* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 17 juni 2009 - 19:32
Provsändningarna av Canal+ Film HD kodade med MPEG4 och upplösning 1080i fortskrider. Just nu pågår provsändningar med tre olika bithastigheter:
1. Variabel bithastighet som vid mättillfället låg kring 16 Mbit/s, varierandes mellan 8 - 19 Mbit/s.
2. Konstant bithastighet på 8.4 Mbit/s
3. Konstant bithastighet på 5.1 Mbit/s
Intressant att notera att man provar att pressa bithastigheten ända ned till ca 5 Mbit/s, dvs motsvarande dagens SD sändningar kodade med MPEG2. Vilka slutsatser man kan dra av detta återstår väl att se...

Provsändningarna har varit omväxlande krypterade och okrypterade. Just nu är alla tre provsändingströmmarna krypterade.
Dessutom fortskrider även provsändningar i SD med MPEG4 kodning av lite växlande kanaler och bithastigheter, ofta kring 2.5 - 3.0 Mbit/s.
/Peter Cigéhn
Postad 17 juni 2009 - 20:10
Det är ganska orimligt att Telia/Motorola ska kontrollera att tjänsten fungerar med samtliga förstärkare då tjänsten är tänkt att koppla direkt till en TV och inte till en förstärkare.
Markus Johansson
Telia kundservice
Om det är detta som gäller så är det ju en rimlig förklaring. När jag läste på om HDMI för ett tag sedan förstod jag att det finns tre olika klasser, Sändare, mottagare och mellansteg. Boxen är en sändare, tv:n är en mottagare. För att få bild så ska dessa två snacka ihop sig. När man inför den tredje typen så ska den klara av att dels snacka ihop sig med sändaren och mottagaren. Om nu Telia (eller Motorola) bara fokuserat på direktkoppling kan man misstänka att det kan fallera när man koppar in sin receiver.
Givetvis bör Telia/Motorola ha intresse av att titta på detta, speciellt som valmöjligheten av boxar är obefintlig. Därmed inte sagt att det är deras fel, men det är deras tjänst som blir lidande.
Som sagt tidigare, Comhem hade också problem med detta i sin första HD-box, och erfarenheten därifrån verkar vara att så fort handskakningen har skett så var det sen inga problem.
Postad 17 juni 2009 - 20:58
1. Går det att spela in från Motorola 1910 till en extern hårddisk, och i så fall hur?
2. Går det sedan att spela upp från den hårddisken?
3. Om inte, går det att spela in från Motorola 1910 till en dator, och i så fall hur? Till exempel från Ethernetutgången via ett nätverk?
När jag ställer frågan till Telias support låtsas de som att de aldrig hört den förr, och säger att det inte verkar finnas någon efterfrågan på att kunna spela in program. (Jag har förstått att det går att spela in på en dvd, men jag har ingen inspelningsbar, och att det går att spela in på en vcr via scart, men det är för mycket hassle och för dålig kvalitet).
Staffan Fritz
Postad 17 juni 2009 - 21:05

Kommande version av GUI:t kommer med viss sannolikhet att ha lite nytt utseende på menyn. Istället för den nuvarande varianten med fix position på menyvalen och att man flyttar markören höger och vänster så kommer istället markören att ha fix position i mitten och menyvalen scrolla åt höger eller vänster, troligtvis för att kunna möjliggöra fler menyval än vad den nuvarande menyn har och ryms på skärmen. Vilket/vilka menyval detta kommer att bli får väl framtiden utvisa...
Jag har även sett "indikationer" på att man håller på att lägga till funktionalitet för inspelning i GUI programvaran, dvs den efterlängtade PVR funktionaliteten.
Dessutom så har det börjat distribueras någon form av ny generation av programvara, eller programvara till en ny typ av box i Telias nät. För ett tag sedan så dök en ny ström med programvara upp med namnet Motorola VIP 1903. Någon sådan modellbeteckning har jag inte sett tidigare. Eventuellt så kan det också bara vara en ny generation av programvara till 1900 serien, eftersom programvaran till 1910 boxen bara heter 1900 och programvaran till 1510 boxen heter 1500.
Vad som talar för ny generation av programvaran är för att jag också se indikationer på att man i boxen går över från att använda Mozilla som HTML/JavaScript-motor för GUI:t och istället använder sig av Webkit. Kanske är denna 1903-programvara bara en ny generation av programvara, eller så kommer det en ny generation av boxar i 1900 serien, eller så är det en mix därav.
Lite lösa spekulationer från min sida. Jag har ingen som helst uppfattning om NÄR eller ens OM något av ovanstående kommer att komma på riktigt. Det får framtiden utvisa...

/Peter Cigéhn
Postad 17 juni 2009 - 21:16
Jag vet att frågan har ställts förr, men jag har ännu inte sett något begripligt svar trots att jag inte är någon teknisk idiot. So here we go again:
1. Går det att spela in från Motorola 1910 till en extern hårddisk, och i så fall hur?
2. Går det sedan att spela upp från den hårddisken?
3. Om inte, går det att spela in från Motorola 1910 till en dator, och i så fall hur? Till exempel från Ethernetutgången via ett nätverk?
När jag ställer frågan till Telias support låtsas de som att de aldrig hört den förr, och säger att det inte verkar finnas någon efterfrågan på att kunna spela in program. (Jag har förstått att det går att spela in på en dvd, men jag har ingen inspelningsbar, och att det går att spela in på en vcr via scart, men det är för mycket hassle och för dålig kvalitet).
Staffan Fritz
1. Nej, USB utgången är inte aktiverad.
2. Se ovan
3. Ja, sätt i ett TV-kort som har en A/V-ingång i datorn och koppla någon av utgångarna på boxen till TV-kortets A/V ingång. Jag kör så själv och det fungerar utmärkt. Detta är dock bara en lösning i avvaktan på PVR som med största sannolikhet kommer att komma snart. Cigehns rapport idag visar att ytterligare steg mot detta är på gång.
/A
Postad 17 juni 2009 - 21:39
Tack hallberg!1. Nej, USB utgången är inte aktiverad.
2. Se ovan
3. Ja, sätt i ett TV-kort som har en A/V-ingång i datorn och koppla någon av utgångarna på boxen till TV-kortets A/V ingång. Jag kör så själv och det fungerar utmärkt. Detta är dock bara en lösning i avvaktan på PVR som med största sannolikhet kommer att komma snart. Cigehns rapport idag visar att ytterligare steg mot detta är på gång.
/A
Nästa fråga: spelar man sedan upp i datorn, eller kan man ta ut signalen igen via Motorolan, och behöver man någon särskild mjukvara?
Staffan Fritz
Postad 17 juni 2009 - 21:48
Såna här rapporter gillar iaf jag, kul att höra att det rör sig i kulisserna!....
Lite lösa spekulationer från min sida. Jag har ingen som helst uppfattning om NÄR eller ens OM något av ovanstående kommer att komma på riktigt. Det får framtiden utvisa...![]()
/Peter Cigéhn
Postad 17 juni 2009 - 22:20
Tack hallberg!
Nästa fråga: spelar man sedan upp i datorn, eller kan man ta ut signalen igen via Motorolan, och behöver man någon särskild mjukvara?
Staffan Fritz
Förrutom att titta på programmet via datorn finns det väl några olika sätt att lösa det på. Antingen bränner man programmet på en DVD och kollar på tv:n. Jag har löst det så att jag har en NAS med en UPnP-server där jag lägger alla program. Sedan har jag en UPnP-kompatibel mediaspelare kopplad till hemmabioreceivern (eller TV:n om man hellre vill det). Sedan streamar jag programmen från NASen till mediaspelaren och upp på TV:n. På samma NAS har jag lagt all musik och alla foton så att jag kan spela upp detta på samma sätt. Jag har nedanstående produkter, men det finns ju andra fabrikat, t ex Popcorn Hour.
Jag skulle tippa att Telia ganska snart kommer att komma med en inspelningsbar box och då kommer inspelningarna hamna där istället, men NASen och mediaspelaren kommer ju ändå att vara kvar. Det knepiga med en inspelningsbar box är väl om man vill spara något av det inspelade. Då måste man ju realtidskopiera detta till t ex datorn, men det får bli ett senare problem...
/A
Redigerat av hallberg, 17 juni 2009 - 22:21.
Postad 17 juni 2009 - 22:43
Tack!Förrutom att titta på programmet via datorn finns det väl några olika sätt att lösa det på. Antingen bränner man programmet på en DVD och kollar på tv:n. Jag har löst det så att jag har en NAS med en UPnP-server där jag lägger alla program. Sedan har jag en UPnP-kompatibel mediaspelare kopplad till hemmabioreceivern (eller TV:n om man hellre vill det). Sedan streamar jag programmen från NASen till mediaspelaren och upp på TV:n. På samma NAS har jag lagt all musik och alla foton så att jag kan spela upp detta på samma sätt. Jag har nedanstående produkter, men det finns ju andra fabrikat, t ex Popcorn Hour.
Jag skulle tippa att Telia ganska snart kommer att komma med en inspelningsbar box och då kommer inspelningarna hamna där istället, men NASen och mediaspelaren kommer ju ändå att vara kvar. Det knepiga med en inspelningsbar box är väl om man vill spara något av det inspelade. Då måste man ju realtidskopiera detta till t ex datorn, men det får bli ett senare problem...
/A
//S
Postad 18 juni 2009 - 07:18
Håller med ang att man borde jobba för att tekniken fungerar istället ör att skriva ett nästan stingsligt svar på att det inte är deras ansvar att boxen ska fungera med förstärkare. (COMHEM löste ju problemet enligt vad andra säger här)
Lite dåligt att skriva ett sådant svar av ett "företag", men ok alla kan vakna på fel sida ibland
Hade nog varit betydligt smartare av Telia att inte dyka upp här, hur man än vänder på det så är det alltid någon som kommer tolka något på fel sätt.
Uppenbart går det att tolka det man skriver till något helt annat än vad man har för avsikt. Min tanke var ju att påvisa det orimliga i att man ska prova att allting fungerar med all utrustning som finns på marknaden innan man har släppt uppdateringar på tjänsten. Vidare har jag redan sagt tidigare man arbetar på att i framtiden även lösa problem med kompatibilitet om möjligt.
Vi ska se det som en STOR fördel att Telia Kundservice finns med på Forumet anser jag.
Här finns ju en kompetens som ingen annanstans och även Telia lär ha fördel av det.
Kan inte vara lätt att svara upp på ett Forum så jag tycker det är starkt att göra det.
Det visar väl om något att det finns ett intresse hos Telias anställda att hålla sig
uppdaterade ute hos kunderna.
Vi får ju också reda på en del saker som vi annars inte hade fått så vi ska nog vara
rädda om den kontakten
Hoppas du inte ger upp hoppet "Telia Kundservice"
Tanken med att just jag skriver här oftast beror på att jag har bra kunskaper i ämnet just digital-tv, men varken på jobbet eller privat äger jag någon förstärkare så därför jag har svårt att hjälpa er med just det.
Ger upp hoppet kommer varken jag eller mina kollegor som skriver här på forumet att göra...
Vill påpeka att Telias kundservice gör ett bra jobb här på forumet, kul att de är här.
För övrigt så är jag väldigt nöjd med Telias digital Tv, motorola boxen inställd på 1080i upp på en hd tv, så bra bild har jag nog aldrig haft på "vanlig" tv.
Håller med att det är bra att de är här, ragaerade bara lite på tonfallet, men det är glömt nu...
Vill påpeka jag är helnöjd annars, med mitt tv, tele och bredbandsabonnemang som kommer från telia.
Det värmer att ni tycker så och jag beklagar att ni lyckades tolka det jag skrev på ett sådant sätt, det var som jag skrev ovan inte min avsikt.
Om det är detta som gäller så är det ju en rimlig förklaring. När jag läste på om HDMI för ett tag sedan förstod jag att det finns tre olika klasser, Sändare, mottagare och mellansteg. Boxen är en sändare, tv:n är en mottagare. För att få bild så ska dessa två snacka ihop sig. När man inför den tredje typen så ska den klara av att dels snacka ihop sig med sändaren och mottagaren. Om nu Telia (eller Motorola) bara fokuserat på direktkoppling kan man misstänka att det kan fallera när man koppar in sin receiver.
Givetvis bör Telia/Motorola ha intresse av att titta på detta, speciellt som valmöjligheten av boxar är obefintlig. Därmed inte sagt att det är deras fel, men det är deras tjänst som blir lidande.
Som sagt tidigare, Comhem hade också problem med detta i sin första HD-box, och erfarenheten därifrån verkar vara att så fort handskakningen har skett så var det sen inga problem.
Det finns en lista med vilken utrustning som har problem och naturligtvis försöker man precis som ni skrivit att lösa problemen för kunderna. I min värld är det dock prioriterat att det fungerar när man kopplar HDMI kabeln direkt till TV:n då folk med förstärkare alltid kan koppla förbi förstärkaren och få bild direkt på TV:n. Min gissning är att det kommer i framtiden fungera även med de flesta förstärkare, även om deras implementation av standarden skiljer sig lite åt.
Nu vill jag passa på att önska er en trevlig midsommar från ett soligt och ”varmt” Luleå. Termometern visade förvissa bara 11 grader när jag gick hemifrån strax före 7, men det är varmt i solen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 18 juni 2009 - 07:20.
Postad 18 juni 2009 - 13:17
Vad som inresserar mig är att det ringde en telfonförsäljare och försökte sälja på mig just detta paket som jag är intressarad av inklusive en inspelningsbar digital box på köpet. Försäljaren påstod att erbjudandet inte gällde till längre än 21:00 samma kväll. Det gjorde att jag backade ur då jag inte hade full koll på vad jag fick, vad konkurrenter erbjöd osv...
Efter lite efterforskningar får jag reda på att Telia inte har någon PVR-box och därmed faller mitt intresse då jag idag inte ser hur man kan klara sig utan sådan.
Ringde till Telias kundtjänst och de sa att de inte hade någon att erbjuda men att det var möjligt att telemarketingföretaget (kommer ej ihåg vilket) kunde ha haft några "provboxar" som de sålde ut.
Kvinnan på kundtjänst säger däremot att de har en PVR-box på gång. Hon kan inte säga när den kommer. "Inom två veckor, två månader eller två år?" frågar jag, och får till svar att hon inte alls vet men tror att den kommer iaf i år.
Hur länge behöver jag vänta?
Postad 18 juni 2009 - 13:48
Har nyligen blivit intresserad av att skaffa Telias Digital TV (+telefoni och bredband). De har tycker jag ett bra kanalutbud till ett bra pris. Har tidigare inte varit speciellt insatt i ämnet och har inte förrän nu förstått att jag inte kan ha kvar min gamla PVR digitalbox som jag använt med boxer. Telia har idag ingen PVR-box vad jag förstår.
Vad som inresserar mig är att det ringde en telfonförsäljare och försökte sälja på mig just detta paket som jag är intressarad av inklusive en inspelningsbar digital box på köpet. Försäljaren påstod att erbjudandet inte gällde till längre än 21:00 samma kväll. Det gjorde att jag backade ur då jag inte hade full koll på vad jag fick, vad konkurrenter erbjöd osv...
Efter lite efterforskningar får jag reda på att Telia inte har någon PVR-box och därmed faller mitt intresse då jag idag inte ser hur man kan klara sig utan sådan.
Ringde till Telias kundtjänst och de sa att de inte hade någon att erbjuda men att det var möjligt att telemarketingföretaget (kommer ej ihåg vilket) kunde ha haft några "provboxar" som de sålde ut.
Kvinnan på kundtjänst säger däremot att de har en PVR-box på gång. Hon kan inte säga när den kommer. "Inom två veckor, två månader eller två år?" frågar jag, och får till svar att hon inte alls vet men tror att den kommer iaf i år.
Hur länge behöver jag vänta?
Eftersom det inte finns någon officiell info så går det inte att svara på hur länge du behöver vänta. Men om du läser Cigehns kommentarer några inlägg uppåt i tråden så pågår rätt stora förändringar i användargränssnittet. Det tillsammans med att man redan i dagens mjukvaruversion i boxen har lagt till en flagga som meddelar om boxen är en PVR-box eller ej tyder ju på att det är på gång inom en inte så lång framtid.
Min tolkning av ovanstående är att det sannolikt inte är igång om två veckor, kanske om två månader, sannolikt i år och definitivt om 2 år.
/A
Postad 18 juni 2009 - 18:12
Finns det någon som har en aning om när de här "berömda" testsändningarna är klara? 2008 blev 2009 utan att något har hänt.
Är vi 3 månader från lansering eller 3 år????
Skaffar inte Telia innan det finns HD.
Kom igen Telia Kundtjänst här på forumet, jobba in lite fakta i frågan är ni snälla ;-)
/Mac
Postad 19 juni 2009 - 09:23
Jag har precis skaffat Telia IPTV och är mycket nöjd, innan var jag Comhem kund och fick betala mycket mer för mycket mindre.
Iallafall så undrar jag om någon vet om fjärren till Motorola 1910 skall vara så dålig som min är, den fungerar bara om man riktar den exakt mot boxen på drygt 2 Meter håll. Jag har provat att byta batterier och startat om boxen. Dock är den fortfarande mycket dålig och reagerar inte på alla knapptryck.
Den andra frågan är följande. Kan man byta språk på det man ser via någon typ av knapptryckning. Jag har Canal+ Select och där blir alla barnfilmer på engelska även om jag valt svenska som standardspråk i boxen. Dock när man ser samma film på en vanlig Canal+ kanal blir den på svenska.
Till sist. Uppdatera boxen sig själv eller måste man göra det själv?
Redigerat av Unregisteredb0566ef7, 19 juni 2009 - 09:23.
Postad 19 juni 2009 - 09:34
Enligt TELIA skall man använda deras tv-switch eftersom den stödjer multicast och QOS, men en D-LINK DIR635 har ju det stödet också, alltså borde det kunna gå att koppla till ngt av de 4 LAN uttagen istället för att ha en extra burk i teknikcentralen (börjar bi lite ont ledigt strömuttag)?
Är jag helt fel ute i mitt resonemang, missar jag något väsentligt?
Jag vet att frågan diskuterats här innan men jag är inte riktigt nöjd med TELIA:s svar i den här frågan, det kan ju inte vara så att deras tv-swithc har ngn programvara i sig?
EK
EDIT:
För att svara på min egen fråga, givetvis funkar det inte by default då D-LINK 535 är en router och broadcastar ut det egna LAN/WLAN IP adress vilket digital-tv boxen inte alls tycker om, alltså måste jag disabla routing funktionen och bara skicka vidare signalen?
Redigerat av Unregisteredcec18524, 19 juni 2009 - 09:38.
Postad 19 juni 2009 - 09:41
Iallafall så undrar jag om någon vet om fjärren till Motorola 1910 skall vara så dålig som min är, den fungerar bara om man riktar den exakt mot boxen på drygt 2 Meter håll. Jag har provat att byta batterier och startat om boxen. Dock är den fortfarande mycket dålig och reagerar inte på alla knapptryck.
Jag har två par av box-fjärkontroll. Länge körde jag bara den ena och där är fjärkontrollen mycket dålig. När jag skaffade en TV till och började använda den andra boxen/fjäkon upptäckte jag att det där fungerar mycket bättre. Jag har inte försökt hitta någon lösning. Synd att det inte hjälper att byta batterier...
/jonas
Postad 19 juni 2009 - 10:03
Jag har liknande fenomen ibland och har lyckats konstatera följande: När jag har igång min förstärkare (onkyo) så blockeras fjärrkontrollsignalen på någe vis, vilket reducerar avståndet avsevärt. Notera dock att jag kör med en trådlös audio/video-överföring till tv nr 2 med stöd för fjärrstyrning via fjärrkontroll (IR -> HF -> IR) samtidigt som jag kör HDMI mot TV'n. Vet inte hur boxen störs ut, om det är någon generell störning eller via ir-utrustningen från den trådlösa audio/video-utrustningen som tar upp och förstärker skräp och på så sätt mättar/blockerar boxen ir-mottagare...Jag har två par av box-fjärkontroll. Länge körde jag bara den ena och där är fjärkontrollen mycket dålig. När jag skaffade en TV till och började använda den andra boxen/fjäkon upptäckte jag att det där fungerar mycket bättre. Jag har inte försökt hitta någon lösning. Synd att det inte hjälper att byta batterier...
/jonas
Blev lite rörigt detta, men ni kanske förstår, annars får vi ta't igen

Postad 19 juni 2009 - 10:19
Med tanke på att det är just med Onkyo som problemen har dykt upp kan det lika gärna vara i deras implementering av HDCP som "felet ligger i programmeringen".
Absolut kan det lika gärna vara fel hos Onkyo som hos Telia, eller så är det fel hos båda. Men, som har sagts på annat ställe så är det Telias tjänst som inte fungerar och det naturliga är väl att Teila tar tag i detta och undersöker vad som är fel. Man kan ju börja med att prata med Onkyo, det kanske räcker för att få förstå vad problemet är. Kanske har de också gjort det, men vi får ju inget veta.
Jag vet inte vems 'felet' är. Mitt klagomål på Telia gäller bara att de är dåliga på att ge information till sina kunder. Sen tror jag att det finns ett organisatoriskt fel på Telia som gör att ingen av den information som finns hos de som jobbar med teknik når till Kundtjänst. Eftersom det bara är Kundtjänst man kan vända sig till leder detta till frustration hos de kunder som är lite mer intresserade av tekniken.
Det finns en lista med vilken utrustning som har problem och naturligtvis försöker man precis som ni skrivit att lösa problemen för kunderna. I min värld är det dock prioriterat att det fungerar när man kopplar HDMI kabeln direkt till TV:n då folk med förstärkare alltid kan koppla förbi förstärkaren och få bild direkt på TV:n. Min gissning är att det kommer i framtiden fungera även med de flesta förstärkare, även om deras implementation av standarden skiljer sig lite åt.
Den listan borde ni publicera tycker jag. Den är användbar för personer som funderar på att bli kund hos er. Den är också användbar för kunder som funderar på att köpa ny utrustning.
Jag skall också säga att jag tycker Marcus gör ett jättebra jobb med sin närvaro här på forumet. Inget av mitt missnöje med Telia är riktat mot honom. Tyvärr är det bara han och andra på Kundtjänst som man kommer åt att skälla på :-).
/jonas
Postad 19 juni 2009 - 10:26
Prova titta på hur ir dioden ser ut framtill fjärren, min var sned därav dålig räckvidd, var inga problem och byta hos kundtjänst.Jag har två par av box-fjärkontroll. Länge körde jag bara den ena och där är fjärkontrollen mycket dålig. När jag skaffade en TV till och började använda den andra boxen/fjäkon upptäckte jag att det där fungerar mycket bättre. Jag har inte försökt hitta någon lösning. Synd att det inte hjälper att byta batterier...
/jonas
Postad 19 juni 2009 - 10:59
OK, lite HD-tjat igen men inom några veckor kommer jag att få Telia Fiber-LAN indraget till lägenheten. Har idag ComHem HD-paket men vill naturligtvis samla allt via Telia.
Finns det någon som har en aning om när de här "berömda" testsändningarna är klara? 2008 blev 2009 utan att något har hänt.
Är vi 3 månader från lansering eller 3 år????
Skaffar inte Telia innan det finns HD.
Kom igen Telia Kundtjänst här på forumet, jobba in lite fakta i frågan är ni snälla ;-)
/Mac
HD eller inte, bilden är mycket bra numera. Ta dig en titt om du inte redan gjort det!
Postad 19 juni 2009 - 11:10
Hej, saknade EPG för alla kanaler, startade om med den "nya" funktionen och informationen är tillbaka.Det har kommit lite raporter om att kunder har problem med att EPG slutar fungera helt och hållet.
Det skulle uppskattas om ni som läser här kan säga till om ni har några problem med att det står att information om programmet saknas på alla kanaler samtidigt och om det hjälper att starta om boxen när det händer.
Markus Johansson
Telia kundservice
Av och på med standby hjälpte inte.
Jag hade ett kort avbrott på bredbandet strax innan (ce 30 min) jag upptäckte att EPGn saknades. Detta är första ggn jag ser detta. Dock saknar jag alltid information på kanalerna 777 - 998.
Postad 19 juni 2009 - 15:36
Det var en störning igår för flera kunder. Detta skall vara åtgärdat nu.Det blir inga regionala nyheter vid 21.25 på SVT 2!
Det går att välja ljud språk i inställningsmenyn, dock så är det inte allt material som har alla språk.Den andra frågan är följande. Kan man byta språk på det man ser via någon typ av knapptryckning. Jag har Canal+ Select och där blir alla barnfilmer på engelska även om jag valt svenska som standardspråk i boxen. Dock när man ser samma film på en vanlig Canal+ kanal blir den på svenska.
När du startar om boxen så kommer den att ladda ner ny programvara om det har kommit.Till sist. Uppdatera boxen sig själv eller måste man göra det själv?
Telias officella svar kommer alltid att vara att du ska använda bredbandsswitchen som Telia har skickat ut. Denna switch kan ladda ner programvara från Telia för att fungera bra.Enligt TELIA skall man använda deras tv-switch eftersom den stödjer multicast och QOS, men en D-LINK DIR635 har ju det stödet också, alltså borde det kunna gå att koppla till ngt av de 4 LAN uttagen istället för att ha en extra burk i teknikcentralen (börjar bi lite ont ledigt strömuttag)?
Den listan borde ni publicera tycker jag. Den är användbar för personer som funderar på att bli kund hos er. Den är också användbar för kunder som funderar på att köpa ny utrustning.
Det är såpass få modeller på den listan och den bygger bara på kundrapporter då vi som jag skrivit tidigare inte har möjlighet att kontrollera om all utrustning fungerar med tjänsten. Det finns även fall där viss utrustning fungerar för en kund men inte för en annan så den listan är nog inte till hjälp åt så många kunder om vi nu skulle sammanställa en. Det är ju vår förhoppning att all utrustning i framtiden kommer att fungera med tjänsten.
Radiokanalerna + några kanaler till finns ingen EPG att tillgå så då finns det ingen för er kunder heller.Hej, saknade EPG för alla kanaler, startade om med den "nya" funktionen och informationen är tillbaka.
Av och på med standby hjälpte inte.
Jag hade ett kort avbrott på bredbandet strax innan (ce 30 min) jag upptäckte att EPGn saknades. Detta är första ggn jag ser detta. Dock saknar jag alltid information på kanalerna 777 - 998.
Markus Johansson
Telia Kundservice
EDIT: förtydligande.
Redigerat av TeliaKundservice, 19 juni 2009 - 15:45.
Postad 20 juni 2009 - 14:04
Har en vanlig Samsung 42" LCD
Använder en motorola 1510. Skulle det göra ngn skillnad om jag lyckades byta ut den till en 1910 och ansluta via HDMI ?
Redigerat av Unregistered920b735d, 20 juni 2009 - 14:05.
Postad 20 juni 2009 - 14:34
det tror jag nog (men är ingen expert)Har nyss fått Telias digital-tv via fiberlan men tycker att kvalitén inte är ngn höjdare. Bilden var mkt bättre när jag körde via Tele2´s digitaltv.
Har en vanlig Samsung 42" LCD
Använder en motorola 1510. Skulle det göra ngn skillnad om jag lyckades byta ut den till en 1910 och ansluta via HDMI ?
Då finns även möjligheten med uppskalning till 720p och 1080i, om du inte har det på tvn.
Vad är en "vanlig 42" LCD" ?

Postad 20 juni 2009 - 16:50
det tror jag nog (men är ingen expert)
Då finns även möjligheten med uppskalning till 720p och 1080i, om du inte har det på tvn.
Vad är en "vanlig 42" LCD" ?
Var i kontakt med Telia som hävdade att nej då ingen skillnad på att köra via scart eller hdmi, och att bägge boxarna skulle vara lika bra. Ngt som sagt är tveksam till..
Oavsett vilket så gick det inte att byta ut boxen till en nyare modell, inte heller hade de ngn att sälja. Utan de är bara nya kunder som ska få de nya boxarna.
Att jag är blev kund i måndags spelade ingen roll, då samfälligheten varit kund längre.
*suck*
Postad 20 juni 2009 - 16:59
Var i kontakt med Telia som hävdade att nej då ingen skillnad på att köra via scart eller hdmi, och att bägge boxarna skulle vara lika bra. Ngt som sagt är tveksam till..
Oavsett vilket så gick det inte att byta ut boxen till en nyare modell, inte heller hade de ngn att sälja. Utan de är bara nya kunder som ska få de nya boxarna.
Att jag är blev kund i måndags spelade ingen roll, då samfälligheten varit kund längre.
*suck*
Hmm, har inte 1510 bara analog utgång? Digitalt med HDMI borde ju därmed bli bättre kvalitet, så länge som källan är bra.
Postad 20 juni 2009 - 21:05
jag letade i forumet och på telia.se (som verkligen behöver jobba med informationen på hemsidan) men hittade ingen info om när man använder VoD om man kan få 5.1-ljud eller om det bara är stereo resp mono man får. Någon som vet?
Jag fick i alla fall 5.1 ljud förra helgen då jag hyrde en film via sf anytime på boxen.. så svaret på din fråga bör vara ja, man får 5.1 ljud på VoD
Postad 21 juni 2009 - 14:22
Vilken film? Så man kan testa att det funkar på andra håll också ....Jag fick i alla fall 5.1 ljud förra helgen då jag hyrde en film via sf anytime på boxen.. så svaret på din fråga bör vara ja, man får 5.1 ljud på VoD

Postad 21 juni 2009 - 15:41
*suck*
Hade själv 1510 boxen tidigare men har nu 1910 boxen sedan ett halvår. Tycker att det är jätte skillnad i bildkvalite till 1910s fördel.
Postad 22 juni 2009 - 05:18
Vilken film? Så man kan testa att det funkar på andra håll också ....
taken hette den
Postad 22 juni 2009 - 09:26
Postad 22 juni 2009 - 11:19
*suck*
Jag råkade ut för exakt samma sak men jag dealade till mig en 1910 genom att förlänga 12 månader (eller om det nu var 24 månader). Så är du säker på att du ska ha tv/bredband/telefon från Telia så försök med något sånt?
Postad 22 juni 2009 - 13:40
Kör man scart på bägge boxarna borde det inte vara någon skillnad, därimot finns det folk som hävdar att det är stor skillnad och 1510 boxen ska vara bättre. Detta är dock inte någon jag kan bekräfta då jag själv inte provat.
Det är klart det går att köpa en 1910 för 1695 kr om man är kund och har telia digital-tv tjänst. Har man en 1510 box via en förening är det föreningen som är kund med telia, men givetvis går det att beställa digital-tv paketen som finns på telia.se/tv och då få en box om man inte är digital-tv kund.Oavsett vilket så gick det inte att byta ut boxen till en nyare modell, inte heller hade de ngn att sälja. Utan de är bara nya kunder som ska få de nya boxarna.
Det är vissa filmer som har digitalt ljud, dock så kan ja ginte svara på vilka som har det.jag letade i forumet och på telia.se (som verkligen behöver jobba med informationen på hemsidan) men hittade ingen info om när man använder VoD om man kan få 5.1-ljud eller om det bara är stereo resp mono man får. Någon som vet?
Nu har jag råkat ut för samma sak som jag såg någon annan på det här forumet oxå råkat ut för, beställde kombinationserbjudandet för ca 4 veckor. Ringde i torsdags och undrade varför det aldrig kom något paket hem så säger kundtjänst att det inte fanns någon beställning i deras system! man blir ju rätt så besviken när man ringt kundtjänst och beställt något men dom inte ens för in beställningen.... kanske lite utbildning på en del personal skulle behövas.
Det är bara att beklaga att något har blivit fel vid beställningarna. Det kan ju antingen vara den mänskliga faktorn eller något systemfel som orsakar detta tyvärr.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 juni 2009 - 14:55
Jag har två TV och två boxar, men kan av tekniska skäl inte få tvillingabonnemang. Ibland vill man titta på något sent program i sängkammaren och då vore det skönt att kunna logga in på box två utan att behöva vänta 2-3 timmar. Det har ju funkat med 15 minuter tidigare, så vad är det som hindrar att det skulle funka så nu?
Postad 22 juni 2009 - 15:29
Jag har frågat tidigare, men får väl fråga Markus på Telia igen. Varför tar det nu flera timmar för digitalboxarna att logga ut? För ca 1 månad sedan tog det bara ca 15 minuter.
Jag har två TV och två boxar, men kan av tekniska skäl inte få tvillingabonnemang. Ibland vill man titta på något sent program i sängkammaren och då vore det skönt att kunna logga in på box två utan att behöva vänta 2-3 timmar. Det har ju funkat med 15 minuter tidigare, så vad är det som hindrar att det skulle funka så nu?
Jag skulle vilja omformulera frågan: Varför fungerar inte utloggningen momentant? Eftersom boxen faktiskt informerar Telias server om att den loggar ut sig så bör utloggning kunna ske momentant, utan någon som helst väntan (varken 15 minuter, eller 2-3 timmar). Det faktum att Telias support kan "logga ut" boxen på bara någon sekund då man ringer till supporten visar ju på att det tekniskt inte behöver vara någon som helst väntan alls.
Jag har sett att boxen kommunicerar med Telias server (då jag sniffat nätverkstrafiken) som håller reda på inloggade boxar då man väljer att ta bort användarkoder. Det jag inte begriper är varför inte inloggningen då kan släppa på en gång.
/Peter Cigéhn
PS. Visst, om man bara slår av boxen utan att använda sig av menyvalet för att ta bort användarkoder, så kan jag förstå att det finns en "timeout" på serversidan som släpper då boxen inte har "pingat" server inom en viss tidrymd (denna "ping" utförs av boxen var 5-10 minut, så om servern inte blivit pingad dom senaste 2-3 gångerna så bör inloggning släppa även i det fallet). DS.
Postad 22 juni 2009 - 15:38
Jag skulle vilja omformulera frågan: Varför fungerar inte utloggningen momentant? Eftersom boxen faktiskt informerar Telias server om att den loggar ut sig så bör utloggning kunna ske momentant, utan någon som helst väntan (varken 15 minuter, eller 2-3 timmar). Det faktum att Telias support kan "logga ut" boxen på bara någon sekund då man ringer till supporten visar ju på att det tekniskt inte behöver vara någon som helst väntan alls.
Jag har sett att boxen kommunicerar med Telias server (då jag sniffat nätverkstrafiken) som håller reda på inloggade boxar då man väljer att ta bort användarkoder. Det jag inte begriper är varför inte inloggningen då kan släppa på en gång.
/Peter Cigéhn
PS. Visst, om man bara slår av boxen utan att använda sig av menyvalet för att ta bort användarkoder, så kan jag förstå att det finns en "timeout" på serversidan som släpper då boxen inte har "pingat" server inom en viss tidrymd (denna "ping" utförs av boxen var 5-10 minut, så om servern inte blivit pingad dom senaste 2-3 gångerna så bör inloggning släppa även i det fallet). DS.
Tack för att du förtydligade mitt inlägg. En fråga bara. Om jag väljer "ta bort användarkod" så måste jag väl fylla i mina inloggningsuppgifter varje gång, jag startar någon av boxarna? Som det var till för någon månad sedan, så loggade boxarna in själva efter ca 15 minuters väntan på att inloggningen på den box jag hade stängt av skulle släppa.
Postad 22 juni 2009 - 21:36
Kör man scart på bägge boxarna borde det inte vara någon skillnad, därimot finns det folk som hävdar att det är stor skillnad och 1510 boxen ska vara bättre. Detta är dock inte någon jag kan bekräfta då jag själv inte provat.
Om man kör scart på bägge så är det ju en sak, men jag kör ju hellre HDMI till boxen om detta nu ger bättre kvalite. Så frågan är: Håller en 1510 med scart samma kvalite på bilden som en 1910 ansluten via HDMI ?
Postad 23 juni 2009 - 07:04
Om man kör scart på bägge så är det ju en sak, men jag kör ju hellre HDMI till boxen om detta nu ger bättre kvalite. Så frågan är: Håller en 1510 med scart samma kvalite på bilden som en 1910 ansluten via HDMI ?
I mitt fall så ger 1910 med HDMI bättre bild än 1510 med SCART. Detta är ju logiskt eftersom man då bibehåller den digitala signalen in till TV:n.
Jag har dock aldrig provat 1910 med SCART så jag kan varken bekräfta eller dementera att den skulle vara sämre än 1510 med SCART.
/A
Postad 23 juni 2009 - 08:54
I mitt fall så ger 1910 med HDMI bättre bild än 1510 med SCART. Detta är ju logiskt eftersom man då bibehåller den digitala signalen in till TV:n.
Jag har dock aldrig provat 1910 med SCART så jag kan varken bekräfta eller dementera att den skulle vara sämre än 1510 med SCART.
/A
Det låter precis som min erfarenhet också. Har bytt från 1510 till 1910 för cirka 6 månader sedan och är mycket nöjd med bilden.
Postad 23 juni 2009 - 09:25
Det låter precis som min erfarenhet också. Har bytt från 1510 till 1910 för cirka 6 månader sedan och är mycket nöjd med bilden.
Jag har provat scart mellan dem båda och tycker inte att det är någon skillnad.
Däremot är skillnaden från Scart till HDMI väldigt stor.
Satt och lekte igår mellan de olika upplösningarna man kan välja mellan när man kör med HDMI och kom fram till att 1080i och 576p gav lika bild och bäst bild på min TV, en Pioneer PDP-5080XD.
720p blev "suddigt" av någon anledning.
Postad 23 juni 2009 - 17:12
Redigerat av lindo, 23 juni 2009 - 17:34.
Postad 23 juni 2009 - 19:18
Ny mjukvara 5_0_12_039 med nytt utseende på start menyn
Nytt utseende!? Var det inte nån som skvallrade om det tidigare här i tråden...?

Skämt åsido. Här är en liten snabb analys av skillnaderna mellan föregående GUI version 5_0_11_001 till den nya 5_0_12_039 (det är enbart GUI programvaran som är uppdaterad den här gången):
- Det mest uppenbara är alltså att menyn, som redan nämnts, har uppdaterats så att den scrollas i sidled istället, mest troligt för att det lätt skall kunna läggas till nya menyval (tidigare versionen hade ju ett fixt antal menyval som inte gick att utöka).
- Helt ny modul är tillagda för nytt utseende på bakgrunden (används än så länge bara i Video On Demand delarna, troligtvis kommer den nya bakgrunden att börja användas i andra delar senare) samt helt nya moduler med namn såsom: DvrHandler, RecordMenu, Recordings, RecordingOptions! Dock verkar ingen av dessa moduler än så länge vara aktiverade. Men nånting är uppenbarligen på gång och ni kan ju av namnen att döma själva räkna ut vad det handlar om! Att det är flera nya moduler syns tydlig i och med att procentsiffrorna stegas upp med fler mindre steg i och med att det är fler moduler som laddas in under uppstart.
- Meddelandetexterna som kom i en tidigare uppdatering är ändrade till (då upplösningen inte stöds): "På den här kanalplatsen sänds {0}. För att kunna ta emot kanalen krävs en hd-box. Telia kommer att lansera hdtv senare i år. Mer information kring vad du behöver göra för att kunna se på hdtv kommer i samband med lanseringen. För dig som vill veta mer gå in på www.telia.se/hdtv.\n\nOBS! Den här texten är autogenererad då din digital-tv-box saknar stöd för hd." samt då codec inte stöds (dvs om det är MPEG4): "Din digitalbox är av en äldre modell och kan inte ta emot den här kanalen. För att kunna se kanalen behöver du en ny digitalbox, för mer information se www.telia.se/nybox eller kontakta kundtjänst 90 200."
- Sökningen av filmer i Video On Demand delen är helt omskriven så jag kan inte analysera fram vad som skiljer eftersom mer eller mindre allt skiljer i koden. Enklast är att prova den själv för att avgöra vad som är nytt. Tryck på gula knappen då man valt Video från huvudmenyn.
- Även hela Video On Demand delen är helt omskriven den med, så inte här kan jag analysera vad som är ändrat. Kolla in själva vad som är nytt. Nytt utseende där aktuella knappar presenteras, s k bread-crumbs för att veta var i menystrukturen man befinner sig, man kan direkt bläddra till näste eller föregående film då man är i INFO-läget är saker jag själv sett då jag snabbt kollat in hur det ser ut.
Men det kommer fler och fler indikationer på PVR funktionaliteten som synes. Dock verkar mycket av det vara en bit bort innan det är produktionskod. Men förberedelserna är ju på plats. Sannolikheten att den nya menyn kommer att innehålla nåt nytt menyval relaterat till PVR funktionaliteten känns ju rätt sannolik...

/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 23 juni 2009 - 20:54.
Postad 23 juni 2009 - 20:20
EK
Postad 23 juni 2009 - 23:00
Ni skriver Scart, menar ni då komposit eller RGB i Scart, för RGB i Scarten e riktigt bra i båda boxarna ...
Postad 23 juni 2009 - 23:17
... eller S-Video ...Ni skriver Scart, menar ni då komposit eller RGB i Scart, för RGB i Scarten e riktigt bra i båda boxarna ...

Postad 24 juni 2009 - 06:15
Ni skriver Scart, menar ni då komposit eller RGB i Scart, för RGB i Scarten e riktigt bra i båda boxarna ...
RGB-scart givetvis!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar