Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter vinyl skit eller gör jag fel?

573 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1411 (Skivspelare) 6 (0) Inga priser
Sony PS-HX500 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Technics SL-1210GR (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 28 January 2019 - 21:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Men det är ju lysande. Plus 10dB i diskanten  :)  Vad man skulle önska är att rak frekvensgång är default och att varje apparat känner sina brister och kompenserar automatiskt. No more loudness war. :)

Ja, det är tur att de flesta skivor inte har det, men det handlar ändå om hundratals populära CD från 1983 och fram till 1986-87 när det tack och lov försvann. Det kan finnas enstaka efter det, men det är ovanligt.

Det jobbiga är det finns album där en utgåva har det, och den andra inte. Det enda sättet att ta reda på det är att lyssna (det låter illa), eller så kollar man i EAC.

Upplever det där med "slanka" inspelningar som ett 80- tals fenomen, kan vara så att man började med detta redan under sent 70- tal. Känns som att det kan höra samman med eran där man började blanda in det digitala i inspelningskedjan alltmer eller så var det helt enkelt det där speciella ljudidealet som tog överhanden just då.

Ja, skivan jag spelade just då var från 1977, men du har nog rätt i att de flesta tunna inspelningar är från 80-talet. Tror inte det har med något format att göra, utan det vara bara så ljudteknikerna ville ha det då helt enkelt.

Sen finns där ju raka motsatsen på CD med, t ex Telarcs 1812 overture, Straussfest, California Project med Papa Doo Run Run osv.

Det sistnämnda är från 1985 och har mycket bra bas och dynamik. Digitalt inspelad och mixad helt utan användning av kompressorer, och helt utan samplerate-konvertering. De använde Neumann U-47 rör-mikrofoner till rösterna för att få rätt sound. Bra covers på Beach Boys låtar med. De kände medlemmarna i Beach Boys, och det är inspelat i samma studio, så det är inget random cover-band.

Vad sägs om dynamiken här t ex? ;)
Bifogad fil  californiaproject.wav   5.07MB   9 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_1039.jpg   141.24K   0 Antal nerladdningar

edit: De släppte ett nytt album 2008, med riktigt risigt ljud (givetvis  :rolleyes: ). Det finns på Spotify och Apple Music, men inte de äldre albumen.

Redigerat av Ageve, 29 January 2019 - 00:26.

Postad 31 January 2019 - 12:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Diskussionen dog när jag nämnde en CD med bra ljud ;) 

Lyssnade på några vinyler från 1977-78 igår* och alla var bättre pressade än mina nya skivor. Hur är det egentligen, har Sony fått igång sin nytillverkning av pressar osv, eller körs det fortfarande på gamla slitna maskiner? Kan det vara en del av förklaringen annars?

* En skiva som verkligen förvånade var Olivia Newton John - Totally Hot från 1978. I stort sett inget surface noise och väldigt bra ljud.

Postad 31 January 2019 - 13:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

* En skiva som verkligen förvånade var Olivia Newton John - Totally Hot från 1978. I stort sett inget surface noise och väldigt bra ljud.

Motsatsen är gamla Rolling Stones, tex låten Jumpin Jack Flash. Bra musik men dåligt ljud. ;)

Postad 31 January 2019 - 15:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Diskussionen dog när jag nämnde en CD med bra ljud ;) 

Lyssnade på några vinyler från 1977-78 igår* och alla var bättre pressade än mina nya skivor. Hur är det egentligen, har Sony fått igång sin nytillverkning av pressar osv, eller körs det fortfarande på gamla slitna maskiner? Kan det vara en del av förklaringen annars?

Du menar Sony Japan? Sony i övriga världen kör på med befintliga presserier och lejer ut en hel del skulle jag tro. I Europa är Record Industry i Holland den stora leverantören av t.ex. Sony Legacy- serien. Sony Japan skall enl uppgift börja pressa på nytt under 2019- återstår att se om en japanpress anno 2019 är lika fin som en från vinylens guldålder.

Motsatsen är gamla Rolling Stones, tex låten Jumpin Jack Flash. Bra musik men dåligt ljud. ;)

Tyvärr är de flesta av Stones tidiga plattor så där ljudmässigt- i mono låter de något bättre. Bara att konstatera att det låter skit också på CD. ;) Tur att musiken är förstklassig dock.

Redigerat av GyroSE, 31 January 2019 - 16:04.

Postad 31 January 2019 - 16:06

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Third man records har 8st skivpressar, allt dom släpper är analogt hela vägen, köpt en hel del därifrån.

Postad 31 January 2019 - 16:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Du menar Sony Japan? Sony i övriga världen kör på med befintliga presserier och lejer ut en hel del skulle jag tro. I Europa är Record Industry i Holland den stora leverantören av t.ex. Sony Legacy- serien. Sony Japan skall enl uppgift börja pressa på nytt under 2019- återstår att se om en japanpress anno 2019 är lika fin som en från vinylens guldålder.

Ja, tänkte att när Sony börjar följer kanske andra efter. Men alla som används idag är alltså egentligen slitna maskiner som hålls igång då. Men det handlar kanske mer om dålig kvalitetskontroll.

Redigerat av Ageve, 31 January 2019 - 17:14.

Postad 31 January 2019 - 17:05

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Ja, tänkte att när Sony börjar följer kanske andra förhoppningsvis efter. Men alla som används idag är alltså egentligen slitna maskiner som hålls igång då. Men det handlar kanske mer om dålig kvalitetskontroll.

Tror nog att det bara blir Sony som kommer att pressa i Japan- enligt uppgift har de kraftsamlat ihop en hel del av kompetensen som fanns på de olika presserierna runt om i Japan (från t.ex. Toshiba/EMI, JVC och Sony CBS för att nämna några). Men det är möjligt att det är mer på gång där borta.

I övrigt håller Sony Legacy- serien väldigt hög kvalitet måste jag säga. Några av dem är helt analogt remastrade som de finfina nypressningarna från Jimi Hendrix skivkatalog som dök upp för 6-8 år sen- otroligt prisvärda köp både i mono och stereo.

Postad 31 January 2019 - 17:30

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Angående gamla vs nya skivpressar- finns nytillverkade skivpressar hos GZ Vinyl i Tjeckien här i Europa och likadant finns det mig veterligen två stycken presserier borta i Nordamerika som också har nytillverkade skivpressar. Men i de flesta fall så dominerar 40-50 år gamla skivpressar i majoriteten av presserierna. Lite kuriosa; en av de mest populära och mest eftertraktade modellerna är faktiskt svensktillverkad- har för mig om att ASEA var involverad i framställningen av dessa.

Är mer osäker på om det är gammalt eller nytt man satsar på i skivpress- väg i Japan- kan tänka mig att deras gamla pressar säkerligen fortfarande är i gott skick. Men skivpressen är bara ett redskap bland många som man måste se till att skaka fram när man ska börja pressa vinyl.

Handlar till större delen om bristande kvalitetskontroll då orderstockarna är fulltecknade för lång tid framöver. Man ökar takten och därmed tappar man då som en följd av detta tyvärr en stor del av kvalitetskontrollen. Men bristande kvalitetskontroll fanns också under vinylens guldålder så det är inget nytt men det blir mer påtagligt idag då det handlar om mer påkostade 180 g pressningar där kvalitetskontrollen borde vara rigorös.

Redigerat av GyroSE, 31 January 2019 - 17:47.

Postad 31 January 2019 - 21:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Angående gamla vs nya skivpressar- finns nytillverkade skivpressar hos GZ Vinyl i Tjeckien här i Europa och likadant finns det mig veterligen två stycken presserier borta i Nordamerika som också har nytillverkade skivpressar. Men i de flesta fall så dominerar 40-50 år gamla skivpressar i majoriteten av presserierna. Lite kuriosa; en av de mest populära och mest eftertraktade modellerna är faktiskt svensktillverkad- har för mig om att ASEA var involverad i framställningen av dessa.

...
Handlar till större delen om bristande kvalitetskontroll då orderstockarna är fulltecknade för lång tid framöver. Man ökar takten och därmed tappar man då som en följd av detta tyvärr en stor del av kvalitetskontrollen. Men bristande kvalitetskontroll fanns också under vinylens guldålder så det är inget nytt men det blir mer påtagligt idag då det handlar om mer påkostade 180 g pressningar där kvalitetskontrollen borde vara rigorös.

Ok, det visste jag inte. Har du koll på något album som har pressats hos GZ Vinyl? Det hade varit intressant att jämföra med de jag har från MPO i Frankrike t ex.

Ja, det är nog bristande kvalitetskontroll. Som du nämner är det bara en del av processen. Antar att det är delvis mastringen och/eller framställningen av masterdisken som brister när ljudet är lite hårdare och ibland lite distat jämfört med äldre pressningar. Varierande brusnivå är det också, men det borde bero på pressningen. Läser man lite online verkar det som att två annars identiska skivor pressade på samma ställe kan ha olika brusnivå.

Förhoppningsvis blir det bättre framöver i takt med att intresset för formatet ökar.

Tittade på GZ Vinyls hemsida, och på tal om Rolling Stones är där två album på förstasidan ;) (och ett antal andra med).

Redigerat av Ageve, 31 January 2019 - 22:07.

Postad 31 January 2019 - 22:42

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Ok, det visste jag inte. Har du koll på något album som har pressats hos GZ Vinyl? Det hade varit intressant att jämföra med de jag har från MPO i Frankrike t ex.

Ja, det är nog bristande kvalitetskontroll. Som du nämner är det bara en del av processen. Antar att det är delvis mastringen och/eller framställningen av masterdisken som brister när ljudet är lite hårdare och ibland lite distat jämfört med äldre pressningar. Varierande brusnivå är det också, men det borde bero på pressningen. Läser man lite online verkar det som att två annars identiska skivor pressade på samma ställe kan ha olika brusnivå.

Förhoppningsvis blir det bättre framöver i takt med att intresset för formatet ökar.

Tittade på GZ Vinyls hemsida, och på tal om Rolling Stones är där två album på förstasidan ;) (och ett antal andra med).

Det stämmer det du skriver om att två identiska skivor från samma batch kan låta olika då beroende på om de enskilda skivorna har pressats i början på eller slutet av pressmatrisens livslängd.

Undrar om inte tidigare nämnda nypressen av ”The Joshua Tree” har pressats hos GZ Vinyl- är osäker dock. Ryan Adams plattor från senare år har också pressats där.

Redigerat av GyroSE, 31 January 2019 - 22:43.

Postad 31 January 2019 - 22:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Undrar om inte tidigare nämnda nypressen av ”The Joshua Tree” har pressats hos GZ Vinyl- är osäker dock. Ryan Adams plattor från senare år har också pressats där.

The Joshua Tree är en av de bättre nypressningarna jag har köpt på sistone, så det kan stämma.

Tittade på en av skivorna, men hittar inget som identifierar det, men det är kanske inte alltid de skriver det.

Denna texten kommer väl bara från masterdisken:

CB (Chris Bellmans signatur)
170926E1/A2
17 50949-A
5749844-AS

edit: Van Halen - 1984 som också är en helt ok pressning har liknande text, men ingen identifiering av var den har pressats där heller. Det står bara "Made in EU" på etiketten.

edit: Här är lite viktig information från Svenska Hifi-institutet (Ljud och hur det ska låta) ;)

Bifogad fil  Viktiginfo.mp3   2.24MB   13 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 01 February 2019 - 00:11.

Postad 01 February 2019 - 08:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Tyvärr är de flesta av Stones tidiga plattor så där ljudmässigt- i mono låter de något bättre. Bara att konstatera att det låter skit också på CD. ;) Tur att musiken är förstklassig dock.

Just på Jumpin Jack Flash så hör det ett "svaj" på gitarrsolot. Har läst att kassettband användes i studion för vissa pålägg :P

Postad 01 February 2019 - 08:45

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Just på Jumpin Jack Flash så hör det ett "svaj" på gitarrsolot. Har läst att kassettband användes i studion för vissa pålägg :P

De experimenterade mycket, hade de haft en George Martin bakom spakarna så är det möjligt att deras tidiga alster hade varit bättre ljudmässigt.

Postad 01 February 2019 - 09:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

The Joshua Tree är en av de bättre nypressningarna jag har köpt på sistone, så det kan stämma.

Tittade på en av skivorna, men hittar inget som identifierar det, men det är kanske inte alltid de skriver det.

Denna texten kommer väl bara från masterdisken:

CB (Chris Bellmans signatur)
170926E1/A2
17 50949-A
5749844-AS

edit: Van Halen - 1984 som också är en helt ok pressning har liknande text, men ingen identifiering av var den har pressats där heller. Det står bara "Made in EU" på etiketten.

edit: Här är lite viktig information från Svenska Hifi-institutet (Ljud och hur det ska låta) ;)

attachicon.gifViktiginfo.mp3

Nej ibland så kan man bara identifiera vinyl pressad hos GZ endast genom typsnittet som finns instansat i deadwax på skivan. Tidigare fanns texten www.gzvinyl.com också med i deadwax men jag har uppfattningen att de har slutat med det.

Postad 01 February 2019 - 15:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Enligt discogs så är EU pressen av Van halen 1984 (med CB graveringen) pressad i Holland, på Record industrys (ett av de bästa ställena tillsammans med Pallas). https://www.discogs....release/8103021

Har även U2 plattan, den låter bra men vet inte vilka som pressade den. 
Det finns en hel del nya vinylpressar. Finns minst 2 bolag som levererar nya pressar, och vad jag vet så ska det finnas även 1-2 till som är på G eller som kan leverera. 
Följer en av de som levererar nya pressar på Facebook, och de verkar sälja en hel del. Tror att det svenska presserier som nyss öppna köpte pressar från dem. Viryl Technologies heter de. 

Postad 01 February 2019 - 18:29

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Enligt discogs så är EU pressen av Van halen 1984 (med CB graveringen) pressad i Holland, på Record industrys (ett av de bästa ställena tillsammans med Pallas). https://www.discogs....release/8103021

Har även U2 plattan, den låter bra men vet inte vilka som pressade den. 
Det finns en hel del nya vinylpressar. Finns minst 2 bolag som levererar nya pressar, och vad jag vet så ska det finnas även 1-2 till som är på G eller som kan leverera. 
Följer en av de som levererar nya pressar på Facebook, och de verkar sälja en hel del. Tror att det svenska presserier som nyss öppna köpte pressar från dem. Viryl Technologies heter de.

Viryl Technologies är ett av de presserier som använder nytillverkade skivpressar- de finns i Kanada men är osäker på om de finns också i Europa.

Postad 03 February 2019 - 14:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Är det fler än jag som har pickupens muttrar uppåt och skruvspåret (insex) neråt? Jäkligt opraktiskt när man skall justera. Av någon outgrundlig anledning har man inte istället gjort en recess som passar till muttern i pickupen. Eller varför inte rent av en gänga eller pressmutter?
Vore ju rätt mycket enklare då.

Postad 03 February 2019 - 14:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är liknande, eller värre på den gamla Thorens-spelaren jag kör med nu. Det finns en version av 2m Blue som är gjord för sådan montering, men det hade nog inte blivit enklare ändå eftersom där är ett "lock" en bit ovanför hålen. Fick spänna skruvarna med en liten tång vid justering, och det blev extra jobbigt pga att en bricka behövdes för att få rätt VTA (tonarmen har ingen justering för det).

Redigerat av Ageve, 03 February 2019 - 14:40.

Postad 03 February 2019 - 17:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det är liknande, eller värre på den gamla Thorens-spelaren jag kör med nu. Det finns en version av 2m Blue som är gjord för sådan montering, men det hade nog inte blivit enklare ändå eftersom där är ett "lock" en bit ovanför hålen. Fick spänna skruvarna med en liten tång vid justering, och det blev extra jobbigt pga att en bricka behövdes för att få rätt VTA (tonarmen har ingen justering för det).

Himla märkligt. Inte blir det ju lättare av att man ju måste använda en vanlig "vinkelinsex". Blir ju långt slag och lite skruvande så att säga. Tog man det uppeifrån kunde man ju använda en liten "insexskruvmejsel" lätt manörvrerad med små rörelser.
Vet inte hur viktig VTA är egentligen? Visst, ju "rakare upp" nålen står desto bättre borde det ju vara. Men kolla på en gammal trattgrammofon, där lutar ju nålen jättemycket bakåt.

Postad 03 February 2019 - 18:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vet inte hur viktig VTA är egentligen? Visst, ju "rakare upp" nålen står desto bättre borde det ju vara. Men kolla på en gammal trattgrammofon, där lutar ju nålen jättemycket bakåt.

En del tar det till extrem nivå med mikroskop osv, men det är kanske inte så lönt (eftersom man inte kan veta exakt vilken vinkel som har använts vid tillverkning av masterdisken), men det gör skillnad på ljudet om avvikelsen är för stor.

Ortofons rekommendation är att tonarmen ska vara helt parallell med skivan vid uppspelning, för deras pickuper då. Det är det jag har gått efter. Som du ser behövdes en nylonbricka, eftersom tonarmen saknar justering i höjdled. Har sen finjusterat* med hjälp av tracking force (det ändrar vinkeln en aning). Kör 2 gram nu, vilket är max rekommenderade med 2m Blue.

Gjorde detta helt enkelt för att se hur pass bra ljud man kan få med en så gammal spelare, och det var bättre än väntat. Den har iaf lättvikts-tonarm med motvikt, och inte fjädrar och skit som i en del billiga spelare nuförtiden. Den fast monterade RCA-kabeln av sunkkvalitet är utbytt mot Monstercable.

Bifogad fil  Skärmavbild 2019-02-03 kl. 18.30.26.png   2.03MB   0 Antal nerladdningar

Nålen har en väldigt svag lutning med spetsen inåt mot tonarmen, som det ska vara.
Bifogad fil  Skärmavbild 2019-02-03 kl. 18.35.09.png   1.02MB   0 Antal nerladdningar

* med lyssning och "mätning" dvs inspelning på datorn. Fattar inte hur folk kunde klara sig utan det förr i tiden ;)

Här är ett exempel (Stanley Clarke Band - Campo Americano).

Fel vinkel, före montering av bricka, och fel inställning för antiskating (rätt enligt manualen...). Notera hur topparna i över/underkant är dämpade i nivå.
Bifogad fil  stanleyclarke_fel_vta.png   33.36K   0 Antal nerladdningar

Inspelat nyligen, med allt korrekt inställt. Skillnaden på ljudet är enorm:
Bifogad fil  stanleyclarke_ratt_vta.png   18.78K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 03 February 2019 - 19:26.

Postad 03 February 2019 - 19:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

En del tar det till extrem nivå med mikroskop osv, men det är kanske inte så lönt (eftersom man inte kan veta exakt vilken vinkel som har använts vid tillverkning av masterdisken), men det gör skillnad på ljudet om avvikelsen är för stor.

Ortofons rekommendation är att tonarmen ska vara helt parallell med skivan vid uppspelning, för deras pickuper då. Det är det jag har gått efter. Som du ser behövdes en nylonbricka, eftersom tonarmen saknar justering i höjdled. Har sen finjusterat* med hjälp av tracking force (det ändrar vinkeln en aning). Kör 2 gram nu, vilket är max rekommenderade med 2m Blue.

Gjorde detta helt enkelt för att se hur pass bra ljud man kan få med en så gammal spelare, och det var bättre än väntat. Den har iaf lättvikts-tonarm med motvikt, och inte fjädrar och skit som i en del billiga spelare nuförtiden. Den fast monterade RCA-kabeln av sunkkvalitet är utbytt mot Monstercable.

Skärmavbild 2019-02-03 kl. 18.30.26.png

Nålen har en väldigt svag lutning med spetsen inåt mot tonarmen, som det ska vara.
Skärmavbild 2019-02-03 kl. 18.35.09.png

* med lyssning och "mätning" dvs inspelning på datorn. Fattar inte hur folk kunde klara sig utan det förr i tiden ;)

Här är ett exempel (Stanley Clarke Band - Campo Americano).

Fel vinkel, före montering av bricka, och fel inställning för antiskating (rätt enligt manualen...). Notera hur topparna i över/underkant är dämpade i nivå.
stanleyclarke_fel_vta.png

Inspelat nyligen, med allt korrekt inställt. Skillnaden på ljudet är enorm:
stanleyclarke_ratt_vta.png

Nu gjorde du ju två justeringar samtidigt. Var det VTA eller antiskating som gjorde störst skillnad? Fel antiskating borde väl resultera i en tydlig avvikelse mellan L/R?

Postad 03 February 2019 - 19:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nu gjorde du ju två justeringar samtidigt. Var det VTA eller antiskating som gjorde störst skillnad? Fel antiskating borde väl resultera i en tydlig avvikelse mellan L/R?

Om du menar bilderna så var det antiskating som gjorde störst synlig skillnad där. Gjorde ett antal inspelningar vid justering. Ska se om jag har de kvar. VTA och tracking force gjorde skillnad på transienterna iaf.

edit: Här är skillnad före och efter korrekt vinkel:

Slutet av Fleetwood Mac - Never Going Back Again, fel vinkel:

Bifogad fil  fleetwoodmac_never.png   17.38K   0 Antal nerladdningar

Rätt vinkel. Som du ser är dynamiken bättre, men skillnaden är mindre än med rätt/fel antiskating. Skillnaden på ljudet är dock tydlig:

Bifogad fil  fleetwoodmac_never_rattvta.png   17.55K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 03 February 2019 - 20:24.

Postad 03 February 2019 - 20:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Om du menar bilderna så var det antiskating som gjorde störst synlig skillnad där. Gjorde ett antal inspelningar vid justering. Ska se om jag har de kvar. VTA och tracking force gjorde skillnad på transienterna iaf.

Japp, tracking force upplevde jag också tydlig skillnad på med vissa skivor. Ganska stort spann på rekommendationen för min PU, typ 1-2gr. Men man anger 1,4 som "normal", och ungefär där slutar det låta bättre med mer vikt. Skaffade en sån där protractor av lite bättre sort med spegel. Jäklar vad fel jag hade gjort med pappskiten jag använde innan, visade det sig.
Lite lustigt var att när jag köpte Klubbens "deluxpaket" så var trycket på protractorn rent komiskt snett. Centrumlinjen började inte ens i centrum av hålet, och sedan skenade det iväg till en slutliig offset på 2mm!? De hade en äldre liggande som var alldeles utmärkt. Seriösa instrumenttillverkare dessa Argon. ;)

Postad 03 February 2019 - 20:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Lite lustigt var att när jag köpte Klubbens "deluxpaket" så var trycket på protractorn rent komiskt snett. Centrumlinjen började inte ens i centrum av hålet, och sedan skenade det iväg till en slutliig offset på 2mm!? De hade en äldre liggande som var alldeles utmärkt. Seriösa instrumenttillverkare dessa Argon. ;)

Hehe, Argon är lite av Hifi-Klubbens egna Andersson ;)

Eller ja, bättre är de ju iofs men ändå.

Kör själv med Ortofons billiga variant. Det ser rätt ut med den iaf. Förhoppningsvis stämmer den.

https://www.ortofon....rotractor-p-452

edit: Var man får bäst ljud inom pickupens marginaler för tracking force beror nog delvis på att vinkeln blir rätt just där.

Redigerat av Ageve, 03 February 2019 - 20:35.

Postad 03 February 2019 - 23:48

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

edit/ Glöm heller inte att kolla med vattenpass att skivtallriken ligger bra i våg där pickupen färdas, annars blir all annan nål-justering förgäves. Man kan klippa ut hårdpapp i lämplig tjocklek för att lägga under skivspelarens fötter för att den skall ligga i våg.

På tal om "grova" vinylspår är nog det fetaste jag har en 12" Polydor vinylsingel, 33 varvare ifrån 1978.

Jean Michel Jarre - Equinoxe part 5 "special remix". Ett 3:50 minuters spår på vardera sida. Samma låt på bägge sidor.

Den som är gammal nog att minnas TV programmet "Kryzz" på SVT (sent 1980 / i början på 90-talet) med Arne Hägerfors och Björn Skifs (bl.a)

kommer nog också ihåg den här signaturmelodin.

https://1drv.ms/u/s!...FyBq_Z_uMfWW13x

Skivan har två smärre problem. Det är en vanlig 120 grams vinyl som med åren har blivit något vobblig.

Centreringen är heller inte riktigt "spot on". Den låter inte nödvändigtvis så fruktansvärt mycket bättre än vanliga Equinoxe LP versionen ifrån tidiga remasters. Men det är kul att ta fram och se på den ibland. Liknar nästan inget annat jag har sett i vinylväg.

Lite kul också att den kallades för "special remix" och sedan kom att bli den absolut vanligaste versionen på kommande album, bortsett ifrån The Essential JMJ och Musik Aus Zeit Und Raum som hade en märkbart annorlunda version av Equinoxe 5.  

46922546052_f771027d3c_h.jpg

46922545962_7a92006296_h.jpg

40009949473_f44eebbf1b_h.jpg

Blev tvungen att sänka inspelningsnivån till 38% för att kurvorna inte skulle "slå i taket".

Otroligt höga nivåer för att vara vinyl, men detaljerna finns där trots allt.

46975027601_4b17617d1b_h.jpg

Ifrån senaste LP remaster (2018) "Project Equinoxe" box. BMG via Sony Music Colombia, 180 grams vinyl, samma inspelningsnivå. 

https://1drv.ms/u/s!...F0XJZwtuL8Lw5s4

33111464708_700d64b0b2_h.jpg

CD 2018 (Sony) + CD 1987 "10th anniversary" collection (Dreyfus Polydor) ...samma spår.

33111467418_a7d2bafdc2_h.jpg

Redigerat av Velodynamic, 05 February 2019 - 01:40.

Postad 04 February 2019 - 20:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Kan det vara härifrån uttrycket "groovy" kommer :o

Ja kansje, delvis:

https://en.wikipedia.org/wiki/Groovy

Postad 05 February 2019 - 05:16

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Ageve,

superfina bilder och extremt logisk beskrivning av felinställd mekanik. Här kommer en skiva jag använt mig av när jag byter pu. Nästan ett måste om man inte har kopplat upp mot dator och mätprogram. Spåren på testskivan är duktigt skeva och panorerade för att skapa "Läckage" i flera avseenden. Om det läcker eller sticker ut  i någon parameter finns där en lathund som tipsar om åtgärd. Klockrent.

Edit:

Oj, vad stor bilden var. 

Bifogad fil(er)

Redigerat av PML73, 05 February 2019 - 05:19.

Postad 06 February 2019 - 01:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

På tal om "grova" vinylspår är nog det fetaste jag har en 12" Polydor vinylsingel, 33 varvare ifrån 1978.

Jean Michel Jarre - Equinoxe part 5 "special remix". Ett 3:50 minuters spår på vardera sida. Samma låt på bägge sidor.

Ja, det ser ut som Van Halen-skivan. Är osäker på anledningen, men så länge det låter bra så ;)

Köpte Adele - 21 idag.

Dont you remember, vinyl:

Bifogad fil  dont you remember vinyl.png   35.61K   0 Antal nerladdningar

CD:

Bifogad fil  dont you remember cd.png   14.24K   0 Antal nerladdningar

Rolling in the deep, vinyl:

Bifogad fil  rolling in the deep vinyl.png   17.64K   0 Antal nerladdningar

CD:

Bifogad fil  rolling in the deep cd.png   12.9K   0 Antal nerladdningar

Det ser bra ut för vinylen, tills man tittar lite närmare:

Här är ett (av många) partier med klippta toppar på CDn:

Bifogad fil  rolling in the deep klippt cd.png   16.17K   0 Antal nerladdningar

Samma fast på vinylen:

Bifogad fil  rolling in the deep klippt vinyl.png   18.06K   0 Antal nerladdningar

De klippta topparna finns även på vinylen.  :wacko:

Eftersom det är hela mixen som är klippt på CDn (slår i toppen, 0dB) så kan det inte bara vara en enskild kanal (från den ursprungliga inspelningen) som är klippt. Min bild är med sänkt nivå för att motsvara vinylen.

En möjlig (och trolig) förklaring är att de har tagit den trasiga loudnessmastrade versionen och kört den genom en dynamikexpander för att skapa en finfin version till vinyl. Det kommer bara att vara direkt uppenbart om källan är rejält klippt som detta albumet är.

Det betyder isåfall att DR-rating på t ex denna sidan ska tas med en stor nypa salt:

http://dr.loudness-war.info/

Ett exempel till från vinylen:

Bifogad fil  rolling in the deep klipptvinyl.png   17.14K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 06 February 2019 - 01:51.

Postad 06 February 2019 - 08:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Ja, det ser ut som Van Halen-skivan. Är osäker på anledningen, men så länge det låter bra så ;)

Köpte Adele - 21 idag.

Dont you remember, vinyl:
attachicon.gifdont you remember vinyl.png

CD:
attachicon.gifdont you remember cd.png

Rolling in the deep, vinyl:
attachicon.gifrolling in the deep vinyl.png

CD:
attachicon.gifrolling in the deep cd.png

Det ser bra ut för vinylen, tills man tittar lite närmare:

Här är ett (av många) partier med klippta toppar på CDn:
attachicon.gifrolling in the deep klippt cd.png

Samma fast på vinylen:
attachicon.gifrolling in the deep klippt vinyl.png

De klippta topparna finns även på vinylen.  :wacko:

Eftersom det är hela mixen som är klippt på CDn (slår i toppen, 0dB) så kan det inte bara vara en enskild kanal (från den ursprungliga inspelningen) som är klippt. Min bild är med sänkt nivå för att motsvara vinylen.

En möjlig (och trolig) förklaring är att de har tagit den trasiga loudnessmastrade versionen och kört den genom en dynamikexpander för att skapa en finfin version till vinyl. Det kommer bara att vara direkt uppenbart om källan är rejält klippt som detta albumet är.

Det betyder isåfall att DR-rating på t ex denna sidan ska tas med en stor nypa salt:
http://dr.loudness-war.info/

Ett exempel till från vinylen:
attachicon.gifrolling in the deep klipptvinyl.png

Trist med Adele på både vinyl och CD att man inte har kunnat leverera ut hennes musik med bättre ljudkvalitet. Potential finns att göra något riktigt bra om man gjorde saker på rätt sätt.

Postad 06 February 2019 - 09:42

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Trist med Adele på både vinyl och CD att man inte har kunnat leverera ut hennes musik med bättre ljudkvalitet. Potential finns att göra något riktigt bra om man gjorde saker på rätt sätt.

Wiki: "Globally, 21 was the biggest selling musical release for both 2011 and 2012, and helped revitalise lagging sales of the UK and US music industry. With over 31 million copies sold worldwide,[4] 21 is one of the best-selling albums of all time."

Ganska fantastiskt egentligen. Om det inte varit för just artisten Adele, hade det nog kanske varit svårare?

Någon som kan rekommendera någon bra vinyl med klassisk musik?

Jag har tyvärr inget sådant i min skivsamling och tycker det är som en tät djungel när man börjar kolla runt, vet lixom inte riktigt var man börjar någonstans.  

Redigerat av Velodynamic, 06 February 2019 - 09:51.

Postad 06 February 2019 - 09:45

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Wiki: "Globally, [/size]21 was the biggest selling musical release for both 2011 and 2012, and helped revitalise lagging sales of the UK and US music industry. With over 31 million copies sold worldwide,[/size]%5B4%5D [/size]21 is one of the [/size]best-selling albums of all time."[/size]

Ganska fantastiskt egentligen. Om det inte varit för just artisten Adele, hade det nog kanske varit svårare?[/size]

Absolut, har full respekt för hennes musik men ljudmässigt finns det mycket mer att önska.

Postad 06 February 2019 - 21:31

oatp1b1
  • oatp1b1
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Wiki: "Globally, 21 was the biggest selling musical release for both 2011 and 2012, and helped revitalise lagging sales of the UK and US music industry. With over 31 million copies sold worldwide,[4] 21 is one of the best-selling albums of all time."

Ganska fantastiskt egentligen. Om det inte varit för just artisten Adele, hade det nog kanske varit svårare?

Jag har tyvärr inget sådant i min skivsamling och tycker det är som en tät djungel när man börjar kolla runt, vet lixom inte riktigt var man börjar någonstans.  

Testa den här. Låter mycket bra på CD iaf. https://www.bengans....ur-seasons.html

Postad 07 February 2019 - 00:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ja, XL Recordings verkar ha bestämt sig för att Adele's skivor inte ska låta bra.

Live at the Royal Albert Hall (Bluray från 2011) är ok, men CDn som följer med är (naturligtvis) sämre mastrad.

Postad 07 February 2019 - 09:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Ja, XL Recordings verkar ha bestämt sig för att Adele's skivor inte ska låta bra.

Live at the Royal Albert Hall (Bluray från 2011) är ok, men CDn som följer med är (naturligtvis) sämre mastrad.

Synd då XL Recordings i övrigt borgar för god ljudkvalitet (Radioheads skivkatalog t.ex.)- kan dock vara andra krafter som har bestämt hur det ska låta. Inte ovanligt att artist och/eller management har krav/önskemål på hur soundet ska vara på albumet som ska ges ut.

Redigerat av GyroSE, 07 February 2019 - 09:45.

Postad 07 February 2019 - 10:03

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Någon som kan rekommendera någon bra vinyl med klassisk musik?[/size]
Jag har tyvärr inget sådant i min skivsamling och tycker det är som en tät djungel när man börjar kolla runt, vet lixom inte riktigt var man börjar någonstans.  [/size]

När det gäller klassisk musik; några speciella kompositörer du har tänkt sikta in dig på?

Postad 07 February 2019 - 10:31

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Scottish Chambers Orchestra är alltid finfina inspelningar tillsammans med Sir Charles. Vet inte om de finns på vinyl dock.

Postad 07 February 2019 - 10:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Nu får jag känslan igen att ljudkvaliten är viktigare än musiken för vissa :o

Postad 07 February 2019 - 11:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så du menar att det bara är audiofiler som lyssnar på klassisk musik?  ;)

Har dålig koll på det själv, men har ett par vinyler från slutet av 70-talet. Den ena kommer från en digital inspelning, och det står ironiskt nog "digital master disc" på skivan*. Lite humor men den låter helt ok. Ska kolla ikväll vad skivorna heter.

* Två fel på en gång, för skivan är såklart varken digital eller en masterdisk ;)

edit: Angående Adele CDn från konserten i Royal Albert Hall, så är den sämre än Blurayn, men bättre än albumen ljudmässigt.

Redigerat av Ageve, 07 February 2019 - 12:44.

Postad 07 February 2019 - 12:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Så du menar att det bara är audiofiler som lyssnar på klassisk musik?  ;)

Jag tyckte frågan var underlig. -Hej, jag har ingen klassisk musik hemma. Kan nån rekommendera en bra vinyl?

Postad 07 February 2019 - 13:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Är väl så att man inte behöver uppskatta god ljudkvalitet för att gilla klassisk musik- kopplingen välljud/klassisk musik som du påvisar innebär inte automatiskt att man är audiofil. Eller är det något jag har missat?

Redigerat av GyroSE, 07 February 2019 - 14:00.

Postad 07 February 2019 - 13:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Jag tyckte frågan var underlig. -Hej, jag har ingen klassisk musik hemma. Kan nån rekommendera en bra vinyl?

Tror frågeställaren kort och gott ville ha några bra tips för att komma igång med klassisk musik. Sen att han väljer vinyl som format beror på att han kanske föredrar det. Skulle du ha ställt samma fråga om jag frågat om någon kunde rekommendera en bra CD- skiva med klassisk musik?

Postad 07 February 2019 - 14:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Tror frågeställaren kort och gott ville ha några bra tips för att komma igång med klassisk musik. Sen att han väljer vinyl som format beror på att han kanske föredrar det. Skulle du ha ställt samma fråga om jag frågat om någon kunde rekommendera en bra CD- skiva med klassisk musik?

Jag fick känslan av att frågade efter en klassisk skiva med bra ljudkvalitet.

Postad 07 February 2019 - 14:36

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Jag fick känslan av att frågade efter en klassisk skiva med bra ljudkvalitet.

Ok, brukar låta bra om klassisk musik både på vinyl och CD om man lirar en platta som är välproducerad ljudmässigt och fint mastrad. Mina erfarenheter av klassiskt på båda formaten är stor och öppen ljudbild med den stora skillnaden att CD- skivorna gör de tysta partierna i musiken större rättvisa.

Postad 07 February 2019 - 23:49

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Självfallet. Jag har en del gamla CD-skivor med klassisk musik. ;)

Bl.a. en Sony box med Mozarts bästa eller Telarc Digital 24bit 50 kHz mastrad med Shostakovich femte och Tchaikovsky Romeo & Julia - en lite udda "hybrid" sacd uppbyggd i två skikt med sacd-spår på första skiktet och vanliga cd-spår i ett underliggande skikt.

Men vinyl är ju alltid vinyl, en annan musikalisk dimension helt enkelt.

Det är väl omöjligt att rekommendera en speciell kompositör eller orkester men jag tänkte väl mera produktionsmässigt

hög kvalla på vinylen till ett vettigt pris, så du har nog en poäng där.

Har man tur behöver ju inte "alltid" det ena utesluta det andra (musik vs ljudkvalité).

Tack för tipsen! Måste undersökas.  B)

Redigerat av Velodynamic, 08 February 2019 - 22:12.

Postad 08 February 2019 - 10:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Kanske inte så givande, men en av mina skivor är denna:
https://www.discogs....release/1377999

Postad 08 February 2019 - 10:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Kanske inte så givande, men en av mina skivor är denna:
https://www.discogs....release/1377999

Klassisk musik??? :D

Postad 08 February 2019 - 12:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Klassisk musik??? :D

Vad är en symfoniorkester för dig, hårdrock?

Postad 08 February 2019 - 12:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Vad är en symfoniorkester för dig, hårdrock?

Hmm...en symfoniorkester som spelar Bee Gees räknar jag inte som klassisk musik. Hade dom spelat nåt av Mozart däremot så...

Postad 08 February 2019 - 12:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Jeg har en hel del klassiskt hemma och min erfarenhet är att om man bara tar första bästa i högen hos förhandlaren så kan det bli hit or miss. Många av mina 20,- klassiska skivor har tunnt och relativt dåligt ljud.

De jag har flest enkelskivor av är Deutche Grammophon som tydligen skal vara ok men jag är inte helt överrens med ljudet på dom, tycker det är sådär, lite tunna. Det funkar, men inte mer men är generellt ganska solida dvs inga bottenapp i min samling iaf.

De jag har från Philips har bra ljud.

Postad 08 February 2019 - 12:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hmm...en symfoniorkester som spelar Bee Gees räknar jag inte som klassisk musik. Hade dom spelat nåt av Mozart däremot så...

https://musikhistoria.se/

Här i Väst har begreppet i sig utvecklats genom åren från att åsyfta en speciell tidsperiod i musikhistorien (Wienklassicismen, då storheter som Mozart och Haydn levde och verkade), till att innefatta så gott som all västerländsk “konstmusik”. Att trycka in hela denna musikskatt i en enda kommersiell term/genre har givetvis bidragit till att rätt många lyckats dissa den helt.

Inte så självklart med andra ord, men jag har en motfråga. ;)

Om Slayer framför en låt av Dolly Parton, är det då Metal eller country? ;)

Redigerat av Ageve, 08 February 2019 - 13:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.