Jag ställde en liknande fråga om diskar i den här tråden för snart ett halvår sen. Det blev dåligt med svar på det så jag drog slutsatsen att det är klent med kunskaper i ämnet på detta forum. Startade en tråd på ett annat forum där jag fick många bra svar, den kan läsas här. Jag rekommenderar att läsa hela tråden då det kom fram många bra erfarenheter av olika diskar.
Som novis är det vanskligt att sammanfatta vad andra med mer kunskap skrivit, men jag ska göra ett försök.
Archive-diskarna från Seagate är direkt olämpliga för denna tillämpning, vilket nu även frolic skrev i inlägg #499. De är avsedd för "cold storage" och med det menas att man fyller dem med data och sedan stänger av dem, och bara startar om man behöver komma åt det som finns på dem. Således lämpliga för t.ex. backup på annan plats.
WD Gren (och Blue) har en funktion som heter "Intellipark" som man bör stänga av om de ska användas i en server. Däremot så var det något med att WHS 2011 inte har en "sleep-funktion" vilket gör att Green inte var lämplig. Jag kan inte utveckla detaljerna om detta, står mer i tråden jag länkade till. Så även om inte OS:et bryr sig om vilken disk man har så kanske disken bryr sig om vilket OS som sitter i maskinen... 
Ska man köpa WD så verkar Red eller Purple vara mest lämpliga.
Seagate verkar få mest kritik för problem med diskarna, bl.a. med stöd av en stor undersökning av olika diskar. Det finns dock flera som har bra erfarenheter av dem, jag har själv inte haft några problem med mina.
Hitachi placerar sig i topp enligt undersökningen ovan, och många anser att de är bra. Om jag förstått saken rätt så har WD köpt den delen av Hitachi och diskarna tillverkas nu i ett bolag som heter HGST. Dessa ska då vara strået vassare än WD:s egna...
Jag kom fram till att jag tyckte att 6 TB-diskar var för dyra och köpte istället en 4 TB NAS-disk från HGST. Den har suttit i min server tre månader och fungerat som den ska, varken bättre eller sämre än mina gamla Seagate. Mer specifikt så är det en sån här: