Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio rx 6 och rx 8

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Bronze BRFX (Surroundhögtalare) 1 9.173912 (22) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9.630434 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9.711538 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX-FX (Surroundhögtalare) 5 9.380952 (20) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9.666666 (38) Inga priser
37 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 2 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 11 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 12 år sedan
Bulten på RX-FX (2 inlägg) 12 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 12 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 13 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 13 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
Ang placering av två par MA RXFX (3 inlägg) 13 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 13 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 14 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 14 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 15 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 15 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 15 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 16 år sedan
Bi eller Di poler som fungerar bra som bakhögtalare (12 inlägg) 16 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 16 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 16 år sedan
surroundfunderingar... (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 28 September 2010 - 14:48

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ni som äger ett par rx6 eller rx8 vad kör ni för förstärkare? Läst att dom ska vara lättdrivna men tänkte höra lite vad gemene man har valt.

Är själv student och efter sommaren är slut så blir det ett par RX8 men har inte hittat "min" förstärkare ;)

EDIT: Såg att SR6005 från Marantz kommer ut snart, ett minus med bara två hdmi ut. :)

"Bara" 2 HDMI ut!?!? :P Hur många behöver du då? :D
Tror nog att 2 HDMI ut räcker gott och väl för dom allra flesta.

Postad 28 September 2010 - 21:25

Snotax
  • Snotax
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
SR6005 har bara EN hdmi ut.

Postad 09 October 2010 - 17:04

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har kikat på MA RX6 och Elac 207A samt XTZ 99.36.

Min budget låg från början på 5000kr nu 10.000kr.

Jag har ingen chans att provlyssna någon av dom.
Jag har en Onkyo 608 och hade tänkt att använda dom till film och musik, Vilken är bäst?

Postad 13 October 2010 - 17:36

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har nu beställt Monitor Audio RX6 och Monitor Audio Silver RX Center ;).

Stort eloge till Reference Audio som jag aldrig handlat av förut mer beröm och intryck av högtalare kommer när allt är framme.

Men än så länge kan jag säga att dom har kompetent personal med god och snabb service.

Postad 13 October 2010 - 18:38

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Du valde rätt...

Postad 13 October 2010 - 18:47

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Du valde rätt...

:) skulle vara rätt coolt att koppla sin elgitarr till förstärkaren och höra ljudet från Monitor Audio högtalarna.
Går det på något sätt?

Jag vet att det går via datorn.

Postad 13 October 2010 - 18:52

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

:) skulle vara rätt coolt att koppla sin elgitarr till förstärkaren och höra ljudet från Monitor Audio högtalarna.
Går det på något sätt?

Så du valde RX. Hoppas att jag hjälpte mer än stjälpte i ditt val

Postad 13 October 2010 - 19:24

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Så du valde RX. Hoppas att jag hjälpte mer än stjälpte i ditt val

Hehe klart det hjälpte, gillade hur dom såg ut riktigt fina. Kollade bland annat i ditt galleri :)

Postad 13 October 2010 - 19:36

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Hoppas du blir nöjd med dem då. Reference Audio köpte jag subben ifrån. rätt bra att ha med att göra. även om jag bara fick råd via telefon.
Kör också själv med en Onkyo förstärkare, fast 607

Postad 13 October 2010 - 20:24

puma2
  • puma2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Kopplade in min nya Primare I30 i mina RXÅttor idag, och de passar varandra mycket bra enligt mina öron. :) Nu ska dom bara gosa ihop sig lite.

Postad 13 October 2010 - 20:59

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Kopplade in min nya Primare I30 i mina RXÅttor idag, och de passar varandra mycket bra enligt mina öron. :) Nu ska dom bara gosa ihop sig lite.

Med tanke på att den kostar närmare 15.000 så vore det lite synd om det lät annat än bra :angry:

Postad 13 October 2010 - 20:59

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Går det på något sätt?

Kolla Line6 produkter.
Länge sen jag hade framme alla mina apparater men förutom via datorn kan jag nästan svära på att min Line6 PodX3-live har rca-out.

Postad 13 October 2010 - 22:03

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Kolla Line6 produkter.
Länge sen jag hade framme alla mina apparater men förutom via datorn kan jag nästan svära på att min Line6 PodX3-live har rca-out.

Har kollat lite nu, blir att maila dom och fråga då jag inte hittade något specifikt på hemsidan.

Postad 14 October 2010 - 13:41

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Är lite nyfiken på hur dessa står sig jämfört med canton gle 490, med tanke på priset borde de väl vara bättre.
Funderar mest för att canton gle 490 är så himla populär.

Postad 15 October 2010 - 00:17

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Är lite nyfiken på hur dessa står sig jämfört med canton gle 490, med tanke på priset borde de väl vara bättre.

Ja det vore väldigt konstigt om dem inte vore bättre än GLE 490, då dem spelar i en helt annan liga. Men det är bara du och dina öron som kan avgöra detta. Ut och lyssna i butikerna.

Postad 15 October 2010 - 14:42

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Visst är de bättre än GLE. itne för att GLe är dåliga, men så bra som MA är de definitivt inte. Jag hade med GLe i urvalsprocessen i början när jag uppgraderade högtalare för de var så prisvärda, men de föll bort pga ljud och design.

Postad 16 October 2010 - 16:19

kayman
  • kayman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Kör RX8:or som fronter och RX-center, valde att komplettera med 2st MA Radius R180HD som bakhögtalare vilket funkar fint och matchar färgen! Vita och fina! Fruns kommentar igår vilket är mycket bra: "jag tänker inte ens på högtalarna numera...".

Driver med Onkyo TX SR-607 som är bi-ampad.

Funderar mest på om jag ska komplettera med en bas eller inte... har en Yamaha 12" i min andra hembioanläggning som jag tänkte prova med först, men den är lite stor och förmodligen inte tillräckligt rapp...

Helst skulle jag vilja ha en liten typ 8" i högblank vit...

/Kayman

Postad 17 October 2010 - 16:49

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Ni som har RX6 eller RX8 kör ni Bi-wireing eller vanligt?
Har aldrig testat Bi-wireing själv och tänkte att det kunde bli min första gång när jag hämtar ut högtalarna på måndag.

Postad 17 October 2010 - 19:28

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Kör RX8:or som fronter och RX-center, valde att komplettera med 2st MA Radius R180HD som bakhögtalare vilket funkar fint och matchar färgen! Vita och fina! Fruns kommentar igår vilket är mycket bra: "jag tänker inte ens på högtalarna numera...".

/Kayman

Själv kör jag med Radius 45HD som surrounder. Samma här funkar klockrent utseendemässigt men även riktigt bra ljudmässigt.

Postad 18 October 2010 - 07:36

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Hej alla glada Monitor Audio ägare!

Har idag ett par Elac 137 som jag är rätt så nöjd med. Funkar bra till den mesta musiken förutom hårdrock vilket de är alldeles för ljusa till, kan bli lite skrikigt. E de likadant med rx8 eller är den lite lugnare i diskanten?

Postad 18 October 2010 - 09:16

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej alla glada Monitor Audio ägare!

Har idag ett par Elac 137 som jag är rätt så nöjd med. Funkar bra till den mesta musiken förutom hårdrock vilket de är alldeles för ljusa till, kan bli lite skrikigt. E de likadant med rx8 eller är den lite lugnare i diskanten?

mycket lugnare. det var anledningen till valet av rx8 före Elac för mig.

Har aldrig testat Bi-wireing själv och tänkte att det kunde bli min första gång när jag hämtar ut högtalarna på måndag.

kör bi-wireing och är nöjd. ingen ofantlig skillnad men tydligt hörbar mot vanlig.

Postad 18 October 2010 - 09:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

mycket lugnare. det var anledningen till valet av rx8 före Elac för mig.

kör bi-wireing och är nöjd. ingen ofantlig skillnad men tydligt hörbar mot vanlig.

Samma här, lenare och lugnare diskant, men jag köpte rx 6

Postad 18 October 2010 - 10:33

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Finns ingen mening att bi-wirea, single-wire är mindre krångel och låter precis likadant.

MVH Flingan

Postad 18 October 2010 - 13:33

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Så typiskt. Ena golvhögtalaren och centern har kommit och det verkar som att andra golvhögtalaren kommer imorgon.
Alla skickades samtidgt och sorterades i Örebro samtidigt. Men bara centern och ena golvhögtalaren är på mitt utlämningsställe.

Verkar alltid vara något sådant när man längtar som mest.

Postad 18 October 2010 - 17:10

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Så typiskt. Ena golvhögtalaren och centern har kommit och det verkar som att andra golvhögtalaren kommer imorgon.

Om den dröjer länge får du köpa Beatles boxen i mono och njuta på i alla fall! :)

Postad 18 October 2010 - 20:45

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Om den dröjer länge får du köpa Beatles boxen i mono och njuta på i alla fall! :)

Haha ja man får göra det bästa utav situationen.

Postad 19 October 2010 - 11:18

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Helt j@vla otroligt. Den står fortfarande sorterad i Örebro.

Vad kan man möjligtvis göra med en högtalare i två dagar när den är i samma stad som den som ska hämta ut den.

Postad 19 October 2010 - 16:25

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Ett litet tips till allla Er som äger RX högtalare. Med tiden så släpper låsbultarna på baksidan en aning så det kan behöva efterdras nått eller några varv. Blir lite tajtare bas etc. så kolla efter en tid så att bultarna inte blivit lösa.

//Erik
Reference audio

Postad 19 October 2010 - 17:26

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Jag åkte ner för att hämta ut centern och ena golvhögralaren och till min förvåning såg jag den andra.
Dom hade glömt att skanna paketet trots att jag ringt in och frågat.

Dock undrar jag om man måste köra med spikes för att ha plattoran på? Spikes kommer förstöra mitt golv.

Postad 19 October 2010 - 17:49

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Nej du kan ta bort spikesen och enbart köra med fötterna och den vita lilla gummikudden.

Flingan

Postad 21 October 2010 - 17:44

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Jag vet att dom inte är inspelade då jag sammanlagt kanske använt dom i 5-10 timmar.
Men nog har jag rätt till en liten summering iaf :)

Jag trodde helt ärligt att skillnaden skulle vara mycket större mot Dynavocie F6. Högtalaren kostar 10x mer.
Men jag antar att hur mycket pengar man än spenderar så är det vad det är.

Inget magiskt kommer att hända och jag börjar förstå varför hfi utrustning och högtalare inte säljer så värst bra på siba, elgiganten och mediamarkt jämfört med annan elektronik.

Folk är helt enkelt smarta nog att inse att 10.000 kr inte motiverar ljudet man får.
Missförstå mig rätt, högtalarna är suveräna. Bra ljud, snygga. Men oj vilken hyp och vilka ord vissa användare här på forumet använder, man skulle kunna tro att skillnaden är astronomisk jämfört med billigare högtalare. Detta är inte fallet alls.

Jag rekommenderar ett par Dynavoice F6 EX eller M-65 EX till alla! Skillnaden i pris motiverar helt enkelt inte ljudet för dessa "dyrare" högtalare.

Vissa av er som kanske har så mycket pengar så ni inte vet vad ni ska göra av dem uttrycker er som "magiska högtalare". osv. för normala människor finns det ingen magi. Dynavoice F6 EX har minst lika mycket magi i så fall eftersom dom är så pass mycket billigare och återger allt ljud precis som dessa.
När man läser texten kanske man tycker att jag är besviken på högtalarna och på ett sätt är jag väl det men o andra sidan finns det nog inte annan högtalare i prisklassen som är mycket bättre.
Man får bra ljud oavsett om man har Dynavoice F6 eller 10.000kr högtalare. Skillnaden i ljudkvalitet finns men är inte SÅ stor som vissa vill få det att låta.
Antingen har vi företag som är registrerade här och hypar produkter med anonyma användare eller så har folk inte hört billigare högtalare så som Dynavoice utan har bara en massa fördomar.

Jag antar att jag får återkomma lite senare när dom är inspelade.

Redigerat av PureBlue, 21 October 2010 - 17:48.

Postad 21 October 2010 - 18:02

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Det var samma sakför mej. Hade ett par Canton GLE 490 innan med en subbas. Och köpte RX8. Visst var det ett bättre ljud (annat ljud), men inte så att man blev överaskad. kan meddela att dom blir bättre med tiden..... typ 50-100 timmar. Hade lyssnat runt en hel del på högtalare i samma prisklass och tror inte jag skulle ha blivit nöjdare med någon av dom. Håller med om att många skriver upp viss utrustning här och får det att låta som det är som natt eller dag mellan dom tex. högtalarmärkena/ modellerna i samma prisklass. Du kommer nog bli nöjd med dina högtalare när dom är ordentligt inspelade. Dom är snygga, i alla fall.
MVH
Niklas

Postad 21 October 2010 - 18:17

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Vad har du för förstärkare till dina rxor? Dynavoice har jag ingen aning om hur de låter, (har hört några stativare).
Men jag hade Audio Pro ego serie som jag tyckte lät innan jag bytte, men jag kunde kanppt lyssna på musik för nåt i de högtalare störde mig och det var diskanten bland annat. De fick konstgjord andning genom både förstärkarbyte, och dyrare kablar. En dag fick jag en aha upplevelse, jag hade inte slutat lyssna på musik för att jag var ointresserad, utan för att det tryckte på mina öron.

Efter mycket lyssning, läsning mm föll valet på rx6. hade canton GLE med också, men de lät inte överdrivet mycket bättre än mitt gamla system. RXor var bra mycket bättre än det gamla.
Sen när de spelat några hundra timmar... wow...Men det är min åsikt. Och jag är definitivt inte nån som jobbar för någon kedja. Jag är snåljåp och vill ha valuta för mina pengar, hade ändå mina gamla högtalare i 10 år innan de åkte bort.
Inte för att jag inte tror dig, men jag har svårt att tro att Dynavioce matcharMonitor Audio eller Elac i ljud. Men visst användarna verkar vara överlyckliga om man titta på prisjakts betyg förstås.
Sen beror mycket på också vilken musiksmak man gillar och hur känslig man är för olika frekvenser. t ex hårdrock låter bara mindre illa i Monitor Audio än tex AudioPro Ego. Just hårdrock är svårt för högtalare. (dåliga inspelningar oftast mm).

Dina rxor kommer både att låta bättre och sämre under inspelningstiden. i en fas tyckte jag de lät riktigt tama och bleka, typ instängda. Sen... Sen kom de igång som tur var. Annars hade jag gråtit över att jag köpt så dyra högtalare. :)

Redigerat av Bulldog76, 21 October 2010 - 18:26.

Postad 21 October 2010 - 20:08

JessKiwi
  • JessKiwi
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
PureBlue: Det låter som att ditt lyssningsrum begränsar högtalarna. I ett rum med sämre akustik, vilket eller vilka akustikfenomen det nu än handlar om, blir det förhållandevis små ljudskillnader oavsett vilken utrustning man spelar med. Detta har jag erfarenhet av. I vissa rum har jag till exempel inte hört speciellt mycket skillnad mellan Dynavoice M-65 och högtalare som XTZ 99.36, B&W 683 och även MA RX8. I bättre lyssningsrum däremot skulle jag vilja påstå i mina erfarenheter att skillnaderna blir påtagliga. Det går nästan inte att jämföra.

Nu menar jag inte att M-65 är dålig på något sätt. Tvärtom, jag instämmer med att det inte är många högtalare som kan mäta sig i samma nivå av prisvärdhet. Under rätt omständigheter kan det dock bli väldigt stora skillnader med bättre utrustning, vare sig det handlar om högtalare, förstärkare eller något annat.

Postad 21 October 2010 - 20:44

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Mitt rum har ruggigt bra isolering ett krav jag hade när vi skulle bygga nya huset.
Så det ingen bas som tar över iaf.

Och högtalarna är bra! Allt jag ville ha sagt med min post var att skillnaden mellan bra men billiga och dyrare högtalare inte på något sätt är magisk faktum är att jag avråder alla "normala" människor att köpa "dyra högtalare".
Sen om man har några högtalare som har för jobbig diskant och sedan byter upp sig är en annan sak känner jag, för då går man från något som alltså är jobbigt till något som inte är det.

Men har man ett par neutrala högtalare och byter upp sig så blir det verkligen inget wow hopp.

Jag driver dem med Onkyo 608. Ljudet i sig är inte dåligt alls men nog förväntade jag mig en aning mer med tanke på alla uttryck och ordbegrepp hifi nissar använder och framför allt prislappen wow verkar som att vissa kan spotta ut sig 10.000kr som inget.

Men för vissa högtalare betyder inspelning mer och för vissa mindre så vi får väl se helt enkelt. :rolleyes:
Största meningen med min post är för folk som kommer in här och vill läsa och tror att om man skulle köpa högtalare för 10.000 ja då ######r är ljudet extremt realistiskt och klart. Det är trots allt bara högtalare det kommer aldrig att vara så som man tänker sig i huvudet.

EDIT: stod att jag avrådde alla normala människor från dynavoice menade naturligtvis inte det utan avrådde från dyra högtalare! Rättat det nu.

Redigerat av PureBlue, 22 October 2010 - 00:41.

Postad 21 October 2010 - 21:35

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Grejen med "billigare" högtalare är att de inte växer lika mkt med bättre kringutrustning som "dyrare". RX-modellen bör du upp i 2-kanalsförstärkare på nästan 20.000:- för att man skall få ut max av dem.
Din Onkyo når inte upp till RX nivå kort sagt. (Har själv både Onkyo, HK och NAD)

Dissar inte alls Dynavoice, har en polare som sålde sina dyrare högtalare och sitter nöjd med m-65 idag. Kanske inte bäst ljud men han är som sagt riktigt "nöjd" och särskilt till priset.

Sen kan jag säga att personligen så har jag nog lite mer "krävande" öron än "svensson" så för mig är det mer skillnad än vad det är för andra. Vissa hör inte ens skillnad på cd-spelare tex. Så för folk som köper RX dvs som kan tänka sig lägga ut 10-16.000:- är kanske mer vana lyssnare och har därför lite andra krav, och hör därför kanske mer skillnad än de som handlar för 3.000:-
När jag lyssnade på RX för köp så lyssnade jag på System Audio Ranger för 27.000:- och där föredrog jag smakmässigt RX8. Lyssnade även på Tangent clarity 8 för ca 5.000:- och där var det verkligen skillnad i kvalité. Även om många sitter nöjda med sina Tangenter och tycker att de lät bra. Men för att dra ett exempel så Tangenterna lirade "bas". RX kunde man urskilja basgången som spelades samt vilken typ av bas. En ovan lyssnare kanske bara lyssnar på just "bas"?

Ingen hade varit gladare än jag om jag kunnat nöja mig med billigare, har verkligen försökt men det gick tyvärr inte utan fick plocka fram börsen...

Postad 21 October 2010 - 21:59

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Jag håller med Donatellos inlägg. I början av mitt ljud-intresse hade jag personligen svårt att uppskatta "dyrare" högtalare. Det beror mycket på att jag hade en viss förväntning på hur dyrare högtalare skulle låta, och de levde definitivt inte upp till de förändringar jag då hade. Sen har jag lärt mig att uppskatta ljudets olika nyanser som presenteras på olika sätt med olika högtalare och nu har jag väldigt svårt att finlyssna på någon av de högtalare jag hade tidigare. För mig är skillnaderna helt enorma. Dock vill jag också påpeka att Dynavoice faktiskt låter trevligt, jag hade nyligen ett par Dynavoice DM-5 i ett annat rum och de var riktigt trevliga. Mycket för pengarna! Sedan ska man gå efter vad ens egna öron säger, det är det absolut viktigaste. Prislappen är av underordnad betydelse! :rolleyes:

Redigerat av Unregistered7b85be38, 21 October 2010 - 22:01.

Postad 21 October 2010 - 21:59

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Grejen med "billigare" högtalare är att de inte växer lika mkt med bättre kringutrustning som "dyrare". RX-modellen bör du upp i 2-kanalsförstärkare på nästan 20.000:- för att man skall få ut max av dem.
Din Onkyo når inte upp till RX nivå kort sagt. (Har själv både Onkyo, HK och NAD)

Dissar inte alls Dynavoice, har en polare som sålde sina dyrare högtalare och sitter nöjd med m-65 idag. Kanske inte bäst ljud men han är som sagt riktigt "nöjd" och särskilt till priset.

Sen kan jag säga att personligen så har jag nog lite mer "krävande" öron än "svensson" så för mig är det mer skillnad än vad det är för andra. Vissa hör inte ens skillnad på cd-spelare tex. Så för folk som köper RX dvs som kan tänka sig lägga ut 10-16.000:- är kanske mer vana lyssnare och har därför lite andra krav, och hör därför kanske mer skillnad än de som handlar för 3.000:-
När jag lyssnade på RX för köp så lyssnade jag på System Audio Ranger för 27.000:- och där föredrog jag smakmässigt RX8. Lyssnade även på Tangent clarity 8 för ca 5.000:- och där var det verkligen skillnad i kvalité. Även om många sitter nöjda med sina Tangenter och tycker att de lät bra. Men för att dra ett exempel så Tangenterna lirade "bas". RX kunde man urskilja basgången som spelades samt vilken typ av bas. En ovan lyssnare kanske bara lyssnar på just "bas"?

Ingen hade varit gladare än jag om jag kunnat nöja mig med billigare, har verkligen försökt men det gick tyvärr inte utan fick plocka fram börsen...

Om anledningen att folk köper dryra högtalare är så de kan köpa dyrare förstärkare så högtalarna kan "växa" får dessa typer av människor göra det jag drar mig ur hifi idotin för stunden. Får räcka med pengar som gått åt detta nu.

Hoppas fler inser att detta träsk är lite väl överhypat nu.

Spenderar hellre dessa pengar på en resa eller liknande.

Postad 21 October 2010 - 23:09

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Om anledningen att folk köper dryra högtalare är så de kan köpa dyrare förstärkare så högtalarna kan "växa" får dessa typer av människor göra det jag drar mig ur hifi idotin för stunden. Får räcka med pengar som gått åt detta nu.

Hoppas fler inser att detta träsk är lite väl överhypat nu.

Spenderar hellre dessa pengar på en resa eller liknande.

-du trodde visst att du var hifi-intresserad, men det var nog inte så... inget fel i det, men det blir konstigt när du ska försöka recensera kvalitetshögtalare i mellanklass, kopplade till en budgetanläggning som inte ger rx en ärlig chans att visa vad de går för...
De allra flesta i detta forum har ett gemensamt intresse av hifi, vilket du inte delar.
Ett tips: Byt forum!
Klart att du inte ska köpa högtalare för över 10000:-, sälj dina rx, köp ett par högtalare för några tusen och gör nåt du är intresserad av istället

Postad 21 October 2010 - 23:41

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

-du trodde visst att du var hifi-intresserad, men det var nog inte så... inget fel i det, men det blir konstigt när du ska försöka recensera kvalitetshögtalare i mellanklass, kopplade till en budgetanläggning som inte ger rx en ärlig chans att visa vad de går för...
De allra flesta i detta forum har ett gemensamt intresse av hifi, vilket du inte delar.
Ett tips: Byt forum!
Klart att du inte ska köpa högtalare för över 10000:-, sälj dina rx, köp ett par högtalare för några tusen och gör nåt du är intresserad av istället

Jag tycker att jag har all rätt i världen att recensera högtalarna de som inte vill läsa behöver väl inte göra det. Och jag kommer även uppdatera senare efter inspelning.

Finns väldigt många i i denna tråd som driver dessa med liknande förstärkare. Inget fel med den alls.
hifi forum eller ej så älskar jag kvalitet på ljud både i film och musik. Tycker det är lite konstigt att förstärkaren skulle vara den stora boven då högtalarna inte är speciellt svårdrivna.

Som jag sa så är det inget fel på högtalarna, fint ljud, vet inte hur många gånger jag måste repetera mig innan vissa greppar detta.
Det är helt enkelt så att vissa gör högtalare till någonting som de inte är med sina ordval. Och dom allra flesta skulle klara sig på billigare golvhögtalare utan problem. Detta riktar sig alltså till dessa människor inte er som vet att era magiska högtalare och kablar gör allt super duper.

Vill även påpeka att jag sedan liten unge gått i musikskola och spelat i antal band samt växt upp med instrument och studio inspelningar osv. jag vet när jag hör en korrekt gurra eller vilken annat instrument som helst för den delen.

En sak jag märkt är dock att drar man på så blir ljudet ännu mer klart och fint, dvs högre volym.

Postad 21 October 2010 - 23:53

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Finns väldigt många i i denna tråd som driver dessa med liknande förstärkare. Inget fel med den alls.
hifi forum eller ej så älskar jag kvalitet på ljud både i film och musik. Tycker det är lite konstigt att förstärkaren skulle vara den stora boven då högtalarna inte är speciellt svårdrivna.

Jag har en Onkyo TX-SR606 och en Onkyo TX-NR5007. Jag testade att jämföra dessa 2 för inte så länge sen för att se hur stor skillnad det var och det var nästan lite natt och dag känsla faktiskt, en stor till fördel Onkyo TX-NR5007. Den gjorde helt enkelt allt bra mycket bättre, bättre kontroll på lägre volym, mycket bättre dynamik, listan kan göras lång.

Vill med detta säga att förstärkaren gör STOR skillnad.

Postad 21 October 2010 - 23:58

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Jag har en Onkyo TX-SR606 och en Onkyo TX-NR5007. Jag testade att jämföra dessa 2 för inte så länge sen för att se hur stor skillnad det var och det var nästan lite natt och dag känsla faktiskt, en stor till fördel Onkyo TX-NR5007. Den gjorde helt enkelt allt bra mycket bättre, bättre kontroll på lägre volym, mycket bättre dynamik, listan kan göras lång.

Onkyo 608 är dock nyare och starkare än 606 men jag förstår poängen.

Jag får ta och låna en starkare förstärkare och se denna "enorma skillnad" själv då.
Lite skeptisk är man dock med alla dessa uttryck men jag antar att allt är relativt.

Redigerat av PureBlue, 22 October 2010 - 00:03.

Postad 22 October 2010 - 00:04

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Jag får ta och låna en starkare förstärkare och se denna "enorma skillnad" själv då.
Lite skeptisk är man dock med alla dessa uttryck men jag antar att allt är relativt.

Det tycker jag du gör rätt i. Återkom gärna med dina intryck sen :rolleyes:

Postad 22 October 2010 - 00:54

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Eller så köpte du helt enkelt fel högtalare med tanke på vilket ljudideal du ville ha.... och JA det ÄR så stor skillnad

Postad 22 October 2010 - 09:49

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Visst är det skillnad mellan förstärkare och förstärkare. Jag är bara lite rädd för att här kommer ju skillnaden vara ännu mindre jämfört med högtalare, då tror jag inte denna person som redan klagat på hur liten skillnad är mellan högtalare ska tycka att det är natt och dag skillnad på ett par förstärkare, även om det skiljer en 15k i pris. Men jag kan hålla med dig, ett par rx6/8 fötjänar en bra förstärkare.

MVH Flingan

Postad 22 October 2010 - 12:03

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Liten update.

Spände åt några skruvar bakom högtalaren. Höjde stativet lite och drog på volymen som aldrig förr.

Visst blev det bättre, verkar som att de spelar betydligt högre än Dynavoice.
Dock väntar jag med att säga att jag fortfarande fått det jag förväntat mig för då hade jag ljugit.
Får spela in dom 50-100timmar och återkomma.

Postad 24 October 2010 - 14:29

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag har väl ganska mycket bestämt mig för att det blir antingen rx 6 eller rx 8 för min del när jag inom en snar framtid kommer att köpa in lite nytt på ljudfronten. Tanken är att jag ska köra högtalarna som frontar i ett system bestående avden här receivern har jag tänkt;

och som som bakhögtalare har jag redan;

Jag kommer även köpa en rx-center.

Det hela är för mig lite av en kohandel, och jag är medveten om att jag får göra vissa avsteg från kvalitet för att få en mångsidig anläggning som dessutom inte blir alltför dyr och sen ska den vara snygg. Tidigare har mitt fokus varit mot musik, men eftersom jag tittar en hel del på film har jag nu börjat dra mig mot en 5.1-uppsättning. Där jag även kommer köra med denna sub som jag redan har;

Vilket återigen är, främst av ekonomiska skäl, är lite av en genväg. Kommer främst ha den till film och inte direkt till musik.

Nu är min fråga till er som redan har rx 6 eller rx 8, vilken ni skulle föreslå att jag köper. Är det t.ex. lönt att köpa rx 8? Kommer jag med min uppsättning kunna dra nytta av de fördelar rx 8 har över rx 6 med den receivern?

Andra åsikter och förslag tages också tacksamt emot!

Postad 24 October 2010 - 14:34

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
Skit i subben du redan har och gå på ett par rx8.

Postad 24 October 2010 - 16:58

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Du kan verkligen inte strunta i subb. Vare sig du tar rx 6 eller 8. Inte till film i alla fall.

Köp en riktigt bra subb så kommer du förstå vad jag menar.

Postad 24 October 2010 - 17:03

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Sub kan du vara utan Till MUSIK! men till fim behöer du en sub. Kör rx6 och en ordentig sub. rx6 räcker till bra tycker jag. Rx8 kan vara lite "bumligare2 om man har lite utrymme.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.