Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya prylar från XTZ!

625 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 05 January 2014 - 19:48

Bourboner
  • Bourboner
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Går och väntar på recensioner på cinema-högtalarna. Hade varit väldigt intressant att se hur de står sig mot tex Klipsch THX ultra2.

Postad 05 January 2014 - 19:48

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 1

Självklart håller jag med om det!

Varför dom väljer att marknadsföra dom för hembio-användning vet bara XTZ.

Så om jag själv ska spekulera lite..

Om man ser på hifi- och hembiointresset överlag, där det tycks bli allt mer populärt att bygga dedikerade rum för hembio, så är kraven på att spela starkt större för de med dedikerade hembios.

Rent allmänt så tror jag att större delen purifierade hifi-entusiaster sällan spelar väldigt starkt, de flesta är mest insnöade på att det ska låta bra (ja, distorsion är en parameter som i allra högsta grad påverkar ljudkvaliten men kanske inte på "normala" ljudnivåer).

Om man sedan tittar på de med hembios så tror jag att det är betydligt vanligare att man spelar rejält starkt. Jag menar, vem vill inte kräma på rejält när man tittar på en maffig film i en dedikerad hembio där möjligheterna finns? Sen har väl modern film inte sällan betydligt mer dynamiskt och bättre ljud än i musik.

Generellt sett.. Det finns alltid utstickare.

Vilda spekulationer från min sida, men man får nog försöka se bortom den syn på hifi och högtalare som man får när man hänger på faktiskt, vilket dom flesta hifi-svenssons inte har/delar/är medvetna om.

Kuliga tankar. :)

Jag själv är nog sån att jag oftast, beroende på musik, spelar starkare vid musiklyssning än till film. Iaf när det gäller symfonisk musik som jag verkligen vill brassa på ordentligt till. ff ÄR starkt, då får det gärna vara det här hemma också. :)

Då kan man väl ställa sig frågan om XTZ har kompromissat med något annat för att uppnå denna SPL och låga dist?

Låter deras "musikserier" bättre men spelar svagare?

Svårt att svara på sånt här naturligtvis. Men bara lite tankar ifrån min sida. :)

Postad 05 January 2014 - 19:51

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Det här är ju dock ingen garanti, att två 5'25" ska klara av ljudtrycket man kan uppnå med diskanterna. Behöver ju inte ens vara nära? Jag har då inte sett några specar på elementen?

Mina dubbla 5'25" bottnade då snabbt (!) i förra högtalarna. Kan säkert vara klenare än XTZ:as element, men jag tror ändå att det kan bli en begränsning. Sen ser jag inte riktigt nyttan med fyra diskanter, det finns väl gott om diskanter med hög effekttålighet som kan spela med låg dist utan att vara i plural.

Mina diskanter jag nyss köpte är väl kanske lite udda, men de kan spela nog högt för de allra flesta utan att behöva vara i plural ;)

Men ta tex MK 150 som är ett "bio-system" THX U2 märkt (Ja jag vet, och vi behöver verkligen inte tjata om benämningen i sig, men U2 benämningen står iaf för att ett system med den märkningen klarar av ett visst ljudtryck i ett stort rum, kommer dock inte ihåg hur många kvadratmeter just nu dock)

Detta systemet klarar erkänt av att spela verkligt högt, och jag tror MK hävdar att det inte hade kunnnat att göra det utan i detta fallet trippla domediskanter.

Postad 05 January 2014 - 19:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 1

Det här är ju dock ingen garanti, att två 5'25" ska klara av ljudtrycket man kan uppnå med diskanterna. Behöver ju inte ens vara nära? Jag har då inte sett några specar på elementen?

Mina dubbla 5'25" bottnade då snabbt (!) i förra högtalarna. Kan säkert vara klenare än XTZ:as element, men jag tror ändå att det kan bli en begränsning. Sen ser jag inte riktigt nyttan med fyra diskanter, det finns väl gott om diskanter med hög effekttålighet som kan spela med låg dist utan att vara i plural.

Mina diskanter jag nyss köpte är väl kanske lite udda, men de kan spela nog högt för de allra flesta utan att behöva vara i plural ;)

Den finns två anledningar till att använda flera diskanter. Den ena är att det blir BETYDLIGT billigare för tillverkaren att använda sej av fyra sämre diskanter istället för en riktigt bra. En diskant som klarar av att spela höga ljudtryck med låg dist är dyr. Stoppar man in fyra billiga kan man uppnå precis samma sak. Förutom att man då inte tar hänsyn till alla problem fyra diskanter medför.

Den andra anledningen är att många oinsatta tycker att det är tufft med fyra diskanter. Har man fyra diskanter istället för en så måste ju burken vara fyra gånger så bra liksom. ;)

Postad 05 January 2014 - 19:52

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1

Kuliga tankar. :)

Jag själv är nog sån att jag oftast, beroende på musik, spelar starkare vid musiklyssning än till film. Iaf när det gäller symfonisk musik som jag verkligen vill brassa på ordentligt till. ff ÄR starkt, då får det gärna vara det här hemma också. :)

Då kan man väl ställa sig frågan om XTZ har kompromissat med något annat för att uppnå denna SPL och låga dist?

Låter deras "musikserier" bättre men spelar svagare?

Svårt att svara på sånt här naturligtvis. Men bara lite tankar ifrån min sida. :)

Den sista meningen i ditt inlägg är sådant som gör allt lite trevligare ;)

Postad 05 January 2014 - 20:03

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Den finns två anledningar till att använda flera diskanter. Den ena är att det blir BETYDLIGT billigare för tillverkaren att använda sej av fyra sämre diskanter istället för en riktigt bra. En diskant som klarar av att spela höga ljudtryck med låg dist är dyr. Stoppar man in fyra billiga kan man uppnå precis samma sak. Förutom att man då inte tar hänsyn till alla problem fyra diskanter medför.

Den andra anledningen är att många oinsatta tycker att det är tufft med fyra diskanter. Har man fyra diskanter istället för en så måste ju burken vara fyra gånger så bra liksom. ;)

Förhoppningsvis så har XTZ tagit i tu med de problem som kan uppstå genom att använda multipla domes.

Jag är bara otrevlig mot dom som förtjänar det. ;)

Samma här ;)

Postad 05 January 2014 - 20:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det var det jag menade.

Bara spekulationer... Poängen med att montera flera diskanter på det sättet är att få mer SPL och högre känslighet för lite pengar, men det orsakar problem som gör att det inte är lämpligt för hifi (åtminstone inte om de monteras som på XTZ-högtalaren).

Det som är märkligt är att högtalaren har en känslighet på 89dB/1W. Det är inte någon hög känslighet, snarare som vilken högtalare som helst med en diskant. Det betyder att det kommer att krävas mycket hög effekt för att nå hög SPL, om elementen klarar det.

Men visst, de kan säkert vara bra för pengarna. Det är dock lite märkliga lösningar, precis som med 3x12 subben där tre slutsteg används.

Redigerat av Ageve, 05 January 2014 - 20:23.

Postad 05 January 2014 - 20:09

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

En annan anledning är att det ändrar spridningsegenskaperna för diskantljudet. Om det är en fördel eller nackdel beror på vad man vill uppnå.

Redigerat av megagurka, 05 January 2014 - 20:10.

Postad 05 January 2014 - 20:10

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1
Ni som hatar att XTZ har valt att använda sig utav quad-diskanter i M6 högtalaren, ska ni ens köpa dessa? om ni ska det så kan ni ju tejpa för tre utav dom? fast då kanske ni får sämre ljudkvalitet gentemot oss andra som kommer köra utan tejp ;) :D

Postad 05 January 2014 - 20:10

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

+1

Postad 05 January 2014 - 20:14

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Det var det jag menade. Bara spekulationer...

Jag kan sätta en femhundring på att dessa M6 klarar av att spela betydligt starkare än ditt FST-element i dina lite billigare B&W iaf.

Sen så har jag ytterst svårt att tro att dessa högtalare inte kommer att kunna spela så starkt att köparna blir nöjda, varför skulle dessa högtalare vara sämre än en bra stativare tex, en sunt konstruerad stativare med hyffsade element klarar att spela redigt högt delade vid 80hz, utan problem 110db plus! diskanten brukar ge sig först, det lär dom inte göra i M6.

Postad 05 January 2014 - 20:20

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Det var det jag menade.

Bara spekulationer... Poängen med att montera flera diskanter på det sättet är att få mer SPL och högre känslighet för lite pengar, men det orsakar problem som gör att det inte är lämpligt för hifi.

Det som är märkligt är att högtalaren har en känslighet på 89dB/1W. Det är inte någon hög känslighet, snarare som vilken högtalare som helst med en diskant.

Men visst, de kan säkert vara bra för pengarna. Det är dock lite märkliga lösningar, precis som med 3x12 subben där tre slutsteg används.

Vad hade varit bättre med ett st slutsteg i 3x12 istället?

Hur vet vi att det i denna högtalaren är ett problem i hifi sammanhang med dessa diskanter?

Postad 05 January 2014 - 20:33

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Inget svar Ageve?

Det finns ju även högtalare med fler än en diskant i erkänt svinbra renodlade hifi-högtalare, tex Dynaudio, vad anser ni om dessa? dom hör till en av världens mest kompletta hifi-högtalare enligt väldigt många människor på denna jord.

Diskanterna i dessa är även en utav de mest omtyckta världen över.

Postad 05 January 2014 - 20:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Jag kan sätta en femhundring på att dessa M6 klarar av att spela betydligt starkare än ditt FST-element i dina lite billigare B&W iaf.

Det saknar ju helt relevans för diskussionen.

Jag vet inte vilka av mina B&W du menar, men FST-elementet i 804s spelar vid 350-4000Hz, dvs det motsvarar inte något av elementen i M6 eftersom det är ett rent mellanregisterelement.

FST-elementet klarar max 110dB SPL. Det är ganska högt i mellanregistret, men det finns såklart många element som spelar högre.

Vad hade varit bättre med ett st slutsteg i 3x12 istället?

En bättre fråga är väl, varför använda tre slutsteg i en sub?

Inget svar Ageve?

Snabba svar, eller genomtänkta svar. Det är frågan ;)

Redigerat av Ageve, 05 January 2014 - 20:44.

Postad 05 January 2014 - 20:41

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Hmm, totalt ointressanta "svar" från dig. Var det allt du fick fram genom att ge "genomtänkta svar"? :rolleyes:

Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 20:49.

Postad 05 January 2014 - 20:41

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Det finns ju även högtalare med fler än en diskant i erkänt svinbra renodlade hifi-högtalare, tex Dynaudio

Vilken Dynaudio menar du nu?

Postad 05 January 2014 - 20:45

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Och frågan om diskanterna undvek du helt.

Sikkfisk: Dynaudio Confidence och Evidence tex.

Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 20:46.

Postad 05 January 2014 - 20:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 2

Hmm, totalt ointressanta "svar" från dig.

Ja, det är väl i nivå med frågorna...

Jag har inte ifrågasatt att M6 kan spela högt. Men det finns hittills inga mätningar att tillgå så det handlar bara om spekulationer än så länge. Du verkar väldigt säker, trots att du längre bak i tråden skriver att du inte är så tekniskt insatt.

Känsligheten är som sagt, om specen stämmer, 89dB.

Sikkfisk: Dynaudio Confidence och Evidence tex.

De har två diskanter, inte fyra, och eftersom det är högtalare på en lite högre nivå än XTZ så får man hoppas att de har koll på vad de gör.

Redigerat av Ageve, 05 January 2014 - 20:55.

Postad 05 January 2014 - 20:52

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Ok, ja men sedär.

Postad 05 January 2014 - 20:53

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Ja, det är väl i nivå med frågorna...

Nej jag vill se svar på varför du skrev som du skrev, jag är ute efter en förklaring till dina påståenden.

Postad 05 January 2014 - 21:03

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Ja, det är väl i nivå med frågorna... Jag har inte ifrågasatt att M6 kan spela högt. Men det finns hittills inga mätningar att tillgå så det handlar bara om spekulationer än så länge. Du verkar väldigt säker, trots att du längre bak i tråden skriver att du inte är så tekniskt insatt. Känsligheten är som sagt, om specen stämmer, 89dB. De har två diskanter, inte fyra, och eftersom det är högtalare på en lite högre nivå än XTZ så får man hoppas att de har koll på vad de gör.

Ja givetvis så krävs det effekt om man har tänkt att spela högt, ingen nyhet för just dessa högtalare, påstår du att man måste vara tekniskt djupt påläst för att kunna påstå en en viss högtalare kan klara av att spela starkt så är du ute och cyklar.

Ingen har sagt att nämnda Dynaudio högtalarna har fyra diskanter, utan bara "fler än en diskant", så bara för att XTZ inte kostar så mycket så påstår du att dom inte vet vad dom sysslar med och att dom inte kommer att låta bra?

Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 21:06.

Postad 05 January 2014 - 21:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 3

Det undrar jag med. Vad är poängen mellan denna skapelse och att köpa 3 st enskilda lådor och limma ihop dem?

Redigerat av MKarlsson74, 05 January 2014 - 21:07.

Postad 05 January 2014 - 21:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ja givetvis så krävs det effekt om man har tänkt att spela högt, ingen nyhet för just dessa högtalare.

Ja, men vet du hur högt de kan spela? Vet du hur mycket effekt de tål?

Om du har två högtalare med 89dB känslighet och sitter 3 meter ifrån, så kommer 6000W att ge dig 120dB SPL (utan rummets påverkan).

Nöjer du dig med 112dB SPL, så räcker det med 1000W.

Problemet är att XTZ rekommenderar 50-200W effekt till M6.

Med 200W spelar två st, vid normalt lyssningsavstånd (3m) 105dB SPL.

Redigerat av Ageve, 05 January 2014 - 21:16.

Postad 05 January 2014 - 21:11

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 4

Nej jag vill se svar på varför du skrev som du skrev, jag är ute efter en förklaring till dina påståenden.

Du är inte riktigt i den ställningen där du kan kräva andra på svar. Du undvek ju att svara i en tråd senast igår. :)

Postad 05 January 2014 - 21:13

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Ja, men vet du hur högt de kan spela? Vet du hur mycket effekt de tål?

Om du har två högtalare med 89dB känslighet och sitter 3 meter ifrån, så kommer 6000W att ge dig 120dB SPL (utan rummets påverkan).

Nöjer du dig med 112dB SPL, så räcker det med 1000W.

Nej det vet ingen än. Det jag påstår är att dom med stor sannolikhet kommer att kunna spela högt jämfört mot andra högtalare i storleken pga dess diskant-konfiguration som just ska tillåta detta.

6000watt låter väldigt mycket, rummet har ju inverkan också. Du menar 3000watt per högtalare? är du säker på att du har räknat rätt denna gången? (ej ironisk nu)

Å andra sidan så är det ju i basen man vill ha kapacitet till runt 120db+ och det ska ju 3x12 klara, i topparna vill man kanske inte spela 120db kontinuerligt :rolleyes: ;)

Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 21:17.

Postad 05 January 2014 - 21:18

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1

Du är inte riktigt i den ställningen där du kan kräva andra på svar. Du undvek ju att svara i en tråd senast igår. :)

Oj, sedär ja, ännu ett totalt befängt inlägg.

Postad 05 January 2014 - 21:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

6000watt låter väldigt mycket, rummet har ju inverkan också. Du menar 3000watt per högtalare? är du säker på att du har räknat rätt denna gången? (ej ironisk nu)

Här kan du räkna själv om du vill:
http://www.stageacco...calculator.html

Fyll i känsligheten hos XTZ M6, dvs 89 dB.

Fyll sedan max effekt som tillverkaren rekommenderar, dvs 200W, och avstånd 3m, samt 2 källor. Tryck på "Calculate" :rolleyes:

Redigerat av Ageve, 05 January 2014 - 21:25.

Postad 05 January 2014 - 21:28

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
105db i frifält på 3m med 200W, kommer nog räcka långt för de flesta människor. Med rumstöd och mer watt så går det nog att spela skadligt högt :) och allt förhoppningsvis med mycket låg dist.

Postad 05 January 2014 - 21:32

Unregistered521360b2
  • Unregistered521360b2
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

105db i frifält på 3m med 200W, kommer nog räcka långt för de flesta människor. Med rumstöd och mer watt så går det nog att spela skadligt högt :) och allt förhoppningsvis med mycket låg dist.

Vad menar du med rumstöd?

Postad 05 January 2014 - 21:34

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Vad menar du med rumstöd?

Du får högre db i ett rum än i frifält.

Postad 05 January 2014 - 21:38

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1
Ofta man ser 7, 8, 9 "gäster" när "gänget" mot sådana som mig, för diskussioner :rolleyes: ;)

Postad 05 January 2014 - 21:43

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ofta man ser 7, 8, 9 "gäster" när "gänget" mot sådana som mig, för diskussioner :rolleyes: ;)

Du verkar helt besatt i sånna här insinuationer. Att du får folk emot dig ser jag inte alls som något konstigt.

Postad 05 January 2014 - 21:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nu var det ju (som sagt) inte tal om att de skulle vara dåliga, utan bara ett ifrågasättande av valet att använda 4st diskanter och ändå inte nå mer än 89dB känslighet.

Du verkade helt säker på att de skulle spela skjortan av allt annat, men det går inte riktigt ihop med specen...

Redigerat av Ageve, 05 January 2014 - 21:44.

Postad 05 January 2014 - 22:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Du får högre db i ett rum än i frifält.

Gäller det över hela registret? Från F0 upp till 20K?

Postad 05 January 2014 - 22:19

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 2

Du verkar helt besatt i sånna här insinuationer. Att du får folk emot dig ser jag inte alls som något konstigt.

Tyvärr Brallson, detta är inget påhitt, det är sant och uppenbart :) rätt kul faktiskt.

Det är väl inte så konstigt när ni är ett gäng som uppenbarligen håller ihop, och så fort någon går emot er så hjälps ni åt att "ta död på hotet", tyvärr kan jag meddela dig att jag aldrig skulle låta folk som dig att sätta sig på mig ;) så ni kan gott fortsätta att försöka.

Nu var det ju (som sagt) inte tal om att de skulle vara dåliga, utan bara ett ifrågasättande av valet att använda 4st diskanter och ändå inte nå mer än 89dB känslighet.

Du verkade helt säker på att de skulle spela skjortan av allt annat, men det går inte riktigt ihop med specen...

Det har jag aldrig påstått, jag hävdade dock att jag tror dessa högtalare absolut kan spela högt med låg dist förhoppningsvis :)

Postad 05 January 2014 - 22:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Är det tre steg i XTZ:s kommande trippeltolva!!? :blink:

Postad 05 January 2014 - 22:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jepp. det gör oss andra lite konfunderade. dom kanske inte fick till... impedansen på basarna och därmed valde att köra tre steg, alt att dom inte ville köra ett väldigt starkt steg. vi får nog höra tanken bakom snart =)

Postad 05 January 2014 - 22:32

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
fast det är riktigt smart med tre separata slutsteg!
Där har de tänkt efter, för då kan man köpa till 1x12 o koppla in utan att man behöver klydda med nivåer !

ang dynaudio diskanterna, de är två och på rad, hur är xtz 4 placerade?

Postad 05 January 2014 - 22:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
ska man ha en 3x12 och en 1x12 menar du?

Postad 05 January 2014 - 22:40

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 4
man får ha precis vad man vill

Postad 05 January 2014 - 22:44

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Men ta tex MK 150 som är ett "bio-system" THX U2 märkt (Ja jag vet, och vi behöver verkligen inte tjata om benämningen i sig, men U2 benämningen står iaf för att ett system med den märkningen klarar av ett visst ljudtryck i ett stort rum, kommer dock inte ihåg hur många kvadratmeter just nu dock)

Detta systemet klarar erkänt av att spela verkligt högt, och jag tror MK hävdar att det inte hade kunnnat att göra det utan i detta fallet trippla domediskanter.

Ja, men det stämmer ju verkligen inte. Självklart kan man spela riktigt högt utan att ha trippla diskanter. Mina som ligger på bordet här hemma i väntan på lådor har en känslighet på 102dB och en effekttålighet på 80W, 160W peak. Räknar man på det så blir det HÖGT.

Och då är ju det erkänt bra, välljudande, lågdistande element. Beyma TPL150H.

Postad 05 January 2014 - 22:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
på tal om vilka, finns dom i en låda ännu?

Postad 05 January 2014 - 22:50

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

på tal om vilka, finns dom i en låda ännu?

Haha :D
Not yet! Men kablage, kontakter och en MiniDSP 10x10 hd är på väg!

Postad 05 January 2014 - 22:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 1

ang dynaudio diskanterna, de är två och på rad, hur är xtz 4 placerade?

Jättedumt...

Bifogad fil(er)

Postad 05 January 2014 - 22:58

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Jättedumt...

Berätta varför?

Är det tre steg i XTZ:s kommande trippeltolva!!? :blink:

Du har ju varit inne på deras hemsida och läst, och även följt denna tråden, så det var väl ingen nyhet för dig.

Postad 05 January 2014 - 23:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 1

Ja, men det stämmer ju verkligen inte. Självklart kan man spela riktigt högt utan att ha trippla diskanter. Mina som ligger på bordet här hemma i väntan på lådor har en känslighet på 102dB och en effekttålighet på 80W, 160W peak. Räknar man på det så blir det HÖGT.

Och då är ju det erkänt bra, välljudande, lågdistande element. Beyma TPL150H.

Ja.. Men XTZ:s diskanter kostar nog sisådär 52 spänn stycket. Vad kostar din Beyma? ;)

Berätta varför?

Du har ju varit inne på deras hemsida och läst, och även följt denna tråden, så det var väl ingen nyhet för dig.

Ska jag berätta? Googla som du brukar istället?

Hade missat att dom har tre steg. Ovanligt korkat.

Postad 05 January 2014 - 23:04

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Ja.. Men XTZ:s diskanter kostar nog sisådär 52 spänn stycket. Vad kostar din Beyma? ;)

Ska jag berätta? Googla som du brukar istället?

Hade missat att dom har tre steg. Ovanligt korkat.

Ok då är mitt tips att du googlar dig in på XTZ och läser lite mer noggrant denna gång. För att vara en person som sakta har lärt sig lite grundläggande kunskaper av de lärde på Faktiskt.se så har du inte så mycket att komma med själv kan jag ju säga dig ;)

Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 23:10.

Postad 05 January 2014 - 23:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Berätta varför?

Eftersom du har argumenterat för det, så borde du kunna förklara det.

Postad 05 January 2014 - 23:07

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Ja vad kostar dessa diskanter Jonas_W?

Eftersom du har argumenterat för det, så borde du kunna förklara det.

Vad har jag argumenterat för säger du?

Ni som rackar ner på användningen av tre slutsteg i 3x12 subben, borde väl förklara för resterande varför ni gör det?, det tror jag de flesta håller med om.

Postad 05 January 2014 - 23:13

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
11 gäster :rolleyes: Ja om antalet drastiskt hade sjunkit så hade ju mitt uttalande verkligen talat för sig självt, vilket det nu gör ändå iofs :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.