Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS50C685 3D-TV

1078 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS50C685 (TV) 6 8.9375 (15) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 27 November 2010 - 22:33

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Som jag har förstått så sitter uttagen för hdmi på baksidan. Har tänkt att hänga upp tv:n på väggen och har då kikat lite på vinklade kablar. Vad tror ni om denna?

http://shop.parvelit...r-kontakt-1.php

är väl helt okej förutom att man inte vet om den pallar 1.4a vilket tv'n och bd-spelaren gör. Sen vet jag inte heller om jag tycker om att dom skriver "very high quality" när man normalt skriver high quality, den verkar ju dessutom sakna ferritkärnor. Som ett extra frågetecken så skulle jag vilja veta hur många mm man tjänar, den är dubbelt så dyr ut som Deltacos andra kabel som har ferritkärnor för att den andra kabeln inte har börjbar kontakt, men den kabel ser ändå kortare ut. btw, in-priset på dom här deltaco-kablarna är aldrig mer än ~50:-.

Postad 27 November 2010 - 22:37

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Som jag har förstått så sitter uttagen för hdmi på baksidan.

Finns både och. HDMI IN 4 sitter på vänster sida med ingång från vänster sida dvs den sticker inte ut bakåt.
Dom andra 3 sitter dock riktade bakåt.

Postad 28 November 2010 - 01:28

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
humm, vad har ni för Firmware version i era apparater?

Finns Upgrade File(USB type) (Firmware) (ver.T-VAL4DEUC-1003.2) att ladda ner här!

EDIT: Om man istället söker på BD-spelaren hittar man PCSM 4.2 och även firmware till den: Upgrade File(USB type) (Firmware) (ver.1008.0)

Redigerat av huzze, 28 November 2010 - 01:39.

Postad 28 November 2010 - 10:02

KimKom
  • KimKom
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Har oxå beställt tvn och den ska ha kommit till stan igår enligt lev info :o
Nån som vet ifall Blurayspelaren kan kopplas till befintligt hemmabiosystem ?

Postad 28 November 2010 - 11:09

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

är väl helt okej förutom att man inte vet om den pallar 1.4a vilket tv'n och bd-spelaren gör. Sen vet jag inte heller om jag tycker om att dom skriver "very high quality" när man normalt skriver high quality, den verkar ju dessutom sakna ferritkärnor. Som ett extra frågetecken så skulle jag vilja veta hur många mm man tjänar, den är dubbelt så dyr ut som Deltacos andra kabel som har ferritkärnor för att den andra kabeln inte har börjbar kontakt, men den kabel ser ändå kortare ut. btw, in-priset på dom här deltaco-kablarna är aldrig mer än ~50:-.

Var införskaffar man Deltaco kablar? Det jag fick upp när jag googlade var datagubben.se. Finns det andra ställen? Funderar på att åka förbi mediamarkt i samband med att jag hämtar upp paketet.

Postad 28 November 2010 - 11:33

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Parvelito är seriösa, jag har själv handlat från dem på Tradera.

Kolla här!

Själv använder jag AudioQuest Pearl (rak kontakt), som jag är mycket nöjd med.

Redigerat av Kung67, 28 November 2010 - 11:58.

Postad 28 November 2010 - 11:39

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Var införskaffar man Deltaco kablar? Det jag fick upp när jag googlade var datagubben.se. Finns det andra ställen? Funderar på att åka förbi mediamarkt i samband med att jag hämtar upp paketet.

beror på var du bor, men många många har deltacos kablar.. MM i Umeå har iaf Deltaco, varför vill du ha just Deltaco?

Postad 28 November 2010 - 13:52

joli01
  • joli01
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag funderar på att lämna tillbaka min nyköpta LG PK350N p.g.a. missnöje med enorma reflektioner/speglingar samt allmänt missnöje med bildkvalitén vid vanlig TV-sänding (SD).

När jag letade efter lämpliga kandidater att ersätta LG:n med så snubblade jag över denna tråd. Jag har läst igenom tråden och har förstått att många väntar på att få sin TV levererad. men ni som har fått er TV, kan ni besvara ett par frågor så vore jag mycket tacksam. Tack på förhand. :)

1) Hur är denna TV gällande reflektioner/speglingar?
2) Vad anser du om bildkvalitén på vanlig TV-signal (SD), HD resp. Blu-ray? Utveckla gärna.
3) Vad anser du om bildkvalitén på 3D? Utveckla gärna
4) Hör du något oljud (buzzing) från TV:n och i så fall under vilka omständigheter (avstånd från TV:n, volym på TV:n e.t.c.)?
5) Vad har du haft för TV tidigare så att jag vet vad du jämför med? Hur står sig bildkvalitén på C680:n jämfört med dessa?

Än en gång, tack för hjälpen.

Bump. :o

Postad 28 November 2010 - 13:54

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

beror på var du bor, men många många har deltacos kablar.. MM i Umeå har iaf Deltaco, varför vill du ha just Deltaco?

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för kablar, bara det att jag fick tips om Deltaco kablar här innan. Vet inte riktigt vad jag skall köpa för kablar, så jag mottar gärna förslag. Vore nog bara om den ena hanen är vinklad, skall hänga upp tv:n på väggen.

Postad 28 November 2010 - 13:59

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Parvelito är seriösa, jag har själv handlat från dem på Tradera.

Kolla här!

Själv använder jag AudioQuest Pearl (rak kontakt), som jag är mycket nöjd med.

Tack. Kikar in nu

Postad 28 November 2010 - 14:39

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för kablar, bara det att jag fick tips om Deltaco kablar här innan. Vet inte riktigt vad jag skall köpa för kablar, så jag mottar gärna förslag. Vore nog bara om den ena hanen är vinklad, skall hänga upp tv:n på väggen.

oki, Teknikmagasinet har rätt schyssta vinklade 1.4-kablar också, allt är dock efter smak förstås :o

Postad 28 November 2010 - 14:48

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

oki, Teknikmagasinet har rätt schyssta vinklade 1.4-kablar också, allt är dock efter smak förstås :o

Kikar in där med.

Parvelitos verkar inte fel när jag jämför alla.

Vad rekommenderar ni här för kablar till detta paket? Det är bara en av kablarna som behöver vara vinklad, den mellan reciever och tv. Resten kan vara raka.

Peter

Postad 28 November 2010 - 15:10

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Då duger nog den vanliga Deltaco-kabeln:

Deltaco HDMI rak

Postad bild

Redigerat av Kung67, 28 November 2010 - 15:15.

Postad 28 November 2010 - 15:28

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Deltaco HDMI rak

Postad bild

Fast det skiljer typ 10-20:- i pris mellan vinklad och rak :o

Bump. :)

Notera dock att TV'n inte längre finns kvar i sortimentet hos Komplett, så bestämmer du dig för den här så får du nog vänta nån månad/några månader innan den letar sig tillbaka till svenska butiker.

Postad 28 November 2010 - 15:46

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
På Mediamarkt borde dom väl ha schyssta kablar? Funderar på att åka förbi där i samband med att jag hämtar upp paketet. Beställer jag på nätet får jag ju vänta någon dag extra :o

Postad 28 November 2010 - 15:52

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
I uppsala har dom en hel del monster cables för roliga priser.

Postad 28 November 2010 - 16:00

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Roliga priser?

Mediamarkt i Göteborg blir det för mig, skall hämta paketet där.

Postad 28 November 2010 - 16:38

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
FLERA OMDÖMEN, TACK!

Det finns i skrivande stund endast tre omdömen från privatpersoner. Många har köpt denna TV, både under den första kampanjen och den nyss avslutade. Många här är nog särskilt intresserade av svärtan som har kritiserats rätt kraftigt av några personer.

Come on guys, WRITE or die! :)

Redigerat av Kung67, 28 November 2010 - 17:05.

Postad 28 November 2010 - 16:57

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

FLERA OMDÖMEN!

Det finns i skrivande stund endast 3 omdömen från privatpersoner. Många har köpt denna TV, både under den första kampanjen och den nyss avslutade. Come on guys, WRITE or die! :)

Måste hålla med här, många borde ha fått den redan under andra kampanjen, iaf första vändan av den, en del av oss har dock fortf. paketen i Ånge "%"#¤%&(&/=¤

Postad 28 November 2010 - 17:32

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

svärtan är inte LCD kass så mycket kan jag säga men den är inte i närheten av LED
jag har provat alla möjliga inställnignar och det går inte att tweaka svärtan mer iom att skrämen redan avstängd är gråsdassig.

Inte så svårt att få djup svärta när man släcker delar av skärmen, så att man tappar detaljer i de mörka delarna. Dessutom bildas en ojämn kant runt de släckta ytorna då det inte går att visa något mellanläge i svärta, tror det är detta som kallas halos(?). Det är ju som att säga att min TV har den allra bästa svärtan, kolla bara nu när jag stänger av den och släcker alla lampor, helt kolsvart blir det!

du har absolut inte samma tryck i 3D bilden som en ny 3D LED TV från samsung
på en sån så sprakar bilden av ljus och färger även i 3D läget.
den ljusstyrkan kan du aldrig uppnå med en plasma av idag

Vem vill ha sådan bild då, förutom möjligen när man tittar på tecknat? Man vill ju att filmen ska visas så som den är tänkt att se ut, inte med överdrivna och onaturliga färger.

med dålig svärta så får du aldrig det där riktiga djupet i bilden
och det är det som är problemet här
visst i ljusa scener så märker man inte av svärtan lika mycket
det är i mörka scener som bilden ser ut som ett dasslock och saknar allt vad heter djup

Absolut, men som sagt, det blir inte bättre ljup med hjälp av "fake-svärta", dvs. nedsläckta ytor. Det blir istället ännu plattare.

det är ju så att man kan aldrig få svartare svärta än den man har när tvn är avstängd

Snick snack. Sitter du med en lampa riktad rakt på TV:n eller? I så fall rekommenderar jag att du riktar den åt ett annat håll.

Tänk på att en projektorduk i de allra flesta fall är helt vit. Lite svårt att visa mörka scener om vitt är det mörkaste duken kan visa. Magi tänker du kanske? :)

Postad 28 November 2010 - 18:09

Unregistered14495be3
  • Unregistered14495be3
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Deltaco HDMI rak

Postad bild

Just en sån har jag köpt idag på Webhallen.

Postad 28 November 2010 - 20:36

joli01
  • joli01
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Notera dock att TV'n inte längre finns kvar i sortimentet hos Komplett, så bestämmer du dig för den här så får du nog vänta nån månad/några månader innan den letar sig tillbaka till svenska butiker.

Jag har faktiskt redan beställt TV:n. Jag slängde iväg en beställning för att jag insåg att erbjudandet var bra och att lagret snart skulle ta slut. Tyvärr går det ju inte att kolla in denna TV själv, eftersom den inte finns någonstans i hela Sverige, förutom på Komplett... där den också är slut nu. :)

Jag hoppas att folk som köpt TV:n innan mig kommer besöka denna tråd och ge lite feadback - än så länge har det ju varit snålt med detta, som någon nyligen berört.

Efter att ha läst en del negativa kommentarer i en diskussionstråd på Avsforum och sedan ytterligare kritik mot svärtan i denna tråd så funderar jag på om jag ska ångra köpet - den har ju inte skickats ännu.

Postad 28 November 2010 - 20:43

joli01
  • joli01
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

FLERA OMDÖMEN, TACK!

Det finns i skrivande stund endast tre omdömen från privatpersoner. Många har köpt denna TV, både under den första kampanjen och den nyss avslutade. Många här är nog särskilt intresserade av svärtan som har kritiserats rätt kraftigt av några personer.

Come on guys, WRITE or die! :)

Håller med fullständigt! Trots över 500 inlägg i denna tråd så hittar man endast en handfull som handlar om TV:ns bildkvalité - desto mer snack om HDMI-kablar, var ens beställda TV befinner sig och dylikt. :P

Postad 28 November 2010 - 20:52

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Skall hämta min i morgon, lovar att lägga ett omdöme senast tisdag.

Postad 28 November 2010 - 20:53

Joskara
  • Joskara
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får Bluray spelaren att spela upp från USB? Mixtrat en del nu men finner ingen knapp för att slå över till USB på den eller fjärren.

Postad 28 November 2010 - 21:20

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Beställde i måndags 22/11 13.35. Det står nu: 1 st reserverad på lager. Jag valde faktura 14 dagar genom Klarna. Man har väl lite mer "makt" innan man betalat ifall man vill reklamera etc.

Postad 28 November 2010 - 22:07

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man får Bluray spelaren att spela upp från USB? Mixtrat en del nu men finner ingen knapp för att slå över till USB på den eller fjärren.

I manualen på sidan 51 står det:

Spela upp från en USB-lagringsenhet
Du kan använda USB-anslutningen för att spela
upp multimediafiler (MP3, JPEG, DivX, etc.) som
laddats ner från en USB-lagringsenhet.
Gå till menyn Home.
I stoppläge ansluter du USB-lagringsenheten
till USB-porten på produktens frontpanel.
Meddelandet ”Vill du byta enhet?” visas.
Tryck på knappen ◄►för att välja Ja och
tryck sedan på knappen ENTER.
Tryck på den RÖDA(A) knappen.

Tryck på knapparna ▲▼ för att välja USB och
tryck sedan på knappen ENTER.
Tryck på knapparna ◄► för att välja önskad
video, musik eller foto och tryck sedan på
knappen ENTER.
Tryck på den BLÅ(D) knappen.
Tryck på knapparna ◄► för att välja USB
och tryck sedan på knappen ENTER.
Tryck på knapparna ▲▼ för att välja önskad
video, musik eller foto och tryck sedan på
knappen ENTER.
För uppspelning av video-, musik- eller
bildfiler, se sidorna 48-51.

Postad 28 November 2010 - 22:56

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Betyg efter en helg.
Tidigare TV 42" Panasonic Plasma PV45 (snik modellen av PV60)

Reflektioner - finns nästan inga. (funderade på LG 550 men den har enorma problem med reflektioner). :D

Svarta - existerar inte, den är grå, oavsett inställningar. :P

Buzz finns och är hörbart, dock så är den endast störig vid låg ljud nivå.
När jag test körde den så stod den på en TV bänk ca 50cm ifrån väggen dvs lika mycket närmare soffan och då var ljudet lägre.
Så dom som inte hört nått buzz, är den upphängd eller står den på en bänk och har ni nånsin hört en TV buzza (det kan vara så att ni inte hör detta högfrekvent ljud)? :)

3D effekt, testat enbart med medföljande skiva (Mumie, under vatten..) här känns det svårt att få fokus och bilden går inåt inte som när man såg Avatar på bio där gick bilden utåt, skall kolla i nån TV affär hur andra apparater beter sig så detta är bara en snabb reflektion. :D

Betyg bra pris men köp en annan, såvida inte svärtan blir bättre efter ett tags användning.

Postad 28 November 2010 - 23:02

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Betyg efter en helg.
Tidigare TV 42" Panasonic Plasma PV45 (snik modellen av PV60)

Reflektioner - finns nästan inga. (funderade på LG 550 men den har enorma problem med reflektioner). :D

Svarta - existerar inte, den är grå, oavsett inställningar. :P

Buzz finns och är hörbart, dock så är den endast störig vid låg ljud nivå.
När jag test körde den så stod den på en TV bänk ca 50cm ifrån väggen dvs lika mycket närmare soffan och då var ljudet lägre.
Så dom som inte hört nått buzz, är den upphängd eller står den på en bänk och har ni nånsin hört en TV buzza (det kan vara så att ni inte hör detta högfrekvent ljud)? :)

3D effekt, testat enbart med medföljande skiva (Mumie, under vatten..) här känns det svårt att få fokus och bilden går inåt inte som när man såg Avatar på bio där gick bilden utåt, skall kolla i nån TV affär hur andra apparater beter sig så detta är bara en snabb reflektion. :D

Betyg bra pris men köp en annan, såvida inte svärtan blir bättre efter ett tags användning.

Tackar, bra summering, en fråga dock, har du ställt in 3D'n eller bara kört "right out of the box"?

intressant dock att du påstår att den buzzar mer på väggen (negativt intressant då min MÅSTE upp på väggen) :D

Postad 28 November 2010 - 23:45

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Tack för infon. Oroväckande att svärtan ska vara så medioker. Är den sämre än exempelvis LG 50PK550/N?

Postad 28 November 2010 - 23:57

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Tack för infon. Oroväckande att svärtan ska vara så medioker. Är den sämre än exempelvis LG 50PK550/N?

Svårt att avgöra då man behöver jämföra dom i samma typ av ljus och möjlighet att ändra inställningar, vilket jag inte har tillgång till.

Svar på föregående person, 3D out of the box, här skall det testas mer när Shrek 4 kommer.

Postad 29 November 2010 - 00:35

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Erbjudandet från Komplett var ju ruskigt bra - åtminstone innan man fått TV:n.

Jag köpte det tyska testet av 687:an som bör vara jämförbar med 685.

Fazit: Samsung bietet mit dem PS50C687 einen in puncto Preis/Leistung gelungenen 3D-Plasma-
TV und beweist, dass günstig nicht in jedem Fall mit geringerer Qualität einhergeht.
Durchweg positiv zeigte sich der Testkandidat in puncto Menüführung sowie der Bild- und
Tonqualität des integrierten Multituners. Sowohl im 2D- und 3D-Betrieb ist Fernsehgenuss
garantiert; dies bewies der 3D-Test des neuen dreidimensionalen Sportkanals Sky 3D.
Lediglich der fehlende Netzschalter sowie das Fehlen einer PVR-Funktion (Aufnahmefunktion)
führten zu einer Abwertung des Gesamturteils. Mit 92,8 Prozentpunkten erreicht
der Testkandidat in unserem Test die Gesamtnote „sehr gut“. Wer die Anschaffung eines
entsprechenden 3D-TVs plant, sollte bei diesem Modell angesichts des Preises nicht die
Augen verschließen.

Usel svenska via Google Translate (själv läste jag franska i gymnasiet):

Slutsats: Samsung PS50C687 en framgångsrik när det gäller pris / prestanda 3D plasma-TV och bevisar att billigt inte är kopplad i alla fall med lägre kvalitet. Genomgående visade ett positivt test, kandidaten i fråga om navigering i menyerna och bild-och ljudkvalitet av det integrerade multi-tuner. Både i 2D och 3D njutning garanteras, som visade 3D tredimensionella test av den nya sportkanalen Sky 3D. Endast bristen på strömbrytaren och avsaknaden av PVR-funktionalitet (inspelning) ledde till en nedgång i den totala utvärderingen. Med 92,8 procentenheter av testet kandidat som uppnåtts i vårt test det övergripande betyget "mycket bra". Alla som planerar att köpa ett motsvarande 3D-tv borde inte stänga den här modellen, med tanke på priset i ögonen.

Redigerat av Kung67, 29 November 2010 - 00:52.

Postad 29 November 2010 - 00:40

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Svårt att avgöra då man behöver jämföra dom i samma typ av ljus och möjlighet att ändra inställningar, vilket jag inte har tillgång till.

Svar på föregående person, 3D out of the box, här skall det testas mer när Shrek 4 kommer.

Står i manualen att man ska ställa in vilken typ av 3D som passar just dig :) prova och se om det blir bättre.

ang. svärtan, kör du PDP på eller av?

Redigerat av huzze, 29 November 2010 - 00:40.

Postad 29 November 2010 - 00:54

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
inväntar leverans på denna TV, för priset som var kunde jag inte motstå hehe

Har följt den här tråden ganska genomgående, men har inte sett någon nämna hur bra denna TV hanterar 24hz signaler, om den kör korrekt 72/96/120hz eller om den kör i 60hz med 3:2 pulldown, är det nån som har lust att svara på detta? :) Tror funktionen heter Cinema Smooth på samsungs TV, och dom skyltade med det på Komplett men man vet ju aldrig.
Skulle va en besvikelse om den inte hanterade det korrekt.

Ska tillägga att jag såg på ett danskt forum att någon gjort en mätning på svärtan, 0,06 cd/m2 kalibrerad, 0,18 cd/m2 out of the box.
Att svärtan kan vara så olika beroende på kalibrering är ovanligt för en plasma, men det var iaf Cinema/Movie läget som gav den bästa svartnivån

edit: ser att personen som talar om svartnivån även nämner c7000 serien i sitt inlägg, vet inte om det handlar om en jämförelse, eller om mätningarna avser c7000 serien..min danska är inte på topp :P
Är en c685 tråd iaf

http://forum.recorde...asmatv-ps50c685
kanske nån annan förstår bättre lol

Redigerat av Jacon, 29 November 2010 - 01:08.

Postad 29 November 2010 - 01:44

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

inväntar leverans på denna TV, för priset som var kunde jag inte motstå hehe

Har följt den här tråden ganska genomgående, men har inte sett någon nämna hur bra denna TV hanterar 24hz signaler, om den kör korrekt 72/96/120hz eller om den kör i 60hz med 3:2 pulldown, är det nån som har lust att svara på detta? :) Tror funktionen heter Cinema Smooth på samsungs TV, och dom skyltade med det på Komplett men man vet ju aldrig.
Skulle va en besvikelse om den inte hanterade det korrekt.

Ska tillägga att jag såg på ett danskt forum att någon gjort en mätning på svärtan, 0,06 cd/m2 kalibrerad, 0,18 cd/m2 out of the box.
Att svärtan kan vara så olika beroende på kalibrering är ovanligt för en plasma, men det var iaf Cinema/Movie läget som gav den bästa svartnivån

edit: ser att personen som talar om svartnivån även nämner c7000 serien i sitt inlägg, vet inte om det handlar om en jämförelse, eller om mätningarna avser c7000 serien..min danska är inte på topp :D
Är en c685 tråd iaf

http://forum.recorde...asmatv-ps50c685
kanske nån annan förstår bättre lol

Jag tror han säger att svärtan blir värre på Standard efter kalibrering, medan filmläget visar en bättre svärta.. typ :P Och att det skulle va därför det skiljer så mycket före och efter kalibrering, skiljer mindre på filmläget.

Postad 29 November 2010 - 02:51

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Sådär då! Fick min TV i fredags men på grund av festande både i fredags å lördags så blev det att vänta med bakis-pillandet med TVn fram tills ikväll (söndag). Ska försöka sammanfatta mina första timmar så ni får ett hum om vad jag hitintills har upplevt. Att tänka på är att jag sedan ett halvår tillbaka blivit lite LED-skadad med min Samsung 46" LED (UE46B6005) som trots 6-serien har brutal svärta men som också lider lite av blooming-effekten. Har alltid varit mycket känslig för kass svärta, både på projektorer och TV apparater, så mina reflektioner KAN vara lite överdrivna för vissa som inte är lika petiga!

Nåja... Redan vid uppackandet blev jag lite förvånad över bild-ytans "mörk-gråa" yta jämfört den kolsvarta ytan jag har på min LED-TV. Inte lika snyggt när TVn är avstängd, men å andra sidan kollar jag inte på TV när den är avstängd heller så... :D

Hursomhelst... Började kvällen med att testa TVn inkopplad till digitalboxen från canal digital (via hdmi). Direkt när jag slog på TVn och start-installationen körde igång märkte jag hur grå svärtan var. Extremt grå-dassig jämfört med min tidigare LED. Tänkte inte mer på det utan gav mig direkt på inställningarna...

Efter ca en kvarts pillande hade jag fortfarande inte lyckats hitta någon bra inställning (trots att menyerna är identiska med min förra LED). Färgerna är mycket fina (inte LED-skrikiga, men ändå starka och naturliga). Ljusstyrkan är bra och jag klagar absolut inte på den då jag alltid haft LED-TV:n på lågt bakgrundsljus + låg brightness, då jag oftast kollar på TVn kvällstid och släcker ner det mesta, eller ibland allt utom TVn.

Problemet är fortfarande svärtan! I film-läget med lite mixtrande såg det till slut någorlunda acceptabelt ut, men svärtan påminner fortfarande lite om min förförra samsung LCD, ( som är 3 år gammal och står i sovrummet), eller kanske lite bättre... men inte mycket...

Mörka scener på canal plus HD kändes gråaktiga och tråkiga trots HD-bild, inget tryck för fem öre tyvärr. Släcker jag ner all belysning i rummet så förbättras TV-svärtan lite grann, (konstigt nog då LED-tvn fungerade tvärtom och fick sämre svärta vid mörker-tittande), men jag är fortfarande långt ifrån nöjd. Hade räknat med mycket mer!

SD-bilden såsom HD-kanalerna (via canal digital) vid ljusstarkare scener såg däremot aningen bättre ut än på led-tvn. Mindre kompressioner, lugnare bild, naturligare och skönare känsla helt enkelt. Möjligen marginellt mindre "skarp" bild men inget jag stör mig på (Jag ställer alltid Sharpness till 0 då jag ogillar artificiell skärpa som skapar vita konturer, vad det nu heter...) Discovery HD och andra naturcanaler i HD ser underbara ut och 50 tum jämfört med 46 gör faktiskt skillnad!

Sen blev det dags att koppla in blu-ray spelaren å mata in dokumentär-skivan i 3D som följde med glasögonen. Sparkade igång Galapagos 3D (som jag även såg i veckan på en dyrare samsung plasma 60" 3d-tv på elgiganten) och OJ va fint det blev - precis lika vackert som i affären! Mycket imponerande 3D-effekt, grym skärpa, underbara färger och dessutom MYCKET bättre svärta med 3d-glasögonen på!!! Glasögonen mörkar till bilden en aning så man får ställa om inställningarna till lite ljusare i 3d-mode än vad man har i film-mode, men svärtan blir hursomhelst mycket mycket bättre med brillorna på! Inte LED-klass ännu, men en bra bit på väg! Glasögonen var för övrigt mycket sköna att bära, passar perfekt både mig och flickvännen och man glömmer snabbt att man bär de :)

Ni som startar en 3D-film för första gången bör dock tänka på att 3D-mode har sina egna inställningar från start, dvs kontrast 100, brightness 50 osv... allt på tok för högt. Så se till att ändra inställningarna fort som attan :D

Summa summarum, 3D-bilden rockar på alla 3 dokumentärerna som föjde med och trots att svärtan inte är LED-klass så kan jag leva gott med den om jag behåller 3d-brillorna på. Problemet är att man snabbt blir påmind om den grådassiga bilden så fort man växlar tillbaka till 2D-mode och brillorna åker av...

Har ännu inte kopplat in TVn till HTPC:n då jag väntar på nya HDMI-kablar från dustinhome och ett nytt Geforce GTS450 grafikkort från komplett som kommer imorgon. Får återkomma med en summering hur TVn sköter sig med HTPC:n och hur 24/120Hz mode:n fungerar - troligen senare i veckan.

Angående buzzing så finns den där, men från soffan hör jag inget alls, inte vad jag märkt ännu iaf! Reflektioner förekommer men det finns nog ingen TV som kan förhindra reflektioner från lampor och vid dagsljus, så detta är bara en bagatell. Vänta till kvällen, släck ner ALLT - det är SÅ 3d-filmerna (och vanlig film i över huvud taget) ska upplevas!

Slutligen kommer man till den stora frågan - kommer svärtan att förbättras med tiden? Man har läst detta på forum hit å dit att en plasma växer med tiden och framför allt efter 100-200 timmar, men kan det verkligen bli så stor skillnad? Har ni några kommentarer? Har någon här rullat TVn 100-200 timmar och märker skillnad? Jag stör mig på svärtan och kommer troligen aldrig att bli nöjd med den om det inte åtminstone kan leva upp till min tidigare LED. Man har ju alltid sagt att plasma ska vara bäst på svärta (enligt forum, recensioner mm), men gäller detta endast Pioneers Kuro modeller eller hur är det egentligen med Samsungs plasmor? Sen när började plasmorna släppa igenom ljus i mörka partier i bilden? Har för mig att det endast var LCD-tekniken som led utav det?

Och nej, jag lär garanterat inte skicka tillbaka TVn. Av flera anledningar som trots allt väger upp den (iaf nuvarande) tråkiga svärtan:
- det löjligt låga priset
- 3d-funktionen som är framtiden
- en sjukt bra och relativt snabb gratis blu-ray spelare
- massa gratis film och 3 par glasögon!

Jag kommer nog aldrig att hitta ett så bra erbjudande igen, så jag tänkter inte ångra något alls! Hade paketet sålts för 14 000 så hade jag fortfarande köpt det och behållt allt! Ni som hann beställa ska dessutom behålla er TV tills större och bättre 3D-modeller sjunkit i pris. Det finns ingen anledning att lägga ut 20-30 000 på en 3dTV när man kan då allt så mycket billigare!

För övrigt står TVn och rullar Galapagos 2D på loop och lär göra det några dagar framåt medan jag jobbar :P 100-200 timmar lär man snabbt komma upp i, och då hoppas jag på förbättring. Tills dess håller vi tummarna.

För övrigt säljer jag min ca 4-5 månader gamla Samsung 46" LED, UE 46 B6000-serien inklusive en samsung blu-ray spelare (modell 1580 nånting). Hojta till med prisförslag :D

Postad 29 November 2010 - 08:09

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Står i manualen att man ska ställa in vilken typ av 3D som passar just dig :) prova och se om det blir bättre.

ang. svärtan, kör du PDP på eller av?

Var hittar du PDP av/på?

Postad 29 November 2010 - 08:12

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Var hittar du PDP av/på?

En dum fråga hehe... vad är PDP?

Postad 29 November 2010 - 08:46

Unregistered5756fde3
  • Unregistered5756fde3
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Är det någon som kör med Samsung WLAN dongle i blu-ray spelaren?
Fungerar det bra?

Är det den här man skall ha?
https://www.prisjakt...kt.php?p=513362

Postad 29 November 2010 - 08:46

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

En dum fråga hehe... vad är PDP?

Jag vet att PDP står för plasma display panel.

Så som det det är skrivet så verkar det finnas en inställning.

Svärtan i avstängd läge är grå och när den är till känns den ännu gråare.
Sorgkanterna borde vara grå som i avstängt läge men det känns som om pixlarna lyser lite, skall försöka ta några foton i avstängt läge och på sorgkanten så man kan jämföra.

Postad 29 November 2010 - 09:08

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Jag vet att PDP står för plasma display panel.

Så som det det är skrivet så verkar det finnas en inställning.

Svärtan i avstängd läge är grå och när den är till känns den ännu gråare.
Sorgkanterna borde vara grå som i avstängt läge men det känns som om pixlarna lyser lite, skall försöka ta några foton i avstängt läge och på sorgkanten så man kan jämföra.

Ok, thx!
Men det är ju precis det jag också märkt! Verkar som att pixlarna släpper igenom en hel del ljus när TVn är på, precis som LCD-TVn brukar göra. Har fått för mig att detta inte ska vara så på en plasma, eller har jag helt fel? Om de "svarta" pixlarna åtminstone kunde vara lika svarta som när TV är avstängd så hade bilden varit mycket mer djup vid mörka scener... men det kanske bara är önsketänkande? :)

Läste lite i en annan tråd, där man pratar om samsungs c7705 serie med black-filtret (eller vad det nu heter). tydligen är svärtan inte alls bättre på denna TV, så man börjar ju undra om folk skämtar när de jämför samsungs plasma både 7 och 8-serien med Pioneers Kuro...

Här är tråden:
https://www.minhembi...s...2934&st=270

Redigerat av MrMartin, 29 November 2010 - 09:09.

Postad 29 November 2010 - 09:35

patrics
  • patrics
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jippi!

Nässjö Lb, Skadad förpackning lagad. Försändelsen kan bli försenad

Liggandes på pall enligt posten, fan vilka klåpare!

Ska inspektera den sen, hoppas den funkar, känns som det kan ta en bra stund att få en ny :)

Postad 29 November 2010 - 10:28

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
"Mega Dynamic kontrast (PDP)
Bioupplevelse har hittills varit begränsad till just biografen. Men med Mega Dynamic Contrast Ratio får nu plasma tv:n biokvalitet. Varje bildruta får mättade och fylliga färger. Svärtan får större djup och vita toner blir ännu renare. Precis som på bio.
"

Samsung skryter ju med den här funktionen.

Sidan 16 i manualen:

Avancerade inställningar
(tillgänglig i läget Standard / Film)
Du kan justera detaljerade inställningar för skärmen inklusive färg
och kontrast.
✎✎I PC-läget kan du bara ändra Dynamisk kontrast,
Gamma och Vitbalans.
■■ Svärta (Av / Mörk / Mörkare / Mörkast): Välj
svärtningsnivå för att ändra skärmdjupet.
■■ Dynamisk kontrast (Av / Låg / Medium / Hög): Justera
skärmens kontrast.

■■ Gamma: Ändrar primärfärgernas intensitet.
■■ Läget Endast RGB (Av / Röd / Grön / Blå): Du kan ändra
Färg eller Ton (G/R) för Röd, Grön eller Blå för bilden från
en extern enhet (DVD-spelare, hemmabio, etc.).
■■ Färgområde (Auto / Ursprunglig): Ändra den färgrymd
som finns för att skapa bilden.
■■ Vitbalans: Ändra färgtemperaturen för mer naturlig bild.
R-Offset / G-Offset / B-Offset: Ändra respektive färgs
(röd, grön, blå) djup.
R-Gain / G-Gain / B-Gain: Ändra respektive färgs (röd,
grön, blå) ljusstyrka.
Återställ: Återställer Vitbalans till standardvärdena.
■■ Hudfärg: Förstärker rosa "Hudfärg"
■■ Kantförbättring (Av / På): Förstärker objektets kanter

Redigerat av huzze, 29 November 2010 - 11:02.

Postad 29 November 2010 - 12:19

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tack MrMartin för den genomgående analysen ^^
men lite oroande är det ändå när man hör om svärtan.

Personligen , (det här är väldigt mycket IMAO) så upplever jag svärtan på plasma som sämre än på LCD/LED.
Jag köpte min första LCD 2008, en samsung R8, efter det har jag haft 2 st Sony LCD, 2008 samt 2009 modeller.
Alla har haft klart bättre svärta en de Plasma jag ägt.

När jag köpte min första plasma var anledningen mycket pga hur alla, var man än vände sig för information, hyllade den svartnivå plasma kunde visa.
Att det var det självklara valet för filmälskare osv.
Så jag blev minst sagt förvånad första gången jag fick se hur det såg ut i verkligheten.
Panasonic har ju märkbart bättre svärta än LG/Samsung kan ju tilläggas, men det är långt ifrån svart.

Vid det här laget har jag accepterat att plasma rent allmänt inte kan visa en svartnivå som för det mänskliga ögat uppfattas som svart (om man inte köper en KURO..)
Jag föredrar trots det plasma framför LCD pga av den överlägsna rörelseskärpan, men det e allt, iaf för mig.
Denna Samsung blir den fjärde plasman jag kommer ha i mitt hem sen 2008, förväntar mig inga under, men man börjar ändå fundera lite när man läser de intryck som ges :)

Men som sagt, priset kommer nog överväga alla nackdelar i det här fallet.

@huzze
Ser ingen Cinema Smooth funktion bland inställningarna, det stinker ju lite.
Finns den nordiska PDF manualen att ladda ner nånstans förresten?

Redigerat av Jacon, 29 November 2010 - 12:26.

Postad 29 November 2010 - 12:24

Peglund
  • Peglund
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
I min bekräftelse på komplett står det 1 st reserverad på lager. Skall hämta upp den på Pick-up point i Göteborg. Men ingen bekräftelse har skickats, varken via sms eller mail.

Undrar om det betyder att den står i Göteborg och är ok att hämta?

Har skickat mail till dom.

Postad 29 November 2010 - 12:49

huzze
  • huzze
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

@huzze
Ser ingen Cinema Smooth funktion bland inställningarna, det stinker ju lite.
Finns den nordiska PDF manualen att ladda ner nånstans förresten?

TV'ns nordiska manual
(Svenska är sist)

DVD'ns svenska manual

Postad 29 November 2010 - 12:51

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Lite info som kan vara intressant

The main differences between the C590, C680, and the C7000 are:
1. Both the C590 and the C680 offer a dynamic contrast ratio of 2,000,000:1, while the C7000 offers 5,000,000:1
2. The C7000 offer Internet@TV with Samsung Apps, while the other two models do not
3. The C7000 offers an Ultra Slim design, while the other two offer a more standard width
4. The C590 offer Cinema Smooth, while the C680 and the C7000 do not
5. The C680 and the C7000 offer 3D, while the C590 does not
(Orginal sida)

Another thing I want to report is that the PN50c680 CAN be changed to the 8000 in the service menu and that unlocks cinema smooth. Oddly enough it DOESN'T seem to use the same specific firmware the 8000 uses- the most recent update it has was in August. I guess that means no "3D optimize" but I plan to bug Samsung on the phone about that sometime this week. There is no MJC like the 7000 converted to the 8000.
(Orginal sida)

Postad 29 November 2010 - 12:52

TheJesper
  • TheJesper
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Deltaco HDMI rak

Postad bild

Jag köpte den billigare varianten med identisk spec. för 79:-... Finns de nån anledning varför jag inte borde gjort det?

Deltaco 1.4 - Webbhallen - 79:-

/Jesper

Redigerat av TheJesper, 29 November 2010 - 12:53.

Postad 29 November 2010 - 12:55

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

TV'ns nordiska manual
(Svenska är sist)

DVD'ns svenska manual

Tack så jätte mycket :)

edit:
Hittade detta i manualen:

Filmläge (Av / Auto1 / Auto2 / Cinema Smooth): Ställer in
TV:n för att automatiskt känna av och bearbeta filmsignaler
från alla källor och justera till optimal bildkvalitet.
✎✎ En 1080p 24Hz HDMI-signal måste komma in via
funktionen Cinema Smooth.
✎✎ Tillgängligt i lägena TV, AV, COMPONENT (480i /
1080i) och HDMI (480i / 1080i).

wohoo :P
frågan e om det stämmer å finns där i verkligheten, nån som har TVn som vill slå en titt?

Hittade även detta:

• Defekta celler
Plasmaskärmen består av en panel med 2,360,000 (HD-level) till 6,221,000(FHD-level) pixlar, vilket kräver en väl utvecklad teknik. Det kan dock finnas
några få mörka eller ljusa pixlar på skärmen. Dessa pixlar har ingen inverkan på produktens prestanda

Låter konstigt, trodde Samsung norden erbjöd 100% pixelgaranti på fullhd skärmar

Redigerat av Jacon, 29 November 2010 - 13:20.

Postad 29 November 2010 - 13:46

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Nu står det: Släppts för plock. Knappen för att avboka finns inte längre. Med tanke på priset får man ha realistiska förväntningar. Tack för MrMartins användbara inlägg. Om Sammyn håller samma nivå på svärtan som LG PK250-550 är det ok. I annat fall blir det väl ett nytt TV-köp om cirkus ett år... :-(

Redigerat av Kung67, 29 November 2010 - 13:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.