Jag har testat det mesta och kommit fram till att en icke dyr högtlarkabel låter bra och bättre än lampsladdar
och sedan har jag nöjt mig med det. 150-300 kr metern plus bra kontakter får en bra högtalarkabel kosta, tycker jag.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 16 July 2010 - 17:00
Det är inte sant att man kan använda vad som helst och att lampsladd låter lika bra som en avsedd högtalarkabel
Jag har testat det mesta och kommit fram till att en icke dyr högtlarkabel låter bra och bättre än lampsladdar och sedan har jag nöjt mig med det. 150-300 kr metern plus bra kontakter får en bra högtalarkabel kosta, tycker jag. Postad 16 July 2010 - 17:19 Nej skulle någon påstå att man kan använda vad som helst så är det inte sant. Nej - en del lampsladdar kan nog vara undermåliga, andra fungerar uppenbarligen utmärkt enligt många. Finns lampsladdar som varit mätbart bättre än högtalarkablar. Även högtalarkablar är väl ändå främst avsedda att leda ström? Kabeln vet ju inte gärna om att den skall kopplas till en högtalare sas... Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 July 2010 - 14:11. Postad 16 July 2010 - 17:39
Tycker ditt resonemang är lite trist på ett hembio och hifi forum
Gör det så trist och tråkigt att diskutera för övriga som glllar lite prylar och i detta fallet högtalarkablar. Som att lyssna till en fanatisk miljöpartist som pratar miljö även när man har stereon på för att den drar ström Redigerat av Schweppes, 16 July 2010 - 17:41. Postad 16 July 2010 - 17:47
Postad 17 July 2010 - 11:07 OT kanske men är det korrekt av MP att använda PA-utrustning vid valtal, borde väl vara megafon med miljömärkt batteridrift. Sorry.... Postad 17 July 2010 - 11:19
Man kan ju vända på det. Jag tycker det där är en trist inställning på ett hififorum. Ska man inte få diskutera hur man får bästa möjliga välljud på mest prisvärda sätt? Postad 17 July 2010 - 14:40
Det är iaf inte var dag man får en sådan eftersläng (dessutom med "deja vu-känsla") från ett så färskt "nick".
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 July 2010 - 14:46. Postad 29 July 2010 - 23:51
tänkte köpa nya kablar till mina frontar, kvittar det om jag köper 2*2.5mm eller 2*4mm? hoppas på svar
Postad 30 July 2010 - 13:02
@Nightrider-xXx
Jag köpte supra classic isblå 2,5 mm2 till mina frontar på detta stället http://www.elbutik.s...tegory_id=14883 21 kr/meter. Jag har varit riktigt nöjd, fin kvalite till ett bra pris. Köp gärna lite bättre banankontakter också, typ ixos. Smaksak, men jag tycker transparanta kablar från typ biltema är riktigt fula annars är det nog ingen större skillnad. Jag själv skulle aldrig slänga ut tusen spänn på en kabel Edit; Du har ju specifikationen på varje storlek också. Impedans osv, 2,5 mm räcker nog fint till dig. Redigerat av John999, 30 July 2010 - 13:18. Postad 30 July 2010 - 14:04
tack för svaret, kommer dock använda mig av en kabelstrumpa Postad 31 July 2010 - 00:27 Fram med blindtesterna nu. Finns det någon som kan låna ut sin superdyra anläggning till Per We så han får bevisa sin super känsliga hörsel Postad 04 August 2010 - 19:53
Finns det några tester med mätdata redovisade för olika högtalarkablar ?
Postad 07 August 2010 - 20:00
Det var klent med info om testdata av högtalarkabel :-)
Överhuvtaget så är ju ljud, typ Hifi, en bedömningssport. Ang. priser på högtalarkablar så har jag upptäckt att priserna i Sverige ligger 50-90% över priserna i UK. Undras vad det beror på? Postad 01 September 2010 - 14:52
+1 Har svindyra kablar som jag inte skulle ha köpt själv om det inte vore för att dom följde med i ett paket. Har tänkt jämföra dessa med EKK och möjligtvis en billig skräpkabel när man har tid och lust att börja mickla. Började lite smått under semestern men gav upp då det var på tok för varmt för att hålla på och hänga dubbelvikt bakom stereobänken. Eller om man tar med mina kablar till någon lokal HIFI-handlare och jämför med vad dom tycker ska låta bra? Postad 28 September 2010 - 16:54
---------------------------------------------- Hej igen alla kabelpåvar! Har någon utvecklats sen sist och klarar av att höra skillnad på kablar? Spammade genom tråden nu efter alla dessa år och fastnade för denna (nurfens). Nurfen är i allafall uppriktig. Han pekar på demokratins svaga länk, dvs att alla får tänka och tycka som de vill. Det kan bli besvärligt när även de mindre begåvade ska ge sig till tals! Alltså, det är mest tycke o smak enl nurfen. Postad 28 September 2010 - 17:02 --------------------------------------------- En stereo för 200 gris...ja har man pengar så! Jag är i allafall av den åsikten att om man köper t ex en Vincent förstärkare och ett par bra Dynaudio + kablar från Kjell & Co. med ett total pris på ca 50 000 kr så låter det så ini **** bra att mer behöver man inte. En Marantz eller H/K stärkare för 5 gris och ett par Dynaudio låter oxå asbra. Det första exemplet är väl bäst. Det ni betalar över 50 000 kr blir svåra att höra skillnad på. Jag menar, det lilla ni får för 150 000 kr är inte värt det. Sen en annan sak gällande kablar. Låt oss anta att kablar låter annorlunda, vissa frekvenser låter starkare eller svagare med en annan kabel. Ok, den låter annorlunda men låter den bättre? Sen är det väl så att en kabel som låter annorlunda, om den är dyr så låter den automatiskt alltid bättre! Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 28 September 2010 - 17:06. Postad 25 October 2010 - 17:16
Jag behöver nya högtalarkablar. Jag kan ingenting om detta, egentligen behöver jag bara bananer för jag har skalad kabel nu och jag orkar inte det längre. Den jag har nu heter Jen Tech Sky 2.5 OFC Loudspeaker Cable. Tycker ni jag ska skaffa något annat, kommer det att förbättra ljudet? Eller räcker det att jag köper bananer och kopplar på?
Förstärkare är Rotel 1070, högtalare är Monitor Audio BR5. Jag handlar gärna beg om någon har några direkta tips. Kabeln bör vara vit alternativt inte för tjock. Mycket tacksam för snabbt svar.! Postad 20 November 2010 - 02:38
Jaha, då har man provat Hifi-Klubbens råd om att satsa 600 spänn på några meter QED Silver Anniversary XT till sina nyköpta Minipod som jag just ikväll driver med en Sony TA-F730ES förstärkare.
Låter riktigt trevligt! Provade att efter att läst hela denna tråden från början byta till lika långa längder av Clas Ohlsons 1,5 kvadrats högtalarkabel som i sammanhanget kostar ett par tior. Inte fxxxxn var det någon hörbar skillnad inte... Tur man varken gick vidare på nästa eller nästnästa steg som killen på Hifi-Klubben pratade om för dom kostade 275 kr respektive 448 kr per meter... Inser att jag kanske är lite udda eftersom de flesta som lagt pengar på dyra kablar hellre försvarar kablars extrema inverkan på ljudkvalitén istället för att råda andra att lägga pengar på viktigare saker... God kväll! TMC Postad 20 November 2010 - 03:34
TMC
Man skall inte betala mer än några % av anläggningens värde på kablar, då en billig anläggning inte gör en dyr och bättre kabel rättvisa. Det vore också dumt att sätta in samma motor i en gammal Volvo 240 som i en ny formel 1 bil Maveric Redigerat av Unregistered1939, 20 November 2010 - 03:35. Postad 20 November 2010 - 07:55 Tråkigt med en sådan säljare som den på Hifiklubben men samtidigt så bör man tänka på att det handlar om just säljare (tjäna pengar). Ofta är det på tillbehör som kablar som marginalerna finns. Se bara när man t.ex. skall köpa en blurayspelare. Intill ligger en hdmikabel som de menar att du "behöver" som kostar nästan lika mycket! Jag förespråkar gärna att man istället för högtalarkabel tänker elektrisk ledare och då för en okomplicerad signal som skall färdas i den nästan löjligt korta sträckan av ett par meter. Avdramatiserar imo direkt mystiken kring en kabel oavsett hur dyr, snygg och vilket påstått supermaterial den är gjord av och ifrågasätter också t.ex. säljarens påstående om att kablarnas prestanda blir bättre med priset. Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 November 2010 - 07:57. Postad 20 November 2010 - 11:04
För att inte tala om vilka löjliga kablar som brukar användas till internkablaget i de flesta högtalare. Visst, korta längder men visar ändå hur högtalartillverkarna tänker. Hade en kabel för 500kr/m gjort underverk hade de säkert inte tvekat att använda just den.
Postad 20 November 2010 - 13:31
Säger inte att du har fel men... Användandet av olika kablar internt kan vara en kostnadsfråga. Iaf när det kommer till högtalare i budgetklassen. Dyr internkabel ( oavsett om det finns ljudmässig skillnad eller ej ) skulle öka priset ut till kund och eventuellt hamna i fel prisklass än vad tillverkaren tänkt. Nu är det korta längder som du påpekar men många bäckar små. Profit kontra produktionskostnad. Sedan har ju konstruktören en budget verka inom. Dom kanske avsäger sig möjligheten till dyrare kabel i fördel för nått annat i konstruktionsfasen. Vad vet jag. Finns givetvis brister i min argumentation så jag reserverar mig för att jag har helt fel i frågan. Även vissa "High end" tillverkare har ju bevisligen använt budgetkablar i sina konstruktioner där närmast obegränsade resurser funnits. Mvh // Mattias Postad 22 November 2010 - 10:59
Edit: fått svar på mina frågor på annat håll.
Redigerat av rytterstedt, 24 November 2010 - 19:03. Postad 14 December 2010 - 17:05
Hej!
Jag har tänkt inhandla dessa monitorer tillsammans med ett AK1-ljudkort. Min fråga är helt enkelt om det ska gå att koppla en balanserad TRS-sladd mellan dessa? I så fall vill jag gärna ha förslag på kablar ni kan rekommendera. Om inte vill jag gärna ha förslag på bra alternativ. De behöver inte vara längre än 1-1,5 m. Tack på förhand! Mvh Måns Postad 28 December 2010 - 09:34
Någon som har testat dessa
http://www.eluxson.s...6-spc-510f.html (0.9mm tjock platt kabel) och kan uttala sig om hur de är att ha att göra med. Lätta att böja, osv. Spelar dom okej? Postad 06 April 2011 - 20:58
Det som är viktigt att tänka på när man skriver är att ha rätt uppgifter: Alla kablar är inte av ren koppar eller koppar med silver. Varför man kan köpa riktigt billig kabel är för att de ofta är av lättvikts kabel sådan som man även undviker in i det längsta när man köper strömkabel till billjud. Lättvikts kabel är gjord av aluminium/koppar, varför ska man undvika aluminium i kablar? Jo aluminium leder ström dåligt därför är det bättre att använda en kabel av så ren koppar som möjligt hellst över 5n (fem nior i renhets grad) vilket menas med 99,999% ren koppar, även silver är helt ok men då blir priset lite väl mycket för en del. Sen att vissa kablar påstås är bättre för att den är lindad på ett speciellt sätt har jag inte så mycket tillövers för bara man har bra ledare så går ju signalen fram eller hur. Mvh Postad 22 November 2011 - 23:45
Jag ska införskaffa nya högtalarkablar till mina Canton Chrono SL högtalare. Ska koppla dom till min Yamaha RX-V2067. Då jag inte vill lägga en förmögenhet på kablar, men vill ändå inte att jag ska få störning, tappa ljud m.m. så funderar jag på supras kablar som är erkända. Dom jag har i åtanke är supra classic 1,6.
Räcker det med 1,6 kablar till mitt system. Är det bättre att köpa noname 2.5 kablar? Har även kollat på monster: http://www.komplett....36-284FB69F5D76 Vad tror ni. Supra 1,6 classic, Monster THX eller noname 2.5? Redigerat av Maria83, 23 November 2011 - 11:55. Postad 23 November 2011 - 08:45 Sålänge du inte ska köra väldigt långa kablar räcker det bra med 1.6 mm2. Men ja, det går precis lika bra med noname-kabel, oavsett längd. Den enda praktiska skillnaden mellan Supra, Monster och noname är utseende och pris IMO. Om du inte vill lägga en förmögenhet föreslår jag noname helt klart. Vill man verka lite mer avancerad köper man EKK. Postad 23 November 2011 - 11:58
Ok så det är ingen skillnad alls på kvaliten på noname, supra och monster? Jag vet inte vad som är långt, men till de 4 bakre högtalarna kommer jag att behöva ca 15 meter per högtalare. Räcker 1,6 då eller bör jag använda grövre? Vad är EKK kabel för något? Länk? Eller det kanske var ett skämt? Jag är inte så bra på högtalarkablar. Redigerat av Maria83, 23 November 2011 - 12:04. Postad 23 November 2011 - 18:17 Ingen hörbar skillnad, nej. Bakhögtalarna gör det ju mindre på eftersom de troligen inte kommer spela så mycket effekt ändå (bakkanalerna ger ju inte så mycket ljud relativt sett). Du klarar dig nog med 1,6 mm2. Nej, det var inget skämt faktiskt. EKK är enkardelig elkabel som även många "kabeltroende" anser ger minst lika bra ljud som dyrare högtalarkablar, men till en bråkdel av priset. Däremot är de väldigt stela och därför jobbigare att koppla med. Plus att det ofta är fler än två ledare i dem, vilket är onödigt. Postad 24 November 2011 - 00:54
Jaha då förstår jag vad EEK är. Tror dock att dom blir lite tjocka i kabelrännorna. Lutar åt att köpa Monster 1,6 kablar när jag åker till USA eller så blir det 2.5 noname kablar i Sverige för ungefär samma pris.
Redigerat av Maria83, 24 November 2011 - 00:55. Postad 24 November 2011 - 01:04
Hej igen :-)
Förlåt att jag tjatar. Men om ni fick välja mellan följande kablar och dom kostade lika mycket. Vilka skulle ni välja? Monster för att dom har högre klass eller Noname för att dom är grövre? Monster THX standard kabel 1.5 mm http://www.netonnet....0m/152633.3172/ eller Noname standard kabel 2.5 mm http://www.kjell.com...tem=39199&path= Postad 24 November 2011 - 06:45
Man gör ett klokt val om man väljer kabeln med större tvärsnittsarea. Postad 24 November 2011 - 08:57 Den grövre. Postad 24 November 2011 - 16:29
Är det noggrant när man ska koppla högtalarkabeln, om någon "tråd" inuti kabeln går av? För klippte nyss lite för att sätta på banankontakterna, och några 3,4 st "trådar" följde med..
Postad 24 November 2011 - 16:58 Nej. Det är ingen fara. Det är ofta rätt svårt att klara sig utan att tappa en kardel eller två. Postad 24 November 2011 - 17:04
Tackar för snabbt svar! Bara att trumma på då alltså.. Redigerat av MrHejgen, 24 November 2011 - 17:13. Postad 25 November 2011 - 00:01
Jasså det är så pass alltså. Så det finns inga fördelar med den något tunnare Monster kabeln eller? Postad 25 November 2011 - 00:06
Det skulle väl vara just att den är tunnare då och går lättare in i trånga kabelkanaler osv, men ljudmässigt ingen fördel nej.
Postad 25 November 2011 - 09:32 Högtalarkablar är varken magi eller raketforskning på något vis, det är en kopparledare som ska leda ström. Ju tjockare och kortare kabel, desto lägre resistans, och högre ström. Det klarar även en billig kabel på tillfredsställande sätt. Postad 26 November 2011 - 12:38
Ok blir den tjockare Noname kabeln då Redigerat av Maria83, 26 November 2011 - 12:38. Postad 27 November 2011 - 13:11
Hej! Någon som har erfarenhet av dessa kablar?
http://www.fyndborse...ar-quad-2x25mm2 http://www.fyndborse...x25mm-exclusive Finns det någon vinst ljudmässigt med att köpa färdigterminerad kabel? Har nu en bi-wirekabel från Van den Hul utan kontakter. Postad 27 November 2011 - 22:00 Nej, knappast. Du får kontaktera rätt illa om det ska höras skillnad. (Den senare av de två såg rätt amatörmässigt gjord ut f.ö., inte direkt snygg.) Postad 23 January 2012 - 22:15
Hej!
Köpte en rulle kabel som det nämns om ovan från kjell och när man klipper av den så är den silverfärgad i kärnan så jag antar att det är en så kallad clad kabel och då är det förmodligen aluminium i den. såg att resistiviteten i koppar ligger på 1,68 x10^8Ohm /m och aluminium på 2,65 x10^8 Ohm/m men det säger ju inte mig nåt. Så då ska man alltså köra på ren koppar då? märks/hörs det någon skillnad på denna och en 2,5mm2 i ren koppar? vilka nackdelar? Postad 23 January 2012 - 23:05
10^-8 borde det väl vara? Vore rätt jobbigt annars.
Nåväl. Effekten är att signalen dämpas något mer, m.a.o. du får något lägre volym över långa kablar. För normallånga kablar är det ingen skillnad alls i praktiken. Postad 01 March 2012 - 22:30
Personligen måste jag säga att två sångerskor som sjunger live och har precis lika bra röst och som sjunger exakt samma sång ändå skiljer sig åt upplevelsemässigt om en är snygg som fan och en ser ut som ett gruvlok...den snygga skulle tilltala mig mer eftersom hon påverkar ett sinne till hos mig i positiv bemärkelse. En fet högtalarkabel med snygga kontakter tilltalar mig mer visuellt än en lampsladd...
Redigerat av Spinegrinder, 01 March 2012 - 22:31. Postad 24 March 2012 - 19:00
+1 Vad behövs för att göra en "snygg" kabel? Har Supra Ply nu som bara är skalad och delad och vill göra den lite mer snygg och mindre "gruvlok". Tips på snygga banankontakter, strumpor, krympslang? Billigt ofc! Postad 06 June 2012 - 16:54
Ska inhandla mina första högtalare.
Vet inte om jag har förståt helt galet med det här är det jag behöver: 2 x 7m kabel för högtalare: http://www.hifi-punk...nfo.asp?ID=3247 Supra Classic 2.5 sen behövs det 8st kontakter för högtalarna: http://www.hifi-punk...&show_spec=true Som sagt, helt ny på detta säkert misstolkat allt eller glömt något. Postad 07 June 2012 - 04:52
Du behöver inga kontakter till högtalarkablarna, det räcker med att du skalar av någon cm i ändarna med en avbitare. Lossar man högtalarna ofta så kan det dock vara vits med "bananer". RCA-kablar (med den typ av kontakt som du länkade till) används ofta mellan signalkällan (t.ex. en cd-spelare eller annan uppspelare) och förstärkaren.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |