Corona och hur den sprids och är aktiv
2286 svar till detta ämne
Postad 18 december 2020 - 21:32
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Du skrev själv att de nationella råden gäller. Citat:
- Umgås bara med personer du normalt träffar, personer du bor med eller några få vänner och närstående utanför hushållet.
[size=4] Tycker du det stämmer med att träffas i "större sällskap"? Du har en udda referensram, eller så vill du inte förstå.
Inte referensramen som är skev, det är referensarmen... Haha
Postad 19 december 2020 - 08:47
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Du skrev själv att de nationella råden gäller.
Citat:
- Umgås bara med personer du normalt träffar, personer du bor med eller några få vänner och närstående utanför hushållet.
Källa: https://www.krisinfo.../nationella-rad
Tycker du det stämmer med att träffas i "större sällskap"? Du har en udda referensram, eller så vill du inte förstå.
Större sällskap än man bor med. Ett exempel: Ett par bor i samma hushåll och så träffar dom en nära anhörig utanför hushållet som dom normalt träffar och umgås med. Går detta mot rådet tycker du?
Postad 19 december 2020 - 12:49
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4 194 inlägg
Var en snabbis inne i Värnamo idag för att hämta förbokade paket, FY FAN vilket totalt kaos. Folk överallt, ingen håller avstånd över huvudtaget.
Fortsätt gärna så här så att hela j*vla samhället stänger ner.
Folk bryr sig inte. Inte det minsta.
Postad 19 december 2020 - 16:09
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Buddy,
Din senaste kommentar är ju i princip en upprepning av det du skrev i #479 som jag kommenterade i #482. Du försöker alltså dra detta bakåt. För enkelhetens skull så upprepar jag en mening i #482:
Om du inte kommer med något som gör fortsatt diskussion meningsfull, så är jag färdig med dig.
Edit: Förtydligande.
Redigerat av Mr_Tom, 19 december 2020 - 16:33.
Postad 19 december 2020 - 21:22
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Buddy,
Din senaste kommentar är ju i princip en upprepning av det du skrev i #479 som jag kommenterade i #482. Du försöker alltså dra detta bakåt. För enkelhetens skull så upprepar jag en mening i #482:
Edit: Förtydligande.
Har du ingen kommentar till exemplet jag gav?
Redigerat av Buddypresley, 19 december 2020 - 21:24.
Postad 19 december 2020 - 21:52
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
×sjunger× "What goes Up, must come down. Spinning wheels got round..."
Postad 19 december 2020 - 23:01
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Har du ingen kommentar till exemplet jag gav?
Hur tycker du att frågeställningen i ditt exempel låter ens en gång?
För ärligt talat känns den inte rationell för fem öre om du frågar mig.
Postad 19 december 2020 - 23:25
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Stopp för resor längre än 2 timmar likt i våras? Fast det hjälper ju inte smittspridningen där det ökar mest kanske. j*vla otäck situation nu, jag är så jäkla nöjd över att han köpt klart alla julklappar från nätet så man slipper trängas nånstans...
Samma här. Köpte alla julklappar på nätet i år. Men jag gjorde nog det förra året också och vi har ju kört på e-handel under nästan hela pandemin. Förstår inte varför så många fortsätter springa i butiker, finns ju egentligen ingen anledning.
Postad 20 december 2020 - 00:47
Göken99
-
Göken99
-
Användare
-
-
105 inlägg
Samma här. Köpte alla julklappar på nätet i år. Men jag gjorde nog det förra året också och vi har ju kört på e-handel under nästan hela pandemin. Förstår inte varför så många fortsätter springa i butiker, finns ju egentligen ingen anledning.
Nä samma här, vi har nästan helt eliminerat butikspringet även om det bli nån gång så klart.
Internet har dominerat mina köp i många år, men nu är det ju suveränt.
Däremot noterade frun i dag när pizzabudet från pizzan jag beställer från på foodora (allt för ofta) att vi börjar bli väldigt tjenis! men känns som han är i min inre krets numera.... 
Dessutom håller vi en armlängds avstånd, och det baserat på standarden på en genomsnittlig europeisk mans armlängd i fall någon undrar! 
Postad 20 december 2020 - 02:38
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
En anledning är ju förstås att man vill att de lokala butikerna ska finnas kvar. Jag försöker så gott det går att få varorna levererade utanför butiken, men det är inte alltid det går. I de fallen försöker jag gå in på tider där det sannolikt är så lite folk som möjligt.
Detta är enligt mig en större fråga som inte har enbart med coronapandemin att göra.
Postad 20 december 2020 - 07:00
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Hur tycker du att frågeställningen i ditt exempel låter ens en gång?
För ärligt talat känns den inte rationell för fem öre om du frågar mig.
Kan du utveckla?
Postad 20 december 2020 - 07:57
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Nä samma här, vi har nästan helt eliminerat butikspringet även om det bli nån gång så klart.
Internet har dominerat mina köp i många år, men nu är det ju suveränt.
Däremot noterade frun i dag när pizzabudet från pizzan jag beställer från på foodora (allt för ofta) att vi börjar bli väldigt tjenis! men känns som han är i min inre krets numera.... 
Dessutom håller vi en armlängds avstånd, och det baserat på standarden på en genomsnittlig europeisk mans armlängd i fall någon undrar! 
Att hålla avstånd är den viktigaste åtgärden. Och då håller du alltså det kortaste rekommenderade avståndet i världen???
Postad 20 december 2020 - 10:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Att hålla avstånd är den viktigaste åtgärden. Och då håller du alltså det kortaste rekommenderade avståndet i världen???
Nej, nej det viktigaste är att hålla ett exakt avstånd och det gjorde han ju (71.021 cm, fastslaget enl EU paragraf 68005:38).
Redigerat av pacman, 20 december 2020 - 10:21.
Postad 20 december 2020 - 10:34
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Jag trodde Buddy älskade munskydd. Är det så att han försökt förstå att avstånd är bättre åtgärd?
Postad 20 december 2020 - 10:40
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Restriktionerna är gjorda för att fungera i realistiska scenarion, dvs vara lätta att applicera i normativa exemplen. Att ha nära vänner och familj är knappast en ovanlighet.
Allt i ditt exempel tyder ju på att det faller inom ramen för nära vänner och frekventa kontakter, så varför någon nu ens skulle reflektera över att ett sådan samvaro skulle vara emot restriktionerna känns ju direkt märkligt. Framförallt då du i exemplet endast har tre individer. Såvida alla är krya så tror jag inte att någon rationell varelse skulle ens ifrågasätta att de tre personerna träffas ur säkerhetssynpunkt.
Postad 20 december 2020 - 10:41
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Restriktionerna är gjorda för att fungera i realistiska scenarion, dvs vara lätta att applicera i normativa exemplen. Att ha nära vänner och familj är knappast en ovanlighet.
Allt i ditt exempel tyder ju på att det faller inom ramen för nära vänner och frekventa kontakter, så varför någon nu ens skulle reflektera över att ett sådan samvaro skulle vara emot restriktionerna känns ju direkt märkligt. Framförallt då du i exemplet endast har tre individer. Såvida alla är krya så tror jag inte att någon rationell varelse skulle ens ifrågasätta att de tre personerna träffas ur säkerhetssynpunkt.
Tämligen rationellt, tror du det går in?
Redigerat av PML73, 20 december 2020 - 10:42.
Postad 20 december 2020 - 10:50
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
Kommer iaf hålla mig isolerad i efter jul, kommer garanterat vara värre efter helgerna när hela familjer har träffats, framförallt där det är både äldre och barn i familjerna.
FHM får säga vad dom vill men många länder kör med lockdown nu fram till vaccinet kommer. Kommer svenskar ens kunna få vaccin utan att ha varit i karantän?
Hur ska vi skapa ett säkert kösystem för dom äldre?
Detta är långt ifrån över, kommer bli en tredje väg efter jul som kommer vara den värsta hittills.
Postad 20 december 2020 - 11:56
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Diskussionen började med att mr Tom skrev att ”FHM säger att vi inte ska ha sammankomster” sen ändrar han det till att vi bara ska träffa dom vi träffar dagligen. Då tog jag upp mitt exempel som jag tycker som du att det inte är mot restriktionerna. Sen har andra här i tråden också sagt att man bara ska umgås med dom man bor ihop med, för att restriktionerna säger så.
Jag trodde Buddy älskade munskydd. Är det så att han försökt förstå att avstånd är bättre åtgärd?
Munskydd är bara en av flera åtgärder. Det räcker inte med bara munskydd.
Kommer iaf hålla mig isolerad i efter jul, kommer garanterat vara värre efter helgerna när hela familjer har träffats, framförallt där det är både äldre och barn i familjerna.
FHM får säga vad dom vill men många länder kör med lockdown nu fram till vaccinet kommer. Kommer svenskar ens kunna få vaccin utan att ha varit i karantän?
Hur ska vi skapa ett säkert kösystem för dom äldre?
Detta är långt ifrån över, kommer bli en tredje väg efter jul som kommer vara den värsta hittills.
Det FHM rekommenderar nu skulle dom gått ut med i ett mycket tidigare skede
Postad 20 december 2020 - 12:04
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Det FHM rekommenderar nu skulle dom gått ut med i ett mycket tidigare skede
Enligt vem?
Postad 20 december 2020 - 12:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag tycker det. Vad tycker du?
Postad 20 december 2020 - 12:15
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Postad 20 december 2020 - 12:49
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
Vi väntar och ser vad som händer är Sveriges strategi, förstå då agerar vi.
Medan andra länder kör en mycket aggressivare taktik, som Norge, Danmark och Finland och framförallt nu UK med lockdown.
Dom övriga nordiska länderna har klarat sig betydligt bättre, men dom har kanske inte heller samma demografi sett till vad gäller antalet invandrare, och dessa följer ju inte FHM och kanske inte ens kollar på presskonferenser eller ens kan förstå dessa.
SMSet gjorde ingen nytta för just invandrargrupperna.
Sverige har failat för andra gången och kommer faila även en tredje gång.
Postad 20 december 2020 - 13:00
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Imponerande att MHB’s användare vet exakt vad Sveriges strategi är och hur tvärsäkert man svarar för hur illa det är här.
Det finns även länder med lockdown i tidigt skede som failat.
Håller dock helt med om att SMS troligen inte var till större nytta för stor del av vår befolkning, inte bara pga att man kanske inte klarar av språket...
Postad 20 december 2020 - 13:34
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Diskussionen började med att mr Tom skrev att ”FHM säger att vi inte ska ha sammankomster” sen ändrar han det till att vi bara ska träffa dom vi träffar dagligen. Då tog jag upp mitt exempel som jag tycker som du att det inte är mot restriktionerna. Sen har andra här i tråden också sagt att man bara ska umgås med dom man bor ihop med, för att restriktionerna säger så.
På vilket sätt menar du att ditt exempel vore relevant? Restriktionerna är vad de är, inte vad andra vill att de ska vara.
Postad 20 december 2020 - 13:46
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Utan att resonera i termer om andra eller tredje våg, detta kommer att bli värre. Se på USA och Thanksgiving. Dom hade en hög smittspridning och Thanksgiving gjorde det ännu värre. Nu kommer julhelgen och då är det inte bara USA. Det kommer att bli värre. Frågan är hur mycket värre.
Postad 20 december 2020 - 13:54
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
På vilket sätt menar du att ditt exempel vore relevant? Restriktionerna är vad de är, inte vad andra vill att de ska vara.
Jag tycker mitt exempel faller innanför restriktionsramarna vilket du också tyckte. Vissa tycker inte det. Så exemplet är då relevant. Eller har du ångrat dig nu för att vi tycker lika?
Postad 20 december 2020 - 13:58
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
Utan att resonera i termer om andra eller tredje våg, detta kommer att bli värre. Se på USA och Thanksgiving. Dom hade en hög smittspridning och Thanksgiving gjorde det ännu värre. Nu kommer julhelgen och då är det inte bara USA. Det kommer att bli värre. Frågan är hur mycket värre.
Ja och nu har vi rejäl D vitamin brist i Sverige på grund av lite sol sedan 2 månader tillbaka, vilket ökar risken för att bli smittad ännu mer.
Kan vara klokt i att fira jul på egen hand i år om man kan hålla sig, det kan rädda liv i slutändan.
Postad 20 december 2020 - 14:04
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Jag tycker mitt exempel faller innanför restriktionsramarna vilket du också tyckte. Vissa tycker inte det. Så exemplet är då relevant.
Vilka menar du inte tycker att det faller inom restriktionerna?
Postad 20 december 2020 - 14:17
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Vilka menar du inte tycker att det faller inom restriktionerna?
Mr Tom som säger att man bara ska träffa dom som man umgås med dagligen. Sen har nån eller några sagt att man bara ska fira jul med dom man bor med. Finns i tråden nånstans.
Postad 20 december 2020 - 14:59
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Mr Tom som säger att man bara ska träffa dom som man umgås med dagligen. Sen har nån eller några sagt att man bara ska fira jul med dom man bor med. Finns i tråden nånstans.
Jag sällar mig helt klart till dem som anser det riktigt j*vla idiotiskt att fira denna jul med andra än dr man bor med.
Kollektivt spöstraff borde införas till jubelidioter som riskerar sprida skiten vidare för att man vill umgås i ”mindre krets”.
Hur svårt kan det vara att försöka rädda liv och minska smittspridningen?
Men vad fan, fest och gemenskap är viktigare, det är ju tradition!!!...???
Postad 20 december 2020 - 15:02
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Är inte det typ samma sak?
P.s hoppas att detta är en riktig fråga
Postad 20 december 2020 - 15:09
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Det är i grunden enkelt. Sedan finns dom som väljer att missförstå de olika råden och därmed skapa en diskussion. Enligt min uppfattning är det helt idiotiskt i detta läget.
Postad 20 december 2020 - 15:12
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag sällar mig helt klart till dem som anser det riktigt j*vla idiotiskt att fira denna jul med andra än dr man bor med.
Kollektivt spöstraff borde införas till jubelidioter som riskerar sprida skiten vidare för att man vill umgås i ”mindre krets”.
Men vad fan, fest och gemenskap är viktigare, det är ju tradition!!!...???
Diskussionen handlar inte om vad som är bäst för att undvika sprida smitta, utan det handlar om vad restriktionerna säger.
Postad 20 december 2020 - 15:16
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Är inte det typ samma sak?
P.s hoppas att detta är en riktig fråga
Vet inte vad du frågar om eller till vem du ställer frågan.
Postad 20 december 2020 - 15:32
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Diskussionen handlar inte om vad som är bäst för att undvika sprida smitta, utan det handlar om vad restriktionerna säger.
För att du inte förstår...
Postad 20 december 2020 - 16:13
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Det är i grunden enkelt. Sedan finns dom som väljer att missförstå de olika råden och därmed skapa en diskussion. Enligt min uppfattning är det helt idiotiskt i detta läget.
Det var ju du som missförstod råden och därmed skapades diskussionen.
Postad 20 december 2020 - 16:41
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Fast läser du inlägg 482 så hänvisar ju Mr_Tom klart och tydligt till de restriktioner han anser att man skall följa, varpå det påståendet faller väl ihop med din egna ståndpunkt du försöker häva fram med exemplet.
Inlägget var trots allt riktat åt dig och du valde att svara med ett exempel. Exakt vad ville du ens få fram med exemplet?
Postad 20 december 2020 - 16:58
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Vet inte vad du frågar om eller till vem du ställer frågan.
Skrev tydligen samtidigt som Takeo så frågan var riktad till dig men det är lugnt för jag förväntar mig inget svar ändå
Postad 20 december 2020 - 17:18
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Fast läser du inlägg 482 så hänvisar ju Mr_Tom klart och tydligt till de restriktioner han anser att man skall följa, varpå det påståendet faller väl ihop med din egna ståndpunkt du försöker häva fram med exemplet.
Inlägget var trots allt riktat åt dig och du valde att svara med ett exempel. Exakt vad ville du ens få fram med exemplet?
Med exemplet så ville jag fråga honom om han tyckte att det var enligt restriktionerna. Han verkar inte kunna svara.
Skrev tydligen samtidigt som Takeo så frågan var riktad till dig men det är lugnt för jag förväntar mig inget svar ändå
Om du vill ha svar så citera inläggen, dock kommer jag inte svara på löjliga frågor som t.ex den du frågade vad drygt betyder.
Postad 20 december 2020 - 17:39
erikjonathan
-
erikjonathan
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Om du vill ha svar så citera inläggen, dock kommer jag inte svara på löjliga frågor som t.ex den du frågade vad drygt betyder.
Men folk ska svara dig på frågan om hur lång en armlängd är?
Postad 20 december 2020 - 18:02
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Men folk ska svara dig på frågan om hur lång en armlängd är?
Det är ju för att påtala vilket diffust måttsystem FHM använder. Vi är väl inget bananland?
Vi kanske ska använda grisblinkar istället för sekunder också. Tvätta händerna i 20 grisblinkar...
Redigerat av Buddypresley, 20 december 2020 - 18:08.
Postad 20 december 2020 - 18:11
erikjonathan
-
erikjonathan
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Det är ju för att påtala vilket diffust måttsystem FHM använder. Vi är väl inget bananland?
Vi kanske ska använda grisblinkar istället för sekunder också. Tvätta händerna i 20 grisblinkar...
Det är diffust för dig.
Är det retoriska frågor eller undrar du på riktigt?
Postad 20 december 2020 - 18:21
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Postad 20 december 2020 - 18:26
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Det är diffust för dig.
Är det retoriska frågor eller undrar du på riktigt?
Jag undrar vad ni andra anser det motsvarar i meter men ingen kan svara. Jag vet hur lång en armlängd är och det är för kort avstånd anser jag. Jag vill inte vara så nära nån om jag går ut.
Redigerat av Buddypresley, 20 december 2020 - 18:31.
Postad 20 december 2020 - 18:27
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 587 inlägg
Tycker personligen Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer är enkla att följa och förstå.
Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se
Krisinformation.se: https://www.krisinformation.se
Myndighet för samhällsskyd och beredskap: https://www.msb.se
Postad 20 december 2020 - 18:36
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag undrar vad ni andra anser det motsvarar i meter men ingen kan svara. Jag vet hur lång en armlängd är och det är för kort avstånd anser jag. Jag vill inte vara så nära nån om jag går ut.
Stanna inne då
Postad 20 december 2020 - 18:41
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Stanna inne då
Jag måste gå till jobbet, kan inte arbeta hemifrån.
Postad 20 december 2020 - 18:49
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Om du nu går så kan det väl inte vara så svårt att hålla ett avstånd som känns rätt för dig
Postad 20 december 2020 - 18:55
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Om du nu går så kan det väl inte vara så svårt att hålla ett avstånd som känns rätt för dig
Jag ödslar ingen mer tid på dig nu. God jul och lycka till med allt
Postad 20 december 2020 - 19:06
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Med exemplet så ville jag fråga honom om han tyckte att det var enligt restriktionerna. Han verkar inte kunna svara.
Fast han har ju svarat. Det är bara du som inte kan ta in svaret.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|