Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För oss med samma intresse, men olika uppfattningar

616 svar till detta ämne Skillnad placebo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 March 2015 - 15:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Tänker du lägga de pengarna köper du naturligtvis Sugden A21A. Kör åttor runt Tyr och är minst lika bra som Hegel 300. Handlaren som servade min hade heller inte hört något bättre. Heller inte sett så mycket som är så taskigt monterat förstås. Brittiskt och sent åttiotal var ingen höjdare i det avseendet. Men de nya är såklart mycket bättre och låter minst lika bra. :)

När man diskuterar förstärkare kring 20 och uppåt så handlar det väldigt mycket om tycke och smak samt matchning mot övrig utrustning.

Man kan föredra olika, men springa i 8:or runt Tyr? Det borde innebära att Tyr gör rätt mycket fel till och med i sin prisklass och det håller jag inte med om. Jag har dragits med min i många år nu och det är främst för att jag har svårt att motivera "för mig själv" att köpa något annat för under 50k. Det låter inte tillräckligt mycket bättre helt enkelt. Sannolikt blir det en dyr amerikanare den dag jag byter.....om man inte hunnit skaffa sig aktiva högtalare innan den dagen kommer:-)

Postad 29 March 2015 - 15:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Nu har jag inte den förstärkaren och inte haft den heller, jag har en burmester 956 nu och där sitter det inte klena kablar.

Kablarna i Burmester 956 är grövre, men det är fortfarande helt vanlig kopparkabel.

Att de är grövre beror på att effekten är högre. Man kan nog räkna med att Burmester vet vad som behöver sitta i förstärkaren ;)

Redigerat av Ageve, 29 March 2015 - 15:55.

Postad 29 March 2015 - 16:00

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Gör då inte det i heller. Vore ju försmädligt att upptäcka att du lagt ut 80000 kr helt i onödan. Ja mer än så då du väl har ett försteg också i förmodat hög prisklass? :)

Eftersom jag haft thor2 o 3 så kan jag jämföra och burmestern är bättre.

För det andra så har vi talat om 2 kanal vs avr. och det ända jag har sagt att 2 kanal vinner i alla lägen när det gäller musik.

Postad 29 March 2015 - 16:03

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Kablarna i Burmester 956 är grövre, men det är fortfarande helt vanlig kopparkabel.

Att de är grövre beror på att effekten är högre. Man kan nog räkna med att Burmester vet vad som behöver sitta i förstärkaren ;)

Vad brukar man göra kablarna av annars. Har jag sagt något om materialet på kablarna. Nu tror jag inte att burmester köper vilket skit som helst.

Postad 29 March 2015 - 16:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

När man diskuterar förstärkare kring 20 och uppåt så handlar det väldigt mycket om tycke och smak samt matchning mot övrig utrustning.

Man kan föredra olika, men springa i 8:or runt Tyr? Det borde innebära att Tyr gör rätt mycket fel till och med i sin prisklass och det håller jag inte med om. Jag har dragits med min i många år nu och det är främst för att jag har svårt att motivera "för mig själv" att köpa något annat för under 50k. Det låter inte tillräckligt mycket bättre helt enkelt. Sannolikt blir det en dyr amerikanare den dag jag byter.....om man inte hunnit skaffa sig aktiva
högtalare innan den dagen kommer:-)

Klart som tusan att det handlar om smak och tycke och matchning. Jag är ju förblindad av kärlek bara. :)
Men jag är överygad om att minst 9 av 10 i blindtest skulle välja Sugden A21 före i stort sett vilken AB förstärkare som helst. Lyssna på den och du är men stor sannolikhet snart 21000kr fattigare. :)

Postad 29 March 2015 - 16:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 3
Om nån upplever att transparentkabeln låter annorlunda så beror det på filtret och inte själva kabeln. Vanlig kopparkabel och några komponenter för fantasisummor upp till 600 000 kr...

Postad 29 March 2015 - 16:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 1

Vad brukar man göra kablarna av annars. Har jag sagt något om materialet på kablarna. Nu tror jag inte att burmester köper vilket skit som helst.

Det verkade på dina tidigare inlägg som om du inte höll med om att vanlig kopparkabel är tillräckligt bra.

Postad 29 March 2015 - 16:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

Nu tror jag inte att burmester köper vilket skit som helst.

Nä, dom lär väl göra som alla normala och vinstdrivande företag?
Dvs dom köper det som ger tillräckligt bra prestanda för så lite pengar som möjligt.

För jag tror man missat poängen helt om man på allvar tror att nåt är skit per automatik pga att det råkar vara "billigt".

Och än mer så om man tror att nåt att nåt är bra per automatik för att det råkar vara dyrt.
Är väl också just detta som tillverkarna vet om och passar på att ta betalt därefter.

Gäller ju för övrigt alla branscher, genom att sälja nåt dyrt ger man intrycket att det är mer exklusivt än vad det nödvändigtvis är.

Postad 29 March 2015 - 16:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

För det andra så har vi talat om 2 kanal vs avr. och det ända jag har sagt att 2 kanal vinner i alla lägen när det gäller musik.

Klart den är bättre men ni diskuterar delvis samma sak utifrån helt olika perspektiv.
Flertalet här verkar diskuterar mot den bakomliggande andemeningen att man skall pricka in "maximum value for money".

I ditt fall finns kanske inte samma ekonomiska betänkligheter att ta hänsyn till.

Jag tycker att du borde få göra vilka val du vill utan att bli häcklad för det?

Ingen kan ju tycka annat än att 956 är snygg att se på i vilket fall och ingen har kunnat säga annat än att den är kompetent uppgiften att driva högtalare.

Om den är värd 3ggr pengarna mot en Thor 3? Svaret är och borde vara nej för de som inte har dessa pengar att spendera.

Lite som att välja bil, S-klasse eller Passat. För 90% är det självklara valet Passaten, den gör i stort samma jobb och är billigare att äga.
De som väljer Merzedes gör det för att det tycker att det lilla extra får kosta. Sedan att grannen vet att man har en dyr bil på uppfarten gör ju inte saken sämre:-)

Postad 29 March 2015 - 16:44

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Klart den är bättre men ni diskuterar delvis samma sak utifrån helt olika perspektiv.
Flertalet här verkar diskuterar mot den bakomliggande andemeningen att man skall pricka in "maximum value for money".

I ditt fall finns kanske inte samma ekonomiska betänkligheter att ta hänsyn till.

Jag tycker att du borde få göra vilka val du vill utan att bli häcklad för det?

Ingen kan ju tycka annat än att 956 är snygg att se på i vilket fall och ingen har kunnat säga annat än att den är kompetent uppgiften att driva högtalare.

Om den är värd 3ggr pengarna mot en Thor 3? Svaret är och borde vara nej för de som inte har dessa pengar att spendera.

Lite som att välja bil, S-klasse eller Passat. För 90% är det självklara valet Passaten, den gör i stort samma jobb och är billigare att äga.
De som väljer Merzedes gör det för att det tycker att det lilla extra får kosta. Sedan att grannen vet att man har en dyr bil på uppfarten gör ju inte saken sämre:-)

Tack för det svaret. Jag ville gå ett steg till. Thor 3 var och är en bra förstärkare.

De flesta här hänger bara upp sig på priset. Musik är min hobby och jag kommer att byta emblan till ett rent försteg i nästa steg vet bara inte till vad Men det lutar mot en burmester 088.

Postad 29 March 2015 - 16:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 1

Du glömde att svara på mitt inlägg.

Du måste ju anse att vanliga kopparledare inte duger eftersom du ratar billiga kablar.

Biltemas kablar har vanlig OFC-koppar dvs 99,9% renhet.

Supra har >99,999% renhet (5N) men de var tydligen skit?

Motståndet i en Supra Classic 6.0 är förövrigt 2.9 ohm per kilometer.

Redigerat av Ageve, 29 March 2015 - 17:04.

Postad 29 March 2015 - 17:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Musik är allas vår hobby, och våra anläggningar är ju i de flesta fall kompromisser styrda av ekonomiska förutsättningar. Därför är det ju en smula viktigare för oss med mera begränsade medel att lägga krutet på rätt grejor.

Diskussionerna här har väl inte handlat om hur dyra prylar folk har? Det hade vi alla om vi kunde. En luxman för 80000kr. stod det då i min bänk. :)
Nej, det handlar väl mer om lite krystade och generaliserande förklaringar till varför vissa dyra prylar per automatik skulle vara bättre.

Men annars är det enda viktiga att var och en är nöjd med sitt. :)

Postad 29 March 2015 - 17:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja, jag kan ju faktiskt inte säga emot dig där. Då hade jag inte separat tvåkanalsrigg. Skillnaden tar inte många sekunder att upptäcka. Men om det är så generellt vet jag ju inte förstås. :)

Postad 29 March 2015 - 17:45

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Du glömde att svara på mitt inlägg.

Du måste ju anse att vanliga kopparledare inte duger eftersom du ratar billiga kablar.

Biltemas kablar har vanlig OFC-koppar dvs 99,9% renhet.

Supra har >99,999% renhet (5N) men de var tydligen skit?

Jag struntar vilken koppar alt material eller vilken gruva kopparn kommer ifrån. Kan bara säga att valet mellan supra och transparent plus som det gällde då var värd varenda krona. Transparent plus låg väl på ca 6-7000 vilket inte är så blodigt i pris mad tanke va de ger i  bättre ljud.

Redigerat av ROBRUG, 29 March 2015 - 17:49.

Postad 29 March 2015 - 17:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

igen, jämför du din burmeister med biltemakabeln (5 kr metern) så är dom väldigt väldigt lika. och om det är sån kabel i början och slutet så kommer en kabel i mitten inte kunna förbättra något, då den eventuella kedjekomponenten inte är den "svagaste". det blir som att du förlänger din kabel med ett kopparsnöre.

http://img.u-audio.c...p?imgid=3021297

Postad 29 March 2015 - 18:18

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 1

Jag struntar vilken koppar alt material eller vilken gruva kopparn kommer ifrån. Kan bara säga att valet mellan supra och transparent plus som det gällde då var värd varenda krona. Transparent plus låg väl på ca 6-7000 vilket inte är så blodigt i pris mad tanke va de ger i bättre ljud.

Förlåt om jag flikar in lite här men det känns som det brister lite här i din kunskap. Koppar är ett metalliskt grundämne så koppar är koppar är koppar. Det är enbart hur ren den är som spelar roll.

Postad 29 March 2015 - 18:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Jag struntar vilken koppar alt material eller vilken gruva kopparn kommer ifrån. Kan bara säga att valet mellan supra och transparent plus som det gällde då var värd varenda krona. Transparent plus låg väl på ca 6-7000 vilket inte är så blodigt i pris mad tanke va de ger i bättre ljud.

"Vilken gruva".. Hahaha. 1-0 till Rubrug där. :)

Postad 29 March 2015 - 18:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Förtenningen gör att motståndet är lite högre än ren kopparkabel. Kolla i kabelkalkylatorn.
http://www.epanorama...ndex=calc_cable

Postad 29 March 2015 - 18:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Jag struntar vilken koppar alt material eller vilken gruva kopparn kommer ifrån.

Det var väldigt vad irriterad du blev...

Kommer man in i en diskussion, med en kontroversiell åsikt, så borde man förvänta sig visst mothugg, och också vara beredd på att argumentera för sin åsikt.

Du verkar dessvärre sakna argument.

Det är ju just materialet i ledarna som skulle kunna påverka signalen hörbart (om det var en riktigt usel kabel), men vanlig OFC-koppar är tillräckligt ren. Du bryr dig inte om vad det är för material och hur rent det är, men du är stensäker på att Supra är skit.

Du inser kanske inte att en vanlig högtalarkabel överför signalen utan hörbar degradering, medans Transparentkablarna förändrar signalen. Den eventuella skillnad man kan få med en Transparent beror alltså inte ett endaste dugg på kabeln, utan filtret de monterar i lådan.

Transparent har kablar som kostar en halv miljon kronor, och det är rent bondfångeri.

http://www.hificonsu...s-mm-sc-12.html

Texten som beskriver den är faktiskt pinsam.

Endast två personer får bygga den här kabeln och de är två samma personer sedan 20 år som gör de högsta nivåerna. Bästa kabelbyggarna som står att finna.

Förtenningen gör att motståndet är lite högre än ren kopparkabel. 

Specen är från supras hemsida. Troligtvis är det uppmätt. Det är ju förövrigt väldigt nära värdet man får på sidan du länkade till, speciellt med tanke på att det handlar om 1000 meter ;)

http://www.jenving.c...x6.0-1000000644

Resistance:2.9(Ohm/km)

Inductance:0.59(uH/m)

"Vilken gruva".. Hahaha. 1-0 till Rubrug där.  :)

Hehe...

http://www.youtube.com/watch?v=M2hjv6FS67g

Redigerat av Ageve, 29 March 2015 - 19:10.

Postad 29 March 2015 - 18:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Glöm inte bort att man får skicka in sina transparent-kablar om man byter högtalare, då kan dessa herrar tuna in ljudet för just dom högtalarna :D

Postad 29 March 2015 - 18:50

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Det var väldigt vad irriterad du blev...

Kommer man in i en diskussion, med en kontroversiell åsikt, så borde man förvänta sig visst mothugg, och också vara beredd på att argumentera för sin åsikt.

Du verkar dessvärre sakna argument. Det enda som spelar någon roll i en kopparkabel är renheten, men redan vanlig OFC-koppar är så ren att det inte påverkar ljudet hörbart. Trots att du inte verkar intresserad av vad som finns i kabelns ledare så är du stensäker på att Supra är skit.

Transparent har kablar som kostar en halv miljon kronor, och det är rent bondfångeri.

http://www.hificonsu...s-mm-sc-12.html

Texten som beskriver den är faktiskt pinsam.

Endast två personer får bygga den här kabeln och de är två samma personer sedan 20 år som gör de högsta nivåerna. Bästa kabelbyggarna som står att finna.

Specen finns på Supras hemsida.

http://www.jenving.c...x6.0-1000000644

Resistance:2.9(Ohm/km)

Inductance:0.59(uH/m)

edit: Egenskaperna är inte på något sätt unika för Supra. De är som alla andra sladdar...

Jag är inte irriterad skulle inte heller köpa kablar för 500000:-.

Som jag säger jag har haft supra innan så jag vet att det är skillnad.

vad det beror på vet jag ej men iaf så är det.

det är du/ni som inte kan acceptera detta.

jag kan ohms lag, har läst ellära i gymnasiet. så sluta med resistans-tjaffset. 

Postad 29 March 2015 - 18:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 2
För den som vill göra egna "transparentkablar". Jag tänker då inte göra det.
http://www.instructa...rence-XL-Speak/

Postad 29 March 2015 - 18:52

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Glöm inte bort att man får skicka in sina transparent-kablar om man byter högtalare, då kan dessa herrar tuna in ljudet för just dom högtalarna :D

:)

För den som vill göra egna "transparentkablar". Jag tänker då inte göra det.
http://www.instructa...rence-XL-Speak/

Redigerat av ROBRUG, 29 March 2015 - 18:53.

Postad 29 March 2015 - 18:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vad tänker du om bilden på din burmester btw? :)

Postad 29 March 2015 - 19:01

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Finns det koppar som är så oren att det påverkar ljudet hörbart?

Postad 29 March 2015 - 19:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Du kan göra en så oren kopparblandning att du skulle kunna märka det tror jag. 2% koppar :)

Postad 29 March 2015 - 19:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 2

Jag är inte irriterad skulle inte heller köpa kablar för 500000:-.
Som jag säger jag har haft supra innan så jag vet att det är skillnad.
jag kan ohms lag, har läst ellära i gymnasiet. så sluta med resistans-tjaffset.

Du tror inte att skillnaden kan bero på att man snittar upp kabeln på mitten och löder in en spole, en resistor och en kondensator?

Postad 29 March 2015 - 19:06

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Jag sålde en 700 kg koppar för ett tag sedan, den hade suttit på en fasad och hängrännor, ingen aning om hur ren den är man kanske den inte skulle klara det?

Postad 29 March 2015 - 19:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Inte koppar som används till el/elektronik. Där är renheten alltid minst 99,9% (även i elkablar, t ex EKK, RKK osv).

Redigerat av Ageve, 29 March 2015 - 19:27.

Postad 29 March 2015 - 19:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Den typen av argument fungerar inte så bra i vetenskapliga sammanhang. "Jag vet inte varför, men så är det" ;)

Att du upplever en skillnad är en sak, men att lägga fram det som fakta, och sedan säga att en annan kabel är "skit", utan några argument, är inte särskilt seriöst.

Som sagt, en Transparentkabel kan påverka/degradera signalen hörbart, pga filtret som sitter på kabeln. Det har dock inget alls med kabeln i sig att göra. Om Supra är skit, så är även kopparkabeln till och från lådan på en Transparent skit, eftersom båda är koppar.

edit: Hoppsan, det blev två inlägg...

Redigerat av Ageve, 29 March 2015 - 19:26.

Postad 29 March 2015 - 19:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Nej då kallas det inte koppar längre.

Postad 29 March 2015 - 19:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Är Burmester 956 specad till 2x110 watt/8 ohm?

Postad 29 March 2015 - 21:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Är Burmester 956 specad till 2x110 watt/8 ohm?

Såg nu att Burmester specar den vid 4 ohm, vilket är rätt udda.

2x240w, 4 ohm

1x500w, 4 ohm, bryggad

Postad 29 March 2015 - 22:37

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Haha så rolig tråden blev att läsa igen nu. Det var ju tråkigt när alla var sams där ett litet tag på första halvan av sida 9.

:D

Heja ROBRUG!!!!

Postad 30 March 2015 - 01:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Såg nu att Burmester specar den vid 4 ohm, vilket är rätt udda.

2x240w, 4 ohm

1x500w, 4 ohm, bryggad

Ja, verkligen udda.

Postad 30 March 2015 - 08:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Dammsugare...? :D

http://www.cepro.com...ow/bradjosh.jpg

Postad 30 March 2015 - 10:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nu är jag ju förvisso inget vidare på ämnet, men för ungefär samma pengar får man vär en såndär Antimode, eller vad det heter. Är det inte bättre at tuna in hela anläggningen efter rummet än bara kabeln efter högtalaren. Men igen, såntdär förstår kanske inte jag. :)

Postad 30 March 2015 - 10:09

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 1

Inget nytt under solen i "hifi"-världen, lika mycket lurendrejeri och "nöjda" offer som det alltid varit :)

Postad 30 March 2015 - 10:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nu är jag ju förvisso inget vidare på ämnet, men för ungefär samma pengar får man vär en såndär Antimode, eller vad det heter. Är det inte bättre at tuna in hela anläggningen efter rummet än bara kabeln efter högtalaren. Men igen, såntdär förstår kanske inte jag. :)

Du har så rätt, och antimode märks extra mycket på basen :D

Postad 30 March 2015 - 13:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

satt ut massa saker till försäljning och erbjuder byte mot ett par transparentkablar. eller nordost. det är fan kul med kablar och jag skulle mer än gärna ha fler transparent.

men nej, jag tror absolut inte att det gör någon skillnad på ljudet iaf =)

Postad 30 March 2015 - 14:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

satt ut massa saker till försäljning och erbjuder byte mot ett par transparentkablar. eller nordost. det är fan kul med kablar och jag skulle mer än gärna ha fler transparent.

men nej, jag tror absolut inte att det gör någon skillnad på ljudet iaf =)

Asså, här anar man ju ugglor I mossen. I själva verket är Zartoc religiös kabelfanatiker och driver antikampanj för att dumpa priserna och sedan kunna dammsuga begagnatmarknaden för en spottstyver. :D

Postad 30 March 2015 - 14:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ge fan i att avslöja min plan :D :D :D

Postad 30 March 2015 - 15:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

:D

Postad 30 March 2015 - 15:48

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Hehe Zartok,

du har nog sneglat på mina Nordost Blue Heaven alldeles för länge. Har ett par över. Har du vägarna förbi Människobyn så bjuder jag på middag också.  ^_^

Postad 30 March 2015 - 16:21

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Man säger ju att en ren 2 kanals rigg är bättre till musik än en AVR.

Men hur blir det i mitt fall då, mitt slutsteg har ju 7 kanaler och jag använder 5 vilket innebär att steget delar bara ut ström till dom kanaler som är aktiva, om jag då skulle stänga av 3 till och bara använda 2 kanaler så skulle steget bara dela ut ström till 2 kanaler, skulle man kunna kalla den en 2 kanalsrigg i det läget.

Postad 30 March 2015 - 16:26

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Men hur blir det i mitt fall då, mitt slutsteg har ju 7 kanaler och jag använder 5 vilket innebär att steget delar bara ut ström till dom kanaler som är aktiva, om jag då skulle stänga av 3 till och bara använda 2 kanaler så skulle steget bara dela ut ström till 2 kanaler, skulle man kunna kalla den en 2 kanalsrigg i det läget.

Det finns de som säger att ljud bara kan ha en källa och därför är enbart mono att föredra.  ;)  :D

Postad 30 March 2015 - 16:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

det blir ingen skillnad kylis. ja, förutom att ditt slutsteg nog är biffigare än många tvåkanalare och därmed så kan du spela lite högre lite renare.

så egentligen så blir det bättre hos dig på så sätt ^^

Hehe Zartok,

du har nog sneglat på mina Nordost Blue Heaven alldeles för länge. Har ett par över. Har du vägarna förbi Människobyn så bjuder jag på middag också.  ^_^

komma här och blinga med kablar va?

jag har ett par transparent signalkablar, plus ett av endast 30 handgjorda SCAD-signalkablar. dom senare är totalt ovärdeliga! :D

Postad 30 March 2015 - 16:33

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

komma här och blinga med kablar va?

jag har ett par transparent signalkablar, plus ett av endast 30 handgjorda SCAD-signalkablar. dom senare är totalt ovärdeliga! :D

Men är de Nordost?  ;)  :D

Postad 30 March 2015 - 19:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Inte så viktigt och mest en lek med ord men hur som helst. Ordet tvåkanalsrigg borde syfta på antalet kanaler som är i bruk inte hur många kanaler en enskild enhet kan strömförsörja. Nu är det väl förhoppningsvis inte så många av de som köper en mångkanalsanläggning som har för avsikt att bara köra stereo. Så den lär väl i normalfallet vara en mångkanalsrigg oavsett...

Sedan det där med att en tvåkanalsrigg låter bättre:  den låter ju inte bättre enbart för att den bara har 2-kanaler. Anledning till att man säger så är väl att man har någon koppling till kostnaden i sitt resonemang och det som avses då är att man får ett bättre stereoljud för samma pengar som en mångkanalsanläggning i samma prisklass.  

Sedan kan du säkert i ditt specifika fall ha en eller flera vinster i att du med din NuForce kan koppla bort kanaler helt när det inte används.
Det är ju dessutom en i grunden seriös fabrikör och konstruktion.
Lite lustigt faktiskt att när jag läste ditt inlägg så såg jag ett NuForce steg framför näthinnan.

Är NuForce helt ensama om denna konceptuella lösning med aktivering/deaktivering av kanaler monne?

Redigerat av Blåtand, 30 March 2015 - 21:34.

Postad 30 March 2015 - 22:57

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Sedan det där med att en tvåkanalsrigg låter bättre:  den låter ju inte bättre enbart för att den bara har 2-kanaler. Anledning till att man säger så är väl att man har någon koppling till kostnaden i sitt resonemang och det som avses då är att man får ett bättre stereoljud för samma pengar som en mångkanalsanläggning i samma prisklass.  

Och vad är det som gör att kostnaden medför bättre ljudkvalitet?

Även taggad med Skillnad, placebo

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.