Officiell tråd - TizzBird Stick N1
674 svar till detta ämne
Postad 20 January 2013 - 15:47
muffyduffy
-
muffyduffy
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag fattar inte vad du snackar om, den enda skillnaden jämfört med innan är ju just själva gränssnittet, i övrigt fungerar ju allt precis som förut. Tyckte faktiskt att svtplay fungera sämre genom xbmc, jag kunde inte heller finna någon inbyggd videospelare eller webbläsare som ev. Skulle göra nån skillnad heller... jag fann några videoinställningar när jag bläddra runt men vilken videospelare är dessa inställningar kopplade till? Förklara gärna på vilket sätt det fungera bättre och hur du väljer klipp på SvT, webbläsare eller app....?
/en som oxå vill ha klockren svtplay
Jag köpte min Tizzbird enbart för att ha som mediaspelare till materialet som ligger ute på min NAS och i det avseendet tycker jag att xbmc fungerar bättre än Tizzbirds eget gränssnitt. Du får gennom xbmc ett snyggt mediabibliotek som är lätt att navigera runt i och en scraper funktion som är överlägset bättre än i Tizzbirds eget gränssnitt. Det är djävulsk jobbigt att navigera runt i appar med en mus i Andorid. Jag upplever det som muspekare förflyttar sig segt (oavsett vilken inställning). Det blir därför svårt att välja filmer i svtplay, viaplay och i netflix. Hela idén med en mediaspelare för mig faller dessutom om jag ska tvingas sitta med en jävla mus (som är seg) i soffan när jag vill se en film. Du har rätt i att svtplay inte fungerar jätte bra genom xbmc men jag tycker ändå att det är bättre än att sitta med en seg mus och klicka runt i en app som är svår att nagivera i tack vare att den inte är anpassad för att köras på en tv. I xbmc finns dessutom en funktion som där du kan lägg till i favoriter alla kategorier på svtplat i favoriter för att inte behöva gå genom allt för många menyer. Om du väl är inne i xbmc behöver du ju ingen extern videospelare. xbmc tar ju hand om allt. Sammanfattningsvis: jag är inte nöjd med android som med mediaspelare.
Postad 21 January 2013 - 11:05
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag får aldrig mer än -45dBm i signalstyrka.
-45dBm är fullt tillräckligt för stickan, finns ingen anledning att sträva efter starkare signal. Det ger ingen bättre prestanda för stickan. Normalt ger detta med Bradbandskollens App 15-20Mpbs från Internet (beroende på vad man har för bandbredd själv). Kör man kopiering via TizzBirds filhanterare från nätverksenhet får man 10-15Mbps med Samba och upp till drygt 25Mbps med NFS. Det är referensvärden som än så länge stämmt på alla stickor vi testat. Även ett fåtal vi har fått i retur där kunden bestämt hävdar att det inte fungerar i nätverk, så får vi dessa värden. Beklagar verkligen att det inte fungera hos dig ,att du inte får den att fungera som den ska. Det skall finnas en ny uppgradering OTA nu, 3.14, som skall ha förbättringar för streaming. Kanske du kan testa den?
Postad 21 January 2013 - 12:28
rolle1
-
rolle1
-
Rookie
-
8 inlägg
Postad 21 January 2013 - 13:34
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Vi har inte fått release notes ännu, men det har gjorts förbättringar i funktionen att strömma video, inklusive HLS och den innehåller stöd för svenska tecken på externt tangentbord. När vi fått info lägger vi upp under support på hemsidan.
Postad 21 January 2013 - 18:29
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har installerat fw 3.14 men jag serr inga förändringar varken förbättringar/försämringar.... Märkte förresten att man inte längre kan hämta flash på 1Mobile. Men apk:n finns att hämta hos källan, dvs Adobe Archive här: http://helpx.adobe.c...r-versions.htmlHar nu provat den vägen gick fint!
Redigerat av Unregistered934ddb51, 22 January 2013 - 18:11.
Postad 21 January 2013 - 20:23
Unregistered8b1deb4f
-
Unregistered8b1deb4f
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har inte fått ordning på mitt problem med att koppla till Apple Time Capsule? Funkar ej heller att koppla till TC:n genom XBMC. Vore trevligt med lite hjälp på vägen, annars sitter man med en helt onödig pryl...
https://www.minhembi...dpost&p=3753094
Postad 22 January 2013 - 22:03
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Nu börjar mitt tålamod att brista,
Idag har jag skickat ett e-brev igen till Tizzbird support angående min sticka. Den har aldrig varit lika snabb som utlovat trots att jag har följt alla anvisningar och testat med att ha min AP 10-50 cm ifrån. Jag får aldrig mer än -45dBm i signalstyrka. Mina andra test enheter: Nexus 7 & ZTE Blade får mellan -14 till -19dBm. Kör man med speedtest så har jag bara 3.5 Mbit ner. T om min gamla Blade klarar 6-7 Mbit (vilket är max vad telefonen klarar) Min nexus 7 får naturligtvis mer, 14-16Mbit vilket är vad min uppkoppling ger. allt testat via Speedtestappen. Signalstyrkorna testade via "Wifi analyser"
När jag fick min sticka så klarade den ungefär 10Mbit, mätt med iPerf Nexusen c:a 21-25Mbit. Sedan så låste den sig efter uppdatering av netflix appen. Skickade tillbaka den, fick den åtgärdad snabbt (Tack för snabb service) men med väsentligt sämre prestanda.
Vad som viktigt är att jag aldrig har varit i närheten av de hastigheter som har angivits i denna tråd.
Nu när jag testar så är jag nere på 4Mbit med samma inställningar/ samma accesspunkt / olika testtider
Har testat din sticka nu, här är kommentarer.Vi körde Speedtest Appen som du hade i stickan. Första resultatet blev ca 9Mbps och därefter 12-13Mbps. Det var utan att göra några inställningar, Appen valde själv vilken server den skulle mäta mot. När vi manuellt valde att köra mot Solna låg resultatet på 17-20Mbps, Stockholm och några andra låg på 11-12Mbps, och Limmared lyckades pressa upp hastigheten till drygt 21Mbps. Några tester vi gjorde var nere på 6Mbps. Appen ger alltså väldigt varierande resultat, främst beroende på vilken server man testar mot, den ger inget mått på vilken hastighet stickan klarar i ditt nätverk. Vi har också testat att kopiera filer från en PC via nätverket till ett USB-minne som anslutits till stickan och får hastigheten 25-26Mbps via TizzNFS. Vi har även kört en 1080p film med ca 9Mbps bitrate från PC, som flyter på helt utan problem.Din sticka fungerar som den ska och prestera den hástighet som utlovats. Det är något i kombinationen med ditt nätverk som gör att det inte fungerar som det ska och det är svårt att gissa vad det beror på. Signalstyrkan i N1 behöver inte vara starkare än ca -55dBm för att den skall fungera bra. Det är inte nödvändigt att försöka få starkare signal än det du har, det påverkar inte prestanda.
Postad 23 January 2013 - 00:57
jocke jonsson
-
jocke jonsson
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag köpte min Tizzbird enbart för att ha som mediaspelare till materialet som ligger ute på min NAS och i det avseendet tycker jag att xbmc fungerar bättre än Tizzbirds eget gränssnitt. Du får gennom xbmc ett snyggt mediabibliotek som är lätt att navigera runt i och en scraper funktion som är överlägset bättre än i Tizzbirds eget gränssnitt.
Det är djävulsk jobbigt att navigera runt i appar med en mus i Andorid. Jag upplever det som muspekare förflyttar sig segt (oavsett vilken inställning). Det blir därför svårt att välja filmer i svtplay, viaplay och i netflix. Hela idén med en mediaspelare för mig faller dessutom om jag ska tvingas sitta med en j*vla mus (som är seg) i soffan när jag vill se en film.
Du har rätt i att svtplay inte fungerar jätte bra genom xbmc men jag tycker ändå att det är bättre än att sitta med en seg mus och klicka runt i en app som är svår att nagivera i tack vare att den inte är anpassad för att köras på en tv. I xbmc finns dessutom en funktion som där du kan lägg till i favoriter alla kategorier på svtplat i favoriter för att inte behöva gå genom allt för många menyer.
Om du väl är inne i xbmc behöver du ju ingen extern videospelare. xbmc tar ju hand om allt.
Sammanfattningsvis: jag är inte nöjd med android som med mediaspelare.
Här nu börjat förstå xbmc lite mer, gillar precis som du gränssnittet, missade addon funktionen på video där SvT fanns.. dock laggar det som attan! Även TV3play och andra streamingtjänster, tom Youtube laggar. Har prövat olika videoinsställningar utan resultat. Har du uppdaterat? Hittar ingen funktion för detta i appen.
Postad 23 January 2013 - 09:08
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Det är djävulsk jobbigt att navigera runt i appar med en mus i Andorid. Jag upplever det som muspekare förflyttar sig segt (oavsett vilken inställning). Det blir därför svårt att välja filmer i svtplay, viaplay och i netflix. Hela idén med en mediaspelare för mig faller dessutom om jag ska tvingas sitta med en jävla mus (som är seg) i soffan när jag vill se en film.
Gränssnittet i TizzBird ger dig möjlighet att använda det du trivs bäst med. Om du tycker mus är ett dåligt redskap, använd fjärrkontrollen. Den fungerar utmärkt om man bara vill använda TizzBird som mediaspelare. Android Appar är huvudsakligen gjorda för pekskärmar och man behöver ett liknande redskap (typ mus) för att enkelt styra dem i TizzBird. Så när man kommer till att använda SVT Play App, eller Netflix etc så behöver man använda mus. Jag inser att det finns fördelar ur användarsynpunkt om man specialskriver Appar för traditionell fjärrkontroll, men då blir användare beroende av just den App-utvecklingen, istället för att dra nytta av den utveckling som görs för "standard" Android, baserad på "pek-styrning". Om man sedan tar steget vidare och vill använda TizzBird för att surfa på Internet, uppdatera Facebook eller skriva mail, så blir detta väldigt tidskrävande med en fjärrkontroll + det virtuella tangentbordet. Utveckling av generation 2 av TizzRemote pågår och vi hoppas ha en mer info om den inom 4-5 veckor. Den kommer att göra navigering och styrning av enheten ännu enklare och mer "modern" med push-2-TV" funktion
Postad 23 January 2013 - 11:42
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Om mus etc: Köpte en RC11 med gyropekning för 125 kr! Fungerar kalas som "pek&tryck"! Har dessutom tangentbord (utan sv tkn). Rekommenderas här: http://www.geekbuyin...Box-306420.html Tog 4 dagar från Kina! Om generation 2: Ännu bättre om det blev en ny generation av N1 med bättre prestanda(som konkurrenterna..), tex Cortex A9 processor. Jag är ganska säker på att alla våra problem med SvtPlay, XBMC etc beror på det. Jag har 10 Mb med Speedtest, men det är bedrövligt att köra SVtPlay original eller via XBMC-tillägget. Tur att PlaySE med Dice fungerar hyfsat (om än lite ryckigt. Så när kommer det en N2:a? Det vore fantastiskt eftersom Tizzbird i övrigt erbjuder den bästa totallösningen!
Postad 23 January 2013 - 19:52
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hej!
Ännu en användare av Tizzbird N1 och att den har alla förutsättningar att ersätta en SMART-TV råder inget tvivel om och förhoppningsvis min HTPC också men inte riktigt än tyvärr. Och det faller tyvärr på SVTPlay som uppenbart suger musten ur stickan. Jag har haft en bra dialog med supporten och det slutade just med att det inte finns prestanda nog. Jag kör SVTPlay utan problem i min dubbelkärniga mobil (HTC Senation) utan problem i hela lägenheten och har inte behövt bry mig om signalnivåer eller hastigheter. Visst, Tizzbirden skall ju blåsa upp bilden på en 37" plasma istället för 4,3" på min mobil, kanske det spelar roll också? Andra playappar som Viaplay, TV4Play med flera funkar.
När det gäller navigering så funkar mitt trådlösa tangent bord med inbyggd mus (kula) från ACE, AC-C5, hur bra som helst, hittar dock inte modellen här på prisjakt nu.
Jag har dock fått nya problem med nätverket efter uppdatering till v13 och det kvarstår på v14. Kör mycket Netflix nu under en provmånad och innan dessa uppdateringar så kunde jag titta på ett eller flera avsnitt utan problem men nu lägger nätverket av efter en stund tittande. Om det är Netflix-appen eller ett rent nätverksproblem vet jag inte ännu, får prova lite mer. När detta händer så brukar jag prova att surfa men ingen kontakt med nätverket. Går in i nätverksinställningarna och slår av och på WiFi så är det igång igen.
Fler som upplevt detta?
Postad 24 January 2013 - 14:33
Unregistered8b1deb4f
-
Unregistered8b1deb4f
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Snabb fråga: Går det att få bort "Control widget" och "Status widget" från Home Screen (Android theme)
Postad 24 January 2013 - 15:22
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
hej om man kör SVT-play på denna sticka, kommer då material så som t.ex. Homeland vara spärrat pga "mobil enhet" ?
Postad 25 January 2013 - 01:18
jocke jonsson
-
jocke jonsson
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
hej om man kör SVT-play på denna sticka, kommer då material så som t.ex. Homeland vara spärrat pga "mobil enhet" ?
Ja tyvärr.....
Postad 25 January 2013 - 08:47
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ja tyvärr.....
Nja, om man sätter "user agen"t till "desktop" i browserns inställningar (under avancerat) så går det att se även sådana program. Men detta går inte i PlaySE tyvärr.
Postad 25 January 2013 - 09:27
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag har dock fått nya problem med nätverket efter uppdatering till v13 och det kvarstår på v14. Kör mycket Netflix nu under en provmånad och innan dessa uppdateringar så kunde jag titta på ett eller flera avsnitt utan problem men nu lägger nätverket av efter en stund tittande. Om det är Netflix-appen eller ett rent nätverksproblem vet jag inte ännu, får prova lite mer. När detta händer så brukar jag prova att surfa men ingen kontakt med nätverket. Går in i nätverksinställningarna och slår av och på WiFi så är det igång igen.
Har du testat "set factory default" under settings->system->advanced settings?
Postad 25 January 2013 - 10:38
urbanlarsson
-
urbanlarsson
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nu har jag haft TizzBird N1 ett tag och tycker det är en bra produkt, men det stora problem är helt klart wifi. Jag har acceptabel täckning i sovrummet (ca. -60dbm) och min mobil / platta / dator klarar av att stream bra. N1 har dock alltid problem. Har hittat ett läge där det funkar.
Vill inte gå in på signalstyrkor här, utan tycker generellt att man kunde valt en bättre wifi komponent till enheten, och absolut med stöd för 5GHz. Har nu en router med dubbla wifi kort så kan köra ett nät på 2,4 och ett på 5GHz, men det är verkligen inte snyggt att släppa en produkt 2012 / 2013 som inte stödjer 5GHz.
Aja, har en powerline lösning och en extra router liggande så får nog köra med det och skapa ett nät specifikt för N1:an.
Anledningen till att jag klagar på Wifi är att jag tycker det är en riktigt bra produkt annars, stör mig någon fruktansvärt att man kan göra en såpass bra produkt med så dålig wifi, när hela produkten hänger på nätkopplingen.
Redigerat av urbanlarsson, 25 January 2013 - 10:39.
Postad 25 January 2013 - 11:48
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej, min erfarenhet är att det INTE är wifi som är problemet utan prestandan i cpu:n. Den är ju väldigt klen i jämförelse med konkurrerande stickor. Det innebär att den inte orkar streama över internet, lite beroende på filtyp.
Jag har inga problem med wifi (konstant ca -45 db), men stora probem med SvtPlay-streaming tex. (Men man kan ju alltid ta tipsen med PlaySE och Dice så går det hyfsat).
Så min fråga är återigen:
När kommer en N2:a med bättre hw, tex dual Cortex A9 som alla andra stickor har idag. typ Minix eller Imito.
Postad 25 January 2013 - 14:13
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Problemet med de chip som sitter i de produkter du refererar till, är att de inte har licens för Dolby och DTS. Varken Allwinner eller Rockchip har licens och produkter baserade på dessa kan inte spela upp dessa ljud-format. Det fungerar inte att sälja som Smart TV uppgradering eller mediaspelare. TizzBird kan inte gå den vägen utan måste bygga med komponenter som klarar alla format för att platsa i "vardagsrummet". Det kommer ny modell, det kan jag bekräfta, men det är för tidigt ännu att ge någon prognos på datum. Prestandamässigt är N1 inget dåligt alternativ, och firmware utvecklas hela tiden för att bli effektivare. Se vår benchmark här;
Postad 25 January 2013 - 15:59
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej, OK jag förstår det med Dlby och DTS. Och jag vill säga att Tizzbird har den bästa och mest genpmtänkta lösningen. Men jämförelsen i din bild är inte så up-to-datel. De konkurrenter som idag är aktuella har inte dessa chip utan oftast Rockchip RK3066 1,5 Ghz dualcore. Och de har en overall scrore på som lägst 5800 i Antutu benchmark. Kanske lösningen är att ha två stickor - en Tiizzbird som mediaspelare och en RK3066 för Internet streaming typ SvtPlay etc... En tilläggskostnad på ca 500 kr, men ändå! Det vore förstås spännande att veta vilken hw den nya N1-modellen är baserad på. Kan du avslöja det?
Postad 25 January 2013 - 16:12
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Postad 25 January 2013 - 16:16
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Men jämförelsen i din bild är inte så up-to-datel.
Det är korrekt, men det jag vill visa med jämförelsen är att vår 800MHz cpu presterar bättre än Allwinner 1.5GHz.
Postad 25 January 2013 - 16:27
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Telechips
Kanske då TCC893x, som just verkar vara baserad på Cortex A9 dual processor (som jag tidigare framfört i mina positiva gnäll-inlägg...) Hoppas det för då blir det nog riktigt intressant!
Postad 25 January 2013 - 19:45
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
Har du testat "set factory default" under settings->system->advanced settings?
Nej, det har jag inte. Dock gick det bra igår med två avsnitt efter varandra så kanske det är något med mitt WiFi ändå, ingen annan här har rapporterat något liknande än i varje fall. Jag avvaktar lite innan jag blåser den helt.
Postad 28 January 2013 - 10:21
sekarlssost
-
sekarlssost
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej,
Kopplade in min N1:a i helgen.
Och då jag inte är en nätverksnisse/datasnille av rang så tillstöter vissa beskymmer när man försöker få allt att fungera.
1. netfliks: att styra sidledsförflyttningar med fjärren verkar helt omöjligt, går det (svårt nog med platta, med dubbeltryck och drag)?
2. har en netgear wnr3700 med en usb inkopplad (\\readysher\usb storage), hittar enbart denna via dnla i filhanteraren, kan man få tillagt den som en NAS, i den inbyggda mediaspelaren (får bara upp sd-kortet)??
3. Får inte igång någon google play utan enbart mobil 1. Är det så det ska vara (har senaste firmware och factory default)?
4. svt play: får igång senaste avsnittet (del 3) av ex. "en pilgrims död", dock inte avsnittet innan, (kör inte via SEplay, kanske man ska göra?).
5. webläsaren, skrolla nedåt på en sida känns riktigt jobbigt med Tizzremote appen.
6. Tizzremoten, skulle vilja ha en "back" knapp på musplattan, då feltrycksnisse är framme emellanåt.
Jag vore tacksam för svar, och vid förklaringar en sk. ap-manual, steg för steg.
/Sekarlssost
Postad 28 January 2013 - 16:16
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Hej,
Kopplade in min N1:a i helgen. Och då jag inte är en nätverksnisse/datasnille av rang så tillstöter vissa beskymmer när man försöker få allt att fungera.
1. netfliks: att styra sidledsförflyttningar med fjärren verkar helt omöjligt, går det (svårt nog med platta, med dubbeltryck och drag)? 2. har en netgear wnr3700 med en usb inkopplad (\\readysher\usb storage), hittar enbart denna via dnla i filhanteraren, kan man få tillagt den som en NAS, i den inbyggda mediaspelaren (får bara upp sd-kortet)?? 3. Får inte igång någon google play utan enbart mobil 1. Är det så det ska vara (har senaste firmware och factory default)? 4. svt play: får igång senaste avsnittet (del 3) av ex. "en pilgrims död", dock inte avsnittet innan, (kör inte via SEplay, kanske man ska göra?). 5. webläsaren, skrolla nedåt på en sida känns riktigt jobbigt med Tizzremote appen. 6. Tizzremoten, skulle vilja ha en "back" knapp på musplattan, då feltrycksnisse är framme emellanåt.
Jag vore tacksam för svar, och vid förklaringar en sk. ap-manual, steg för steg.
/Sekarlssost
1. Du behöver en trådlös mus för att navigera i Netflix Appen och många andra Android Appar. Musen ersätter pekfingret, som normalt används på Smarta telefoner och surfplattor. Netflix Appen kräver lite tålamod under tiden den laddar in information. Man får invänta detta innan man kan navigera i den. 2. Om den har Samba eller NFS anslutning kan du konfigurera den som nätverksdisk i Settings->Network->Network Server Connect 3. För att få in Google Play i stickan måste du installera särskild versuin av firmware; http://www.tizzbird....-GooglePlay.htm4. Det går även bra att använda Appen SVT Play 2.1, kontrollera att user agent i webbläsaren är inställd på default 5. Beklagar 6. Det pågår vidareutveckling av TizzRemote, prognos att ny version skall finnas i mars, men datum är preliminärt.
Postad 29 January 2013 - 07:47
sekarlssost
-
sekarlssost
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
1. Du behöver en trådlös mus för att navigera i Netflix Appen och många andra Android Appar. Musen ersätter pekfingret, som normalt används på Smarta telefoner och surfplattor. Netflix Appen kräver lite tålamod under tiden den laddar in information. Man får invänta detta innan man kan navigera i den. 2. Om den har Samba eller NFS anslutning kan du konfigurera den som nätverksdisk i Settings->Network->Network Server Connect 3. För att få in Google Play i stickan måste du installera särskild versuin av firmware; http://www.tizzbird....-GooglePlay.htm 4. Det går även bra att använda Appen SVT Play 2.1, kontrollera att user agent i webbläsaren är inställd på default 5. Beklagar 6. Det pågår vidareutveckling av TizzRemote, prognos att ny version skall finnas i mars, men datum är preliminärt.
Gällande 5:an, kan man ju lägga in en rull-list på sidan och i nederkant i mus-delen av tizzremote. (netflix skulle bli som en dröm!) Övrigt ska vi hem och pilla till google play det så att det funkar....(Frugan blev ju inte direkt imponerad över svtplay så jag fick koppla i laptopen för att se ett tidigare avsnitt).
Postad 29 January 2013 - 08:58
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Korea håller på med ny version av TizzRemote, allt blir förhoppningsvis bättre.
SVT Play skall fungera bra. Det finns två alternativ att köra, dels SVTs egen App, SVT Play 2.1, dels Appen Play.se.
Som Tobbe321 tipsat om fungerar Play.se utmärkt att köra tillsammans med DicePlayer. Du väljer i Play.se appens inställningar bildkvalitet och att spela upp programmen i extern App (Dice Player).
Det finns dock begränsningar i SVTs rättigheter för en del program som innebär att man inte kan spela upp dem i mobila enheter (alla Android-enheter räknas dit)
Kontrollera att user agent i webbläsaren är inställd på "dafault"
Postad 29 January 2013 - 10:05
sekarlssost
-
sekarlssost
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Korea håller på med ny version av TizzRemote, allt blir förhoppningsvis bättre. SVT Play skall fungera bra. Det finns två alternativ att köra, dels SVTs egen App, SVT Play 2.1, dels Appen Play.se. Som Tobbe321 tipsat om fungerar Play.se utmärkt att köra tillsammans med DicePlayer. Du väljer i Play.se appens inställningar bildkvalitet och att spela upp programmen i extern App (Dice Player).
Det finns dock begränsningar i SVTs rättigheter för en del program som innebär att man inte kan spela upp dem i mobila enheter (alla Android-enheter räknas dit)
Kontrollera att user agent i webbläsaren är inställd på "dafault"
Hur kontrollerar man att webläsaren är inställd på default? Måste passa på att berömma era snabba svar! Underbar support! mvh Sekarlssost
Postad 29 January 2013 - 11:59
djoker
-
djoker
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej.
Jag har nu använt N1 i ett par veckor och är väldigt nöjd med produkten (motsvarade föräntningarna), har dock en grej som kanske borde följa med vid köp av N1 och det är en liten förlängningssladd hdmi. Kan vara lite svårt att få plats med både stickan och ev. en usb hårddisk mellan tv'n och väggen.
Nu till mitt lilla problem. Jag har en usb hårddisk kopplad till stickan och fram till den senaste uppdateringen fungerade allting som det skulle, efter uppdateringen ser jag inte hårddisken endast sd card eller mina nätverksplatser. Hårddisken var ansluten när uppdateringen gjordes, kanske den inte skulle varit. Någon som har några förslag ??
Tack på förhand
Djoker
Postad 29 January 2013 - 14:59
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Hur kontrollerar man att webläsaren är inställd på default?
Måste passa på att berömma era snabba svar! Underbar support! mvh Sekarlssost
Tack. Öppna webbläsaren och klicka på ikonen längst upp till höger i bilden (tre staplade rektanglar). Välj "Inställningar" i rullgardinsmenyn och därefter Avancerat så hittar du "user agent"
Postad 29 January 2013 - 16:42
djoker
-
djoker
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej.
Jag har nu använt N1 i ett par veckor och är väldigt nöjd med produkten (motsvarade föräntningarna), har dock en grej som kanske borde följa med vid köp av N1 och det är en liten förlängningssladd hdmi. Kan vara lite svårt att få plats med både stickan och ev. en usb hårddisk mellan tv'n och väggen. Nu till mitt lilla problem. Jag har en usb hårddisk kopplad till stickan och fram till den senaste uppdateringen fungerade allting som det skulle, efter uppdateringen ser jag inte hårddisken endast sd card eller mina nätverksplatser. Hårddisken var ansluten när uppdateringen gjordes, kanske den inte skulle varit. Någon som har några förslag ??
Tack på förhand Djoker
Problemet löst. Jag hade kopplat in nätadaptern till vägguttaget istället för som tidigare drog jag ström från usb porten från en mediaspelare. Att dra ström från vägguttaget tycker jag borde fungera minst lika bra om inte bättre än från en usb port, men så var inte fallet. Det viktigaste är att det fungerar. //djoker
Postad 30 January 2013 - 00:20
Sara TC
-
Sara TC
-
Rookie
-
3 inlägg
Några tips på om det går att få Adobe Flash Player att fungera? Har precis skaffat en Tizzbird N1 och hoppats att kunna köra t.ex. TV3 Play, som kräver Flash.
Som tidigare noterats fungerar det inte heller för mig att ladda ner Flash via 1Mobile Market, och om jag laddar ner det från Adobes arkiv så kommer jag inte längre än så - appen visas där i min Application List, men om jag går till Google Play Store så kan jag inte se eller uppdatera appen.
Versionen av Flash jag laddat ner (11.1) fungerar klart inte heller på t.ex. TV3 där det står att jag inte har rätt version och om jag klickar på installera så säger det att det inte är 'supported by your device'.
Några idéer?
Postad 30 January 2013 - 00:36
Sara TC
-
Sara TC
-
Rookie
-
3 inlägg
Några tips på om det går att få Adobe Flash Player att fungera? Har precis skaffat en Tizzbird N1 och hoppats att kunna köra t.ex. TV3 Play, som kräver Flash.
Som tidigare noterats fungerar det inte heller för mig att ladda ner Flash via 1Mobile Market, och om jag laddar ner det från Adobes arkiv så kommer jag inte längre än så - appen visas där i min Application List, men om jag går till Google Play Store så kan jag inte se eller uppdatera appen.
Versionen av Flash jag laddat ner (11.1) fungerar klart inte heller på t.ex. TV3 där det står att jag inte har rätt version och om jag klickar på installera så säger det att det inte är 'supported by your device'.
Några idéer?
Har lyckats svara på min egen fråga genom att försöka tidigare lösningar på tråden - för noviser som jag: man ska ladda ner den senaste Android arkivversionen av Flash från http://helpx.adobe.c...r-versions.html och sedan går in i Settings -> Downloads -> klicka Adobe Flash och installera den. Sedan går man in i webbläsaren, till inställningarna (tre punkter i lodrät rad högst upp till höger), gå till Settings -> Advanced -> User Agent Settings och klicka i för 'desktop' (snarare än ipad som min visade). Nu fungerar det!
Postad 30 January 2013 - 07:30
sekarlssost
-
sekarlssost
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej,
Efter en del pillande med N1:an så ser jag helt klart tjusningen med denna lilla manick.
Fått google play, svt play, netflix mm att fungera alldeles utmärkt, efter bra hjälp från forumet här. Och det ska nog t.o.m. fru och barn kunna få igång utan hjälp. Börjar tycka stickan är riktigt bra! (kanske inte lika smidig uppstart som äppleskrutt produkter, men när man väl kommit förbi det och vant sig styra med surfplatta/telefon är den toppen)
Det som kvarstår är några få punkter.
1. eftersom min usb-disk går via DNLA så hittar jag inte den som nätverksmapp, men jag hittar den via filebrowsern och kan spela film därifrån
en aning omständligt kan tyckas (och inte heller fru och barnvänligt). Så jag vill då kunna skapa en playlist som kommer upp i mediaspelaren och gå runt problemet.
2. Ville testa XBMC och spela upp motsvarande via den. Den börjar så vackert med att be om en host och det enda jag vet är \\readyshare\usb storage\ som host. (jag är rätt så kass på det här ska tilläggas), sedan vill den ha IP-adresser mm. hur får jag till det här på ett "smidigt" sätt. Detta gäller den version som finns på google play ska tilläggas.
3. testade XBMC "frodo" och där var allt självklart, men blir inte av med info-listen samt att bilden försvinner efter 5min och man får trycka igång den igen. hittar inget ställe att få ordning på denna. Någon som vet??
3. finns det annan lättare variant som klarar samma sak?
mvh
Sekarlssost
Redigerat av sekarlssost, 30 January 2013 - 07:47.
Postad 30 January 2013 - 11:40
djoker
-
djoker
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej, Efter en del pillande med N1:an så ser jag helt klart tjusningen med denna lilla manick. Fått google play, svt play, netflix mm att fungera alldeles utmärkt, efter bra hjälp från forumet här. Och det ska nog t.o.m. fru och barn kunna få igång utan hjälp. Börjar tycka stickan är riktigt bra! (kanske inte lika smidig uppstart som äppleskrutt produkter, men när man väl kommit förbi det och vant sig styra med surfplatta/telefon är den toppen)
Det som kvarstår är några få punkter. 1. eftersom min usb-disk går via DNLA så hittar jag inte den som nätverksmapp, men jag hittar den via filebrowsern och kan spela film därifrån en aning omständligt kan tyckas (och inte heller fru och barnvänligt). Så jag vill då kunna skapa en playlist som kommer upp i mediaspelaren och gå runt problemet. 2. Ville testa XBMC och spela upp motsvarande via den. Den börjar så vackert med att be om en host och det enda jag vet är \\readyshare\usb storage\ som host. (jag är rätt så kass på det här ska tilläggas), sedan vill den ha IP-adresser mm. hur får jag till det här på ett "smidigt" sätt. Detta gäller den version som finns på google play ska tilläggas. 3. testade XBMC "frodo" och där var allt självklart, men blir inte av med info-listen samt att bilden försvinner efter 5min och man får trycka igång den igen. hittar inget ställe att få ordning på denna. Någon som vet?? 3. finns det annan lättare variant som klarar samma sak? mvh Sekarlssost
Hej. Innan jag kopplade min usb disk direkt till stickan så använde jag också \\readyshare\usb storage. Ip adressen till readyshare är din routers ip adress, vanligtvis 192.168.1.1 (jag hade dock 192.168.1.100 pga andra omständigheter) Gå till Settings->Network->Network Server Connect och välj din ip adress. Hoppas det hjälpte. //djoker
Postad 01 February 2013 - 09:20
jimmy1976
-
jimmy1976
-
Användare
-
-
157 inlägg
Hej!
Jag försöker koppla in stickan i förstärkarens HDMI in och sedan dra HDMI kabeöl till TV´n.
Funkar klockrent med andra enheter
Varför får jag ingen bild? Ställer upplösningen på 1080p, kan det vara så att förstärkaren inte kan ta emot 1080p?
https://www.prisjakt...kt.php?e=125243
Verkar som den bara har HDMI v 1.2
och, när jag kör den rakt in i tv´n och kopplar upp den mot min router(en BBB som bara har g/b standard) så hackar bilden när jag streamar från min NAS
Tacksam för svar
/Jimmy
Postad 01 February 2013 - 14:55
Sara TC
-
Sara TC
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej
Jag har ett par problem med min Tizzbird N1 för tillfället:
- Alla Play spelare (t.ex. Tv3, Tv4, kanal5) kör väldigt långsamt, och ljud och bild hänger inte ihop. Detta blir ännu värre när jag försöker köra helskärm (vilket väl är lite av poängen med stickan) - dessutom tar det flera minuter för den att sätta igång programmet överhuvudtaget när jag kör helskärm, först är det bara tyst och svart.
- Såg på tråden att folk rekommenderar Dolphin, och tänkte att det kanske kan lösa ovanstående problem. Har laddat hem Dolphin appen, men när jag försöker köra den kommer den bara till en (reklam?)screen där det står "Fast" med någon bild och sen får jag ett felmeddelande där det står "No more room on this home screen". Samma felmeddelande kommer upp om jag försöker köra SVT Play 2.1 genom Dolphin.
Några förslag hur jag skall kunna spela program från play-funktionerna i helskärm i vettigt tempo samt hur jag skall få Dolphin att fungera?
Tacksam för hjälp.
Postad 01 February 2013 - 17:00
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej Sara,
Dolphin är nog bra men den tillför ingenting till SvtPlay 2.1, eftersom det är en egen spelarere i sig.
På mig låter det som att du har dålig wifi-signal och däemed alldeles för långsamt nät. Du måste köra 802-11n med betning på "n", som du sätter i din router. (Många routrar switchar till ändå g/b om du har andra enheter som inte klarar n, sä sätt "n only").
Har du full styrka på den lilla mätaren nere till höger? Du kan också testa signalstyrkan med appen "wifi analyzer". Bör liggag mellan -40 -50 för att funka bra. Med "Speed test" kan du testa internethastigheten också.
Och vad gäller svtplay så rekommenderar jag ( som tidigare ovan) i stället PlaySE med extern spelare tex Dice Player. Det har visat sig vara en bra kombiniation.
Lycka till!
Redigerat av Unregistered934ddb51, 01 February 2013 - 17:01.
Postad 04 February 2013 - 10:38
sekarlssost
-
sekarlssost
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Efter ha provat produkten i drygt 1v, så tog jag beslutet att lämna tillbaka den då den inte är färdig.
Tanken bakom den är kalas!
Men den är för omständlig att komma igång med, bara det att google play som borde vara förinstallerad inte finns från början.
Mediaspelaren inte fantastisk.
Netflix går inte manövrera på ett bra sätt (samt laggar). Fjärren är hel oduglig i detta sammanhang samt även appen.
Webläsaren är svårmanövrerad ex. scrolla ned.
Summa summarum, blir för många "workarounds" för att få det att bli bra. (den är definitiv fru och barnfientlig).
Provar nu en WD live tv gen 3. Och den kan betydligt mindre.....men upp and running på 8 min netflix laggar inte trots längre avstånd till routern, Deras mediaspelare hittar mediabilblioteket nästan omedelbart och behåller det!.
Fru och barn nöjda....jag nöjd.
Ett stort tack till tizzbird här på forumet, för ert engagemang och support!
Tror jag inte WD har!
mvh
SEkarlssosst
Postad 04 February 2013 - 11:24
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Beklagar att fru och barn inte blev övertygade och att du själv inte är nöjd.
Det finns inget certifieringsprogram för Android Smart TV boxar från Google, så det får inte läggas in i spelaren vid leverans, beklagar att det är så, men vi skulle byta mot avtal om vi gjorde det.
Netflix-appen är seg att ladda in och man måste ha lite tålamod innan man kan börja navigera i den. Hoppas att de gör om den så att det blir bättre. Men ha aldrig råkat ur för att den laggar i uppspelning av en video.Både för Netflix och en hel del andra Appar måste man ha ett "pekverktyg" mus, eller TizzRemote för att kunna styra. Det är en konsekvens av att appar utvecklas för smart phone och surfplattor med pekskärm.
Samma sak med webbläsaren, du behöver ett "pekverktyg".
Vi fortsätter att jobba på att förbättra vår produkt
Postad 05 February 2013 - 14:52
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Nytt om SvtPlay!
SVT har igår släppt en ny app som hämtas som vanligt på GooglePlay.
Den verkar betydligt bättre och uppför sig fint på N1:an tycker jag.
Bäst om man sätter User Agent till Ipad/Iphone, eller man kan också ha UserAgent default men stänga av flash. Då får man hls-streaming även där. Man stoppar enkelt flash i webläsaren genom att avaktivera pluginprogram. Inställningarna görs under inställningar/avancerat.
Och från idag sänder SVT alla SVT-program direkt på SvtPlay. Också det fungerar bra med nya SVtPlay-appen.
MEN detta fungerar INTE med PlaySE, så det är nog läge att gå tillbaks till SVT's app.
Hoppas det är till hjälp!
Mvh,
Tobbe
Redigerat av Unregistered934ddb51, 05 February 2013 - 15:04.
Postad 05 February 2013 - 19:48
Unregisteredceddad48
-
Unregisteredceddad48
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Jag fick precis min TizzBird N1 och är borde imponerad och nöjd över alla funktion som funkar bra. Det enda problemet jag har är att jag får inte något ljud, hur jag än gör.
Jag har en Sherwood RD-7502 Receiver kopplad till Tv:n (Tv:n har inga egna högtalare så har ett par externa). Enligt manualen till Tizzbirden så står det att det bara är att koppla in stickan i receiverns HDMI och sedan dra en HDMI från receiven till Tvn. Om jag gör detta så får jag bild men jag får inget ljud.
Jag har testat att byta mellan de olika ljudkanalerna på receivern men utan framgång. Det känns som att jag har testat allt nu.
Jag är extremt okunnig när det kommer till ljud och ljudlösningar så jag har lite svårt att rent logiskt lösa problemet själv.
Vad tror ni skulle kunna vara problemet?
Postad 06 February 2013 - 13:25
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har testat att byta mellan de olika ljudkanalerna på receivern men utan framgång. Det känns som att jag har testat allt nu.
Jag är extremt okunnig när det kommer till ljud och ljudlösningar så jag har lite svårt att rent logiskt lösa problemet själv.
Vad tror ni skulle kunna vara problemet?
Jag gissar på följande: N1 är som standard inställd på att skicka analogt ljud. Din receiver vill nog ha digitalt ljud kanske. Gå in i Inställningar (lilla fyrkanten med "hjulet"), bläddra till "Audio and Video" och klicka på den, Välj "Audio Output", Välj tex "Dolby Digital". Testa igen och förhoppningsvis har du ljud i högtalarna (som jag antar är kopplade till receivern). Mvh, Tobbe
Postad 10 February 2013 - 06:07
Dumonder
-
Dumonder
-
Rookie
-
1 inlägg
Hello!
I'm ROM developper and need your help.
Please show outputs of those commands from N1G stick:
1. mount
2. fdisk -l /dev/block/mmcblk0 then print
3. cat /proc/mtd
4. df and df -h
5. cat /proc/partitions
Thank you very much !
Postad 12 February 2013 - 23:14
Unregistered8b1deb4f
-
Unregistered8b1deb4f
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har ställt två tidigare frågor här utan att fått svar, men testar att ställa en tredje fråga.
Kan man på något sätt ladda ner undertexter till sina sparade filmer via N1:an via scraping eller dyl?
Postad 13 February 2013 - 12:09
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Nej, den funktionen finns inte idag. Inom kort, TizzRemote 2.0
http://youtu.be/uynFqjd5eS0
Postad 13 February 2013 - 14:36
hilmer_h
-
hilmer_h
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tizzremote 2 ser mycket trevligt ut :-) kul att det fortsätter komma förbättringar. Är i det stora hela nöjd med n1an. Det som är synd är att den inte riktigt verkar klara av att spela upp play kanaler mm i webbläsare , antar att det saknas lite Prestanda för det. Laggar väldigt för mig i alla fall.
Postad 14 February 2013 - 19:39
tompatig
-
tompatig
-
Rookie
-
2 inlägg
Försöker streama ljud m.m. till min Tizzbird N1 med Twonky Beam från min Xperia U via en Netgear WGT624v3 router.
Dock hittar inte mobilen Tizzbird och Tizzbird hittar inte mobilen. Både mobilen och Tizzbird hittar nätverkshårddisken som har äldre version av Twonky server. Problemet med att mobilen och Tizzbird inte hittar varandra kvarstår om jag kopplar bort nätverkshårddisken (ifall gamla Twonky serverversionen inte skulle vara kompatibel).
Känner ni igen liknande problem? Kan det vara äldre routern (från ca 2005) eller mobilen som ställer till problem, eller kan jag missat nån inställning i Tizzbird N1?
Postad 14 February 2013 - 22:12
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Försöker streama ljud m.m. till min Tizzbird N1 med Twonky Beam från min Xperia U via en Netgear WGT624v3 router.
Dock hittar inte mobilen Tizzbird och Tizzbird hittar inte mobilen. Både mobilen och Tizzbird hittar nätverkshårddisken som har äldre version av Twonky server. Problemet med att mobilen och Tizzbird inte hittar varandra kvarstår om jag kopplar bort nätverkshårddisken (ifall gamla Twonky serverversionen inte skulle vara kompatibel).
Känner ni igen liknande problem? Kan det vara äldre routern (från ca 2005) eller mobilen som ställer till problem, eller kan jag missat nån inställning i Tizzbird N1?
Har du aktiverat DLNA i N1? (Nätverksinställningar)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|