* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 26 mars 2009 - 11:46
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Senaste officiella för Sverige är R2AA006. Senaste officiella för WWE (engelska) är R2AA010 men en R3AA003 är på G och det finns ROMar (bl.a nX1i LiteSpeed 1.04) som består av komponenter från R3AA003 kombinerat med R2AA010.
Jag har precis installerat nX1i 1.04 och väntar ivrigt på att R3AA003 skall bli officiell så jag kan göra en egen ROM baserad på den.
Enda ROMen idag med R3AA03 som bas är Touch-IT 4.5.
Postad 26 mars 2009 - 12:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kan förövrigt rekommendera alla som vill ha "stock-ROM" att köra med nX1i. Detta då man slipper allt skräp som finns i stock-versionen. Vill inte gå tillbaka till standardversion igen.
Postad 26 mars 2009 - 13:53
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Senaste officiella för Sverige är R2AA006. Senaste officiella för WWE (engelska) är R2AA010 men en R3AA003 är på G och det finns ROMar (bl.a nX1i LiteSpeed 1.04) som består av komponenter från R3AA003 kombinerat med R2AA010.
Jag har precis installerat nX1i 1.04 och väntar ivrigt på att R3AA003 skall bli officiell så jag kan göra en egen ROM baserad på den.
Enda ROMen idag med R3AA03 som bas är Touch-IT 4.5.
Ok. Kan man slänga in R2AA010 eller måste man ta en hemkokt ROM som har den i sig? Jag kan förövrigt rekommendera alla som vill ha "stock-ROM" att köra med nX1i. Detta då man slipper allt skräp som finns i stock-versionen. Vill inte gå tillbaka till standardversion igen.
Har nX1i något känt problem?
Postad 26 mars 2009 - 13:55
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det går att ladda ner generic R2AA010 och flasha den med microSD-metoden. Då det är en officiell ROM behöver man ingen Hard-SPL för att göra det.
Vill man köra hemkokta ROM krävs Hard-SPL eftersom de är osignerade. Kanske dyker det upp lösningar för signering i framtiden för att eliminera behovet av nya SPL-programvara.
Edit: nX1i 1.04 är installerad. Provade den nya Media Xperience-panelen. Hm, knappen är nu remappad igen... NEJ, paneler är inte min grej helt enkelt. Resco Photo Viewer t.ex fullständigt krossar MXP. Pocket Player krossar den. HTC Album krossar den.....
Däremot har Task Facade släppts i en skarp version 4.0 och den kan rekommenderas. Likaså Advanced Task Manager som är mycket bra.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 26 mars 2009 - 15:03.
Postad 26 mars 2009 - 15:06
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Kan förresten nämna att min nya X1:a jag fick då min "pajade" verkar vara av mycket bättre kvalitet. Sliden sitter som en smäck! Visst, den lär bli lite glapp efter ett tag, det är nog oundvikligt. Men den andra kändes inte alls såhär när jag fick den. Inbillar mig t.o.m. att konstruktionen som man ser lite av under sliden ser lite annorlunda ut.
För tillfället nöjer jag mig faktiskt med att köra Senaste svenska officiella ROM:en med SPB Pocket Plus och SPB Mobile Shell (fullversionen).
Men jag lär nog testa någon hemkokt ROM vad det lider, när det finns någon som inte strular på något sätt (som med SMS t.ex.).
Det enda jag verkligen vill veta nu är, som jag skrev ovan, om och i så fall hur man ställer in så att MMS hämtas automatiskt utan att man behöver välja "Ja" då man får frågan om man vill koppla ner ditte och datten för att hämta MMS:et.
Postad 26 mars 2009 - 15:08
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kan förövrigt meddela att Pubba Panel Installer inte är kompatibel med MXP från R3AA003. Det blir vit skärm med den. Därför är MXP helt dumpad av mig.
Postad 26 mars 2009 - 20:51
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Kan förresten nämna att min nya X1:a jag fick då min "pajade" verkar vara av mycket bättre kvalitet. Sliden sitter som en smäck! Visst, den lär bli lite glapp efter ett tag, det är nog oundvikligt. Men den andra kändes inte alls såhär när jag fick den. Inbillar mig t.o.m. att konstruktionen som man ser lite av under sliden ser lite annorlunda ut.
För tillfället nöjer jag mig faktiskt med att köra Senaste svenska officiella ROM:en med SPB Pocket Plus och SPB Mobile Shell (fullversionen).
Men jag lär nog testa någon hemkokt ROM vad det lider, när det finns någon som inte strular på något sätt (som med SMS t.ex.).
Det enda jag verkligen vill veta nu är, som jag skrev ovan, om och i så fall hur man ställer in så att MMS hämtas automatiskt utan att man behöver välja "Ja" då man får frågan om man vill koppla ner ditte och datten för att hämta MMS:et.
Ang MMS så hämtar min telefon meddelandet av sig själv så jag vet inte vilken inställning som ska göras. Kan vara så att det funkar bättre med "kokt" ROM som jag kör med o har så gjort i några månader. Ang en "kokt" ROM med fungerande SMS skulle jag vänta i några dgr för nu snart kommer det att komma en massa spännande ROMar. Polarn släpper snart sin i stort sett buggfri byggd på Rhodium. Itje släpper snart en v5 RC. Spännande!
Postad 26 mars 2009 - 21:03
A_lind
-
A_lind
-
Användare
-
-
131 inlägg
Det är enkelt att ordna, gå till inboxen för MMS, gå sedan till MMS inställningar, därefter fliken Servrar, har du Telia som operatör så finns det en jordglob med en röd pil på som heter Telia MMS där, tryck på den. Jag skriver alla inställningar som jag har och det är för Telias MMS tjänst. Gateway skall vara 193.209.134.132 Port nummer 9201 serveradress: http:\\mmss Anslut via: Telia Online (istället för Telia MMS, nu slipper du byta datauppkoppling hela tiden, både surf och mms går nu på samma) Gräns för sändning: 300k Wap-version 1.2 Lycka till!
Postad 26 mars 2009 - 23:35
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Hej
Jag har precis skaffat mig en Xperia, och kollade på ROM-versionen och det är R1AA017 på min telefon, rätt så gammal antar jag?
Well, är det så stor skillnad på de nyare versionerna?
Har ännu så länge inte haft några större konstigheter med telefonen utan tycker den fungerar rätt okej.
Kanske lika bra att vänta på den nya versionen som ska komma när som helst, eftersom jag misstänker att man blåser rubbet när man lägger på ett nytt ROM.
Vad tycker ni, ska man vänta o bör man ta en kopia på sitt eget ROM innan man börjar på att köra på massa annat?
Kul att denna tråden finns och är så levande.... kudos till alla er som håller igång den
Ahh, en liten fråga till... hur växlar man mellan olika program som man har igång (inte stängt ned)?
Postad 27 mars 2009 - 10:14
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Det är enkelt att ordna, gå till inboxen för MMS, gå sedan till MMS inställningar, därefter fliken Servrar, har du Telia som operatör så finns det en jordglob med en röd pil på som heter Telia MMS där, tryck på den.
Jag skriver alla inställningar som jag har och det är för Telias MMS tjänst.
Gateway skall vara 193.209.134.132 Port nummer 9201 serveradress: http:\\mmss Anslut via: Telia Online (istället för Telia MMS, nu slipper du byta datauppkoppling hela tiden, både surf och mms går nu på samma) Gräns för sändning: 300k Wap-version 1.2
Lycka till!
Tackar. Har Tre men kan ju välja 3 Sverige istället för 3mms där så. Jag testar det!
Postad 27 mars 2009 - 14:47
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Om någon har missat det vill jag bara tipsa om ett antal skins till SPB Mobile Shell Panel. De finns för nedladdning på nedanstående länkar: Smoke http://forum.xda-dev...ad.php?t=473660Arcane http://forum.xda-dev...ad.php?t=471138Bluebut http://burnsting.com/xperia/För att installera ska filerna bara kopieras till mappen "\Program\SPB Mobile Shell\" och ersätta befintliga filer. Byt till en annan panel när ni kopierar filerna och byt sedan till SPB för att se resultatet.
Postad 27 mars 2009 - 15:50
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Var det ingen som kunde säga om ni tycker det är lönt att gå från min Romversion till en nyare?
Vad vet man egentligen om den nya som är på väg ut, varför är den så efterlängtad?
Postad 27 mars 2009 - 16:03
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Var det ingen som kunde säga om ni tycker det är lönt att gå från min Romversion till en nyare?
Vad vet man egentligen om den nya som är på väg ut, varför är den så efterlängtad? 
Uppgradera! Vissa saker är snabbare. Och pinkods-verifieringen i början försvinner inte då och då som den gör i den äldre som du kör.
Postad 27 mars 2009 - 17:21
Hilja
-
Hilja
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hur upplever ni eran batteritid?
Jag kör med SPBs panel från SE's hemsida, använder G-alarm dagligen, smsar massvis och pratar någon timme om dagen och tog ur min från laddaren i tisdags morse. Nu har jag fortfarande mer än hälften av batteriet kvar. Förstår inte varför folk klagar!
Däremot är det något jag vill klaga på så är det att den svarta färgen släpper. Kan man ringa till Xperiasupporten och klaga på detta? Jag är oerhört rädd om min. Har den hela tiden i ett fodral men trots detta så har det svarta släppt i hörnet till kortsidan under mittenknappen samt i kanten ovanför skärmen. Precis under där det står Sony Ericsson. Detta är skrämmande dåligt då bara haft den en månad.
Redigerat av Hilja, 27 mars 2009 - 17:23.
Postad 27 mars 2009 - 19:05
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Uppgradera! Vissa saker är snabbare. Och pinkods-verifieringen i början försvinner inte då och då som den gör i den äldre som du kör.
Kanske ska göra det då, men allt försvinner väl o kan nog hålla mig till nya ROMen som kommer i april (?). Det som är värre än att färgen släpper är ju att den spricker, framför allt där pennan går in men även på andra ställen. Min har spruckit men jag vet inte hur misshandlad den bliviv av förra ägaren, ser ut som han försökt öppna den utan att veta hur eller tappat den. Fixade till den så den är rätt okej idag iaf.
Postad 27 mars 2009 - 19:58
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hur upplever ni eran batteritid? Jag kör med SPBs panel från SE's hemsida, använder G-alarm dagligen, smsar massvis och pratar någon timme om dagen och tog ur min från laddaren i tisdags morse. Nu har jag fortfarande mer än hälften av batteriet kvar. Förstår inte varför folk klagar!
Däremot är det något jag vill klaga på så är det att den svarta färgen släpper. Kan man ringa till Xperiasupporten och klaga på detta? Jag är oerhört rädd om min. Har den hela tiden i ett fodral men trots detta så har det svarta släppt i hörnet till kortsidan under mittenknappen samt i kanten ovanför skärmen. Precis under där det står Sony Ericsson. Detta är skrämmande dåligt då bara haft den en månad.
Jag tycker också att batteritiden är helt ok. kör rätt ofta tomtom och musikspelaren. Men färgen på framsidan har inte släppt, dock några märken på luckan till batteriet har kommit, jag försöker att vara rädd om den, den va ju rätt dyr :-) Jag har haft min sen den släpptes. /P
Postad 27 mars 2009 - 20:54
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Det ser ut som att nya uppdateringen (R3A) till X1 kommer att bli riktigt bra. XT9-tangentbordet fungerar suveränt och nya kameraprogramvaran är en klar förbättring. Autoblixt, digitalzoom och GPS-taggar var efterlängtat.
Nya Panel Manager har blivit snabbare och minns nu vilken panel man använde senast. Om jag har förstått det rätt har den nu stöd för Flashpaneler vilket kommer att ge ytterligare fördelar.
MxP-panelen är uppdaterad och har en hel del förbättringar. Hastighetsmässigt märker jag ingen större skillnad.
Skönt att de jobbar vidare och gör en bra telefon ännu bättre.
Postad 28 mars 2009 - 00:06
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Finns det något standardmässigt sätt att aktivera svenskt tangentbord när man laddat på nya ROM som mestadels är på engelska? Och, kanske mer viktigt eg för det andra går ju att lösa, hur är det med svenska ordlistor för t.ex. T9? När ändå ämnet är uppe, finns det några bättre ordlistor att få tag på för de som är standard i Windows Mobile verkar ju tom vara sämre än Nokias.
Postad 28 mars 2009 - 16:14
bobbanswe
-
bobbanswe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hur upplever ni eran batteritid? Jag kör med SPBs panel från SE's hemsida, använder G-alarm dagligen, smsar massvis och pratar någon timme om dagen och tog ur min från laddaren i tisdags morse. Nu har jag fortfarande mer än hälften av batteriet kvar. Förstår inte varför folk klagar!
Håller med dig helt, gällande båda punkterna och har själv råkat ut för samma färgproblem. Om du nu tar kontakt med SE supporten återkom gärna med vad de hade och säga. Känns skittråkigt rent ut sagt, att färgen ska släppa så pass lätt, på en sån dyr telefon som X1:an ändå är.
Postad 28 mars 2009 - 18:37
Hilja
-
Hilja
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Håller med dig helt, gällande båda punkterna och har själv råkat ut för samma färgproblem. Om du nu tar kontakt med SE supporten återkom gärna med vad de hade och säga. Känns skittråkigt rent ut sagt, att färgen ska släppa så pass lätt, på en sån dyr telefon som X1:an ändå är.
Ringde direkt efter jag skrev inlägget och det var samma gamla visa. "Inget känt problem men är det som du säger så hör av dig till där du köpte den och be att få skicka in den till service och har du rätt fixar dem det."
Postad 28 mars 2009 - 22:43
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Eftersom jag förstörde min första (fick ju en ny häromdagen  ) så var jag knappast varsam med den. Men någon färg lossnade då inte. Har den svarta. Pennan var fin trots en ###### massa användande och en hel del tuggande då jag brukar ha den i munnen då jag suttit och pekat med den och ska skriva ett sms eller ett mail.
Postad 29 mars 2009 - 03:32
Unregistered9c2c5781
-
Unregistered9c2c5781
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Är jag dum i huvudet eller? Kan f*n inte hitta hur man ställer in telefonen för att ändra till sommartid automatiskt..
Någon som kan hjälpa mig på rätt spår??
Postad 29 mars 2009 - 13:06
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
F-- vad trött jag blir!
Den här telefonen är ju hopplös. Man är ju van vid att man byter telefon efter ett år eller så men att det skall ta 6 månader innan man har ställt in den ordentligt (om det över huvud taget går) är ju fullständigt tröstlöst.
Trodde det gick att få en vettig e-posthantering i en windowstelefon men ack vad man bedrog sig. Varför har den ingen riktig e-posthanterare? Jag vill ha alla inkommande mail i telefonen + i datorn. Nu försvinner de ju efter ett antal dagar (annars fyller man ju sin postlåda). Har jag syncat med Outlook så finns de ju där men jag kan inte svara på ett mail i den inkorgen från telefonen!
Varför kan jag inte välja anslutning när jag skall skicka e-post? Har jag Wlan startat går det ju inte att skicka!? Det går ju att ställa in att mail skall använda operatören eller Internet. Har jag ställt in Internet så förstår jag att den väljer Wlan om det är igång men varför kan den inte använda operatören om jag valt det???
Har jag ställt in att den skall hämta mail med jämna mellanrum så gör den det – ibland. Ofta blir det synkroniseringsfel eller något annat. Provar jag manuellt 10 minuter senare så fungerar det – ibland. Varför kan den inte bara hämta de förb.. mailen?
Och så ringer det en vänlig dam från Telia och erbjuder en tjänst som heter e-post direkt för 29 kr extra i månaden., alltså en sorts push-mail. Det lät ju bra och skulle lösa en del problem. Kontaktade kundtjänst men kunde konstatera att det inte fungerade med X1:an. Istället måste jag skaffa en egen exchange-server. Kollade vad det kostade – 110 kr extra i månaden + eventuellt extra utrymme.
Trodde att detta definierades som en ”arbetstelefon” men betydelsen av det är tydligen att den skapar arbete. Hade det åtminstone varit avlönat så hade det ju varit lovvärt i dessa dagar!
Har vårdat luren som en ögonsten men nu har sliden börjat lossna också. Efter att ha läst här så vågar man ju inte lämna in den för då får man väl tillbaka en annan med något helt annat fel!?
Postad 29 mars 2009 - 16:51
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
@ThomasX1:
Sälj den och köp en annan icke-WM lur.
Det är helt klart så att man måste tycka om att tweaka och mecka om man skall ha en WM-telefon. Jag förstår absolut att du känner dig frustrerad, det är inte alla som har tid/ork/lust att stöka med sin mobil och då är WM helt enkelt inte rätt.
Ang email-hanteringen så kör med IMAP om du har den möjligheten. Det fungerar helt klart smidigare när man skall kolla/skicka mail på samma konto från flera olika datorer eller telefoner.
Redigerat av Golgo_13, 29 mars 2009 - 16:52.
Postad 29 mars 2009 - 20:59
Boniek
-
Boniek
-
Rookie
-
6 inlägg
Har köpt min en sonnyericsson X1 .. Såg att det finns uppdateringar till den.. Har försökt att installera o följa instrutionerna men får det inte att fungera  Nån som har samma problem ?! Lr vet hur man ska gå till vägar ?
Postad 29 mars 2009 - 21:02
King Cobra
-
King Cobra
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Om du menar att du skall uppgradera telefonen med orginaluppdaten, se till att brandväggen är avstängd. Efter det skall det bara vara att följa instruktionerna.
Brandväggen KAN krångla till det, det är därför jag tipsar om det.
Redigerat av King Cobra, 29 mars 2009 - 21:02.
Postad 29 mars 2009 - 21:05
Boniek
-
Boniek
-
Rookie
-
6 inlägg
Oki..då ska jag prova igen  Det är just när dom färgade ränderna kommer fram sen kopplar in sladden o den ska leta upp mobilen som den bara matar utan att det händer nått. Om du menar att du skall uppgradera telefonen med orginaluppdaten, se till att brandväggen är avstängd. Efter det skall det bara vara att följa instruktionerna. Brandväggen KAN krångla till det, det är därför jag tipsar om det.
Postad 29 mars 2009 - 21:10
Boniek
-
Boniek
-
Rookie
-
6 inlägg
Det står bara att identifiering pågår..sen händer det inget mer  Så långt har jag kommit varge gång men inte längre..Hjälp
Postad 29 mars 2009 - 21:19
Boniek
-
Boniek
-
Rookie
-
6 inlägg
Nån som vet vad "rooten"på ett SD kort är ? Hur hittar man det ?
Postad 29 mars 2009 - 22:58
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Tack för tipset om Imap, får väl prova det.
Däremot accepterar jag inte rådet att sälja mobilen.
Läser ju här om kokta ROM och allt vad det kallas. En massa förkortningar men väldigt lite om vad som skulle bli bättre. Har inga problem med kontaktregister mm. Tycker Spb är alldeles utmärkt.
Verkar som mina problem har med grundfunktioner i telefonen att göra. Val av anslutning, bluetooth, eget val av standardläsare (Opera Mini), taskig batteritid, pgm som startar av sig själva, aut. tangentlås osv. Om detta går att fixa med "hemkok" vet jag inte.
Det talas här med förakt om widgets eller vad det kallas. Fattar fortfarande inte varför jag inte kan lägga in en länk direkt till en webbsidefunktion i någon meny. Vill jag t.ex. ha reda på när bussen går skall jag inte behöva bläddra runt i ngn trög webbläsare – jag vill dit direkt med ett klick!
Tror inte det går att blunda för kravet på ett bättre gränssnitt, görs det inget snabbt så blir nog denna typ av telefon en raritet för fantaster snart. Vad händer med windows mobil 6.5/7? Det skall inte gå att uppdatera X1!? Hur länge accepterar folk sånt?
Såg att det nu lagts in pgm i SE:s panelmeny. Mycket bra sätt att testa (som pgm inte panel) och sedan ev. köpa. Lägg in "alla" pgm på en sådan sida som kan hanteras direkt från mobilen!
Ni får gärna tweaka och dona hur mycket ni vill men det hindrar väl inte kravet på bättre användarvänlighet i standardversionen.
Jag klagar inte på telefonen i allmänhet utan är en något frustrerad användare som anser att vissa saker borde gå att göra bättre! Så när det kommer en uppdatering – varför inte tala om vad som uppdaterats. Har inte hört någon här som kunnat konstatera vad som eventuellt har förbättrats?
Postad 29 mars 2009 - 23:15
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag blir galen, kan inte hitta något bra sätt att få till både svenskt tangentbord (svensk layout) och svenska ordlistor till T9. Så, jag kan knappast vara den första som bytt till engelsk rom på min X1a, vad jag göra och vilka program ska jag lägga in för att få den optimalt svenskanpassade X1an med engelskt OS (och så får det gärna förbli)???
Just nu har jag lyckats få till T9 ordlista som faktiskt är imponerande bra, men tangentbordslayouten vill inte kännas vid att jag har åäö på tangentbordet (fysiskt eller skärm). Har provat att ändra till "swedish" i Advance Config och gjort en soft reset men det verkar hjälpa föga....
Postad 29 mars 2009 - 23:32
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Root katalogen är ett nörd-ord för "översta katalogen", typ, på de flesta windowsdatorer är C:\ rootkatalogen.
Postad 29 mars 2009 - 23:50
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Någon som testat FingerKeyboard2 förresten? Verkar vara ett ganska ambitiöst program. http://forum.xda-dev...ad.php?t=487677Funkar det med svenska?
Postad 30 mars 2009 - 01:49
Boniek
-
Boniek
-
Rookie
-
6 inlägg
Har installerat iContacts v.92 på min X1:a.. Är det nån som vet hur jag får icontacts att starta isf för vanliga orginal programet för kontakter ? Enligt instalationerna ska det ju fungera utan några inställningar :..
Postad 30 mars 2009 - 08:57
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det står bara att identifiering pågår..sen händer det inget mer Så långt har jag kommit varge gång men inte längre..Hjälp
Skippa den urusla SE-US är mitt råd. Rena skräpet enligt min uppfattning. Det enda sättet att flasha en X1 är via microSD. Drar du ner en original-ROM, alltså en SEMC-ROM kan du flasha in den utan behov av Hard-SPL. Metoden innebär att du laddar ner din ROM (generic xx), döper om den (om det inte redan är gjort) till KOVSImg.nbh och lägger på minneskortets rot. Sedan stänger du av X1, tar ut batteriet, sätter in det, håller volym ner nedtryckt, trycker på strömbrytaren (fortsätt tryck på volymknappen) och luren startar i bootloader-läge. Sedan är det bara att följa instruktionerna. MicroSD-metoden är avsevärt säkrare än SE-US. Provade SE-US en gång, aldrig mer. Mycket struligt med låsningar och bök - microSD-metoden däremot kan inte bli bättre.
Postad 30 mars 2009 - 09:30
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Skippa den urusla SE-US är mitt råd. Rena skräpet enligt min uppfattning. Det enda sättet att flasha en X1 är via microSD. Drar du ner en original-ROM, alltså en SEMC-ROM kan du flasha in den utan behov av Hard-SPL. Metoden innebär att du laddar ner din ROM (generic xx), döper om den (om det inte redan är gjort) till KOVSImg.nbh och lägger på minneskortets rot. Sedan stänger du av X1, tar ut batteriet, sätter in det, håller volym ner nedtryckt, trycker på strömbrytaren (fortsätt tryck på volymknappen) och luren startar i bootloader-läge. Sedan är det bara att följa instruktionerna.
MicroSD-metoden är avsevärt säkrare än SE-US. Provade SE-US en gång, aldrig mer. Mycket struligt med låsningar och bök - microSD-metoden däremot kan inte bli bättre.
Var hittar man orginal rommarna?
Postad 30 mars 2009 - 09:35
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Tack för tipset om Imap, får väl prova det.
Däremot accepterar jag inte rådet att sälja mobilen.
Läser ju här om kokta ROM och allt vad det kallas. En massa förkortningar men väldigt lite om vad som skulle bli bättre. Har inga problem med kontaktregister mm. Tycker Spb är alldeles utmärkt.
Verkar som mina problem har med grundfunktioner i telefonen att göra. Val av anslutning, bluetooth, eget val av standardläsare (Opera Mini), taskig batteritid, pgm som startar av sig själva, aut. tangentlås osv. Om detta går att fixa med "hemkok" vet jag inte.
Det talas här med förakt om widgets eller vad det kallas. Fattar fortfarande inte varför jag inte kan lägga in en länk direkt till en webbsidefunktion i någon meny. Vill jag t.ex. ha reda på när bussen går skall jag inte behöva bläddra runt i ngn trög webbläsare – jag vill dit direkt med ett klick!
Tror inte det går att blunda för kravet på ett bättre gränssnitt, görs det inget snabbt så blir nog denna typ av telefon en raritet för fantaster snart. Vad händer med windows mobil 6.5/7? Det skall inte gå att uppdatera X1!? Hur länge accepterar folk sånt?
Såg att det nu lagts in pgm i SE:s panelmeny. Mycket bra sätt att testa (som pgm inte panel) och sedan ev. köpa. Lägg in "alla" pgm på en sådan sida som kan hanteras direkt från mobilen!
Ni får gärna tweaka och dona hur mycket ni vill men det hindrar väl inte kravet på bättre användarvänlighet i standardversionen.
Jag klagar inte på telefonen i allmänhet utan är en något frustrerad användare som anser att vissa saker borde gå att göra bättre! Så när det kommer en uppdatering – varför inte tala om vad som uppdaterats. Har inte hört någon här som kunnat konstatera vad som eventuellt har förbättrats?
Några kommentarer: 1. Hemkokt ROM. Med sådana får man normalt bättre funktionalitet (t.ex TouchFLO3D) och slipper skräp som Sony Ericsson lagt in. Det är bara att välja. Jag får intrycket att du borde lägga in TF3D i luren. 2. Webbläsare. Normalt brukar läsaren fråga om den skall vara standard vid start. Kör dock flera olika så jag har inte forskat i standardfrågan. Opera Mini kör jag dock inte, Opera Mobile eller Iris Browser är mer intressanta. 3. Batteritid. Beror på vilka program man kör. Ladda ner ACB Power Meter och kolla. En del program kräver en hel del kraft vilket drar ner batteriet snabbare. Men då får man avsluta dessa. Bl.a kan vissa SPB-program dra rätt mycket. 4. Program startar av sig själv om de ligger i autostart. Vill man inte ha det så får man ta bort dem därifrån (eller rättare sagt genvägarna i mappen startup i Windowsmappen). 5. Widgets har sågats i tråden eftersom det dels är primitivt, dels är fel att lyfta fram enheter som speciellt bra p.g.a att "widget x finns för den" o.dyl. Vill man veta en tidtabell kan man normalt ladda ner den som PDF, använda trafikbolagets wap-sida eller ladda ner en mobil "reseplanerare" i Java. Annars finns "widgets" även för WM i form av plugins till startskärmen. T.ex väder o.dyl. 6. När det gäller uppdatering till WM 6.5 är det tillverkarens sak att skaffa licens av Microsoft. Men XDA-Developers är räddningen, det finns redan beta-ROM med 6.5 ute och när den skarpa versionen når HTC Rhodium (Touch Pro 2) kommer det att portas till släktingen HTC Kovsky (Xperia X1). Redan idag finns Touch-IT Experience till X1/Kovsky som är baserad på Rhodium. 7. Det är inget fel på gränsnittet i WM, tvärtom finns en stor fördel i att man kan välja. Lägg in QuickMenu (engelsk ROM krävs) så når man hela rubbet från Startmenyn. Kör TouchFLO3D och/eller SPB Mobile Shell så får man den meny man vill ha. Lägg in teman.... Men vill man ha ett standardgränsnitt - då finns S60 som är ett bättre val. Men WM är mycket bra i.o.m valmöjligheten. Sedan förstår jag inte gnällandet på att ingen redogjort för uppdateringar. Mitt tips är att läsa XDA men enligt vad vi vet idag innebär R3AA003 följande: *Ny Panel Manager *Ny Media Xperience-panel som är betydligt snabbare än idag (cachar bilder m.m) *Bättre optimerat än R2AA0010 (standard). *Ny kamera med bl.a GPS-stöd för geotagging m.m. *Nytt spel, Xtrakt. *Nya paneler, bl.a en Flashpanel (demonstration) etc. Mitt tips är att du lägger in t.ex Touch-IT Experience och kör med TF3D och att du sparar ner tidtabellerna och lagrar på minneskortet. Var hittar man orginal rommarna?
De finns på XDA-Developers. Finns en tråd som enbart har med alla original-ROM. Mitt tips är dock att skippa svensk R2AA006 och istället lägga in generic UK R2AA0010 istället. Nyare ROM, garanterat problemfri ihop med tredjepartsprogram. Vill du köra med hemkokt ROM måste Hard-SPL till. Men dessa generic-ROM kräver inget sådant eftersom det är Sony Ericssons egna, signerade saker.
Postad 30 mars 2009 - 09:38
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Några kommentarer:
1. Hemkokt ROM. Med sådana får man normalt bättre funktionalitet (t.ex TouchFLO3D) och slipper skräp som Sony Ericsson lagt in. Det är bara att välja.
Jag får intrycket att du borde lägga in TF3D i luren.
2. Webbläsare. Normalt brukar läsaren fråga om den skall vara standard vid start. Kör dock flera olika så jag har inte forskat i standardfrågan. Opera Mini kör jag dock inte, Opera Mobile eller Iris Browser är mer intressanta.
3. Batteritid. Beror på vilka program man kör. Ladda ner ACB Power Meter och kolla. En del program kräver en hel del kraft vilket drar ner batteriet snabbare. Men då får man avsluta dessa. Bl.a kan vissa SPB-program dra rätt mycket.
4. Program startar av sig själv om de ligger i autostart. Vill man inte ha det så får man ta bort dem därifrån (eller rättare sagt genvägarna i mappen startup i Windowsmappen).
5. Widgets har sågats i tråden eftersom det dels är primitivt, dels är fel att lyfta fram enheter som speciellt bra p.g.a att "widget x finns för den" o.dyl. Vill man veta en tidtabell kan man normalt ladda ner den som PDF, använda trafikbolagets wap-sida eller ladda ner en mobil "reseplanerare" i Java.
Annars finns "widgets" även för WM i form av plugins till startskärmen. T.ex väder o.dyl.
6. När det gäller uppdatering till WM 6.5 är det tillverkarens sak att skaffa licens av Microsoft. Men XDA-Developers är räddningen, det finns redan beta-ROM med 6.5 ute och när den skarpa versionen når HTC Rhodium (Touch Pro 2) kommer det att portas till släktingen HTC Kovsky (Xperia X1). Redan idag finns Touch-IT Experience till X1/Kovsky som är baserad på Rhodium.
7. Det är inget fel på gränsnittet i WM, tvärtom finns en stor fördel i att man kan välja. Lägg in QuickMenu (engelsk ROM krävs) så når man hela rubbet från Startmenyn. Kör TouchFLO3D och/eller SPB Mobile Shell så får man den meny man vill ha. Lägg in teman....
Men vill man ha ett standardgränsnitt - då finns S60 som är ett bättre val. Men WM är mycket bra i.o.m valmöjligheten.
Sedan förstår jag inte gnällandet på att ingen redogjort för uppdateringar. Mitt tips är att läsa XDA men enligt vad vi vet idag innebär R3AA003 följande:
*Ny Panel Manager *Ny Media Xperience-panel som är betydligt snabbare än idag (cachar bilder m.m) *Bättre optimerat än R2AA0010 (standard). *Ny kamera med bl.a GPS-stöd för geotagging m.m. *Nytt spel, Xtrakt. *Nya paneler, bl.a en Flashpanel (demonstration) etc.
Mitt tips är att du lägger in t.ex Touch-IT Experience och kör med TF3D och att du sparar ner tidtabellerna och lagrar på minneskortet.
De finns på XDA-Developers. Finns en tråd som enbart har med alla original-ROM. Mitt tips är dock att skippa svensk R2AA006 och istället lägga in generic UK R2AA0010 istället. Nyare ROM, garanterat problemfri ihop med tredjepartsprogram.
Vill du köra med hemkokt ROM måste Hard-SPL till. Men dessa generic-ROM kräver inget sådant eftersom det är Sony Ericssons egna, signerade saker.
OK, men du själv kör alltså TF3D som är ett hemmakok? I så fall ska jag också testa den, har du en direkt länk till den romen? Haha, hur är det möjligt, när jag äntligen ska flasha min telefon så dör hela XDA?!
Redigerat av Zulan, 30 mars 2009 - 09:46.
Postad 30 mars 2009 - 09:55
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Roten är lika enkelt som det låter.. Rot = längst ner, alltså det första du får upp när du går in på kortet, där alla filer och kataloger ligger. Eller högst upp om man hellre vill det, beroende på hur man vill se det. Se det som en trädstruktur, där du börjar i roten och bläddrar dig utåt i grenarna/katalogerna. Klurigare än så kan jag nog inte förklara det hela
Postad 30 mars 2009 - 10:12
Unregistered5d19e759
-
Unregistered5d19e759
-
Användare
-
-
160 inlägg
Är jag dum i huvudet eller? Kan f*n inte hitta hur man ställer in telefonen för att ändra till sommartid automatiskt..
Någon som kan hjälpa mig på rätt spår??
Jag har samma problem.  Detta var en skit sak för alla andra telefoner jag haft men på denna är jag inte människa att hitta var man ställer in det. Det måste finnas någon där ute som vet
Postad 30 mars 2009 - 11:06
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jag har samma problem. Detta var en skit sak för alla andra telefoner jag haft men på denna är jag inte människa att hitta var man ställer in det. Det måste finnas någon där ute som vet 
Det görs under telefoninställningar och under fliken tidszoner eller liknande På engelska: start settings phone time zones
Redigerat av kewe, 30 mars 2009 - 11:13.
Postad 30 mars 2009 - 11:15
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kör för tillfället inte TF3D men nu när Touch-IT börjar bli stabil med Rhodium-varianten har jag tänkt testa.
Alternativet till det är SPB Mobile Shell. Båda ger ett nytt gränsnitt och hos TF3D får man även diverse program, bl.a musikspelare och album medan Mobile Shell helt enkelt är ett skal som inte adderar egna program utan bara ändrar gränsnittet.
Postad 30 mars 2009 - 11:40
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jag kör för tillfället inte TF3D men nu när Touch-IT börjar bli stabil med Rhodium-varianten har jag tänkt testa.
Alternativet till det är SPB Mobile Shell. Båda ger ett nytt gränsnitt och hos TF3D får man även diverse program, bl.a musikspelare och album medan Mobile Shell helt enkelt är ett skal som inte adderar egna program utan bara ändrar gränsnittet.
Vill fortfarande hänga varningsflagg för att sms buggen är kvar. Men lösningen är nära nu tror jag
Postad 30 mars 2009 - 11:59
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Haha, hur är det möjligt, när jag äntligen ska flasha min telefon så dör hela XDA?!
Nu verkar XDA-forumet vara återställt.
Postad 30 mars 2009 - 12:03
jhenrikj
-
jhenrikj
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har samma problem. Detta var en skit sak för alla andra telefoner jag haft men på denna är jag inte människa att hitta var man ställer in det. Det måste finnas någon där ute som vet 
Ställa in? Min ändrade sig utan att jag behövde göra någonting...
Postad 30 mars 2009 - 12:05
danee
-
danee
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ställa in? Min ändrade sig utan att jag behövde göra någonting...
samma här
Postad 30 mars 2009 - 12:13
sm6rrp
-
sm6rrp
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hej
jag undrar om det finns något program som fixar profiler, som Nokia har i sina telefoner, tex när man går och lägger sig så ställer man in en profil och kopplar man vissa telefonnummer som den profilen släpper igenom och dom andra hamnar i mobilsvar
Mvh sm6rrp
Postad 30 mars 2009 - 14:40
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
På XDA-forumet ryktas det att R3A ska släppas imorgon.
Postad 30 mars 2009 - 15:03
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Hej
jag undrar om det finns något program som fixar profiler, som Nokia har i sina telefoner, tex när man går och lägger sig så ställer man in en profil och kopplar man vissa telefonnummer som den profilen släpper igenom och dom andra hamnar i mobilsvar Mvh sm6rrp
Profiler kan fixas med t.ex G-Profile eller SPB Phone Suite. Dock är profilhanteringen betydligt mer utvecklad i S60, framförallt om man adderar Best Profiles.
Postad 30 mars 2009 - 16:25
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
F-- vad trött jag blir!
Den här telefonen är ju hopplös. Man är ju van vid att man byter telefon efter ett år eller så men att det skall ta 6 månader innan man har ställt in den ordentligt (om det över huvud taget går) är ju fullständigt tröstlöst.
Trodde det gick att få en vettig e-posthantering i en windowstelefon men ack vad man bedrog sig. Varför har den ingen riktig e-posthanterare? Jag vill ha alla inkommande mail i telefonen + i datorn. Nu försvinner de ju efter ett antal dagar (annars fyller man ju sin postlåda). Har jag syncat med Outlook så finns de ju där men jag kan inte svara på ett mail i den inkorgen från telefonen!
Varför kan jag inte välja anslutning när jag skall skicka e-post? Har jag Wlan startat går det ju inte att skicka!? Det går ju att ställa in att mail skall använda operatören eller Internet. Har jag ställt in Internet så förstår jag att den väljer Wlan om det är igång men varför kan den inte använda operatören om jag valt det???
Har jag ställt in att den skall hämta mail med jämna mellanrum så gör den det – ibland. Ofta blir det synkroniseringsfel eller något annat. Provar jag manuellt 10 minuter senare så fungerar det – ibland. Varför kan den inte bara hämta de förb.. mailen?
Och så ringer det en vänlig dam från Telia och erbjuder en tjänst som heter e-post direkt för 29 kr extra i månaden., alltså en sorts push-mail. Det lät ju bra och skulle lösa en del problem. Kontaktade kundtjänst men kunde konstatera att det inte fungerade med X1:an. Istället måste jag skaffa en egen exchange-server. Kollade vad det kostade – 110 kr extra i månaden + eventuellt extra utrymme.
Trodde att detta definierades som en ”arbetstelefon” men betydelsen av det är tydligen att den skapar arbete. Hade det åtminstone varit avlönat så hade det ju varit lovvärt i dessa dagar!
Har vårdat luren som en ögonsten men nu har sliden börjat lossna också. Efter att ha läst här så vågar man ju inte lämna in den för då får man väl tillbaka en annan med något helt annat fel!?
Ok, jag har inte använt epost så mkt. Men körde mitt IMAP-konto i den och även via webmail och mailklient i datorn. Funkade hur bra som helst! Om man bara kan köra pop3 kan man ställa in i webservern att spara meddelanden som tankas så de inte försvinner. Ang gränssnittet tycker jag det är bra att det är som det är och att man kan välja att få det att se ut och bete sig i stort sett hur som helst. Verkar även som din telefon kan vara defekt på något sätt. För sådana problem som du har hade jag absolut märkt. Jag är en jobbig jävel som hittar de flesta skitfel, än mer de stora och störande felen. Jag kör stock ROM, den senaste, och SPB Mobile Shell och SPB Pocket Plus och tycker den är näst intill klockren nu. Förutom på ett par små störande saker. Men inte ens jag bryr mig om det till slut och jag inser att det inet går att få hetl perfekt med en så här avancerad mobil. Tycker fördelarna och friheten väger över. Kan ju även säga att min första som jag pajade hade mkt sämre kvalitet i sliden än den jag fick i utbyte. Jag har samma problem. Detta var en skit sak för alla andra telefoner jag haft men på denna är jag inte människa att hitta var man ställer in det. Det måste finnas någon där ute som vet 
Min ställde om till sommartid själv, utan att jag ställt in något.
Redigerat av DIFference, 30 mars 2009 - 16:26.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 708i Surround + Surround Back
Anton
2025-05-21 19:42:26
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|