Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 August 2008 - 12:16

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Citerar mej själv igen. Nu har jag hållit på hela dagen i dag och hela kvällen igår. Blir snart tokig... Nu har jag upptäckt att datorns IP inte stämmer överens med IP´n på squeezcenters serverinställningar... Någon som vet hur jag ändrar IP?... Nu snurrar det bara runt i huvet på mej....

Med risk för att låta tjatig, men jag får verkligen inte ordning på det här...Finns det ingen som har koll på hur jag ändrar IP`n och hur jag får tag på PIN koden till boxen..

Tacksam för för svar...

Postad 03 August 2008 - 12:40

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Med risk för att låta tjatig, men jag får verkligen inte ordning på det här...Finns det ingen som har koll på hur jag ändrar IP`n och hur jag får tag på PIN koden till boxen..

Tacksam för för svar...

SqueezeNetwork PIN koden syns på Squeezebox3 displayen när man försöker koppla upp sig mot SqueezeNetwork, jag antar att den i Duet'en syns på fjärrens(Controller) skärm istället. Gör den inte det ?

Vad menar du med att datorns IP inte stämmer med SqueezeCenter's inställningar ?

Har du flera nätverkskort i datorn ?
Var ser du SqueezeCenter's IP ? Är det i web gränssnittet eller i fjärrens(Controller) gränssnitt ?
Var ser du datorns IP ?
Är Duet'en och datorn uppkopplade till olika nätverk eller är de inkopplade till samma trådlösa/trådbundna router ?
Eller har du ingen router utan har kopplat ihop datorn och Duet'en direkt ?

Postad 03 August 2008 - 13:08

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

SqueezeNetwork PIN koden syns på Squeezebox3 displayen när man försöker koppla upp sig mot SqueezeNetwork, jag antar att den i Duet'en syns på fjärrens(Controller) skärm istället. Gör den inte det ?

Vad menar du med att datorns IP inte stämmer med SqueezeCenter's inställningar ?

Har du flera nätverkskort i datorn ?
Var ser du SqueezeCenter's IP ? Är det i web gränssnittet eller i fjärrens(Controller) gränssnitt ?
Var ser du datorns IP ?
Är Duet'en och datorn uppkopplade till olika nätverk eller är de inkopplade till samma trådlösa/trådbundna router ?
Eller har du ingen router utan har kopplat ihop datorn och Duet'en direkt ?

Jag hade problem med mitt internet för ett tag sen.Då fungerade min duet.Och jag hade inga problem att få igång den vid första instalationen. När jag fick igång internet efter strulet fick jag en annan IP adress(kollade på MY IP) gentemot den som som står i "status" i Squeezecenter web gränsnitt.... När jag försökte sätta igång duet efter att min dator inte gick online längre, hittar inte squeezecenter min duet... Så jag tar bort den och försöker installera om den... Det är då den frågar efter PIN koden... Datorn och duete´n går på samma nätverk....Fjärrkontrollen hittar nätverket. Till saken hör att jag betraktar det mest som tur att jag fick igång duet första gången, då jag inte är något datasnille..

Postad 03 August 2008 - 14:39

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag hade problem med mitt internet för ett tag sen.Då fungerade min duet.Och jag hade inga problem att få igång den vid första instalationen. När jag fick igång internet efter strulet fick jag en annan IP adress(kollade på MY IP) gentemot den som som står i "status" i Squeezecenter web gränsnitt.... När jag försökte sätta igång duet efter att min dator inte gick online längre, hittar inte squeezecenter min duet... Så jag tar bort den och försöker installera om den... Det är då den frågar efter PIN koden... Datorn och duete´n går på samma nätverk....Fjärrkontrollen hittar nätverket. Till saken hör att jag betraktar det mest som tur att jag fick igång duet första gången, då jag inte är något datasnille..

Ber om ursäkt, Serverns IP överensstämmer med IP´n som står i squeezecenter... Men Squeezecenter hittar likt förbaskat inte min reciver....

Postad 03 August 2008 - 16:32

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt, Serverns IP överensstämmer med IP´n som står i squeezecenter... Men Squeezecenter hittar likt förbaskat inte min reciver....

1.
Hur har du kopplat exakt ? mellan vilka enheter/switchar/routrar har du nätverkskablar och har du någon trådlös router och i sådana fall vilka enheter är uppkopplade mot den ?

2.
När man slår på receivern så lyser dess lampa beroende på hur långt den kommer i uppkopplingen mot nätet, vart fastnar den ?
Se här för mer info: http://wiki.slimdevi...ontButtonAndLED

Postad 03 August 2008 - 18:07

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

1.
Hur har du kopplat exakt ? mellan vilka enheter/switchar/routrar har du nätverkskablar och har du någon trådlös router och i sådana fall vilka enheter är uppkopplade mot den ?

2.
När man slår på receivern så lyser dess lampa beroende på hur långt den kommer i uppkopplingen mot nätet, vart fastnar den ?
Se här för mer info: http://wiki.slimdevi...ontButtonAndLED

Jag har inte ändrat några kopplingar sen den fungerade första gången. Så där borde inte problemet ligga..

Fjärrkontrollen hittar mitt trådlösa nätverk. När jag kör setup. Den hittar inte recivern automatiskt utan jag måste söka efter den med hjälp av reset knappen på framsidan. Då hittar dom varandra.... När recivern ska koppla upp mot nätverket går det inte. Tror att den som mest har lyst grönt.

Tittar jag i Squeezecenter så har jag ingen Duet där alls... Och jag kan inte lägga till den utan PIN koden... Och den hittar jag inte.. Snacka om moment 22.....

Postad 03 August 2008 - 22:10

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag har inte ändrat några kopplingar sen den fungerade första gången. Så där borde inte problemet ligga..

Fjärrkontrollen hittar mitt trådlösa nätverk. När jag kör setup. Den hittar inte recivern automatiskt utan jag måste söka efter den med hjälp av reset knappen på framsidan. Då hittar dom varandra.... När recivern ska koppla upp mot nätverket går det inte. Tror att den som mest har lyst grönt.

Grönt betyder att de inte ens har kommit så långt så de försöker hitta varandre för Receiver'n lyckas inte koppla upp sig på nätverket (har inte fått någon IP-address), så jag återupprepar frågan:

"Hur har du kopplat exakt ? mellan vilka enheter/switchar/routrar har du nätverkskablar och har du någon trådlös router och i sådana fall vilka enheter är uppkopplade mot den ?"

Så länge Receiver'n inte lyckas koppla upp sig på nätverket (stannard på grönt) spelar det ingen roll hur mycket PIN'koder och IP'adresser du har. Att de hittar varandra i setup läget spelar ingen roll för då har de inte kontakt genom vanliga nätet, då pratar de direkt med varandra.

Så en annan fråga är exakt vilka färger går Receiver lampan igenom och var stannar den upp som det ser ut just nu ?

Det spelar ingen roll vad den gjort tidigare, det som är intressant är hur det ser ut just nu. Det är också intressant om den bara lyser eller om den blinkar i någon färg, eftersom det indikerar olika felkoder som du kan se i länken jag postade.

Slutligen en tredje fråga( om den nu inte besvaras av föregående frågor):
Har du en router eller är både Receivern och datorn inkopplade direkt till bredbandsuttaget med en switch/hub ?
Om de är inkopplade direkt utan någon router, har du tillgång till mer än en IP adress från din bredbandsleverantör ?

(I minst 90% av alla dator relaterade problem så säger sig användaren att de har fungerat tidigare och man har inte ändrat något och det har plötsligt slutat fungera, i de allra av flesta fallen brukar det sluta med att man upptäcker att man hade ändrat något men man kommer antingen inte ihåg det eller också har man inte insett att det betydde något.)

Postad 04 August 2008 - 06:55

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Grönt betyder att de inte ens har kommit så långt så de försöker hitta varandre för Receiver'n lyckas inte koppla upp sig på nätverket (har inte fått någon IP-address), så jag återupprepar frågan:

"Hur har du kopplat exakt ? mellan vilka enheter/switchar/routrar har du nätverkskablar och har du någon trådlös router och i sådana fall vilka enheter är uppkopplade mot den ?"

Så länge Receiver'n inte lyckas koppla upp sig på nätverket (stannard på grönt) spelar det ingen roll hur mycket PIN'koder och IP'adresser du har. Att de hittar varandra i setup läget spelar ingen roll för då har de inte kontakt genom vanliga nätet, då pratar de direkt med varandra.

Så en annan fråga är exakt vilka färger går Receiver lampan igenom och var stannar den upp som det ser ut just nu ?

Det spelar ingen roll vad den gjort tidigare, det som är intressant är hur det ser ut just nu. Det är också intressant om den bara lyser eller om den blinkar i någon färg, eftersom det indikerar olika felkoder som du kan se i länken jag postade.

Slutligen en tredje fråga( om den nu inte besvaras av föregående frågor):
Har du en router eller är både Receivern och datorn inkopplade direkt till bredbandsuttaget med en switch/hub ?
Om de är inkopplade direkt utan någon router, har du tillgång till mer än en IP adress från din bredbandsleverantör ?

(I minst 90% av alla dator relaterade problem så säger sig användaren att de har fungerat tidigare och man har inte ändrat något och det har plötsligt slutat fungera, i de allra av flesta fallen brukar det sluta med att man upptäcker att man hade ändrat något men man kommer antingen inte ihåg det eller också har man inte insett att det betydde något.)

Tack för att du tar dej tid!

När jag kör "setup reciver" blinkar den sakta rött för att efter ett tag bli gul. Sen blir den grön en stund för att övergå till blå....

Som jag sa tidigare jag är rätt dålig på datatermer, men jag har en router. när jag installerade boxen första gången följde jag anvisningarna som följde med, öppnade portar i brandväggen osv. Då fick jag allt att funka! Utan problem....Har ett trådlöstnätverkskort i datorn.. om det är till nån hjälp....

Därför tänkte jag efter att det började strula, att det bara var att avinstallera och installera om... Öppnade tom. ett nytt konto... Känns som om jag verkligen har sumpat rubbet....

Postad 04 August 2008 - 07:33

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Tack för att du tar dej tid!

Därför tänkte jag efter att det började strula, att det bara var att avinstallera och installera om... Öppnade tom. ett nytt konto... Känns som om jag verkligen har sumpat rubbet....

Du hittar lite felsökningsguider på SlimDevices sida, exempelvis här:
Frequently Asked Questions för Duet
Eller om du vill prata med någon:
Logitech's telefonsupport

Om det inte hjälper vore det bra om du kunde svara på följande frågor:
1. Sitter det någon nätverkskabel mellan Duet(receivern) och routern ?
2. Sitter det någon nätverkskabel mellan datorn(som kör SqueezeCenter) och routern ?
3. Har du igång någon brandvägg på datorn (exempelvis Windows inbyggda) och har du i sådana fall öppnat för SqueezeCenter i den ? (Titta i Kontrollpanelen i brandväggsinställningarna, tror fliken heter "Undantag" eller något liknande)
4. Kan du surfa med datorn, d.v.s. kommer du åt internet ?
5. Har du valt att Duet(Receivern) skall kommunicera trådlöst eller med kabel (förutsatt att du nu har nätverkskabel förstås) ?
6. Jag förmodar att du inte aktiverat någon s.k. MAC filtrering i routern ? (Har du gjort det måste du lägga in receiverns MAC address där)
7. Är SqueezeCenter på datorn startad när du startar Duet'en ?
8. Kan du välja Duet(Recievern) på fjärren(Controller) ?
9. Har du testat nollställa Duet(Receivern) till fabriksläge och göra om installationen från början ? (Man håller in knappen mer än 6 sekunder tills den börjar blinka snabbt rött och sen måste du från Controller välja att konfigurera den igen som du gjorde första gången)

Postad 04 August 2008 - 09:01

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Du hittar lite felsökningsguider på SlimDevices sida, exempelvis här:
Frequently Asked Questions för Duet
Eller om du vill prata med någon:
Logitech's telefonsupport

Om det inte hjälper vore det bra om du kunde svara på följande frågor:
1. Sitter det någon nätverkskabel mellan Duet(receivern) och routern ?
2. Sitter det någon nätverkskabel mellan datorn(som kör SqueezeCenter) och routern ?
3. Har du igång någon brandvägg på datorn (exempelvis Windows inbyggda) och har du i sådana fall öppnat för SqueezeCenter i den ? (Titta i Kontrollpanelen i brandväggsinställningarna, tror fliken heter "Undantag" eller något liknande)
4. Kan du surfa med datorn, d.v.s. kommer du åt internet ?
5. Har du valt att Duet(Receivern) skall kommunicera trådlöst eller med kabel (förutsatt att du nu har nätverkskabel förstås) ?
6. Jag förmodar att du inte aktiverat någon s.k. MAC filtrering i routern ? (Har du gjort det måste du lägga in receiverns MAC address där)
7. Är SqueezeCenter på datorn startad när du startar Duet'en ?
8. Kan du välja Duet(Recievern) på fjärren(Controller) ?
9. Har du testat nollställa Duet(Receivern) till fabriksläge och göra om installationen från början ? (Man håller in knappen mer än 6 sekunder tills den börjar blinka snabbt rött och sen måste du från Controller välja att konfigurera den igen som du gjorde första gången)

1. Nej, datorn står på övervåningen och recivern på nedervåningen. ( dom hittade varandra trådlöst förut)
2. Ja.. Inget jag har ändrat sen första installationen.
3. Ja, har öppnat 3 portar enl. beskrivningen. Och 1 för squeezecenter...
4. Ja
5. Var gör jag det?
6. Nej, vet inte om jag gjorde det första gången heller, var gör jag det?
7. Ja
8. ja, efter setup..
9 Ja, men den hittar inte nätverket..

Tack än en gång...

Postad 04 August 2008 - 09:29

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

3. Ja, har öppnat 3 portar enl. beskrivningen. Och 1 för squeezecenter...

Kan du testa stänga av Windows brandväggen temporärt och se om de får kontakt om du gör det ?

5. Var gör jag det?

Jag har för mig att man får göra det vid den första konfigureringen av Receiver'n, d.v.s. även när man återställer den till fabriksinställningarna och konfigurerar den. Jag antar att du får upp tillgängliga trådlösa nätverk och hittar igen ditt eget och valt det ?

6. Nej, vet inte om jag gjorde det första gången heller, var gör jag det?

Det är i routerns inställningar, exakt hur det ser ut beror på vilken router du har. Men om du inte känner igen det har du troligen inte gjort det och då borde det vara lugnt.

9 Ja, men den hittar inte nätverket..

Genom att receiver lampan lyser blått så tyder dock det mesta på att det är något strul med Windows brandväggen som ställer till det, så testa deaktivera den först.

Fungerar det förresten att från fjärren(Controller) välja receivern och välja att koppla upp den mot SqueezeNetwork ?

Om det inte hjälper att slå av brandväggen och inte går att koppla upp sig mot SqueezeNetwork, så tror jag du skulle prova att återställa den till fabriksinställningarna genom att hålla in knappen på receivern 6 sekunder till lampan blinkar rött snabbt. Notera sedan ALLT du gör och vilka färger lampan lyser med.

Jag har bara gjort installationen en gång själv, sen har den bara fungerat, så jag kommer inte ihåg exakt vad man valde och hur det såg ut. Jag har dock för mig att man får välja vilket nätverk den skall använda, troligen så får du inte välja mellan trådlöst och kabel eftersom du inte har någon kabel inkopplad, utan du får bara välja vilket trådlöst nätverk.

Hittar den inget trådlöst nätverk så kanske problemet är att den inte hittar något trådlöst nätverk, detta beror i sådana fall troligen på att signalen från routern är för svag. Testa i sådana fall flytta receivern närmare routern temporärt.

Om du har ställt in routern att kryptera ditt trådlösa nätverk med WPA, WEP eller liknande så måste du ange rätt lösenord/nyckel i receivern.

Får du inte det att fungera så skulle jag temporärt testa flytta recevern nära routern och sedan koppla in den temporärt med en vanlig nätverkskabel och köra om konfigurationen från fabriksinställningarna. Fungerar det då så vet du att det är uppkopplingen mot trådlösa nätverket som strular.

Postad 04 August 2008 - 10:31

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Kan du testa stänga av Windows brandväggen temporärt och se om de får kontakt om du gör det ?

Jag har för mig att man får göra det vid den första konfigureringen av Receiver'n, d.v.s. även när man återställer den till fabriksinställningarna och konfigurerar den. Jag antar att du får upp tillgängliga trådlösa nätverk och hittar igen ditt eget och valt det ?

Det är i routerns inställningar, exakt hur det ser ut beror på vilken router du har. Men om du inte känner igen det har du troligen inte gjort det och då borde det vara lugnt.

Genom att receiver lampan lyser blått så tyder dock det mesta på att det är något strul med Windows brandväggen som ställer till det, så testa deaktivera den först.

Fungerar det förresten att från fjärren(Controller) välja receivern och välja att koppla upp den mot SqueezeNetwork ?

Om det inte hjälper att slå av brandväggen och inte går att koppla upp sig mot SqueezeNetwork, så tror jag du skulle prova att återställa den till fabriksinställningarna genom att hålla in knappen på receivern 6 sekunder till lampan blinkar rött snabbt. Notera sedan ALLT du gör och vilka färger lampan lyser med.

Jag har bara gjort installationen en gång själv, sen har den bara fungerat, så jag kommer inte ihåg exakt vad man valde och hur det såg ut. Jag har dock för mig att man får välja vilket nätverk den skall använda, troligen så får du inte välja mellan trådlöst och kabel eftersom du inte har någon kabel inkopplad, utan du får bara välja vilket trådlöst nätverk.

Hittar den inget trådlöst nätverk så kanske problemet är att den inte hittar något trådlöst nätverk, detta beror i sådana fall troligen på att signalen från routern är för svag. Testa i sådana fall flytta receivern närmare routern temporärt.

Om du har ställt in routern att kryptera ditt trådlösa nätverk med WPA, WEP eller liknande så måste du ange rätt lösenord/nyckel i receivern.

Får du inte det att fungera så skulle jag temporärt testa flytta recevern nära routern och sedan koppla in den temporärt med en vanlig nätverkskabel och köra om konfigurationen från fabriksinställningarna. Fungerar det då så vet du att det är uppkopplingen mot trådlösa nätverket som strular.

Stängde av brandväggen och provade igen... När jag sätter igång får jag köra "setup" i fjärren. Då hittar den nätverket varje gång utan problem.. Den står precis bredvid recivern. Jag måste söka upp recivern genom att trycka på knappen tills den blinkar sakta rött. Då hittar dom varandra.

När jag då vä'ljer min reciver med fjärren blinkar den rött sen gult, grönt och efter ett tag blått.Sen blir den röd igen och säjer att den inte kan " connect to your wireless network"

"Om du har ställt in routern att kryptera ditt trådlösa nätverk med WPA, WEP eller liknande så måste du ange rätt lösenord/nyckel i receivern."

Är det wireless key? I såna fall har jag gjort det i fjärren... Går det att göra det i mottagaren oxå?

i squeezecenter står det att jag inte har någon duet inkopplad... Det går inte att koppla upp recivern mot SqueezeNetwork....

Postad 04 August 2008 - 12:28

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Tjo,

coxi:

Av nån konstig anledning så tappade min duett kontakten med nätverket för en stund sen. Provade o starta om allt, datorn, squeezecenter o controllern men inget hjälpte. Sista grejen jag testade var att göra recievern strömlös(dra ut sladden mao) o se, det hjälpte! Jag gissar att du redan testat detta men har du inte det så kanske det vore lämpligt
:)

Lycka till

//Jonas

Postad 04 August 2008 - 12:38

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Tjo,

coxi:

Av nån konstig anledning så tappade min duett kontakten med nätverket för en stund sen. Provade o starta om allt, datorn, squeezecenter o controllern men inget hjälpte. Sista grejen jag testade var att göra recievern strömlös(dra ut sladden mao) o se, det hjälpte! Jag gissar att du redan testat detta men har du inte det så kanske det vore lämpligt
:)

Lycka till

//Jonas

verkar som det går nån nätverksepidemi :) ... Jag har testat den varianten oxå, med sladden. Men tack iaf..

Postad 04 August 2008 - 14:15

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

"Om du har ställt in routern att kryptera ditt trådlösa nätverk med WPA, WEP eller liknande så måste du ange rätt lösenord/nyckel i receivern."

Är det wireless key? I såna fall har jag gjort det i fjärren... Går det att göra det i mottagaren oxå?

i squeezecenter står det att jag inte har någon duet inkopplad... Det går inte att koppla upp recivern mot SqueezeNetwork....

Det låter definitivt som att det är något strul med trådlösa nätverkskopplingen, skulle du kunna testa på PC'n dra igång en SoftSqueeze spelare. Du hittar start länken under "Extras" i SqueezeCenter's web gränssnitt. När du dragit igång den testar du sedan med Controller(fjärren) om du kan prata med SqueezeCenter och välja SoftSqueeze spelaren och testa sedan browsa omkring bland din musik och välja något att spela. Om detta fungerar innebär det att de trådlösa nätverket i alla fall fungerar.
Att du ser receiver i fjärren betyder inte att trådlösa nätet fungerar eftersom de pratar direkt med varandra i installationsskedet utan att gå via den trådlösa routern.

Om Controller(fjärren) fungerar mot trådlösa nätverket skall den föra över sina inställningar till Receiver när du konfigurerar upp Receiver, d.v.s. du konfigurerar inte upp Receiver separat.

Jag tycker spontant att du borde testa koppla in Receiver med en nätverkskabel till routern för att kontrollera så att den fungerar med nätverkskabel.

Vad är det förresten för märke/modell på routern ?

Postad 04 August 2008 - 18:44

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Det låter definitivt som att det är något strul med trådlösa nätverkskopplingen, skulle du kunna testa på PC'n dra igång en SoftSqueeze spelare. Du hittar start länken under "Extras" i SqueezeCenter's web gränssnitt. När du dragit igång den testar du sedan med Controller(fjärren) om du kan prata med SqueezeCenter och välja SoftSqueeze spelaren och testa sedan browsa omkring bland din musik och välja något att spela. Om detta fungerar innebär det att de trådlösa nätverket i alla fall fungerar.
Att du ser receiver i fjärren betyder inte att trådlösa nätet fungerar eftersom de pratar direkt med varandra i installationsskedet utan att gå via den trådlösa routern.

Om Controller(fjärren) fungerar mot trådlösa nätverket skall den föra över sina inställningar till Receiver när du konfigurerar upp Receiver, d.v.s. du konfigurerar inte upp Receiver separat.

Jag tycker spontant att du borde testa koppla in Receiver med en nätverkskabel till routern för att kontrollera så att den fungerar med nätverkskabel.

Vad är det förresten för märke/modell på routern ?

När jag går in i fjärren och väljer "settings" och "musicsource" kan jag välja mellan SqueezeNetwork och "other server"..
Men det händer inte ett smack när jag väljer SqueezeNetwork....

Kollar jag på Network status på fjärren är den iaf. "connected"

På "remote Login" finns det en ruta som heter enable SSH. Ska den vara ikryssad...?

Jag har 3com router.. Det vet jag :(

Postad 04 August 2008 - 18:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Skit i Squeezenetwork för stunden i alla fall, tills du fått det lokala att fungera!

Postad 04 August 2008 - 19:10

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Inväntar min Duet som bör komma imorgon (tis) eller onsdag. Nu kliar det minst sagt i fingrarna. :(

Postad 04 August 2008 - 19:32

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

På "remote Login" finns det en ruta som heter enable SSH. Ska den vara ikryssad...?

Spelar ingen roll, det är något helt annat.
Typiskt är det utvecklare som har den ikryssat när de vill ladda upp ny programvara till fjärren, vanliga användare har normalt inga behov att ha den ikryssad men det spelar ingen roll om de har det.

Mitt tips är fortfarande att testa med kabel, fungerar det då vet du definitvt att det är något med den trådlösa kopplingen.

Vill du komma igång snabbare är ett tips att slå en signal till Logitech's support telefon, de kan säkert ge dig mer detaljerad handledning då de säkert har erfarenhet från liknande problem.

Postad 04 August 2008 - 19:46

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll, det är något helt annat.
Typiskt är det utvecklare som har den ikryssat när de vill ladda upp ny programvara till fjärren, vanliga användare har normalt inga behov att ha den ikryssad men det spelar ingen roll om de har det.

Mitt tips är fortfarande att testa med kabel, fungerar det då vet du definitvt att det är något med den trådlösa kopplingen.

Vill du komma igång snabbare är ett tips att slå en signal till Logitech's support telefon, de kan säkert ge dig mer detaljerad handledning då de säkert har erfarenhet från liknande problem.

Tack Erlandi för all din tid och hjälp... Jag ska prova att installera om rubbet en gång till från scratch.. Sen blir det supporten om det inte funkar.... :(

Postad 04 August 2008 - 21:15

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Nu har det löst sej... troligen fick sej routern en smäll när det åskade för ett tag sen...Och började uppenbarligen leva sitt eget liv. Jag kopplade ur den och satte igång den igen och allting bara funkar :(

Jag vill tacka dej en gång till, Erlandi, för supporten...

Hälsar
/johan

Postad 05 August 2008 - 12:28

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Finns det nån mjukvara till Symbian S60 som kan styra squeezebox?

Postad 05 August 2008 - 13:59

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Alltså. när det gäller batteritiden.

Den är verkligen väldigt, väldigt dålig.

Vi kan inte ens sitta på en förfest, som är kanske en tre, fyra timmar utan att det laddar ut.

Givet att då sitter vi ju och bläddrar konstant och byter låtar.

Men, med tanke på storleken av kontrollern och skärmens litenhet borde det inte vara några stora problem. Desutom borde den ju kunna dra mindre ström ju närmare stationen den är.

Jag misstänker att en enhet som har ganska hög förbrukning i mitt fall dessutom belönats med ett dåligt batteri. :)

Redigerat av Unregistered02d8e9f3, 05 August 2008 - 14:00.

Postad 05 August 2008 - 14:50

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en Duet idag som komplement till min SB3. Det Jag har väl inte hunnit hårdtesta än så länge men det gick väldigt smidigt att få igång den i varje fall. Skönt att kunna styra musiken i flera rum med samma fjärrkontroll också.

Postad 05 August 2008 - 18:56

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Sitter här med squeezecenter duett och har samma problem som han ovanför. Kopplat den till trådlösa närverket och den hittar närverket (steg 1 och kopplar upp sig) men sen är det stopp. Efter ett otal reset kommer jag till music source och fått valet min dator eller squeezebox men sen är det stopp. Väljer squeezebox network men den kan inte koppla upp sig. Väljer mitt närverk samma sak Fjärren kan inte koppla upp sig mot recivern. Lampan blir blå
Detta har jag gjort:
1. Kopplat upp mig med sladd och fick det att fungera efter minst 10 försök
2. Kopplat från alla säkerhetsinställningar i router och windowsbrandväggen. Hittar fortfarande inte boxen. Provat minst 20 gånger med reset, strömlsadd allt. (tror jag)
3. I datorn hittas ingen player i squeeze center 7,1
4. Ringt logitech support som skulle komma tillbaka då de inte visste vad som var felet
5. Fortsatt prova med en annan router. Samma problem. En bärbar dator har inga problem att koppla upp mot routern.

Någon som har ett förslag??

Postad 05 August 2008 - 21:31

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Någon som har ett förslag??

Lyser lampan på Duet'en på exakt samma sätt som för coxi eller stannar den på någon annan färg än blå i ditt fall ?

Postad 05 August 2008 - 22:56

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Den stannar på blå. I status får jag meddelandet kopplad till nätverket men när jag i andra steget skall koppla till boxen stannar den på blå.
Jag har nu kört den på kabel och då fungerar det perfekt. Tänkte ha boxen på ett ställe som är lite svårt att nå för ett trådlöst närverk och istället köra genom elnätet. Blir det inte samma som att köra med kabel? Då borde det fungera

Postad 06 August 2008 - 05:51

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Den stannar på blå. I status får jag meddelandet kopplad till nätverket men när jag i andra steget skall koppla till boxen stannar den på blå.
Jag har nu kört den på kabel och då fungerar det perfekt. Tänkte ha boxen på ett ställe som är lite svårt att nå för ett trådlöst närverk och istället köra genom elnätet. Blir det inte samma som att köra med kabel? Då borde det fungera

Jo, kör du via elnätet bör det ur Duet'ens synvinkel fungera på samma sätt som när du kör via kabel.

Postad 06 August 2008 - 07:58

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Nu har det löst sej... troligen fick sej routern en smäll när det åskade för ett tag sen...Och började uppenbarligen leva sitt eget liv. Jag kopplade ur den och satte igång den igen och allting bara funkar :)

Jag vill tacka dej en gång till, Erlandi, för supporten...

Hälsar
/johan

Läste diskusionen lite för sent.. hade tänkt föreslå att starta om routern. I 99 fall av 100 är det trådlösa nätverket som strular.
Wlan är en bra grej, men den har sina brister. Speciellt dagens hemmaprodukter som är ganska lågbudgetprylar egentligen om vi jämför med komersiella nätverksprodukter som kostar en bit över 100'!

Alla som har idiotproblem som detta bör testa att dra ur strömkontakten från routern och låta den starta om, ibland brukar jag få starta om min 3-4 ggr innan den botar normalt. :lol: Men när den väl är igång så funkar den klockrent. Kan nämna att jag har en DLink DGL-4200 och det var inte den billigaste på marknaden när jag köpte den.

Även SB'n har en hel del buggar kvar som resulterar i att den måste startas om med jämna mellanrum, än har jag aldrig behövt göra det med min då den är kopplad via min förstärkare och strömen alltid slås av då jag slår av förstärkaren.

Postad 06 August 2008 - 16:23

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
MUMMA! Vilken leksak! Kan knappt släppa den ur blicken. ;)

Postad 08 August 2008 - 11:00

juan_lasergun
  • juan_lasergun
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tydligen fungerar det bara i USA, UK och Tyskland än så länge. :P

Såg att de skjuter upp stödet för uppspelning direkt i kontrollen. Det skulle egentligen varit med i 7.2 i slutet av augusti, får hoppas på 7.3 i stället... :) ;)

att spela upp musik från last.fm (my radio station, my recommendations, my neighbourhood) funkar fint om man loggar in på squeezenetworks och anger att man bor i USA :-) än så länge ... (själva scrobblingen har alltid funkat ändå).

Postad 08 August 2008 - 16:32

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Har en skum "bugg" som jag inte sett förut. Har taggat en del album med Tag and Rename. Coverfilen ligger både i mp3:an och som "folder.jpg". Efter en "rescan" så finns albumen med under "albums" men ingen bild till omslaget varken där eller i controllern. Klickar jag in mig på albumen var för sig och sedan till baka till översikten så finns bilderna där. Inget livsavgörande problem men lite irriterande om man har gjort ett ryck och taggar 30 album och måste in och klicka på varje album var för sig för att se bilden.

Postad 10 August 2008 - 11:31

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Nu har jag jobbat med dueten och lärt mig en del om vad det kan vara när det inte funkar.
Portarna 3483 och 9000 måste öppnas i routern. De är stängda som "default" i min Belkin N1. Då kommer nästa problem som jag uppfattar det. Duetens fjärr och box tar 2 IP adresser men om de öppnas och routern kör DHCP så kommer squeezeboxens IP adresser at skifta och då blir rätt portar - till rätt IP inte öppnade. Lösningen 'är att använda statiska IP adresser. Jag är ingen dataexpert men kanske någon annan kan svara vilket som är enklast eller om jag resonerar fel

Boxen stöder INTE nätverket genom eluttaget det måste vara trådlöst eller kopplas direkt till en dators ethernetutgång

Mitt problem nu är att mitt trådlösa inte täcker den yta där jag vill koppla in squeezeboxen. Mottagningen är för svag och inte stabil. Kan det räcka med en större antenn eller är det en extender som gäller?

Blå lampa betyder att den är inkopplad på nätverket

Postad 10 August 2008 - 11:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Bara att binda prylarna till mac-adressen och köra dhcp ändå. Så kör jag.

Såhär ser det ut i min d-link

Bifogad fil  untitled.JPG   58.66K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 August 2008 - 13:09

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
jag undrar hur man ska sortera musiken för att man ska se covers när man blädrar? jag har musiken på min nas som jag kör slimsever på, ska man göra en map för varje artist osv? mvh/nicke

Postad 10 August 2008 - 18:02

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

jag undrar hur man ska sortera musiken för att man ska se covers när man blädrar? jag har musiken på min nas som jag kör slimsever på, ska man göra en map för varje artist osv? mvh/nicke

Lägg alla låtar som hör till ett visst album i en och samma katalog, i övrigt spelar det inte så stor roll.
När man har samlingsalbum bör man alltså helst inte lägga dem under respektive artist, utan om man vill ha en filstruktur som är uppdelad per artist är det bättre att ha en "Various Artists" katalog där man har underkataloger för respektive samlingsalbum.

Album covers läggs i respektive albums mapp som en "cover.jpg" eller "folder.jpg" (om jag minns rätt) eller också kan man lägga in album covern i en speciell tag i själva musik filerna.

Postad 10 August 2008 - 18:11

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Nu har jag jobbat med dueten och lärt mig en del om vad det kan vara när det inte funkar.
Portarna 3483 och 9000 måste öppnas i routern. De är stängda som "default" i min Belkin N1. Då kommer nästa problem som jag uppfattar det. Duetens fjärr och box tar 2 IP adresser men om de öppnas och routern kör DHCP så kommer squeezeboxens IP adresser at skifta och då blir rätt portar - till rätt IP inte öppnade. Lösningen 'är att använda statiska IP adresser. Jag är ingen dataexpert men kanske någon annan kan svara vilket som är enklast eller om jag resonerar fel

Som Martin beskriver så är enklaste att i routern speca ett antal statiska IP-adresser, då behöver du inte göra något speciellt i själva enheterna som skall kopplas in utan de får då automatiskt samma IP varje gång.

Det jag inte förstår är varför du måste öppna portar i routern, har du Duet'en och Controller'n på ett annat nät än datorn som kör SqueezeCenter ?
Om de alla är inkopplade till samma router skall du inte behöva öppna några portar.

Boxen stöder INTE nätverket genom eluttaget det måste vara trådlöst eller kopplas direkt till en dators ethernetutgång

Vet du varför det inte fungerar genom eluttaget ?
Är det någon inkompatibilitet med eluttags nätverksenheterna eller är det något annat ?
Spontant känns det som att det inte borde spela någon roll om nätverket går över elkablarna eller om det går över vanliga nätverkskablar.

Om du misstänker att det är någon inkompatibilitet kan det vara bra att registrera det som en felrapport på http://bugs.slimdevices.com, då kan Logitech försöka fixa det till en framtida version. Kom i sådana fall ihåg att ange exakt modellbetäkning på eluttagsnätverksprodukterna du använder och vilken firmware version du kör i din Duet.

Mitt problem nu är att mitt trådlösa inte täcker den yta där jag vill koppla in squeezeboxen. Mottagningen är för svag och inte stabil. Kan det räcka med en större antenn eller är det en extender som gäller?

Omöjligt att säga vad som ger bäst resultat, du måste nog testa och se.

Postad 10 August 2008 - 18:26

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Nu har ju inte jag en Duet, men jag kör min SB2 över elnätet i mitt hus och det har fungerat utmärkt. Jag använder

Postad 10 August 2008 - 19:10

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Firmware uppdateringar kan definitivt göra skillnad, under beta test perioden så fanns det exempelvis inget strömslarläge så då räckte batteriet ännu kortare.
Så har man tur kan det kanske bli bättre på sikt, jag är dock personligen lite skeptisk till om man skall hoppas på det genom att Controllern kommer att utökas med ytterligare funktioner, exempelvis möjlighet att spela upp musik genom hörlursuttaget som finns i den.

Enligt roadmappen så kommer det i SqueezeCenter 7.3 (preliminär release 2008-11-01) någon som kallas Audio playback on the SqueezeboxController. Jag tolkar det som att hörlursuttaget kommer till användning då.

Redigerat av anders.markstrom, 10 August 2008 - 19:13.

Postad 10 August 2008 - 19:23

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Har en skum "bugg" som jag inte sett förut. Har taggat en del album med Tag and Rename. Coverfilen ligger både i mp3:an och som "folder.jpg". Efter en "rescan" så finns albumen med under "albums" men ingen bild till omslaget varken där eller i controllern. Klickar jag in mig på albumen var för sig och sedan till baka till översikten så finns bilderna där. Inget livsavgörande problem men lite irriterande om man har gjort ett ryck och taggar 30 album och måste in och klicka på varje album var för sig för att se bilden.

Jag hade samma problem ett bra tag och konstaterade att det funkar om man kör "Clear Library and scan everything" och samtidigt låter bli att använda SqueezeCenter under tiden den scannar. För enkelheten skull ställde jag in SqueezeCenter functionen "Rescan Music Library" att köra varje natt med "clear and rescan".

Postad 10 August 2008 - 19:56

erajack
  • erajack
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Squeezebox är något som min chef Bo Hansson pratar om. Snart kommer han att ha några.
Ni kan gå in på www.rauna.com så länge.

Postad 11 August 2008 - 21:43

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
någon som kan säga lite på rak arm vad jag gör fel när jag har scannat min hårdisk efter filer och den har hittat en hel del men om jag då tar ett album så visar den att låt nr 1, 3, 5, 7 finns men inte dem andra och dem ligger där så e det på många album alla låtarna kommer inte med sen visningen av omslagen e helt fucked up.

och ett exempel är sök artist så klickar jag på aerosmith sen kommer det upp inget album klickar jag då på den så kommer det upp ett omslag med the animals på men under där står det Areosmith-Dream On ....dessutom har jag fler låtar med den men dem visas inte då??

fattar inget

någon som gör det?

Postad 12 August 2008 - 02:25

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

någon som kan säga lite på rak arm vad jag gör fel när jag har scannat min hårdisk efter filer och den har hittat en hel del men om jag då tar ett album så visar den att låt nr 1, 3, 5, 7 finns men inte dem andra och dem ligger där så e det på många album alla låtarna kommer inte med sen visningen av omslagen e helt fucked up.

och ett exempel är sök artist så klickar jag på aerosmith sen kommer det upp inget album klickar jag då på den så kommer det upp ett omslag med the animals på men under där står det Areosmith-Dream On ....dessutom har jag fler låtar med den men dem visas inte då??

fattar inget

någon som gör det?

Låter som att det mest troligt är något galet med taggningen av dina musik filer.

Vilket program använder du för att tagga/rippa musikfilerna ?
Vilket format använder du på musikfilerna ? mp3 ?

Postad 12 August 2008 - 09:35

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

<snip>

Blå lampa betyder att den är inkopplad på nätverket

Det finns inga produkter som stöder nätverk genom eluttag, däremot finns det adaptrar som låter en att använda elnätet som ethernetkablage, dessa har en nätverksport som man sedan kopplar en vanlig CAT-kabel mellan eluttaget och produkten, typ boxen.

Värt att nämnas att sändande eluttag och mottagande eluttag bör/måste vara på samma fas, så det är inte alltid det går att förlänga nätverkskabeln på detta sätt...

Postad 12 August 2008 - 11:10

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
alla mina mp3 er nerladdade så har inte rippat några finns det något bra program som fixar till röran eller behöver jag sitta och ändra namn och så på 2600 låtar? fans där inte en funktion som gör att när man spelar upp en låt så hämtar boxen själv omslaget?

Postad 12 August 2008 - 15:34

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Det finns inga produkter som stöder nätverk genom eluttag, däremot finns det adaptrar som låter en att använda elnätet som ethernetkablage, dessa har en nätverksport som man sedan kopplar en vanlig CAT-kabel mellan eluttaget och produkten, typ boxen.

Värt att nämnas att sändande eluttag och mottagande eluttag bör/måste vara på samma fas, så det är inte alltid det går att förlänga nätverkskabeln på detta sätt..

Jag provade med adaptrar men det flimrande bara till på valet ethetnet/trådlöst på squeezeboxen och sen försvann valet ethernet. (Ja kabeln var inkopplad) Frågade Logitechs support och de sa att squeezeboxen inte stödde nätverk genom elnätet.

Det jag inte förstår är varför du måste öppna portar i routern, har du Duet'en och Controller'n på ett annat nät än datorn som kör SqueezeCenter ?
Om de alla är inkopplade till samma router skall du inte behöva öppna några portar.

Boxen fungerar nu då jag flyttade routern till andra sidan huset. Nya hål i väggar och långa kablar till den stationära datorn. När jag öppnade portarna och låste till Mac adressen fungerar allt. Tack till er på forumet som visade hur det går till för logitechs instruktioner är ganska torftiga.

Så nu skall det spelas..

Postad 12 August 2008 - 17:04

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

alla mina mp3 er nerladdade så har inte rippat några finns det något bra program som fixar till röran eller behöver jag sitta och ändra namn och så på 2600 låtar? fans där inte en funktion som gör att när man spelar upp en låt så hämtar boxen själv omslaget?

Lite jobb kan du väl kosta på dig att lägga ner när du har snott musiken? Jag använder programmet Mp3tag för att fixa taggarna som inte blir rätt vid rippningen och omslagen brukar jag hämta från discogs.com.

Om det är musik som är ok att ladda ner så ber jag om ursäkt.

Postad 12 August 2008 - 17:11

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Tag & Rename är väl det program som har fått bäst omdöme när det gäller att fixa till taggar och omslag till musikfiler. Det kostar en slant men är vät vaernda krona enligt mig... Tag & Rename kan kolla mot dom större databaserna på nätet och hämta omslag, fixa till taggar, filnamn, kataloger m.m. så det blir ordning på biblioteket. Det är dock tyvärr inte bara att trycka på en knapp. Det är ganska mycket jobb att fixa till taggar i oordning. Fast dåligt taggade album förstör 90% (minst) av nöjet att lyssna på musik med Squeezeboxen...

Postad 12 August 2008 - 19:52

Profeten
  • Profeten
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

omslagen brukar jag hämta från discogs.com.

Tack! Måste man döpa jpg filen till något speciellt för att det ska funka? Typ cover.jpg eller liknande, eller söker programmet automatiskt i mappen efter jpg filer där mp3orna ligger?

Postad 12 August 2008 - 20:00

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Tack! Måste man döpa jpg filen till något speciellt för att det ska funka? Typ cover.jpg eller liknande, eller söker programmet automatiskt i mappen efter jpg filer där mp3orna ligger?

Döp filen till cover.jpg (jag tror att det fungerar med folder.jpg också).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.