Nej men jag menar varför ddrX det kostar bara massa och drar mer ström.
Därför att det är snabbare.
Redigerat av Ageve, 29 October 2020 - 22:03.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 29 October 2020 - 21:50
Därför att det är snabbare. Redigerat av Ageve, 29 October 2020 - 22:03. Postad 29 October 2020 - 22:28 Av den info från AMD att döma verkar det inte vara det extra videominnet som sätter sprutt på deras kort utan snarare att de lyckas få till snabba beräkningar mha bättre integrering med CPU:n. Ja såvida man skaffar Ryzen 5 förstås. Känns inte fullt så lockande för mig som nyss skaffat i9-10900k men jag unnar gärna andra R5.
10GB GDDR6X räcker som bekant tämligen också långt även i 4K, så nVidias beslut är nog till det bättre för att hålla nere priset så mycket det går på 3080.
Måste medge oavsett vad att jag är lite sugen på ett Big Navi-kort till min iMac på jobbet, men det hänger på att Apple ordnar stöd för det i Catalina. Postad 29 October 2020 - 22:40 hade vart kul se 8k benchmarks för att se om det gick att få lite utväxling där. VR är ju bara att glömma att man ska få se benchmarks på... Postad 29 October 2020 - 23:41 Får se hur testerna faller ut, AMD ligger närmst för tillfället. Plus att med eyefinity kan jag addera två 27" till min 49" Postad 30 October 2020 - 07:22 För att det hade gett lägre prestanda förstås. Poängen med 3080Ti har inget med chippet att göra. Poängen är att man använder halva antalet minneskretsar (12 vs 24) och att dessa bara är placerade på en sida av kretskortet- en billigare konstruktion. Skulle snarare säga att 3080Ti 12 GB är en no brainer och allt annat än löjligt. Redigerat av pacman, 30 October 2020 - 08:09. Postad 30 October 2020 - 10:02
Sa inte att de finns (det gör de iofs, i liten skala). Sa bara att det är tekniskt möjligt. Huruvida det är utvecklaren eller användaren som optimerar renderingsinställningarna har ingen som helst betydelse i en diskussion som rör vilka hårdvaror som flaskar.
Hårdvarans pris har ingen direkt betydelse alls här. Postad 30 October 2020 - 10:41
Där tvistar vi. Finns mycket grövre flaskhalsar i series x och ps 5 än high end pcs
Postad 30 October 2020 - 10:44
Det beror ju lite på priset. Det jag menar är ju att varför lägga ett kort mellan 3080 och 3090 när det redan bara är max 10% som skiljer dom. I tillägg blir det lite dålig stil mot dom som redan köpt ett 3080 imho. Redigerat av Demon Slayer, 30 October 2020 - 10:47. Postad 30 October 2020 - 11:58
I dagsläget är även high-end PC mer begränsande för en spelutvecklare än vad PS5/XSX är men det spelar ingen roll, folk har inte bara high end pcs hemma. Postad 30 October 2020 - 12:07
Ett 3080TI med 12 GB är, för spelande, betydligt mer "användbart" (läs:roligare) än vad t.ex. ett 3070 med 16GB (som Nvidia med lätthet hade kunnat släppa idag om de bara ville) är.
Den smarte konsumenten köper väl ett kommande 3070Ti 10GB och har i praktiken nästan exakt lika roligt som den som köper ett 3080TI...men många funkar inte så, till Nvidias glädje (eller AMDs, 6900XT lär inte vara $350 roligare än 6800XT - egentligen) Redigerat av pacman, 30 October 2020 - 12:12. Postad 30 October 2020 - 12:14 Ja det håller jag med om. Det blir fint med en chart sen med staplade kort efter prestanda och så en pris på sidan så man ser tydligt vad man får för pengarna.
Jag tror också att nya kort är för att AMD nu sandwichat in sina kort på ett sätt där man ser på ett Nvidiakort f.eks, men man kan då välja ett snabbare AMD för lite mer pengar eller ett lite svagare AMD för mindre pengar men som fortfarande har mer minne och drar mindre ström, så Nvidia måste ju absolut justera detta. Postad 30 October 2020 - 12:18
Och därför skalar man på PC för att göra spelen mer eller mindre tungdrivna. Skulle du designa ett spel för series x kan du inte porta rakt av till series S i dagsläget som operativsystemet är byggt. Pä vilket sätt menar du att en 3080 burk ex är mer begränsad? Postad 30 October 2020 - 13:37
Blir ju samma som att jämföra mid och high-end grafik kort? Series X kör på Ultra inställningar, och Series S på Medium.
De flesta sitter ju inte med high-end kort i sina datorer, det är mer low och mid-range ute i hemmen. Enligt Steam så är GTX 1050 och 1060 de mest använda just nu. Det är just den typen av grafikkort som säljer mest. Vi som köper high-end, är en mindre grupp. Så det spelar ingen roll om konsollerna är "klena", då de samtidigt måste anpassa sig till de svagare grafikkorten. Postad 30 October 2020 - 14:05 Det spelar ju inte så stor roll vad de flesta sitter på. Optimerar de för pc kan de dra full nytta av både high och low end. Optimerar de för series S, playstation 5 eller series X blir det svårare att dra full nytta av den senaste tekniken. Postad 30 October 2020 - 15:33
Att "porta" från Series X till S är ju snarare väldigt enkelt i sammanhanget.
Samma CPU, samma hastighet på SSDn, men mindre minne och långsammare GPU.
Sänker du upplösningen, sjunker minnesanvändningen, och GPUn belastas mindre.
Att PS5 och XBSX är långsammare än en high end PC spelar mindre roll i sammanhanget. Väldigt många spelar med klart sämre hårdvara.
Värst blir det såklart för de som fortfarande kör spel från mekanisk disk. Det är bara att glömma när spelen börjar dra nytta av DirectStorage, som stöds av Turing, Ampere och de nya AMD-korten. Redigerat av Ageve, 30 October 2020 - 15:38. Postad 31 October 2020 - 11:13 Vad är det för idé du fått runt operativsystemet? Det finns inget i konsolernas operativ som försvårar skalning av grafik. I/O prestanda. Men Direct Storage är ju på väg, därför jag skrev i dagsläget, så tids nog borde PC bli mindre begränsande. Redigerat av pacman, 31 October 2020 - 11:14. Postad 31 October 2020 - 11:25
Jo jag fattar det, men hur många FPS snackar vi med ett direkt byte. Hyppotetiskt? Postad 31 October 2020 - 11:55
Jag försöker förklara för dig varför det går optimera både för high end och low end pcs.Har du någonsin sett inställningsmöjligheter på en konsol som på en PC? Postad 01 November 2020 - 10:53
Förstår inte heller vad du menar. Inställningsmöjligheter i spelen har inget med operativsystemet att göra, om man inte vill gå förbi inställningarna och tvinga AF osv via kontrollpanelen då. Det är en av många fördelar med att spela på PC.
Medeltida hårdvara är det ju knappast. Det är RDNA2 och Zen 2. 16GB delat minne. Använt grafikminne på PC, med grafik motsvarande de gamla konsolerna, brukar ligga på 3-4GB. Med stor sannolikhet kommer det att öka till minst 8GB framöver. Så alla kort med mindre än 8GB kommer att bli ett problem, om man vill ha samma grafik som konsolerna, eller bättre. I PS4/XB1 var CPUn och 5400rpm laptop-hårddisken medeltida, och det höll tillbaks prestandan under hela generationen. Om utvecklarna bara kan skippa eller göra raytracing valbart, så kommer vi att få se mycket bättre prestanda denna generationen. I takt med att DirectStorage införs i spelen, så kommer Pascal och äldre kort att hålla tillbaks prestandan framförallt i openworldspel på PC. Det är Turing eller nyare som gäller, och RDNA2 på AMD-sidan för att få alla motsvarande funktioner. Det samma gäller hårdvaruaccelererad uppackning av data. Det finns fullt hårdvarustöd för det i Turing och nyare. I Pascal är det mer begränsat.
Gissar på att Nvidia har jämfört, och kommit fram till att det var lönt. Om jag har förstått det rätt, så utnyttjas inte hela potentialen hos GDDR6X än heller, så vinsten kanske blir ännu större framöver. Redigerat av Ageve, 01 November 2020 - 11:01. Postad 01 November 2020 - 12:49
Ja dom är ju garanterat en god del duktigare än dom flesta på detta, men då det kostar mer och drar mer ström så skulle dom väl kunna använde flera gig av DDR6 och komma billigare undan med ungefär samma bandbredd? 384-bit @ 16Gbps: 768 GB/s (det är ju andra saker som spelar inn då men bandbredden blir ju ungefär den samma iaf) Jag tror som sagt att då det är GA102 så kostar det mindre i testing att bara köra på det samma som dom redan har(som dom testat och vet fungerar), och om det stämmer att dom köpt upp ett stort lager G6X så är det ju definitivt en grund.
Men det du säger om att potentialen inte utnytjas, är detta på grund av Samsung? Kan det justeras även på existerande kort? Funderar lite på varför dom undervoltas så bra med minimala förluster och till och med gains i vissa fall, har det nått med saken att göra (att dom är testade för att kunna trycka ut mer fart när det kommer en justering i drivare eller nått och kräver då fabriksvolt) eller beror det på något helt annat? Redigerat av Demon Slayer, 01 November 2020 - 12:53. Postad 01 November 2020 - 13:43
De kan tydligen köras med betydligt högre bandbredd, men om de körs nära vanlig GDDR6 blir strömförbrukningen lägre. Gissar på att diverse artiklar om hög strömförbrukning inte har det i åtanke.
Postad 01 November 2020 - 19:18
1,5 ms som mest, men effekten blir ju lägre latency pga högre framerate.
Så här skriver Alex (Digital Foundry):
It uses previous frames just like TAA, so no added buffering. The only increased rendering latency is the cost of DLSS vs the cost of the internal resolution without DLSS. So DLSS in quality mode is internally 1440p + 1.5 milliseconds of rendering time for DLSS (on an RTX 2080 Ti). You add 1.5 ms to the rendering time of 1440p to get an image which looks like 4K, native 4K which would cost many more milliseconds of rendering time than the added 1.5 ms of DLSS. It is used to save latency vs. the real thing.
https://www.resetera...e.248353/page-4 Redigerat av Ageve, 01 November 2020 - 19:21. Postad 02 November 2020 - 12:05
Och jag har förklarat för dig att det inte har något relevans i en diskussionen. Det faktum att konsolspel har inga (eller få) renderingsinställningar mot användaren innebär inte att konsolerna flaskar. Gissningsvis menar du nått annat men att du använder fel ord.
Möjligen menar du att tex 3080 har högre prestanda än GPU:erna i PS5/XSX (och enklare PCs) men eftersom grafik är som bekant så skalbart så blir det överdrivet att prata om "flasknings-problematik".
Och vidare, huruvida ett spel har renderingsinställningar mot användaren eller inte har inte ett dugg med operativsystemet att göra. Du får tänka om där. Redigerat av pacman, 02 November 2020 - 12:13. Postad 03 November 2020 - 11:11
Utan op system så kan du ju inte ens starta systemen. Windows är byggt för att kunna hantera olika hårdvarukonfigurationer och tredjeparts mjukvara. Därav du kan skala för både low och high end. Men gäller optimera för high end så man inte sitter där med 100 fps
https://youtu.be/ppLFctc0iMU 12 gb gpuminne i 4k säger de. Amd optimerat således Postad 03 November 2020 - 13:13
Är inte riktigt med på vad du vill ha ut av det här. Försöker du säga att det är lättare att optimera mjukvara för Windows PC än för konsol? Det är det verkligen inte. Postad 03 November 2020 - 14:44
Nej menar bara att hade spel som ex crysis gjorde utvecklats för bästa möjliga hårdvara så hade vi fått snyggare spel
Postad 03 November 2020 - 15:13
Problemet är bara att det skulle bli ett **** för folk med low och midrange datorer att spela spelet. Crysis va ett **** att få att flyta på bra, utan att det såg ut som skräp. Jag hade ett 8800GTX på den tiden, men man kunde bara glömma att ha på max. Och hur man än ställde in spelet, så var det svårt att hålla riktigt bra framerate.
Jag är glad över att dom inte gör spel på detta sättet längre, annars skulle dom bli nästan ospelbara på allt utom den allra maffigaste entusiast high end datorn. Men visst, som überbrutal tech demo (vilket första Crisis kändes som), så vore det ju mäktigt att se hur det skulle se ut. Redigerat av Svante Skoog, 03 November 2020 - 15:16. Postad 03 November 2020 - 16:39 Jag minns att jag fick köra det på medium på high och fick runt 30 fps. Hade rätt vass cpu då redan och troligen senaste gpun också så ja kan mycket väl tänka mig att low end datorer fick göra det enda rätta och uppgradera Crysis sålde mycket hårdvara. Men det såg sjukt bra ut på medium high redan. Det hade sjukt bra gameplay också med alla strategier nanosuit tillät och grym AI mm så det var cutting edge på flera plan Postad 03 November 2020 - 17:42 Mmm, PC håller tillbaka PC, som jag sa. Men visst, det finns ju ett "spel" som är det oqvist efterfrågar. Och det har ju typ snyggaste grafiken ever. 1440p30 med ett 3090. Marbles at night. Redigerat av pacman, 03 November 2020 - 17:42. Postad 04 November 2020 - 16:13 Nya rykten om 3080 ti. https://www.sweclock...496-cuda-karnor Postad 04 November 2020 - 18:30
Ser ju ut som ett 3090 om man ska tro på dom specsen. Förstår inte poängen med ett 3080 Ti förutom att det kommer ha mer minne än 3080, men det är ju i princip ett nedbantat 3090 då. Postad 04 November 2020 - 18:33
matcha 6900xt som har msrp runt $500 under 3090 Postad 04 November 2020 - 18:37
3060Ti har dykt upp i butik redan:
https://videocardz.c...in-saudi-arabia 3060/3050Ti incoming: https://videocardz.c...ature-ga106-gpu Postad 04 November 2020 - 21:09 Tiden går långsamt när vi måste vänta till den 18. för bechmarks. Var det så att 6900XT inte kommer benchas förrän en bit ut i December? Postad 04 November 2020 - 21:32
Från navi presentationen på swec
Radeon RX 6900 XT börjar istället vid 999 USD, eller cirka 11 100 kronor inklusive moms, och når butikshyllor den 8 december år 2020 Postad 11 November 2020 - 00:38
Proshop får in 90 6800 xts. De hade 89 3080 vid lanseringen. Lär ta mindre än 1 minut sälja slut.
De har powercolor och gigabyte och säljer ev bara till danskar dock. hade nog tänkt mig sapphire eller Asus kanske. 1533 - Det er korrekt, vi har stadig udfordringer når vi modtager flere tusind bestillinger på én gang... Jeg ved ikke hvad jeg skal sige ærligt talt, udover at jeg er top, TOP frustreret over det. Mht. RX 6800 XT, så forstår jeg dig godt... Vi får samlet set 90 stk fra AMD på 2 varenumre, 50 stk fra Powercolor og 40 stk fra Gigabyte og samlet 100 RX 6800 kort til d. 18.11. De vil sikkert ryge på ganske, ganske kort tid. Så denne omgang sætter vi dem kun til salg i DK også krydser jeg hvad jeg kan for det tager det værste af det tryk der kommer på siden Postad 11 November 2020 - 08:23 Jag hoppade aldrig på 3000 serien då jag misstänkte att 6000 serien skulle bli bra. Nu ställer jag mig däremot snällt i kö och väntar, även om det suger babianrumpa...... Postad 11 November 2020 - 15:22 Trist med sämre raytracing prestanda men bildflyt über alles Postad 15 November 2020 - 12:40 AMD gjorde sig roliga över Nvidias "paper launch" på Twitter, och nu anklagas de själva för samma sak. Väntar på min 5900X, men det har inte gått så lång tid än iofs.
Nvidia ska aktivera smart access memory (med annat namn) i kommande drivrutiner, både för AMD och Intel. Det var tydligen en PCI-e funktion som ingen hade tänkt på att aktivera förut.
https://www.youtube....h?v=B8wwwU6-9gA Redigerat av Ageve, 15 November 2020 - 12:44. Postad 15 November 2020 - 16:29 Hur "missar" man en sådan funktion tro. Eller är det smoke and mirror och det har lika stor effekt som pci e 4 vs pci e 3?
Känns som stjärnorna alignar för en stökig launch. Undrar hur många kort genomsnittsköparen kommer boka. Av genuina gamers då inte bara scalpers. Postad 15 November 2020 - 16:37
Bra fråga. Nvidia säger att de ser samma fps-ökning när de aktiverar det iaf. Det är en del av PCIe specifikationen, och tydligen fungerar det med PCIe 3 med. Postad 16 November 2020 - 13:27 Snart smäller det. Sägs de ska släppa på unboxing nda nu vid 15 Postad 18 November 2020 - 12:55 Antar att recensioner släpps väldigt snart (kl 15?) men nu läcker AMDs prestandasiffror för RT ut:
Detta är alltså 72 RDNA2 CUs vid 18.6 TFlop (20.7 med Boost clock). Då förstår man hur tungt RT är för PS5/XSX (och XSS
I frågan av vanlig rasterisering så har vi nog en ny kung i eftermiddag dock. Inte illa i så fall. Redigerat av pacman, 18 November 2020 - 13:05. Postad 18 November 2020 - 15:37
Nä, nådde inte riktigt enda fram. 6800XT är 5-10% cirkus långsammare än 3080. 6800 före 3070 iaf. https://www.sweclock...h-rx-6800-xt/10 https://www.techpowe...6800-xt/35.html
Får väl invänta "fine wine". Redigerat av pacman, 18 November 2020 - 15:40. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |