Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple Tv (Gen 2)

947 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2011 - 20:50

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Nu finns den i Apples egna webbutik:
http://store.apple.c...mco=MjU5MjAxMTY

Postad 04 October 2011 - 22:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nu finns den i Apples egna webbutik:
http://store.apple.c...mco=MjU5MjAxMTY

Då har släppet inte gjort den billigare, NetonNet har sålt den för 998 ett bra tag nu.

Postad 05 October 2011 - 08:55

thocla
  • thocla
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Tack för ditt beskrivande svar. Precis som du skriver så var tanken att köra spotify "lokalt" på Ipaden. Fast det är klart, ibland vill man ju gå över snabbt till eget lokalt material på macminin och då får jag alltså använda mig av Airfoil? Det blir ju att man använder spotify för hela slanten då den indexerar över lokala musikfilerna till spotify.
Hur använder du din Macmini respektive Appletv2? Är det avstånd och tex olika rum som gör att du har båda produkterna?

Hej igen.

Jag har både MacMini och ATV vid TVn. Jag skaffade MacMinin främst för att spela de filtyper som inte ATV och PS3 hanterade.
Känner just nu att den blivit överflödig just där. Jag har iofs haft mitt iTunes-bibliotek i den, men om jag har något negativt att säga om Apple produkterna så är det just om MacMinin.
Den är inte alls så snabb som jag trodde den skulle vara. Min några år gamla PC är mycket snabbar och just nu håller jag på och flyttar tillbaka biblioteket till den. Med iOS 5 så kommer man ju kunna synka med iTunes trådlöst, så då kan man ju ha biblioteket vart som helst.
Nu ska ju den nya vara något snabbare, så det kanske inte är något problem längre.

Lycka till!

Postad 05 October 2011 - 09:04

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Skulle uppskatta om ngn kunde komma med lite råd/tips angående ett problem som tyvärr verkar återkomma allt oftare på min ATV2. Saken är den att helt plötsligt har den fått för sig att börja "buffra" HD-material. Min är inte moddad, och jag kör alltså allt i 720p, samt över WiFi (Airport Extreme, MacBook Pro, iTunes)

Det konstiga, är att det verkar funka bättre på morgonen, kontra hur segt det kan vara på kvällarna. Har även testat att stänga av Airport Extreme i ngr minuter, och detta har faktiskt hjälpt någon enstaka gång, men långt ifrån alla.

Det är alltså som att filmerna bara står och tuggar för att bygga upp tillräckligt med "pre-loaded" matrieal så att filmen/TV-avsnitt ska kunna gå igång. Detta kan hålla på "hur länge som helst" känns det som, brukar dock stänga av den rätt så fort när jag märker att inget hänt efter ett par minuter. (när det funkar som det ska, dras filmerna igång efter bara ngr sekunders väntan)

Ngn som vart med om samma sak/vet en smidig lösning på detta problem (bäst att tillägga, har testat med kabel, men gör ingen skillnad mot när man kör trådlöst)

Postad 05 October 2011 - 20:10

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Någon som testat om det finns svenka undertexter nu när den släppts i sverige?

Postad 06 October 2011 - 19:10

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Nu ska ju den nya vara något snabbare, så det kanske inte är något problem längre.

Jag har den nya men använder den både som htpc (plex) och arbetsdator. Det är lite pill med att få det att funka så jag överväger att skaffa en ATV2 för att slippa köra med två bildskärmar ut från minin. Vill bara vara säker på att det inte blir något strul med hdcp eller dylikt i min setup.

Den nya minin känns dock rapp och fräsch. Jag har den billigaste varianten men med 8Gb ram och det rullar på efter förväntan. Iom att jag använder den att arbeta på också så drar fläkten igång då och då och då är den inte så tyst längre. Det har jag dock löst genom att köra plexappen på mobilen som fjärr. Då behöver jag inte ha fri sikt för fjärren till minin och har stoppat in den i ett annat skåp där den kan få fläkta på bäst den vill.

Är det någon som vet vilken HDMI-version det är på ATV2? Det vore ju najs om man kunde utnyttja att det är 1.4 och ethernet ut från recievern.

Postad 10 October 2011 - 05:50

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

Någon som testat om det finns svenka undertexter nu när den släppts i sverige?

Blev ju riktigt förvånad när jag såg att t.ex. "Pirates of the.." inte ens hade engelsk textning! Jävligt knepig film att se med sovande barn i rummet bredvid med tanke på hur stor skillnad det är i volym mellan action-scener och dialog...
Nu har jag dock läst mig till att man ska leta efter "CC" dvs closed caption, väldigt dåligt att det inte är specat vilka språk det är textat på....

Postad 10 October 2011 - 19:46

Unregistered1918
  • Unregistered1918
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
jag är fortfarande fundersam på hur vissa som har atv2 säger att uppspelning av 720 mkv hackar då atv inte stödjer 24p, medans vissa menar att det funkar jättebra?!

Postad 10 October 2011 - 20:52

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Beror väl på hur känslig man är men du får bara 720p @ 50hz eller 60hz. Men tycker det funkar bra

Postad 11 October 2011 - 08:52

Unregistered24235
  • Unregistered24235
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Hej.

Har en ATV2 ligger och väntar på mig på Posten. Den stora frågan, behöver man Jailberak?

Vad jag förstått så är en sak som jailbreak gör att man kan streama från datorn istället för valfri iPryl. Vad finns det för fler fördelar, och även nackdelarna? Det ska vara så simpelt som möjligt att använda den.

Postad 11 October 2011 - 09:07

Unregistered5716f3e8
  • Unregistered5716f3e8
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Blev ju riktigt förvånad när jag såg att t.ex. "Pirates of the.." inte ens hade engelsk textning! Jävligt knepig film att se med sovande barn i rummet bredvid med tanke på hur stor skillnad det är i volym mellan action-scener och dialog...
Nu har jag dock läst mig till att man ska leta efter "CC" dvs closed caption, väldigt dåligt att det inte är specat vilka språk det är textat på....

Jag har inte testat att hyra film själv, men det verkar vara skillnad på "closed caption" (cc) och subtitles. Closed caption är gjort för hörselskadade och innehåller därför en massa textning för att man ska kunna förstå handlingen utan att höra viktiga ljud ex. "doorbell ringning" eller liknande, dessa verkar bara finnas på engelska.
Subtitles å andra sidan skriver bara ut dialogen, men verkar till vissa utvalda filmer finnas på flera språk.
Det som är kass dock är att enda sättet att se detta är att gå in i iTunes store på datorn och där välja en film. Väljer man exempelvis Black Swan, ser man att den har subtitles på en mängd språk, samt cc på engelska. Väljer man istället filmen Wall street, så har den bara cc på engelska. I apple TV ser de likadana ut, med endast en cc symbol.
Hoppas de kan fixa detta och samtidigt se till att fler filmer får undertexter.

Postad 11 October 2011 - 13:05

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

jag är fortfarande fundersam på hur vissa som har atv2 säger att uppspelning av 720 mkv hackar då atv inte stödjer 24p, medans vissa menar att det funkar jättebra?!

Det är faktiskt inte så konstigt; det beror helt på hur känslig man är och hur medveten man är om "problemet". T ex så lider ALLA amerikanska DVD av detta problem då 24 fps ska konverteras till 30 fps genom att dubblera vissa rutor. Många bryr sig inte ett dugg att det rycker lite i panoreringar*, men har man väl sett skillnaden, så inser man att det är något fel som är trasigt. Blu-Ray, oavsett region, är ju 24p och lider ej av detta men om man hyr en film via Itunes och spelar upp den på ATV2 så måste 24 fps omvandlas till 720p@50/60Hz vilket skapar problemet. Därför är ATV2 ingen bra mediaspelare, iaf inte för entusiaster.

*) Vissa TV kan motverka dessa ryck genom att plocka bort extrarutorna och återställa filmen till 24 fps. Dessutom så lägger vissa apparater interpolering ovanpå detta så att man får 48 (eller fler) fps med supermjuka panoreringar, dock sällan utan följdfel. Detta kan göra att vissa tycker ATV2 "funkar jättebra".

Redigerat av Tomas L, 11 October 2011 - 13:12.

Postad 11 October 2011 - 16:01

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0

Hej.

Har en ATV2 ligger och väntar på mig på Posten. Den stora frågan, behöver man Jailberak?

Vad jag förstått så är en sak som jailbreak gör att man kan streama från datorn istället för valfri iPryl. Vad finns det för fler fördelar, och även nackdelarna? Det ska vara så simpelt som möjligt att använda den.

Ja om du inte vill vara låst till iTunes stödda filformat

Postad 11 October 2011 - 16:08

Unregistered24235
  • Unregistered24235
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Ja om du inte vill vara låst till iTunes stödda filformat

Ok vad kör de flesta och vad är bäst? xbmc eller plex?

Postad 11 October 2011 - 16:16

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Xbmc tycker jag, lirar "alla" format och ett plus för rar stöd.

Postad 12 October 2011 - 10:04

Unregistered24235
  • Unregistered24235
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Xbmc tycker jag, lirar "alla" format och ett plus för rar stöd.

Ok får se hur jag gör, lär nog köra det mesta från paddan ändå. Så man slipper ha en dator igång.

Föresten, hur gör man för att streama tv4 play appen från paddan, både ljud och bild. Jag vet att det går för jag gjorde det precis, frågan är hur man gör.

Postad 12 October 2011 - 12:58

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Har inte testat xbmc på någon vecka ,nu men hittills har det varit en del strul, då den inte hittar info om filmer och egentligen mest tv serier. Kommer upp felmeddelande hela tiden att den inte kan ansluta (vilket enligt xbmc forum betyder att den inte hittar servern, eller info om filmen). Så jag har mest kört Plex. ska testa mediaplayer från Firecore som jag också har liggande på disken.
Snygt och smidigt är det dock. Tyckte det var coolt när jag går in under Fringe serien och då börjar den spela ledmotivet till serien medan man bläddrar runt bland avsnitten (Plex)

Postad 13 October 2011 - 04:50

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Flera av er med ATV2 har säkert redan sett detta, men tänkte ändå att jag tipsar om att det nu finns en ny uppdatering att hämta;

Photo Stream, NHL, AirPlay mirroring and more added to Apple TV with software update
http://www.engadget....ed-to-apple-tv/

Postad 14 October 2011 - 16:01

honky
  • honky
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hej
Har just jailbreakat min ATV2 men när jag sätter igång putty och skriver in root så hänger den sig kan inte skriva in password någon som har något förslag ? kör med windows 7 64bit

micke

Postad 15 October 2011 - 22:01

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
NHL <3

Skaffade ett Gamecenter konto nyligen med hjälp av StrongVPN. Det här blir bara bättre och bättre!

Postad 18 October 2011 - 09:03

povlsen
  • povlsen
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej

Har i dagsläget en vanlig win 7 PC kopplad till TV med HDMI och kollar nästan bara på icefilms.nfo och är nöjd med kvaliteten där. Men tycker det vore trevligare med en atv så man även kan köra Spotify och svt/tv4-playtjänsterna och styra via iPhonen Jag har läst igenom tråden här och sett att Icefilm omnämns ett par gångar här och där.

Krävs jailbreak för att köra icefilms?
Går det att köra HDMI till TV och få ljudet till stereo via optisk utgång samtidigt?

Postad 18 October 2011 - 18:38

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Köpte mig äntligen själv en enhet då frestelsen att prova "mirroring" från ipaden blev för stor...
Hur som helst säger Apple Tv:n att den inte behöver uppdateras när jag letar efter en ny uppdatering på den, trots att den bara har 4.3. Är inte OS 4.4 ute? Om den är det, hur ska jag göra för att uppdatera den?

Tack på förhand.

Edit: Fann det själv. Typiskt...
http://www.macobserv...v_4.4.1_update/

Redigerat av Unregistered1573, 18 October 2011 - 21:20.

Postad 21 October 2011 - 04:43

_skar_
  • _skar_
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej går i planerna på att inskaffa en Apple tv gen 2. Går det att streama över skärmen från en Ipad 1 till den på något sätt? Såg att det gick via Airplay på en Ipad 2 men vet inte om det funkar lika med Ipad 1 . ?

Postad 21 October 2011 - 05:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Hej går i planerna på att inskaffa en Apple tv gen 2. Går det att streama över skärmen från en Ipad 1 till den på något sätt? Såg att det gick via Airplay på en Ipad 2 men vet inte om det funkar lika med Ipad 1 . ?

Yes det funkar. Dock funkar inte funktionen iOS Mirroring.Den funktionen är en 1:1 strömning av allt. iPad 1 blir begränsad till AirPlay som extender av bild och ljud från appar.

Dock ska jag säga att detta tycker jag lätt är värt 990kr.

Postad 21 October 2011 - 09:36

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Det ska tydligen gå att lösa så att man får mirroring även på ettan (utan jailbreak). Någon som har en etta får gärna testa. :)
http://lifehacker.co...ut-jailbreaking

Postad 22 October 2011 - 12:45

D__J
  • D__J
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Vet någon varför ATV inte uppdaterar till IOS 4.4?
När jag söker i ATV:s meny säger den bara att programvaran inte behöver uppdateras.
Det är 4.3 som är i nu.

Postad 22 October 2011 - 13:47

DMuzik
  • DMuzik
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Apple har tydligen dragit tillbaka både 4.4 & 4.4.1

Postad 22 October 2011 - 16:16

D__J
  • D__J
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Apple har tydligen dragit tillbaka både 4.4 & 4.4.1

OK, har du någon källa på detta?
Tänkte om man kunde läsa någonstans varför...

Postad 22 October 2011 - 16:19

D__J
  • D__J
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har någon här bra koll på Airflick?
Spelar inte detta program upp "alla" format och ska det inte gå att klistra in en web-adress och spela upp?

Jag får bara Airflick att fungera med de filer som jag har konverterat med Handbrake och inte alls med web-adresser.
Jag försöker klistra in c-sports elitseriesändning men får bara felmeddelande från ATV:n.

Postad 22 October 2011 - 19:32

DMuzik
  • DMuzik
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

OK, har du någon källa på detta?
Tänkte om man kunde läsa någonstans varför...

Varför vet jag inte, men saxat från länken i inlägg #522:

"I talked to Apple on the 18th and they did pull 4.4 as well as 4.4.1."

Postad 22 October 2011 - 20:44

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Man kan dra ner 4.4.1 genom att ansluta Apple Tv:n till datorn med en micro-usb-kabel (ha alla andra kablar urkopplade) och sedan återställa den i iTunes. Fungerade finfint för mig. :)

Postad 28 October 2011 - 07:49

Fraodi
  • Fraodi
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan !

Tänkte köpa en appletv i helgen och jailbreaka den så jag kan se på mkv filer. Eftersom jag bara streamat genom min xbox360 tidigare så är jag inte alls kunnig på detta dock. Så en liten snabbguide eller liknande skulle jag uppskatta. I vilken ordning och vilka program jag ska ha. Vad börjar jag med ?

- Se till så jag har rätt uppdatering på atv (vilken är det?)
- Vilket JB ?
- Läst saker om NitoTv och Night Build, är det nödvändiga saker och vad är dom ?

Jag använder mig av appledatorer om det spelar någon roll.

Tacksam om någon tar någon minut å sätter mig i rätt spår :)

Redigerat av Fraodi, 28 October 2011 - 07:50.

Postad 28 October 2011 - 14:51

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Kolla i xbmc 's forum där står precis hur du skall göra

Postad 29 October 2011 - 11:19

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Hej

Sitter ju st nu i Tokyo och har kollat upp priset på AppleTV. Den kostar c:a 700:- här.
Detta gör att köplusten just nu ökar för varje dag :D

Mina förutsättningar
Iphone 3GS
Imac 21,5
AppleTV

1. Kan jag köra PLEX på Iphonen och sedan föra över videon till AppleTV via airplay?
2. Kan jag göra detta utan att jailbreaka?
3. Kommer jag att få ut 5.1 ljud?

Har läst i tråden och jag blir inte klok på om det fungerar.

MVH Kribban

Postad 30 October 2011 - 06:16

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
orkade inte vänta på svar :P Gick och köpte en idag pga tristessen :mellow:

Postad 31 October 2011 - 11:07

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Hej!
ursäkta ett gäng okunniga frågor, men jag står precis som Kribban här ovan utomlands och kan köpa en Apple TV2 för bra pris.
Jag har följande utrustning hemma:
Macbook Pro / NAS med musik+film+foto / 2x iPhone4 / Hemmabioreceiver utan HDMI-ljud in, bara optisk SPDIF.
och vill kunna:
1) Spela musik (mp3 och flac) från NASen utan att ha på TVn eller datorn; dvs koppla AppleTVn med optisk SPDIF till receivern och sen styra med iPhone4.
2) Spela musik från Spotify premium och styra med iPhone, dvs skicka ljud till receivern via AppleTVn
3) Spela film i diverse format från NASen med eller utan fast LAN-kabel

Fixar AppleTVn detta utan meck, fördröjningar och hackande ljud eller behöver jag ha typ en Airport Express för musiken?
Fördelar/Nackdelar med AppleTVn jmf med typ Airport Express för musik+annan mediaextender för film?

Tacksam för svar!!

Postad 31 October 2011 - 11:20

mype
  • mype
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hej!
ursäkta ett gäng okunniga frågor, men jag står precis som Kribban här ovan utomlands och kan köpa en Apple TV2 för bra pris.
Jag har följande utrustning hemma:
Macbook Pro / NAS med musik+film+foto / 2x iPhone4 / Hemmabioreceiver utan HDMI-ljud in, bara optisk SPDIF.
och vill kunna:
1) Spela musik (mp3 och flac) från NASen utan att ha på TVn eller datorn; dvs koppla AppleTVn med optisk SPDIF till receivern och sen styra med iPhone4.
2) Spela musik från Spotify premium och styra med iPhone, dvs skicka ljud till receivern via AppleTVn

Fixar AppleTVn detta utan meck, fördröjningar och hackande ljud eller behöver jag ha typ en Airport Express för musiken?
Fördelar/Nackdelar med AppleTVn jmf med typ Airport Express för musik+annan mediaextender för film?

Tacksam för svar!!

1. MP3 (flac vet ej) funkar via airplay utan jailbreak men tror att din NAS måste supporta Itunes om det inte finns någon bra app för det?
2. vet ej
3. bara filformat supportade av Itunes. Med jailbreak + XBMC funkar det flesta filmformat. Rekomenderat att köra trådat lan.
Nackdel med apple tv är att jailbreak är nästan ett måste för att få en bra mediaextender, men när det är gjort funkar den kanon och kan bara rekomenderas.

Postad 31 October 2011 - 11:51

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

1. Kan jag köra PLEX på Iphonen och sedan föra över videon till AppleTV via airplay?
2. Kan jag göra detta utan att jailbreaka?
3. Kommer jag att få ut 5.1 ljud?

1. Nja, om jag uppfattar det rätt så vill du ha över bilden från iPhonen till ATV. Det ska gå med IOS5 på iPhonen och ATV 4.4. Då fungerar inte jailbreak på ATV'n och du får inte Plex på den där. Då är ett bättre val att inte uppdatera ATV, jailbreaka den och lägga in Plex på AppleTV. Ser du en film på ATV och stoppar, så kan du fortsätta se den på iPhonen om du vill. AppleTV'n måste Jailbreaks för det. iPhonen fungerar även som fjärr.
2. Se 1.
3. Vet ej med Air mirroring.

2. Ja det fungerar, fast du spelar upp musiken i din telefon, där väljer du sedan att ljudet ska gå till AppleTV istället för de inbyggda högtalarna.

Postad 02 November 2011 - 16:21

Freddann
  • Freddann
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tja. Här kommer nåt från världens mest osmarta.
Köpte en ATV2 igår, trodde att man skulle kunna se alla filmer som jag hade på Imacen, trodde ju fel så klart. Måste man verkligen komprimera dom som jag måste göra om man ska kunna se dom på min Ipad eller Iphone?
Vore ju gött om man kan kolla direkt.

Postad 02 November 2011 - 16:30

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Tja. Här kommer nåt från världens mest osmarta.
Köpte en ATV2 igår, trodde att man skulle kunna se alla filmer som jag hade på Imacen, trodde ju fel så klart. Måste man verkligen komprimera dom som jag måste göra om man ska kunna se dom på min Ipad eller Iphone?
Vore ju gött om man kan kolla direkt.

Nej du behöver inte konvertera, men däremot behöver du i så fall isntallera Plex på antingen ipad eller iphone och sedan spegla innehållet till atv2 via airplay. Alternativt Jailbreaka din atv (har jag gjort) så kan du installera Plex direkt på atv2. Nackdelen är att Plex kräver att din dator är igång för att kunna konvertera filmen medan den spelas upp.

Postad 02 November 2011 - 18:06

Freddann
  • Freddann
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tack Bulldog76. Plex, är det en app?
Kan du skriva lite mer ingående hur man gör så är du en klippa?

Postad 03 November 2011 - 09:19

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Plex är en app ja. och en mediaspelare för datorn.
http://www.plexapp.com/
Jag kör Plex Media server på macen. Där väljer jag vilka mappar som ska ingå, vart filmer finns, serier mm. Jag har lagt tv serier för sig och filmer för sig. i olika mappar. Det enda man behvöer göra är att döpa mappar eller filer någorlunda begripligt. Plex letar upp data om filmerna/serierna laddar hem omslag, info om filmerna mm

När jag sedan har plex installerat på ipad/iphon/appletv så går man in tv serier och bläddrar runt bland sina serier (det är smidigt och snyggt, man bläddrar med hjälp av ikoner istället för att veta vilka sökvägar man ska in i). Jag blev imponerad av att Plex spelar upp ledmotivet (musiken) till tv serien när jag går in i en viss serie och börjar bläddra bland avsnitt. Plex har ett eget forum där man kan få svar på många av sina frågor.

Tycker Plex fungerar bättre än Xbmc till ATV2. Fördelen med xbmc är att man slipper ha en mediaserver på en dator, men å andra sidan så har xbmc (i alla fall versionen till Apple tv) oerhört svårt att hitta data till tv serier och filmer. Dyker enbart upp en bråkdel hos mig trots att jag har döpt filerna rätt. Den varnar hela tiden att den inte får kontakt med servern där datan hämtas. (läste att det var en bugg i felmeddelandet). men man måste klicka förbi varningsmeddelandet hela tiden. Jag tröttnade till slut på det.

Jailbreakar du inte Apple tv2 kan du inte installer Plex på den, men har du en ipad kan du spela upp filmen på iPaden och via Airplay få ut bilden till Apple tv2.

Jag är jättenöjd med min ATV2, håller påa tt rippa alla mina tv serier från dvd så jag med en enkel knapptryckning kan se serie när jag vill, utan att behvöa hämta skivan och allt vad det innebär.

Postad 03 November 2011 - 10:39

mype
  • mype
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Tycker Plex fungerar bättre än Xbmc till ATV2. Fördelen med xbmc är att man slipper ha en mediaserver på en dator, men å andra sidan så har xbmc (i alla fall versionen till Apple tv) oerhört svårt att hitta data till tv serier och filmer. Dyker enbart upp en bråkdel hos mig trots att jag har döpt filerna rätt. Den varnar hela tiden att den inte får kontakt med servern där datan hämtas. (läste att det var en bugg i felmeddelandet). men man måste klicka förbi varningsmeddelandet hela tiden. Jag tröttnade till slut på det.

min ATV2 har inga problem att hitta mediainfo, kanske har du fel inställning vilka scrapers den skall söka mot. Beror nog också på om man har en tidigare version av Xbmc då det var en del problem med dessa i början.
Kan du köra plex mot enbart en NAS? Lite jobbigt om man måste sätta igång en dator varje gång man vill kolla på film.

Postad 03 November 2011 - 12:10

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Jag kanske har en tidig version av xbmc, den är nog från nånstans början på oktober. jag har inte Nightly build. körde mot nåt som hette tvbd tror jag. Som då hade problem med sin server,
Jag har inga problem med just Plex för min dator är på 24/7. Man bevhöer itne stänga av en Mac, den går ner i viloläge efter ett tag, så det är bara att jag behöver väcka den för att använda Plex. Har jag plex klienten igång på atv så går den inte ner i viloläge heller.
Ska Jailbreaka om min idag och återställa min ATV, blev nåt fel när jag försökte avinstallera och ominstallera xbmc, så den är omöjlig att updpatera.
Men jag tycker Plex är oerhört smidigt, då jag inte behvöer bry mig om format osv. Några filmer har hackat duktigt via xbmc då de var för tunga för ATV2. (trots trådat nätverk). Plus att tycker det är en fördel att ha samma gränssnitt på både atv, ipad och iphone.

Postad 03 November 2011 - 18:54

Freddann
  • Freddann
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tack Bulldog76, har installerat Plex både på Imacen och Iphone 4, nu kör frugan Zumba framför TV: streamat från datorn! Tack
Dock hittar den inte alla filmer jag har på datorn, är det vissa format som inte funkar?

Postad 03 November 2011 - 19:37

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
troligen har du inte döpt dina filer till rätt filnamn. gå in på Imacen i Media Manager och kolla lite, där kan man hjälpa filerna på traven och ge dem rätt metadata. Men jag tror också att du måste ha tv serier och film i olika mappar och så i olika kategorier i Plexbiblioteket.
En serie måste döpas på rätt sätt för att hamna i biblioteket, Ex mappnamn Frasier, sedan mappnamn säsong 9, filnamn FrasierS9E11. där s9 står för säsong 9 och e 11 för eisod11.
Filmerna har jag lagt i mappar där de heter t ex Star Trek 2009, osv...
Lycka till. Första gången om man har många filer kan det ta lite tid att hitta all Metadata till filmer och tv-serier.

PS jag använder också ATV2 till att lyssna på Spotify. Kör det i ipad eller iphone och kör det via airplay till atv2 och in i förstärkaren.

Postad 03 November 2011 - 19:46

Unregistered1918
  • Unregistered1918
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
eftersom det inte finns någon Plex tråd så får jag väl ta det här.

finns alla play kanaler till plex? tänkte ha de på atv2.

Postad 03 November 2011 - 20:49

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Är väl det enda jag inte lyckats eller orkat hitta hur man gör. Plex kraschar på min ipad när jag bläddrar efter kanaler, dock har jag inte provat med den senaste versionen, nån som kan vara vänlig och beskriva hur man lägger till playkanaler på atv via plex?

Postad 04 November 2011 - 20:12

mgnvk
  • mgnvk
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

troligen har du inte döpt dina filer till rätt filnamn. gå in på Imacen i Media Manager och kolla lite, där kan man hjälpa filerna på traven och ge dem rätt metadata. Men jag tror också att du måste ha tv serier och film i olika mappar och så i olika kategorier i Plexbiblioteket.
En serie måste döpas på rätt sätt för att hamna i biblioteket, Ex mappnamn Frasier, sedan mappnamn säsong 9, filnamn FrasierS9E11. där s9 står för säsong 9 och e 11 för eisod11.
Filmerna har jag lagt i mappar där de heter t ex Star Trek 2009, osv...
Lycka till. Första gången om man har många filer kan det ta lite tid att hitta all Metadata till filmer och tv-serier.

PS jag använder också ATV2 till att lyssna på Spotify. Kör det i ipad eller iphone och kör det via airplay till atv2 och in i förstärkaren.

Jäkligt, jäkligt dum fråga: måste TV:n vara på för att köra spotify (eller andra airplay-källor för den delen) genom ATV2, eller räcker det med att ha ATV2 igång och kopplad till förstärkare?? Måste bara 100% säker innan jag köper en förstärkare med optisk in. Tack

Postad 04 November 2011 - 20:21

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

orkade inte vänta på svar :P Gick och köpte en idag pga tristessen :mellow:

Grattis till ett bra köp :)

Men en OT fråga

Tristess i Tokyo ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.