/slits ut likt en VHS kassett.
Så länge som man inte använder skivan som ett ölunderlägg, tuggleksak till hunden etc. så håller dom sig som nya :D

Hårddiskar litar jag banne mig inte på då dom kan kollapsa när som helst, vilket de flesta datoranvändare råkat ut för. Ska jag VERKLIGEN säkerhets kopiera nåt så ska det göras på CD/DVD.

Redigerat av Svante Skoog, 29 September 2008 - 21:49.

Postad 30 September 2008 - 03:25

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Det är en svårbegriplig känsla som gör att man tycker om att bläddra bland cd-skivorna, vinylplattorna, dvd-filmerna etc. Jag vet inte hur stor andel av befolkningen föredrar sånt men jag skulle tro att det är den stora majoriteten. En Undersökning skulle vara trevligt.

Jag känner som dig men att den stora majoriteten skulle bry sig i sådant tror jag inte. Jag kan t.o.m. se folk i min ålder (45-50 år) som ratat sina skivsamlingar & bara använder mp3 samt nedladdade filmer av tvivelaktig kvalite. Om vi dessutom kikar på de riktigt unga, & de som är unga om 20 år så kan dom mycket väl totalt ha tappat känslan för detta med "fysiska" skivor/böcker/tidningar... Mina barn intar allt genom datorn, musik, film, m.m.

Ang. blu-ray till den stora massan så finns helt enkelt inte behovet, jag slutar aldrig att förvånas över hur mycket mina arbetskamrater laddar hem i filmväg, det mesta av undermålig kvalite. Detta avnjuter dom sedan på sina 42-50tummare :) Vissa av dem hyr/köper aldrig DVD idag.

Postad 30 September 2008 - 04:41

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Om det är något som har bromsat BD så är det Sony själva med deras olika profiler och fördröjnigar i produktion. Där BD är idag var redan HD DVD för 2 år sedan.

Dom skulle aldrig ha släppt BD ofärdigt om det inte hade varit pga HD DVD, så det här med olika profiler kan man 'skylla' på hd dvd tillverkarna om man så önskar, men bd fick lite panik sommaren 2006 och var bara tvingad att släppa ut en spelare ut på HD marknaden.

Postad 30 September 2008 - 17:12

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Dom skulle aldrig ha släppt BD ofärdigt om det inte hade varit pga HD DVD, så det här med olika profiler kan man 'skylla' på hd dvd tillverkarna om man så önskar, men bd fick lite panik sommaren 2006 och var bara tvingad att släppa ut en spelare ut på HD marknaden.

Därför är det fortfarande ett mysterium att dom vann över HD DVD tillslut, eller inte. Money Talks.

Postad 30 September 2008 - 17:30

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Därför är det fortfarande ett mysterium att dom vann över HD DVD tillslut, eller inte. Money Talks.

Mysterium ? :) de tycker jag också. Som du skriver "money talks" men de blidde dyrt för dem, drygt 16 miljarder. Vilket vi får betala med höga licensavgifter.
Med ps 3 , sony pictures (mgm) med mera bakom ryggen, det är en klar fördel. De gör ej om missen de gjorde med videobandspelaren(betamax). Då hade de ej någon filmbolag luta sig bakom om. Därför förlorade de då.

Postad 30 September 2008 - 17:36

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0
Jag hörde att det rörde sig om porr industrin på vhs som avgjorde det hela..

Ändå Sony lärde sig en läxa och såg till att vinna denna rond. Personlgen hoppas jag att BD aldrig slår igenom utan att den verkliga HD industrin kommer hamna på nätet.

Visst kommer många säkert sakna sina fina film kartong samlingar i hyllan, men det kan se minst lika snyggt ut i dein WMP samling med direkt länkar till IMDB och fina filmomslag som skiftar varje gång du browsar dom PLUS massa extra material och godis som hela tiden uppdateras live ju längre du sparar filmerna...

Postad 30 September 2008 - 17:48

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Det är bara en stor myt att VHS vann på grund av ett större utbud av porrfilmer. Det var som Mrcloud skrev att dom inte hade några filmbolag bakom sig och därför vann VHS. Om en sådär 10 år kanske så kanske vi har kapacitet att hämta ner filmer på 50GB lagligt men det kommer inte ske än.

Postad 30 September 2008 - 18:17

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Jag hörde att det rörde sig om porr industrin på vhs som avgjorde det hela..

Ändå Sony lärde sig en läxa och såg till att vinna denna rond. Personlgen hoppas jag att BD aldrig slår igenom utan att den verkliga HD industrin kommer hamna på nätet.

Visst kommer många säkert sakna sina fina film kartong samlingar i hyllan, men det kan se minst lika snyggt ut i dein WMP samling med direkt länkar till IMDB och fina filmomslag som skiftar varje gång du browsar dom PLUS massa extra material och godis som hela tiden uppdateras live ju längre du sparar filmerna...

Kanske om 10 år, men vänta på du :)

Postad 30 September 2008 - 18:36

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Visst kommer många säkert sakna sina fina film kartong samlingar i hyllan, men det kan se minst lika snyggt ut i dein WMP samling med direkt länkar till IMDB och fina filmomslag som skiftar varje gång du browsar dom

Att se en tråkig textlista eller ett omslag på datorskärmen är inte ALLS lika snyggt som ett äkta fysiskt omslag i hyllan. Jag kanske är gammalmodig :)

Postad 30 September 2008 - 23:41

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Att se en tråkig textlista eller ett omslag på datorskärmen är inte ALLS lika snyggt som ett äkta fysiskt omslag i hyllan. Jag kanske är gammalmodig B)

Finns många fler möjligheter med ett arkiv i Media spelare menade jag. Det behöver inte se tråkigt ut som du nämde med bara text...

Kanske om 10 år, men vänta på du :)

Som BD lägret håller på nu så kan det säkert dröjja 10år eller mer utan att dom slår igenom hos massorna..

Postad 01 October 2008 - 06:18

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Som BD lägret håller på nu så kan det säkert dröjja 10år eller mer utan att dom slår igenom hos massorna..

Jag förstår inte? förklara. Jag har redan en Blu-ray-spelare och runt 80 filmer. Var finns de coola nedladdningstjänsterna med HD-filmer med hög bitrate och lossless ljud som går att streama live? Hmmm... Lättanvänd/snabb/smidig VoD med gemensam standard ligger låååååååååångt in i framtiden

Postad 01 October 2008 - 07:46

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Jag kommer bara köpa nya filmer på BD och kanske köpa någon på DVD. Jag vill kunna se och ta på mina skivor.

Postad 01 October 2008 - 08:06

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag ser väldigt mycket film antingen som hyrfilm (fysiskt media) eller på bio. Är filmen tillräckligt bra köper jag den (dvd/blu-ray). Alltså fysiskt media.

Musik vill jag ha på cd. mp3 eller liknande komprimering är ointressant för att lyssna. Som tidsfördriv på bussen, ok, men inte för att lyssna på musiken.

Ni säger att det hänt massor och det stämmer delvis. Det finns massor av media/format som kommit och försvunnit. Men faktum är att det räcker med tre för att täcka musikhistorien: stenkaka/vinylskiva/cdskiva. Om efterföljaren kan vara en hårddisk låter jag vara osagt men den lär knappast vara fylld med mp3 filer.

För att citera Neil Young (jag tror det var han som sa): "mp3 är ett brott mot mänskligheten".

Och på filmsidan är det ännu enklare.

Du får tycka det och jag kan hålla med dig.

Men kan lova dig att MP3 formatet har nog burit mer låtar än vad stenkaka/vinylskiva/cdskiva/kassetband har gjort tillsammans.

Dock är mycket av det på olaglig väg men att säga att MP3 inte dödade CD är fel, sen att musikbranschen inte tog tag i det från början utan piraterna gjorde det är en annan femma. Men MP3 är iaf betydligt större än vad CD är. ALLA apparater stöder ju ffs MP3 numera, snart även din brödrost.

Postad 01 October 2008 - 08:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Du får tycka det och jag kan hålla med dig.

Men kan lova dig att MP3 formatet har nog burit mer låtar än vad stenkaka/vinylskiva/cdskiva/kassetband har gjort tillsammans.

Dock är mycket av det på olaglig väg men att säga att MP3 inte dödade CD är fel, sen att musikbranschen inte tog tag i det från början utan piraterna gjorde det är en annan femma. Men MP3 är iaf betydligt större än vad CD är. ALLA apparater stöder ju ffs MP3 numera, snart även din brödrost.

Många Mp3 är baserade från cd-skivor. Enbart Mp3 som musiksläpp måste vara försvinnande liten om man jämför med allt som släppts på skiva. Fast menar du antal kopior av samma låt så kanske du har rätt. Det är ju mycket lättare att tanka ner en låt än att bränna den på en cd. Det är för mycket jobb att hålla på med fysisk media om man ska spara på det sättet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.