* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 02 juni 2009 - 14:25
Johnnyboy
-
Johnnyboy
-
Användare
-
-
113 inlägg
Telia borde inte sälja iptv till kunder som har redan problem idag med nuvarande bitrate på kanalerna.
Håller fullständigt med om det första du skriver! Själv förstår jag överhuvudtaget inte hur Telia kunde sälja digital-tv till mig. Testas inte kvaliteten på förbindelsen innan det avgörs om man får beställa tjänsten? Som jag skrev tidigare så rapporterar min router att jag har runt 440 FEC-fel per minut, och enligt Telia-Markus uppkommer störningar på digital-tv-tjänsten redan vid 60 fel per minut. Jag har alltså mer än sju gånger högre felfrekvens på min förbindelse till telestationen - och detta måste väl Telia ändå kunnat mäta när jag beställde tjänsten? Hur kom det sig att Telia ändå valde att erbjuda mig digital-tv? Trodde Telia på allvar att jag skulle bli nöjd med tjänsten under de förutsättningarna?
Redigerat av Johnnyboy, 02 juni 2009 - 14:25.
Postad 02 juni 2009 - 14:37
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Kan bara instämma med er som påtalar att det är under all kritik att vi skall behöva acceptera den nuvarande bildkvalitén på tex. SVTs kanaler enkom för att telia skall kunna kränga digitaltv till folk så långt ut i busken som möjligt. Sitter själv på fiberanslutning och har ingen reell möjlighet att få något annat än telia då min bostadsrättsföreningn sålt sig för de närmsta 5 åren. Är det någon som vet vad SVT tycker om att telia komprimerar om deras videoströmmar? Vill minnas att jag såg en länk här på forumet till SVTs regler för distribution av deras programutbud och om jag inte missminner mig så var det ganska strikta krav på vad man fick och inte fick göra.
Nu är det ju inte så att alla som bara har ADSL som möjligt val bor "ute i busken". Jag själv bor så centralt som kan komma i en medelstor svensk stad. Problemet är att jag hyr en lägenhet hos en privat fastighetsägare som inte har den minsta intresse av att dra in fiber till oss, även om fiberanslutningen bara går 6 meter från hans fastighet på den gata som jag bor på. Anser du att alla som bor under liknande förhållande som jag inte ska ha tillgång till digital-tv alls, för att du ska bli nöjd med bildkvalitén?
Postad 02 juni 2009 - 14:51
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Håller fullständigt med om det första du skriver!
Själv förstår jag överhuvudtaget inte hur Telia kunde sälja digital-tv till mig. Testas inte kvaliteten på förbindelsen innan det avgörs om man får beställa tjänsten? Som jag skrev tidigare så rapporterar min router att jag har runt 440 FEC-fel per minut, och enligt Telia-Markus uppkommer störningar på digital-tv-tjänsten redan vid 60 fel per minut. Jag har alltså mer än sju gånger högre felfrekvens på min förbindelse till telestationen - och detta måste väl Telia ändå kunnat mäta när jag beställde tjänsten?
Hur kom det sig att Telia ändå valde att erbjuda mig digital-tv?
Trodde Telia på allvar att jag skulle bli nöjd med tjänsten under de förutsättningarna?
Precis som jag har svarat i PM till dig i slutet av maj så kan vi skicka ut en tekniker för att åtgärda den störning som orsakar detta problem. Det är ju inte meningen att det ska vara denna mängd av störningar på uppkopplingen. Det går inte att se vilka störningar som ev i framtiden kan uppkomma på en kopparkabel som går hem till dig. Telia har gjort det man kan då man satt restriktioner på hur långt det får vara till stationen, eftersom att det är olika förutsättningar beroende på vart man bor så är detta dock ingen garanti för att det ska gå att leverera tjänsten. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 02 juni 2009 - 14:53.
Postad 02 juni 2009 - 14:52
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Det verkligen komiska med Telias Fiberlan kunder är att dom flesta tror att dom inte kan få bättre bild än vad dom har idag.
Att ansluta sig till Fiberlan idag är helt bortkastat, behov av 100Mbps behövs inte idag när IPRED finns, vad ska man tanka egentligen som kräver den enorma bandbredden idag? DSL räcker mer än väl.
Sen har vi IPTV, där Fiberlan kunderna får dras med samma skitkvalite som DSL kunderna, dvs Fiberlan kunderna har ingen fördel mot DSL kunderna idag.
Det handlar bara om att kränga abonnemang till så många som möjligt från telia, oavsett om man har förutsättningar eller inte, istället för att bygga upp ett multicast nätet med flera dupletter av kanalerna med olika bitrate har man valt gå en enkel väg.
Man kunde har sänt ut tex SVT kanalerna i tre olika varianter, detta borde man göra med hela kanalutbudet.
1. Hög bitrate till Fiberlan kunder.
2. Medelhög bitrate till de DSL kunder som har 10/1 tjänsten eller högre.
3. Låg bitrate som idag till alla som inte kan få högre än 2Mbps.
Mina föräldrar har IPTV från Telia med DSL och jag märker helt klart bitraten har sänkts sista tiden från när dom fick det för 6 månader sedan, betydligt mer blockighet i bilden nu för tiden.
Redigerat av Likvid, 02 juni 2009 - 14:54.
Postad 02 juni 2009 - 14:54
Unregistered922e460e
-
Unregistered922e460e
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Nu är det ju inte så att alla som bara har ADSL som möjligt val bor "ute i busken". Jag själv bor så centralt som kan komma i en medelstor svensk stad. Problemet är att jag hyr en lägenhet hos en privat fastighetsägare som inte har den minsta intresse av att dra in fiber till oss, även om fiberanslutningen bara går 6 meter från hans fastighet på den gata som jag bor på. Anser du att alla som bor under liknande förhållande som jag inte ska ha tillgång till digital-tv alls, för att du ska bli nöjd med bildkvalitén?
Inte alls! Vad jag vänder mig mot är att telia, utan att redovisa det öppet, försämrar bildkvalitén på en del av de kanaler de distribuerar. Som tidigare påpekats av flera här på forumet så finns det inga tekniska begränsningar för att kunna distribuera SVTs kanaler med fullgod kvalitet till dem som har bandbredd så det räcker (och med lägre kvalitet till dem som inte har det). Jag är ganska säker på att många av er som sitter på ADSL har bandbredd så att det räcker och blir över för att kunna ta emot SVTs kanaler med den ursprungliga bitraten. Det finns med andra ord en hel del ADSL-anslutna kunder som också får en sämre tjänst än de skulle kunna haft med telias nuvarande lösning.
Postad 02 juni 2009 - 14:57
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Inte alls! Vad jag vänder mig mot är att telia, utan att redovisa det öppet, försämrar bildkvalitén på en del av de kanaler de distribuerar. Som tidigare påpekats av flera här på forumet så finns det inga tekniska begränsningar för att kunna distribuera SVTs kanaler med fullgod kvalitet till dem som har bandbredd så det räcker (och med lägre kvalitet till dem som inte har det). Jag är ganska säker på att många av er som sitter på ADSL har bandbredd så att det räcker och blir över för att kunna ta emot SVTs kanaler med den ursprungliga bitraten. Det finns med andra ord en hel del ADSL-anslutna kunder som också får en sämre tjänst än de skulle kunna haft med telias nuvarande lösning.
Ok, då håller jag med dig.
Postad 02 juni 2009 - 14:58
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Vad gäller IPTV från Telia ger en fiberuppkoppling idag nästan ingen som helst fördel mot att ha IPTV över ADSL. Enda fördelen är då flera boxar i hushållet. Det är bara bortkastat med fiber från Telia idag.
Postad 02 juni 2009 - 16:00
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Vad gäller IPTV från Telia ger en fiberuppkoppling idag nästan ingen som helst fördel mot att ha IPTV över ADSL.
Enda fördelen är då flera boxar i hushållet.
Det är bara bortkastat med fiber från Telia idag.
Men då glömmer du ju bort den kommande HD-lanseringen som ju enligt Telias Kundtjänst är på gång. /A
Postad 02 juni 2009 - 16:05
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Men då glömmer du ju bort den kommande HD-lanseringen som ju enligt Telias Kundtjänst är på gång.
/A
Då kan man verkligen fråga sig hur de DSL kunder som har problem idag ska kunna få HD överhuvudtaget och hur telia planerat lanseringen, jag trodde alla kunde få 8Mbps eller mer på koppar idag även dom ute i landsbydgen, men tydligen finns det rejäla problem hos vissa kunder, därför borde telia bara sälja tjänsten till dom som har bra bandbredd över koppar och säga till dom andra att tyvärr kan vi inte leverera IPTV för att er lina inte håller kvalitetskraven.
Postad 02 juni 2009 - 16:22
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Då kan man verkligen fråga sig hur de DSL kunder som har problem idag ska kunna få HD överhuvudtaget och hur telia planerat lanseringen, jag trodde alla kunde få 8Mbps eller mer på koppar idag även dom ute i landsbydgen, men tydligen finns det rejäla problem hos vissa kunder, därför borde telia bara sälja tjänsten till dom som har bra bandbredd över koppar och säga till dom andra att tyvärr kan vi inte leverera IPTV för att er lina inte håller kvalitetskraven.
Frågan gällde ju eventuella fördelar med fiber jämfört med koppar. Eftersom HD sannolikt inte kommer att lanseras på DSL (i alla fall inte till en början) så finns det ju en klar fördel med fiber före koppar. /A
Postad 02 juni 2009 - 17:03
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Frågan gällde ju eventuella fördelar med fiber jämfört med koppar. Eftersom HD sannolikt inte kommer att lanseras på DSL (i alla fall inte till en början) så finns det ju en klar fördel med fiber före koppar.
/A
En dyr fördel i så fall, de HD kanaler som finns i Sverige är ju inga höjdare precis titta på vad gäller utbudet.
Postad 02 juni 2009 - 17:33
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Vad gäller IPTV från Telia ger en fiberuppkoppling idag nästan ingen som helst fördel mot att ha IPTV över ADSL.
Enda fördelen är då flera boxar i hushållet.
Det är bara bortkastat med fiber från Telia idag.
Då bör du nog läsa på om responstider. Väldigt bra med låga sådana då man ska spela online, även då man bara ska surfa är det bra med låga. IPTV bör även den kunna dra fördel av låg responstid. Sen är fiber tillförlitligare än både Kabel och ADSL.
Redigerat av Unregistered31511, 02 juni 2009 - 17:52.
Postad 02 juni 2009 - 17:48
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Telia borde inte sälja iptv till kunder som har redan problem idag med nuvarande bitrate på kanalerna.
Detta drar ner för alla kunder som vill ha bra bildkvalite vilket Telia inte levererar idag, om ni kör fast er på detta idag så lär man inte se en förändring från Telia om 10 år heller.
Bra teknik, men Telia drar tyvärr gör det inte attraktivt genom att ha denna policy, ännu mer skrattretande är alla som sitter på Telias FiberLAN, vad ska man med fiber till när ni på Telia ändå kör en bitrate som är anpassat för den kund med sämst förbindelse?
Eller ni kanske inte upplyser era nya Fiberlan kunder innan kontraktstecknande att det är på detta sätt?
Konstigt, till mig levererar de bra bildkvalité. Så mig behövde de inte informera när jag förlängde mitt kontrakt nu i våras med ännu ett år.
Redigerat av Unregistered31511, 02 juni 2009 - 17:50.
Postad 02 juni 2009 - 19:35
Unregistered7a1b93cb
-
Unregistered7a1b93cb
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det vet jag inte. Men då det är ganska många som har problem i dagsläget med att de har för dålig uppkoppling är det nog inte så troligt att sker inom en snar framtid.
Har man telia smart så finns allt utom trådlös IPTV i modemet. Det som saknas är ju integrerade "ruckus" i modemet och digital-tv boxen.
Markus Johansson Telia Kundservice
Fel fel och fel igen. Har man telia smart så är det mer än bara trådlös IPTV som saknas i modemet. Det som saknas är, integrerad ip-telefoni adapter och printservern. Båda sakerna finns men är inte aktiverade, trots att jag blev lovad innan jag tecknade mig för tjänsten, att printservern var aktiverad. Visst går det att koppla in en skrivare med nätverksstöd till LAN eller WLAN, men via usb fungerar inte trots att jag blev lovad det. Stödet finns inbyggt men Telia vägrar aktivera det. Bara att köra telnet mot modemet och ändra under Printersharing. Tyvärr har man som kund bara LAN_admin rättigheter och telia anser inte att printserver tillhör nätverket.
Postad 02 juni 2009 - 20:02
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Fel fel och fel igen. Har man telia smart så är det mer än bara trådlös IPTV som saknas i modemet. Det som saknas är, integrerad ip-telefoni adapter och printservern. Båda sakerna finns men är inte aktiverade, trots att jag blev lovad innan jag tecknade mig för tjänsten, att printservern var aktiverad. Visst går det att koppla in en skrivare med nätverksstöd till LAN eller WLAN, men via usb fungerar inte trots att jag blev lovad det. Stödet finns inbyggt men Telia vägrar aktivera det. Bara att köra telnet mot modemet och ändra under Printersharing. Tyvärr har man som kund bara LAN_admin rättigheter och telia anser inte att printserver tillhör nätverket.
Hur fick du det där till tre fel?
Postad 02 juni 2009 - 20:30
Unregistered7a1b93cb
-
Unregistered7a1b93cb
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hur fick du det där till tre fel?
Tja, det tredje felet kan vara telia som inte förstår att printserver tillhör nätverk. Visste inte att det var så petigt med rubrikerna. Det lät bra när jag skrev det, hade ingen större tanke bakom det - förutom att det han skrev var fel. Huvudsaken är väl att det var desto större tanke bakom resterande text? Känns det bättre om jag ändrar det?
Postad 02 juni 2009 - 20:33
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Då bör du nog läsa på om responstider. Väldigt bra med låga sådana då man ska spela online, även då man bara ska surfa är det bra med låga. IPTV bör även den kunna dra fördel av låg responstid. Sen är fiber tillförlitligare än både Kabel och ADSL.
Jag har 4ms RTT till Sunet med min DSL och Telia, fiber inte mycket skillnad.
Postad 03 juni 2009 - 07:00
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Det som saknas är, integrerad ip-telefoni adapter och printservern. Båda sakerna finns men är inte aktiverade, trots att jag blev lovad innan jag tecknade mig för tjänsten, att printservern var aktiverad.
Jag är med ett pilottest för IP-telefoniadaptern i Smarten och har varit det i en månad ungefär. Jätteskönt att slippa Tilgin adaptern. Så det kommer att komma väldigt snart tror jag.
Postad 03 juni 2009 - 08:06
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Citera(Dynaudio @ Jun 1 2009, 16:30 )
Någon mer än jag som har problem med att få digitalljudet att fungera?
Och Ja, jag har bytt box x antal gånger, haft kontakt med supporten och inga fel på tjänsten enligt dem, haft min processor inne för kontroll och byte av kretsar, bytt kablar och självklart så har jag ställt in boxen på att skicka ut ljudet digitalt osv osv.
Har aldrig fått ut digitalljud från tjänsten och supporten har ingen förklaring till vad det kan bero på.
Markus på Telia; något fel du känner till och vet vad det beror på?
Jag antar att det finns flera här som är bättre på det än mig. Jag vet att det finns folk här som har fått det att fungera. Det är nog bra om du berättar vad det är för utrustning du har och hur du har kopplat in utrustningen till att börja med...
Markus Johansson
Telia Kundservice
Citera(TeliaKundservice @ Jun 1 2009, 17:20 )
Jag antar att det finns flera här som är bättre på det än mig. Jag vet att det finns folk här som har fått det att fungera. Det är nog bra om du berättar vad det är för utrustning du har och hur du har kopplat in utrustningen till att börja med...
Markus Johansson
Telia Kundservice
Har 1510 boxen och den är ansluten med S/PDIF mot processorn (Primare 31.7)
Som jag skrev så har jag nog "felsökt" och prövat allt som går. Processorn är det inget
fel på då den funkar utan problem tillsammans med andra enhter som är anslutna med S/PDIF alt Toslink (PS3:a och DVD)
Citera(lindo @ Jun 1 2009, 21:52 )
Det är bara SVT1 & SVT2 och några Canal+,TV1000 kanaler som sänder DD ljud
Jo, men digitalljudet funkar ändå inte. Ingen annan som har problem med digitalljudet?
Postad 03 juni 2009 - 08:33
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ingen annan som har problem med digitalljudet?
Säkert, men inte jag  Jag har i o f s 1910-boxen, men det fungerade även innan när jag hade 1510-boxen. Jag kör HDMI till min hembioreceiver och om jag inte minns fel, ljudet via SPDIF (det var ett tag sedan jag kopplade ihop det). Jag kan försöka kolla bakom boxen om du vill. Jag tror att jag var tvungen att göra någon inställning i receivern för att den skulle veta vilken ingång ljudet kom på, men även där tryter minnet lite. /A
Postad 03 juni 2009 - 09:20
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Säkert, men inte jag Jag har i o f s 1910-boxen, men det fungerade även innan när jag hade 1510-boxen. Jag kör HDMI till min hembioreceiver och om jag inte minns fel, ljudet via SPDIF (det var ett tag sedan jag kopplade ihop det). Jag kan försöka kolla bakom boxen om du vill. Jag tror att jag var tvungen att göra någon inställning i receivern för att den skulle veta vilken ingång ljudet kom på, men även där tryter minnet lite.
/A
Tack för ditt svar. Har ställt in processorn så att den skall hantera digtalljud på den specifika ingången. Har även prövat att koppla in annan utrustning på den ingången (förutom då STB 1510) och de funkar utan problem. Men jag får det inte att funka tillsammans med Telias Digital TV. Du behöver inte "gräva" för att kolla, finns ju inte direkt några alt. på 1510 boxen om man vill ha digitalljud...
Postad 03 juni 2009 - 09:32
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Tack för ditt svar. Har ställt in processorn så att den skall hantera digtalljud på den specifika ingången. Har även prövat att koppla in annan utrustning på den ingången (förutom då STB 1510) och de funkar utan problem. Men jag får det inte att funka tillsammans med Telias Digital TV. Du behöver inte "gräva" för att kolla, finns ju inte direkt några alt. på 1510 boxen om man vill ha digitalljud... 
Jag kör SPDIF från en 1910 box till min förstärkare och det fungerar bra både 2.0 och 5.1 ljud.
Postad 03 juni 2009 - 09:57
Johnnyboy
-
Johnnyboy
-
Användare
-
-
113 inlägg
Precis som jag har svarat i PM till dig i slutet av maj så kan vi skicka ut en tekniker för att åtgärda den störning som orsakar detta problem. Det är ju inte meningen att det ska vara denna mängd av störningar på uppkopplingen.
Så uppfattade jag inte alls ditt svar. Jag frågade bland annat vad en tekniker skulle kunna göra för att lösa problemet med störningar på anslutningen, och du svarade så här: Det går en hel del fel på ADSL uppkopplingen mellan ditt modem och telestationen. Dessa är normalt inte trafikstörande men kan i vissa fall vara det om de inträffar många med väldigt täta intervall. Nästa steg om du är säker på att det inte är fel på utrustningen hemma hos dig att vi skickar ut en tekniker. Vi måste informera kunden om att kunden får betala tekniker om felkopplat hemma hos dig, så därför jag frågar det ovan. Jag behöver dessutom veta ett mobilnummer teknikern kan nå dig på.
Du informerar om att det går en hel del fel på uppkopplingen, därefter informerar du om att man kan skicka ut en tekniker, men du nämner ingenting alls om vad denna tekniker ska göra. Min uppfattning, baserad på tidigare svar i denna tråden, är att sagda tekniker med största sannolikhet kommer att konstatera felet, rycka på axlarna och åka därifrån. Jag har inte fått någon indikation på att det faktiskt går att "åtgärda störningen" förrän jag läste ditt senaste inlägg! Du menar alltså att en Telia-tekniker kan åtgärda felen på anslutningen? Skulle jag, av eget högst personligt tekniskt intresse, bara få fråga: hur då? Det vore naturligtvis helt fantastiskt bra, men jag kan inte låta bli att känna skepsis när jag läser inlägg som dessa: Det e talias gamla pappersomspunna skitkablar i marken från stationen som är felet. Gissar på att dessa inte kommer bytas inom en snar framtid...dyrt.
ne, bytas inte en chans. Dra fram fiber troligare då om de i fastigheten/samfälligheten är villiga att göra den investeringen.
Upplever du skillnader mellan kanalerna? Jag har aldrig fått bra bild på Kanal 9 eller SVT24. Har haft tekniker från Telia (Relacom) hem till mig som inte kan hitta något fel. Man har ställt om profiler och allt möjligt i nätet men det blir aldrig bra bild på dessa två kanaler. Till slut sket jag i det eftersom jag har Kanal 9 analogt via ComHem. Ifrån Telia hörde de aldrig mer av sig efter att teknikern åkt ifrån oss med ett ryck på axlarna att dom nog inte vet exakt vad som kan vara fel.
Teknikern som var hem sa att exempel på kanaler som drar mer bandbredd är Kanal 9, SVT24 och Barnkanalen (vilken vi aldrig tittar på hemma så jag kan inte säga om jag har problem på den). Men de lyckas alltså inte lösa detta, om det är ett bandbreddsproblem eller något annat vet inte jag. Det är intressant att jag på vardagsmorgnar kan se nyheterna på SVT1 och bläddra till samma sändning på SVT24 och få en massa pixlar och frysningar.
Postad 03 juni 2009 - 12:26
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag har lite funderingar vad som rent tekniskt skiljer TELIA:s switchar (FiberLAN) . Brebdandsswitchen har som bekant färgmärkta utgångar, varav en för TV. Är det så att i TELIA:s router är denna port kodad till att vara prioriterad för trafik eller fyller bara färgen en pedagogisk funktion för att underlätta installation för användare utan teknisk kunskap?
EK
EDIT - Stavning.
Redigerat av Unregisteredcec18524, 03 juni 2009 - 12:28.
Postad 03 juni 2009 - 12:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
En ny release av både image och GUI är planerad senare under dagen idag. Denna version ska bland annat åtgärda vissa problem med textning via text-tv samt förändringar i EPG som medför snabbare uppstart.
GUI: 5_0_11_001_swe
Plugin: npmozCoreV2_0_0_6
Edit: Detta har nu skett, har senaste versionen på digital-tv boxen här.
Redigerat av TeliaKundservice, 03 juni 2009 - 14:25.
Postad 03 juni 2009 - 14:24
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har lite funderingar vad som rent tekniskt skiljer TELIA:s switchar (FiberLAN) . Brebdandsswitchen har som bekant färgmärkta utgångar, varav en för TV. Är det så att i TELIA:s router är denna port kodad till att vara prioriterad för trafik eller fyller bara färgen en pedagogisk funktion för att underlätta installation för användare utan teknisk kunskap?
EK
EDIT - Stavning.
Som tidigare nämnts i denna tråd så använder man något som kallas VLAN och bredbandsswitchen delar upp detta till olika tjänster på portarna. Detta beror helt enkelt på att olika tjänster behöver olika förutsättningar för att fungera optimalt. Digital-tv behöver bland annat multicast, detta behöver exempelvis inte bredbandstelefoni. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 juni 2009 - 15:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Du informerar om att det går en hel del fel på uppkopplingen, därefter informerar du om att man kan skicka ut en tekniker, men du nämner ingenting alls om vad denna tekniker ska göra.
Min uppfattning, baserad på tidigare svar i denna tråden, är att sagda tekniker med största sannolikhet kommer att konstatera felet, rycka på axlarna och åka därifrån. Jag har inte fått någon indikation på att det faktiskt går att "åtgärda störningen" förrän jag läste ditt senaste inlägg! Du menar alltså att en Telia-tekniker kan åtgärda felen på anslutningen? Skulle jag, av eget högst personligt tekniskt intresse, bara få fråga: hur då? Det vore naturligtvis helt fantastiskt bra, men jag kan inte låta bli att känna skepsis när jag läser inlägg som dessa:
Telia har avtal med olika företag där vi beställer ut tekniker för att åtgärda problem som kunder har. Uppdraget vi skickar på tekniker innebär att tekniker skall med hjälp av mätutrustning och annan utrustning som tekniker har konstatera att tjänster fungerar på ett tillfredsställande sätt efter de förutsättningar kunderna har. Vi på supporten har inte så bra koll på exakt hur teknikerna jobbar men jag vet att de har ett mätinstrument för att mäta upp störningar på datatrafik och teknikerna kan mäta mellan varje kopplingspunkt för att hitta vart felet kommer ifrån. Ibland byter teknikerna ledningen mellan två kopplingspunkter för att det ska gå mindre fel på just den biten av sträckan. Ibland byter teknikern ledningen sista biten hem till kund. Det är teknikern som avgör vad som ska göras. Ofta är det dock problem med att kunder har förlängningssladd, inte sitter i första jacket eller har parallellt kopplade telefonjack. Jag har endast blivit kontaktad av en av de personerna som du citerat och där har vi skickat ut tekniker igen för att kunden fortfarande har problem och att problemet inte löstes första gången. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 juni 2009 - 16:25
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
En ny release av både image och GUI är planerad senare under dagen idag. Denna version ska bland annat åtgärda vissa problem med textning via text-tv samt förändringar i EPG som medför snabbare uppstart.
GUI: 5_0_11_001_swe Plugin: npmozCoreV2_0_0_6
Edit: Detta har nu skett, har senaste versionen på digital-tv boxen här.
En liten koll på ändringarna i GUI-koden konfirmerar att det är ändringar relaterade till texting via Text-TV som är gjorda. Speciell hantering av textningen på de lokala TV4 sändningarna är också gjorda. I övrigt så finns det ingenting annat ändrat i GUI-koden. /Peter Cigéhn
Postad 03 juni 2009 - 17:15
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Citera(Dynaudio @ Jun 3 2009, 10:20 ) Tack för ditt svar. Har ställt in processorn så att den skall hantera digtalljud på den specifika ingången. Har även prövat att koppla in annan utrustning på den ingången (förutom då STB 1510) och de funkar utan problem. Men jag får det inte att funka tillsammans med Telias Digital TV. Du behöver inte "gräva" för att kolla, finns ju inte direkt några alt. på 1510 boxen om man vill ha digitalljud...
Jag kör SPDIF från en 1910 box till min förstärkare och det fungerar bra både 2.0 och 5.1 ljud.
Tack, strö salt i såren bara.... Här funkar det inte alls....
Postad 03 juni 2009 - 20:15
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Tack, strö salt i såren bara.... Här funkar det inte alls.... 
Får du ut "analogt" PCM ljud via S/PDIF på de kanaler som inte sänder digitalt (Dolby) t.ex. TV3, TV4 etc.? Du säger att du ställt in processorn, men har du ställt in 1910-boxen att mata ut digitalt ljud och dessutom valt första och andra ljudspråk ? Lite svårt att gissa på distans när man inte är där och kan rycka i tåtarna ....  Tillägg: Hittade en Primare-manual nätet och gluttade lite snabbt och noterade bl.a. följande: "For Dolby Digital, DTS, or MPEG sources only the following option is available: Option: AUTO Description: Automatically detects an incoming digital signal and locks onto it.--------------------------------------------- The SP31.7 Multi-Channel Processor automatically detects a Dolby Digital input and displays AC-3 on the front panel display. If the Dolby Digital input only contains two channels, P.L is also displayed." Vad händer då om du går över till en kanal som inte sänder digitalt, då blir väl källan PCM ? Det verkar finnas lite inställningar att pilla med ...
Redigerat av hd-fan, 03 juni 2009 - 22:53.
Postad 03 juni 2009 - 20:37
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Ni andra som byta från 1510 till 1910 märkte ni också att kanalbyten är seg som sirap?
Kört min 1510 länge som gatan, körde igång 1910 nu tar ju nästan 2-3 sek för att byta kanal.
/tvtittare
Postad 03 juni 2009 - 20:55
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Tänkte komma med lite skvaller på provsändningsfronten:
Provsändingarna av Canal+ Film HD fortsätter i Telias nät. Det pågår just nu (och har så gjort en tid) av två parallella sändningar av Canal+ Film HD i MPEG4. En multicastström med (till synes) konstant bithastighet där videoströmmen ligger på 7.79 MBit/s, totalt hela strömmen på 8.42 MBit/s. En annan multicastström distribuerar variabel bithastighet som vi mättillfället med TSReaderLite alldeles nyss variarade mellan totalt 6 till 16 MBit/s mätt på den senaste sekunden, med ett snitt på ungeför 11 MBit/s.
Spekulationer överlåter jag som vanligt till er övriga...
/Peter Cigéhn
Postad 03 juni 2009 - 21:04
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1 838 inlägg
Tänkte komma med lite skvaller på provsändningsfronten:
Provsändingarna av Canal+ Film HD fortsätter i Telias nät. Det pågår just nu (och har så gjort en tid) av två parallella sändningar av Canal+ Film HD i MPEG4. En multicastström med (till synes) konstant bithastighet där videoströmmen ligger på 7.79 MBit/s, totalt hela strömmen på 8.42 MBit/s. En annan multicastström distribuerar variabel bithastighet som vi mättillfället med TSReaderLite alldeles nyss variarade mellan totalt 6 till 16 MBit/s mätt på den senaste sekunden, med ett snitt på ungeför 11 MBit/s.
Spekulationer överlåter jag som vanligt till er övriga...
/Peter Cigéhn
Men Telia, alla här inne måste ju få testa HD sändningarna, inga andra kan vara större tekniknördar o ge feedback på det än vi här inne
Postad 03 juni 2009 - 21:53
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Sker provsändningarna av HD enbart över fibernätet ?
Postad 04 juni 2009 - 08:20
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Sker provsändningarna av HD enbart över fibernätet ?
Jag gissar att multicastströmmarna för dessa provsändningar distribueras i större delen av Telias backbonenät, vilken innebär att man bör kunna gå med i motsvarande multicastgrupper även över en ADSL-förbindelse. Sedan hur mycket av strömmens UDP paket som lyckas ta sig igenom denna ADSL-förbindelsen är väl en annan fråga. /Peter Cigéhn
Postad 04 juni 2009 - 08:41
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Får du ut "analogt" PCM ljud via S/PDIF på de kanaler som inte sänder digitalt (Dolby) t.ex. TV3, TV4 etc.?
Du säger att du ställt in processorn, men har du ställt in 1910-boxen att mata ut digitalt ljud och dessutom valt första och andra ljudspråk ?
Lite svårt att gissa på distans när man inte är där och kan rycka i tåtarna ....  Tillägg: Hittade en Primare-manual nätet och gluttade lite snabbt och noterade bl.a. följande:
"For Dolby Digital, DTS, or MPEG sources only the following option is available: Option: AUTO Description: Automatically detects an incoming digital signal and locks onto it. --------------------------------------------- The SP31.7 Multi-Channel Processor automatically detects a Dolby Digital input and displays AC-3 on the front panel display. If the Dolby Digital input only contains two channels, P.L is also displayed."
Vad händer då om du går över till en kanal som inte sänder digitalt, då blir väl källan PCM ? Det verkar finnas lite inställningar att pilla med ... 
Hej, tack för visat intresse. Kanske har vart lite otydlig i min förklaring? (frågade för några sidor sedan så information kanske har trillat bort under tiden) Jag får inget ljudet alls på den digitala utgången, varken DD eller analog pcm (har 1510 boxen och inte 1910) STB 1510 är inställd för att skicka ljudet digitalt och även 1:a/2:a språk Primare processorn ställer om sig automatiskt då de finns en DD ström. Om det inte finns en DD ström så blir det analog pcm via det digitala ingångarna (S/PDIF alt Toslink) och det funkar utan problem för övriga enheter som t ex dvd spelare och ps3:an
Redigerat av Unregistered2dabe7b8, 04 juni 2009 - 08:43.
Postad 04 juni 2009 - 16:58
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Hej, tack för visat intresse. Kanske har vart lite otydlig i min förklaring? (frågade för några sidor sedan så information kanske har trillat bort under tiden) Jag får inget ljudet alls på den digitala utgången, varken DD eller analog pcm (har 1510 boxen och inte 1910) STB 1510 är inställd för att skicka ljudet digitalt och även 1:a/2:a språk
Primare processorn ställer om sig automatiskt då de finns en DD ström. Om det inte finns en DD ström så blir det analog pcm via det digitala ingångarna (S/PDIF alt Toslink) och det funkar utan problem för övriga enheter som t ex dvd spelare och ps3:an
Skumt! Jag antar att du kollat att koax-kabeln fungerar och att den är ansluten utgången märkt "SPDIF" på boxen. (Jag har kopplat fel själv en gång när det var lite trångt och mörkt bakom möblerna ...) Antar att du också provat en alternativ ingång på Primaren. Du kan ju också prova att ställa om 1510 till "Analog ut". Då skall du alltid få ut analog PCM ut via SPDIF. Det vore ju intressant att prova boxen mot annan förstärkare/TV med SPDIF ingång. Man kan ju också prova att koppla stereoutgångarna märkta "Audio L R" till Primaren för och se om det går att få ut ljud överhuvudtaget.
Redigerat av hd-fan, 04 juni 2009 - 17:06.
Postad 04 juni 2009 - 17:00
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Men Telia, alla här inne måste ju få testa HD sändningarna, inga andra kan vara större tekniknördar o ge feedback på det än vi här inne 
Väl talat! Om nu bara någon från Telia kunde vifta med trollstaven så att det blev så också...
Postad 05 juni 2009 - 11:23
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Skumt! Jag antar att du kollat att koax-kabeln fungerar och att den är ansluten utgången märkt "SPDIF" på boxen. (Jag har kopplat fel själv en gång när det var lite trångt och mörkt bakom möblerna ...)
Antar att du också provat en alternativ ingång på Primaren.
Du kan ju också prova att ställa om 1510 till "Analog ut". Då skall du alltid få ut analog PCM ut via SPDIF.
Det vore ju intressant att prova boxen mot annan förstärkare/TV med SPDIF ingång.
Man kan ju också prova att koppla stereoutgångarna märkta "Audio L R" till Primaren för och se om det går att få ut ljud överhuvudtaget. 
Skumt! Jag antar att du kollat att koax-kabeln fungerar och att den är ansluten utgången märkt "SPDIF" på boxen. (Jag har kopplat fel själv en gång när det var lite trångt och mörkt bakom möblerna ...) -Check, rätt kopplat och kabeln funkar. Antar att du också provat en alternativ ingång på Primaren. -Check, prövat olika ingångar på Primaren Det vore ju intressant att prova boxen mot annan förstärkare/TV med SPDIF ingång. - Ej prövat, måste ju få tag i en annan stärkaren Man kan ju också prova att koppla stereoutgångarna märkta "Audio L R" till Primaren för och se om det går att få ut ljud överhuvudtaget. - så är de kopplat nu och de funkar Blir inte klok på vad som felar....de enda jag kan tänka mig är att Primaren inte gillar signalen som kommer från digitalboxen då den funkar med andra källor
Postad 05 juni 2009 - 12:41
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Lite frågor ang Telia innan man slår till!
* kommer Telia lansera HDTV via ADSL ?
* Om de lanserar via ADSL blir det inte då med väldig komprimering?
* Finns ingen box som klarar inspelning? om man har en inspelningsbar box så klarar inte Telias box att skicka ut bättre signal än composite vilket är rätt kasst 
* Handlar det om 1-3 kanaler endast med HDTV när Telia i så fall drar igång, eller kan man förvänta sig ett liknande fetubud som Comhem har ?
Redigerat av motif, 05 juni 2009 - 12:44.
Postad 05 juni 2009 - 14:07
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Skumt! Jag antar att du kollat att koax-kabeln fungerar och att den är ansluten utgången märkt "SPDIF" på boxen. (Jag har kopplat fel själv en gång när det var lite trångt och mörkt bakom möblerna ...) -Check, rätt kopplat och kabeln funkar.
Antar att du också provat en alternativ ingång på Primaren. -Check, prövat olika ingångar på Primaren
Det vore ju intressant att prova boxen mot annan förstärkare/TV med SPDIF ingång. - Ej prövat, måste ju få tag i en annan stärkaren
Man kan ju också prova att koppla stereoutgångarna märkta "Audio L R" till Primaren för och se om det går att få ut ljud överhuvudtaget. - så är de kopplat nu och de funkar
Blir inte klok på vad som felar....de enda jag kan tänka mig är att Primaren inte gillar signalen som kommer från digitalboxen då den funkar med andra källor
Du glömde denna: Du kan ju också prova att ställa om 1510 till "Analog ut". Då skall du alltid få ut analog PCM ut via SPDIF. (Definiera ingången på Primaren som "PCM".) Det finns en "idiotgrej" till som jag råkade på när jag tidigare hade en 1510 inkopplad via SPDIF till min förstärkare. Man fick bara ut Dolby Digital om hade valt ljudspråken till ICKE SVENSKA !Jag fick alltså ställa boxen att mata ut digitalt plus att välja första och andra ljudspråk till något annat än svenska, norska + norska t.ex. Är det inte dags att Telia premierar dig med en 1910:a ?
Postad 06 juni 2009 - 13:49
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Du glömde denna: Du kan ju också prova att ställa om 1510 till "Analog ut". Då skall du alltid få ut analog PCM ut via SPDIF. (Definiera ingången på Primaren som "PCM".)
Det finns en "idiotgrej" till som jag råkade på när jag tidigare hade en 1510 inkopplad via SPDIF till min förstärkare. Man fick bara ut Dolby Digital om hade valt ljudspråken till ICKE SVENSKA ! Jag fick alltså ställa boxen att mata ut digitalt plus att välja första och andra ljudspråk till något annat än svenska, norska + norska t.ex.
Är det inte dags att Telia premierar dig med en 1910:a ? 
Du kan ju också prova att ställa om 1510 till "Analog ut". Då skall du alltid få ut analog PCM ut via SPDIF. (Definiera ingången på Primaren som "PCM".) -prövat det, men jag om inte minnet sviker mig helt (ej hemma så jag kan inte kolla) så går det inte att ställa de digitala ingångarna utan de är Auto som gäller för dem. De funkar bra med andra källor som är anslutna digitalt och finns det en DD signlal så triggas den och om inte så blir de PCM och t ex PLII
Det finns en "idiotgrej" till som jag råkade på när jag tidigare hade en 1510 inkopplad via SPDIF till min förstärkare. Man fick bara ut Dolby Digital om hade valt ljudspråken till ICKE SVENSKA !Jag fick alltså ställa boxen att mata ut digitalt plus att välja första och andra ljudspråk till något annat än svenska, norska + norska t.ex. -spännande... Skall pröva detTackar för tipsen!
Redigerat av Unregistered2dabe7b8, 06 juni 2009 - 13:51.
Postad 07 juni 2009 - 10:49
Unregistered97806cc9
-
Unregistered97806cc9
-
Rookie
-
3 inlägg
Precis beställt tjänsten, har inuläget PS3, dator och laptop i ett välfungerande nätverk n-standard. Kör trådlöst mellan dator/router och streamar till Ps3an via media server. Kan jag" koppla på" detta nätverk direkt på Thomson boxen för att komma åt internet?
Tacksam för svar
Redigerat av Unregistered97806cc9, 07 juni 2009 - 10:50.
Postad 07 juni 2009 - 16:23
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Precis beställt tjänsten, har inuläget PS3, dator och laptop i ett välfungerande nätverk n-standard. Kör trådlöst mellan dator/router och streamar till Ps3an via media server. Kan jag" koppla på" detta nätverk direkt på Thomson boxen för att komma åt internet?
Tacksam för svar
Då detta ligger utanför det som behandlas i denna tråd tycker jag du ska skapa en annan tråd röradne detta. Du kommer dock att få svar i PM av mig snart. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 07 juni 2009 - 16:37
yoniii
-
yoniii
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Skiljer det på bildkvaliten mellan Telia Digital-tv och ComHems digital tv?
Postad 08 juni 2009 - 08:09
danron
-
danron
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag hade nyligen ComHem och jag ser ingen skillnad. ComHem har dock HD-TV och inspelningsbara boxar med dubbla tuners, dvs spela in två program samtidigt eller titta på ett och spela in det andra. IP-TV är på vissa fronter ett steg bak i teknologin ;-) Men jag hoppas de kommer ikapp snart.
Redigerat av danron, 08 juni 2009 - 08:10.
Postad 08 juni 2009 - 08:08
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Ja det upplever vi att den är. VI har precis flyttat till ett hus med TELIA IPTV över FIberLan. I vår gamla lägenhet hade vi Com Hem, bilden upplevs betydligt bättre nu. Hårdvara vi använder är 1910 boxen med HDMI till SONY KDL-40D2810. Boxen skickar ut 576p signal, i menyn finns 720p men går inte att välja (kommer väll till hösten?). EK
Postad 08 juni 2009 - 09:39
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Boxen skickar ut 576p signal, i menyn finns 720p men går inte att välja (kommer väll till hösten?).
Menyvalet för 720p funkar alldeles utmärkt. Låter märkligt att du inte kan välja det. Jag provat att växla mellan 576p och 720p och boxen växlar snyggt och tjusigt mellan dessa samtidigt som kollar (det blinkar till lite just då boxen växlar upplösning). /Peter Cigéhn
Postad 08 juni 2009 - 10:14
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Stor skillnad, Comhem har mycket bättre bild, du ser inte mackroblock på kanalerna med Comhem, med Telia så ser det ut som en hårt komprimerad Divx film och för att inte prata om hur sega kanalbyten det är med Telia, ta bara exemplet när man ska bläddra bland filmlistan i biblioteket, det är ju så irriterande, förstår inte varför man inte cachar denna information istället i boxen. Parabol är bäst så klart men då kan du inte få Viasat/CanalD i samma box.
Redigerat av Likvid, 08 juni 2009 - 10:16.
Postad 08 juni 2009 - 11:25
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Det kan väl jag inte direkt påstå att det skulle vara någon superskillnad. Har både Com Hem (Humax HD-boxen, ej inspelningsbara) och Telia hemma (1910) och jag tycker att bilden är lika bra för båda (kör båda med HDMI).
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|