Brutalt.
Denna tråden får mig att le.
Det är ett Gött betyg!
Testa "Drums and rythm" får du se...
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 21 April 2010 - 22:04
Testa "Drums and rythm" får du se... Postad 21 April 2010 - 22:10
Skulle någon rackabajsare som har bra koll på alla simuleringsprogram kunna kolla var jag har slut på slaglängd med dessa element i 420 liter avstämt till 15 hz matat med ca 600 watt per element...?
Vågar inte riktigt trycka på neråt 10-15 hz.... Postad 21 April 2010 - 22:30
Men vad fan...? Det börjar närma sej gränsen redan vid 15 hz allså...? Under det ökar det ju kraftigt...? Subsonic på 10-12 hz skulle inte skada allså...? Eller är det total eller oneway...? Redigerat av Bakerman, 21 April 2010 - 22:30. Postad 21 April 2010 - 22:42
Den tål ju 27mm xmax linjärt, sen börjar den tappa kontrollen. Vet inte exakt var botten är någonstans.
Edit: one way Redigerat av ekolnskungen, 22 April 2010 - 01:29. Postad 22 April 2010 - 00:10
Blev ju bra detta!
Testa lite : Bassnectar: Cozza Frizzy (bassnectar remix) MT Eden: When will the storm begin Lite fin Dubstep! Å kom med kommentarer! Postad 22 April 2010 - 04:34 du har förbi sett en sak och det gör nästan alla när dom simulerar vad tål basen vid olika frekvenser. Postad 22 April 2010 - 06:27
Vid avstämningen är det meningen att man skall närma sig Xmax och kan t.o.m. överskrida det något då (ett lokalt maximum) sedan nedåt i frekvans så sjunker konutslaget för att sedan kraftigt stiga låååångt över xmax runt 5Hz under avstämning...
Vill man vara på den säkra sidan så lägger man på ett HP-filter på kankse 8Hz eller så. Ska se om jag kan räkna lite på det i helgen med WinISD. Rekommendationerna är att det BÖR vara ganska lugnt när man lyssnar på musik och ser film (hur ofta gör man det på max ljudnivå med maxad lågbas i ljudspåret) Gillar man att köra sinusvågor på låga Hz så BÖR man för säkerhets skull ha ett HP-filter. Nackdelen med HP-filter och övriga komponenter i signalvägen (EQ, signalförstärkare m.m.) tillför fördröjningar. Postad 22 April 2010 - 09:06
Lyssnar just nu på Kari Bremnes live med låten sangen om fyret ved tornehamn, det är ytterligare en låt du skall testa nere i ditt rum. Bör bli helt sjukt häftigt!
Första gången jag lyssnar på den med nya förstärkaren, ******** vilket lyft det blev med mera effekt till frontarna!! Subben delas även av lägre nu, det gjorde verkligen under för basen. Redigerat av Evil Homer, 22 April 2010 - 09:08. Postad 22 April 2010 - 09:18
Skönt att det låter bra! Jobbigt att behöva slänga så mycket jobb och material!
Postad 22 April 2010 - 15:08
Så här blir mina grafer...
Enligt dessa så verkar xmax nås redan vid 13Hz, med ett HP filter vid 11Hz så kan du pumpa på så lågt och högt du bara vill med 600W. HP filter vid 11,5 så är du riktigt safe... Är 600W nominell maxeffekt, kanske du vill räkna på slutstegets klippeffekt för att vara ännu säkrare... Jag är lite ny med WinISD så jag reserverar mig för att något kan matats in fel Grå linje utan HP, gul linje med HP vid 11Hz. med HP filter höjs även -3 dB-gränsen till ca 17.5Hz...
shiva.JPG 137.05K
3 Antal nerladdningarBifogad fil(er)Redigerat av mikeett, 22 April 2010 - 15:22. Postad 22 April 2010 - 16:25
Tack för beräkningarna !
Jaha... Då får det väl räcka att kunna spela ner till 15 då... Något tips på vettigt filter ? Postad 22 April 2010 - 16:36
Av ren nyfikenhet bara... Om jag skulle plugga porten och köra aktiv kompensering...?
Då borde det bli skillnad på hur långt slaglängden räcker...? Postad 22 April 2010 - 17:21 Då blir det ännu mera mätning och då måste du mäta impedansen på rören och då måste du sätta dig in i arta/limps värld. Postad 22 April 2010 - 17:31
Varför inte slänga på ett filter så dom inte går för lågt och sen tuta och köra?
Vore väl lite konstigt om du inte hör när du pressar dom för hårt, du bör väl komma upp i såna volumer att du inte vill vara kvar i rummet innan det sker ? Postad 22 April 2010 - 18:09 Det finns 3 filter som är dugliga . 1,velodyne sms1 2, Anti-Mode 8033 3, Behringer dcx Postad 22 April 2010 - 18:41
Ingen av dom har väl ställbara högpassfilter under 20 hz ??
Vilket filter ? Tips ?
arta/limps...?
Jag har ju inte pressat dom något till film än... Vad händer om det kommer en fullt utstyrd 10 hz ton mitt i filmen ? Inte så vanligt, men inte heller helt omöjligt... Postad 22 April 2010 - 19:43 Det är inget och oroa sig för... kör du bara en gnutta mindre effekt än vad dom tål, så... EDIT: Din/dina förstärkare har väl i stort sett inga distorsioner, om den/dom har det, så bör du sänka... annars så är det bara "rock on FFS" som gäller Redigerat av Dj AudaSpexx, 22 April 2010 - 19:45. Postad 22 April 2010 - 19:59
är x12 tillbaka?!?!
Trodde ju att sdx var gamle x12, antar att det är så fortfarande ? Jag kan inte ett jota om att göra filter, men det bör väl vara en lätt match för dom som kan det dära Postad 22 April 2010 - 20:01 Vem fan är x12? Postad 22 April 2010 - 20:04
Och hur vet man att man kör en gnutta mindre effekt än vad dom tål ?? För när man kommer upp i dom här effekterna med så här långslagiga element med så mycket kraft, gissar jag att det slår rejält i polstycket om dom bottnar.. Har du egentligen en aning vad du skriver om...? Det är en ärlig fråga. Inget drygt menat.
Trodde man körde ett aktivt i så fall...? Passivt skulle väl också funka, men gissar att det skulle bli dyrt med komponenter till fyra rör...? Det måste väl vara ganska effekttåliga komponenter gissar jag...? Postad 22 April 2010 - 20:05
LOL, så var inte fallet alltså. x12 är en jävel på högtalarbyggeri, men har inte sett han på ett tag. Postad 22 April 2010 - 20:10
Har 8033 hp filter så låter den prisvärd, läst lite kort om den och den låter väldigt intressant.
Men det verkar ju inte som om man kan in och pilla på några kruvor själv, det är ju jäkligt surt. Postad 22 April 2010 - 20:13 velodyne sms1 har ställbart filter subsonic =högpass filter från 1hz och uppåt och med ställbar dämpning från 6-36db på hög passfiltret=subsonic Och skall du mäta impedans i lådan och hur dämpning på verkar högtalarens impedans så måste du mäta i limp och det måste man för om man skall köra lite lt på högtalarna . Redigerat av Unregistered1728, 22 April 2010 - 20:14. Postad 22 April 2010 - 20:15
Hehe... Postad 22 April 2010 - 20:18
Okej. Då börjar jag leta sms1... Ska kolla om inte någon av behringarna har högpass förresten... sms1 är ju lite dyr... Postad 22 April 2010 - 20:18
Det är mao en sms 1 man skall ha, finns det ingen billigare kopia på den? den är ju inte dyr om man nu ser på vad den kan göra, men det är ändå massa ###### pengar. Postad 22 April 2010 - 20:23
fyfan va stora dom blev
Postad 22 April 2010 - 20:28 Det enda man kan göra med bheringern är att man ställer ner db talet vid dom lägre frekvenserna och sänker q värdet Postad 22 April 2010 - 20:34
Och det är inte bra eller...? Men går dom så lågt som ner till 1 hz...? Fick tips på ett grannforum om att det förmodligen inte skulle vara så svårt att byta ett par komponenter i EP 2500 och få ner dom fasta högpassen dit man vill.. Får se om jag får några svar på det.. Dom fasta lägena i stegen är ju 30 och 50 hz, och det känns LIIIITE högt... Postad 22 April 2010 - 20:48 behringer det vet jag inte om den går att få ner till 1hz men omöjligt är det inte det finns några mätningar på hts om det men att hitta det är svårt då det gjordes för ca 2år sedan. Postad 22 April 2010 - 20:56
Det står ju inget på behringers hemsida om det heller.. Postad 22 April 2010 - 21:52
Står det fel enligt deras egna info menar du...? # Velodynes Digitala rumskorrigering för alla subwoofers # In-Room Bass korrigering med den medföljande mikrofonen # Full DSP-kontroll # Hanterar upp till 3 subwoofers # Helt fjärrstyrd # 8-band Digital Graphic/Parametric Equalizer # On-Screen Display # Fasvändning: Ja # Crossover bypass: Ja # Frekvensområde: 15Hz - 200Hz # High Pass Crossover: 80 Hz (6 dB/octave slope) # Low Pass Crossover: 15 Hz - 199 Hz (adjustable) 6 dB/octave # Subsonic Filter: 15 Hz - 35 Hz (adjustable) 12 dB/octave # Mått: 419x165x51mm # Vikt: 7,7kg Postad 22 April 2010 - 22:03
Hahahah! Herregud, den var fan bäst idag! Vem försöker du lura med alla dina alias? xD Edit: För du förnekar väl ändå inte att du är den fd x-12 eller? Redigerat av Beijergard, 22 April 2010 - 22:11. Postad 23 April 2010 - 00:14
Jag ved inte vad jag ska säga om sdx och x-12. De är i viss mån väldigt lika.
Båda gillar trio8. De har en bitter ton även om de bara menar väl. Båda är kunniga inom diy. "x" finns med i båda nicken. Postad 23 April 2010 - 00:19
Att han är kunnig är ingen tvekan om.. Bitterheten förtar i stort sett hela kunnigheten då man försöker diskutera något "Båda" har baslådor med 2x18" adire slavar hemma, vanligt tro? "Båda" tar credit för att ha designat min sub Undrar varför man ska behöva byta nick varannat år.. Blir man alltför avskydd? Det var nog med Offtopic! Bakerman; Det är riktigt löjligt feta basar du har! Postad 23 April 2010 - 04:44 Adire vad pratar du om svamel i natt mössan skulle jag vilja säga jag har css slavar Att jag gillar trio 8 är av en enkel orsak det år en 8 som går att spela infra frekvenser med och hur många 8 tummare går det att göra det med . Postad 23 April 2010 - 04:48 Just det här är det fel dom justerade subsonic filtret till 1hz när man upptäckte att den distade vid 20hz och föll ganska kraftigt i frekvenskurvan så du behöver inte vara orolig att den inte fungerar . Postad 23 April 2010 - 06:50
med SMS-1 så sättsubsonic frequency på 13Hz och slope på 24dB, alt. om 15Hz är det lägsta så sätt 15Hz med slope på 12dB (förlorar ca 1Hz i lågdelen).
Alt. ber man någon filterkunnig göra ett 4:e ordningens Butterworth HP-filter med brytpunkt 12.75Hz, borde bli lite billigare än en SMS-1. Å andra sidan kan SMS-1 vara en bra EQ för att jämna ut frekvenskurvan i rummet för basdelen... Redigerat av mikeett, 23 April 2010 - 07:04. Postad 23 April 2010 - 07:29
Men den är ju så LÖJLIGT dyr ?? Pröjsa sju lök för ett högpass ?? Postad 23 April 2010 - 08:37
Nja liite mer än så fixar den väl att göra? Postad 23 April 2010 - 08:52
Har inte läst hela tråden (men följer den med STORT nöje :-)).
Kolla igenom hela din ljudkedja från källa till power amp ... det skulle inte alls förvåna mig om det finns ett 'subsonic' filter nånstans på vägen. Man undviker gärna att skicka ut likspänning till högtalare och smiter därför in filter på vägen. Annars kan du medvetet sätta en konding på vägen till priset av några tior och lite lödning. (och det har du ju kläm på nu) *Om* det räcker med ett första ordningens filter så kan man sätta det mellan pre-amp och power amp. Första ordningens filter dämpar 6db per oktav, dvs -6db från t ex 12Hz till 6Hz. Då blir det nämligen bara en seriekopplad konding (per kanal). pre -out ----------I I---------- power-in C R gnd ------------------------------ gnd Brytfrekvens f0 = 1/(2*PI*R*C) där R är ingångsresistansen på power amp (10kOhm på den obalanserade ingången på din EP2500) C är den kondensator man kopplar i serie mellan pre-amp och power amp PI är 3.14 typ (det hade inte greken som kom på det för >2000 år sedan räknat med :-)) Väljer du standardvärdet 1.2uF på kondingen så får du brytfrekvensen 13.2 Hz (3db däpning). (Fram med miniräknaren ;-)) 1.5uF ger 9.4 Hz Vill du pricka 11.5Hz så vill du ha 1.38uF. Då får du be om att mäta upp kondingen i affären, precisionen vid tillverkning är inte så hög. Men du Bakerman, man *skall* inte stöta på sådana här problem med sin hemmastereo .... :-) Och du ... var försiktig med hörseln! Jag har tinnitus som jag fått av rockband, konserter och annan hög musik i ungdomen. Behöver knappt diskanter i mina högtalare längre ... Redigerat av Lazy-1, 23 April 2010 - 08:53. Postad 23 April 2010 - 08:58
Jo, men den är paramtreisk EQ, automatisk korrigering m.m.
finns ngt billigare på http://store.audioho...etric-eq-system men som sagt, leta upp ngn som kan snickra ihop ett fast filter, borde bara kosta någon hundring eller två i material. Postad 23 April 2010 - 09:12
Kanske han gör. Dessa finns ju att tillgå om man ska uppgradera senare i livet Maelstrom-21"
Postad 23 April 2010 - 12:34
Får man fråga vad allt har kostat
Element Rör/ div material till lådorna Målning osv Steg Osv, kommer inte på allt just nu. Postad 23 April 2010 - 16:43
Jo, visst.. Men grejar den det bättre än t.ex en 8033 ?? Det ar ju just högpasset jag är ute efter för tillfället.
Håller på att få lite hjälp på faktiskt. Det kan KANSKE bli en enkel moddning av stegen istället. Annars är ju helt klart passiva filter en möjlighet.
Räknade lite på det, och kom fram till att materialkostnaden hamnade på ca 7000. Sen tillkommer elementen på det. Jag köpte dom ju på annons, fast sprillans nya för 6000 för allihop. Summa kardemumma: ca 17000 med stegen. Lär inte gå att få mer och bättre bas billigare.. Sen är det ju inte alla som vill ha fyra såna här megarör stå, men i ett dedikerat biorum tycker jag inte att det gör något. Där inne vill man ju bara ha så bra bild och ljud som möjligt.. Bror var här på en kopp kaffe förut, och då testade vi lite.. Kan säja att det är MALLA i rören !! Han är som en liten tjej... Lazy-1: Ville inte citera ditt långa inlägg.. Det är ju helt klart en variant.. Hur det sen tillämpas rent praktiskt får du gärna förklara närmre om du har lust...? Redigerat av BrittBastard, 26 February 2011 - 09:50. Postad 23 April 2010 - 17:11
Ok det var ju inte så farligt ändå då. Trots allt fyra enheter .
Jaså du vågar fräsa på lite med dom nu trots allt? Klart att dom skall klara av det om det nu är bland det bästa du kan köpa för dom pengarna, annars är det väl inget att ha? Postad 23 April 2010 - 17:43
Men hade jag köpt elementen nya hade dom nog gått på 4-5000 spänn till. Ja.. Testade lite basig musik. Då vågar jag vräka på. Typ Infected Mushrooms Avratz som inte går ner mycket under 30 hz förrän i slutet. Det trycker på rätt bra faktiskt... Testade också scenen med megaroboten i Terminator salvation. Den går nog dock ner en bra bit till.. Då var det snudd på rent obehagligt... Redigerat av Bakerman, 23 April 2010 - 17:44. Postad 23 April 2010 - 17:57 testa Sa DingDing xi carneval den har några partier med kinesika trummor mycket djup bas utlovas http://open.spotify....zWoLCG9uaG2idQD http://open.spotify....LzNi8q1vCGpNHPb Redigerat av Unregistered1728, 23 April 2010 - 17:59. Postad 23 April 2010 - 18:02
Vågar inte testa sånt där "mycket djupbas utlovas" förrän jag fått ett HP-filter på plats... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |