Ja det har en del förespråkat. Lödtenn med silver i bör användas. Men dom som inte hör skillnad på olika kablar bör kanske inte slita sig i håret för detta. Om det finns något hår kvar vid detta laget. ;-)Varför inte löda fast kablarna? Det bör vara det bästa.
Skillnad på dyra och billiga kablar?
Postad 12 September 2012 - 06:55
Postad 12 September 2012 - 07:23
Köper man dyrare kablar bör maan kunna FÖRVÄNTA sig bättre material, men så är det inte alltid....Har dyra kablar bättre kontakter än billiga? Är de bättre med bananer än gafflar? Eller är det bäst utan?
Bananer, gafflar eller utan kvittar givetvis, så länge grejorna sitter fast.
...Lödtenn med silver i bör användas. Men dom som inte hör skillnad på olika kablar bör kanske inte slita sig i håret för detta. Om det finns något hår kvar vid detta laget. ;-)
Silvret behövs inte, och ger absolut ingen hörbar skillnad heller.
Utsagor som enbart syftar till att provocera kan bidra till att du inte blir tagen på allvar alls...
Postad 13 September 2012 - 21:23
Ja det har en del förespråkat. Lödtenn med silver i bör användas. Men dom som inte hör skillnad på olika kablar bör kanske inte slita sig i håret för detta. Om det finns något hår kvar vid detta laget. ;-)
Tänker onekligen på följande text när man läser dina inlägg.... "Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt!"
Postad 13 September 2012 - 22:01
Ja så är det nog i vissa fall!Tänker onekligen på följande text när man läser dina inlägg.... "Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt!"
Men undantag finns.
Postad 14 September 2012 - 11:12
Postad 14 September 2012 - 13:53
Ännu bättre vore kanske Lars Ekborgs gamla "köp en tulpan annars får du en snyting".
Eller "Fools rush in" med Elvis...
Postad 14 September 2012 - 21:43
Kablar för runt 1500 krBeror ju på vad resten av anläggningen kostar känns det som. Kabelkostnaden är ju konstant oavsett om högtalarna och stärkeriet kostar 2 000 kr eller 200 000 kr.
Postad 15 September 2012 - 20:27
Postad 17 September 2012 - 17:26
Bläddra tillbaka i tråden och kolla. 99% verkar övertygade om att det inte finns hörbara skillnder, så länge kabeln inte är direkt felkonstruerad eller otroligt klen. Den lilla skara som är av annan åsikt har såvitt jag vet ingen direkt uppfattning om orsaken till de eventuella skillnaderna.De kablar jag testat har jag aldrig hört någon skillnad på.. det har dock aldrig varit några dyra kablar, men ändå så har det inte varit någon som helst skillnad mellan dom jag testat. Nu är jag ju en person som inte alls tror på det här med kablar, men även om det skulle göra någon skillnad så borde den ju vara mikroskopiskt liten i jämförelse med vad högtalarna, rummet och i vissa fall förstärkaren gör, eller tycker ni som verkligen anser att kablar gör stor skillnad att det kan göra samma skillnad som att byta högtalare t.ex?? Det vore ju för övrigt då rätt intressant att veta vad som faktiskt gör så att det kan låta så annorlunda mellan olika kablar. Det kanske nån kan förklara? =)
Säkert är dock att ämnet engagerar.
Postad 17 September 2012 - 17:42
...Den lilla skara som är av annan åsikt har såvitt jag vet ingen direkt uppfattning om orsaken till de eventuella skillnaderna...
Man kan möjligtvis tillägga att pudelns kärna är att det ÄR skillnad på kablar, men eftersom det handlar om låga frekvenser och väldigt korta längder blir skillnaden för det mesta så otroligt liten att den utan problem kan mätas, men inte uppfattas av vår hörsel.
Lite konstigt får man väl också säg att det är när en del "kabelkramare" påstår sig kunna höra skillnad "på kablaget" även när de digitala signaler som färdas däri (via s/pdif, usb osv) bevisligen är identiska i nästa steg...
Något man kan fundera på är varför "de tekniskt mer bevandrade" gärna och snabbt avfärdar ungefär det mesta som påstås i tillverkarnas marknadsföring och av säljkåta handlare, medan andra silar myggor och sväljer kameler, dvs letar efter i praktiken försumbara skillnader och samtidigt sitter nöjda med högtalare och akustik som ALLTID KAN förbättras, och ofta till måttliga kostnader. Märkligt...
Redigerat av Unregistered277056c3, 17 September 2012 - 17:50.
Postad 17 September 2012 - 20:15
Bläddra tillbaka i tråden och kolla. 99% verkar övertygade om att det inte finns hörbara skillnder, så länge kabeln inte är direkt felkonstruerad eller otroligt klen. Den lilla skara som är av annan åsikt har såvitt jag vet ingen direkt uppfattning om orsaken till de eventuella skillnaderna.
Säkert är dock att ämnet engagerar.
Jo, jag har ju läst en del i tråden.. men fortfarande inte hittat någon bra förklaring till varför det skulle vara sån otrolig hörbar skillnad mellan kablar, förmodligen för att det inte finns någon =)
Håller med det sista xyzz skrev: "Något man kan fundera på är varför "de tekniskt mer bevandrade" gärna och snabbt avfärdar ungefär det mesta som påstås i tillverkarnas marknadsföring och av säljkåta handlare, medan andra silar myggor och sväljer kameler, dvs letar efter i praktiken försumbara skillnader och samtidigt sitter nöjda med högtalare och akustik som ALLTID KAN förbättras, och ofta till måttliga kostnader. Märkligt..."
Postad 18 September 2012 - 16:27
Vet inte om jag tycker det är så märkligt egentligen. En hel del handlar det om typiskt manlig köp/ägar-glädje tror jag. Man skall på inget vis föringa känslan av att köpa, packa upp, och koppla in nya prylar.Jo, jag har ju läst en del i tråden.. men fortfarande inte hittat någon bra förklaring till varför det skulle vara sån otrolig hörbar skillnad mellan kablar, förmodligen för att det inte finns någon =)
Håller med det sista xyzz skrev: "Något man kan fundera på är varför "de tekniskt mer bevandrade" gärna och snabbt avfärdar ungefär det mesta som påstås i tillverkarnas marknadsföring och av säljkåta handlare, medan andra silar myggor och sväljer kameler, dvs letar efter i praktiken försumbara skillnader och samtidigt sitter nöjda med högtalare och akustik som ALLTID KAN förbättras, och ofta till måttliga kostnader. Märkligt..."
Med detta vill jag å andra sidan på inget vis hävda att man inte kan höra skillnad på olika kablar. Men den diskussionen överlåter jag till andra.
Postad 18 September 2012 - 19:38
Silver låter också annorlunda än kopparkablar.
Postad 18 September 2012 - 20:46
En kul grej är att många uppfattar det som att silver skulle ge ett ljusare ljud. Troligen pga att de mer eller mindre omedvetet tror att den glänsande metallen även skulle betyda ett ljusare ljud (de glömmer som så ofta i detta sammanhang att det handlar om en elektrisk ström). En sådan förväntan kan räcka långt för att man skall uppleva något som inte alls behöver finnas där.Flätade kablar låter annorlunda än vanliga parallella kablar t.ex.
Postad 18 September 2012 - 21:46
Nu har jag ju inte hört om någon som har dessa förväntningar på silverkablar, Men man kan då kanske tänka sig ett "gyllene" ljud med guldkablar, och enastående återgivning av regn och vågskvalp med vattenskärmat?En kul grej är att många uppfattar det som att silver skulle ge ett ljusare ljud. Troligen pga att de mer eller mindre omedvetet tror att den glänsande metallen även skulle betyda ett ljusare ljud (de glömmer som så ofta i detta sammanhang att det handlar om en elektrisk ström). En sådan förväntan kan räcka långt för att man skall uppleva något som inte alls behöver finnas där.
Postad 18 September 2012 - 21:49
Flätade kablar låter annorlunda än vanliga parallella kablar t.ex.
Nej, men det finns tyvärr folk som påstår dylikt utan att ha några som helst belägg för det.
Postad 19 September 2012 - 05:15
Nja - placebon blir starkare när man tror att det finns en logisk koppling mellan t.ex. material och upplevelse. Den kan också byggas på ytterligare om många gör denna i dessa fall felaktiga "logiska" koppling.Nu har jag ju inte hört om någon som har dessa förväntningar på silverkablar, Men man kan då kanske tänka sig ett "gyllene" ljud med guldkablar, och enastående återgivning av regn och vågskvalp med vattenskärmat?
Det du beskriver har jag inte sett någon framföra, dels för att det nog är för diffust med t.ex. beskrivningen "gyllene ljud" (ljust är mer handfast) och för att få eller ingen har fört fram att det skulle kunna vara så. Vattenkopplingen är nog för "spejsad" för att den skulle kunna hjälpa placebon.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 September 2012 - 05:19.
Postad 19 September 2012 - 08:23
Jag kan tänka mig att någon skulle beskriva vattenskärmat som "mjukare". Vatten är ju... mjukt.Nu har jag ju inte hört om någon som har dessa förväntningar på silverkablar, Men man kan då kanske tänka sig ett "gyllene" ljud med guldkablar, och enastående återgivning av regn och vågskvalp med vattenskärmat?
Postad 19 September 2012 - 09:16
Å nä. Finns både mjukt och hårt vatten. Gäller alltså att välja med omsorg.Jag kan tänka mig att någon skulle beskriva vattenskärmat som "mjukare". Vatten är ju... mjukt.
Postad 19 September 2012 - 16:36
Som ett ytterhölje. Ska ge ett bättre nyanserat ljud.
Postad 19 September 2012 - 17:59
Precis. "Ska". Eller rättare sagt, "hävdar säljaren". Som vanligt faller det på sin egen orimlighet, om man har det minsta uns kunskap.Finns ju silverbelagda Kablar.
Vad exakt innebär "ytterhölje" förresten? Jag förutsätter att man inte pratar om isoleringen?
Postad 19 September 2012 - 18:13
Postad 19 September 2012 - 18:17
Förmodligen att varje enskild ledare är silverbelagd. Uteliggarna skrapar sedan av detta för hand efter att ha eldat upp ytterhöljet i plast. Räcker säkert till en pilsner eller två efter hundra meter.Precis. "Ska". Eller rättare sagt, "hävdar säljaren". Som vanligt faller det på sin egen orimlighet, om man har det minsta uns kunskap.
Vad exakt innebär "ytterhölje" förresten? Jag förutsätter att man inte pratar om isoleringen?
Redigerat av laddie15, 19 September 2012 - 18:19.
Postad 19 September 2012 - 19:34
Finns ju silverbelagda Kablar.
Nej, har lyssnat på dylika kablar & det stämmer inte!
Redigerat av skruvis, 19 September 2012 - 19:34.
Postad 19 September 2012 - 19:37
Men allvarligt, när ska ni inse att det är dags att sluta mata trollet?Nej, har lyssnat på dylika kablar & det stämmer inte!
Klart som korvspad att detta inte stämmer, men det är nog för att trigga igång folk, vilket han också vet.
Postad 19 September 2012 - 19:48
Men allvarligt, när ska ni inse att det är dags att sluta mata trollet?
Klart som korvspad att detta inte stämmer, men det är nog för att trigga igång folk, vilket han också vet.
Nä är det sant är han ett troll det menar du inte... tänka sig jag har varit medlem här sedan 2001 samt sedan 2000 på bla. sweclockers mm... första gången jag träffat på ett troll..
Flätade kablar låter annorlunda än vanliga parallella kablar t.ex.
Nej, detta är inte sant.
Redigerat av skruvis, 19 September 2012 - 19:51.
Postad 19 September 2012 - 19:48
Jag vill skapa en sansad diskussion med ett vettigt innehåll. Det är intressant att se några av er med en liknande inställning som inte ens har testat. Hur trovärdigt anser ni att era påståenden är då?Men allvarligt, när ska ni inse att det är dags att sluta mata trollet?
Redigerat av Leif B, 19 September 2012 - 19:50.
Postad 19 September 2012 - 19:49
Så varför fortsätter du mata det då övergår mitt lilla förstånd då jag bara varit med här sen -05?Nä är det sant är han ett troll det menar du inte... tänka sig jag har varit medlem här sedan 2001 samt sedan 2000 på bla. sweclockers mm... första gången jag träffat på ett troll..
Du borde veta bättre kan man ju tycka?
Postad 19 September 2012 - 19:52
Kära troll, det är mycket möjligt att du för åtminstone en sansad diskussion (det måste jag ge dig).Jag vill skapa en sansad diskussion med ett vettigt innehåll. Det är intressant att se några av er med en liknande inställning som inte ens har testat ens.
Men det du faller på är delen om "vettigt innehåll" vilket definitivt inte är sant och som uppenbart används enbart i syfte för att trolla och reta upp folk och det vet du garanterat om själv.
Postad 19 September 2012 - 19:57
Jag vill skapa en sansad diskussion med ett vettigt innehåll. Det är intressant att se några av er med en liknande inställning som inte ens har testat. Hur trovärdigt anser ni att era påståenden är då?
Leif, ännu en gång har du fel... det är våra erfarenheter som är korrekta inte dina trollerier!
Postad 19 September 2012 - 19:59
Kära troll, det är mycket möjligt att du för åtminstone en sansad diskussion (det måste jag ge dig).
Men det du faller på är delen om "vettigt innehåll" vilket definitivt inte är sant och som uppenbart används enbart i syfte för att trolla och reta upp folk och det vet du garanterat om själv.
Handlar väl inte om att reta upp folk.
Jag skulle gärna vilja se några vettiga anledningar till att olika ledarmaterial och olika konstruktioner av kablar INTE påverkar ljudet som ni påstår.
Köper inte riktigt DINA erfarenheter.Leif, ännu en gång har du fel... det är våra erfarenheter som är korrekta inte dina trollerier!
Är det dina?
Postad 19 September 2012 - 20:05
Handlar väl inte om att reta upp folk.
Jag skulle gärna vilja se några vettiga anledningar till att olika ledarmaterial och olika konstruktioner av kablar INTE påverkar ljudet som ni påstår.
Köper inte riktigt DINA erfarenheter.
Är det dina?
Du har fel, du kan inte presentera ett endaste oberoende test av kabel som bevisar att det finns hörbara skillnader mellan kablar oavsett om dem används som högtalarekablar eller nätkablar.
http://consumerist.c...ter-cables.html
Postad 19 September 2012 - 20:09
Nu vänder du bara bevisbördan till mig.Du har fel, du kan inte presentera ett endaste oberoende test av kabel som bevisar att det finns hörbara skillnader mellan kablar oavsett om dem används som högtalarekablar eller nätkablar.
http://consumerist.c...ter-cables.html
Jag vet att det är skillnad.
Kan du bevisa att jag har fel genom egen erfarenhet?
Redigerat av Leif B, 19 September 2012 - 20:11.
Postad 19 September 2012 - 20:16
Nu vänder du bara bevisbördan till mig.
Jag vet att det är skillnad.
Kan du bevisa att jag har fel?
Jag vänder ingen bevisbörda, för det finns inget bevis eller fakta för att kabeln har en hörbar påverkan det är fabler från små gröna män som viskar i öronen på svagsinta!
Redigerat av skruvis, 19 September 2012 - 20:22.
Postad 19 September 2012 - 20:33
It takes two to tango...
Redigerat av Unregistered95265801, 19 September 2012 - 20:33.
Postad 19 September 2012 - 20:33
Postad 19 September 2012 - 20:54
Självklart är det meningen med de små insticken men det gör inget, snarare tvärtom. Ger oss ju desto fler tillfällen att upplysa om hur mycket trams det ofta handlar om när det kommer till t.ex. kablar. Upplysningen allmänt ökar ju då tack vare dessa oftast substanslösa påståenden.Men allvarligt, när ska ni inse att det är dags att sluta mata trollet?
Det handlar om elektriska ledare avsedda för en okomplicerad elektrisk ström i ett par meter. Det är därför mycket osannolikt att små skillnader i t.ex. materialval (som t.ex. silver vs koppar) skulle betyda något hörbart överhuvudtaget. Skulle det vara givet med hörbara skillnader i t.ex. fallet ovan så hade det säkerligen också påvisats för länge sedan.Jag skulle gärna vilja se några vettiga anledningar till att olika ledarmaterial och olika konstruktioner av kablar INTE påverkar ljudet som ni påstår.
Subjektivt kan man uppleva att silverledare ger ljusare ljud än koppar, att vit isolering låter bättre än svart och att kryogenisk nedkylning av internkablaget gör en högtalare klart bättre (allt detta har hävdats) men det gör dem inte objektivt mer sannolika för det. Subjektivt har 1000 tals Ufos visslat runt i vår atmosfär. Objektivt har inte ett enda påvisats. Var och en får naturligtvis dra sin slutsats...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 September 2012 - 21:14.
Postad 19 September 2012 - 22:08
Sedan, oavsett hörbar skillnad eller ej, undrar man ju varför det finns så många olika typer av kablar. Enledare, mångledsre, klena, jättetjocka osv. Man frågar sig varför så många människor lägger ner så mycket resurser på något som är fullständigt meningslöst?
Postad 20 September 2012 - 04:31
Har också frågat mig varför det endast i sammanhanget "ljud i hemmiljö" läggs så stort fokus på elektriska ledare. Fenomenet existerar ju knappast någon annanstans...Sedan, oavsett hörbar skillnad eller ej, undrar man ju varför det finns så många olika typer av kablar. Enledare, mångledsre, klena, jättetjocka osv. Man frågar sig varför så många människor lägger ner så mycket resurser på något som är fullständigt meningslöst?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 September 2012 - 04:32.
Postad 20 September 2012 - 05:26
Det beror ju på att det är skillnad mellan olika metaller och konstruktionerna på kablarna, som ger olika ljud.Har också frågat mig varför det endast i sammanhanget "ljud i hemmiljö" läggs så stort fokus på elektriska ledare. Fenomenet existerar ju knappast någon annanstans...
Postad 20 September 2012 - 07:36
Fortfarande mycket snack och liten verkstad, hur går det med detta blindtest Leif med flera skulle göra?
Postad 20 September 2012 - 07:59
Den enkla elektriska strömmen har inga problem att färdas genom koppar så man vinner inget på att leta exklusivare material. Det är lite som hoppa över en mur... Fixar du det som behövs (t.ex. 2,20) så betyder det inget om du klarar 2,30. Att säljare / tillverkare vill få oss att tro annat är dock inte konstigt.Det beror ju på att det är skillnad mellan olika metaller och konstruktionerna på kablarna, som ger olika ljud.
Tycker du som en del att silver ger ljusare ljud btw...? Det är som sagt den vanligaste beskrivningen när upplevelse av silverledare (delvis eller helt) beskrivs.
Jag har fått ett antal meter högtalarkabel från en ljudstudio. En enkel 2,5mm kopparledare av typen man hittar på Biltema skulle jag tro. Vore märkligt om jag skulle tycka att de inte dög åt mig när de funkade där. Bland t.ex. musiker, ljudtekniker och även ingenjörer inom andra områden så finns inte alls denna tro på elektriska ledares påverkan som det gör inom "hemmaljud". Då den sistnämnda miljön oftast dessutom är den minst besvärliga (om man tänker på t.ex. yttre störningar) så ter det sig ju än märkligare. Säger nog en del...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 September 2012 - 08:07.
Postad 20 September 2012 - 08:18
Det är hörbara skillnader mellan olika kablar. Om du sedan inte kan höra detta så är det en sak man att med en dåres envishet hävda att det inte finns hörbara skillnader känns märkligt.Du har fel, du kan inte presentera ett endaste oberoende test av kabel som bevisar att det finns hörbara skillnader mellan kablar oavsett om dem används som högtalarekablar eller nätkablar.
Postad 20 September 2012 - 09:34
Eh... är det inte det som är poängen? Om man inte kan höra skillnader så är det ju inga skillnader för den person som inte kan höra det. Du hävdar förmodligen att du kan höra skillnader så för dig spelar valet av kabel uppenbarligen en viss roll.Det är hörbara skillnader mellan olika kablar. Om du sedan inte kan höra detta så är det en sak man att med en dåres envishet hävda att det inte finns hörbara skillnader känns märkligt.
Postad 20 September 2012 - 09:35
En dåres envishet var det ja...Det är hörbara skillnader mellan olika kablar. Om du sedan inte kan höra detta så är det en sak man att med en dåres envishet hävda att det inte finns hörbara skillnader känns märkligt.
Postad 20 September 2012 - 09:38
Enkel fråga: Kan det vara skillnader som är hörbara på kablar eller inte?En dåres envishet var det ja...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
26 bilder
82 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?