* Officiell tråd iPhone 4 *
5170 svar till detta ämne
Postad 09 June 2010 - 15:57
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Klart det är nytt, har du inte hängt med på det som har skrivits i inläggen tidigare?
Det är INTE videosamtal utan videochat, alltså något nytt då det är en helt annan teknik som används. Ingen annan telefon har ännu denna funktionalitet. Att många sedan felaktigt jämför det med videosamtal är en helt annan sak, det är som att jämföra analoga modem med fiberanslutningar.
Att ingen använder videosamtal förutom de döva användarna är ju faktum, men det spelar ingen roll här eftersom denna funktionen INTE är videosamtal. Likaså har du rätt i att vi har kunnat använda videosamtal i mobiltelefoner sedan 2003, inte videochat i mobiltelefon.
Du förstår verkligen inte! Face-time kommer att fungera (enligt rykten) över CDMA2000 när Apple väljer att aktivera det! Att de har valt att aktivera det via WiFi är inget annat än en mjukvaruprogrammering och senare via vanlig telefonuppringning! Du kan dribbla med dina idéer och kalla det ansikts-snacks-via-wifi eller vad du vill, i slutändan är det samma tanke och resultat. Det fungerar istortsett som Skype som har bägge varianterna. (Dvs idén bakom)
Postad 09 June 2010 - 16:00
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Vore trevligt att ha tex widgets på skärmen, kalender dito. Jag har lite dålig koll på vad man göra med jailbreak, hoppas dock det är mer än att ändra på ikoner...
Jailbreak och sedan installera Lockinfo - ett guldprogram man inte kan vara utan http://www.appleipho...lockscreen-mod/
Postad 09 June 2010 - 16:07
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Jailbreak och sedan installera Lockinfo - ett guldprogram man inte kan vara utan
http://www.appleipho...lockscreen-mod/
Trevligt, se vad man göra med lite frihet  Lite ot dock
Postad 09 June 2010 - 16:15
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Du förstår verkligen inte! Face-time kommer att fungera (enligt rykten) över CDMA2000 när Apple väljer att aktivera det! Att de har valt att aktivera det via WiFi är inget annat än en mjukvaruprogrammering och senare via vanlig telefonuppringning!
Du kan dribbla med dina idéer och kalla det ansikts-snacks-via-wifi eller vad du vill, i slutändan är det samma tanke och resultat. Det fungerar istortsett som Skype som har bägge varianterna. (Dvs idén bakom)
Jag tror i detta fallet att det är du som inte riktigt förstår. Det du påstår överensstämmer sedan inte med det jag har läst mig till. I vilket fall som helst så är det WiFi som gäller nu och det kommer ske från iPhone4 till iPhone4, utan att gå över varken GSM- eller UMTS-modul. Alltså, inget videosamtal...punkt.
Postad 09 June 2010 - 16:20
Smith
-
Smith
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Enkelt - Du behöver tillgång till WiFi.
Vad är det en WiFi uppkoppling gör som inte en 3g uppkoppling gör?
Postad 09 June 2010 - 16:24
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Ger bättre bandbredd (hastighet). Vad är det en WiFi uppkoppling gör som inte en 3g uppkoppling gör?
Postad 09 June 2010 - 16:26
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Videochat = videosamtal.. så enkelt är det.... eller är du begränsad till teckenspråk i chatten..?
Postad 09 June 2010 - 16:26
Smith
-
Smith
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Ger bättre bandbredd (hastighet).
Finns det inte 3G uppkopplingar som kan ge upp till 5-7mbit?
Postad 09 June 2010 - 16:34
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Enkelt - Du behöver tillgång till WiFi.
okej så du har babblat om en funktion som använder WiFi istället för 3g? det är ungefär som att jämföra dessa två bilar: BMW bilen = drivs med bensin Ferrari bilen = drivs av diesel videochatt och videosamtal är helt enkelt samma sak men använder sig av 2 olika uppkopplings möjligheter, samma sak som mitt exempel med bilarna använder 2 olika drivmedel. Löjligt, men du kommer ju ändå tjata om att videochatt är något helt nytt som inte används. Det är som att en Ferrari skulle göra bilar som drivs med diesel och sen försöka hajpa det att det är verkligen skit bra och är helt "världsnytt", samtidigt som BMW hållit på med dieselmotorer flera år innan...det är så Apple fungerar, de hajpar det som är gammalt, och ja det verkar lyckas på något sätt...
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 09 June 2010 - 16:35.
Postad 09 June 2010 - 16:47
Jschonning
-
Jschonning
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det har med iphones animeringar att göra, upplägget är att alla fönsterändringar är animerade, vilket gör att alla väntetider döljs. Att öppna program etc går snabbare på min desire än på en 3gs, dock saknas samma animeringar så det upplevs annorlunda. Olika upplägg helt enkelt. Går det att stänga av animeringar i iphone för att kunna jämföra ?
Jag upplever inte att min Desire går snabbare. Dessutom är det ju i sånt fall animeringarna folk är ute efter, eftersom Iphone upplevs som mer flytande i allt den gör. Dessutom kan jag inte tänka mig att scrollning i dokument är en animering då jag inte förstår hur iphonen ska veta när man ska stanna, byta håll, förstora m.m. Jaja, det jag försöker säga är att Iphone har haft en mjukare scrollning m.m. redan från början (Iphone 2G). Den telefon jag kan tycka ens är i närheten är just Desire, men det jag INTE förstår är varför inte alla tillverkare använder sig av något som bevisligen säljer telefoner till fler än bara tekniknördar. Desire t.ex. är ju en telefon som många anser vara för dyr och som har för mycket funktioner som de inte förstår (förmodligen ingen här på forumet). Människor kan dock lägga samma summa och till och med mer pengar på en telefon (iphone) som först nu har kommit med multitasking, högre upplösning m.m. Hur det ser ut och hur den beter sig är det många som söker sig till idag, och förmodligen även i framtiden då fler och fler inser att man inte kan "vara utan" mail, musik, internet m.m. längre... Inte sant?
Postad 09 June 2010 - 17:15
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Jag upplever inte att min Desire går snabbare. Dessutom är det ju i sånt fall animeringarna folk är ute efter, eftersom Iphone upplevs som mer flytande i allt den gör. Dessutom kan jag inte tänka mig att scrollning i dokument är en animering då jag inte förstår hur iphonen ska veta när man ska stanna, byta håll, förstora m.m.
Jaja, det jag försöker säga är att Iphone har haft en mjukare scrollning m.m. redan från början (Iphone 2G). Den telefon jag kan tycka ens är i närheten är just Desire, men det jag INTE förstår är varför inte alla tillverkare använder sig av något som bevisligen säljer telefoner till fler än bara tekniknördar. Desire t.ex. är ju en telefon som många anser vara för dyr och som har för mycket funktioner som de inte förstår (förmodligen ingen här på forumet). Människor kan dock lägga samma summa och till och med mer pengar på en telefon (iphone) som först nu har kommit med multitasking, högre upplösning m.m. Hur det ser ut och hur den beter sig är det många som söker sig till idag, och förmodligen även i framtiden då fler och fler inser att man inte kan "vara utan" mail, musik, internet m.m. längre... Inte sant?
Kan ju vara hypen som säljer..?
Postad 09 June 2010 - 17:35
Jschonning
-
Jschonning
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Kan ju vara hypen som säljer..?
Hade det varit EN speciell grupp med människor som köpte Iphone hade jag kunnat gå med på "hype", men faktum är att Iphone sprider sig ju inom ALLA kretsar. Stekarna på stureplan har den, alla inom musikbranschen har den, alla kidsen i förorterna vill ha den om de inte redan har den, för att inte tala om inredning, design och modebranschen m.fl. Problemet Apple har haft är ju tekniknördarna som vill ha rena funktioner men som kan tänka sig att hoppa över flashiga animeringar, "flyt", användarvänlighet m.m. Enter Iphone 4  Där menar Apple att man har försökt tillgodose även teknikbehoven på plan där de innan inte har haft något att säga till om. Många köper ju en Desire för många finesser och en ännu snabbare processor än t.ex Legend, men man får en pissig batteritid på köpet  I Iphone 4 har man tom lyckats förbättra batteritiden (so they say iaf). I stort tror jag iaf att HTC och Android får mycket fler köpare om man verkligen lägger ner energi på utseendet och känslan i telefonen istället för att trycka in en större, starkare, snabbare processor, mer minne eller 28 megapixels kamera.
Postad 09 June 2010 - 17:54
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Jag upplever inte att min Desire går snabbare. Dessutom är det ju i sånt fall animeringarna folk är ute efter, eftersom Iphone upplevs som mer flytande i allt den gör. Dessutom kan jag inte tänka mig att scrollning i dokument är en animering då jag inte förstår hur iphonen ska veta när man ska stanna, byta håll, förstora m.m.
Jaja, det jag försöker säga är att Iphone har haft en mjukare scrollning m.m. redan från början (Iphone 2G). Den telefon jag kan tycka ens är i närheten är just Desire, men det jag INTE förstår är varför inte alla tillverkare använder sig av något som bevisligen säljer telefoner till fler än bara tekniknördar. Desire t.ex. är ju en telefon som många anser vara för dyr och som har för mycket funktioner som de inte förstår (förmodligen ingen här på forumet). Människor kan dock lägga samma summa och till och med mer pengar på en telefon (iphone) som först nu har kommit med multitasking, högre upplösning m.m. Hur det ser ut och hur den beter sig är det många som söker sig till idag, och förmodligen även i framtiden då fler och fler inser att man inte kan "vara utan" mail, musik, internet m.m. längre... Inte sant?
Har också kombinationen Desire och 3GS och upplever inte heller att Desire flyter eller startar program snabbare. Har en hel del program i båda lurarna som Evernote, Dropbox, Prisjakt, Documents to Go, Ebuddy, Supernytt mm och inget av dem går snabbare att starta på Desire, dött lopp eller 3Gs som startar dem snabbare och då ska man dessutom tänka på att tex Evernote och Documents to Go har mycket fler funktioner i sina iPhone program än Android varianterna Trevligt, se vad man göra med lite frihet 
Lite ot dock 
Ja ville bara tipsa dig om ett program då du ville se kalendern  Det kan ju det och mycket mer än så
Postad 09 June 2010 - 17:57
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Vad är det en WiFi uppkoppling gör som inte en 3g uppkoppling gör?
WiFi-uppkoppling är en ren trådlös dataförbindelse, 3G (UMTS) är tredje generationens mobilnät och en helt annan teknik. okej så du har babblat om en funktion som använder WiFi istället för 3g?
det är ungefär som att jämföra dessa två bilar: BMW bilen = drivs med bensin Ferrari bilen = drivs av diesel
videochatt och videosamtal är helt enkelt samma sak men använder sig av 2 olika uppkopplings möjligheter, samma sak som mitt exempel med bilarna använder 2 olika drivmedel.
Löjligt, men du kommer ju ändå tjata om att videochatt är något helt nytt som inte används. Det är som att en Ferrari skulle göra bilar som drivs med diesel och sen försöka hajpa det att det är verkligen skit bra och är helt "världsnytt", samtidigt som BMW hållit på med dieselmotorer flera år innan...det är så Apple fungerar, de hajpar det som är gammalt, och ja det verkar lyckas på något sätt...
Kom igen, det är bara tramsiga paralleller och dessutom drar du dem för att påvisa något som jag inte ens talar om. Det jag hela tiden säger är att det är inget traditionellt videosamtal över ett mobiltelefonnäts teknik vi talar om utan om en funktion som möjliggör videosändning i realtid över ett valfritt WiFi-nät. Alltså poängterar jag att det handlar om vilken teknik som används, därav en videochat och inte jämförbart med ett traditionellt videosamtal. Jag vill poängtera detta då väldigt många slänger sig med begreppet videosamtal i samband med just FaceTime och tror att vi talar om samma standard på funktionen...vilket är direkt felaktigt.
Postad 09 June 2010 - 18:00
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Hade det varit EN speciell grupp med människor som köpte Iphone hade jag kunnat gå med på "hype", men faktum är att Iphone sprider sig ju inom ALLA kretsar. Stekarna på stureplan har den, alla inom musikbranschen har den, alla kidsen i förorterna vill ha den om de inte redan har den, för att inte tala om inredning, design och modebranschen m.fl.
Problemet Apple har haft är ju tekniknördarna som vill ha rena funktioner men som kan tänka sig att hoppa över flashiga animeringar, "flyt", användarvänlighet m.m.
Enter Iphone 4 
Där menar Apple att man har försökt tillgodose även teknikbehoven på plan där de innan inte har haft något att säga till om. Många köper ju en Desire för många finesser och en ännu snabbare processor än t.ex Legend, men man får en pissig batteritid på köpet 
I Iphone 4 har man tom lyckats förbättra batteritiden (so they say iaf).
I stort tror jag iaf att HTC och Android får mycket fler köpare om man verkligen lägger ner energi på utseendet och känslan i telefonen istället för att trycka in en större, starkare, snabbare processor, mer minne eller 28 megapixels kamera.
Testa gärna en annan launcher på din Desire, adw launcher, gratis på market. Ger helt annan känsla på desire. Lite ot igen, men intressant att man kan ha så olika upplevelser av mobiler. Annars tycker jag nog att dom iphoneägare som sett en Desire har blivit lite avis
Postad 09 June 2010 - 18:28
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Jag tror i detta fallet att det är du som inte riktigt förstår. Det du påstår överensstämmer sedan inte med det jag har läst mig till.
I vilket fall som helst så är det WiFi som gäller nu och det kommer ske från iPhone4 till iPhone4, utan att gå över varken GSM- eller UMTS-modul. Alltså, inget videosamtal...punkt.
Jag ger mig eftersom vi nu är nere på så låg nivå att det inte ens är lönt att diskutera! Om du tycker face-time är något banbrytande, be my guest. Have fun with it! Jag sitter dock och väntar på att få se skärmen, där är något jag är mkt intresserad av. Hoppas man har satt en standard där istället.
Postad 09 June 2010 - 18:42
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Jag ger mig eftersom vi nu är nere på så låg nivå att det inte ens är lönt att diskutera! Om du tycker face-time är något banbrytande, be my guest. Have fun with it!
Jag sitter dock och väntar på att få se skärmen, där är något jag är mkt intresserad av. Hoppas man har satt en standard där istället. 
Men herregud...du läser u inte ett dugg av det jag skriver. Jag har aldrig någonsin skrivit att FaceTime är banbrytande. Jag säger och har endast sagt att det inte ska kallas V-I-D-E-O-S-A-M-T-A-L eftersom det inte är ett traditionellt videosamtal utan mer korrekt term är videochat. Fattar du nu? Om inte, så håller jag med dig....då meningslöst för mig att fortsätta förklara för dig.
Redigerat av zinned78, 09 June 2010 - 18:42.
Postad 09 June 2010 - 19:09
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Men herregud...du läser u inte ett dugg av det jag skriver. Jag har aldrig någonsin skrivit att FaceTime är banbrytande. Jag säger och har endast sagt att det inte ska kallas V-I-D-E-O-S-A-M-T-A-L eftersom det inte är ett traditionellt videosamtal utan mer korrekt term är videochat.
Fattar du nu? Om inte, så håller jag med dig....då meningslöst för mig att fortsätta förklara för dig.
Citat från theappleblog: http://theappleblog....o-conferencing/Also, Steve Jobs mentioned that “[Apple needs] to work a little bit with the cellular providers,” so FaceTime will be Wi-Fi only, through 2010 at least.
Citat: Apples egen hemsida: http://www.apple.com...s/facetime.htmlPeople have been dreaming about video calling for decades. iPhone 4 makes it a reality.
*logout*
Postad 09 June 2010 - 19:26
BruteBonk
-
BruteBonk
-
Användare
-
-
145 inlägg
Citat från theappleblog: http://theappleblog....o-conferencing/
Citat: Apples egen hemsida: http://www.apple.com...s/facetime.html
*logout*
LOOOOL. Det värsta är att det säkert stämmer, på den amerikanska marknaden. Precis så här gick ju tongångarna i början av 2000-talet i Svea map 3G. Tror iofs inte att man kommer bre på lika hårt i EU med facetime som man nu gör i US. Gör man det blir det bara pinsamt
Postad 09 June 2010 - 19:43
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Citat från theappleblog: http://theappleblog....o-conferencing/
"Also, Steve Jobs mentioned that “[Apple needs] to work a little bit with the cellular providers,” so FaceTime will be Wi-Fi only, through 2010 at least."
Vad ser man här som rubrik till artikeln? Jo - "iPhone 4: FaceTime Mobile Video Conferencing" Senare i samma artikel - "FaceTime is the name of iPhone 4′s video chatting feature. FaceTime promises to offer the first real, mobile video conferencing solution, and Apple is also positioning FaceTime as the first mobile video conferencing solution that will actually be easy to use." Citat: Apples egen hemsida: http://www.apple.com...s/facetime.html
"People have been dreaming about video calling for decades. iPhone 4 makes it a reality."
Det är som sagt inte videosamtal i traditionell bemärkelse eftersom det sker över WiFi och inte debiteras per minut av operatören heller, så som de videosamtal vi känner till gör. Att sedan Apple tror att detta är någon revolutionerande teknik i sig får ju stå för dem, både vi i Europa och USA har kunnat videochatta från datorn länge men Apple är iaf bland de första att riktigt lyfta fram det på mobilfronten. Vi ska i vilket fall som helst inte blanda ihop det med de videosamtal vi européer har kunnat använda länge i flera av våra 3G-telefoner.
Postad 09 June 2010 - 20:02
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Den här tråden är väl tänkt att handla om iPhone 4? Från början om trovärdiga rykten, därefter om telefonen, dess nyheter och funktioner och slutligen när folk börjar få den i sin hand om deras upplevelser och hur den fungerar och tips (med de vanliga 7 sidorna med "vilket abbonemang skall jag ha?"-frågor  ). Så jag tycker att fighten om hur Android står sig mot iPhone får flytta till denna tråd. Där har samma fight pågått en längre tid. Jailbreaktips får hamna här. visst är det trevligt med en disksussion. Men nu blir det så mycket pajkastning och ordmärkande att det blir svårt att hitta någon egentlig diskussion eller vital info i tråden.
Postad 09 June 2010 - 20:40
kafferast
-
kafferast
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Fan vad folk diskuterar FaceTime. Som om det är avgörande om man köper telefonen eller ej. Strunt!
Postad 09 June 2010 - 20:41
Unregistered24235
-
Unregistered24235
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Den här tråden är väl tänkt att handla om iPhone 4? Från början om trovärdiga rykten, därefter om telefonen, dess nyheter och funktioner och slutligen när folk börjar få den i sin hand om deras upplevelser och hur den fungerar och tips (med de vanliga 7 sidorna med "vilket abbonemang skall jag ha?"-frågor ).
Så jag tycker att fighten om hur Android står sig mot iPhone får flytta till denna tråd. Där har samma fight pågått en längre tid.
Jailbreaktips får hamna här.
visst är det trevligt med en disksussion. Men nu blir det så mycket pajkastning och ordmärkande att det blir svårt att hitta någon egentlig diskussion eller vital info i tråden.
Håller med de 3-4 sista sidorna är helt ointressant, inte direkt några uppdateringar om iphone 4 osv. Bara massa tjat om vad som är bäst hit och dit.
Redigerat av Unregistered24235, 09 June 2010 - 20:42.
Postad 09 June 2010 - 21:11
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Nån som har sett ett mer utförligt test av Iphone 4 än?
Postad 09 June 2010 - 21:23
BruteBonk
-
BruteBonk
-
Användare
-
-
145 inlägg
Fan vad folk diskuterar FaceTime. Som om det är avgörande om man köper telefonen eller ej. Strunt!
Tror inte det är funktionen i sig som man hänger upp sig på. Alla håller nog med om att det är bra att möjligheten till videosamtal finns även om man använder den ytterst sällan. Likväl är det bra att man lagt till blixt och multitasking. Det är sättet man lanserar den på och insikten att detta bara är ett jippo och marknadsföring av en helt OK telefon. Varken mer eller mindre.
Postad 09 June 2010 - 21:38
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Nej, tyvärr. Eftersöker också ett mer utförligt test men man får väl snällt vänta lite till antar jag..är själv väldigt nyfiken på kvaliten av videoinspelningen men har inte hittat nåt mer än det klippet som ligger på Apples hemsida.
Postad 09 June 2010 - 21:40
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Eftersom den inte är släppt än så nej, det kommer nog inte komma ngra recensioner förrän närmare släpp.
Postad 09 June 2010 - 22:21
Unregistered2b0eda46
-
Unregistered2b0eda46
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Var har du förbokat den?
Sorry för sent svar.. Förbokade den hos min lokala Apple Premium Reseller butik i stan. Känner inte att jag behöver säga butikens namn. Möjligheten till att förboka är nog densamma hos alla dessa butiker runt om i landet. Som sagt plats nummer 10 på bokningslistan och det är med valfritt Telia abb den säljs där. Personalen i butiken sa att prissättningen kommer va densamma som nuvarande Iphone 3GS.
Postad 09 June 2010 - 23:17
Oddish
-
Oddish
-
Användare
-
-
160 inlägg
Det är sättet man lanserar den på och insikten att detta bara är ett jippo och marknadsföring av en helt OK telefon. Varken mer eller mindre.
Och det är irriterande/provocerande därför att...?
Postad 10 June 2010 - 05:55
Xet
-
Xet
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Angående iphone 4:s skärm http://www.phonearen...le-a_11818.htmlDet ska bli riktigt intressant att se en jämnförelse mellan olika typer av skärmar när dom kommer ut på marknaden. Att olika tillverkare klappar sig själva på bröstet och säger att just dom har dom bästa grejerna är ju en självklarhet...
Postad 10 June 2010 - 10:23
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
"colors that pop" = oversaturation, helt pltötsligt börjar folk haila en feature som varenda människa med vett stänger av när de köper nya tevar, förstår inte riktigt det där.
Korrekta färger går förbi överstarka färger varje dag i veckan, iphonen kan ju tillgång till färgkalibreringsverktyg som ett API, så om utvecklarna vill kan de se till att de färger man ser på skärmen har samma färger som materialet du kollade på har.
Redigerat av simulacra, 10 June 2010 - 10:25.
Postad 10 June 2010 - 10:30
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Angående iphone 4:s skärm
http://www.phonearen...le-a_11818.html
Det ska bli riktigt intressant att se en jämnförelse mellan olika typer av skärmar när dom kommer ut på marknaden. Att olika tillverkare klappar sig själva på bröstet och säger att just dom har dom bästa grejerna är ju en självklarhet...
Jämförelsebilden i länken mellan samsung och iphone känns som i tv-shop reklamerna "före och efter" för bantningspiller/träningsredskap. Vi gör en bild med en sur person i gråton med utsläppt mage och nästa bild med stort glatt smajl retucherad mage och mycket färg. Hehe
Redigerat av Termos, 10 June 2010 - 10:30.
Postad 10 June 2010 - 10:58
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Iphone 4 skärm ser ut att ha bra pixeltäthet, medioker kontrast 1:800 (och därmed ingen bra svärta).
Finns inget vettigt test än så hur det ser är väl oklart, men amoled ser riktigt bra ut annars.
Postad 10 June 2010 - 11:36
Unregistered78af1102
-
Unregistered78af1102
-
Mästare
-
-
2753 inlägg
Iphone 4 skärm ser ut att ha bra pixeltäthet, medioker kontrast 1:800 (och därmed ingen bra svärta). Finns inget vettigt test än så hur det ser är väl oklart, men amoled ser riktigt bra ut annars.
Ja jag kan ju bara tala efter mina egna erfarenheter. Kände på samsungs "super-amoled" som sitter i Samsung Wave, och den kändes helt galet bra. Känns som att bilden är direkt under fingret, typ som att trycka på en tryckt bild. Undrar hur det kommer kännas med iPhones glas som ska sitta ovanför och skydda.
Postad 10 June 2010 - 11:40
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Är det inte samma sak gällande kontrast på mobilskärmar som på vanliga TV-apparater, dvs att värdet som tillverkaren uppger inte är något att ta fasta på då alla mäter på olika sätt...?
Postad 10 June 2010 - 12:38
beeny
-
beeny
-
Användare
-
-
147 inlägg
Kommer den vara bluetooth kompatibel med andra telefonmärken?
Postad 10 June 2010 - 12:44
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Det enda jag kan göra med mitt bluetooth headset är att sänka och höja volymen och play/stop också såklart svara på samtal. Mer stödjer inte den nuvarande mjukvaran i iphone kanske det stöds i den nya men skulle inte tro det, har iallafall inte hört ett enda ljud om detta.
Vad gäller Iphone och bluetooth så stöds bara A2DP och !INTE! AVRCP. (gå in på wikipedia ni som undrar över förkortningen)
Man kan alltså starta och stoppa, höja och sänka, svara och lägga på.
Man kan INTE byta låt, spola eller få upp info på skärmen...
Detta är dock bara en mjukvarumässig förändring. Dock tycker jag att det är konstigt att man inte har uppgraderat iphone när det gäller bluetooth då jag känner att man kan vilja byta låt utan att fiska upp luren?
.
Kommer den vara bluetooth kompatibel med andra telefonmärken?
Se inläggen jag citerade ovan.....
Redigerat av what17ever, 10 June 2010 - 12:46.
Postad 10 June 2010 - 14:10
Unregistered08329b71
-
Unregistered08329b71
-
Användare
-
-
141 inlägg
Fake, dessutom en japansk kopia, varför skulle Apple ha en design som är så oerhört olikt sitt eget designkoncept? Delad plastkant i mitten och lösa runda knappar, inte ett rätt ngnstans 
.... Designen går helt emot Apples sinne för detaljer. De skulle nog _aldrig_ släppa en produkt med en sådan delad metall/aluminium-kant som bilderna visar..
Kommande iPhone kommer INTE att se ut som den på bilderna som har florerat på nätet. Det är som sagt en prototyp och som alltid med sådana så är de inte ensamma, de gör flera sådana som ofta ser mycket olika ut.
Är det inte i alla fall lite pinsamt så här i efterhand? Det här är den största svagheten med internetforum. Folk som inte kan diskutera utan skriver sina inlägg som om dem vore den enda sanningen. Lite ödmjukhet i sin framtoning skadar inte, så länge man inte är 100% på sin källa. edit: När det gäller FaceTime-tjatandet tidigare i tråden så håller jag mig på zinned78's sida. Det är ju helt uppenbart att det inte handlar om traditionella "videosamtal". Det är ju inte på långa vägar ens samma teknik/komprimering bakom. Självklart vet ju Apple att videosamtal i sig inte är något nytt. Någon skrev en vettig jämförelse på något annat forum (kan ha varit Sweclockers); Att jämföra 3G-videosamtal med FaceTime och säga att "det har jag kunnat göra i flera år på min telefon", kan mycket väl vara som att jämföra VHS med Bluray . Vi har ända sedan VHS kunnat se filmer i våra hem, men betyder det att en uppgradering från VHS till Bluray är onödig? Det är säkert få som kommer använda FaceTime mycket, men med tanke på att kvaliteten på vanliga 3g-videosamtal är närmast oanvändbar så kan FaceTime säkert (om det visar sig hålla vad det lovar) i alla fall öka denna skara människor.
Redigerat av Unregistered08329b71, 10 June 2010 - 14:19.
Postad 10 June 2010 - 14:48
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Är det inte i alla fall lite pinsamt så här i efterhand? Det här är den största svagheten med internetforum. Folk som inte kan diskutera utan skriver sina inlägg som om dem vore den enda sanningen. Lite ödmjukhet i sin framtoning skadar inte, så länge man inte är 100% på sin källa.
edit: När det gäller FaceTime-tjatandet tidigare i tråden så håller jag mig på zinned78's sida. Det är ju helt uppenbart att det inte handlar om traditionella "videosamtal". Det är ju inte på långa vägar ens samma teknik/komprimering bakom. Självklart vet ju Apple att videosamtal i sig inte är något nytt. Någon skrev en vettig jämförelse på något annat forum (kan ha varit Sweclockers);
Att jämföra 3G-videosamtal med FaceTime och säga att "det har jag kunnat göra i flera år på min telefon", kan mycket väl vara som att jämföra VHS med Bluray . Vi har ända sedan VHS kunnat se filmer i våra hem, men betyder det att en uppgradering från VHS till Bluray är onödig?
Det är säkert få som kommer använda FaceTime mycket, men med tanke på att kvaliteten på vanliga 3g-videosamtal är närmast oanvändbar så kan FaceTime säkert (om det visar sig hålla vad det lovar) i alla fall öka denna skara människor.
Here we go again! Enda anledningen till att det slås på stora trumman är att operatörer i USA inte tillåtit videosamtal i sina nät tidigare! För USA är detta något nytt och stort, sen om man vill kalla det video-chat eller video samtal är ju egentligen ointressant när slutresultatet är densamma (oavsett kvalitet). Det är framförandet och slå-sig-på-magen-attityden jag vänder mig emot, inte vilken teknik man använder sig av. För mig är en bild och samtal simultant iaf ett videosamtal oavsett om det är via wifi eller skype eller FaceTime. Bra om det fungerar tillfredsställande, då kanske man kan använda det någon gång
Postad 10 June 2010 - 15:05
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Here we go again! Enda anledningen till att det slås på stora trumman är att operatörer i USA inte tillåtit videosamtal i sina nät tidigare! För USA är detta något nytt och stort, sen om man vill kalla det video-chat eller video samtal är ju egentligen ointressant när slutresultatet är densamma (oavsett kvalitet). Det är framförandet och slå-sig-på-magen-attityden jag vänder mig emot, inte vilken teknik man använder sig av. För mig är en bild och samtal simultant iaf ett videosamtal oavsett om det är via wifi eller skype eller FaceTime.
Bra om det fungerar tillfredsställande, då kanske man kan använda det någon gång 
Som Sperious poängterar, det är inte samma sak som de videosamtal vi européer har kunnat använda under flera år. Detta förstår du inte utan du bara gnäller på att Apple har introducerat sin FaceTime-funktion som något nytt. Det ÄR nytt, då det INTE ÄR videosamtal utan använder helt annan teknik i nuläget och slutresultatet är som beskrivet inte ens i närheten av att kunna jämföras med de videosamtal vi har kunnat använda oss av. USA-marknaden, där Apple givetvis är störst och kan göra störst impact, har heller inte möjligheten (turen?) att jämföra med de videosamtal som vi här har kunnat använda länge. Jämförelse som togs upp här, mellan VHS och BluRay, är ju högst aktuell för oss européer och denna diskussionen. Mycket bra jämförelse. Men men, det ska bli spännande med alla nya funktioner i nya iPhone 4 och iOS 4
Redigerat av zinned78, 10 June 2010 - 15:05.
Postad 10 June 2010 - 15:16
Unregisteredae48d9f2
-
Unregisteredae48d9f2
-
Användare
-
-
153 inlägg
Som Sperious poängterar, det är inte samma sak som de videosamtal vi européer har kunnat använda under flera år. Detta förstår du inte utan du bara gnäller på att Apple har introducerat sin FaceTime-funktion som något nytt. Det ÄR nytt, då det INTE ÄR videosamtal utan använder helt annan teknik i nuläget och slutresultatet är som beskrivet inte ens i närheten av att kunna jämföras med de videosamtal vi har kunnat använda oss av. USA-marknaden, där Apple givetvis är störst och kan göra störst impact, har heller inte möjligheten (turen?) att jämföra med de videosamtal som vi här har kunnat använda länge.
Jämförelse som togs upp här, mellan VHS och BluRay, är ju högst aktuell för oss européer och denna diskussionen. Mycket bra jämförelse.
Men men, det ska bli spännande med alla nya funktioner i nya iPhone 4 och iOS 4 
hahaha, okeeej, vad är skillnaden?, mindre lagg?, det är fortfarande inte nytt någonstans även om apple har gjort det betydligt bättre än vad Somy Ericsson och alla andra för den delen.
Postad 10 June 2010 - 15:23
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Vad skillnaden är har vi ju redan beskrivit. Det är helt annan teknik som används än vad traditionella videosamtal använder. Det går heller inte som samtal över mobilnätet.
Nu känner även jag att det är för mycket upprepning i denna diskussionen...
Postad 10 June 2010 - 15:37
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Kort kommentar, apples videosamtalchat är ju en klart sämre variant än tx den på htc evo. Begränsningen wlan håller ju inte och att det bara går mellan 2 iphone 4 är ju oxå tokigt.
Och vem ska nyttja detta?, känns som finns mycket vettigare uppdateringar som är värda att diskutera.
Tex, skalet är i glas... eller nån plastvariant.?
Redigerat av NisseGurra, 10 June 2010 - 16:02.
Postad 10 June 2010 - 15:43
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Kort kommentar, apples videosamtalchat är ju en klart sämre variant än tx den på htc evo. Begränsningen wlan håller ju inte och att det bara går mellan 2 iphone 4 är ju oxå tokigt.
Fast det skulle väl bli en "öppen" standard så att andra tillverkare kunde sluta upp med? Tyckte jag såg nåt om "open standard" på presentationen.
Postad 10 June 2010 - 15:50
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Ja, det är möjligt...jag känner till funktionen på Evo dåligt. Men, det ska ju vara en öppen standard så andra aktörer kan haka på. Sedan tror jag att begränsningen till WiFi är tillfällig, den kommer nog att tas för till fördel för WiFi OCH UMTS längre fram.
Postad 10 June 2010 - 16:39
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Lite intressant om displayen: http://www.boygenius...hone-4-display/Ajaj: "The folks over at iFix Your i Blog got their hands on an iPhone 4 — sans the “circuit board” — that they have used for some endurance testing. iFYiB reports that the chrome stainless steel bezel that borders the iPhone 4 seems to offer less protection to the phones glass-display than previous models; such as the iPhone 3G and iPhone 3GS. The iPhone 4 was dropped three times, from a distance of 3.5 feet, onto an unspecified surface — on the third flight, the phone’s glass cracked. Now, when you drop a 3.5″ piece of glass strapped to 4.5 ounces of weight from 3.5 feet…breakage certainly can’t be ruled out. iFix explains that the new display will suffer from more screen breaks and that the new design, with flush glass, will “come back to bite” Apple in the future. Time will tell"
Redigerat av NisseGurra, 10 June 2010 - 16:41.
Postad 10 June 2010 - 17:53
Unregistered1820
-
Unregistered1820
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Röstade inget märkvärdigt men det är bara därför att jag inte kommer köpa den men märkvärt är skärmens upplösning den är ju högre än skärmen på min älsklings dator Eee PC 701, kan även tänka mig att processorn har högre klockhastighet än 701:an. också
Har på två veckor spenderat mitt leksaks-köp-konto på en SE X10 Mini och en SE u5i Vivaz. Android och Symbian.
Det jag undrar är om inte Apple kommer med en Iphone mini eller Nano snart.
Visst impas man av Iphone men för samma pengar som för en Iphone, kan man ju köpa sig ett par mobiler en laptop eller Netbook dator.
Postad 10 June 2010 - 19:15
Unregistered6b8ff32e
-
Unregistered6b8ff32e
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Vad skillnaden är har vi ju redan beskrivit. Det är helt annan teknik som används än vad traditionella videosamtal använder. Det går heller inte som samtal över mobilnätet.
Nu känner även jag att det är för mycket upprepning i denna diskussionen...
Då undra jag vad för nytta jag har av detta?? Att du inte bara kan ge dig och medge att detta är riktigt dåligt av Apple. Om jag nu åker iväg med Jobbet till typ Paris, och vill visa frugan lite när man går runt på stan. Hur ska detta gå till om bara jag har en iPhone 4 och frugan en iPhone 3GS? Och sedan oxå bara via wifi!! Ruttet enligt mig. Och nej, det är ingen som helst skillnad på deras så kallade FaceTime eller vårat videosamtal. Förstår inte alls du bara kan påstå det
Postad 10 June 2010 - 20:31
Oddish
-
Oddish
-
Användare
-
-
160 inlägg
Sammanfattning: det finns olika åsikter om vad videosamtals-/chatt-funktionen ska kallas och om huruvida den är användbar eller inte. Vi kan väl åtminstone vara överens om att den heter "FaceTime" och att ingen av oss har testat den ännu? Kan vi gå vidare nu?
Redigerat av Oddish, 10 June 2010 - 20:34.
Postad 10 June 2010 - 20:44
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlägg
Nu har jag rensat bort några inlägg i tråden. Det här är ett diskussionsforum och man får ha olika åsikter om saker och ting. Låt oss återgå till iPhone 4 och skärpning nu för jag med flera har uppsikt i den här tråden så inga personangrepp.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|