Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2478 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 05 mars 2018 - 20:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 2

Har du ens lyssnat på Intelligent Sound ? jag står fast vid att du kan hålla dina åsikter för dig själv om du inte har gjort det. Du har INGEN möjlighet att förstå annars.

*Asgarv!!!

Postad 05 mars 2018 - 20:01

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Nu ska jag vara rakt på sak.

Det räcker att läsa på IS hemsida för att totalt avfärda de som oseriösa. Du verkar inte vilja förstå detta, och det är upp till dig.

Att påstå att jag inte har någon möjlighet att förstå, när du själv saknar grundläggande kunskaper, är minst sagt ironiskt.

Hur lyssnar man på en kabel? Jag undviker naturligtvis kablar som skulle kunna ha en möjlighet att försämra signalen och därmed ljudet, och därför är dessa 0,5mm kablar helt ointressanta för mig.

Man måste inte gå till ett medium för att veta att det är bullshit.

Eftersom du inte ens lyssnat på Intelligent Sounds högtalare så är det ingen mening du försöker förklara för mig hur oseriösa dom är. Jag VET hur dom låter efter erfarenhet.

Föresten, ni säger att kablar inte har någon betydelse, hur kan då denna kabel vara kass ? och ni tycker att jag är korkad ? utvecka tack.

japp ett till moget inlägg från ytterligare en som inte lyssnat på Intelligent Sounds högtalare ?

Postad 05 mars 2018 - 20:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 2

Eftersom du inte ens lyssnat på Intelligent Sounds högtalare så är det ingen mening du försöker förklara för mig hur oseriösa dom är. Jag VET hur dom låter efter erfarenhet.

Föresten, ni säger att kablar inte har någon betydelse, hur kan då denna kabel vara kass ? och ni tycker att jag är korkad ? utvecka tack.
japp ett till moget inlägg från ytterligare en som inte lyssnat på Intelligent Sounds högtalare ?

Du läser uppenbarligen ingenting av det som skrivs. Hade du gjort det så hade du inte behövt ställa den frågan.
Men så har du gjort väldigt tydligt att du inte bryr dig...

Men samtidigt förstår jag att du inte vill bry dig eller förstå med tanke på de summor du lagt på denna ormolja.

Postad 05 mars 2018 - 20:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 4

hur kan ni komma fram till 1 ohm? jag hittade några tabeller för kablar och motstånd och då är det 0,5ohm på 15meter med 0,5mm2
.

Ja, ca 0.5 ohm för 15 meter enkelledare. Högtalarkabel är dubbelledare, så totala längden blir 30 meter.
http://www.epanorama...ndex=calc_cable

Redigerat av Buddypresley, 05 mars 2018 - 20:15.

Postad 06 mars 2018 - 07:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 2

Kablar gör skillnad om man använder olämplig kabel för ändamålet. Läs igenom länkade artikel i lugn och ro. Den har visserligen några år på nacken men fysikens lagar har inte ändrats sen dess.

http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Postad 06 mars 2018 - 08:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 3

Ja, om man nu tillhör de som vill bevisa att kablar gör skillnad, då kan man göra som TS. Väldigt långa och väldigt tunna kablar är det som gäller. Motståndet gör som sagt att de påverkar högtalarnas frekvensgång.

Man ska naturligtvis även undvika väldigt långa signalkablar, och om det behövs helst köra med XLR.

Postad 06 mars 2018 - 15:40

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 4
Insertionloss på den beskrivna kabeln, med en längd av knappt 15m, ligger på hela 1dB (motstånd rätt precis 1ohm)

Vid planering av setup för kritisk lyssning så är specifikationen max 0,25dB - vilket motsvarar en längd av max 3.5m

Uträkningar ovan baserat på högtalare med 8ohms impedans, vid lägre impedans - betydligt kortare kablar.

Att använda den kabeln på långa sträckor är, som många nämnt, inte alls speciellt lämpligt.

Med vänlig hälsning,

/Pär

Postad 07 mars 2018 - 12:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

pratade med tillverkaren idag och frågade om det är något speciellt med kabeln, blev informerad att det kommer komma information om kabeln på deras hemsida inom kort.

• Flerkardelig kopplingstråd med ledare av koppar
  • Area 0.5 mm2
  • 0.034 ohm per meter
  • Pris: 400 kr/metern

Ytterhöljet vet jag inte vad det är gjort av. Det får IS avslöja. Undrar vad dom har mer för data på sladden?

Redigerat av Buddypresley, 07 mars 2018 - 12:34.

Postad 08 mars 2018 - 19:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 3

Ytterhöljet vet jag inte vad det är gjort av. Det får IS avslöja. Undrar vad dom har mer för data på sladden?

Ja, det kan man undra. Beskrivningen ovan säger ju allt "intressant" som finns att säga om den, men vem vet. Den kanske utvinns av tibetanska munkar i IS egna hifi-koppargruva.

Postad 08 mars 2018 - 20:22

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Om en tänker sig att det skulle finnas hörbar skillnad mellan kablar, varför skulle en gnutta bättre kabel behöva kosta en förmögenhet? :huh:

Om man tar kabelgiganten Belden, som gör kabel för militär, industri, medicin, studio, broadcast och andra kritiska applikationer där signalförlust och störningar måste hållas till ett minimum, så kostar de inte så förfärligt mycket i förhållande till applikationen. Dyrare än lakritssnöre för ljud och bild, men inte orimligt dyrt. Visserligen är Belden stort och kan ta igen investeringar på stora försäljningsvolymer, men... hur kan en liten firma behöva ta flera hundra kronor metern för en långt simplare konstruerad kabel än en som Belden tar några tior för?

Postad 08 mars 2018 - 20:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 3

hur kan en liten firma behöva ta flera hundra kronor metern för en långt simplare konstruerad kabel än en som Belden tar några tior för?

Skitenkelt, det finns lättlurade stackare som går på skitsnacket!

Så länge det går att lura människor så kommer det alltid finnas skojare.

Postad 08 mars 2018 - 22:31

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Det finns väll betydligt värre och dydare exempel på humbug än just IS ?!

Det finns många som tjänar pengar på folks okunskap eller vilja att tro på att något förbättrar.

och inom något så subjektivt som ljud, kanske vi andra skall skita i vetenskapen och bara inse att om en person tycker sig vara av uppfattningen att det låter bättre. Låt så vara. Det är en fri värld att köpa och betala hutlösa summor för kablar, renare, trä-lådor mm.

Med det sagt är det intressant hur mycket upprördhet som just IS kan skapa, och hur de ändå lyckas arbeta in galna argument hos sina kunder :-).

Tur man inte tillhör den skaran som lägger pengarna på sådant.

Postad 12 mars 2018 - 09:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Ja, det kan man undra. Beskrivningen ovan säger ju allt "intressant" som finns att säga om den, men vem vet. Den kanske utvinns av tibetanska munkar i IS egna hifi-koppargruva.

Skulle vara intressant och veta vem som tillverkar kabeln, för inte gör dom det själva? Vad har tillverkaren för knep när dom drar kopparledningen för att den skall bli världsbäst? Är den egentligen inköpt från Kina för en spottstyver?

Postad 13 mars 2018 - 14:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Är den egentligen inköpt från Kina för en spottstyver?

Skulle gissa på det. Det mesta från IS är Kina-OEM verkar det som.

Postad 16 mars 2018 - 12:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

pratade med tillverkaren idag och frågade om det är något speciellt med kabeln, blev informerad att det kommer komma information om kabeln på deras hemsida inom kort.

Väntar med spänning...

Postad 16 mars 2018 - 19:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 2

Jag väntar med ström.

Postad 16 mars 2018 - 19:19

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Detta begrepp med magi osv. Jag köpte just Audio Nirvana och jämförde i samma kabinett med Lowther samt Fostex finaste serier. Inte hade de andra en chans. Och säljaren(företagsägare) surrade om "rapp" respons osv som orsak i mekanisk egenskap. Vad vet jag? Men att de är långt bättre för mina öron är sant...

Redigerat av PML73, 16 mars 2018 - 19:24.

Postad 16 mars 2018 - 22:45

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Detta begrepp med magi osv. Jag köpte just Audio Nirvana och jämförde i samma kabinett med Lowther samt Fostex finaste serier. Inte hade de andra en chans. Och säljaren(företagsägare) surrade om "rapp" respons osv som orsak i mekanisk egenskap. Vad vet jag? Men att de är långt bättre för mina öron är sant...

Är själv duktigt nyfiken på Audio nirvanas bredbandare.

Blir nog att testa ett par när budgeten tillåter.

Postad 17 mars 2018 - 00:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen inte att du använder din egen okunskap som ett argument för någonting :)

Skillnad mellan olika högtalarelement är det väl dessutom ingen som argumenterat mot?

EDIT: Var du ironisk nu? Svårt att avgöra ibland.

Redigerat av Loco.spk, 17 mars 2018 - 00:57.

Postad 17 mars 2018 - 03:30

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Loco,

Varför blanda ihop...?

Hehe, är öppen för alternativ så länge det i rummet låter bättre utan att försvara någon teori.

Just hur kablar påverkar helhet låter jag gärna andra hävda sanning.

Redigerat av PML73, 17 mars 2018 - 03:49.

Postad 19 mars 2018 - 14:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag blev nyfiken så jag har också pratat med dom. Dom har ingen mer info. Dom tycker bara att den låter bäst och vet inte varför.

Postad 19 mars 2018 - 16:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Släpp kabeln. Nu finns det intressantare saker från IS att förundras över. Jag ger er IS D130 !!

https://www.minhembi...c_id=506832.jpg

I vanlig ordning har IS-anhängarna bytt ut sin befintliga utrustning mot IS dito med förbluffande resultat. Numera är ljudet "totalt perfekt"!

Själv tycker jag det ser ut som ett vanligt billigt kinasteg för högst hundralappen men i vanlig ordning ligger nog inte prislappen från IS på den nivån :)

Postad 19 mars 2018 - 16:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 2

Släpp kabeln. Nu finns det intressantare saker från IS att förundras över. Jag ger er IS D130 !!

I vanlig ordning har IS-anhängarna bytt ut sin befintliga utrustning mot IS dito med förbluffande resultat. Numera är ljudet "totalt perfekt"!

Själv tycker jag det ser ut som ett vanligt billigt kinasteg för högst hundralappen men i vanlig ordning ligger nog inte prislappen från IS på den nivån :)

Av innehållet i lådan att döma så borde det nog bli ett väldigt "luftigt" ljud ur dom ;)

Postad 19 mars 2018 - 17:15

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

Tsss vilket klent internkablage. Går ju inte ens att förtöja en gotlandsfärja med dem. Jag är lite besviken faktiskt.

Postad 19 mars 2018 - 17:30

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Bara för att förtydliga så det inte blir missförstånd här. Lådorna och kablaget är det TS själv som gjort. IS säljer bara förstärkarkorten.

Lådorna tycker jag att TS lyckats bra med. Kablaget är förskräckligt förstås.

Postad 20 mars 2018 - 12:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Stegen ser ut ungefär som nätdelen i min Bluray-spelare.

Kablarna, ja vad ska man säga som inte redan har sagts?

edit: Recension från prisjakt:

dom första timmarna låter det förskräckligt sen bara händer det och sen blir det bara bättre för var dag tills inspelningen är klar

Redigerat av Ageve, 20 mars 2018 - 14:01.

Postad 20 mars 2018 - 13:40

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1 149 inlägg
  • 0
Löder du på 450 grader???????
Kanske magiskt kablage som trots den grovleken behöver ha 100 grader för varmt.

Redigerat av Fellow88, 20 mars 2018 - 13:41.

Postad 20 mars 2018 - 13:43

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1 149 inlägg
  • 0
Förvisso byfritt antagligen kom jag på:P

Postad 20 mars 2018 - 17:01

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1 009 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker det ser lite ut som en kopia på "Icepower 125ASX2" eller enågon annan av ASX korten från ICEpower (https://icepower.dk/...les/asx-series/)
Men jag kan ju ha fel. 

Postad 20 mars 2018 - 17:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 1

Båda är klass-D steg, det är väl egentligen det enda man kan se på bilderna.

IS-steget ser klenare/enklare ut dock.

Redigerat av Ageve, 20 mars 2018 - 17:34.

Postad 20 mars 2018 - 17:41

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1 009 inlägg
  • 0

Båda är klass-D steg, det är väl egentligen det enda man kan se på bilderna.

IS-steget ser klenare/enklare ut dock.

Ja helt klart klass D och klenare än ICE-power modulen verkar det som.
V erkar inte ha så stort behov av kylning...

Postad 22 mars 2018 - 23:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Detta måste vara en polare till IS :D

https://m.blocket.se...2.htm?ca=11&w=1

Postad 23 mars 2018 - 05:12

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Detta måste vara en polare till IS :D

https://m.blocket.se...2.htm?ca=11&w=1

Den där var riktigt bra. Undrar om jag inte sett annonsen för en tid sedan.

Min gissning är en inflyttad nyutbildad läkare/mäklare med för hög lön som nu av någon anledning känner sig lurad.  ;)

Postad 23 mars 2018 - 06:55

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 637 inlägg
  • 0

Den där var riktigt bra. Undrar om jag inte sett annonsen för en tid sedan.

Min gissning är en inflyttad nyutbildad läkare/mäklare med för hög lön som nu av någon anledning känner sig lurad.  ;)

Han skriver ju mer eller mindre att han är ett företag som tillverkar högtalare

"Vi har ingen affär som vi ska betala hyra för, inga anställda, inga mellanhänder och inga dyra transporter av känsliga färdigbyggda högtalare, ingen reklamkampanj att finansiera."

Postad 23 mars 2018 - 06:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Han skriver ju mer eller mindre att han är ett företag som tillverkar högtalare
"Vi har ingen affär som vi ska betala hyra för, inga anställda, inga mellanhänder och inga dyra transporter av känsliga färdigbyggda högtalare, ingen reklamkampanj att finansiera."

Ja någon lurar han säkert :D

Postad 23 mars 2018 - 08:33

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Ja någon lurar han säkert :D

Vad är det som får er att tro att det är en dålig högtalare? Är det dåliga element?

Postad 23 mars 2018 - 23:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

IS hade faktiskt en demo för ett par år sedan på Göteborg hifimässan (Arkenmässan) av deras största högtalare. Så flera här lär hört IS i verkligheten.

Postad 25 mars 2018 - 19:47

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Vore intressant med lite info om Class-D stegen. Och såklart den magiska kabeln..

Postad 25 mars 2018 - 20:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Stegen är jag också nyfiken på. Jag tror tyvärr inte att vi kommer att få några svar. Det verkar inte vara IS modus operandi att presentera några fakta.

Postad 25 mars 2018 - 22:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 3

Mer "intressant" är väl isåfall golvaren Double 6 mk II. Trådens IS-anhängare skrev väl att de inte sysslar med Proson-högtalare längre?

Originalet, Proson Event 6 kostade 1495kr:

http://www.proson.se....php?pageid=175

https://www.ljudia.s.../proson-event-6

IS säljer de för 37500kr:

https://intelligents...alare-double-6/

Proson:

Bifogad fil  proson_event_6.png   548,07K   18 Antal nerladdningar

IS:

Bifogad fil  IS_model_6.png   211,02K   22 Antal nerladdningar

IS spec: Max 300W RMS.

Originalet: Max 100W RMS.

Proson-elementen tål med andra ord tre gånger mer effekt när de limmar fast ett IS-logo på fronten. Imponerande ;)

Specen på IS hemsida är totalt förvirrad med.

3-vägs sluten låda. 2st 6,5” basar och en 1” soft dome diskant

Alltså, två basar och en diskant blir 3-vägs, och lådan är sluten trots att den har två basportar. Highend-engineering ;)

Om de har 3-vägs delningsfilter så blir frågorna många...

Varför begränsa ett bas/mid-element till att spela enbart mellanregister?

Är lådan ombyggd med separat kabinett till mellanregistret, som man alltid måste ha i en 3-vägs konstruktion?

Om den är det, varför är lådans dimensioner inte ändrade för att kompensera för det?

Varför plugga basportarna med skumgummi istället för att byta lådans baksida?

Frågor som garanterat aldrig får något svar, men ändå. Alla dessa detaljer löser de säkert med sitt hemliga delningsfilter.

Redigerat av Ageve, 25 mars 2018 - 22:18.

Postad 26 mars 2018 - 09:23

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

IS hade faktiskt en demo för ett par år sedan på Göteborg hifimässan (Arkenmässan) av deras största högtalare. Så flera här lär hört IS i verkligheten.

Stämmer bra, IS har en ny modell på gång och troligtvis kommer dom till high-end mässan i Stockholm 2019. Det är många som lyssnat såklart, dock verkar det som de flesta som skriver här har något emot IS inte har eller ens vill lyssna men dom vill gärna kommentera deras produkter som de inte har någon erfarenhet av alls.

Är det inte bra att ha små svenska företag som brinner för intresset att utveckla ljud ? eller ska det bara vara serietillverkade produkter som måste muta alla tidningar/sidor runtom världen för att ens få vara med i testerna och för att få fina resultat ? 

Jag har själv fått lite insyn i företaget på grund av att jag själv har stort intresse av ljud och även att bygga så jag har under åren när jag lärt känna Petter på Intelligent Sound börjat bygga lite högtalarlådor och även den nya förstärkarlådan åt dom. Petter är väldigt trevlig och otroligt kunnig inom ljud, han hjälper alltid till om man har några frågor och har till och med ställt upp med hembesök utan kostnad för att hjälpa till med dB mätare samt EQ inställningar.

Postad 26 mars 2018 - 09:41

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Mer "intressant" är väl isåfall golvaren Double 6 mk II. Trådens IS-anhängare skrev väl att de inte sysslar med Proson-högtalare längre?

Originalet, Proson Event 6 kostade 1495kr:

http://www.proson.se....php?pageid=175

https://www.ljudia.s.../proson-event-6

IS säljer de för 37500kr:

https://intelligents...alare-double-6/

Proson:

attachicon.gifproson_event_6.png

IS:

attachicon.gifIS_model_6.png

IS spec: Max 300W RMS.

Originalet: Max 100W RMS.

Proson-elementen tål med andra ord tre gånger mer effekt när de limmar fast ett IS-logo på fronten. Imponerande ;)

Specen på IS hemsida är totalt förvirrad med.

3-vägs sluten låda. 2st 6,5” basar och en 1” soft dome diskant

Alltså, två basar och en diskant blir 3-vägs, och lådan är sluten trots att den har två basportar. Highend-engineering ;)

Om de har 3-vägs delningsfilter så blir frågorna många...

Är lådan ombyggd med separat kabinett till mellanregistret, som man alltid måste ha i en 3-vägs konstruktion?

Om den är det, varför är lådans dimensioner inte ändrade för att kompensera för det?

Frågor som garanterat aldrig får något svar, men ändå. Alla dessa detaljer löser de säkert med sitt hemliga delningsfilter.

Intelligent Sound delningsfilter är annorlunda mot andra tillverkares delningsfilter, det är mycket överlappning mellan elementen i delningen. dvs basen spelar även en del mellanregister och mellanregister spelar en del bas.

Nej, det behövs inte på denna modellen men det är oftast separat kavitet på andra modeller.

Delningsfiltret är utvecklat och konstruerat efter lådans volym då de utgått från befintliga lådan.

Undrar du inte varför B&W inte lämnar med två bakstycken på sina 805D stativare där man får med skumproppar? eller på XTZ basar, varför inte lämna med en extra front. rätt dum fråga.

Tog mig friheten att kopiera in en text från Intelligent Sounds hemsida.

Det är det många som skrivit och hävdat. Vi skall här försöka förklara hur vi arbetar och varför.

Vi har arbetat med högtalar- och ljudkonstruktioner sedan 1970 talet och sedan 1998 driver vi Intelligent Sound. Vår ambition och det vi anser oss vara bra på är att konstruera högtalare med ett naturligt ljud. Vi har idag ett produktsortiment som består av helt egna konstruktioner samt konstruktioner som är baserade på OEM-tillverkade högtalarlådor och element. T ex har våra modeller Pro6, Pro612, Pro8 och Pro815 byggts i egna lådor med egna element.

För ett företag i vår storlek är det en omfattande och tidskrävande process att designa lådor, ta fram element, emballage, montering, etc, etc. För oss är låda och element en grund för det som sedan komma skall. Oem-tillverkade högtalarlådor och element är idag oftast av tillräcklig bra kvalitet för att vi skall kunna nå det ljud vi önskar genom att tillföra vår kunskap i att konstruera delningsfilter. Det är delningsfiltren som kännetecknar våra produkter och det ljud vi är stolta över.

I Intelligent Sounds ljudvärld anses en högtalare bestå av tre huvuddelar: låda, element och delningsfilter:

• Lådan måsta vara tillräcklig stabil och innehålla de antal liter luft som behövs för att elementen skall få gynnsamma villkor för att fungera fritt.
  • Elementen behöver ha en lagom motor för att klara av den dynamik som önskas.
  • Delningsfiltret är den absolut viktigaste komponenten i en högtalare. Där försiggår styrningen av elementen och det slutliga ljudet blir så bra som delningsfiltret är. Uttryckt i siffror skulle man lite nonchalant kunna säga att lådan står för 10% av ljudet, elementen 10% och delningsfiltret 80% av det slutliga högtalarljudet.

Historien bakom:
Vi är inte helt säkra på tidpunkten men vi tror att det var i samband med High-End-mässan 2009 på Sheraton i Stockholm, som det började skrivas flitigt om Intelligent Sound på diverse nätforum.
Vi hade under en tid hävdat att vi genom att konstruera delningsfilter kan få fram bra ljud ur nästan vilka lådor och element som helst. Våra uttalanden utmanade vissa i branschen och vi anmodades bevisa att vi kunde realisera det vi påstod. Sagt och gjort. Utan att på något sätt försöka dölja att dessa högtalare från grunden inte konstruerades av oss på Intelligent Sound presenterade vi flera olika varianter av OEM byggda högtalare med våra egna delningsfilter.
Det vi gjorde var att vi köpte in ett antal lådor av standard industrilåda med standardmått och elementkonfiguration som många andra. Vi stagade om lådorna, bytte internkablaget, slängde originalfiltren och utvecklade egna filter-lösningar. Den mest omskrivna modellen bestod av två tolvtumsbasar, ett 6,5 tums mellanregister och ett litet horn. Vår filterlösning blev ett helt nytt fyrvägsfilter. Processen att utveckla ett nytt delningsfilter är mycket omfattande. Finna nya lösningar genomföra oräkneliga tester tar lång tid och är ibland en process som allvarligt prövar vårt tålamod. Samtidigt är just denna process källan till vår lycka när vi uppnått det vi önskat. Med ett företagsekonomiskt sätt att räkna får vi aldrig betalt för varje nedlagd konstruktionstimma. Våra tillverkningsserier är för små för industriell tillverkning vilket innebär betydande arbetskostnader. Försäljningspriset på våra konstruktioner sätts efter vår avvägning av kostnad och marknadsvärde.
Flera i branschen och många tyckare som ofta inte ens hört resultatet har svårt att acceptera detta sätt att saluföra en högtalare. Oavsett vem som konstruerat lådan och elementen är vi stolta över det ljud vi genom vårt delningsfilter kan presentera för dig som lyssnare. Utmana oss gärna!
Petter Hölaas, VD

Postad 26 mars 2018 - 10:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Texten du citerar har jag läst förut, och den svarar inte på någon av de frågor jag ställde.

Dina svar visar som vanligt att du inte är tekniskt insatt.

Att basportarna sitter kvar beror naturligtvis på att det är en oförändrad Proson-burk. Det blir helt enkelt billigast så.

Din jämförelse med 805D är bara löjlig. Den är konstruerad från grunden (inkl element såklart) för basreflex, och pluggen kan användas för att dämpa frekvensomfånget neråt, om de t ex står nära en vägg. Om du på fullt allvar jämför det med att ta en billig, riktigt dålig Proson-högtalare och sälja den i stort sett oförändrad (bortsett från delningsfiltret) för 37500kr, så är du... en bra kund för IS.

Måste ändå bara citera en del av texten igen:

För ett företag i vår storlek är det en omfattande och tidskrävande process att designa lådor, ta fram element, emballage, montering, etc, etc. För oss är låda och element en grund för det som sedan komma skall. Oem-tillverkade högtalarlådor och element är idag oftast av tillräcklig bra kvalitet för att vi skall kunna nå det ljud vi önskar

Det var så Hifiklubben svarade (egentligen ett svar från NAD), när jag avslöjade att NADs "highend" Bluray-spelare var en billig LG under skalet. De erkände dock att den bortsett från chassit var identisk med originalet, ungefär som att Proson-IS är oförändrad bortsett från filtret.

Angående delningsfiltret, så har det diskuterats förut, och att det skulle stå för 80% av ljudkvaliteten är lika urbota dumt nu som då. Man kan naturligtvis förbättra ljudet i en dålig högtalare som Proson med ett bättre filter, men det är ganska meningslöst med tanke på kvaliteten på övriga komponenter. 

Det har skämtats mycket om "subben" Proson Rumble 8 genom åren, men IS kanske kan förbättra den också med ett hemligt delningsfilter?

Redigerat av Ageve, 26 mars 2018 - 10:32.

Postad 26 mars 2018 - 10:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Man kan naturligtvis förbättra ljudet i en dålig högtalare som Proson med ett bättre filter, men det är ganska meningslöst med tanke på kvaliteten på övriga komponenter. 

Det är inte meningslöst så länge det går att kränga dom för drygt 37 papp.  :D  

Redigerat av Buddypresley, 26 mars 2018 - 10:44.

Postad 26 mars 2018 - 10:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Det är inte meningslöst så länge det går att kränga dom för drygt 37 papp.  :D  

Nej, det är klart.

Hm, har ett par ~20 år gamla B&W 604 s2 ståendes. Man kanske skulle byta filter i de och lägga ut de på Blocket. Är 100 000 kr ett lagom pris? Kanske någon IS-anhängare nappar?

Postad 26 mars 2018 - 11:07

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

man kan tycka mycket kring deras filter och hur de funkar egentligen, de märks ju, de flesta är så klart nog mest övertygade att de tar betalt för mycket.

Men oavsett, även om nu deras filter är magiskt och gör under verk, Hur fixar den området i första delen av ljudet: basen? de finns ju en delning mellan bas och mellanregister, men just området från djupaste bas till den första brytningen i filtret, den basen måste väl ändå förbli samma som prosons original, faller inte en del av de total ljudet då? även om deras filter gör magi från första brytningen i filtret. Basen måste ju bli lika "dålig" som prosons original? eller de botar de också?

Postad 26 mars 2018 - 11:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Hur fixar den området i första delen av ljudet: basen? de finns ju en delning mellan bas och mellanregister, men just området från djupaste bas till den första brytningen i filtret, den basen måste väl ändå förbli samma som prosons original, faller inte en del av de total ljudet då? även om deras filter gör magi från första brytningen i filtret. Basen måste ju bli lika "dålig" som prosons original? eller de botar de också?

Det fixas genom att det interna kablaget byts ut mot deras magiska kabel. Jag har läst tidigare här i tråden att basen påverkas till det bättre med den.

Postad 26 mars 2018 - 12:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

Det fixas genom att det interna kablaget byts ut mot deras magiska kabel. Jag har läst tidigare här i tråden att basen påverkas till det bättre med den.

fast just DE är ju rent skitsnack, de kan man inte förneka...

Postad 26 mars 2018 - 13:15

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hehe vilken tråd det här var och vilka reaktioner det kan få när något aviker från det som inte kan förklaras med ohms lag o dyligt.

Håller helt med TS tycker också att Silk 050s låter bättre än allt annat jag provat både som signalkabel och till högtalare.

Skiter fullständigt i att den är tunn och ser billig ut så länge som mina öron säger något annat

Postad 26 mars 2018 - 13:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 2

Hehe vilken tråd det här var och vilka reaktioner det kan få när något aviker från det som inte kan förklaras med ohms lag o dyligt.

Håller helt med TS tycker också att Silk 050s låter bättre än allt annat jag provat både som signalkabel och till högtalare.

Skiter fullständigt i att den är tunn och ser billig ut så länge som mina öron säger något annat

Som vanligt när något kontroversiellt diskuteras, så dyker en ny användare upp och skriver sitt första inlägg på forumet.

Att du "skiter i" om det du köper är bra, betyder väl inte att vi andra måste göra det?

"Något avviker ... som inte kan förklaras med ohms lag och dyligt"

Nej, det gör det inte alls. Det är en helt vanlig, men för tunn kopparkabel för ändamålet.

Redigerat av Ageve, 26 mars 2018 - 13:26.

Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.