Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2011 - 21:59

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Sanningen ligger väl som alltid lite i mitten.

Naim känns spontant ganska överprissatt mot vad man får. Är också allergisk mot att man efter att ha köpt en stärkare/cd för 15000 måste köpa en separat nätdel för lika mycket för att få ut "maximalt" ljud.

Sen att som MKarlsson påstå i tråd efter tråd att allt låter likadant, och det räcker att köpa en Denon receiver så är allt löst är lika illa det.

Klart att det är skillnad på förstärkare, ibland som natt och dag.

Sorry för ot.

Slutsatsen drogs efter att ha läst på naims sida vad man får för 50000, och rent spontant känns det som en ren bluff.

Vilken bubbla menar du?

Bubblan där man drar slutsatser utan praktisk erfarenhet.

Redigerat av Droppy, 26 August 2011 - 22:00.

Postad 26 August 2011 - 22:00

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Det håller jag absolut med om, att recievrar/förstärkare/processorer/DAC'ar låter olika, oavsett mätningar, hävdade placebo effekter m.m.
Sen är det inte de som gör störst skillnad utan högtalare och rummet :P .

Redigerat av Unregistered95265801, 26 August 2011 - 22:04.

Postad 26 August 2011 - 22:02

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Någon som har koll om det är fullmåne? Verkar lite aggresivt ikväll.

Postad 26 August 2011 - 22:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det håller jag absolut med om att recievrar/förstärkare låter olika, oavsett mätningar, hävdade placebo effekter m.m.
Sen är det inte de som gör störst skillnad utan högtalare och rummet.

Ja, som flera av oss sagt, så är det ingen som betvivlar att du upplever en skillnad. På samma sätt som folket i youtube videon upplevde en skillnad fast det var exakt samma läsk.

Postad 26 August 2011 - 22:05

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Någon som har koll om det är fullmåne? Verkar lite aggresivt ikväll.

Aggresivt? Tycker jag inte. Varför är det så på detta forum att så fort det diskuteras lite, så tycker folk att det är aggresivt?

Postad 26 August 2011 - 22:06

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Det håller jag absolut med om, att recievrar/förstärkare låter olika, oavsett mätningar, hävdade placebo effekter m.m.
Sen är det inte de som gör störst skillnad utan högtalare och rummet :P .

+1

påtagliga skillnader kan finnas...som jag var inne på innan så har det mesta med hur förstärkaren hanterar den aktuella lasten...inte all last generellt (krell undantaget)

matchning är något jag tror stenhårt på.
men helt klart är det rummet och talarna som påverkar absolut mest.....

Postad 26 August 2011 - 22:08

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Aggresivt? Tycker jag inte. Varför är det så på detta forum att så fort det diskuteras lite, så tycker folk att det är aggresivt?

Ok bra då kör vi.... Vad vill du veta?

Postad 26 August 2011 - 22:10

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Ja, som flera av oss sagt, så är det ingen som betvivlar att du upplever en skillnad. På samma sätt som folket i youtube videon upplevde en skillnad fast det var exakt samma läsk.

För att fortsätta lite OT.
Du menar alltså att om man radar upp 5 olika recievrar till samma system så kommer det "låta" precis likadant oavsett? Likaså avseende DAC'ar?
Jag har läst en del psykologi så jag är väl medveten om dessa aspekter.

Postad 26 August 2011 - 22:12

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

+1

påtagliga skillnader kan finnas...som jag var inne på innan så har det mesta med hur förstärkaren hanterar den aktuella lasten...inte all last generellt (krell undantaget)

matchning är något jag tror stenhårt på.
men helt klart är det rummet och talarna som påverkar absolut mest.....

Sant, matchning är mycket viktigt. ett par högtalare kan låta halvdåliga med en förstärkare och bra med en annan & vice versa. Kablar kan ha en viss effekt i vissa system, dock ganska små.

Rummet är nånting som det jobbas för lite med tyvärr, blir inte bättre av att bo i en betongbunker (lägenhet) heller.

Ok bra då kör vi.... Vad vill du veta?

Vad är det i Naim HDX som motiverar ett pris på 50000 kr, som man inte kan få i en htpc för runt 4000?

Postad 26 August 2011 - 22:12

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

vi kör med samma typ av blindtest på jobbet (en ledande chips fabrikant)
vi tävlar med vår konkurrenter om just ostbågar..... vid blindtest hos vanliga ovetandes mäniskor märker dom ingen skillnad men likaså säger dom jämt att ett visst märke är godast... men vi som lär oss hur det smakar klarar 10/10 vid ett blindtest... osäkerhet vid blintest är något jag kallar detta... lär man sig hur saker låter/smaker/känns... ja gissa.

Postad 26 August 2011 - 22:17

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Sant, matchning är mycket viktigt. ett par högtalare kan låta halvdåliga med en förstärkare och bra med en annan & vice versa. Kablar kan ha en viss effekt i vissa system, dock ganska små.

Rummet är nånting som det jobbas för lite med tyvärr, blir inte bättre av att bo i en betongbunker (lägenhet) heller.

Vad är det i Naim HDX som motiverar ett pris på 50000 kr, som man inte kan få i en htpc för runt 4000?

Det här...

OVERVIEWFEATURESTECHNICAL DETAILSPECIFICATIONREVIEWSMANUALS & DOWNLOADS
Naim's audio experts have been working on the concept of a music storage device capable of audiophile-quality replay for some years. It was only when we were satisfied that we could deliver true Naim performance from hard disk, that we felt happy to introduce such a product bearing the Naim logo. Our uncompromising standards and adherence to Naim's legendary engineering principles, once again, ensured we delivered a music player that was going to stand up to the exacting standards of our audiophile customers.

HDX has been developed to combine the convenience of a digital music device with the performance of a true Naim source component. As with all Naim products, the HDX's award-winning performance results from achieving the optimum balance of electronic and mechanical engineering.

Audiophile playback electronics: HDX playback begins with a unique Naim-designed, multiple power supply PCI interface that feeds the audio data to the digital-to-analogue conversion stage. The HDX's playback electronics borrow heavily from the established Naim practices that produce the world's finest sounding CD players. They incorporate multi-regulated power supplies, Burr-Brown digital-to-analogue converters, ultra-low jitter re-clocking, seven pole analogue output filtering, and every last thing we know about maximizing musical sound quality. Even an optional external XPS or 555 PS power supply can be connected for even greater musical performance.

Simple and bit-perfect CD ripping

Ripping CDs with an HDX could not be simpler. Open the CD drawer, insert the CD and in a few minutes you have a bit-perfect copy. You can make bit-perfect rips of around 1200 CDs to the HDX and low cost overflow storage for up to 20,000 albums can be fully supported on your home network. A solid-state drive variant, the HDX-SSD, is available for those who wish to opt out of internal storage, preferring to rip to network-attached storage only. The technology of ripping is anything but simple, however. To achieve its bit-perfect copy of the CD data the HDX employs some of the most advanced data reading and error analysis algorithms ever deployed in the pursuit of sound quality. They are unique to Naim, too.

Your music collection is automatically catalogued and in one place

Browsing your music collection with HDX is a breeze. No more peering at shelves of jewel cases and promising that they'll be in alphabetical order one day. Each CD ripped by the HDX is automatically catalogued through enquiry to an on-line database and its data added to the internal library.

Simplified music search and selection

Searching for music is not limited to albums and tracks. Want to search by composer, performer, artist, or orchestra? Go ahead. Can't remember the name of the Chris Squire album you ripped that Mel Collins played sax on? The Naim Extended Music database, with the power of AMG at its heart will find it for you. Remember the smallest detail and all your music is there at the touch of a screen. And by the way, the Chris Squire album was Fish Out Of Water.

Controllable from your PC

With an HDX connected to a home network you don't have to be in the same room to browse your music library. The Naim Desktop Client is a Windows PC application that can control your HDX, browse its music files and handle player setup and maintenance easily and intuitively.

A choice of user interfaces

The HDX incorporates a front panel touch screen that offers all the control you'll need. But perhaps you fancy controlling the HDX from the listening position? Well, connect a small display screen, or even your television, and you can operate the HDX with its remote handset. Or perhaps you want to run the HDX wirelessly from your laptop? Easy; use either the Desktop Client application or a web browser. There's a USB touch-screen option too. You can also use an iPhone or iPod Touch.

IP-enabled for multi-room replay

As well as a stand-alone hard-disk music player, the HDX can be used as a music server that can provide up to six different streams of music simultaneously over a home network. Install an HDX and you've installed the heart of a multi-room audio system too. To find out more about Naim's multi-room system NaimNet, visit www.naimnet.com.

Design features overview

Independent and separately grounded multi-regulated power supplies for analogue and digital stages.
Burr-Brown PCM1791A digital to analogue converter
Naim-designed PCI audio and drivers with ultra-low jitter clocks
A seven-pole analogue output filtering using Burr Brown OPA604 op amps
Custom designed monolithic air core transformer isolated analogue output stages
Separate toroidal transformer and linear power supply for audio circuits Electrical isolation of data lines and clocks
Ultra low noise triple-regulated power supplies
Naim reference non-magnetic, low-resonance low microphony case

AUDIO INPUTS
USB Inputs 1 x Front Panel, 4 x rear panel
UPnP Transcoding, proxying UPnP Server. DLNA device compatible
Other Inputs NAS
AUDIO OUTPUTS
Analogue Outputs DIN, RCA
Line Outputs Fixed (level) 2.1V rms at 1kHz
Output Impedance 22Ω maximum
Minimum Load Impedance 10kΩ
Frequency Response 10Hz – 20kHz, +0.1/-0.5dB
thd+n <0.1%, 10Hz -18kHz at full level
Phase Response Linear phase, absolute phase correct
Digital Outputs (type) S/PDIF, 75Ω BNC and TOSLINK
Other Outputs Ethernet, UPnP
UPGRADES
Power Supply XPS, 555PS
Other DAC, Hi-Line, Power-Line
CONNECTIVITY
Infra Red RC5. 1 x handset included
Remote Input 3.5mm jack on rear (RC5)
RS232 DE9 male
TV Outputs 1 x S-Video, 1 x Composite, 1 x 15 way D VGA, RCA
Ethernet 1 x rear panel RJ45
USB 1 x front panel, 4 x rear panel
Other iPhone/iTouch, VGA, 1 x PS2 keyboard and 1 x PS2 mouse
FORMATS
CD Formats Red Book
Disc Compatibility CD, CD-R, CD-RW
Audio Formats Supported WAV, AIFF, FLAC, Apple Lossless, OGG Vorbis, AAC, WMA, MP3
SAMPLE RATES
Sample Rates 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz and 192kHz native. Other rates converted to 44.1kHz
Bit Depths 16bit, 24bit, 32bit fixed, 32bit float
USER CONTROL INTERFACES
TV Monitor 4:3 and 16:9 customisable TV interface. IR handset and USB touchscreen compatible
Front Panel Touch sensitive colour user interface. Sychronised TV interface
Web Interface PC and MAC internet browser compatible Adobe Flash User interface
AMX Creston Intstaller customisable reference apps available
Handheld User interface for iPhone and iTouch devices, downloadable from App Store
STREAMING AND RIPPING
USB Scan and play from FAT and NTFS formatted memory sticks
Network Shares Scan and play from music stored on a network share
Network Storage Rip to external network storage for expanded music storage
NaimNet 6 user streams to NaimNet and NetStreams systems
CD Metadata AMG online, FreeDB online and local database
POWER
Mains Supply 100-120V, 220-240V; 50 or 60Hz
PRODUCT CERTIFICATIONS & LICENSES
Certifications Streamnet enabled, DigiFi
Licenses MP3, aac, AMG
PHYSICAL
Dimensions 87 x 432 x 314mm (H x W x D)
Weight 10.8 kg
FINISH
Front Brushed and black anodised
Case Black powder coated
OTHER
Notes Windows Media is a trademark of Microsoft Corporation. UPnP is a trademark of the UPnP forum. iPod and Mac are trademarks of Apple Inc, registered in the U.S. and other countries. Naim's HDX is powered by the DigiFi platform; leading edge software technology licensed from DigiFi Ltd of London. Copyright notice: HDX users are reminded that copying CDs may, in certain circumstances, be illegal.

Redigerat av Droppy, 26 August 2011 - 22:22.

Postad 26 August 2011 - 22:22

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
PR-killen hos Naim bör ju få löneförhöjning snarast! Marknadsföringen verkar ju uppenbarligen fungera på vissa. :P

Postad 26 August 2011 - 22:22

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
[/quote]

en massa häftig text....och en touch display.

men naim är faktiskt inte de enda...bladelius har ju ett liknande koncept för en helv... massa pengar...dock är den 110ggr snyggare än naim men ändå.

tro mig...allt hokus pokus som finns i dessa spelare idag kommer oppo med inom 1-2år för ett pris på 8000kr som antagligen även mäter bättre :P

Redigerat av robert293, 26 August 2011 - 22:26.

Postad 26 August 2011 - 22:25

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

en massa häftig text....

For short ... damn good music in hifi reproduction.
/Droppy

Postad 26 August 2011 - 22:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

För att fortsätta lite OT.
Du menar alltså att om man radar upp 5 olika recievrar till samma system så kommer det "låta" precis likadant oavsett? Likaså avseende DAC'ar?
Jag har läst en del psykologi så jag är väl medveten om dessa aspekter.

Ja, med största sannorlikhet så kommer man inte kunna skilja dom åt, sålänge vi gör det blint, nivåmatchat och inom dess arbetsområde. Och att högtalarna har en normal last.

Postad 26 August 2011 - 22:32

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Ja, med största sannorlikhet så kommer man inte kunna skilja dom åt, sålänge vi gör det blint, nivåmatchat och inom dess arbetsområde. Och att högtalarna har en normal last.

osäkerhet.... när man vet.... att det är just...ett blindtest..... :P

Redigerat av robert293, 26 August 2011 - 22:34.

Postad 26 August 2011 - 22:33

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

men naim är faktiskt inte de enda...bladelius har ju ett liknande koncept för en helv... massa pengar...dock är den 110ggr snyggare än naim men ändå.

tro mig...allt hokus pokus som finns i dessa spelare idag kommer oppo med inom 1-2år för ett pris på 8000kr som antagligen även mäter bättre :P

Sant, jag hittar ingenting som skulle motivera priset, utom som du säger en j----a massa text. Sen är väl dacen ett tillval också om jag läste rätt på hemsidan, vilket gör den ännu dyrare.

Jag vill inte heller hänga ut Naim här, det finns som sagt flera märken som håller på med sån här hokus pokus.

Är du blind :D Eftersom du vill gör så många blindtester ;)

Karlsson lever för blindtester, eller hur Karlsson :(

Postad 26 August 2011 - 22:34

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Sant, jag hittar ingenting som skulle motivera priset, utom som du säger en j----a massa text. Sen är väl dacen ett tillval också om jag läste rätt på hemsidan, vilket gör den ännu dyrare.

Jag vill inte heller hänga ut Naim här, det finns som sagt flera märken som håller på med sån här hokus pokus.

Karlsson lever för blindtester, eller hur Karlsson :P

Dac ingår JA

Postad 26 August 2011 - 22:36

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Dac ingår JA

Ok.

Postad 26 August 2011 - 22:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Dac ingår JA

det har jag glömt att fråga dig... du påstår ju att naim är så musikaliska.... vad kör du med för högtalare för att det skall bli så musikaliskt?

Postad 26 August 2011 - 22:38

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

"Färgningar", avrullade frekvenskurvor, dist m.m är inte hörbart alltså? Står ingenting och att pricka in vilken som är vilken (märkesvis) etc.

Det jag vill påpeka med detta är att det är just systemberoende, efter eget system (för att uppnå det du skriver: arbetsområden, nivåmatchning i förhållande till högtalare, dess range, storlek på systemet m.m.), så jag tycker det är olyckligt att indirekt säga: "att det duger med vad som helst", är fler aspekter än så att beakta.

Postad 26 August 2011 - 22:40

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

det har jag glömt att fråga dig... du påstår ju att naim är så musikaliska.... vad kör du med för högtalare för att det skall bli så musikaliskt?

Det finns nog nog Flera som funkar med Naim men jag har Dali HelicoN 300 mk2

Postad 26 August 2011 - 22:44

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Nej, och jag gör inte så många blindtest alls. Men jag vet hur lätt det är att inbilla sig saker, vilket jag påpeka om och om igen.

ja det är lätt att inbilla sig saker... jag har gjort det ett flertal gånger och det enda sättet att råda bot på detta är att prova saker... äga saker och göra jämnförelser...inte jämnföra på mässor och i butiker utan i sitt egna rum..jag skulle inte vilja påstå att mina senaste 2år har varit placebo och jag tror säkert att du tex skulle vara mer nöjd med ett plinius 250 steg än ditt nuvarande rotel tex....samma pengar beg.

Du ville inte kommentera ditt egna blindtest alltså?

Postad 26 August 2011 - 22:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

"Färgningar", avrullade frekvenskurvor, dist m.m är inte hörbart alltså? Står ingenting och att pricka in vilken som är vilken (märkesvis) etc.

Ja, du kan ju läsa lite vad för dist och hur raka frekvenskurvorna dom flesta har.
Du måste ju jämföra det mot vad du kan höra med.

Det jag vill påpeka med detta är att det är just systemberoende, efter eget system (för att uppnå det du skriver: arbetsområden, nivåmatchning i förhållande till högtalare, dess range, storlek på systemet m.m.), så jag tycker det är olyckligt att indirekt säga: "att det duger med vad som helst", är fler aspekter än så att beakta.

Nja, det har jag inte sagt, man måste betrakta vad man ska använda för högtalare, vilken kraft man behöver mm.
Men med tanke på att dom flesta i denna tråden som hör "stora skillnader" har extremt bristfällig akutisk i sina rum +ofta felaktig uppställda högtalare + (också min åsikt) rätt undermåliga högtalare, så känns det verkligen som man är i helt fel ände och fixar.

Postad 26 August 2011 - 22:46

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Nej, och jag gör inte så många blindtest alls. Men jag vet hur lätt det är att inbilla sig saker, vilket jag påpeka om och om igen.

Du ville inte kommentera ditt egna blindtest alltså?

Menar du dom 3 spåren från Matix? Menar du att det är samma sak som att alla förstärkare låter likadant?

Postad 26 August 2011 - 22:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Menar du dom 3 spåren från Matix? Menar du att det är samma sak som att alla förstärkare låter likadant?

Jag menar att det visar precis det jag påpekar. Att exakt samma saker kan upplevas olika fast dom är identiska. I det fallet var det lite olika ljudnivå, samma som brukar va mellan olika DACar t ex.
Sen påstår jag inte att alla förstärkare låter likadant.

Postad 26 August 2011 - 22:51

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Det finns nog nog Flera som funkar med Naim men jag har Dali HelicoN 300 mk2

ok ja de låter ju helt ok... men musikaliteten i basen tex...hur funkar den för dig?
musikaliskt för mig=verklighets troget...vilket inte en enda golvare någonsin gett mig (inte ens marten design coletrain som en bekant äger) utan understöd trots att jag har ett par ytterst kompetenta golvare när det gäller just basen...men ändå räcker det ej för att det skall bli "verklighetstroget" men du har nog helt andra krav än mig.

märker du verkligen stor skillnad på olika förstärkare? har du testat olika eller bara ettfåtal?

Postad 26 August 2011 - 22:52

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Jag menar att det visar precis det jag påpekar. Att exakt samma saker kan upplevas olika fast dom är identiska. I det fallet var det lite olika ljudnivå, samma som brukar va mellan olika DACar t ex.
Sen påstår jag inte att alla förstärkare låter likadant.

Ok, det håller jag med om, att saker ofta uppfattas olika fast dom inte är det.
Jag har fått uppfattningen att du anser allt låter likadant, därav dina blindtester.

Postad 26 August 2011 - 22:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

tyvärr fick jag bara testat xs på mark&daniel aragorn för ca 1.5 år sedan... lite väl tung last och den tappade andan rätt fort vilket iofs inte var så konstigt...men det roliga var att denon avc-a10se lät klart bättre med den lasten :P

Nej, du har nog inte förstått Naim-anhängarna i tråden. Så här ligger det till.

Denon AVC-A10SE är en bioförstärkare, och det står inte Naim på den. Den kan med andra ord inte vara bra. Det är helt omöjligt, rentav löjligt.

Om du upplevde den som bättre så betyder det antingen att du lyssnade fel, eller att du helt enkelt har för låga krav.

Naim-logo = Bra
Annat logo = Dåligt

Det kan vara bra att komma ihåg.

Jag har förövrigt en A10se, och det bästa med den är försteget (analogt via ext in). Minns att Stereophile jämförde den med bl a ett försteg från Mcintosh och de kunde inte skilja de åt ljudmässigt. Testen orsakade ilska hos en del audiofiler som skickade brev och e-post med arga kommentarer, inte direkt oväntat med tanke på att det var 10 år sedan. Då ansågs flerkanalare vara värre än pesten för bakåtsträvande audiofiler.

Postad 26 August 2011 - 22:57

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

ok ja de låter ju helt ok... men musikaliteten i basen tex...hur funkar den för dig?
musikaliskt för mig=verklighets troget...vilket inte en enda golvare någonsin gett mig (inte ens marten design coletrain som en bekant äger) utan understöd trots att jag har ett par ytterst kompetenta golvare när det gäller just basen...men ändå räcker det ej för att det skall bli "verklighetstroget" men du har nog helt andra krav än mig.

märker du verkligen stor skillnad på olika förstärkare? har du testat olika eller bara ettfåtal?

Eftersom dom är köpt på hifiklubben så har jag testa allt där tror jag, var in på Lyngdorf men
ville hitta en egen combo så bladelius, hegel, primare osv sen blev det Naim som var av en tillfälighet.

Dali kan vara lite slappa i basen, där finns det att göra.

Redigerat av Droppy, 26 August 2011 - 22:59.

Postad 26 August 2011 - 22:58

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Ja, du kan ju läsa lite vad för dist och hur raka frekvenskurvorna dom flesta har.
Du måste ju jämföra det mot vad du kan höra med.

Nja, det har jag inte sagt, man måste betrakta vad man ska använda för högtalare, vilken kraft man behöver mm.
Men med tanke på att dom flesta i denna tråden som hör "stora skillnader" har extremt bristfällig akutisk i sina rum +ofta felaktig uppställda högtalare + (också min åsikt) rätt undermåliga högtalare, så känns det verkligen som man är i helt fel ände och fixar.

Tolkade jag det rätt som att du ber mig läsa på? Frekvenser (höga) som går över vad för oss människor hörbar nivå har dock inverkan på det ljud som vi defacto hör (headroom t.ex).

Avseende högtalare akustik m.m. håller jag med (som jag skrev i det första inlägget är det det som har störst inverkan). Flera (även jag efter att ha läst i andra trådar) på detta forum tolkar det dock som att du säger just: "man kan använda vilken reciever som helst" vilket är missvisande (bara en hint att tänka på hur det presenteras), det duger ju inte med vilken reciever som helst utan måste matchas till det du har. Många recievrar mäter ju dessutom olika (beroende på alla dessa faktorer, laster, nivåer av styrka man vill uppnå m.m.) vilket kan ha stor inverkan på systemet.

Redigerat av Unregistered95265801, 26 August 2011 - 23:05.

Postad 26 August 2011 - 23:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tolkade jag det rätt som att du ber mig läsa på? Frekvenser (höga) som går över vad för oss människor hörbar nivå har dock inverkan på det ljud som vi defacto hör (headroom t.ex).

Nej, dom har inte en påverkar vad vi hör. Och exakt vad menar du med headroom för frekvenser över dom hörbara?

Flera (även jag när jag efter att ha läst i andra trådar) på detta forum tolkar det dock som att du säger just: "man kan använda vilken reciever som helst" vilket är missvisande, det duger ju inte med vilken reciever som helst utan måste matchas till det du har. Många recievrar mäter ju dessutom olika vilket kan ha stor inverkan på systemet.

Visa upp några nyare, vettiga, receivers som mäter så olika att det ger en stor inverkan på systemet. Förklara gärna vad man bör höra på grund av mätningen.

Redigerat av MKarlsson74, 26 August 2011 - 23:05.

Postad 26 August 2011 - 23:02

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Denon AVC-A10SE är en bioförstärkare, och det står inte Naim på den. Den kan med andra ord inte vara bra. Det är helt omöjligt, rentav löjligt.

Om du upplevde den som bättre så betyder det antingen att du lyssnade fel, eller att du helt enkelt har för låga krav.

Naim-logo = Bra
Annat logo = Dåligt

Jag har förövrigt en A10se, och det bästa med den är försteget (analogt via ext in). Minns att Stereophile jämförde den med bl a ett försteg från Mcintosh och de kunde inte skilja de åt ljudmässigt. Testen orsakade ilska hos en del audiofiler som skickade brev och e-post med arga kommentarer, inte direkt oväntat med tanke på att det var 10 år sedan. Då ansågs flerkanalare vara värre än pesten för bakåtsträvande audiofiler.

Yes i know....hade en HK 8500 som var mycket kompetent som 2-kanalare
Men det där med Naim var lite barnsligt.

Redigerat av Droppy, 26 August 2011 - 23:04.

Postad 26 August 2011 - 23:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Men det där med Naim var lite barnsligt.

Då passar det med andra ord bra i denna tråden :P

Postad 26 August 2011 - 23:06

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Naim-logo = Bra
Annat logo = Dåligt

jag har ägt vilket kan ses i mitt album:

denon avr4310/avc-a10se
marantz sr-12s1/sr-18
sony 333es
arcam avr350
pioneer lx60/909rds
audiolab 8000av&8000p

och idag har jag yamaha dsp-az1..... alla dessa har jag jämnfört med tunga 2 kanalare (ibland överdrivet tunga) och tonalt står de sig otroligt bra...... yamahan är favorit hittils ifall man kör med stegen...annars var avc-a10 en pärla.

Postad 26 August 2011 - 23:16

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Eftersom dom är köpt på hifiklubben så har jag testa allt där tror jag, var in på Lyngdorf men
ville hitta en egen combo så bladelius, hegel, primare osv sen blev det Naim som var av en tillfälighet.

Dali kan vara lite slappa i basen, där finns det att göra.

hur kan du avgöra att naim är musikaliska ifall du lider av slapp bas?
musikalitet ligger främst i basen.

jag har skrivit det innan och gör det igen...vill man ha musikalitet...strunta i magiska förstärkare och goldmund spelare.... skaffa ett par riktigt bra talare och välj en förstärkare som passar estetiskt och funktionsmässigt..stereo som bio....satsa sedan på separata moduler/subbar.... minst 2 men gärna 4st av lite högre kvalite... sen får ni musikalitet utav bara helv... oavsett förstärkare.

jag skrev innan att naim aldrig kan tillföra något i min rigg....basarna gör det så mkt bättre än vad en förstärkare någonsin kan göra.

sen har alla inte plats eller fruntimmer som tillåter stora moduler...men då ska man heller inte gapa om vad som är musikaliskt eller ej....

Postad 26 August 2011 - 23:19

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

hur kan du avgöra att naim är musikaliska ifall du lider av slapp bas?
musikalitet ligger främst i basen.

jag har skrivit det innan och gör det igen...vill man ha musikalitet...strunta i magiska förstärkare och goldmund spelare.... skaffa ett par riktigt bra talare och välj en förstärkare som passar estetiskt och funktionsmässigt..stereo som bio....satsa sedan på separata moduler/subbar.... minst 2 men gärna 4st av lite högre kvalite... sen får ni musikalitet utav bara helv... oavsett förstärkare.

jag skrev innan att naim aldrig kan tillföra något i min rigg....basarna gör det så mkt bättre än vad en förstärkare någonsin kan göra.

sen har alla inte plats eller fruntimmer som tillåter stora moduler...men då ska man heller inte gapa om vad som är musikaliskt eller ej....

Allt detta fixa Naim plus ett fruntimmer.

Postad 26 August 2011 - 23:34

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
jag har tagit dig på rätt stor allvar när jag följt tråden och jag respekterar subjektiva åsikter men det var denna kommentar som gjorde att all respekt försvann som en avlöning.

ena sekunden slapp bas andra naim ger allt "alla" vill ha.

om du aldrig hört ett kompetent delat system innan så är du välkommen till mig så skall jag dema med en centrum titan 500´till frontarna och modulerna separat med sina steg så kommer du garanterat inte komma med fler dumma kommentarer....jag lovar....

ps: jag har helt ärligt en centrum titan 500 ståendes i garaget :P

Redigerat av robert293, 26 August 2011 - 23:35.

Postad 26 August 2011 - 23:38

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
En aning slapp bas......var det det där med fruntimmret som bet?
Det finns alltid lite att jobba på. Slapp bas eller ödmjukhet.
Tack för inbjudan..var bor du?

Postad 26 August 2011 - 23:48

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
nej... fruntimmer har jag redan så det räcker.

ödmjukhet har jag ganska gott om om du läser igenom andra trådar jag fört skrift.
jag reagerar bara på folk som gapar ut en viss produkt och länkar till en massa trams och sen inte ens har rent i sitt egna hus.

jag kan ju säga direkt vad din antagliga slappa bas beror på...rummet.... men va f.. det fixar ju du om du köper extern trafo för 15k.

ja just de ja...bor i kungsbacka som jag skrev tidigare.

Redigerat av robert293, 26 August 2011 - 23:50.

Postad 26 August 2011 - 23:51

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

nej... fruntimmer har jag redan så det räcker.

ödmjukhet har jag ganska gott om om du läser igenom andra trådar jag fört skrift.
jag reagerar bara på folk som gapar ut en viss produkt och länkar till en massa trams och sen inte ens har rent i sitt egna hus.

jag kan ju säga direkt vad din antagliga slappa bas beror på...rummet.... men va f.. det fixar ju du om du köper extern trafo för 15k.

ja just de ja...bor i kungsbacka som jag skrev tidigare.

8500:-

Postad 27 August 2011 - 00:23

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Nej, dom har inte en påverkar vad vi hör. Och exakt vad menar du med headroom för frekvenser över dom hörbara?

Visa upp några nyare, vettiga, receivers som mäter så olika att det ger en stor inverkan på systemet. Förklara gärna vad man bör höra på grund av mätningen.

Förstår att du inte förstod vad jag skrev då jag under ändring raderade stora delar av ursprungstexten (och taget ur sitt sammanhang blev det).

Har du avrullade frekvenskurvor i en apparat så får du en inverkan på ljudbilden. Finns även studier (läses ej som fakta) på att höga frekvenser (över för oss hörbara 20khz) påverkar människan och ljudet vi hör, finns också studier som hävdar motsatsen.
Vad vill jag då ha sagt med allt detta? - Jo att det ena idag inte är mer facit än det andra (kan direkt överföras på det som predikats tidigare= mätningar och hörbara fenonmen i flera fall hänger ihop, det finns också sådana som hävdar att sådant som inte mätt bra låter bra. Vem har rätt?? Vem sitter på facit?? Du? Jag?? Någon fackman?? Khadaffi?? Påverkar kablar ljudet i våra anläggningar oavsett mätningar? Jag vet inte då det inte finns något fullrungande enhälligt 100% forskat (med dagens tekniker) svar idag.

Har du dock en undermålig reciever som inte pallar med den last de skall hantera (högtalare) så kan du få dist vilket påverkar ljudbilden (och då inte positivt). Ligger du på effekt/strömstyrkegränsen med din reciever så kan du få dessutom få problem med headroom (förmågan att hantera peakar under kortare tid).
Nu har du lagt till ordet "vettiga" vilket det varit avsaknad av tidigare då det lästs som "vilka som helst".
Nyare recievrar ligger nog hyggligt lika i mätningar (om nu det spelar någon roll för just det vi hör) under förutsättning att de "spelar i samma liga" (dvs har liknande strömstyrka).

Mätningarna hör jag personligen ingenting av då de avläses på dataskärmar, utskrifter och grafer. Där tar även mitt tekniska kunnande i dagsläget slut (dvs utläsa mätningsgrafer på en reciever och omvandla det till vad jag hör).

Jag har i mina inlägg nu medvetet varit lite vass, provocerat fram vissa responser i syfte att påvisa att ett öppet sinne kan vara bra att ha (inkuderar även viss ödmjukhet) och att förmodligen ingen här inne sitter på facit. Vissa är tekniskt mer inlästa på vissa saker och andra på andra saker, men även det är inte facit för andra människors tyckande. Direkta felaktigheter kan givetvis påtalas men i flera fall på detta forumet så finns det gråzoner av vad som är fakta och inte samt olika "läger" i olika frågor. Nu fick du lite ovett över dig och det är inte personligt menat men beakta gärna det jag skrev ovan. No hard feelings.

Så, med det sagt sätter jag mig nu på läktaren igen och tittar på :P Själva Naimfrågan blandar jag mig inte i.

Redigerat av Unregistered95265801, 27 August 2011 - 01:28.

Postad 27 August 2011 - 00:24

Nexus 6
  • Nexus 6
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

:P Denon :(

Som vanligt när man läser något som du skriver så kommer Denon och dina prylar med in i bilden med jämna mellanrum. Konstigt, va? Kan det vara som så att du älskar Denon och att du tycker att dina produkter är bäst? Att alla vi andra som tycker annat är dumstrutar?

Jag talade med den svenska importören av Naim tidigare och det hade tydligen ringt en person dit som skrek om bitkorrekthet och falsk marknadsföring. Personen lovade att anmäla både Ljudtema och Naim om inte alla felaktigheter rättades. Ljudtema vet numera om denna sida, jag skickade en länk samtidigt som jag pratade med deras representant i telefon. Han påpekade att personen som ringt hade samma argumenten som du lägger fram så min fråga blir därför enkel.

Ageve, när kommer du att ringa nästa gång tro? ;)

Postad 27 August 2011 - 00:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Och där hände det som jag väntade på, någon skulle flippa ur i sin fanboyism.

När argumenten tar slut tar dumheten vid.

Postad 27 August 2011 - 01:22

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Jag är synnerligen tveksam till nåt eller något inom konsumentelektronik numer , har en produktionskostnad motsvarande nån tusenlapp per enhet i även inom "high end" segmentet.

Det blir rent löjeväckande, jämfört en smartphone eller varför inte tv, eller dator. Vänder man på det så, så blir hela hifi snacket skrattretande

Redigerat av Unregistered22236fa5, 27 August 2011 - 01:26.

Postad 27 August 2011 - 01:24

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Natti natti!

Redigerat av Unregistered95265801, 27 August 2011 - 01:25.

Postad 27 August 2011 - 01:31

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Jag kan nu inte låta bli, även om jag gärna undviker varumärkeskrig. Naim bör ha marginaler som får Dressman att sukta avundsjukt efter.

Postad 27 August 2011 - 01:39

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Och där hände det som jag väntade på, någon skulle flippa ur i sin fanboyism.

När argumenten tar slut tar dumheten vid.

Apple ?

Postad 27 August 2011 - 06:40

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

tro mig...allt hokus pokus som finns i dessa spelare idag kommer oppo med inom 1-2år för ett pris på 8000kr som antagligen även mäter bättre :)

Det är möjligt att oppo kan kopiera den i sinom tid.
Och lyckas dom även få fram lika bra ljud som i naimen, så köper jag en direkt.
Det är ju det som är problemet. Jag tycker också ett det är alldeles för dyrt, men det finns ju inga alternativ om man vill ha bra ljud.
Jag kör flac med tvix, och sonos. Det funkar, men ljudet blir inte alls lika bra..

Sen tror jag inte så mycket på blindtester..
Det är en sak att sitta i en butik eller liknande och lyssna och jämföra, och en helt annan när man kommer hem och kan lyssna i lugn och ro. Gå igenom favoritskivorna, och höra hur ljuden är annorlunda än de brukar..

Och sen det här med slapp bas.
Det är ju mycket där som en 2-kanalare skiljer sig från en reciver. KONTROLL.
Det gäller inte bara naim..

Redigerat av Simon76, 27 August 2011 - 06:55.

Postad 27 August 2011 - 07:25

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

När jag köpte min nuvarande förstärkare, en Rotel RA06 SE för ungeför 7000.- så hade jag dagarna innan av en ren slump fått till en jämfärelsetest mellan Roteln och den tre gånger så dyra Naim XS-2. Jag skrev ett omdöme på Roteln med en hel del intryck av Naim XS-2 och jag skrev såhär:

Fy fy. Inte hitta skillnader mellan förstärkare. Snart komme m74 och säger att du inte skulle hört någon skillnad i en blindtest :)

Bra att du gjorde det enda rätta och ordentligt provade ut innan du köpte ny förstärkare och dessutom hittade en som du gillade mer en de andra. Det är det jag rekomenderat att göra i hela tråden.

För mig blev det supernait som körde 8:or runt allt tidigare jag ägt och de andra jag provlyssnade (Hegel 200, Primare 31 m.fl. ) när jag skulle köpa ny förstärkare till mina cm9:or, cm9:orna som förövrigt blir nästa del i min rigg som förmodligen uppgraderas om/när jag oavsett prisklass hittar några högtalare som passar mig endå bättre.

Sålde/gav bort min Denon 2807 reciver som mest samlade damm förra året samtidigt som jag sålde min NAD c165+c275 kombo då den ersattes med supernaiten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.