** Officiell tråd - Sony Xperia Z **
713 svar till detta ämne
Postad 30 March 2013 - 16:19
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1168 inlägg
En fråga som jag ställde, men som inte besvarats, om någon vet...
Är det lätt att använda XZ för att koppla ihop med datorn, så man kan surfa via telefonen...
Jag har ingen möjlighet att testa detta i skarpt läge, men jag kikade lite på inställningarna och det verkar enkelt. Lösenordet som du ser på bilden är slumpgenererat, men det går bra att sätta ett eget vid konfigureringen.
Wi-Fi-hotspot.png 570.3K
2 Antal nerladdningar
Postad 30 March 2013 - 16:28
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Jag har ingen möjlighet att testa detta i skarpt läge, men jag kikade lite på inställningarna och det verkar enkelt. Lösenordet som du ser på bilden är slumpgenererat, men det går bra att sätta ett eget vid konfigureringen.
Wi-Fi-hotspot.png 570.3K
2 Antal nerladdningar
Tack för supersnabbt svar, har ju en N8 och jag har ännu inte lyckats med att ha den som surf port för datorn.. men jag är inte helt insatt i vad som krävs, men det känns som att det här känns rätt lätt att fixa  så det klarar jag kanske av .. om du kan kolla framöver hur det funkar, säg gärna till om det gick bra !
Postad 30 March 2013 - 18:47
SubzeroNr1
-
SubzeroNr1
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tack för supersnabbt svar, har ju en N8 och jag har ännu inte lyckats med att ha den som surf port för datorn.. men jag är inte helt insatt i vad som krävs, men det känns som att det här känns rätt lätt att fixa så det klarar jag kanske av .. om du kan kolla framöver hur det funkar, säg gärna till om det gick bra !
Nokia har dessvärre en tråkig historia av att inte implementera just den funktionen i sina telefoner.
Postad 30 March 2013 - 18:49
wargen060
-
wargen060
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
när de gäller N8 så finns de ett program som heter joiku spot. finns att ladda hem i nokia store
Postad 30 March 2013 - 21:01
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Nokia har dessvärre en tråkig historia av att inte implementera just den funktionen i sina telefoner.
Aha, det förklarar ju en del  när de gäller N8 så finns de ett program som heter joiku spot. finns att ladda hem i nokia store
Ska kolla på det om det skulle behövas, men nu går jag mest troligt över till X Z
Postad 30 March 2013 - 23:21
Ricke77
-
Ricke77
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Aha, det förklarar ju en del 
Ska kolla på det om det skulle behövas, men nu går jag mest troligt över till X Z 
Kan berätta att det går alldeles utmärkt att skapa en WiFi-hotspot med en Xperia. Kör så med min Acro S och surfplattan då den saknar 3G. Lär gå alldeles utmärkt på en XZ oxå.
Postad 01 April 2013 - 15:08
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
I går beställde jag en XZ  så i slutet av veckan ( eller veckan därpå) så har jag min nya XZ.. hihi gud vad kul att få börja lära sig den på allvar .. men det var inte värt 1200:- extra bara för att kunna hämta ut den i telia butiken.. Känner mig hel nöjd efter allt positivt här. Dock har jag märkt att det går knappt att finna några skal/fodral till XZ. På mediamarkt hade de hyllmeter av Iphone4/4s och 5.. men INGET för XZ kan känna att det är dåligt av en sådan stor kedja att inte kunna erbjuda något. Däremot hade Elgiganten några, men jag avvaktar nog för nätet har hittat ett som jag gillar men som är slut sålt på. Dessa två, någon som köpt av mobilefun.co så man vet att det är en säker sida att handla ifrån ?
http://www.mobilefun...lack-p37801.htm
http://www.mobilefun...lack-p38115.htm
Postad 01 April 2013 - 15:49
SubzeroNr1
-
SubzeroNr1
-
Amatör
-
-
64 inlägg
I går beställde jag en XZ så i slutet av veckan ( eller veckan därpå) så har jag min nya XZ.. hihi gud vad kul att få börja lära sig den på allvar .. men det var inte värt 1200:- extra bara för att kunna hämta ut den i telia butiken.. Känner mig hel nöjd efter allt positivt här. Dock har jag märkt att det går knappt att finna några skal/fodral till XZ. På mediamarkt hade de hyllmeter av Iphone4/4s och 5.. men INGET för XZ kan känna att det är dåligt av en sådan stor kedja att inte kunna erbjuda något. Däremot hade Elgiganten några, men jag avvaktar nog för nätet har hittat ett som jag gillar men som är slut sålt på. Dessa två, någon som köpt av mobilefun.co så man vet att det är en säker sida att handla ifrån ?
http://www.mobilefun...lack-p37801.htm http://www.mobilefun...lack-p38115.htm
Köpte ett skal när jag skaffade min men har rationaliserat bort den då jag föredrar att sätta den i dockan vid nattduksbordet. Dvs jag tar hellre bekvämligheten med att inte behöva öppna luckan varje natt  (= lat)
Postad 01 April 2013 - 16:37
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1168 inlägg
I går beställde jag en XZ så i slutet av veckan ( eller veckan därpå) så har jag min nya XZ ...men jag avvaktar nog för nätet har hittat ett som jag gillar men som är slut sålt på. Dessa två, någon som köpt av mobilefun.co så man vet att det är en säker sida att handla ifrån ? http://www.mobilefun...lack-p37801.htm
Grattis!  Exakt det fodral jag köpte från MobileFun. De var inte snabba att leverera, men det kom efter 2.5 vecka. Fodralet är ganska tight, så det behövs många in-och-ut innan det börjar mjukna. Jag föredrar fodral framför skal, då det är enklare att ta ur telefonen från ett fodral jämfört med skal t.ex. då man ska ladda i dockan. Har köpt från MobileFun tidigare, så jag betraktar dem som säkra. De har också en " försvenskad" sida.
Postad 01 April 2013 - 17:39
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Grattis! 
Exakt det fodral jag köpte från MobileFun. De var inte snabba att leverera, men det kom efter 2.5 vecka. Fodralet är ganska tight, så det behövs många in-och-ut innan det börjar mjukna. Jag föredrar fodral framför skal, då det är enklare att ta ur telefonen från ett fodral jämfört med skal t.ex. då man ska ladda i dockan. Har köpt från MobileFun tidigare, så jag betraktar dem som säkra. De har också en "försvenskad" sida.
Tack  Trodde det var läder först, men nu verkar det vara något annat material. Ingen som sett ett liknande i Läder ?
Redigerat av Unregisteredf92f5e5e, 01 April 2013 - 17:43.
Postad 01 April 2013 - 20:01
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1168 inlägg
Trodde det var läder först, men nu verkar det vara något annat material.
Det ger en känsla av läder, men det är gjort i vinyl. Jag skulle också vilja ha ett i läder, som det fanns för t.ex. Xperia arc S. PDair har några i läder.
Postad 03 April 2013 - 20:50
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Nu så jag har min Xperia, har startat den för första gången. Nu får den stå och ladda lite innan jag forskar mer.. Det gick superfort må jag säga  att få hem den och skydden jag köpte till den.
Postad 03 April 2013 - 21:56
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Något som oroade mig lite när jag testade Xperia Z var att jag återigen upplevde att tangentbordet helt enkelt inte hängde med i mitt skrivtempo utan hela tiden låg efter gällande popups osv. Nu körde jag väl antagligen med stock varianten med defaultinställningar, men faktum kvarstår ändå. Nu ska det väl sägas att jag upplevt samma sak med många andra androider, trots att jag testat bane mig varje tangentbord som finns till Android. Det är på något sätt som om själva touchen inte hänger med när jag skriver.
Hur upplever ni andra här?
Postad 04 April 2013 - 00:13
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Jag skriver med Xperia Neo's variant av swype, "dragning" och upplever inga som helst problem med tempot.
Behöver jag påminna om Neo's begränsade tekniska prestanda? Jag har svårt att föreställa mej att XZ skulle uppvisa några som helst problem med tempot även om man inte använder dragningar när man skriver.
Däremot så har jag upplevt lite problem med touchen ibland under vissa förutsättningar. Det känns lite som att mina fingrars elektriska egenskaper blir lite "ogynnsamma" ibland, medans responsen i touchen är alldeles utmärkt vid många andra tillfällen.
Kanske är det något sådant som "spökar" för dej improwise2?
Postad 04 April 2013 - 16:20
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Den har dragit batteri idag, nu när jag kom hem hade jag bara ca 35% kvar... kan man inte ha Wifi och Bluetooth aktiverat utan att den drar ström ? har aktiverat sparläge på eftermiddagen. Surfat en del, ring några kortare samtal, skickat lite sms..Hm undrar hur det här ska gå..
jag upptäckte att telefonen var defekt i morse..  men sedan senare idag så upptäckte jag att det var där man kunde sätta fast telefonen i för att ha runt halsen
Men hur jag än vrider och vänder det så  telefonen, och kunna ha appar  .. det har man inte varit bortskämd med Nokia inte..
Postad 04 April 2013 - 17:08
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
Klämde på sonyn idag igen och denna gång kändes den bättre i handen, inga vassa kanter alls. Men blir nog ändå htc
Postad 04 April 2013 - 19:35
SubzeroNr1
-
SubzeroNr1
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Något jag erfarit är att den (precis som min äldre SGS2) tappar mobilnätet(surf) efter samtal. Den går till sig men det är snabbare att avaktivera och aktivera det manuellt.
Postad 04 April 2013 - 22:31
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag gör ett litet inhopp i denna tråd.
Jag har nu haft min Xperia Z i lite drygt en vecka och den fungerar utmärkt. Bootloadern är upplåst och jag kör med ROMAur 2.1 ihop med Advanced Stock Kernel. Allting fungerar perfekt och steget från Note II har gått smidigare än jag trodde, mycket beror på att jag lagt upp samma konfiguration vilket går bra, steget ner i skärmstorlek blev därför problemfritt.
På tangentbordsfronten kör jag med ThumbKeyboard eftersom det passar mitt skrivande perfekt. Jag har kört det i ett antal enheter och skriver snabbt på det utan några som helst problem med responsen. Som jämförelse skrev jag lite på iPhone 5 idag och det tangentbordet (Apples inbyggda) passar mig inte alls, det blir pilligt i jämförelse med ThumbKeyboard och inte samma effektivitet för min del.
Vad jag väntar på nu är en ny version av DoomLords kernel så jag kan undervolta. Den nuvarande har överklockad GPU och det är inte riktigt optimalt, standardfrekvens vore bättre på den fronten.
Problemet med förlust av nätuppkoppling efter samtal är inget jag upplever, min enhet beter sig stabilt på den punkten.
Kvalitetskänslan finner jag bra, dock föredrar jag baksidan som HD2 har.
Postad 04 April 2013 - 22:41
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Jag har nu haft min Xperia Z i lite drygt en vecka och den fungerar utmärkt. Bootloadern är upplåst och jag kör med ROMAur 2.1 ihop med Advanced Stock Kernel. Allting fungerar perfekt och steget från Note II har gått smidigare än jag trodde, mycket beror på att jag lagt upp samma konfiguration vilket går bra, steget ner i skärmstorlek blev därför problemfritt.
Har du till slut tvingats ge upp kring Windows Mobile?  Vore intressant att höra fler jämförelser mellan Xperia Z och Note II. Vad är huvudskälet till att du gör bytet från Note II som ju är en tämligen ny och potent telefon. Några uppenbara för och nackdelar?
Postad 06 April 2013 - 12:03
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
FavoriterDu kan markera kontakter som favoriter så att du snabbt kan komma åt dem från programmet Kontakter. Markera och avmarkera en kontakt som en favorit- På Startskärm, knacka på
och knacka sedan på . - Knacka på den kontakt som du vill lägga till eller ta bort ur dina favoriter.
- Knacka på
. Det var lätt att sätta dit en favorit, men attans, jag kan helt omöjligt få bort kontakten som jag felaktigt lagt in i favorit.. har någon provat ???Nu så... fick gå in i kontakten i vanliga adressboken, och där ta bort den... det gick inte lika lätt som att lägga till kontakten..
Redigerat av Unregisteredf92f5e5e, 06 April 2013 - 12:26.
Postad 06 April 2013 - 13:55
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1168 inlägg
Nu så... fick gå in i kontakten i vanliga adressboken, och där ta bort den... det gick inte lika lätt som att lägga till kontakten..
Jag antar att du menar att du bara klickade på stjärnan i adressboken? Man behöver alltså inte ta bort hela kontakten i adressboken.
Postad 06 April 2013 - 21:44
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Jag antar att du menar att du bara klickade på stjärnan i adressboken? Man behöver alltså inte ta bort hela kontakten i adressboken.
Nej, tog inte bort den, det fanns ett alternativ om man gick in i den normala adressboken att ta bort som favorit
Postad 09 April 2013 - 07:16
tobbis
-
tobbis
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Kan passa på att tipsa om två riktigt sköna skal/fodral med premiumkänsla. Naked som är ett hårt skal och Big City som är ett fodral från ROCK. ROCK har tidigare gjort Quicksand-serien som blivit hyllad överallt, och nu har Naked tagit över och ersatt Quicksand.
Redigerat av tobbis, 09 April 2013 - 17:18.
Postad 09 April 2013 - 08:49
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Kan passa på att tipsa om två riktigt sköna skal/fodral med premiumkänsla. Naked som är ett hårt skal och Big City som är ett fodral från ROCK. ROCK har tidigare gjort Quicksand-serien som blivit hyllad överallt, och nu har Naked tagit över och ersatt Quicksand.
Med risk att ha fel, om det nu skulle finnas ett samband mellan användare "tobbis" och den Tobias som äger Fodralfynd.se så tipsar jag dig i all välmening om att läsa reglerna kring reklam för forumet, alternativt bara tipsa om själva fodralet som sådant
Redigerat av Unregistered1413, 09 April 2013 - 08:50.
Postad 09 April 2013 - 11:03
tobbis
-
tobbis
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Med risk att ha fel, om det nu skulle finnas ett samband mellan användare "tobbis" och den Tobias som äger Fodralfynd.se så tipsar jag dig i all välmening om att läsa reglerna kring reklam för forumet, alternativt bara tipsa om själva fodralet som sådant 
Har nu läst igenom reglerna och tagit bort länkarna till min butik, och ja, helt riktigt, tobbis är den Tobias som äger Fodralfynd.se. Nu borde inlägget vara godkänt
Postad 09 April 2013 - 11:48
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Har nu läst igenom reglerna och tagit bort länkarna till min butik, och ja, helt riktigt, tobbis är den Tobias som äger Fodralfynd.se. Nu borde inlägget vara godkänt 
Kanske ska tillägga att jag inte direkt blev upprörd själv utan det var mer en lite vänlig påminnelse. Dessutom har vi ju nu båda ändå skrivit vart man kan köpa skalen så..
Redigerat av Unregistered1413, 09 April 2013 - 11:48.
Postad 09 April 2013 - 15:03
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Har du till slut tvingats ge upp kring Windows Mobile? 
Vore intressant att höra fler jämförelser mellan Xperia Z och Note II. Vad är huvudskälet till att du gör bytet från Note II som ju är en tämligen ny och potent telefon. Några uppenbara för och nackdelar?
Jag övergick till Android hösten 2010 i.o.m HyperDroid 1.1 till HD2. Dock har jag min X1 laddad och klar, flashade om den med en X2-ROM när jag väntade på min Z. Det som gjorde att jag övergav Note II är framförallt SDS (Sudden Death Syndrome) och det faktum att mitt exemplar haft underliga stabilitetsproblem under 4.1.2, med 4.1.1 är den stabil och pålitlig. Så fort något baserat på 4.1.2 flashas börjar den bli hysterisk med spontana omstarter o.s.v. Detta problem har jag försökt lösa under en tid och då jag inte lyckades få till det utan tvingades nedgradera hela tiden försvann mitt intresse för enheten helt och då blev det Xperia Z. Jag är också trött på TouchWiz som inte är i min smak. Likaså är jag inte så värst imponerad av Samsungs egna program jämfört med tredjepartsalternativen. Xperia Z har imponerat på mig genom att erbjuda en riktigt bra 4.1.2-upplevelse som är tämligen ren (Sonys egna anpassningar är mer eleganta än Samsungs och bloatfaktorn är avsevärt lägre). Xperian känns som en "trimmad Nexus" - de tillägg som gjorts i form av Album, Walkman och dialer t.ex är vettiga och eleganta. Rent generellt känns enheten som en "well rounded" produkt, väl genomtänkt och fungerande. Nu har jag trimmat upp mitt exemplar, bl.a med undervoltning via DoomLords senaste kernel och det gjorde den märkbart svalare i drift. Sony kör med konservativa värden, man får sedan testa sig fram för att hitta lägsta möjliga för den egna enheten. Undervoltning ger längre batteritid, dessutom väntar jag på nästa Xperia Z Revolution som sägs innehålla ytterligare tweaks för att ge mer batteritid. Jag tycker den har bra batteritider men vet att det går att få ut mer. Jag har haft nöjet att jämföra med iPhone 4S och 5 under två intensiva veckor och där har Xperian varit mer uthållig rent generellt. Jag vet att vissa "förespråkare" (i andra forum) då försöker kontra med t.ex GSM Arenas s.k "test" där Apple sägs ha magiska batterier enligt formeln 1450 Apple-mAh=2300 Standard-mAh men något sådant har jag inte märkt av alls, tvärtom. Det har varit vanligt att min kusin lånat mitt batteripack för att ladda iPhone 5an efter fotografering och filming medan jag som gjort samma sak haft mer ström kvar. Skärmen på Z är bra men bör kalibreras. Det har ju klagats på den men jag uppfattar inga problem. Tvärtom föredrar jag Sony-skärmen före Note II alla dagar i veckan. Den är skarpare (ingen pentile) och har mer naturlig färgåtergivning. Jag föredrar också skärmen framför iPhone 5 som jag jämfört med, den sistnämnda kan dock krama ur ytterligare ljusstyrka då man drar på fullt. iP 5an har en bra skärm men den slår inte Xperia Z på annat än max ljusstyrka. Numera har jag även ett plånboksfodral till Xperian och det fungerar bra. Dock brukar jag ta ut enheten ur det då det vankas fotografering eftersom kameralinsen är lite oåtkomlig (då man vill torka av den). Där är mitt Note II-plånboksfodral bättre utformat eftersom linsen är lätt åtkomlig för avtorkning. Samtalskvalitet, uppkopplingsstabilitet, GPS o.s.v har fungerat utmärkt. Den positionerar snabbt och bra. Så jag är helt enkelt mycket nöjd med Xperia Z och har inte ångrat köpet än, tvärtom. En riktigt bra enhet är det. Sedan har det varit intressant att kunna jämföra med iPhone 5 och det är ingen som helst tvekan om att Xperian är den bättre produkten. Tangentbordsmässigt skriver jag snabbt och exakt med mitt kära ThumbKeyboard - jag har skrivit på iPhonen också som jämförelse och jag föredrar helt klart mitt eget tangentbord.
Postad 09 April 2013 - 17:16
tobbis
-
tobbis
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Kanske ska tillägga att jag inte direkt blev upprörd själv utan det var mer en lite vänlig påminnelse. Dessutom har vi ju nu båda ändå skrivit vart man kan köpa skalen så.. 
Nä jag tog det inte som att du blev upprörd heller, men tack för påpekandet, vill ju ändå hålla mig till reglerna och inte riskera att bli avstängd  . Tillbaks till topic nu!
Postad 10 April 2013 - 13:05
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Nä jag tog det inte som att du blev upprörd heller, men tack för påpekandet, vill ju ändå hålla mig till reglerna och inte riskera att bli avstängd . Tillbaks till topic nu!
I så fall borde du nog ändra även din identiska post i andra tråden också  men nog om det nu, helt rätt!
Postad 10 April 2013 - 19:55
SubzeroNr1
-
SubzeroNr1
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Någon som vet om det går att köpa ett bumper skydd till Z:an? Hittat ett på amazon.
Also, någon som vet varför skärmen inte lyser upp när man tex använder timer funktionen? Det kan väl inte bara vara så att ljudet går men inget händer på skärmen?
Redigerat av SubzeroNr1, 11 April 2013 - 17:02.
Postad 15 April 2013 - 09:14
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Kameratest av GSMArena, final score
Postad 16 April 2013 - 09:50
Ricke77
-
Ricke77
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Hur kan iPhone 5 få högre betyg än Z?? För mig en gåta... Till och med min Acro S fotar bra mycket bättre än iPhone 5...
Postad 16 April 2013 - 21:06
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej, har fått upp en symbol till vänster om väckarklocka symbolen som nästan ser ut som en hastighetsmätare, vet någon vad det betyder, har sökt i användare handboken men har inte funnit symbolen.
Postad 17 April 2013 - 06:07
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1168 inlägg
Hej, har fått upp en symbol till vänster om väckarklocka symbolen som nästan ser ut som en hastighetsmätare, vet någon vad det betyder, har sökt i användare handboken men har inte funnit symbolen.
Inte för att symbolen för Stamina-läge ser ut som en hastighetsmätare, men kan det vara den iaf?
Postad 17 April 2013 - 09:14
dexpler
-
dexpler
-
Användare
-
-
109 inlägg
Har också "hastighetsmätaren" ibland. Symbolen för Stamina-läge är två händer som håller ett batteri så den är det inte.
Edit: Det verkar vara symbolen för "Power saving mode" dvs ytterligare energibesparingar när batterinivån sjunker under ett visst värde.
Redigerat av dexpler, 17 April 2013 - 09:22.
Postad 18 April 2013 - 15:05
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Hur kan iPhone 5 få högre betyg än Z?? För mig en gåta... Till och med min Acro S fotar bra mycket bättre än iPhone 5...
Jag håller med då jag spenderat två veckor med iPhone 5 och jämfört med min Xperia Z. iPhones helautomatiska kamera kämpade rejält i många fall där jag enkelt justerade in exponeringsvärde etc och fick till bilden. Jag har sannerligen inte blivit övertygad om att iPhone på något vis skulle ha en "exceptionell" kamera, tvärtom.
Postad 24 April 2013 - 18:41
Unregistered16ea03d1
-
Unregistered16ea03d1
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Packade precis upp min Xperia Z som hämtades på posten idag. Tyvärr så hade jag inte samma storlek på sim-kortet från min gamla, så jag får väl helt enkelt ringa Telia så dom skickar ett nytt i mindre storlek.
Pillade lite på den och testade lite av allt. Men får en känsla av stor besvikelse =(
Inte alls den känslan jag ville ha.
Min förra mobil Samsung Nexus (den första som släpptes) som köptes för 1½ år sedan verkar t.o.m. ta bättre bilder. Riktigt sjukt!
Har det inte hänt mer än såhär på så lång tid, så bör jag väl inte vara orolig att jag band upp mig på 24 mån. Men nästan så jag har funderingar på att häva köpet alt. byta till en annan nalle.
Kanske är det så att man måste greja, ändra, lägga till, krångla en massa för att bli nöjd. Får efterforska i detta.
Postad 24 April 2013 - 19:28
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Någon som har hört något mer om kommande Xperia Dogo?
Jag var idag och kände och klämde lite på LG optimus G med 4,7" skärm och kom fram till att den skärmstorleken är nog ganska precis vad jag klarar av med enhandsmanövrering. Enligt Ryktena ska Dogo'n ha 4,6" eller 4,65" skärm och borde därför fungera fint i mina händer.
Prestandan som ryktena skvallrar om verkar inte vara så dumma heller. 1,7GHz quadcore processor, 2GB RAM 32GB lagring, IP57 (eller IP58).
Nu fattas det bara ett offentliggörande som kan bekräfta om ryktena stämmer och ett (förhoppningsvis) tidigt lanseringsdatum.
Som sagt, är det någon som vet något mer?
Postad 24 April 2013 - 19:35
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Packade precis upp min Xperia Z som hämtades på posten idag. Tyvärr så hade jag inte samma storlek på sim-kortet från min gamla, så jag får väl helt enkelt ringa Telia så dom skickar ett nytt i mindre storlek.
Pillade lite på den och testade lite av allt. Men får en känsla av stor besvikelse =( Inte alls den känslan jag ville ha. Min förra mobil Samsung Nexus (den första som släpptes) som köptes för 1½ år sedan verkar t.o.m. ta bättre bilder. Riktigt sjukt! Har det inte hänt mer än såhär på så lång tid, så bör jag väl inte vara orolig att jag band upp mig på 24 mån. Men nästan så jag har funderingar på att häva köpet alt. byta till en annan nalle.
Kanske är det så att man måste greja, ändra, lägga till, krångla en massa för att bli nöjd. Får efterforska i detta.
Har ingen Z själv men kan till viss del förstå dig, det var ett tag sen man kände att det var nåt direkt revolutionerande på marknaden, snarare en gradvis förbättring av befintliga grejer kombinerat med många rätt fåniga funktioner av tveksamt värde. Då talar jag inte specifikt om just Z alltså utan marknaden i stort
Postad 24 April 2013 - 21:44
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Pillade lite på den och testade lite av allt. Men får en känsla av stor besvikelse =( Inte alls den känslan jag ville ha. Min förra mobil Samsung Nexus (den första som släpptes) som köptes för 1½ år sedan verkar t.o.m. ta bättre bilder. Riktigt sjukt! Har det inte hänt mer än såhär på så lång tid, så bör jag väl inte vara orolig att jag band upp mig på 24 mån. Men nästan så jag har funderingar på att häva köpet alt. byta till en annan nalle.
Vad var det för känsla du förväntade dig? Vad är du inte nöjd med mer specifikt, kameran nämner du, men mer?
Postad 25 April 2013 - 06:09
Morax
-
Morax
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Min Xperia Z har nu varit i min ägo ett par dagar och två funderingar har dykt upp:
1: Varför visar mitt Sony MW1 bluetooth headset bara "unknown - unknown" trots aktiverande av titelsändning i PowerAmp? (fungerade i min gamla Xperia Arc. Sony Smart Wireless headset Pro-appen är installerad).
2: Vibratorn är en mördarmaskin. Det är inte särskilt ljudlöst när den får mitt skrivbord på arbetet att leka resonansenhet. Våldsamt. Går det att göra vibratorn lite... Tystare?
I övrigt har jag bara en sak att gnälla på, det är att stocklaunchern har för få rutor så t.ex 5x4-widgeten för PowerAmp inte ryms. Det fick mig att köpa en tredjepartslauncher med fler inställningsmöjligheter så dessa lite större widgetar får plats.
Edit: En sak till:
Hur fungerar era laddare? Enligt texten på laddaren ska den kunna leverera 1500mA, men för mig går den knappt på plus med tänd skärm när laddaren sitter i. Vid släckt skärm får jag i ca 6-800mA enligt Battery Monitor Pro.
Tänkte om jag har ett måndagsexemplar av laddare eller om det ska vara så klent?
Redigerat av Morax, 25 April 2013 - 11:40.
Postad 25 April 2013 - 17:20
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Hos mig verkar laddaren fungera bra, den laddar batteriet snabbt. Så det kan vara något fel på din laddare.
Postad 25 April 2013 - 17:30
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Om den tar sämre bilder än en Galaxy Nexus bör du reklamera enheten, då är det ju något fel på den. Det vore bra om du kan belysa lite mer vilken känsla som eftersöks eftersom det då går att ge tips och råd. I detta fall är det intressant eftersom jag har en Galaxy Nexus här som jag konfigurerat upp och har svårt att se på vilket sätt Xperia Z är en besvikelse i jämförelse så mer information vore bra. För min del betraktar jag Z som en "förfinad Nexus" när det gäller upplevelsen eftersom Sonys implementation av Android ligger nära stock. Om du menar att det inte är så stor skillnad i hantering mellan Xperia Z och en Nexus håller jag med, för min del är det dock en fördel. Å andra sidan har jag min konfiguration som jag håller mig till i alla enheter. Innan jag köpte min Z provade jag bl.a Xperia S och TL för att få en försmak av vad Sony erbjuder och det Z levererat har varit exakt vad jag sökt efter. Som sagt, försök redogöra för vad som gjort dig besviken på Z så kan det komma in lite konkreta tips. Jag är mycket nöjd med min Z och hjälper gärna till att göra upplevelsen bättre. Mitt steg från Note II har jag inte ångrat, tvärtom.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 25 April 2013 - 17:31.
Postad 25 April 2013 - 19:11
Unregisteredf92f5e5e
-
Unregisteredf92f5e5e
-
Användare
-
-
124 inlägg
När jag satt i bilen i helgen med mobilen, så startade ett program hela tiden sense något, som tydligen var ett program som visade bilderna i takt med musiken... och det var helt hopplöst att försöka få stopp på det..vet någon hur man stänger av programmet för jag vill inte att det startar så automatiskt..Försökte förtvivlat leta efter det, hittade programmet men kunde inte avaktivera det.
Postad 26 April 2013 - 00:00
Unregistered16ea03d1
-
Unregistered16ea03d1
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Om den tar sämre bilder än en Galaxy Nexus bör du reklamera enheten, då är det ju något fel på den.
Det vore bra om du kan belysa lite mer vilken känsla som eftersöks eftersom det då går att ge tips och råd.
I detta fall är det intressant eftersom jag har en Galaxy Nexus här som jag konfigurerat upp och har svårt att se på vilket sätt Xperia Z är en besvikelse i jämförelse så mer information vore bra.
För min del betraktar jag Z som en "förfinad Nexus" när det gäller upplevelsen eftersom Sonys implementation av Android ligger nära stock. Om du menar att det inte är så stor skillnad i hantering mellan Xperia Z och en Nexus håller jag med, för min del är det dock en fördel. Å andra sidan har jag min konfiguration som jag håller mig till i alla enheter.
Innan jag köpte min Z provade jag bl.a Xperia S och TL för att få en försmak av vad Sony erbjuder och det Z levererat har varit exakt vad jag sökt efter.
Som sagt, försök redogöra för vad som gjort dig besviken på Z så kan det komma in lite konkreta tips. Jag är mycket nöjd med min Z och hjälper gärna till att göra upplevelsen bättre. Mitt steg från Note II har jag inte ångrat, tvärtom.
Postad 26 April 2013 - 00:14
Unregistered16ea03d1
-
Unregistered16ea03d1
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Oj.. Sorry. Tar bort citatet när jag kommer till datorn imorn. Glaset är helt krossat på min Nexus så det blir lite fippligt att se vad man gör :-)
Jag hoppas på att det nya sim-kortet kommer på posten imorn så jag kan testa telefonen lite över helgen. Väldigt snällt att ni engagerar er när man känner sig missnöjd. Tror säkert att jag inte blir besviken när jag väl satt i sim-kortet och fått fixat till den lite. Fotningen med XZ kanskevar förhastade slutsatser då det var ganska dåligt ljus i lägenheten, men då tyckte jag ändå att nexusen gav lite mindre brus och lite skarpare bild än XZ.
Sen tyckte jag väl att skärmen var helt blek i jämförelse med Nexus amoled, men det kanske också är en inställningsgrej. Betraktningsvinkeln är för mig brutalt känslig. Vinklar jag den bara lite så blir den nästan lite suddig.. Men jag återkommer när jag fått kortet och provat lite inställningar. Älskar annars storleken och designen samt att ip57 (eller vad det nu heter) hjälper mig mot samma öde som min kära Nexus :-)
Postad 26 April 2013 - 09:28
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Oj.. Sorry. Tar bort citatet när jag kommer till datorn imorn. Glaset är helt krossat på min Nexus så det blir lite fippligt att se vad man gör :-)
Jag hoppas på att det nya sim-kortet kommer på posten imorn så jag kan testa telefonen lite över helgen. Väldigt snällt att ni engagerar er när man känner sig missnöjd. Tror säkert att jag inte blir besviken när jag väl satt i sim-kortet och fått fixat till den lite. Fotningen med XZ kanskevar förhastade slutsatser då det var ganska dåligt ljus i lägenheten, men då tyckte jag ändå att nexusen gav lite mindre brus och lite skarpare bild än XZ.
Sen tyckte jag väl att skärmen var helt blek i jämförelse med Nexus amoled, men det kanske också är en inställningsgrej. Betraktningsvinkeln är för mig brutalt känslig. Vinklar jag den bara lite så blir den nästan lite suddig.. Men jag återkommer när jag fått kortet och provat lite inställningar. Älskar annars storleken och designen samt att ip57 (eller vad det nu heter) hjälper mig mot samma öde som min kära Nexus :-)
Dum fråga, men funkar telefonen som i flightmode, utan simkort? Har aldrig testat själv.  Halvdålig betrakningsvinkel är nog nåt du får lära dig leva med, det är en av grejerna som nämnts länge. Att skärmen uppfattas som blev kan nog ha att göra med du kommer från en telefon med amoleddisplay (KalleAnka färger kallat av vissa). Förhoppsningvis kommer det nån fix för kameran då det finns tester gjorda som visar att bilderna blir skarpare i det sk. 'burst mode' än i vanliga stillbildsläget.
Postad 27 April 2013 - 23:36
Unregistered16ea03d1
-
Unregistered16ea03d1
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Dum fråga, men funkar telefonen som i flightmode, utan simkort? Har aldrig testat själv.  Halvdålig betrakningsvinkel är nog nåt du får lära dig leva med, det är en av grejerna som nämnts länge. Att skärmen uppfattas som blev kan nog ha att göra med du kommer från en telefon med amoleddisplay (KalleAnka färger kallat av vissa). Förhoppsningvis kommer det nån fix för kameran då det finns tester gjorda som visar att bilderna blir skarpare i det sk. 'burst mode' än i vanliga stillbildsläget. 
Japp, som flightmode ungefär. Har nu fått simkortet och pillat lite mer på skärmen och är nog beredd att säga att oron lagt sig lite. Känns som ett gediget bygge och nu när man börjar vänja sig vid skärmen så är den ju faktiskt riktigt vass :-) Ni som har haft nallen ett tag och är duktiga på att fixa och greja.. Har några bra tips på användbara appar eller inställningar för att förbättra upplevelsen ytterligare? Såg någonstans att det fanns nåt bra program för att höja volymen t.ex. Jag körde ner nåt till min Nexus, men det lät bara skräp efteråt :-/ Man vill ju inte förstöra enheten.
Redigerat av Unregistered16ea03d1, 28 April 2013 - 10:26.
Postad 28 April 2013 - 02:07
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Apropå förbättringar: Jag skrev följande på ett annat forum.
På min Xperia Z är följande moddar gjorda som kräver root och i vissa fall även upplåst bootloader.
1. ROMen är ROMAur då jag föredrar att köra med debloatade custom ROMar, på sikt tänker jag mig CM10.1 i någon form.
2. Kerneln är utbytt mot DoomLords v6 och jag har undervoltat kraftigt till 700 mA som lägst. Kör 1,5 GHz med 987,5 mA. Bättre batteritid och svalare mobil är resultatet.
3. Kameran har jag bytt ut mot en moddad sak som har JPEG-kompression 100 (högsta kvalitet, Sony kör 95 annars) och högre videobitrate (högre kvalitet på videofilmerna).
4. ROM Toolbox Pro är installerad och jag har ställt om DPI till 320, 480 passar mig inte alls (avskyr överstora ikoner och text).
5. Xposed Framework och App Density-modulen är installerade och jag kör därmed tabletläge i de program som stödjer det, Sonys egna program är omställda till 480 DPI (bl.a dialer och kontakter).
6. Låsskärmen är utbytt mot WidgetLocker och jag har aktiverat rootåtkomst där.
7. Directory Bind gör att jag lagt mina speldata på minneskortet och har således gott om utrymme kvar på den interna disken.
8. System Tuner Pro sköter undervoltning, överklockning, ändring av governor då skärmen är avstängd och låter mig koppla bort autostartande program etc.
9. Titanium Backup sköter alla backuper på ett ypperligt sätt.
10. Task managern är utbytt mot en moddad transparent version.
11. Sonys originaltoggles är utbytta mot DoCoMo-versionen som är betydligt elegantare och effektivare (annars gillar jag CMs toggles bäst).
12. AdAway tar hand om annonserna.
Sedan vill jag rekommendera F-Droid Market. Det är en ypperlig alternativ market för FOSS-programvara. Bl.a finns VLC Media Player och den snabba och effektiva PDF-läsaren MuPDF där. AdAway finns också tillgängligt.
Just MuPDF har visat sig så bra att jag kastat ut Radaee och RepliGo.
Postad 28 April 2013 - 10:32
Unregistered16ea03d1
-
Unregistered16ea03d1
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Apropå förbättringar: Jag skrev följande på ett annat forum.
På min Xperia Z är följande moddar gjorda som kräver root och i vissa fall även upplåst bootloader.
1. ROMen är ROMAur då jag föredrar att köra med debloatade custom ROMar, på sikt tänker jag mig CM10.1 i någon form. 2. Kerneln är utbytt mot DoomLords v6 och jag har undervoltat kraftigt till 700 mA som lägst. Kör 1,5 GHz med 987,5 mA. Bättre batteritid och svalare mobil är resultatet. 3. Kameran har jag bytt ut mot en moddad sak som har JPEG-kompression 100 (högsta kvalitet, Sony kör 95 annars) och högre videobitrate (högre kvalitet på videofilmerna). 4. ROM Toolbox Pro är installerad och jag har ställt om DPI till 320, 480 passar mig inte alls (avskyr överstora ikoner och text). 5. Xposed Framework och App Density-modulen är installerade och jag kör därmed tabletläge i de program som stödjer det, Sonys egna program är omställda till 480 DPI (bl.a dialer och kontakter). 6. Låsskärmen är utbytt mot WidgetLocker och jag har aktiverat rootåtkomst där. 7. Directory Bind gör att jag lagt mina speldata på minneskortet och har således gott om utrymme kvar på den interna disken. 8. System Tuner Pro sköter undervoltning, överklockning, ändring av governor då skärmen är avstängd och låter mig koppla bort autostartande program etc. 9. Titanium Backup sköter alla backuper på ett ypperligt sätt. 10. Task managern är utbytt mot en moddad transparent version. 11. Sonys originaltoggles är utbytta mot DoCoMo-versionen som är betydligt elegantare och effektivare (annars gillar jag CMs toggles bäst). 12. AdAway tar hand om annonserna.
Sedan vill jag rekommendera F-Droid Market. Det är en ypperlig alternativ market för FOSS-programvara. Bl.a finns VLC Media Player och den snabba och effektiva PDF-läsaren MuPDF där. AdAway finns också tillgängligt.
Just MuPDF har visat sig så bra att jag kastat ut Radaee och RepliGo.
Hehe... Har du en version till oss dödliga?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|