Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia IP-TV in i HTPC?

592 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
88 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34702 inlägg) 19 timmar sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 27 februari 2010 - 11:41

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Några saker till...

För att konfigurerade multicast till unicast mappningar skall överleva en omstart av routern behöver man förmodligen också köra "saveall" när man är klar.

Sen verkar det inte acceptera alla MAC-adresser på unicast. En av mina laptops som har en MAC adress som börjar på 01: går inte att använda får då får man ett felmeddelande. De som jag testat som börjar på 00: har den accepterat utan problem.

Postad 27 februari 2010 - 12:12

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag letade vidare och hittade en CLI manualen för routern och men hjälp av några kommandon kan jag få två kanaler att fungera trådlöst mot HTPC:n. Lägger jag till fler försvinner någon av de tidigare.

Då jag ser den här beskrivningen av mappning från multicast till unicast så bli jag lite nyfiken på hur IGMP hanteras. Hur kan HTPC bestämma vilka multicastgrupper som den skall gå med i? Om det är routern som gör ommappningen mellan multicast till unicast så är det ju routern själv som med IGMP måste gå i och ur multicastgrupperna. Eller?

Du får gärna förklara hur hanteringen av IGMP funkar och hur HTPC isåfall själv kan kontrollera vilken multicastström (som den tar emot via unicast)? Eller är det fortfarande vanlig IGMP hantering mellan HTPC och routern?

/Peter Cigéhn

Postad 27 februari 2010 - 12:29

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Då jag ser den här beskrivningen av mappning från multicast till unicast så bli jag lite nyfiken på hur IGMP hanteras. Hur kan HTPC bestämma vilka multicastgrupper som den skall gå med i? Om det är routern som gör ommappningen mellan multicast till unicast så är det ju routern själv som med IGMP måste gå i och ur multicastgrupperna. Eller?

Du får gärna förklara hur hanteringen av IGMP funkar och hur HTPC isåfall själv kan kontrollera vilken multicastström (som den tar emot via unicast)? Eller är det fortfarande vanlig IGMP hantering mellan HTPC och routern?

/Peter Cigéhn

Om jag skulle säga att jag förstår hälften av vad du skriver så skulle jag ljuga, jag vet bara att det fungerar. Jag har mappat in Disney Channel och TV4 till min HTPC och det fungerar via trådlöst och dessutom utan att resten av det trådlösa nätet slås ut.

XBMC (eller VLC om man hellre vill det) anropar udp://239.16.16.21:5555 för TV4 och udp://239.16.16.65:5555 för disney channel. Med kabel fungerar detta med multicast utan någon mappning men över trådlösa nätet funkar det inte såvida man inte säger åt routern att göra om multicast:en till unicast för dessa två MAC-adresser.

Hur detta fungerar på protokoll nivå är bortom mina kunskaper men fungerar gör det iaf. Jag har också testat att samtidigt koppla in en maskin med TP-kabel och titta på en annan kanal med det gick inget vidare, det blev skräp på båda maskinerna. Däremot fungerade det att titta på samma kanal som den som snurrade på HTPC:n.

Om man kan lägga en multi till unicast mappning på samma kanal till två olika trådlösa macadresser har jag inte testat men det kanske också fungerar?

Postad 02 mars 2010 - 19:24

anlu
  • anlu
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej.

Sitter med följande utrustning, levererat från telia:

Fiber till WAN(?): Direktronik
WAN till TV / TELE / TV: Inteno XG6745 (Bredbandsswitch)

Bredbandsswitchen tv-uttag går sedan till ytterliga en switch (Zyxel) och sen ut till 2st Motorola 1910-9

Har för avsikt att koppla in min PC mot TV (Nätet) för att få tag i tv-strömmarna. När jag läst lite här på forumet så verkar det som att det endast behövs VLC (och rätt m3u fil) för att göra detta, stämmer det?... ...fattar inte heller om/hur/vilken IP adress jag skall ha in min PC för att det skall fungera? ....eller är det så att alla kör med "iptv2htpc" (http://medlem.spray....htpc/index.html) (som jag inte heller får att fungera)???
Har även provat DVBLogics IPTV program men utan resultat.

Känns som jag fått allt riktigt om bakfoten, eller så är det helt enkelt så att då man är över 30 så hänger man inte med längre :rolleyes:

Postad 02 mars 2010 - 19:57

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Har för avsikt att koppla in min PC mot TV (Nätet) för att få tag i tv-strömmarna. När jag läst lite här på forumet så verkar det som att det endast behövs VLC (och rätt m3u fil) för att göra detta, stämmer det?

De allra flesta kanalerna i Telias nät är krypterade och då kan du över huvudet taget inte titta på dem ifrån din dator. Det verkar finnas några enstaka kanaler som till och från sänds i klartext men generellt sett kommer det inte att fungera.

Postad 02 mars 2010 - 20:13

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Vilket kan tyckas va helt sjukt när i stort sett alla deras konkurrenter kan erbjuda alternativ till att ha en box....

Här har du konkurrenterna:
http://www.rtvv.se/s...v/Bredbands-TV/

De använder följande boxar:

Telia
Motorola VIP1710/VIP1910/VIP1903/VIP1963

Canal Digital
http://www.canaldigi...italboxar-IPTV/
Motorola VIP1910

Bredbandsbolaget/ViaSat
Motorola VIP1510

FastTV
http://fasttv.se/pri...tv/tekniskinfo/
Motorola VIP1910

Så vilka företag är de du pratar om och vad är det för boxar du som slutkund fritt kan köpa, koppla in och använda?

Redigerat av Unregistered1402, 02 mars 2010 - 20:18.

Postad 02 mars 2010 - 20:22

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Hej.

Sitter med följande utrustning, levererat från telia:

Fiber till WAN(?): Direktronik
WAN till TV / TELE / TV: Inteno XG6745 (Bredbandsswitch)

Bredbandsswitchen tv-uttag går sedan till ytterliga en switch (Zyxel) och sen ut till 2st Motorola 1910-9

Har för avsikt att koppla in min PC mot TV (Nätet) för att få tag i tv-strömmarna. När jag läst lite här på forumet så verkar det som att det endast behövs VLC (och rätt m3u fil) för att göra detta, stämmer det?... ...fattar inte heller om/hur/vilken IP adress jag skall ha in min PC för att det skall fungera? ....eller är det så att alla kör med "iptv2htpc" (http://medlem.spray....htpc/index.html) (som jag inte heller får att fungera)???
Har även provat DVBLogics IPTV program men utan resultat.

Känns som jag fått allt riktigt om bakfoten, eller så är det helt enkelt så att då man är över 30 så hänger man inte med längre :rolleyes:

Eftersom du en Inteno XG6745 som gör en VLAN separering för respektive tjänst, dvs du kopplar in digital-TV boxarna på en port, och bredbandet/datorn på en annan port så krävs det program som iptv2htpc för att din dator skall få en IP-adress då du kopplar upp dig på VLAN:et för digital-TV där det normalt enbart är burkar som identifierar sig som en digital-TV-box, bl a baserat på MAC-adress samt en speciell Vendor Class Identifier. Det är precis detta som iptv2htpc gör, dvs den "låtsas" vara en box genom att "spoofa" både MAC-adress och Vendor Class Identifier då den via HDCP begär IP-adress. När du väl fått IP-adress så via DHCP på det sättet så är det "bara" att köra med VLC (dock som redan påpekats så funkar det bara med de kanaler som kör okrypterat, typ SVT:s kanaler och TV4).

/Peter Cigéhn

PS. Jag betvivlar att det här har med ålder att göra. Själv är jag betydligt äldre än 30, och tycker mig nog kunna hänga med rätt bra ändå... :lol: DS.

Postad 03 mars 2010 - 08:37

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Nog är det allt några fler kanaler än SVT+TV4 som fungerar?

Jag tror de flesta, om inte alla, i bifogad m3u fungerar hos mig. (döp om filen till .m3u)

Bifogad fil(er)

Postad 03 mars 2010 - 09:13

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Nog är det allt några fler kanaler än SVT+TV4 som fungerar?

Jag tror de flesta, om inte alla, i bifogad m3u fungerar hos mig. (döp om filen till .m3u)

Jo visst "råkar" det finnas fler kanaler som för närvarande är okrypterade. Men jag betvivlar att det är med avsikt som till exempel pay-per-view kanalerna är okrypterade (verkar ju rätt befängt att det just är kanalerna som man måste betala drygt 100 kronor per match för att se som är okrypterade). Att t ex SVT:s kanaler är okrypterade är ju rätt naturligt i och med att det är "must carry"-kanaler och finns tillgängliga fritt via marknätet.

Jag tror nog att man skall se övriga okrypterade kanaler som ett "olycksfall i arbetet". Det känns ju otroligt märkligt att det finns ett antal av kanalerna som bara ingår i speciella kanalpaket som man måste betala för, som t ex Viasat Golf, som är okrypterade.

Nja, jag har hela tiden förväntat mig att Telia skall ta och slå på krypteringen även på dessa kanaler. Det finns säkert några tekniska orsaker att man inte krypterar dom, men det är nog bara en tidsfråga. I och för sig så har dessa kanaler som du listat varit okrypterade väldigt länge så det kanske fortfarande dröjer ett bra tag till innan dom krypteras. Men jag undrar t ex vad Viasat som innehållsleverantör tycker om att flertal av deras betalkanaler distribueras okrypterade i Telias nät?

/Peter Cigéhn

Postad 03 mars 2010 - 19:20

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag tror jag kan svara på min egen fundering angående att kanalerna för Säsongskortet och Viasat Golf. Enligt följande sida http://www.telia.se/nybox så kan man läsa om att för att kunna se Säsongskortet och Viasat Golf så måste man byta ut sin gamla 1510 box till en ny, dvs här går man över från MPEG2 till MPEG4 och lägger om kanalerna och då måste man ha en nyare box än den gamla 1510 som enbart stödjer MPEG2.

En gissning är att omläggningen från MPEG2 till MPEG4 också innebär att dessa kanaler, som t ex Viasat Golf också krypteras. Telia har väl valt att inte införa kryptering på gamla Viasat Golf distribuerad som MPEG2 i och med att man ändå planerar att släcka ned den strömmen.

Nu har jag inte själv Telia längre, så jag kan inte kontrollera om denna teori stämmer eller inte.

Det jag vill komma fram till är att man vara långt ifrån säker att dom kanaler som "råkar" vara okrypterade kommer att vara så under framöver, speciellt inte med tanke på att Telia planerar att gå över till MPEG4 för fler kanaler också.

/Peter Cigéhn

Postad 04 mars 2010 - 10:26

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

De använder följande boxar:

Telia
Motorola VIP1710/VIP1910/VIP1903/VIP1963

Canal Digital
http://www.canaldigi...italboxar-IPTV/
Motorola VIP1910

Bredbandsbolaget/ViaSat
Motorola VIP1510

FastTV
http://fasttv.se/pri...tv/tekniskinfo/
Motorola VIP1910

Så vilka företag är de du pratar om och vad är det för boxar du som slutkund fritt kan köpa, koppla in och använda?

Hmm så Telia konkurrerar inte med övriga bolag som erbjuder tv via antenn eller var man nu får signalen i från?
Så klart snackar jag inte enbart om IP-tv. Dock så är det ju så att till exempel boxen så slipper du boxen genom att använda tv:n eller datorn som "box" och vad jag har förstått så funkar detta även på andra distributörer av TV.

Måste ju finnas något sätt Telia och de övriga kan erbjuda TV utan en ful ###### box. Antingen genom TV:n eller genom datorn. Bara det jag menar.

Redigerat av Unregistered008ba6c0, 04 mars 2010 - 10:33.

Postad 04 mars 2010 - 19:39

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

...

Det jag vill komma fram till är att man vara långt ifrån säker att dom kanaler som "råkar" vara okrypterade kommer att vara så under framöver, speciellt inte med tanke på att Telia planerar att gå över till MPEG4 för fler kanaler också.

Nu har lite dålig koll på hur multicast fungerar men varför kryptera över huvudtaget? Borde man inte på nätverksnivå kunna reglera vilka multicast strömmar man skickar ut till respektive abonnent beroende på vad man abonnerar på?

Själv har jag bara basutbudet och har inte ens fått min riktiga box ännu men såg att IPTV aktiverades i gateway:en så jag började googla lite och upptäckte att man kunde använda VLC och XBMC. Till min förvåning fungerade fler kanaler än basutbudet vilket förvånade mig för jag trodde inte att man skickade ut andra kanaler än de som ingår.

Jag har viss erfarenhet av brandväggar och TCP/IP dock noll koll på multicast men det känns ändå som att det borde gå att filtrera vem som får vad på central nivå istället för att kryptera. En sådan lösning skulle göra det möjligt att använda sin HTPC till detta med gott samvete.

Detta kanske redan har avhandlats i tråden och isåfall tar jag på mig dumstruten för att jag inte läst igenom alla inlägg.

Postad 04 mars 2010 - 20:00

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Nu har lite dålig koll på hur multicast fungerar men varför kryptera över huvudtaget? Borde man inte på nätverksnivå kunna reglera vilka multicast strömmar man skickar ut till respektive abonnent beroende på vad man abonnerar på?

Krypteringen är lika mycket ett kopieringsskydd som ett åtkomstskydd. De vill hindra dig från att spara material på din dator, bränna det på en DVD eller sprida det på nätet.

Redigerat av Unregistered1402, 04 mars 2010 - 20:01.

Postad 04 mars 2010 - 20:21

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Hmm så Telia konkurrerar inte med övriga bolag som erbjuder tv via antenn eller var man nu får signalen i från?

Självklart konkurrerar alla tv-tjänster med varandra. Vad jag menade var att du inte kan jämföra två helt olika teknologier på det sätt du gör. De flesta har hyffsat god förståelse för hur analog TV-sändning fungerade. Det stämmer ganska väl överrens med hur DVB-fungerar sett från utsidan. Du kan alltså dra slutsatser utan att ha helt vansinnigt fel. För IPTV är det däremot helt annorlunda och tror man att bara handlar om att "skicka signalen" på ett annat sätt blir det helt galet. Det fungerar helt enkelt inte så.

Så klart snackar jag inte enbart om IP-tv. Dock så är det ju så att till exempel boxen så slipper du boxen genom att använda tv:n eller datorn som "box" och vad jag har förstått så funkar detta även på andra distributörer av TV.

Det beror på att det finns en standard för att överföra digital-tv via satellit-, mark- eller kabelsändningar. Den heter DVB och gör det möjligt för tillverkarna att sälja tv-apparater och boxar direkt till privatkonsumenter som fungerar hos alla distributörer. Det finns till och med en standard för att ha utbytbara krypteringssystem som gör det möjligt att anpassa boxen till olika distributörers olika val av CA-leverantörer. För IPTV finns det ingen motsvarighet utan varje distributör bygger sin egen helt unika lösning.

Måste ju finnas något sätt Telia och de övriga kan erbjuda TV utan en ful ###### box. Antingen genom TV:n eller genom datorn. Bara det jag menar.

Dagens tv-apparater har en analog signalmottagare för antingen satellit, marksändning eller kabel. Sedan har den en inbyggd demodulator som konverterar signalen till en digital dataström. I en IPTV-box skickas motsvarande dataström direkt till boxen via ditt lokala datanät antingen via ADSL/VDSL eller via ett fiberanslutet fastighetsnät.

Det är två helt olika teknologier för datatransmission och dagens tv-apparater är inte byggda för att hantera något annat än DVB. DVB har ingenting med IPTV att göra så du kommer alltid behöva en box. Det är möjligt att det i framtiden kommer en enhetlig standard för IPTV och att det då kommer tv-apparater som går att använda med vilken operatör som helst men så är det inte idag.

Redigerat av Unregistered1402, 04 mars 2010 - 20:36.

Postad 04 mars 2010 - 21:04

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Själv har jag bara basutbudet och har inte ens fått min riktiga box ännu men såg att IPTV aktiverades i gateway:en så jag började googla lite och upptäckte att man kunde använda VLC och XBMC. Till min förvåning fungerade fler kanaler än basutbudet vilket förvånade mig för jag trodde inte att man skickade ut andra kanaler än de som ingår.

Jag har viss erfarenhet av brandväggar och TCP/IP dock noll koll på multicast men det känns ändå som att det borde gå att filtrera vem som får vad på central nivå istället för att kryptera. En sådan lösning skulle göra det möjligt att använda sin HTPC till detta med gott samvete.

Detta kanske redan har avhandlats i tråden och isåfall tar jag på mig dumstruten för att jag inte läst igenom alla inlägg.

Visst kan man tycka (det är lätt att tycka då man precis som du skriver inte är insatt) att det borde finnas en sådan typ av accesskontroll. Men nu gör det inte, och du kanske ska ta och läsa in dig på några RFC:er, speciellt då hur IGMP fungerar. Det finns inga mekanismer i IGMP eller multicast hanteringen som ens håller koll på vem eller hur många som lyssnar på en specifik multicastaddress. T ex så är IGMP uppbyggt så att då man går ur en multicastgrupp så måste routern ställa en fråga om det fortfarande finns någon som lyssnar på den gruppen (routern har alltså inte koll på hur många eller vilka som lyssnar).

Så det krävs andra mekanismer, som kryptering (antingen via fysiska programkort, eller programvarubaserad kryptering och certifikat hantering såsom Telia gör) för att verkligen kontrollera vem som har tillgång till vilka kanaler.

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 04 mars 2010 - 21:04.

Postad 12 april 2010 - 20:23

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Eftersom du en ....
............
När du väl fått IP-adress så via DHCP på det sättet så är det "bara" att köra med VLC (dock som redan påpekats så funkar det bara med de kanaler som kör okrypterat, typ SVT:s kanaler och TV4).

/Peter Cigéhn

PS. Jag betvivlar att det här har med ålder att göra. Själv är jag betydligt äldre än 30, och tycker mig nog kunna hänga med rätt bra ändå... :P DS.

Jag är rätt gammal jag med och inte så bevandrad i dessa tekniker men efter att ha läst era inlägg så testade jag i alla fall med installera VLC och sen flyttade jag kabeln från boxen, jag kör ADSL, till datorn la in spellistorna, jag hittade två här ovan, först hände inget men så dök bilden plötsligt upp.
Fantastiskt, så enkelt det var.
Sen hittade jag en pausknapp och har också testat med inspelning (avancerade kontroller)
Bilden är lite sämre än boxens framförallt blir videon taggig i konturer vid snabba rörelser men jag testade video/avfläta = yadif så blev det bättre.

Finns det annat än Telias sändningar att titta på på nätet?

Postad 12 april 2010 - 20:42

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

......................

Stämmer verkligen detta?
"Trots att IP-TV distribueras via bredbandsuttaget går sändningarna inte över Internet. Bredbandsbolaget och TeliaSonera utnyttjar egen infrastruktur, medan
Canal Digital och FastTV till största delen använder stadsnät"

Redigerat av ansgar, 12 april 2010 - 20:44.

Postad 12 april 2010 - 21:00

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Stämmer verkligen detta?

Varför skulle det inte stämma?
Vad är du tycker är konstigt?

IPTV skickas normalt via något som kallas "IP Multicast". Det bytyder att data kontinuerligt sänds ut på en kanal av en dator och sedan kan tas emot av alla datorer på samma subnät. Lösningen skalar väldigt bra och belastningen på nätet och sändardatorn ökar inte nämvärt med antalet mottagare. Det finns routers och switchar som skickar vidare multicast-trafik till andra nät.

På "internet" finns ingen multicast-trafik. Istället är all trafik "IP Unicast". Det vill säga att data alltid skickas från en dator till en annan. Då krävs en uppkoppling per mottagare vilket belastar både sändare och nät. Denna teknik skalar därmed betydligt sämre.

Operatörerna har alltså ett dedikerad basnät där alla kanaler skickas mellan olika ändstationer som sedan skickar vidare till kunderna via multicast. IPTV över internet brukar kallas "over-the-top" OTT. Visserligen finns det en del OTT-tjänster som SVT Play, TV4 Play, osv men på det stora hela är det något annat än de IPTV-tjänster som finns.

Redigerat av Unregistered1402, 12 april 2010 - 21:00.

Postad 13 april 2010 - 10:32

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Varför skulle det inte stämma?
Vad är du tycker är konstigt?
............

Därför att på de sista biten in till min bostad ända fram till mina datorer och boxen så är de på samma trådar. När jag höll på med kommunikation på 80-talet så la vi in olika saker på samma förbindelser. På nittiotalet skapade vi tunnlar via internet. Så jag ser ingen anledning till att ha fysiskt åtskilda nät. Jag trodde de hade löst det "logiskt" inte fysiskt. Men det kanske är en tolkningsfråga. För mig har internet varit en fysiskt nätverk men det kanske inte räcker med det.

Redigerat av ansgar, 13 april 2010 - 10:58.

Postad 13 april 2010 - 18:32

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0
Fick igång VLC igår och har några frågor.
Hur får jag in undertexter på de kanaler som det inte ligger i bilden. Är även intresserad av textning av svenska program då jag har lite problem med hörbarheten.
Stillbilder är ok men rörliga bilden är ibland kassa med taggiga konturer. Hur fixar man det?
Några andra tips om vettiga inställningar.

Redigerat av ansgar, 13 april 2010 - 18:33.

Postad 13 april 2010 - 19:03

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Fick igång VLC igår och har några frågor.
Hur får jag in undertexter på de kanaler som det inte ligger i bilden. Är även intresserad av textning av svenska program då jag har lite problem med hörbarheten.
Stillbilder är ok men rörliga bilden är ibland kassa med taggiga konturer. Hur fixar man det?
Några andra tips om vettiga inställningar.

Nu har jag inte haft Telias digital-TV själv på väldigt länge. Men har du tur så ligger texten med MPEG-strömmen och då är det bara att välja under Video > Subtitles track (men min minnesbild är det var rätt få kanaler som distribuerades med textning på det sättet). Mest troligt så handlar det om kanaler där undertexterna distribueras på separata och speciella multicastströmmar som VLC inte har stöd för. Då det gäller textning på SVT t ex så distribueras ju dessa via Text-TV där Telia har en hel del specialhantering för att distribuera dessa sidor med textning.

Taggigheten kommer att av att sändningar är i 576i, dvs interlaced. VLC har som standard inte deinterlace påslaget så det får du gå in och slå på under Video > Deinterlace. Det finns lite olika algoritmer för Deinterlace så du får väl prova dig fram till den som du tycker ger bäst bild.

/Peter Cigéhn

Postad 29 juni 2010 - 17:28

zeppan
  • zeppan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nån som vet mer om Option 60 och 1510, vad strängen ska vara?

tcpdump ger "M-^BS^B^B^K", medans ISC dhcp server säger "\202S\002\002\013"

Båda strängarna slår mitt modem ifrån på, medans en 1910 samt 1003 ger mera 'rena' strängar och accepteras. Försöker lägga upp att inte ha någon port bunden till IPTV, förräns modemet får en match på Option 60.

Har i alla fall kommit så långt att jag har hittat var jag sätter Option 60(Class-id)... Är osäker om det borde räcka eller om det är mer som skall till... Janne använder ju även S/N till något, har inte ännu listat ut var jag skall placera det. Skulle gissa på Client-id men vet ej ännu...

Fast jag verkar få ut en korrupt Option 60 från STB via tcpdump, den påvissar en längd på 5, men när jag använder strängen i Ciscon blir texten rätt men längden 11.
Vendor-Class Option 60, length 5: "x-^xx^xx^x^x^x"
Vendor-Class Option 60, length 11: "x-^xx^xx^x^x^x"
(Är lite bokstäver istället för kryss...)

Sen är det lite mer som skiljer de två dumparna åt...

Men ett steg i taget.

Postad 01 juli 2010 - 18:50

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej alla! Jag tänkte bara säga att jag pratade med teknikchefen för Telias IP-TV i veckan ifall någon är intresserad. Jag frågade såklart om när de tänker släppa programvara för att sköta avkrypteringen i dator och hon svarade rakt ut att "Det kommer aldrig att hända". Sen ändrade hon sig lite och sa att "Aldrig är ju väldigt lång tid, ...", men i princip kan man nog säga att Telia inte tänker hjälpa oss mediacenterfrälsta på traven inom det närmaste :)

/Victor

Hahaha det där var ett lustigt svar. Skulle tro att det var lika mycket 'aldrig' i det svaret som om produkchefen för XB360 skulle säga att XB360 aldrig kommer att bli chippad :unsure:
Eftersom Motorolas boxar bygger på öppen mjukvara är jag lite sugen på att bygga mjukvaran får någon bra emulator och sedan emulera hela boxen i min HTPC. Skulle nog säga att det är rätt omöjligt att skydda sig mot ett sådant hack såvida man inte börjar hårdkoda nycklar i hårdvaran i boxarna.

/Stefan

Postad 01 juli 2010 - 18:58

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Hahaha det där var ett lustigt svar. Skulle tro att det var lika mycket 'aldrig' i det svaret som om produkchefen för XB360 skulle säga att XB360 aldrig kommer att bli chippad :unsure:
Eftersom Motorolas boxar bygger på öppen mjukvara är jag lite sugen på att bygga mjukvaran får någon bra emulator och sedan emulera hela boxen i min HTPC. Skulle nog säga att det är rätt omöjligt att skydda sig mot ett sådant hack såvida man inte börjar hårdkoda nycklar i hårdvaran i boxarna.

/Stefan

Det är väl ändå inte den öppna programvaran i boxen som hanterar krypteringen? Men visst, du kan ju bygga din emulator och samtidigt se till att emulera den tvåvägs nyckel- och certifikathantering som används i Verimatrix VCAS som Telia använder sig av. Lycka till! Du får gärna hålla oss övriga informerade om dina framsteg... :)

/Peter Cigéhn

Postad 01 juli 2010 - 20:13

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Det är väl ändå inte den öppna programvaran i boxen som hanterar krypteringen? Men visst, du kan ju bygga din emulator och samtidigt se till att emulera den tvåvägs nyckel- och certifikathantering som används i Verimatrix VCAS som Telia använder sig av. Lycka till! Du får gärna hålla oss övriga informerade om dina framsteg... :)

/Peter Cigéhn

Som sagt... det finns betydligt säkrare system som har blivit knäckta. Men om jag lyckas så är sannolikheten att jag delar med mig, omvänt proportionerlig mot drygheten i dina kommentarer framöver :)
Vad jag har förstått sedan tidigare så laddar boxarna sin mjukvara över nätet. Tanken var att emulera boxens OS (linux) och sedan låta HTPCn ladda sin proprietära binär över nätet på samma sätt som en vanlig box gör.
Vet inte hur mycket teknisk bakgrund du har, men läs på verimatrix's hemsida:
"In the VCAS for IPTV software-based content security solution, Verimatrix eliminates the vulnerabilities related to smart card based architectures through the leverage of mature, proven two-way Internet security protocols"
Man skulle lika gärna kunna skriva: Eftersom vi krypterar allt med SSL så kan ingen läsa över axeln på dig när du surfar :unsure:

Om du vill distribuera nycklar till folk genom att skicka ut smarta kort så får du det uppenbara problemet att folk kan dela kort med varandra. Om någon tror att det går att lösa med mjukvarulösningar i stället så är dom ute och cyklar. Däremot funkar SSL väldigt bra till att låta en användare autentisera sig via en pin-kod och sedan lagra ett mjukt certifikat i boxen. Jag har aldrig varit ute efter att hacka systemet så att jag kan se kanaler som jag inte har tillgång till. Däremot vill jag hacka systemet så att jag kan mata in mina ärligt inköpta pinkoder i min HTPC och på samma sätt få tillgång till videoströmmen. Om deras lösning är en mjukvarulösning så ser jag inga som helst problem med en emulator lösning.

Läs dessutom lite längre ner på sidan: "Broad range of STB and PC client choices"
Dvs det är inget tekniskt i deras lösning som kräver en STB. Lite synd att telia inte hoppar på det tåget på en gång.

mvh,
Stefan

Postad 04 juli 2010 - 10:26

zeppan
  • zeppan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Läs dessutom lite längre ner på sidan: "Broad range of STB and PC client choices"
Dvs det är inget tekniskt i deras lösning som kräver en STB. Lite synd att telia inte hoppar på det tåget på en gång.

mvh,
Stefan

Varför Telia m.fl inte vill ha en vanlig PC som mottagare är givet:

1. Hur supportar du en platform där du inte har en susning om vilka programvaror är installerade för övrigt? En STB har en programvara gjord för det boxen ska göra.

2. Har man en plattform där man själv kan styra upp distributionen av kanalpaket mm håller man programbolagen lugna. Dessa är inte ett dugg intresserade av att sända tv gratis.

Att folk ändå vill mecka och se om det går att lösa trots krypteringar o dylika hinder, det är naturligt. Jobbar själv i supporten på ett företag som levererar IPTV, och visst vill man veta hur tekniken bakom fungerar.

Postad 10 juli 2010 - 15:33

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0
Zeppan satte fingret ganska rätt på tror jag.

Telias support kan inte hantera mer än dom redan gör, ringer det in folk som kör med HTPC och det strular trots att dom kört med nån guide på nätet osv.. Vad ska dom säga då? Vips så har företaget en kund som sitter och skriker på nåt forum nånstans om att Telias support är än det ena, än det andra, osv. Det funkar helt enkelt inte rent praktiskt för ett företag som Telia att tillhandahålla det hela.

Programbolagen ställer rätt höga krav för att bibehålla samarbetet med själva tjänsteleverantören. Skulle det krypa fram att Telia supportar och fixar så folk kan se TV i sin HTPC (där det är mycket mycket lätt att kopiera och distribuera vidare) så skulle nog avtalet ryka all världens väg med bolag som Viasat och Canal+ och det vore väl kanske inte speciellt lyckat.

Postad 10 juli 2010 - 20:21

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Varför Telia m.fl inte vill ha en vanlig PC som mottagare är givet:

1. Hur supportar du en platform där du inte har en susning om vilka programvaror är installerade för övrigt? En STB har en programvara gjord för det boxen ska göra.

2. Har man en plattform där man själv kan styra upp distributionen av kanalpaket mm håller man programbolagen lugna. Dessa är inte ett dugg intresserade av att sända tv gratis.

Att folk ändå vill mecka och se om det går att lösa trots krypteringar o dylika hinder, det är naturligt. Jobbar själv i supporten på ett företag som levererar IPTV, och visst vill man veta hur tekniken bakom fungerar.

1: Det skulle vara ett intressant koncept för dom som säljer bredband till folk. "Du kan bara använda vårt bredband med en TeliaPC-box." Eller så måste du ha en mobil för varje operatör du skall ringa till, för olika operatörer kan inte låta samtal gå fram mellan sig. Allt för att supporten skall slippa förklara sig inför kunder vars samtal till en annan operatör droppades av någon orsak.
TV-spelsmarknaden verkar ju fungera alldeles utmärkt trots att det finns hundratals olika grafikkort, OS versioner, extraprogram etc. på deras kunders datorer. Att det skulle vara svårare att sända TV över internet köper jag inte alls.

2: Att mediabolagen inte är intresserade av att skaffa nöjda kunder visste nog de flesta redan sedan tidigare. Nu handlar det ju inte om någon kopieringsverksamhet, utan jag vill slippa ha 15 olika fjärrkontroller för att styra alla olika aparater jag måste ha för att kunna konsumera den content som jag har ärligt betalat för. Skulle jag vilja syssla med kopiering så hade jag skaffat mig en HD Fury II för länge sedan.

/Stefan

Postad 11 juli 2010 - 09:19

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Zeppan satte fingret ganska rätt på tror jag.

Telias support kan inte hantera mer än dom redan gör, ringer det in folk som kör med HTPC och det strular trots att dom kört med nån guide på nätet osv.. Vad ska dom säga då? Vips så har företaget en kund som sitter och skriker på nåt forum nånstans om att Telias support är än det ena, än det andra, osv. Det funkar helt enkelt inte rent praktiskt för ett företag som Telia att tillhandahålla det hela.

Programbolagen ställer rätt höga krav för att bibehålla samarbetet med själva tjänsteleverantören. Skulle det krypa fram att Telia supportar och fixar så folk kan se TV i sin HTPC (där det är mycket mycket lätt att kopiera och distribuera vidare) så skulle nog avtalet ryka all världens väg med bolag som Viasat och Canal+ och det vore väl kanske inte speciellt lyckat.

Nu är det ju så att deras STB inte är speciellt lyckade och det är ju inte den mest stabila plattformen på Telias IPTV-nät. SÅ jag håller med de som menar att det inte kan vara så mycket svårare att supporta leverans av en multicast-ström in i en HTPC.

Och vad kanalbolagen anbelangar så kan det säkert stämma.
Men jag menar att de utsugarna kan de dra åt ett varmt ställe. När det fanns piratkort i en större utsträckning så försvarade de sina höga priser med att de var tvungna att kompensera sig för piratkorten. Nu när det så gott som är utdött så är priserna högre än någonsin.
Skulle t.ex. aldrig falla mig in att betala för att se reklamfinansierade kanaler som dessutom i många fall sänder/har sänt från utlandet för att kringå svensk lagstiftning.

Postad 11 juli 2010 - 09:54

zeppan
  • zeppan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

1: Det skulle vara ett intressant koncept för dom som säljer bredband till folk. "Du kan bara använda vårt bredband med en TeliaPC-box." Eller så måste du ha en mobil för varje operatör du skall ringa till, för olika operatörer kan inte låta samtal gå fram mellan sig. Allt för att supporten skall slippa förklara sig inför kunder vars samtal till en annan operatör droppades av någon orsak.
TV-spelsmarknaden verkar ju fungera alldeles utmärkt trots att det finns hundratals olika grafikkort, OS versioner, extraprogram etc. på deras kunders datorer. Att det skulle vara svårare att sända TV över internet köper jag inte alls.

2: Att mediabolagen inte är intresserade av att skaffa nöjda kunder visste nog de flesta redan sedan tidigare. Nu handlar det ju inte om någon kopieringsverksamhet, utan jag vill slippa ha 15 olika fjärrkontroller för att styra alla olika aparater jag måste ha för att kunna konsumera den content som jag har ärligt betalat för. Skulle jag vilja syssla med kopiering så hade jag skaffat mig en HD Fury II för länge sedan.

/Stefan

1. Mjo, och kunde man skulle man. Nu är innehållet på internet är av en annan karaktär. Om din webläsare kraschar precis när du skulle trycka på Godkänn knappen för att betala dina räkningar är det irriterande, men det går alltid att fixa. Sitter du och kollar på finalen i fotbolls VM och TV programmet kräks efter halva tiden för att sen inte gå att starta mer så är det en helt annan sak. Att supporten efter en avsevärd tid per telefon lyckas komma fram till att en drivrutin i din dator troligen är orsaken till det som hände, spelar ingen roll, du är övertygad om att det är programmet som är buggigt. Och du kanske har rätt, vem vet. Visst dom var hyggliga, du fick din månadsavgift struken men du hade hellre betalt den och sett matchen.

2. Finns universalfjärrisar.

Den här diskussionen handlar inte så mycket om tekniska lösningar och möjligheter, utan vem/vilka ska få ha kontrollen över TV utsändningarna, och hur mycket brödsmulor vi får av den. Om programbolagen fick bestämma skulle vi säkert få ringa in och be dom byta kanal, och magnetlås i skinkorna så vi snällt sitter kvar när reklamen går.

Viasat och de andra stora sitter på Pandoras box, tror du dom tänker öppna den för att du ber snällt?

Eftersom vi ändå knackar på hos den boxen, om du hittar ett bolag som nappat på "Broad range of STB and PC client choices" och verkligen implementerat IPTV till kundens pc så skulle det vara klart intressant fall.

Redigerat av zeppan, 11 juli 2010 - 09:55.

Postad 11 juli 2010 - 10:10

zeppan
  • zeppan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Nu är det ju så att deras STB inte är speciellt lyckade och det är ju inte den mest stabila plattformen på Telias IPTV-nät. SÅ jag håller med de som menar att det inte kan vara så mycket svårare att supporta leverans av en multicast-ström in i en HTPC.

Vad är det för fel på STB:erna? Företaget jag jobbar åt har använt samma hårdvara, Kreatel 1510, Motorola 1910 osv och personligen och som supporttekniker tycker att det är rocksolid prylar. Telias mjukvaru-platform kan jag inte gå i god för eftersom vi har en annan. Men om de nu inte lyckas göra ett bra jobb med det som finns, hur ska dom då göra ett bättre jobb genom att utveckla och supporta två grenar istället för en?

Postad 12 juli 2010 - 18:53

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Så jag håller med de som menar att det inte kan vara så mycket svårare att supporta leverans av en multicast-ström in i en HTPC.

Det handlar inte om det. Det handlar om att skydda dataströmmarna.

Dataströmmarna är krypterade. Att släppa mjukvara för en vanlig PC som sköter avkrypteringen är i praktiken att tala om hur det fungerar. Skulle inte inte ta många veckor för piraterna att analysera koden och ta reda på exakt hur det går till. Eftersom en PC dator dessutom inte har några säkerhetsfunktioner i hårdvara skulle man tvingas göra en svagare lösning som inte kan förlita sig på unika nycklar för varje enhet. Nycklarna kan därför inte i förväg brännas in i kisel utan måste skickas med programmet. Det skulle innebära att de är lätta att komma åt. Därför kommer någon sådan mjukvara aldrig att släppas fri.

Skulle det inte gå att sälja någon sorts instickskort eller extern enhet för dekrypteringen? Många tänker säker på CI/CAM och tror då att det redan finns men har bara delvis rätt. I ett sånt system skickas den krypterade dataströmen via CI-interfacet till CAM-modulen som sedan skickar tillbaks en okrypterad dataström som sedan kan avkodas och visa eller sparas på hårddisk. Det senare är helt oacceptabelt och därför kommer det inte hända. Faktum är att CI-interfacet håller på att ersättas med nästa generation som kallas CI+. Där etableras istället en garanterat säker krypterad kedja hela vägen i hårdvara från mottagare till avkodare och det finns ingen möjlighet få ut datat någonstans på vägen. Det blir även otroligt svårt att simulera delar i kedjan för att göra s.k "card sharing". Den enda lösning som skulle vara acceptabel vore ett instickskort eller en extern enhet som innehöll en hel sådan kedja och hade en egen avkodare med HDMI-utgång så att den kunde anslutas direkt till tv;n. Skall den dessutom gå att integrera med något HTPC-program måste den ha särskilt stöd för att rita ett användargränssnit ovanpå videobilden. I praktiken en "STB på ett kort". Några sådana enheter finns inte idag och jag är mycket skeptisk till att vi kommer få se några inom de närsta tio åren.

En viktig orsak som vi entusiaster alltid har svårt att acceptera är att vi är en relativt sett obetydlig kundgrupp och att det för ett företag som Telia inte är lönsamt att ens försöka ta fram en produkt som är precis vad vi vill ha. Kostnaden för att utveckla, underhålla och erbjuda support på en sådan lösning är helt enkelt för hög i förhållande till vinsten. Detta helt oberoende av de tekniska problem jag beskrivit först.

Redigerat av Unregistered1402, 12 juli 2010 - 18:57.

Postad 13 juli 2010 - 13:22

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

Mja, inte så mycket svårare tycker du? :) Så du menar på att om en kund skulle ringa in och har problem med sin multicastström till sin HTPC så skulle det inte vara speciellt mycket svårare att supporta? Har du någonsin jobbat med support ut mot kund och har en aning om vad du pratar om? En HTPC är hela den en variabel i supportflödet helt plötsligt och det är ingen liten variabel vi talar om här heller för den delen. En STB är så fruktansvärt mycket enklare för en supportavdelning att hantera så det är sanslöst. Vem ska ta ansvar för att HTPCn kanske dras med fel? Vem ska ta ansvar för felsökningen av HTPCn? Vem ska säkerställa att det Telia leverar fungerar med sagda HTPC oberoende av vilket operativ, vilka program, med vilken hårdvara, med vilka drivrutiner och diverse andra program i datorn? Vem ska ta hand om den biten tycker du? Telia? Kunden? Ska Telia ta betalt för att supporta den biten? Vem tar ansvar när kunden sitter på forum och bloggar och skriker att Telia är skit fast det kanske är HTPCn som strular i grunden? Det finns något som heter badwill, och just en sån här marknad har potential att explodera rätt i ansiktet på tjänsteleverantören tyvärr i den aspekten. Det är inte så "bara" att implementera sånt här, det finns en mängd aspekter att ta hänsyn till och just när det gäller detta så tror jag aldrig Telia kommer att vara villigt att ta kostnaden med tanke på den lilla marknadsandelen det faktiskt handlar om. Sist jag läste om det så hade Telia cirka 400.000 TVkunder, troligen mer idag och säg att det rör sig om en halv promille som skulle använda en HTPC till tjänsten..(troligen ännu färre) är det värt det? Svaret är nog ganska uppenbart, tror du inte?

Och vad kanalbolagen anbelangar så kan det säkert stämma.
Men jag menar att de utsugarna kan de dra åt ett varmt ställe. När det fanns piratkort i en större utsträckning så försvarade de sina höga priser med att de var tvungna att kompensera sig för piratkorten. Nu när det så gott som är utdött så är priserna högre än någonsin.
Skulle t.ex. aldrig falla mig in att betala för att se reklamfinansierade kanaler som dessutom i många fall sänder/har sänt från utlandet för att kringå svensk lagstiftning.

Alla har valet att säga: Nej, jag vill inte använda era tjänster och strunta i det hela, ingen tvingar någon till något. Gillar man inte konceptet så finns det annat att göra helt enkelt. Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt egentligen. ;)

Postad 14 juli 2010 - 22:05

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Mja, inte så mycket svårare tycker du? :) Så du menar på att om en kund skulle ringa in och har problem med sin multicastström till sin HTPC så skulle det inte vara speciellt mycket svårare att supporta? Har du någonsin jobbat med support ut mot kund och har en aning om vad du pratar om? En HTPC är hela den en variabel i supportflödet helt plötsligt och det är ingen liten variabel vi talar om här heller för den delen. En STB är så fruktansvärt mycket enklare för en supportavdelning att hantera så det är sanslöst. Vem ska ta ansvar för att HTPCn kanske dras med fel? Vem ska ta ansvar för felsökningen av HTPCn? Vem ska säkerställa att det Telia leverar fungerar med sagda HTPC oberoende av vilket operativ, vilka program, med vilken hårdvara, med vilka drivrutiner och diverse andra program i datorn? Vem ska ta hand om den biten tycker du? Telia? Kunden? Ska Telia ta betalt för att supporta den biten? Vem tar ansvar när kunden sitter på forum och bloggar och skriker att Telia är skit fast det kanske är HTPCn som strular i grunden? Det finns något som heter badwill, och just en sån här marknad har potential att explodera rätt i ansiktet på tjänsteleverantören tyvärr i den aspekten. Det är inte så "bara" att implementera sånt här, det finns en mängd aspekter att ta hänsyn till och just när det gäller detta så tror jag aldrig Telia kommer att vara villigt att ta kostnaden med tanke på den lilla marknadsandelen det faktiskt handlar om. Sist jag läste om det så hade Telia cirka 400.000 TVkunder, troligen mer idag och säg att det rör sig om en halv promille som skulle använda en HTPC till tjänsten..(troligen ännu färre) är det värt det? Svaret är nog ganska uppenbart, tror du inte?

Alla har valet att säga: Nej, jag vill inte använda era tjänster och strunta i det hela, ingen tvingar någon till något. Gillar man inte konceptet så finns det annat att göra helt enkelt. Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt egentligen. :)

Du raljerar osammanhängande med 13 st frågetecken , du kan ju börja svara själv på ditt eget inlägg eftersom du verkar ha alla svaren. Du har nog missat en sak, detta är ett diskussionsforum.

Postad 20 juli 2010 - 23:02

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

Du raljerar osammanhängande med 13 st frågetecken , du kan ju börja svara själv på ditt eget inlägg eftersom du verkar ha alla svaren. Du har nog missat en sak, detta är ett diskussionsforum.

Jag tror min poäng gick fram. Det räcker för mig.

Det är helt enkelt inte riktigt så enkelt som du tycktes tro att det är.

Jag är fullt medveten om att det är ett diskussionsforum, var någonstans nämnde jag att det inte är det? Läser igenom det jag skrev ett par ggr och jag kan inte se att jag ens är nära att påstå något annat. Var fick du det ifrån? :P

Apropå raljera, se vad du själv skrev i ditt näst sista inlägg om kanalbolagen osv. Kasta inte sten i.. vad var det.. glashus? :P

Det absolut största hindret för att kunna erbjuda IPTV via .tex en HTPC är kanalbolagen. I och med att dom är så emot det hela så är det inte ens någon ide för ett företag som t.ex Telia att dra upp det hela på planeringsbordet. Hela supportbiten kring det hela försvårar det ytterligare också. Tydligt nog för dig? :lol:

Postad 21 juli 2010 - 16:23

zeppan
  • zeppan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Det handlar inte om det. Det handlar om att skydda dataströmmarna.

Skulle det inte gå att sälja någon sorts instickskort eller extern enhet för dekrypteringen? Många tänker säker på CI/CAM och tror då att det redan finns men har bara delvis rätt. I ett sånt system skickas den krypterade dataströmen via CI-interfacet till CAM-modulen som sedan skickar tillbaks en okrypterad dataström som sedan kan avkodas och visa eller sparas på hårddisk. Det senare är helt oacceptabelt och därför kommer det inte hända. Faktum är att CI-interfacet håller på att ersättas med nästa generation som kallas CI+. Där etableras istället en garanterat säker krypterad kedja hela vägen i hårdvara från mottagare till avkodare och det finns ingen möjlighet få ut datat någonstans på vägen. Det blir även otroligt svårt att simulera delar i kedjan för att göra s.k "card sharing". Den enda lösning som skulle vara acceptabel vore ett instickskort eller en extern enhet som innehöll en hel sådan kedja och hade en egen avkodare med HDMI-utgång så att den kunde anslutas direkt till tv;n. Skall den dessutom gå att integrera med något HTPC-program måste den ha särskilt stöd för att rita ett användargränssnit ovanpå videobilden. I praktiken en "STB på ett kort". Några sådana enheter finns inte idag och jag är mycket skeptisk till att vi kommer få se några inom de närsta tio åren.

En variant som är gångbar är om man kan göra ett upplägg liknande Slingbox, men att använda en HTPC istället. Finns det idag hårdvara för att ta in HDMI signal i en pc? Kvarstår att styra IPTV boxen, men det är IR och lätt att ordna.

Postad 17 augusti 2010 - 21:36

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Någon påstår att Telia håller på att beta-testa en applikation för PC och Mac som gör det möjligt att ta emot och titta på deras krypterade kanaler:
https://www.minhembi...p;#entry2984345

Jag tycker det låter helt otroligt. Men som Triss-reklamen säger. Plötsligt bara händer det! :-)

Postad 29 augusti 2010 - 22:59

Unregistered3c310626
  • Unregistered3c310626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
http://www.dvblogic.com/products.php

Funkar klockrent. Nu har jag bara startpaketet, så jag vet inte om det funkar med andra kanaler. Dessutom har jag inte adressen till SVT HD i min playlist, men om någon kan rassla fram den så skulle jag vara glad.

Har fiber Lan. Jag har kopplat upp en laptop till kabeln som går till IPTV-uttaget via det fasta nätverket på laptopen. Sedan kör jag trådlöst nätverk för att komma åt Internet och de andra datorerna i mitt interna nätverk. Det funkar sjukt bra. Eftersom jag har Win7 så kör jag självklart Windows Media Center. Nu kan jag pausa, spela in och ha mig med IPTV-kanalerna. Ruggigt bra. Integrerar med WMCs egen EPG. Kommer lätt att betala de futtiga dollar som denna app kosta. Desstuom kan man streama vidare kanalerna till andra datorer i nätverket, eller en PS3:a eller XBOX. Du kan tom streama externt om du sätter upp routern ordentligt. Så kan du sitta på jobbet och kolla dina Telia IPTV-kanaler via en webbläsare... :)

Nu är nästa utmaning att föra över detta till min egentliga HTPC. Nu har jag bara ett nätverkskort i den och det blir då dedikerat till IPTVn. Alltså behövs ett andra nätverkskort. Tror inte att det funkar bra att streama över slött trådlöst, jag har ju ändå Gigabit-nätverk i huset (router, 24-portars splitter, nätverksort, allt klarar gigabit och det är sjukt snabbt internt). Jag måste alltså sätta i ett nätverkskort till och där verkar det vara lite strul. Finns en tråd om detta på forumet som man hittar på länken ovan. Ska läsa in mig på den och se om det kan bringa klarhet...

Postad 30 augusti 2010 - 19:20

Dark Nebula
  • Dark Nebula
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Funkar klockrent. Nu har jag bara startpaketet, så jag vet inte om det funkar med andra kanaler. Dessutom har jag inte adressen till SVT HD i min playlist, men om någon kan rassla fram den så skulle jag vara glad.

Har fiber Lan. Jag har kopplat upp en laptop till kabeln som går till IPTV-uttaget via det fasta nätverket på laptopen. Sedan kör jag trådlöst nätverk för att komma åt Internet och de andra datorerna i mitt interna nätverk. Det funkar sjukt bra. Eftersom jag har Win7 så kör jag självklart Windows Media Center. Nu kan jag pausa, spela in och ha mig med IPTV-kanalerna. Ruggigt bra. Integrerar med WMCs egen EPG. Kommer lätt att betala de futtiga dollar som denna app kosta. Desstuom kan man streama vidare kanalerna till andra datorer i nätverket, eller en PS3:a eller XBOX. Du kan tom streama externt om du sätter upp routern ordentligt. Så kan du sitta på jobbet och kolla dina Telia IPTV-kanaler via en webbläsare... :)

Nu är nästa utmaning att föra över detta till min egentliga HTPC. Nu har jag bara ett nätverkskort i den och det blir då dedikerat till IPTVn. Alltså behövs ett andra nätverkskort. Tror inte att det funkar bra att streama över slött trådlöst, jag har ju ändå Gigabit-nätverk i huset (router, 24-portars splitter, nätverksort, allt klarar gigabit och det är sjukt snabbt internt). Jag måste alltså sätta i ett nätverkskort till och där verkar det vara lite strul. Finns en tråd om detta på forumet som man hittar på länken ovan. Ska läsa in mig på den och se om det kan bringa klarhet...

Orker ine at læse alt igennem - Slayer AngelOfDeath (bra musik)
Har du Telia IP TV ? Det du skriver lyder jo som en dröm !

Postad 31 augusti 2010 - 09:20

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Tack för tipset

Jag har lite likartat problem som dig. Telia drog in ethernet i min lägenhet, och dom drog en kabel från hallen (där en patchbox sitter) till TVn. Jag drog själv en kabel från hallen till mitt kontor. Eftersom jag har 100mbit in i lägenheten så är jag ju inte så sugen på att dela ut nät via WiFi. Alltså sitter det en höghastighetsrouter i hallen och delar ut nät via kabel (och trådlöst förstås) Eftersom min HTPC står vid TVn så kan jag ju inte sätta Telias router vid dörren då HTPCn inte kan gå in på samma nät som TV-boxen. Vad är det som gör att Telia godkänner en multicast-strömmen till min lägenhet? Är det Mac-addressen på routern? Mac-addressen på TV-boxen? Jag kan byta adressen på routern så att den matchar någon av ovanstående boxar, men då är jag fundersam på hur telias övriga nät kommer att uppfatta min trafik.

mvh,
Stefan

Redigerat av f94sbu, 31 augusti 2010 - 09:53.

Postad 31 augusti 2010 - 09:55

Unregistered3c310626
  • Unregistered3c310626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Orker ine at læse alt igennem - Slayer AngelOfDeath (bra musik)
Har du Telia IP TV ? Det du skriver lyder jo som en dröm !

Ja, det är Telia IPTV, jag har. Kanske inte skrev det tydligt, men så är det. Och det är som en dröm.

Med all respekt, men du får det att låta som om jag skrivit en roman. ;) Jag brukar skriva mycket, men så jobbigt är det väl inte? Var glad istället att jag komprimerat ett otal webbsidor, foruminlägg, dokument och annat för dig och andra här. Där kan vi snacka om att läsa in sig. :)

Redigerat av Unregistered3c310626, 31 augusti 2010 - 09:56.

Postad 31 augusti 2010 - 10:00

Unregistered3c310626
  • Unregistered3c310626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Det händer något konstigt med posterna här. Detta nedan publicerades och seda försvann det. Dessutom så quotade jag f94sbu (se här under) och då fanns det mer info i inlägget än nu. En edit? Och vad hände med detta inlägg? Underligt...

Vad är det som gör att Telia godkänner en multicast-strömmen till min lägenhet? Är det Mac-addressen på routern? Mac-addressen på TV-boxen? Jag kan byta adressen på routern så att den matchar någon av ovanstående boxar, men då är jag fundersam på hur telias övriga nät kommer att uppfatta min trafik.

Hur gör man med applikationen från DVBLogic för att autentisera sig med sitt abonnemang? Skriver man in samma siffror som man gör när man registrerar sin IP-tv box?

Min hypotes är följande: Alla TV-kanaler multicastas till din router (eller modem som jag valt att kalla det), men du kan bara komma åt de strömmarna via de specifika uttaget på modemet. TV-boxen innehåller mjukvara som identifierar dig och kollar upp vilka kanaler du enligt avtal ska ha tillgång till. Alltså ser du bara dem du prenumererar på när du kollar via boxen. Vissa av de kanalerna du har tillgång till kan vara krypterade. Då har boxen någon slags hårdvarukryptering som löser detta och visar en klar bild på TV:n.

Vad man gör med DVBLogic, är att man 'bypassar' hela boxen. Du kopplar alltså kabeln från TV-uttaget på modemet till en dator. Strömmarna kommer rakt in i din dator, det är inget som ska autensieras här inte. Alla Telias kanaler är tillgängliga. Problemet är att en del av dessa kanaler är krypterade och det finns i dagsläget inget sätt att avkryptera dessa mjukvarumässigt, åtminstone inte med DVBLogic. Det är antagligen också olagligt. Så även om du betalar för Kanal 5, så kommer du inte kunna se den med denna lösning. Däremot kan du se alla de kanaler som Telia inte har krypterat, och det kan knappast vara olagligt, det är som att jämföra med marksänd digital-TV. Om Boxer råkar missa att kryptera en viss kanal, och skickar en signal som min antenn kan plocka upp, så är det ju deras problem att jag inte behöver betala för den. Eller?

Tyvärr är TV3, Kanal 5 och de flesta TV4-kanler kypterade. Likaså Discovery. Nu till det roliga: de kanaler som inte är krypterade: TV1000 Nordic, TV1000 Action, TV1000 Classic, Canal+ Hits, Canal+ Drama, Canal+ Movies HD, Canal+ Sport HD, Eurosport 2 (men inte Eurosport), Viasat Sport HD, History Channel, TV4, TV4 Science Fiction, SVT-kanalerna, SVT HD. Jag kommer inte ihåg alla, tror det var några fler Canal+, och kanske var det någon av dessa som var krypterade. Jag är inte hemma just nu, så jag får komplettera senare.

Så googla nu runt på nätet så kommer ni hitta adresserna till dessa strömmar. Hittar ni någon kanal så är det ju en startpunkt för att börja testa. Jag kan inte hjälpa till med det just nu, dessvärre. Men senare kanske jag kan lägga upp en spellista med de 22 kanaler som är okrypterade.

Nu får vi se hur lång tid det går att se dessa kanaler okrypterat. Jag misstänker att någon kommer att täppa till hålet ganska snart, men faktum kvarstår: det är möjligt att integrera dessa strömmar i mjukvarulösningar såsom Windows Media Center. Det fungerar precis som om jag hade vanlig antennmottagning eller kabel-TV in i datorn. Det jag inte har på plats är EPG för alla kanaler, men det kan man nog ordna via XMLTV, som också är integrerat i DVBLogic. Vilket program!! Tillsammans med den funktion som gör att du kan streama vidare till andra datorer (tom utanför ditt eget nätverk som sagt) så kostar programmet knappt 40 euro plus moms. Det är inte mycket med tanke på vad det ger. Köp!!

Postad 31 augusti 2010 - 10:02

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Min hypotes är följande: Alla TV-kanaler multicastas till din router (eller modem som jag valt att kalla det), men du kan bara komma åt de strömmarna via de specifika uttaget på modemet. TV-boxen innehåller mjukvara som identifierar dig och kollar upp vilka kanaler du enligt avtal ska ha tillgång till. Alltså ser du bara dem du prenumererar på när du kollar via boxen. Vissa av de kanalerna du har tillgång till kan vara krypterade. Då har boxen någon slags hårdvarukryptering som löser detta och visar en klar bild på TV:n.

Tack för infon! Troligen skulle det mao gå att fixa detta via min egen router då den fixar multicast. Jag kan dessutom prioritera trafiken till min HTPC för att garantera att IPTV-strömmen når fram. Jag missade delen med kryptering, men då krypteringen är mjukvarubaserad så borde det gå att fixa det om man har tid och ork. Har inte skruvat isär min IPTV-box än, men om jag får lite tid över så lägger jag den under luppen. Den kommer inte att vara den första 'pryl' som jag hackar i så fall :)

mvh,
Stefan

Postad 31 augusti 2010 - 10:16

Unregistered3c310626
  • Unregistered3c310626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Edit: Av någon anledning har jag inte behörighet att ladda upp spellistan. Se ytterligare info längst ned i denna post.

Tack för tipset

Jag har lite likartat problem som dig. Telia drog in ethernet i min lägenhet, och dom drog en kabel från hallen (där en patchbox sitter) till TVn. Jag drog själv en kabel från hallen till mitt kontor. Eftersom jag har 100mbit in i lägenheten så är jag ju inte så sugen på att dela ut nät via WiFi. Alltså sitter det en höghastighetsrouter i hallen och delar ut nät via kabel (och trådlöst förstås) Eftersom min HTPC står vid TVn så kan jag ju inte sätta Telias router vid dörren då HTPCn inte kan gå in på samma nät som TV-boxen. Vad är det som gör att Telia godkänner en multicast-strömmen till min lägenhet? Är det Mac-addressen på routern? Mac-addressen på TV-boxen? Jag kan byta adressen på routern så att den matchar någon av ovanstående boxar, men då är jag fundersam på hur telias övriga nät kommer att uppfatta min trafik.

mvh,
Stefan

Som jag svarade i förra inlägget, så behöver du inte oroa dig för MAC-adress. Det enda boxen gör är att mha mjukvara ta reda på vilken kanallista som ska vara tillgänglig för dig. Det är bara att testa. Ladda ner senaste versionen av VLC. Koppla in en nätverkskabel från TV-uttaget på modemet och in i datorn. Starta VLC och drag-n-drop bifogad spellista. Tryck på play. Nu kan du kolla kanaler via VLC. Notera dock att denna spellista inte är komplett, och den innehåller strömmar som är krypterade. Jag kan bifoga en spellista med okrypterade kanaler senare. Om du vill integrera detta i Media Center så får du skaffa DVBLogic. Den finns ju som 20 dagars trial.

Det enda problemet med detta är att du inte har tillgång till Internet eller lokalt nätverk när du gör så här. Du behöver ett nätverkskort till, vilket du kopplar till lämplig router, eller Internetuttaget i modemet. Jag har löst det tillfälligt så att jag kör på en laptop. Ethernetuttaget är kopplat till IPTV och det trådlösa nätverket tar hand om annan kommunikation. Nackdelen med det är att det är ganska osannolikt att jag kommer kunna strömma vidare till andra enheter. Den kommunikationen behöver ju då gå via det trådlösa, och jag har bara 54MBit på den datorn. Jag tror jag ska föra över detta till min egentliga HTPC, men då behöver jag som sagt ett nätverkskort till i den datorn. Eftersom jag har gigabitnätverk i huset så måste jag ju utnyttja det. Lite coolt att jag kan strömma kanalerna från laptopen till min PS3a. Det ser jag fram emot att testa. Tror dock att det trådlösa gör att det går för långsamt.

Edit: Eftersom jag inte kan ladda upp spellistan, försök med detta: Öppna VLC. Välj, Fil-Öppna nätverksström. Skriv in denna adress: udp://@239.16.16.1:5555 (allt det fetstilta). Tryck på Play. Nu kan du ju försöka ändra den sista siffran och se vilka kanaler som kommer upp och vad du har tillgång till. Notera dock att vissa kanaler (tex SVT HD) ligger på en helt annan adress. För att få DVBLogic att funka så måste du ha en spellista. Men det finns en sådan på DVBLogics forum, under IPTV. En av de första posterna. Men den är som sagt inte komplett. Jag jobbar på en sådan.

Redigerat av Unregistered3c310626, 31 augusti 2010 - 10:22.

Postad 31 augusti 2010 - 10:26

Unregistered3c310626
  • Unregistered3c310626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Tack för infon! Troligen skulle det mao gå att fixa detta via min egen router då den fixar multicast. Jag kan dessutom prioritera trafiken till min HTPC för att garantera att IPTV-strömmen når fram. Jag missade delen med kryptering, men då krypteringen är mjukvarubaserad så borde det gå att fixa det om man har tid och ork. Har inte skruvat isär min IPTV-box än, men om jag får lite tid över så lägger jag den under luppen. Den kommer inte att vara den första 'pryl' som jag hackar i så fall :)

mvh,
Stefan

Du får gärna dela med dig av hur du sätter upp din router för att fixa multicast. Jag kan inte påstå att det är min starka sida. Kan jag få detta att funka utan att behöva sätta in ett extra nätverkskort så blir jag hemskt glad. Vilken router??

Är du säker på att krypteringen är mjukvarubaserad? Jag trodde att det var en hårdvarubaserad nyckel som finns i boxen.

Postad 31 augusti 2010 - 10:54

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Du får gärna dela med dig av hur du sätter upp din router för att fixa multicast. Jag kan inte påstå att det är min starka sida. Kan jag få detta att funka utan att behöva sätta in ett extra nätverkskort så blir jag hemskt glad. Vilken router??

Är du säker på att krypteringen är mjukvarubaserad? Jag trodde att det var en hårdvarubaserad nyckel som finns i boxen.

Jag har en D-Link DIR-655 router och i dess inställningar kan man slå på multicast support. Sedan måste DVBLogic eller ngt annat program skicka info till telias router att slå på multicast strömmen till din dator. Då kommer routern att veta om att du prenumererar på en multicast-ström och se till att alla multicast-packet som skickas till den, skall skickas vidare till din HTPC. Då kommer du även att komma åt internet på vanligt sätt eftersom du kör både vanlig trafik och din multicast-ström via samma kabel. Jag tror att Telias router blockerar vanlig trafik via TV-uttaget vilket gör att du inte kan komma åt internet från din HTPC. Även om du skaffar dubbla nätverkskort kommer du att få lite strul dock. Du måste sätta upp en statisk route på din PC som ser till att 'vanlig' trafik går via nätverkskort #1 och TV-trafik går via nätverkskort #2. Du kommer att behöva använda kommandot "route" i kommandoprompten för att fixa detta (samt kunskaper i hur internet-trafik konfigureras)

Ang kryptering: Den tekniska lösningen som telia använder är baserad på teknik som skall fungera med både hårdvarulösningar och mjukvarulösningar. Eftersom strömmen är en multicast-ström så är den krypterad med gemensamma sessionsnycklar. Annars faller hela poängen med multicast. IPTV-boxen autentiserar sig mot Telias server och begär att få sessionsnyckeln för den kanal du vill titta på. Efter att Telia har verifierat att boxen har rätt att få nyckeln, kommer den att skicka tillbaka nyckeln, krypterat. Detta sker över standard SSL. Kruxet är hur boxen authentiserar sig. Tex kan varje box ha en certifikat i sig som den använder tillsammans med dina användarkoder. Eller så används bara användarkoderna och telias server upptäcker om fler än en box försöker koppla upp sig med samma användarkoder. Detta lär man upptäcka om man hackar boxen.
mvh,
Stefan

Postad 31 augusti 2010 - 15:25

Unregistered3c310626
  • Unregistered3c310626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Även om du skaffar dubbla nätverkskort kommer du att få lite strul dock. Du måste sätta upp en statisk route på din PC som ser till att 'vanlig' trafik går via nätverkskort #1 och TV-trafik går via nätverkskort #2. Du kommer att behöva använda kommandot "route" i kommandoprompten för att fixa detta (samt kunskaper i hur internet-trafik konfigureras)

Men tydligen fungerar det med ett trådbundet och ett trådlöst kort utan dessa problem. Så det är bara om jag har två trådbundna, då eller? Förstår nog inte detta tillräckligt bra...

Postad 31 augusti 2010 - 17:45

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Men tydligen fungerar det med ett trådbundet och ett trådlöst kort utan dessa problem. Så det är bara om jag har två trådbundna, då eller? Förstår nog inte detta tillräckligt bra...

Intressant. Tänkte iofs inte på att windows försöker skicka datan på de olika interfacen tills den lyckas på något. Kan du skriva "route print" i ett kommandofönster och skicka loggen till mig så kan jag kolla hur din dator blivit konfigurerad.

mvh,
Stefan

Postad 23 november 2010 - 20:47

Jarven
  • Jarven
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Edit: Av någon anledning har jag inte behörighet att ladda upp spellistan. Se ytterligare info längst ned i denna post.

Som jag svarade i förra inlägget, så behöver du inte oroa dig för MAC-adress. Det enda boxen gör är att mha mjukvara ta reda på vilken kanallista som ska vara tillgänglig för dig. Det är bara att testa. Ladda ner senaste versionen av VLC. Koppla in en nätverkskabel från TV-uttaget på modemet och in i datorn. Starta VLC och drag-n-drop bifogad spellista. Tryck på play. Nu kan du kolla kanaler via VLC. Notera dock att denna spellista inte är komplett, och den innehåller strömmar som är krypterade. Jag kan bifoga en spellista med okrypterade kanaler senare. Om du vill integrera detta i Media Center så får du skaffa DVBLogic. Den finns ju som 20 dagars trial.

Det enda problemet med detta är att du inte har tillgång till Internet eller lokalt nätverk när du gör så här. Du behöver ett nätverkskort till, vilket du kopplar till lämplig router, eller Internetuttaget i modemet. Jag har löst det tillfälligt så att jag kör på en laptop. Ethernetuttaget är kopplat till IPTV och det trådlösa nätverket tar hand om annan kommunikation. Nackdelen med det är att det är ganska osannolikt att jag kommer kunna strömma vidare till andra enheter. Den kommunikationen behöver ju då gå via det trådlösa, och jag har bara 54MBit på den datorn. Jag tror jag ska föra över detta till min egentliga HTPC, men då behöver jag som sagt ett nätverkskort till i den datorn. Eftersom jag har gigabitnätverk i huset så måste jag ju utnyttja det. Lite coolt att jag kan strömma kanalerna från laptopen till min PS3a. Det ser jag fram emot att testa. Tror dock att det trådlösa gör att det går för långsamt.

Edit: Eftersom jag inte kan ladda upp spellistan, försök med detta: Öppna VLC. Välj, Fil-Öppna nätverksström. Skriv in denna adress: udp://@239.16.16.1:5555 (allt det fetstilta). Tryck på Play. Nu kan du ju försöka ändra den sista siffran och se vilka kanaler som kommer upp och vad du har tillgång till. Notera dock att vissa kanaler (tex SVT HD) ligger på en helt annan adress. För att få DVBLogic att funka så måste du ha en spellista. Men det finns en sådan på DVBLogics forum, under IPTV. En av de första posterna. Men den är som sagt inte komplett. Jag jobbar på en sådan.

Har nyligen fått ett thomson modem av Telia. Det verkar skicka ut tv-kanalerna på alla 4 portar då jag kan koppla in IPTV-boxen på vilken som helst utgång. Så då tænkte jag att det skulle va en enkel match att æven ta in de okodade kanalerna på pc'n. Gjorde som beskrivet hærovan men det strular før mig. Jag får in bild och ljud men bilden pixlar nåt enormt och ljudet hackar. Har testat olika filterinstællningar i VLC men det ær inget som hjælper. Någon som kan tipsa om vad jag kan førsøka ændra på?

Postad 23 november 2010 - 22:33

Rotab
  • Rotab
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Har nyligen fått ett thomson modem av Telia. Det verkar skicka ut tv-kanalerna på alla 4 portar då jag kan koppla in IPTV-boxen på vilken som helst utgång. Så då tænkte jag att det skulle va en enkel match att æven ta in de okodade kanalerna på pc'n. Gjorde som beskrivet hærovan men det strular før mig. Jag får in bild och ljud men bilden pixlar nåt enormt och ljudet hackar. Har testat olika filterinstællningar i VLC men det ær inget som hjælper. Någon som kan tipsa om vad jag kan førsøka ændra på?

Har samma problem (tror jag), såhär ser det ut: http://data.fuskbugg...dipdip/iptv.png
VLC kraschar även efter ett litet tag.

Sen får jag inte igång iptv2htpc.. Finns inget att välja vid "Network Interface" :/

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.