Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ukraina

968 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2023 - 18:42

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0

Läst den men jag är bara intresserad av faktan inte personen i fråga.

Fast är det fakta, om det mesta visar sig vara felaktigt?

Eller är du mer ute efter "fakta" som stämmer överens med din egen övertygelse snarare än verkligheten?

Postad 21 February 2023 - 20:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Det är ju spekulationer ingen kan ju se in i framtiden. Många militära experter förvånade hur väl ukraina stått emot trots allt.

Men vilken fakta anser du är felaktig som nämns? Han säger ju inget direkt kontroversiellt finns många källor som nämner samma fakta.

Jag var på väg att bemöta dig med sakliga argument, men jag inser att du har foliehatts-ambitioner i ämnet så jag slösar inte tid på det. Du kommer ändå inte ta till dig något som inte stödjer det du redan bestämt dig för.

Du lever i en värld där du värderar rysslands propaganda högre än det du läser i de FRIA medierna i väst. Det borde faktiskt vara lite pinsamt för dig.

Postad 21 February 2023 - 22:11

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
En vettig blogg. Lite hur trollfabriker och troll fungerar i vårt fria samhälle. Med avseende på just denna tidigare hattroll.

Bifogad fil(er)

Postad 22 February 2023 - 01:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Bifogad fil  why-me-facepalm.gif   97.82K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 February 2023 - 05:27

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1
Ageve,

Det där ser ut som ett traditionellt missförstånd. Ytterligare en person som inte vet eller kan göra skillnad på fakta eller åsikt. Åsikter har vi ju alla rätt till. Men när en person inte kan se skillnad på fakta och åsikt. Ja då finns det inget någon utanför kan göra förrän personen själv söker hjälp. Det är min erfarenhet av människor i stort och smått.

Intelligens och inlärning går hand i hand. Ointelligent och svårighet med inlärning har samma självklara koppling.

Postad 22 February 2023 - 07:16

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

Ära åt Ukraina 

Bort med Ryssland För alltid.

Ryssland måste få betala för det  som dom har skövlat och förstört i Ukraina.

Postad 22 February 2023 - 09:17

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Fast är det fakta, om det mesta visar sig vara felaktigt?
Eller är du mer ute efter "fakta" som stämmer överens med din egen övertygelse snarare än verkligheten?

Att Natos vapenlager sinar är ju inte felaktigt. Eller är det felaktigt om fel person säger det?

Postad 22 February 2023 - 09:33

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Att Natos vapenlager sinar är ju inte felaktigt. Eller är det felaktigt om fel person säger det?

Du får gärna komma med fakta bakom det då det stämmer dåligt med utvecklingen i Ukraina där det är Ryssland som fått slut på militärmaterial och skickat trupper med skydd man använder vid paintball. Sök på Youtube där ryska trupper gnäller om detta. Man har jämfört utrustningen ryska trupper har med vad ukrainska trupper har och skillnaden är påtaglig där ryska trupper har dålig utrustning medan ukrainska trupper har modern utrustning med rejält skydd på kroppen.

Postad 22 February 2023 - 09:41

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0

Även en blind höna osv.
Natos medlemmar har däremot kapaciteten att fylla på sina lager, inga jobbiga sanktionerna som ger brist på material.

Varför är du så sugen på en rysk seger?

Redigerat av mr.keyser, 22 February 2023 - 09:42.

Postad 22 February 2023 - 09:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Varför är du så sugen på en rysk seger?

Jag är inte säker på att det är rysk seger hen är sugen på. Jag tror att det lika gärna kan handla om den där foliehattsönskan om att vara unik. Veta något som vi andra "får" inte fattat. Vara så där "vaken" som bara de som hittat "speciella" kanaler på youtube och rumble är.

Jag gissar friskt nu, men jag skulle tro att det finns fler saker som ifrågasätts. Vaccin, valfusk i USA 2020, 911, och liknande frågor där vi andra blivit förda bakom ljuset.

Redigerat av Loco.spk, 22 February 2023 - 09:54.

Postad 22 February 2023 - 10:28

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0

Jag gissar friskt nu, men jag skulle tro att det finns fler saker som ifrågasätts. Vaccin, valfusk i USA 2020, 911, och liknande frågor där vi andra blivit förda bakom ljuset.

Inte helt omöjligt iofs. Hade en kollega som prenumererade på varenda konspirationsteori som finns, var till och med inne och sniffade på Flat Earth innan vi gick skilda vägar i arbetslivet. Det verkar som om det ofta är ett paketerbjudande när man är "skeptisk".

Postad 22 February 2023 - 11:01

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Loco,

Glöm inte månlandning, Elvis lever, Palme och självmord... Osv .

Postad 22 February 2023 - 11:15

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Fin sammanställning av public service gällande konspirationsteorier.

Bifogad fil(er)

Postad 22 February 2023 - 12:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Loco,

Glöm inte månlandning, Elvis lever, Palme och självmord... Osv .

Det är dock värre med Mcgregors konspirationsteorier:

I think some of you must have seen the thousands of pregnant women coming up from Latin America, so they can have their children here — and then, the child immediately is declared an American citizen. And again, all of this is part of the grand plan. This is what ***** and his supporters want. They want another country. They don't want the United States.

...

There’s no question about it. But their idea of control is to bring in as many people as they possibly can, as quickly as possible, from anywhere in the world, frankly. But preferably from Latin America, the Middle East, Africa and some, some portions of Asia, but not many.

Det oqvist skriver...

... är oroväckande, eftersom det såklart alltid är mycket viktigt att kolla upp personen i fråga, om man har något som helst intresse för om han/hon är trovärdig eller inte. Det borde vara rätt självklart.

Angående att enskilda uttalanden kan stämma, så går det att hitta sådana uttalanden från Putin, Hitler och Stalin med. Det betyder inte att de är/var "vettiga" källor.

Denna videon är från 1947, och är såklart lite fånig (grundskolenivå), men dessvärre fortfarande relevant. Lyssnar man på dessa människor så är man en "sucker", och det är de som vinner på det, inte den som lyssnar/tror på det.

https://www.youtube....h?v=vGAqYNFQdZ4

Redigerat av Ageve, 22 February 2023 - 13:30.

Postad 22 February 2023 - 14:05

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Har tyvärr en ganska nära anhörig som fastnat i konspirationsteoriträsket. Personen hänger gärna på SwebbTV och tar del av deras "nyheter" och teorier utan att sålla i någon större utsträckning vad jag märkt. Jag bad honom googla lite på några av SwebbTV:s profiler för att bilda sig en uppfattning om vilken bakgrund de har och eventuellt har han gjort det, men det spelar sannolikt ingen roll vad han får veta eftersom de står för och förmedlar den världsbild han valt att tro på. Då är det tydligen enklare att tro på att det finns en "hemlig elit", med planer på att styra världen (The Great Reset, New World Order osv, osv) och reducera dess befolkning, som smutskastar och "svartlistar" alla som är dem på spåren...   

Kommer ihåg ett tillfälle där vi pratade covid-vaccin och eventuella biverkningar och jag nämnde något i stil med "Israel har ju varit snabba och lyckats vaccinera många i sin befolkning redan och rapporterar förhållandevis få biverkningar så här långt". Svaret jag fick var "De mörkar självklart statistiken!". När jag sen frågade vilka "De" var började det bli snårigt och luddigt och jag insåg att det var lika bra att lämna ämnet. Nu, sisådär 2 år senare är det ganska många ämnen som vi måste lämna därhän när vi träffas, tyvärr. Internet är bra till mycket, men i vissa avseenden är det fanimej livsfarligt...

Postad 22 February 2023 - 16:24

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Peppelito,

Jag har varit med om exakt samma sak. Min äldsta kamrat for hädan i dessa villervallakvarter av kakafoni i rena konspirationsteorier för många år sedan. Ovanpå detta kan jag även tillägga att hans far sedan många år lider av vanföreställningar, och har behov av att medicineras för detta.

Lyssna på den podd jag visade på bild, klargör på rak arm hur dessa teorier startas och matas och hur de överlever.
Vänligen

Redigerat av PML73, 22 February 2023 - 16:24.

Postad 23 February 2023 - 09:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Antingen är "sinar" ett olyckligt ordval eller så har du missat NATO's strategi när dom hjälper Ukraina.

Jag såg för någon vecka sedan att Ryssland skulle kunna vinna kriget beroende på att NATO tvingas bromsa leveranserna till Ukraina, då var det primärt ammunition. Senare hörde jag att t ex Tyskland nu ökar viss produktion för att inte detta skall inträffa.

NATO nu ökar produktionen av ammunition och att Ryssland gjorde en ökning tidigare. Ryssarna fick ju helt enkelt slut på t ex missiler så beskjutningen av vissa städer i Ukraina upphörde periodvis. Även Ukraina har haft en del problem med försörjningen av både vapen och ammunition men det beror inte på att NATO har fått slut på något. 

Det finns enligt vad jag läst ett antal kriterier för de vapen som Ukraina fått tillgång till. Förutom att Ukraina själva skall känna ett behov så skall NATO bedöma att dom kan hantera vapnen. Ett annat är att NATO det inte får påverka NATO's egen beredskap.

Det kanske är det du sett och sedan tolkat utan att fundera vidare. Om din ambition är att vara unik i diskussionen så har du lyckats. Tyvärr så verkar faktagranskning inte riktigt vara din grej.

Redigerat av Mr_Tom, 23 February 2023 - 09:27.

Postad 24 February 2023 - 01:28

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
oqvist, så du sjunker i aktning nu. Jisses, skärp dig, tro inte på Z-vänliga kanaler. Bortse från dem.

Redigerat av frollic, 26 February 2023 - 07:13.

Postad 26 February 2023 - 00:05

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

oqvist, så du sjunker i aktning nu. Jisses, skärp dig, tro inte på Z-vänliga kanaler. Bortse från dem.
Om du inte klarar det, bara försvinn härifrån.

Sinar är ett helt korrekt ordval. USA kan inte leverera i den mån de gjort längre då lagren sinar. Det är bara ren fakta som inte tål att höras här då man är pro russia då tydligen enligt vissa... USA har börjat dra på nu men de ligger ju åratal efter i krigsplaneringen även om de och Storbritannien ligger före EU helt klart. Tar vi Sverige så tycker jag inte vi hört att de börjat ställa om fabriker till ammunitionstillverkning i någon större skala och det är ju fortfarande tal om att inte skicka vapen som kan användas i för offensivt syfte för att reta björnen för mycket.

Det här är ju bara fakta är inte pro russia eller pro ukraina varför är detta så provokativt???

Redigerat av frollic, 26 February 2023 - 07:12.

Postad 26 February 2023 - 00:36

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Nu ballar det ur totalt men jag svarar ändå.

Tar vi Sverige så tycker jag inte vi hört att de börjat ställa om fabriker till ammunitionstillverkning i någon större skala och det är ju fortfarande tal om att inte skicka vapen som kan användas i för offensivt syfte för att reta björnen för mycket.

Vad jag känner till så är det främst Gripen och Archer som vi inte skickar ner än, vilket är ganska förståeligt med tanke på kostnaden och utbildningstid. Annars har Sverige bidragit med mycket och det omfattar då bland annat Automatgevär 90, KSP4, Robot 57, AT4, Carl Gustaf och Stridsfordon 90. Nyligen har det beslutats om att Leopard 2 och HAWK ska ner.

Det är väldigt få som idag pratar om att sluta skicka vapnen (Gudrun Schyman bland annat). Utgår man från Regeringen som källa finns det inget som tyder på att de kommer att sluta.

https://www.regering...r-till-ukraina/

https://www.regering...n-till-ukraina/

Skulle inte förvåna mig om ryssarna snart tömmer arkiven på nitratfilm för att få mer ammunition precis som tyskarna gjorde under andra världskriget... ;)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 February 2023 - 00:37.

Postad 26 February 2023 - 00:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det här är ju bara fakta är inte pro russia eller pro ukraina varför är detta så provokativt???

Det är provokativt eftersom du citerar den ryssvänliga smyg-nassen Douglas Mcgregor, och refererar till honom som en "vettig" och "nykter" källa.

Natos vapenleveranser och problem med de diskuteras givetvis i fri västmedia med, så varför måste du välja skit-källor där kanske 1/100 uttalanden råkar stämma delvis?

https://edition.cnn....tion/index.html

Skulle inte förvåna mig om ryssarna snart tömmer arkiven på nitratfilm för att få mer ammunition precis som tyskarna gjorde under andra världskriget... ;)

Det blir ingen rysk filmatisering av detta på bio då. ;)

https://www.youtube....h?v=9_xCsEz88XA

(Det kanske är elakt att skämta om att ryssarna fortfarande skulle använda 70+ år gammal film. Det är något för "nyktra" Youtubers att analysera.)

Redigerat av Ageve, 26 February 2023 - 01:20.

Postad 26 February 2023 - 01:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Vad jag känner till så är det främst Gripen och Archer som vi inte skickar ner än

Archer är beslutat att skickas sedan mer än en månad: https://www.svt.se/n...ina-presenteras

Gripen är väl en mer komplicerad utrustning så det kanske inte är lika lätt att ge dem. Men jag tror inte det är uteslutet heller.

Gå och dränk dig i närmsta flod eller ta det via pm... Vad sysslar du med. 

Sinar är ett helt korrekt ordval. USA kan inte leverera i den mån de gjort längre då lagren sinar. Det är bara ren fakta som inte tål att höras här då man är pro russia då tydligen enligt vissa... USA har börjat dra på nu men de ligger ju åratal efter i krigsplaneringen även om de och Storbritannien ligger före EU helt klart.  Tar vi Sverige så tycker jag inte vi hört att de börjat ställa om fabriker till ammunitionstillverkning i någon större skala och det är ju fortfarande tal om att inte skicka vapen som kan användas i för offensivt syfte för att reta björnen för mycket.

Hur du än själv tror att du framstår så är verkligheten "rysstroll". Allt du hitills skrivit i ämnet är hämtat från rysslands propaganda. Även detta inlägg.

Det provokativa är just att du de facto talar för rysslands(Putins) sak. Antingen vet du det själv och är betald, eller är du en så kallad "nyttig idiot".

Postad 26 February 2023 - 02:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Archer är beslutat att skickas sedan mer än en månad: https://www.svt.se/n...ina-presenteras

Ah, det hade jag missat. Mycket bra . :)

Det provokativa är just att du de facto talar för rysslands(Putins) sak. Antingen vet du det själv och är betald, eller är du en så kallad "nyttig idiot".

Detta känns som ett bra tema på en thriller. Folk som sprider Kremls ideologi på hemmabioforum i syfte att styra västbefolkningens undermedvetande. Riktiga Bondskurkar :D

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 February 2023 - 02:07.

Postad 26 February 2023 - 11:51

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag lägger ingen energi på att ytterligare kommentera NATO's vapenlager.

Men jag undrar en sak, hur ser du på de ryska vapenlagren? Är dom på väg att sina? Att Ryssland ökat sin produktion borde väl ha en orsak eller vad säger dina källor?

Redigerat av Mr_Tom, 26 February 2023 - 11:51.

Postad 01 March 2023 - 14:54

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Jag lägger ingen energi på att ytterligare kommentera NATO's vapenlager.

Men jag undrar en sak, hur ser du på de ryska vapenlagren? Är dom på väg att sina? Att Ryssland ökat sin produktion borde väl ha en orsak eller vad säger dina källor?

De har ju gått på högvarv sen långt innan Krim. Om de ökar vet jag inte har inte sett någon dylik statistik men är ju naturligt kan tyckas.

Postad 01 March 2023 - 16:07

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

De har ju gått på högvarv sen långt innan Krim. Om de ökar vet jag inte har inte sett någon dylik statistik men är ju naturligt kan tyckas.

Enligt förlustsiffrorna för Ryssland i Ukraina har Ryssland förlorat hälften av sin stridsvagnar, skjutit iväg majoriteten av kryssningsrobotar så när årsdagen av invasionen av Ukraina kom så var de förberedda på missiler från Ryssland som aldrig kom.

Postad 01 March 2023 - 17:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag Googlade snabbt så källan kan vara tveksam. Enligt uppgifter i måndags så har Ryssland ökat produktionen vid flera tillfällen. Källa: https://www.themosco...aine-war-a80061

Skillnaden är väl att Ryssland har ett krig igång och ibland får dom sluta skjuta för ammunitionen är slut. NATO har idag formellt inget krig igång men dom hjälper Ukraina med materiel. Däremot så planerar NATO att öka förråden för att möta de behov som nu kommit med Ukrainakriget. En riktigt dålig nyhet för ryssarna är väl att Ukraina nu dessutom successivt får tyngre vapen. 

Det som jag tyckte var intressant nu när 1-års dagen passerades var att många experter uttalade sig om kriget. Jag såg eller läste ingen som trodde att Ryssland kommer att vinna detta. För ett år sedan så var bedömningen att Ukraina skulle klara några dagar till någon vecka. Idag verkar ingen tro på Ryssland, Putin har på ett tydligt sätt visat den ryska oförmågan att hantera detta. Tipset nu är väl snarare att Putin vill ta någon provins i östra Ukraina och hävda en seger baserat på det. Det ultimata fiaskot vore väl om Ukraina återtar Krim också.

Postad 01 March 2023 - 22:46

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Tom,

Du missade tydligen McGregor... Karln har ju samma förmåga att dra streck mellan två ovidkommande händelser som småbarn.

Postad 02 March 2023 - 18:43

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

PML73,

Det finns säkert en del saker som jag missat i detta. Det som förvånar mig är att det finns dom som pratar om att man inte lyfter fram ryska framgångar i kriget. Putin har ju misslyckas totalt, att han lyckas erövra en del mark i östra Ukraina påverkar ju inte den slutsatsen. Målet var ju att erövra hela Ukraina. Problemet är väl att Putin inte kan erkänna att han misslyckats.

Postad 05 March 2023 - 01:46

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Putins mål var nog främst att ta kontroll och tillsätta en ledning han kunde kontrollera likt lukasjenko. Han hade ju den tidigare marionettpresidenten på standby men lukasjenko flydde inte landet som det var tänkt. När inte det gick så blev nästa mål ett dyrt fullskaligt krig. Nu är frågan om han är nöjd frysa konflikten och bomba sönder Ukraina under tiden eller om han verkligen tycker det är värt eller kan få stöd mobilisera fullt ut. Men så länge konflikten pågår kan ju inte Ukraina gå med i Nato vilket nog är huvudmålet så tror inte han är så missnöjd med sitt retarderande av Ryssland till cccp status.

Nu börjar även västpropagandan tvivla på ukrainsk vinst och Natos resolve.

Redigerat av frollic, 05 March 2023 - 09:00.

Postad 05 March 2023 - 09:05

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Putins mål var nog främst att ta kontroll och tillsätta en ledning han kunde kontrollera likt lukasjenko. Han hade ju den tidigare marionettpresidenten på standby men lukasjenko flydde inte landet som det var tänkt. När inte det gick så blev nästa mål ett dyrt fullskaligt krig. Nu är frågan om han är nöjd frysa konflikten och bomba sönder Ukraina under tiden eller om han verkligen tycker det är värt eller kan få stöd mobilisera fullt ut. Men så länge konflikten pågår kan ju inte Ukraina gå med i Nato vilket nog är huvudmålet så tror inte han är så missnöjd med sitt retarderande av Ryssland till cccp status.

Då tar vi varför Putin invaderade Ukraina. Det var för att regering i Ukraina kom till i efter folkliga protester och därmed slängde ut den som Putin gillade och Ukraina efter det blev mer demokratiskt och började söka sig mot väst. Detta fick antidemokraten Putin att tro att de var lika lätt som när Krim invaderas att byta ut regeringen i Kiev mot en odemokratiskt som gick Putins ärenden. Vad som missades var att Ukraina i under tiden sedan 2014 hade rustat upp och hade mer vapen än Putin förväntades sig och därför gick som det gick. Ukraina har tagit tillbaka stora områden som Ryssland hade ockuperat. Det fortsatta kriget visat att Ryssland har svårt i att ändra taktik vilket Ukraina har lätt att göra. Ryssland skjuter med sina stridsvagnar som står still och därför är lätta att träffa och har gjort så hela tiden.Ukraina däremot rör allt mer på sina stridsvagnar så de ska var svårare att träffa. Finns videor där Ukrainska stridsvagnar skjuter medan de rör på sig eller att de stannar och skjuter och sedan snabbt tar sig därifrån. Finna videor där ryska stridsvagnar verkar strunta i att flera skadade ryska fordon finns framför dem och inte fattar att de kört in i en minfält och stridsvagnar försöker köra förbi bara för att köra på en mina. När ukrainska soldater intervjuas slås man av hur välinformerade de är över hur situationen ser ut i t.ex Bakhmut. Just nu står kriget ganska still då våren har kommit och fälten är rena lervällingen.  

Redigerat av frollic, 08 March 2023 - 15:37.

Postad 05 March 2023 - 13:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Ett lite lösryckt påstående som egentligen inte säger så mycket. Om man med vinst för Ukraina menar att dom återtar allt territorium inkl Krim, då blir det svårt. Men med tanke på hur det går för Ryssland så verkar det inte omöjligt.

Men om man vänder på frågan, kan Ryssland vinna kriget? Putins mål har ju varit att återskapa ett stort Ryssland, och det har ju helt misslyckats. Finland, och kanske Sverige, blir troligen medlemmar i NATO inom några månader. Det har ju Putin i princip förbjudet. Rysslands direkta gräns mot NATO ökas avsevärt som ett resultat av invasionen av Ukraina. Och frågan är väl om han vågar gå in i ett NATO-land?

Har du något syfte med ditt påstående? Jag tycker bara det går i linje med dina tidigare påståenden om att ryska framgångar inte rapporteras.

Redigerat av Mr_Tom, 05 March 2023 - 14:03.

Postad 05 March 2023 - 16:39

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 2
Lägger hellre 5% av BNP på försvaret ala kalla kriget än att ingå i en allians med Turkiet och Ungern

Postad 05 March 2023 - 21:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Jaha, vilken rysk kanal har du tittat på nu?
Märkligt med en svensk som fullständigt sväljer rysk propaganda så lätt.

Postad 05 March 2023 - 21:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jaha, vilken rysk kanal har du tittat på nu?
Märkligt med en svensk som fullständigt sväljer rysk propaganda så lätt.

Denna gången var det expressen, men länken har lustigt nog redigerats bort. Den sade dock inte ens vad oqvist försökte påstå att den gjorde. Den sa bara att det gått trögt med leveranserna av Leopard till Ukraina.

Postad 07 March 2023 - 17:52

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Inte alls förvånad att han ”misstolkar”.

Postad 08 March 2023 - 19:17

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Då tar vi varför Putin invaderade Ukraina. Det var för att regering i Ukraina kom till i efter folkliga protester och därmed slängde ut den som Putin gillade och Ukraina efter det blev mer demokratiskt och började söka sig mot väst. Detta fick antidemokraten Putin att tro att de var lika lätt som när Krim invaderas att byta ut regeringen i Kiev mot en odemokratiskt som gick Putins ärenden. Vad som missades var att Ukraina i under tiden sedan 2014 hade rustat upp och hade mer vapen än Putin förväntades sig och därför gick som det gick. Ukraina har tagit tillbaka stora områden som Ryssland hade ockuperat. Det fortsatta kriget visat att Ryssland har svårt i att ändra taktik vilket Ukraina har lätt att göra. Ryssland skjuter med sina stridsvagnar som står still och därför är lätta att träffa och har gjort så hela tiden.Ukraina däremot rör allt mer på sina stridsvagnar så de ska var svårare att träffa. Finns videor där Ukrainska stridsvagnar skjuter medan de rör på sig eller att de stannar och skjuter och sedan snabbt tar sig därifrån. Finna videor där ryska stridsvagnar verkar strunta i att flera skadade ryska fordon finns framför dem och inte fattar att de kört in i en minfält och stridsvagnar försöker köra förbi bara för att köra på en mina. När ukrainska soldater intervjuas slås man av hur välinformerade de är över hur situationen ser ut i t.ex Bakhmut. Just nu står kriget ganska still då våren har kommit och fälten är rena lervällingen.

Tar vi allmän svensk media så matas vi ju med ukrainska rambos. Nu så som sagt tvivlar jag inte för fem öre Ukraina nyttjar sina resurser bättre och har bättre motiverade soldater men finländska instruktörer säger att de då inte verkar ha så särskilt bra utbildning heller om än bättre än ryska fångar troligtvis.

Men jag uppskattar att medierna nu faktiskt försöker nyansera rapporteringen istället för att bara försöka hypa Ukrainas prestationer och framhäva ryssarnas fadäser. Det finns inget nyhetsvärde i att visa en korrekt stridande rysk enhet då det inte visar stöd för Ukraina.

Ryssarna har tagit mycket större delar än Ukraina tagit tillbaks det är ju vad kartan säger. Hade vart omöjligt om de bara stred på det viset västmedia visar kriget.

Postad 08 March 2023 - 21:13

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Mumbojumbo. Det hela liknar Mämmi(ja vi närmar oss påsk).

Postad 08 March 2023 - 21:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Tar vi allmän svensk media så matas vi ju med ukrainska rambos. Nu så som sagt tvivlar jag inte för fem öre Ukraina nyttjar sina resurser bättre och har bättre motiverade soldater men finländska instruktörer säger att de då inte verkar ha så särskilt bra utbildning heller om än bättre än ryska fångar troligtvis.

Men jag uppskattar att medierna nu faktiskt försöker nyansera rapporteringen istället för att bara försöka hypa Ukrainas prestationer och framhäva ryssarnas fadäser. Det finns inget nyhetsvärde i att visa en korrekt stridande rysk enhet då det inte visar stöd för Ukraina.

Svårt att veta vad du menar med "allmän svensk media" men det är väl ganska uppenbart att Ukraina står emot den ryska krigsmakten betydlig bättre än många väntat sig. Vad som motiverar ukrainska soldater är väl inte så svårt att förstå, dom kämpar för sin existens. Ryssarna är ju lite svårare att förstå men tänker du på fångar från fängelser eller dom som nu tvångsmobiliserats till kriget? Som jag förstår det så var den mobilisering ganska hårdhänt. Det som lyckades bäst vid den mobiliseringen var väl att många ryska män lämnade Ryssland.

Jag har svårare att förstå är vad som motiverar dig. Förstår du inte hur du faktiskt uppfattas?

Ryssarna har tagit mycket större delar än Ukraina tagit tillbaks det är ju vad kartan säger. Hade vart omöjligt om de bara stred på det viset västmedia visar kriget.

Att ryssarna tagit mark är nog ingen som förnekar. Men om man ser till hur länge detta pågått och vad som faktiskt åstadkommits, då är det inte speciellt imponerande. Och tar man sedan med de förluster man gjort på en internationella scenen, då är det ett fiasko.

Kan du nämna något av de mål som Putin nämnde när detta startade som han uppfyllt? 

Postad 15 April 2023 - 11:07

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Nu har det gått ytterligare en tid av krig i Ukraina. Tyvärr börjar det bli någon slags normaltillstånd. De uppgifter jag sett nu den senaste tiden visar att det inte händer så mycket utan ryssarna har kört fast. Nu handlar ju snarare "våroffensiven" om att Ukraina skall kunna trycka tillbaka ryssarna. Det vore ju i så fall väldigt positivt.

Sedan har Finland blivit medlemmar i NATO, Sverige får dock vänta. Man kan se det som ett misslyckande men det stora misslyckande är väl Putins. Han har fått 130 mil mera gräns direkt mot NATO. Det var väl en av hans huvudpunkter att det inte fick ske.

Postad 15 April 2023 - 22:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Ryssland verkar jobba på att cementera kriget. Byggt skyttevärn för fulla muggar nu är det Ukraina som ska stånga sig blodiga utan det 5:1 övertag som behövs. Det här lär bli en konflikt som pågår i decennier om inte Ukraina ger med sig. Det har ju snart pågått i ett decennier redan. Alternativen ww3 eller att Putin ersätts av någon vettigare känns inte troligt. Han lär giftmördas av någon som spelar hans maktspel bättre

Postad 16 April 2023 - 07:44

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Ryssland verkar jobba på att cementera kriget. Byggt skyttevärn för fulla muggar nu är det Ukraina som ska stånga sig blodiga utan det 5:1 övertag som behövs. Det här lär bli en konflikt som pågår i decennier om inte Ukraina ger med sig. Det har ju snart pågått i ett decennier redan. Alternativen ww3 eller att Putin ersätts av någon vettigare känns inte troligt. Han lär giftmördas av någon som spelar hans maktspel bättre

Du beskriver det märkliga i att enbart Ukraina kan avsluta kriget genom att ge upp. Vad menar du?

Personligen hoppas jag att kriget avslutas snarast. Putins vänner i sammanhanget har fullständigt missat sitt mål med att undvika NATOs närvaro i regionen. Kina, min goda gissning förstås. Är på god väg att fullstädningt ta över ekonomin i den östra delen av Ryssland, kanske även intresserad av andra markområden. I Afrika har både Rysslnad och Kina stora ekonomiska intressen som skyddas med våldskapital(bl.a Wagnergruppen). Nu har Putin satsat allt på ett kort för att visa sig potent i Ukraina medans hans Wagnergrupp decimerats rejält. Och... det försvagar Rysslands ställning internationellt(där Kina har intressen). Putin har troligen lurat sig själv in i detta. Genom någon nationalromantisk tolkning och fulltsändigt missat hur Kina blir starkare, vad än Putin hittar på i efterhand.

Det än märkligare i detta sammanhang är att Trump nu även fortsätter att ge sitt stöd till Putins bästa vänner, Kim Jong-Un och Xi Jinping osv. Vilket kanske i förlängningen också visar vilken sida om förhandlingsbordet, de taktpinnarna sitter på... Som visats på TV för drygt ett år sedan. Det verkar vara oerhört svårt att förstå och välja mellan den fria västvärlden och Putins MordRyssland.  B)

Redigerat av PML73, 16 April 2023 - 08:21.

Postad 16 April 2023 - 08:20

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Vi alla hoppas ju att det avslutas snarast.  Men det är ju skillnad på önskan och vad man tror kommer ske. Jag ser inte Putin avsluta kriget och ge tillbaks de områden som erövrats. Tvivlar skarpt på att ev efterträdare kommer ge efter heller. De är ju trots allt betydligt starkare än Ukraina.

Kina är nog väldigt nöjd med situationen verkligen win win win på så många plan för dem. 

Postad 16 April 2023 - 08:49

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Vi alla hoppas ju att det avslutas snarast.  Men det är ju skillnad på önskan och vad man tror kommer ske. Jag ser inte Putin avsluta kriget och ge tillbaks de områden som erövrats. Tvivlar skarpt på att ev efterträdare kommer ge efter heller. De är ju trots allt betydligt starkare än Ukraina.

Kina är nog väldigt nöjd med situationen verkligen win win win på så många plan för dem. 

Du verkar ju inte följa alla källor. De som håller reda på allt runt Ukraina kriget så håller Ryssland på att göra försvar inför den ukrainska offensiven. Ryssland har bygg försvar längs kusten i Krim vilket är gåtfullt då Ukraina inte har några farkoster som kan invadera den vägen. Förlustsiffror är att Ryssland har dubbelt så stora förluster som Ukraina har. Dessutom har Ukraina fått stridsvagnar från väst vilka är överlägsna de ryska. T.ex. när en rysk stridsvagn träffas är det inte ovanligt att tornet sprängs bort. En brittisk stridsvagn i Syrien fick två sådan träffar utan att de i stridsvagnen skadades och och skadorna på den tog 2 dagar att reparera och det är dessa typer av stridsvagnar Ukraina har fått.

Postad 16 April 2023 - 09:03

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

oqvist

Det är alltid intressant när du kommenterar. Du verkar alltid se Ryssland som den starkare parten, trots allt verkligheten visar något annat. 

Man kan naturligtvis spekulera i att ryssarna grävt skyttevärn hela vintern, som nu Ukraina skall invadera. Problemet är att Ryssland invaderar Ukraina, inte tvärtom. Putin behöver en framgång som han kan "sälja" som en seger på hemmaplan och läget just nu är väl inte så bra. Däremot får ju Ukraina nu tyngre vapen från väst, kombinera det med ryska stillastående mål och (troligen) omotiverade och tvångsmobiliserade soldater.

Sedan att Ryssland är betydligt starkare än Ukraina, det stämmer väl i den meningen att den ryska krigsmakten är större än Ukrainas. Men det blir snabbt "äpplen och päron" om man ser till Rysslands storlek. Putin annonserade ju nyligen att trupper kommer att flyttas till gränsen mot Finland som nu blivit mot NATO. Ryssland är inte betydligt starkare än Ukraina i det relevanta området, inte så länge Ukraina får hjälp.

Jag har frågat dig förut, har Putin uppnått något av den mål som nämndes när kriget startade? De flesta ledare hade väl med den måluppfyllelsen varit borta nu. Problemet är nog snarare att Putin inte är så stark att han kan erkänna att han gjort ett misstag. Då åker han ut istället.

Postad 16 April 2023 - 11:45

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Hmarkstrom läst allt det vi verkar följa samma källor.

Finns inga militära experter alls från öst eller väst som anser Ukraina har mer resurser än Ryssland. Ukraina har gått allin det har inte Ryssland gjort. Den unika åsikten här är att Ukraina är resursstarkast. Ukraina är beroende av hjälp och de verkar inte få tillräckligt. Ww 3 är nog nödvändigt om Ukraina med allierade ska kunna vinna tillbaks alla territorier.

Hade inte så vart fallet hade Ukraina inte tillåtit att krim, luhansk, donetsk ockuperats mm naturligtvis.

Putin har inte gjort sina mål

Postad 16 April 2023 - 17:29

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

oqvist

Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt eller om du läser slarvigt  :) .

Jag skrev att den ryska krigsmakten är större än Ukrainas, underförstått att dom har större resurser. Men är dom resurserna tillgängliga för att invadera Ukraina? Det säger väl sig självt att Ukraina går all in och Ryssland inte kan gör det. Vad jag försökte säga är att Ryssland är inte starkare än Ukraina i kontexten att Ryssland lätt invaderar Ukraina, det behöver vi inte debattera. Sedan förklaras det naturligtvis med att Ukraina får hjälp (som jag påpekade). Men felet är väl att Putin missbedömt omvärldens reaktion totalt. Man kan ju fundera över om Putin invaderat om han vetat hur det skulle gå. Det får vi nog aldrig veta.

Vad som krävs för att Ukraina skall få tillbaka sina territorier är svårt att veta. Men säg att Putin försvinner och näste ledare inte har ambitioner på ett nytt ryskt imperium. Då kanske det löser sig utan en massa onödigt dödande.

Putin har inte gjort sina mål

Den meningen förstår inte jag. Vad betyder "gjort" i sammanhanget?

Menar du att Putin inte ställt upp de aktuella målen? Det har jag svårt att tro. Möjligen har fler varit inblandade men Putin tror jag varit med.

Menar du att han inte uppnått målen? Det håller jag med om.

Postad 16 April 2023 - 21:34

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Var tvungen göra annat men putins motiv har vi ju redan tagit sedan förut så jag vet inte varför vi ska behöva dra det igen. I slutändan är det nog bara exakt putin som vet sina motiv. Vad det verkar har han ju knappt ens ställt upp målen för sina närmaste medarbetare verkar va en smått paranoid herre.

Postad 17 April 2023 - 19:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Var tvungen göra annat men putins motiv har vi ju redan tagit sedan förut så jag vet inte varför vi ska behöva dra det igen. I slutändan är det nog bara exakt putin som vet sina motiv. Vad det verkar har han ju knappt ens ställt upp målen för sina närmaste medarbetare verkar va en smått paranoid herre.

Putins mål är väl egentligen ingen hemlighet. Han ser ju Sovjetunionens fall som en katastrof och vill backa bandet. Problemet är väl att övriga inblandade nationer inte är lika sugna.

Men du vill tydligen inte ens kommentera vad du menade med det du skrev.

Postad 18 April 2023 - 13:59

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Putins mål är väl egentligen ingen hemlighet. Han ser ju Sovjetunionens fall som en katastrof och vill backa bandet. Problemet är väl att övriga inblandade nationer inte är lika sugna.

Men du vill tydligen inte ens kommentera vad du menade med det du skrev.

Det där är ju tolkningar av andra än Putin själv :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.