När jag fick min 1910-box så var både scart- och HDMI-utgångarna aktiverade och då kunde jag inte välja någon högre upplösning än 576p, men efter att ha slagit av scart och bara körde via HDMI så gick det bra att välja 720p. En knasig detalj var att i inställningarna som boxen hade när jag fick den så såg det ut som om det bara var scart som var aktiverat - att jag fick bild via HDMI kändes inte helt korrekt då.Menyvalet för 720p funkar alldeles utmärkt. Låter märkligt att du inte kan välja det. Jag provat att växla mellan 576p och 720p och boxen växlar snyggt och tjusigt mellan dessa samtidigt som kollar (det blinkar till lite just då boxen växlar upplösning).
/Peter Cigéhn
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 08 juni 2009 - 11:25
Postad 08 juni 2009 - 11:35
Jag hade Comhem i min gamla lägenhet och jag tycker inte att Telia har lika bra bild, det är inte i närheten ens om man ska generalisera men visst är det vissa kanaler som har helt ok bild. Direktsändningar i stil med Melodifestivalen där det händer mycket i bakgrunden med dess ljusshower blir dock som ett rutmönster med artifakter, men då blev jag bortskämd när jag hade comhem också och fick se Melodifestivalen i SVT HD innan jag flyttade till ett hus med Telias fiber så jag kanske hade för höga förväntningar.Det kan väl jag inte direkt påstå att det skulle vara någon superskillnad.
Har både Com Hem (Humax HD-boxen, ej inspelningsbara) och Telia hemma (1910) och jag tycker att bilden är lika bra för båda (kör båda med HDMI).

Postad 08 juni 2009 - 14:00
Det kan väl jag inte direkt påstå att det skulle vara någon superskillnad.
Har både Com Hem (Humax HD-boxen, ej inspelningsbara) och Telia hemma (1910) och jag tycker att bilden är lika bra för båda (kör båda med HDMI).
Det är ju bara kolla på fakta, Telia kör ju med nästan en 1/3 av bitraten Canal Digital kör på tex SVT kanalerna.
Speciellt konserter och ljusa himlar med snabba panoreringar ser du mackroblock tydligt med Telia, men så klart om du ser på Nyheterna som nästan är statiskt så kan du inte se skillnaden så lätt, men så fort det börjar röra på sig snabbt som i sport så ser du stor skillnad.
Redigerat av Likvid, 08 juni 2009 - 19:54.
Postad 08 juni 2009 - 15:05
Det är ju bara kolla på fakta, Telia kör ju med nästan en 1/3 av bitraten Comhem kör på tex SVT kanalerna.
1/3? Vilka siffror baserar du den beräkningen på? Enligt mätningarna gjorda i Bithastighet på olika kanaler och operatörer så ligger det i häraden 3/4. Eller menar du verkligen att ComHem ligger på ca 13 Mbit på SVT:s kanaler?
Observera att jag inte är på något som helst sätt är intresserad av att gå i polemik vad gäller detta, jag får bara inte riktigt matematiken och "fakta" att gå ihop. Det finns tillräckligt med åsikter om bildkvalitén så den överlåter jag helt och hållet andra att kommentera och ha åsikter om.
/Peter Cigéhn
Postad 08 juni 2009 - 15:45
Vantage-boxen klarar detta med undantag för HD-kanalerna från Viasat.
Det kan väl jag inte direkt påstå att det skulle vara någon superskillnad.
Vill nog påstå att vid direktsändning med tex sport märks skillnad med fördel Comhem/Humax. Även mot marknätet.
Har beställt ett "must carry-kort" från Canal Digital till parabolen mot depositavgift på 795 kr med intressen att se vilken skillnad den högre bithastigheten via satellit har på bildkvalitet.
Någon som har koll på bithastighet via Canal Digital ? ( SVT:s kanaler och TV4 )
Redigerat av Latman, 08 juni 2009 - 15:54.
Postad 08 juni 2009 - 19:02
Tja!
Har haft ovan lösning i flera mån, igår flyttade jag över allt till den nya TVbänk jag köpt. Drog ur SPDIFsladden samtidigt då jag tänkte att jag kör via HDMI istället.
Nu får jag inte bild. Eller jag får uppladdningsbilden, men efter att tredje pluppen stått och blinkat gult ett tag så fryser den, sen blir det svart bild alt. myrornas krig.
Kopplar jag direkt till tvn så funkar det hur bra som helst, blir galen... vet inte hur många timmar jag lagt ner på detta.
Någon som har nån idé om vad problemet kan vara???

Postad 08 juni 2009 - 19:50
Hjälp! Marantz sr6003 + telia digitaltv = Vad händer?????
Tja!
Har haft ovan lösning i flera mån, igår flyttade jag över allt till den nya TVbänk jag köpt. Drog ur SPDIFsladden samtidigt då jag tänkte att jag kör via HDMI istället.
Nu får jag inte bild. Eller jag får uppladdningsbilden, men efter att tredje pluppen stått och blinkat gult ett tag så fryser den, sen blir det svart bild alt. myrornas krig.
Kopplar jag direkt till tvn så funkar det hur bra som helst, blir galen... vet inte hur många timmar jag lagt ner på detta.
I en av dom senaste uppdateringarna av programvaran i boxen så har HDCP slagits på. Med tanke på vad som skrivits tidigare i tråden om detta och olika typer av utrustning som har fått problem efter detta så verkar det som om din Marantz SR6003 får sälla sig till den skaran.
Bara en liten gissning från min sida med tanke på vad som skrivits och diskuterats tidigare här i tråden.
/Peter Cigéhn
Postad 08 juni 2009 - 19:53
1/3? Vilka siffror baserar du den beräkningen på? Enligt mätningarna gjorda i Bithastighet på olika kanaler och operatörer så ligger det i häraden 3/4. Eller menar du verkligen att ComHem ligger på ca 13 Mbit på SVT:s kanaler?
/Peter Cigéhn
Ok jag skrev fel och referede till bitraten SVT sänder över Thor satelliten.
Postad 08 juni 2009 - 19:57
Har beställt ett "must carry-kort" från Canal Digital till parabolen mot depositavgift på 795 kr med intressen att se vilken skillnad den högre bithastigheten via satellit har på bildkvalitet.
Någon som har koll på bithastighet via Canal Digital ? ( SVT:s kanaler och TV4 )
CD kör fast bithastighet på
SVT 1 & 2 9,8 Mbit under regionala sändninger sänks hastigheten på ettan och tvåan till ca 1,5 Mbit på båda
SVT 24 4,3 Mbit
SVT B 3,3 Mbit
rörligt på TV 4 mellan 3-6 Mbit
Ser ingen större skillnad mellan CD och Telia sändningen..
Postad 08 juni 2009 - 20:17
I en av dom senaste uppdateringarna av programvaran i boxen så har HDCP slagits på. Med tanke på vad som skrivits tidigare i tråden om detta och olika typer av utrustning som har fått problem efter detta så verkar det som om din Marantz SR6003 får sälla sig till den skaran.
Bara en liten gissning från min sida med tanke på vad som skrivits och diskuterats tidigare här i tråden.
/Peter Cigéhn
OK, man kan inte slå av den eller?
Postad 08 juni 2009 - 21:17
HDCP? Slå av? Ne, skulle inte tro det.... Kopieringsskydd är inget du ska kunna slå av och på efter önskan.
Postad 08 juni 2009 - 21:21
Postad 08 juni 2009 - 21:34
Redigerat av Unregistered31511, 08 juni 2009 - 21:57.
Postad 08 juni 2009 - 21:35
CD kör fast bithastighet på
SVT 1 & 2 9,8 Mbit under regionala sändninger sänks hastigheten på ettan och tvåan till ca 1,5 Mbit på båda
SVT 24 4,3 Mbit
SVT B 3,3 Mbit
rörligt på TV 4 mellan 3-6 Mbit
Ser ingen större skillnad mellan CD och Telia sändningen..
Motsvarande mätning på Telia i skrivande stund:
SVT1: 5.1 MBit/s totalt (varav 4.44 MBit/s bildströmmen), konstant bithastighet
SVT2: 5.4 MBit/s totalt (varav 4.76 MBit/s bildströmmen), konstant bithastighet
SVT2 Regionala nyheter: ca 2-2.5 MBit/s totalt (varav ca 1.7-2.3 MBit/s bildströmmen), variabel bithastighet
SVT24: ca 4.9 MBit/s totalt (varav ca 4.3 MBit/s bildströmmen), variabel bithastighet
SVT Barnkanalen/Kunskapskanalen: ca 4.7 MBit/s totalt (varav ca 4.2 MBit/s bildströmmen), variabel bithastighet
TV4: 4.6 MBit/s totalt (varav 4.1 MBit/s bildströmmen), konstant bithastighet
Som synes så är det i huvudsak SVT1 och SVT2 som avviker då det gäller Telia vilket också är vad som redan framkommit i tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer.
/Peter Cigéhn
Uppdatering: Glömde mätningen på TV4.
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 08 juni 2009 - 21:45.
Postad 08 juni 2009 - 21:41
Hjälp! Marantz sr6003 + telia digitaltv = Vad händer?????
Tja!
Har du testat de tips som bland annat Onkyo-ägare har tipsat om tidigare i tråden? Det handlade om att koppla in boxen på HDMI1 (om jag inte minns fel). Det verkade som att de fick det att fungera då.
Jag har själv en Yamaha och råkade vid ett tillfälle ut för detta också, om boxen slogs på efter förstärkaren. Det har för min del bara hänt en gång och det jag gjorde då var att programmera min logitech-fjärr att starta boxen före förstärkaren. Sedan har jag aldrig haft problem mer.
/A
Postad 09 juni 2009 - 07:59
Motsvarande mätning på Telia i skrivande stund:
SVT1: 5.1 MBit/s totalt (varav 4.44 MBit/s bildströmmen), konstant bithastighet
SVT2: 5.4 MBit/s totalt (varav 4.76 MBit/s bildströmmen), konstant bithastighet
SVT2 Regionala nyheter: ca 2-2.5 MBit/s totalt (varav ca 1.7-2.3 MBit/s bildströmmen), variabel bithastighet
SVT24: ca 4.9 MBit/s totalt (varav ca 4.3 MBit/s bildströmmen), variabel bithastighet
SVT Barnkanalen/Kunskapskanalen: ca 4.7 MBit/s totalt (varav ca 4.2 MBit/s bildströmmen), variabel bithastighet
TV4: 4.6 MBit/s totalt (varav 4.1 MBit/s bildströmmen), konstant bithastighet
Som synes så är det i huvudsak SVT1 och SVT2 som avviker då det gäller Telia vilket också är vad som redan framkommit i tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer.
/Peter Cigéhn
Uppdatering: Glömde mätningen på TV4.
Kör alla operatörer samma codec så att dessa siffror faktiskt betyder någonting också?
PS. Nu har du faktiskt gett dig in i pennfejden ändå ;-) DS.
Postad 09 juni 2009 - 12:55
Postad 09 juni 2009 - 14:17
Någon som vet om det fungerar att plugga in en Motorola VIP 1960 (med hårddisk) i Telias bredbands-TV?
Intressant fråga, men jag skulle kunna tänka mig att det inte kommer att fungera. Jag vill minnas att det för länge sedan i tråden diskuterades att Motorola hade råkat skicka ett antal 1910-boxar till Telia som skulle till en annan operatör som således inte fungerade i Telias nät och att de kunder som hade fått en sådan var tvungen att byta ut den.
Om den nu skulle gå igång kan man ju fundera på om den kommer att "bete" sig som en 1910 eller 1960 (som ju Telia inte stödjer officiellt). T ex kan man ju undra om någon inspelningsfunktionalitet kommer att fungera.
/A
Postad 09 juni 2009 - 19:34
När jag fick min 1910-box så var både scart- och HDMI-utgångarna aktiverade och då kunde jag inte välja någon högre upplösning än 576p, men efter att ha slagit av scart och bara körde via HDMI så gick det bra att välja 720p. En knasig detalj var att i inställningarna som boxen hade när jag fick den så såg det ut som om det bara var scart som var aktiverat - att jag fick bild via HDMI kändes inte helt korrekt då.
Tack för tipset, men i vilken meny stänger jag scart?
EK
Postad 09 juni 2009 - 22:20
HDCP? Slå av? Ne, skulle inte tro det.... Kopieringsskydd är inget du ska kunna slå av och på efter önskan.
Då det är ett krav från leverantörerna att det ska användas för HDMI så finns det inga planer på att ta bort det.
Har telia digital tv, reltivt bra tycker jag dessutom har de en webb uthyrning av film direkt i digitalboxen som är rätt trevlig.
Du menar VoD tjänsten misstänker jag? Det är väldigt många kunder som använder den och tycker den är bra kan jag säga.
Tack för tipset, men i vilken meny stänger jag scart?
Du tar ur strömsladden, stoppar i den och trycker på info knappen under uppstarten så har du en meny där du kan ställa om det.
Markus Johansson
Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 09 juni 2009 - 22:31.
Postad 09 juni 2009 - 22:36
Det skulle uppskattas om ni som läser här kan säga till om ni har några problem med att det står att information om programmet saknas på alla kanaler samtidigt och om det hjälper att starta om boxen när det händer.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 10 juni 2009 - 06:35
Det har kommit lite raporter om att kunder har problem med att EPG slutar fungera helt och hållet.
Det skulle uppskattas om ni som läser här kan säga till om ni har några problem med att det står att information om programmet saknas på alla kanaler samtidigt och om det hjälper att starta om boxen när det händer.
Markus Johansson
Telia kundservice
Jo jag får felet ibland att det står "information om programmet saknas" och startar jag då om boxen (drar ur nätsladden) så fungerar det igen.
Men min box har slutat att "logga in" vid normaluppstart, den startar direkt. Men om man rycker nätsladden så loggar den in som den skall.
Har en 1510 för övrigt...
//Tomas D
Redigerat av Unregisteredc17e09d1, 10 juni 2009 - 06:36.
Postad 10 juni 2009 - 06:56
Postad 10 juni 2009 - 07:13
Jo jag får felet ibland att det står "information om programmet saknas" och startar jag då om boxen (drar ur nätsladden) så fungerar det igen.
Men min box har slutat att "logga in" vid normaluppstart, den startar direkt. Men om man rycker nätsladden så loggar den in som den skall.
Det har kommit en uppdatering för några veckor sen som gör att det ska starta direkt när man stängt av den via fjärrkontrollen. Den kommer att bara starta om från "början" om det kommit uppdatering när du startar boxen med fjärrkontrollen.
Hur lång leveranstid är normalt på en nybeställning av internet/digitaltv paket?
Har kunden uppgett korrekta uppgifter om adress och utflyttarens telefonnummer tar det i normalfallet 2-3 veckor
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 10 juni 2009 - 09:11
Kan detta ha något samband, dvs kan det vara så att min TV inte är så duktig på HDCP, eller att min digitalbox inte orkar med att hantera HDCP tillräckligt fort?
Har en Samsung PS-42A45-nånting. Den är märkt HD Ready och är ändå relativt ny så jag tycker den borde kunna hantera det. Jag har förstås ingen annan TV med HDMI tillgänglig så jag kan inte testa om det är fel på TV eller box.
Har för mig att en eller ett par andra personer på detta forum också klagar mycket på bildstörningar senaste veckorna men att övriga inte verkar ha några bildproblem alls. Kan det vara kopplat till att vi alla som har problem har Samsung-TV? Eller något annat? Bor i Huddinge, ligger mot station i Tullinge (TUL.BD51) om detta kanske kan vara en gemensam nämnare?
Mvh
Magnus
Postad 10 juni 2009 - 09:22
Tror inte det är så enkelt. Jag sitter med fiber, Panasonic TV och gamla boxen och har fortfarande problem med blockbildning vid panoreringar eller andra snabba rörelser. Det är nog snarare det material som Telia sänder ut i sitt nät.Har för mig att en eller ett par andra personer på detta forum också klagar mycket på bildstörningar senaste veckorna men att övriga inte verkar ha några bildproblem alls. Kan det vara kopplat till att vi alla som har problem har Samsung-TV? Eller något annat? Bor i Huddinge, ligger mot station i Tullinge (TUL.BD51) om detta kanske kan vara en gemensam nämnare?
Mvh
Magnus
Postad 10 juni 2009 - 11:07
//Tomas D
Jag kan instämma i denna felbeskrivning. Alla kanalerna tappar EPG.
/P
Redigerat av Unregistered38610, 09 juli 2009 - 07:31.
Postad 10 juni 2009 - 11:19
Telia Kundservice,
Jag får fortfarande 4:3-bild även när det skulle vara 16:9 när jag startar boxen och måste byta till en kanal som sänder 4:3 för att sedan byta tillbaka till en 16:9-kanal för att få rätt bildförhållande. Den senaste uppdateringen fixade uppenbarligen inte problemet, när kan jag förvänta mig att en fix för detta kommer?
Är jag ensam om detta problem?
Löser en 1910-box detta? I så fall vill jag ha en sådan.
/Anders
Samsung M86 och 1510-box
Postad 10 juni 2009 - 11:58
Du hade inte behövt gå särskilt långt bak i tråden för att få svar på åtminstone den första frågan. Eftersom det i senaste programvaran har poppat upp en statusflagga för om boxen är en "PVR-box" eller ej så tycker jag att det är svar nog på om Telia arbetar med att stödja inspelningsbar box eller ej.
Exakt när den kommer återstår ju att se, men det borde ju inte var så himla långt borta då stödet redan har börjat smyga sig in i programvarorna.
Den powerpoint jag sett ser mycket lovande ut och min spontana känsla är att PVR-tjänsten kommer att bräda konkurenterna med vissa funktioner som de kommer att ha svårt att matcha.
/A
Kanske svårt att matcha idag, men när väl telia släpper en PVR-box (gissar på 2011/12) så är det nog inte fallet...
/P
Redigerat av Unregistered38610, 09 juli 2009 - 07:32.
Postad 10 juni 2009 - 14:48
/P
Nu hängde jag faktiskt inte riktigt med i hur du menar. Vem matchar vem?
Telias inspelningsbara box ligger nog inte så långt bort i tiden och då kommer den tjänsten sannolikt ha funktioner som en vanlig (ej internetansluten) box för t ex marknätet saknar.
/A
Redigerat av Dreadlock, 09 juli 2009 - 07:33.
Postad 10 juni 2009 - 17:41
Funkade dock igen efter en omstart (med fjärren), har en 1910 box.
Postad 10 juni 2009 - 20:22
Det har kommit lite raporter om att kunder har problem med att EPG slutar fungera helt och hållet.
Markus Johansson
Telia kundservice
Tappade också EPG på samtliga kanaler häromdan, allt fungerade efter omstart, har en 1910 box
Postad 10 juni 2009 - 20:30
Telia; Är det så att en omstart av min digitalbox har gjort att jag inte längre kan använda den tillsammans med min förstärkare pga nåt som heter HDCP? Har Ni något tips på vad som kan lösa detta bekymmer?
EDIT: stavfel
Redigerat av mafghan, 10 juni 2009 - 20:30.
Postad 11 juni 2009 - 07:28
Har nu testat alla portar på förstärkaren, testat starta om boxen innan jag sätter på förstärkaren.... inget funkar..
Telia; Är det så att en omstart av min digitalbox har gjort att jag inte längre kan använda den tillsammans med min förstärkare pga nåt som heter HDCP? Har Ni något tips på vad som kan lösa detta bekymmer?
EDIT: stavfel
Oficella svaret som finns från telia är att inte använda HDMI om din utrusting inte klarar av HDCP. Altenativt koppla den direkt till TV:n.
Det finns folk här på forumet som har sagt att man på vissa förstärkare måste sätte den i hdmi 1 och ställa in den på något speciellt läge. Då telia inte har support på att koppla via förstärkare har vi inte testat detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 11 juni 2009 - 07:35
Jag Har läst era svar här på tråden och jag vet att de arbetar på att lösa detta problem.
Kan väl nämna att om EPG inte fungerar kommer inte heller lokalnyheterna på SVT att fungera då det styrs via EPG, så detta behöver ni inte felanmäla.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 11 juni 2009 - 07:44
Telia Kundservice,
Jag får fortfarande 4:3-bild även när det skulle vara 16:9 när jag startar boxen och måste byta till en kanal som sänder 4:3 för att sedan byta tillbaka till en 16:9-kanal för att få rätt bildförhållande. Den senaste uppdateringen fixade uppenbarligen inte problemet, när kan jag förvänta mig att en fix för detta kommer?
Är jag ensam om detta problem?
Jag har ingen mer information i dagsläget än att det är felanmält och att de arbetar med en lösning. Jag tror att det finns flera drabbade men det kan vara beroende av TV aparaten att det blir så.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 11 juni 2009 - 20:38
Jag har ingen mer information i dagsläget än att det är felanmält och att de arbetar med en lösning. Jag tror att det finns flera drabbade men det kan vara beroende av TV aparaten att det blir så.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag har tidigare nämt att jag har samma problem med en TV, har testat en box med boxer som fungerar på samma TV ...
Postad 12 juni 2009 - 05:26
Har inte din TV en funktion för AutoFormat-inställning av förhållandet i Menyn, och har inte din Fjärr en knapp för att ändra bildförhållandet ?!Jag har tidigare nämt att jag har samma problem med en TV, har testat en box med boxer som fungerar på samma TV ...
Slå av Auto i Menyn, och ändra sen på Fjärren till Wide/16:9 eller vad du vill ha, för en viss kanal, så startar ju sen TVn sannolikt på det du ställt den på, nästa gång du startar om TVn.
Men har du TVn på Auto så är du torsk igen.
Menyn Finesser
Skärmkontroll Ändrar skärmformatet.
“Autoformat”: Ändrar automatiskt skärmformatet enligt sändningssignalen.
“Skärmformat”: Se sidan 13 för mer information om skärmformat.
“V storlek”: Justerar bildens vertikala storlek när “Skärmformat” är inställt på
“SmartZoom”.
Min TV, en Sony, har dessutom ett Theatre-läge, där den automatiskt ställer in rätt sorts ljud ut, och ÄVEN bilden för det som visas.
Då försöker ju så klart TVn göra det bästa av den signal den har, och även där kan det bli fel.
/LbL!
Redigerat av lbl, 12 juni 2009 - 05:26.
Postad 12 juni 2009 - 10:55
Oficella svaret som finns från telia är att inte använda HDMI om din utrusting inte klarar av HDCP. Altenativt koppla den direkt till TV:n.
Det finns folk här på forumet som har sagt att man på vissa förstärkare måste sätte den i hdmi 1 och ställa in den på något speciellt läge. Då telia inte har support på att koppla via förstärkare har vi inte testat detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Vi som sitter med detta problem behöver få all information som Telia har. På så sätt kan vi planera för hur vi på bästa sätt ska komma vidare (sluta med Telia, felanmäla hos t ex Onkyo, dra nya sladdar i TV-rummet, etc). Även om Supporten inte har mer information så måste den finnas på Telia. Har du möjlighet att undersöka detta?
Kan man inte tänka sig att ta bort HDCP från boxen tills man har fått det att fungera bättre?
/jonas
Postad 13 juni 2009 - 15:28
Vi som sitter med detta problem behöver få all information som Telia har. På så sätt kan vi planera för hur vi på bästa sätt ska komma vidare (sluta med Telia, felanmäla hos t ex Onkyo, dra nya sladdar i TV-rummet, etc). Även om Supporten inte har mer information så måste den finnas på Telia. Har du möjlighet att undersöka detta?
Jag är nog en av dem som vet mest om detta på Telia, och det beror på att jag läser vad ni skriver här.
Vi har fått in att det är med vissa specifika förstärkare och vissa tv-apparater. Det är inte många av de kunder som har 1910 boxar som har kontaktat oss rörande detta problem.
Det jag vet är ju att man ska använda HDMI port 1 på vissa förstärkare, det kan hjälpa att ställa boxen på 1080i i boot menyn samt att i vissa fall ställa förstärkaren på något visst läge.
Fungerar HDCP ej med den utrustningen ni använder är det helt enkelt fel på den utrustningen då den inte stödejer det som krävs för HD-ready.
Kan man inte tänka sig att ta bort HDCP från boxen tills man har fått det att fungera bättre?
Detta kommer inte att ske helt enkelt. Det är ett krav från leverantörerna av programmen som sänds på TV.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 13 juni 2009 - 15:30.
Postad 13 juni 2009 - 16:56
Ska ta med Onkyos support och kolla varför inte HDCP stöds på alla HDMI ingångar. Återkommer i ärendet.
Postad 13 juni 2009 - 18:24
Har inga problem med binda avtal men 24 månader och få vet efter 2 att man inte kan se HDTV och sitta då med 24 mån bindning NEJ TACK
Men visst kan man bli Helhetskund men inte innan man får svar på det viktigaste av allt!
Kommer HDTV även för ADSL (jag har inte Telia fiber)
Kommer Telia med någon ny box som klarar även inspelning
Kommer HD Tv överhuvudtaget inom rimlig tid
Postad 14 juni 2009 - 02:45
Postad 14 juni 2009 - 09:26
edit: När jag startade om från standby så fastnade upp starten på 4:e prick som då blinkade gult. Fick dra ut sladden och börja om från början igen. Men nu funkar EPGn
Redigerat av lindo, 14 juni 2009 - 09:40.
Postad 14 juni 2009 - 15:57
Edit:1910
Redigerat av Palle, 14 juni 2009 - 16:11.
Postad 14 juni 2009 - 16:01
Idag saknar jag EPG i min box (1910)
edit: När jag startade om från standby så fastnade upp starten på 4:e prick som då blinkade gult. Fick dra ut sladden och börja om från början igen. Men nu funkar EPGn
Märkte just också det (tack, då slipper jag testa starta om). 1510 box för min del.
Postad 14 juni 2009 - 16:04
Samma här, håll på att få frispel innan jag tänkte på att dra ur strömsladden.Idag saknar jag EPG i min box (1910)
När faan skall telia lära sig att meddela vid uppdateringar eller vid fel via mail??
Postad 14 juni 2009 - 16:11
Samma här, håll på att få frispel innan jag tänkte på att dra ur strömsladden.
När faan skall telia lära sig att meddela vid uppdateringar eller vid fel via mail??
Observera jag jobbar inte för Telia och är inte ute efter att försvara dom, men hur har du tänkt att Telia då ska meddela alla som vill bli meddelade på annat sätt om fel? Ska de ringa runt kanske? Eller ska någon knacka dörr och meddela? De kanske ska skicka brev? Har förresten Telia din mailadress som de vet att du vill bli meddelad på? Meddelar ditt Elbolag dig när dom har något fel eller märker du det bara genom att strömmen är borta ibland?
Vad jag försöker visa genom ovanstående är att det är ju inte möjligt att varenda bolag ska meddela om varenda fel dom har på alla olika sätt som går att meddela alla abbonenter på. Det enda som ens är möjligt är väl att skriva det på hemsidan men vad gör man då åt alla som Internet ligger nere för? De kanske får samma felsympton som dig, att det stannar vid fjärde pricken.. vem vet?
Postad 14 juni 2009 - 16:13
Saknar "info" för de flesta kanaler idag. Infoknappen ger bara "information om kanalinnehåll saknas". Omstart av box hjälper inte. (ström bortkopplad)
Det är för närvarande fel på EPG på ett antal viasat kanaler och det felet är redan på inkommande sändning när den kommer till Telia så det kommer ingen omstart hjälpa.
Det som felet som vi försöker avgränsa är att vissa kunder verkar få problem med att EPG försvinner på alla kanaler samtidigt. Det är bara denna typen av fel som i dagsläget verkar lösa sig genom omstarten av boxen. Är det bara på några kanaler som det inte fungerar är det troligtvis fel hos alla kunder och då följaktligen fel när det kommer till Telia från leverantören.
Markus Johansson
Telia kundservice
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar