Ace Bass 3
550 svar till detta ämne
Postad 27 February 2010 - 10:56
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jag nu testat både med ASP och LFE=utan subsonic.
Ingen större skillnad förutom att i LFE läge så rör sig elementen även runt 10Hz och höjer man så börjar saker faktiskt röra på sig trots att jag inte hör ett ljud själv.
Så det är inget skämt med att denna Subwoofer går djupt. Dom flesta säger det till vilken Subwoofer som helst men detta är verkligen den djupaste lådan jag personligen hört i hela mitt liv.
Att konen rör sig vid 10Hz betyder INTE att den spelar ljud där. Om den gör det så är det nog minst -12dB från 20Hz ljudnivå.
Redigerat av ekolnskungen, 27 February 2010 - 10:57.
Postad 27 February 2010 - 11:57
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Förstärkaren och elementet får förstås jobba rätt hårt för att återge dessa icke-hörbara frekvenser under 20 hz, så nog tror jag att det är bra att ha subsonicfiltret på och ge subben bättre förutsättningar att jobba inom det hörbara området. Det är just därför det finns ett sådant filter.
Postad 27 February 2010 - 21:51
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Då byter jag tillbaka till LINE-IN. Vart går gränsen vid infraljud då? Wiki säger under 20Hz. Så allt under 20Hz är meningslöst?
Postad 27 February 2010 - 23:30
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Tja... frågan är snarare vad öronen hör och hur pass låg frekvens materialet har. När det gäller musik så är det inte mycket som ligger så lågt i alla fall. Däremot kanske det är kännbart, men då kan man förstås skaffa en buttkicker eller liknande.  Jag har för mig att när de mätte upp subben i Hifi & Musik så mätte de att den spelade nånstans neråt 25 hz (kan ha varit 23 hz också, minns inte exakt). Sen som någon skrev så klipper förstås inte ett filter tvärt utan det har en viss branthet. Är det någon här som testat med och utan subsonic och verkligen hört någon skillnad på hur djupt basen går? Känns tveksamt... Det finns ju andra tillverkare som använder sig av subsonic just för att skona element och förstärkare från sådant de inte behöver återge så att säga. Cantons SC-teknik t.ex. är just ett subsonicfilter.
Postad 28 February 2010 - 20:41
raffe24
-
raffe24
-
Amatör
-
-
53 inlägg
har problem någon som kan hjälpa, till dvd fungerar det bra, cd oxå bra men digitalboxen alltså tv ljud så stänger subben sig själv efter 30 min vad göra har kopplat till en yhmaha reciver och y-link till bas har provat lfe-in men samma problem
Postad 28 February 2010 - 23:41
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
har problem någon som kan hjälpa, till dvd fungerar det bra, cd oxå bra men digitalboxen alltså tv ljud så stänger subben sig själv efter 30 min vad göra har kopplat till en yhmaha reciver och y-link till bas har provat lfe-in men samma problem
Det har diskuterats tidigare i tråden och att göra med att baslådan helt enkelt vill ha väldigt hög insignal eller volym från förstärkaren. Så höj helt enkelt utsignalen från din yamaha till max och sänk volymen på baslådan.
Postad 28 February 2010 - 23:51
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Du är helt säker på att det finns LFE-ljud också? Vill minnas att om man t.ex. har ställt alla högtalare som large och simulerar 5.1 från stereoljud så kan det hända att det inte blir något LFE-ljud. Var många år sen jag testade, men något minne av det har jag. Förmodligen p.g.a. att det inte finns något dedikerat LFE-ljud att återge och då skickas det bara en bassignal från receivern om man satt någon högtalare som small (eftersom det under brytfrekvensen då skickas till subben).
Postad 01 March 2010 - 01:23
raffe24
-
raffe24
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Du är helt säker på att det finns LFE-ljud också? Vill minnas att om man t.ex. har ställt alla högtalare som large och simulerar 5.1 från stereoljud så kan det hända att det inte blir något LFE-ljud. Var många år sen jag testade, men något minne av det har jag. Förmodligen p.g.a. att det inte finns något dedikerat LFE-ljud att återge och då skickas det bara en bassignal från receivern om man satt någon högtalare som small (eftersom det under brytfrekvensen då skickas till subben).
har gjort så och insignal är på högsta, subbens volym 10 och ja där är en lfe signal har gjort så och insignal är på högsta, subbens volym 10 och ja där är en lfe signal
samma problem kvarstår sen vill man ha subben igång hela tiden som jag hade innan jag köpte denna, sälja kanske
Postad 01 March 2010 - 11:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Japp, har testat en hel del nu
Vill bara bekräfta att om man kör LFE dvs. kopplar bort ASP'n så går den djupare. Utan att vara speciellt insatt så lägger jag en gissning på att det har att göra med att den kopplar bort subsonic som är på 20Hz (som lägst) i ASP'n.
Den spelar faktiskt frekvenser på 10Hz vid LFE anslutning, med LINE-IN rör sig inte elementet alls vis 10Hz med samma ljudfil.
Så vill man ha det ultimata djupet så är det LFE som gäller, förstår dock inte vad det rent tekniskt skulle spela för roll och varför dom gjort att man inte kan stänga av subsonic helt med LINE-IN men men..
Att konen rör sig vid 10Hz betyder INTE att den spelar ljud där. Om den gör det så är det nog minst -12dB från 20Hz ljudnivå.
Exakt ! den kan rör sig med du får inte ut ljudtryck som är tillräkliga för att ge vare sig ett hörbart eller i dom flesta fall en ett kännbart resultat. Vi "kan höra" betydligt lägre än 20Hz, men då måste amplituden vara betydligt högre då vår hörsel har kraftigt försämrad kännslighet så lågt ner i frekvens. Förstärkaren och elementet får förstås jobba rätt hårt för att återge dessa icke-hörbara frekvenser under 20 hz, så nog tror jag att det är bra att ha subsonicfiltret på och ge subben bättre förutsättningar att jobba inom det hörbara området. Det är just därför det finns ett sådant filter. 
Jag tycker att man Inte ska ha filtret på... det är bara en till länk i kedjan som kan (som alltid gör det...) bidrar med "olinjäriteter i tidsplanet" (mer alldagligt uttryckt: fasproblem av olika slag och fördröjningar) Så jag skulle inte ha den på bara för att kunna spela ytterligare lite högre... Då byter jag tillbaka till LINE-IN. Vart går gränsen vid infraljud då? Wiki säger under 20Hz. Så allt under 20Hz är meningslöst?
allt under 20Hz anses vara infra ljud, dessa är absolut inte onödiga och det märker man om man lyssnar på ett system som på ritkigt kan återge information under 20Hz mer full kraft. till film så får man en helt annan rumms känsla som är mer realistik och även explotioner blir oftast mer realistiska. Till musik så är det till mindre nytta, men viss musik har rolig/ nödvändig information under 20Hz, om man missar den så tappar man en del av musiken som den ät tänkt att låta. Jag är väldigt förvånad själv över hur stor skillnad jag upplevde den skillnaden. Hemma så har jag nu F3 på ca 22Hz, när jag i helgen lyssnade hos en bekant som har F3 på snarare 17Hz så var det så jag satt helt förundrad över vad det gjorde med min musik. Många av dom låtar som jag lyssnat på mysket fick liksom en ny dimmension och det var väldigt häftigt. mitt mål är att senare någon gång ha ett F3 på högst 15hz (helst närmare 10Hz), för att få med exakt allt!
Postad 02 March 2010 - 19:36
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Har kollat på en hel del filmer nu och jag är klart nöjd med basen, den ger ett rejält basljud, men vid vissa situationer är det något som händer, som jag inte har en aning om vad det är.
Detta händer vid vissa explosioner osv med mycket bas; det som händer är att man hör basen klicka/klonka på ett dovt speciellt sätt, det är främst vid långa basljuds-situationer som man hör det, konen rör på sig normalt, inga överdrivna konutslag, och så hör man ett klickande/klonkande aningen dovt ljud inifrån basen med antydan till avsaknad av bas, varför händer detta?
Inställningar:
Kopplad med LFE
Utsignal för bas i förstärkaren +-0dB
Volym på basen +10dB
Fas 0
Redigerat av suffix, 03 March 2010 - 01:01.
Postad 03 March 2010 - 02:08
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Har kollat på en hel del filmer nu och jag är klart nöjd med basen, den ger ett rejält basljud, men vid vissa situationer är det något som händer, som jag inte har en aning om vad det är.
Detta händer vid vissa explosioner osv med mycket bas; det som händer är att man hör basen klicka/klonka på ett dovt speciellt sätt, det är främst vid långa basljuds-situationer som man hör det, konen rör på sig normalt, inga överdrivna konutslag, och så hör man ett klickande/klonkande aningen dovt ljud inifrån basen med antydan till avsaknad av bas, varför händer detta?
Inställningar: Kopplad med LFE Utsignal för bas i förstärkaren +-0dB Volym på basen +10dB Fas 0
Du har precis upplevt klippning tror jag. Du kan alltid dubbel kolla genom att du kör via line-in och höjer subsonic till 30Hz. Och så kör du de explosioner på samma volym som du hör klick ljud. Om det är fixat jag då är det helt enkelt för högt eller så är den inte inspelad.
Postad 03 March 2010 - 09:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kan vara att steget klipper, låter som att det är vad du beskriver.
Postad 03 March 2010 - 12:33
raffe24
-
raffe24
-
Amatör
-
-
53 inlägg
om ni tittar på min bild så ser ni till höger om tv bänken ett bord som recivern står på där en grön växt står jag tänkte perfekt utrymme till sub 2 hehe kan någon komma med tips med en sub som går bra ihop med audio pro bass 3 max bredd 300mm
20100303010.jpg 844.98K
6 Antal nerladdningar
Postad 03 March 2010 - 16:31
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Du har precis upplevt klippning tror jag. Du kan alltid dubbel kolla genom att du kör via line-in och höjer subsonic till 30Hz. Och så kör du de explosioner på samma volym som du hör klick ljud. Om det är fixat jag då är det helt enkelt för högt eller så är den inte inspelad.
Kan vara att steget klipper, låter som att det är vad du beskriver.
Okej, jo jag tycker det låter som att det är just klippning, vilket är väldigt störande. Är möjligt att jag inte spelat in den rätt, hur ska jag på rätt sätt spela in basen, lämplig musik, film?
Postad 03 March 2010 - 19:01
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Okej, jo jag tycker det låter som att det är just klippning, vilket är väldigt störande. Är möjligt att jag inte spelat in den rätt, hur ska jag på rätt sätt spela in basen, lämplig musik, film?
Nu vet jag inte hur pass mycket du följt tråden men som du vet hade jag enorma problem med klippning, var beredd att byta ut den. Som sagt kör med line-in och sätt subsonic på 30-35 och testa. Jag körde så ett tag och efter 2-3 dagar testade jag bara för sakens skull 20 igen (bäst) och då klippte den inte längre alls, även när jag höjer en hel del har jag inte upplevt det mer.
Postad 03 March 2010 - 22:29
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
jo har följt tråden en hel del, mest i början då det var jag som skapade tråden, men har i alla fall läst dina inlägg angående klippning. Jag ska absolut testa din metod, och förhoppningsvis fungerar det för mig med!
vad kör du för inställningar? volym?
Postad 03 March 2010 - 23:42
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
jo har följt tråden en hel del, mest i början då det var jag som skapade tråden, men har i alla fall läst dina inlägg angående klippning. Jag ska absolut testa din metod, och förhoppningsvis fungerar det för mig med!
vad kör du för inställningar? volym?
Volymen skiftar jag rätt mycket beroende på vad jag lyssnar och ser på men jag kan säga att runt 10 är det max som jag står ut med om det ska vara något jag ska lyssna på i över en timme annars börjar jag få lite huvudvärk av all bas och vibration. Då har jag inga problem med klippning, utsignal från förstärkaren är noll. Subsonic 20 (förut 30 medans jag spelade in) allt annat är väl standard phase = 0 inga höjningar för en viss decibel. Dock är det inte endast volymen som spelar roll för alla har olika på förstärkaren ändå, när det klippte för mig kunde jag t.ex. ha jättehögt i musik och många filmer, men introt till transformers 2 klippte. Så det har mycket att göra med vilka frekvenser den spelar i och hur de sveper.
Postad 04 March 2010 - 17:02
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jo är så för mig med, många filmer dunkar på bra, men klipper vid vissa situationer som sagt. Ett exempel är i Iron man, scenen i början när bilden sprängs, då skjuter basen med enorm kraft, inga klippningar, men senare i filmen när introt är klart och iron man loggan visas är det en hel del bas, och vid sånna tillfällen kan basen klippa; långa basljud med muller eller liknande.
Postad 18 April 2010 - 14:27
Unregistered877176be
-
Unregistered877176be
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag är mycket nöjd med min - enda saken jag stör mig på är att nivån som styr av/på är för hög så om man spelar på lägre volym så går de inte i gång eller stänger av sig. Har man då satt säg 80Hz som brytfrekvens så tappar man i princip all bas. Märks ju inte mycket om man spelar lågt men stör mig i alla fall....
Andra basar jag haft brukar ha inställbar nivå men det saknas på denna - kanske kommer jag att försöka modda den när garantin gått ut...
Postad 24 April 2010 - 03:56
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Jag är mycket nöjd med min - enda saken jag stör mig på är att nivån som styr av/på är för hög så om man spelar på lägre volym så går de inte i gång eller stänger av sig. Har man då satt säg 80Hz som brytfrekvens så tappar man i princip all bas. Märks ju inte mycket om man spelar lågt men stör mig i alla fall....
Andra basar jag haft brukar ha inställbar nivå men det saknas på denna - kanske kommer jag att försöka modda den när garantin gått ut...
Förstår inte vad du menar med att man tappar bas för att den är på 80Hz. Den spelar ju inte över 80Hz oavsätt om den är på eller av?
Postad 21 May 2010 - 08:10
Unregistered60dc2a60
-
Unregistered60dc2a60
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jaha då var man och köpte en ny ace bass 3 igår!. Undrar omm det är någon inspelnings tid att räkna med?.
Hur pass placeringskänslig är den?.
/Mattias
Postad 08 June 2010 - 20:50
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
finns denna fortfarande att få tag på och vad tar dom för denna sub idag ??
Postad 07 July 2010 - 16:45
Unregisteredc1598fe8
-
Unregisteredc1598fe8
-
Användare
-
-
192 inlägg
Endast begagnat tyvärr. Om du inte hittar den hos nån liten handlare utan e-handel då.
Redigerat av Unregisteredc1598fe8, 07 July 2010 - 16:45.
Postad 03 August 2010 - 20:56
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag hittar ingen vettig placering med min AB3, nu har jag den i ett hörn, med ena elementet mot tvbänken och andra mot en vägg, 40-50cm ifrån. På min förstärkare har jag +-0dB på basutgången, jag har istället +14-15dB på basens volym. Jag har kopplat som bensnake tipsa om, via LFE, vilket fungerar bra så förstärkaren sköter alla inställningar förutom volym och fas.
Jag har väl ganska bra tryck i basen men jag är osäker. Vad har ni för inställningar och volym på er bas?
- Jag kör småhögtalare i surround systemet samt en lite större front, har väl ganska bra ljud, men skulle vilja ha lite bättre ljud, finns det någon inställningsguide osv, eller duger auto-korrigeringen, som min Marantz kan göra(inställningar av ljud från resp. högtalare, automatiskt)
Postad 07 August 2010 - 18:52
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
ingen?
Postad 09 August 2010 - 19:55
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Det du skulle kunna göra, men det kräver en del tillbehör och mycket tålamod. Om du har eller kan låna en ljudmätare är att mäta upp frekvensgången i din subba/rum för att "se" hur den spelar. På det sättet får du en klar bild över hur den spelar och därmed kan du justera placering och eventuella EQ-inställningar (OBS du måste koppla in AB3 på line-in, helst med en Y-split, för att kunna utnyttja ASP filtret - rekomenderas!!) för att få en jämnare frekvensgång. Finns ett par olika tillvägagångssett, t ex: Spela upp testsignaler från någon kalibreringsskiva, alternativt från en dator med en signalgenerator, och mäta ljudtrycket vid olika frekvenser, anteckna värdena och flytta subban och mät vidare tills du hittar något som verkar bäst (ger en rakast frekvenskurva). Läs guide och ladda ner REW (Room EQ Wizzard) från: http://www.hometheat...lease-read.htmlDetta finurliga program mäter med hjälp av en ljudmätare eller mic kopplad till en dator, och ritar upp frekvensgången i ditt rum/subba. Klart mer avancerat men ger ett mer exakt resultat. Denna metod rekomenderas om du har möjlighet, tid och lust  Finns även bra guider här http://www.audioholi...s/get-good-bass om hur du kan ställa in och placera subban. Själv har jag en irriterande topp i frekvenskurvan vid 48Hz som jag lyckats tämja det mesta av genom att ställa in ASP filtret på -6dB @ 50Hz Q2. Jag delar min sub vid 60Hz och har lyckats få en hyffsat rak (+-3dB) frekvensgång från 20Hz till 60Hz. Nu låter den riktigt jäkla bra
Postad 09 August 2010 - 21:29
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
tack för det svaret, ska kolla på det. Känns lite för avancerat för mig, men skall försöka! Inte direkt så att basen låter illa, tvärtom, men ett mer optimalt ställe skulle va fint
tack för det svaret, ska kolla på det. Känns lite för avancerat för mig, men skall försöka! Inte direkt så att basen låter illa, tvärtom, men ett mer optimalt ställe skulle va fint
aldrig riktigt förstått Toppar och dippar(eller vad det nu heter). Hur upplever du ljudet vid en "topp" respektive "dipp"?
Postad 09 August 2010 - 23:12
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
aldrig riktigt förstått Toppar och dippar(eller vad det nu heter). Hur upplever du ljudet vid en "topp" respektive "dipp"?
En topp i frekvenskurvan innebär att en viss frekvens och de närliggandes låter högre än dom övriga. En dipp i kurvan precis tvärtom. Säg t ex att frekvensen 50Hz har en topp på 12dB i förhållande till övriga frekvenser, då innebär det lite förenklat att den tonen låter 12dB för högt o på sätt färgar ljudet, även de närliggande frekvenserna...ja vet ja suger på o förklara LOL ... Har du en rejäl topp(ar) och/eller en dipp(ar) så kan det t ex innebära att subban låter boomigt eller basfattigt beroende vart toppen(arna)/dippen(arna) är osv...
Redigerat av LaZBoy, 09 August 2010 - 23:36.
Postad 26 August 2010 - 18:29
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Lite OT, men kan man koppla 2st AB3 till en förstärkare, en koplad SW OUT -> LFE och en kopplad PRE OUT Left/Right -> Left/Right ingångarna på basen?
Postad 25 October 2010 - 21:47
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Skulle vilja väcka tråden en aning bara för att nämna att jag fortfarande är riktigt nöjd med denna subb.
Jag spelade musik riktigt högt med 12 på volym ratten tills den blev riktigt inspelad. Nu klipper den aldrig.
Verkar som att den måste bli rejält inspelad på hög volym för att fungera som den ska.
Vid ca 20Hz i filmer darrar dörren och det låter som jordbävning, trots att man knappt hör något. Något jag aldrig varit med om förut.
Postad 25 October 2010 - 22:03
ronkan
-
ronkan
-
Användare
-
-
203 inlägg
kan inte mer en hålla med...
efter inspelning är denna bas bland det värsta/bästa jag hört...
den smälter så lätt in med frontarna första gången jag inte märker av övergången knappt man kan knappt tro sina öron...
och oj vilket tryck den kan frambringa nu efter några hundra timmars inspelande på hög volym...
sån ultra bas så man blir illamående och tung i huvet efter en stund så man lär dra ner volymen på den för att stå ut =D
bästa hifi köp jag gjort tror jag...
hoppas jag kan komma över en till framöver...
polaren är helt lyrisk av den han gillar mest 2 kanals och ogillar subbor men denna blev han frälst i och han jagar efter en själv nu =)
Postad 01 November 2010 - 22:25
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag får inte till min bas riktigt som jag vill..
Vad har ni för exakta inställningar på basen samt hur har ni kopplat? SW out -> left/right på bas. Pre out Left/right -> Left/right på basen, LFE ?
Postad 02 November 2010 - 20:23
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Jag får inte till min bas riktigt som jag vill..
Vad har ni för exakta inställningar på basen samt hur har ni kopplat? SW out -> left/right på bas. Pre out Left/right -> Left/right på basen, LFE ?
Jag kör sw pre out. Men rekommenderar left/right om man har svårt att bli nöjd, då blir det lättare att kalibrera.
Postad 02 November 2010 - 22:39
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Okej, ska testa köra left/right, men vet inte om mina frontar pallar att köra fullrange utan att det låter skit, men det återstår att se
Postad 23 February 2011 - 16:38
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Kör jag pre out L/R från förstärkaren till L/R till AB3an så distar mina frontar, dom pallar inte trycket vid hög volym. Och kör jag så att förstärkaren hanterar allt, -> pre out L/R till basens LFE, så låter basen knappt något inget djup i den, fattar inte varför.
Så det enda jag alltså kan köra är pre out SW till L/R på basen, vilket är det sämsta alternativet? Men där är det i alla fall tryck i basen, men vad säger ni?
Fattar inte varför basen klipper. Vid introt på Inception, precis när man ser Dicaprio ligga på stranden så klipper den, och i vissa andra fall där basen är hög klipper den, jag fattar inte varför, det låter ju inte bra!
hjälp
Redigerat av suffix, 23 February 2011 - 16:38.
Postad 23 February 2011 - 17:40
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Kör du dina frontar som Large eller small i förstärkaren?
Postad 23 February 2011 - 18:12
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Pre-out L/R från förstärkaren till L/R på basen så måste jag köra Large(fullrange), går inte att ändra då.
Pre-out L/R -> LFE kör jag SMALL, för vill ju inte att dom ska köra fullrange, men detta är ju det sämsta alternativet då det blir filter på filter effekt
Pre-out SW till L/R kör jag SMALL
Postad 27 February 2011 - 17:10
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Pre-out L/R från förstärkaren till L/R på basen så måste jag köra Large(fullrange), går inte att ändra då. Pre-out L/R -> LFE kör jag SMALL, för vill ju inte att dom ska köra fullrange, men detta är ju det sämsta alternativet då det blir filter på filter effekt Pre-out SW till L/R kör jag SMALL
filter på filter effekt är en överdisskuterad myt. Bra baslådor samt förstärkare har inte dessa problem speciellt om du har inställt 100Hz på subben och 80 på förstärkaren. Annars är det väl bäst om du kör pre out -----> subbens L/R, då får du tillgång till allt och det låter bra.
Postad 01 March 2011 - 00:56
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Pre out L/R --> LFE gick inte, för basen försvinner. Testade dock Pre out SW --> LFE, funkar bra. Är detta en bra koppling, pre out SW --> LFE?
Postad 08 March 2011 - 17:44
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
k
Redigerat av suffix, 15 August 2011 - 18:15.
Postad 31 January 2012 - 07:57
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Sparkar igång tråden lite..
Fick tag i en mint acebass3 häromdagen, men trots att jag sätter upp receiverns sw-level på max och kompenserar med att dra ner volymen i subben får jag sätta igång den själv en gång i halvtimmen.. Autopåslaget är grymt okänsligt. Finns det verkligen inget sätt att får den fan att vara igång hela tiden, så man slipper ett autopåslag som inte fungerar? Andra audiopro-subbar jag haft kom med en funktion där jag kunde välja om jag ville använda auto-påslag eller "always on".
Finns den funktionen verkligen inte i acebass 3? Helt galet..
Någon som kommit på en lösning på problemet?
Postad 09 February 2012 - 17:40
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Sorry, det var inget problem..utan bara jag som inte fattar.. Jag hade ställt delningsfrekvensen på 80hz i subben, men på 40hz i receivern så vid tv-ljud och viss musik så fanns helt enkelt ingen info under 40hz.. Jag ändrade till 80hz i receivern och nu hoppar den igång direkt.
Postad 17 January 2015 - 00:41
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Väcker liv i denna tråd! Har en av dessa ståendes i ett medelstort vardagsrum, gott om hyllor tavlor och möbler i rummet. Varje gång jag använder mig av den irriterar jag mig på att någonting saknas. Jag har sittplatsen ungefär precis i mitten av rummet och har efter "kryptest" konstaterat att den står bra där den gör i främre högra hörnet, ca 20-30 cm ut från väggarna. Jag får ut gott om bas men det känns som att det saknas tryck i den, fattas ett ordentligt fundament. När det kommer riktigt djupa toner får jag inte särskilt mycket fysiskt tryck, även när jag höjer volymen tills exkursionen blir för kraftig. Den står mest och mullrar i djupbasen och känns inte särskilt kontrollerad.
Det låter tyvärr som att rummet är uselt akustiskt och väggarna absorberar all basen från subben. En jag känner har samma sub i ett rum av andra proportioner och han får ut BETYDLIGT mer djupbastryck än vad jag får. Det vibrerar i soffa och under fötterna och man riktigt känner fundamentet. Hos honom låter även basen mer distinkt och inte så entonig/fladdrig.
Är det någon som har några tips eller är det bara experimentera som gäller? Som det är nu känns det nästan som att grannen väggen intill får mer bastryck än jag.
Postad 17 January 2015 - 19:30
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Om du placerat och ställt in den rätt så borde du inte ha dessa problem. Låter nästan som att du skulle fått fel på fasen.
Redigerat av Blåtand, 17 January 2015 - 19:31.
Postad 20 January 2015 - 17:38
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Har du mätt basen för att se om du har en puckel nånstans?
Postad 25 January 2015 - 13:35
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Nix, jag har inte mätt den!
Behöver ha subben i hörnet för att få tillräckligt med rumsgain till att producera riktigt låga toner, men då lider ju baskvalitén. Jobbigt detta
Postad 26 January 2015 - 11:20
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
En enkel mätning gör du med en skiva/fil med lite valda frekvenser mellan 120-20 Hz. Skaffa en enkel DB-mätare, den i telefonen duger. Om en frekvens får hela huset att mullra ligger den ofta 6-10 db över den normala kurvan och basen låter då mullrande, långsam och tråkig. Små förflyttningar, ommöbleringar, byte av hörn eller någon form av dsp kan avhjälpa problemet. Samt även basabsorbenter givetvis
Postad 26 January 2015 - 14:50
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Okej, tack för tipset! Det ska jag testa. Eftersom det är vardagsrum finns bara begränsade möjligheter att möblera om och ingen möjlighet alls till absorbenter..
Postad 26 January 2015 - 22:27
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Så är det för många. En dsp löser problemet bra
Postad 14 December 2019 - 21:26
SOGO
-
SOGO
-
Användare
-
-
112 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|