* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 24 juni 2009 - 08:07
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Nu har jag råkat ut för samma sak som jag såg någon annan på det här forumet oxå råkat ut för, beställde kombinationserbjudandet för ca 4 veckor. Ringde i torsdags och undrade varför det aldrig kom något paket hem så säger kundtjänst att det inte fanns någon beställning i deras system! man blir ju rätt så besviken när man ringt kundtjänst och beställt något men dom inte ens för in beställningen.... kanske lite utbildning på en del personal skulle behövas.
Det var samma sak för mig när jag beställde, fast beställningen hade lagts in, men den hade inte skickats, av någon anledning. Sedan när jag fick grejjerna så hade inte tjänsten aktivetats. Första fakturan var också fel. Rätt mycket bök m a o. Men kundtjänst _lät_ iaf duktiga
Postad 25 juni 2009 - 04:49
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Efter den senaste uppgraderingen av boxarna, släpper boxarna kontakten med Telias server jättesnabbt. Jag kan stänga av boxen i vardagsrummet och gå in i sovrummet och starta den boxen och komma åt mina kanaler nästan omedelbart. Jag behöver inte göra något mer än så. Ingen borttagning av koder heller.
Perfekt jobbat Telia och tack så mycket! :-)
Postad 25 juni 2009 - 07:05
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Efter den senaste uppgraderingen av boxarna, släpper boxarna kontakten med Telias server jättesnabbt. Jag kan stänga av boxen i vardagsrummet och gå in i sovrummet och starta den boxen och komma åt mina kanaler nästan omedelbart. Jag behöver inte göra något mer än så. Ingen borttagning av koder heller.
Menar du alltså två boxar med samma kod inknappat?
Postad 25 juni 2009 - 07:59
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Menar du alltså två boxar med samma kod inknappat?
Ja det menar han, men notera att boxarna inte kan vara igång samtidigt. /A
Postad 25 juni 2009 - 08:25
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Ja det menar han, men notera att boxarna inte kan vara igång samtidigt.
/A
Är det helt OK med Telia att det fungerar på det viset? Eller är det bara en"bugg" som smugit sig in? I så fall så bör ju marknaden för begangnade boxar öka och telia får sälja minder boxar för 1675:- Skulle jag med gott samvete kunna gå ut med detta i min samfällighet att detta funkar bra om man "bara" vill ha en tv i sovrummet för tittande när den andra boxen är avstängd? Jag uppskattar alla svar men det vore extra trevligt med ett officiellt svar på detta från Telia. Sedan har jag ett "ilands" problem jag tycker riktigt illa om miniguiden som hänger kvar i några sekunder varje gång jag bytt kanal och täcker några text remsor. Det vore trevligt om man kunde stänga av den i inställningar. Jag trycker ju ändå på info när jag vill veta något om programmet. Sedan när jag ändå håller på det vore trevligt med programplats och inte bara kanalens logga i EPG. Jag har bara en 32" tv och på några meter blir loggorna blurriga och svåra att se jag har enklare att se en vit 3 för "trean" och 8 för åttan än deras loggor som är ganska snarlika (blåa har jag för mig) //Paul
Postad 25 juni 2009 - 09:09
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Sedan har jag ett "ilands" problem jag tycker riktigt illa om miniguiden som hänger kvar i några sekunder varje gång jag bytt kanal och täcker några text remsor. Det vore trevligt om man kunde stänga av den i inställningar. Jag trycker ju ändå på info när jag vill veta något om programmet. //Paul
Tryck på 'exit' knappen så stängs info-rutan.
Postad 25 juni 2009 - 09:25
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Är det helt OK med Telia att det fungerar på det viset? Eller är det bara en"bugg" som smugit sig in? I så fall så bör ju marknaden för begangnade boxar öka och telia får sälja minder boxar för 1675:-
Skulle jag med gott samvete kunna gå ut med detta i min samfällighet att detta funkar bra om man "bara" vill ha en tv i sovrummet för tittande när den andra boxen är avstängd?
Jag uppskattar alla svar men det vore extra trevligt med ett officiellt svar på detta från Telia. //Paul
Detta fungerade jättebra för mig för några uppdateringar sedan. Man kunde logga in båda boxarna och titta på dem, men inte se på båda samtidigt (eller jo, med samma kanal endast). Sedan kom en till uppdatering och detta slutade att fungera för mig. Provade att försöka logga in båda boxarna i morse innan jag gick till jobbet, men det fungerade tyvärr inte. Så jag tror inte att det är meningen att det skall fungera, utan snarare en "bugg" som gjort det möjligt som säkert kommer att försvinna vid nästa uppdatering. Jag själv kan inte få tvillingabonnemang eller extrakort för att jag råkar bo 200 meter för långt bort från station så ingen skulle bli gladare än mig om detta fungerade bra.
Postad 25 juni 2009 - 10:59
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Är det helt OK med Telia att det fungerar på det viset? Eller är det bara en"bugg" som smugit sig in? I så fall så bör ju marknaden för begangnade boxar öka och telia får sälja minder boxar för 1675:-
Skulle jag med gott samvete kunna gå ut med detta i min samfällighet att detta funkar bra om man "bara" vill ha en tv i sovrummet för tittande när den andra boxen är avstängd?
Jag uppskattar alla svar men det vore extra trevligt med ett officiellt svar på detta från Telia.
Varför skulle det inte vara OK? Det är ju precis samma sak som om man har två boxar från Boxer men bara ett kort som man flyttar mellan dem.
Postad 25 juni 2009 - 11:15
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Ok-knappen funkar också...
Postad 25 juni 2009 - 12:11
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Men jag är ju av naturen zappare ju  jag har inte tid att trycka på någon annan knapp.
Postad 25 juni 2009 - 12:25
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Skaffade IP Tv för ca 1 månad sen, visste då att jag skulle flytta och kollade att det skulle funka på den nya adressen. Absolut inga problem va svaret. Nu när jag skulle göra själva flytten så pratade jag med 3 olika personer på Telia.
Första personen sa att det inte kommer funka
Andra sa att det kanske funkar men va inte 100%
Tredje personen sa att klart att det funkar.
Detta kommer bli spännande......... Bara konstigt att man kan få så olika svar hos Telia
Postad 25 juni 2009 - 15:20
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Varför skulle det inte vara OK? Det är ju precis samma sak som om man har två boxar från Boxer men bara ett kort som man flyttar mellan dem.
Jag håller med. Varför skulle det vara något problem för Telia när man bara kan använda en box i taget?
Postad 25 juni 2009 - 21:15
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Det är frivisning på Discovery kanalerna i helgen
Postad 25 juni 2009 - 21:49
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Det är frivisning på Discovery kanalerna i helgen
Lång helg du har, enligt mailet från Telia så är det frivisning tom. 31/8-09.
Redigerat av Knude, 25 juni 2009 - 21:50.
Postad 25 juni 2009 - 22:08
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag tror inte att det beteendet du beskriver egentligen har nåt med uppdateringen av programvaran i själva boxen att göra. Det låter mer som en uppdatering/förändring på serversidan i Telias nät. Om det nu är så att man har gjort en förändring på serversidan så kan man ju spekulera i varför den har gjorts. Med tanke på den kommande lanseringen av både HD sändningar och MPEG4 (troligtvis för både SD och HD) så kommer det att krävas uppgradering/utbyte av alla gamla 1510 boxar. De nya meddelandena som kommit i den senaste uppdateringarna av GUI programvaran jag informerat om, indikerar ju att det kommer att komma speciall informationswebbsidor vad gäller att beställa en nyare box än den gamla 1510:an som många fortfarande har. Och om det är många som beställer nya boxar så antar jag att man vill göra den övergången så "smärtfri" som möjligt så att folk bara kan rycka ur sin gamla 1510 box och jacka i den gamla utan att behöva ringa supporten för att få den gamla inloggningen att släppa (elle att sitta och vänta i flera timmar innan inloggningen släpper). Bara en liten spekulation från min sida. Sedan kan man säker spekulera om det här nya beteendet som du beskriver är permanent eller nånting som man bara kommer att ha aktivt under den här övergångsperioden då det förväntas att folk uppgraderar sina gamla 1510 boxar. Sedan kan man ju också fundera på om det är så att det här beteendet bara gäller för gamla 1510 boxar, dvs det är bara om den föregående inloggningen är gjord med en 1510 box som det funkar att direkt start upp en annan box. Det indikerades ju att det vara någon som inte fick det du beskriver att fungera. Kan det vara så att det skiljer på om man försöker växla från en 1510 box till en annan box, jämför med om man växlar från en 1910 box till en annan box? /Peter Cigéhn
Postad 25 juni 2009 - 23:48
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
Fick sms att mina telia saker fanna att hämta på posten i onsdags! Bra jobbat telia, bara några veckor för sent.
Trodde min inloggningskoder skulle komma idag torsdag men inte det, får verkligen hoppas de kommer imorgon fredag annars är det dåligt, vill ju koppla in det.
Såg att det var en thompson Gateway och motorola digitalbox 1910, är det bra grejer? enkla att installera osv?
Såg även att det var en anti virus skiva med, måste den istalleras? är så ruggigt nöjd med mitt nod att jag helst inte plockar bort det..... eller det måste jag kanske göra?
Är det krångligt att installera sakerna?
Tacksam för svar
Postad 26 juni 2009 - 04:08
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Sådär ja, nu är ordningen återställd. Nu hänger boxen kvar inloggad hela tiden och det går inte att logga in på box 2 alls. Säg den glädje som varar för evigt. :-(
Kunde vara kul om Telia kunde förklara fenomenet.
Jag stängde av ena boxen vid 22 i går kväll och försökte starta den andra vid 06:30 idag på morgonen. Funkar inte!
Redigerat av Wille09, 26 juni 2009 - 05:39.
Postad 26 juni 2009 - 06:58
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Trodde min inloggningskoder skulle komma idag torsdag men inte det, får verkligen hoppas de kommer imorgon fredag annars är det dåligt, vill ju koppla in det.
När jag beställde sist hade jag iofs alla prylar redan sen testperioden, men då hade jag koderna på "mina sidor" någon halvtimme efter att jag pratat med kundtjänst. Inga postutskick eller nåt sånt alls. /Ulf
Postad 26 juni 2009 - 08:44
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Sådär ja, nu är ordningen återställd. Nu hänger boxen kvar inloggad hela tiden och det går inte att logga in på box 2 alls. Säg den glädje som varar för evigt. :-(
Jag stängde av ena boxen vid 22 i går kväll och försökte starta den andra vid 06:30 idag på morgonen. Funkar inte!
Samma här, loggade in 1510 i går kväll, bytte tillbaka och 1910 fungerar fortfarande inte!
Postad 26 juni 2009 - 10:09
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Kantaktade supporten
10:56:11 jan........... nu är den igång, tack ska du ha! Vad gjorde du?
10:56:43 Mikael Jag gjorde en återställning av kontot. Det betyder att det var boxen som hakat upp sig.
Postad 26 juni 2009 - 10:51
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Åker till landet i morgon. Varför kan jag inte få ett bredband och ta med mig boxen dit. Jag hade bredband förra sommaren och all bredbandsutrustning finns på plats.
Jag har ställt om posten; Varför kan man inte ställa om telefon, bredband och DTV?
Redigerat av ansgar, 26 juni 2009 - 10:55.
Postad 26 juni 2009 - 11:23
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Fick sms att mina telia saker fanna att hämta på posten i onsdags! Bra jobbat telia, bara några veckor för sent. Trodde min inloggningskoder skulle komma idag torsdag men inte det, får verkligen hoppas de kommer imorgon fredag annars är det dåligt, vill ju koppla in det. Såg att det var en thompson Gateway och motorola digitalbox 1910, är det bra grejer? enkla att installera osv? Såg även att det var en anti virus skiva med, måste den istalleras? är så ruggigt nöjd med mitt nod att jag helst inte plockar bort det..... eller det måste jag kanske göra? Är det krångligt att installera sakerna? Tacksam för svar
Jag kan bara svara för skivan och den behöver du inte installera. Du kan köra vidare med ditt gamla antivirusprogram.
Postad 26 juni 2009 - 11:49
ejobrutal
-
ejobrutal
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej alla,
ska snart flytta och funderar på att skaffa rubb & stubb via Telia (adsl, tv, telefoni). Efter att ha läst om den ökade svarstiden tv-lösningen innebär blev jag lite orolig. Kommer detta att påverka min upplevelse när jag spelar online på mitt PS3? Eller är det något som enbart professionella counterstrikespelare på PC noterar?
Edit: Är även tacksam överhuvudtaget för eventuella erfarenheter av hur Telias "Smart"-lösning funkar tillsammans med PS3!
/ejobrutal
Redigerat av ejobrutal, 26 juni 2009 - 11:52.
Postad 26 juni 2009 - 11:54
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Hej alla, ska snart flytta och funderar på att skaffa rubb & stubb via Telia (adsl, tv, telefoni). Efter att ha läst om den ökade svarstiden tv-lösningen innebär blev jag lite orolig. Kommer detta att påverka min upplevelse när jag spelar online på mitt PS3? Eller är det något som enbart professionella counterstrikespelare på PC noterar?
Edit: Är även tacksam överhuvudtaget för eventuella erfarenheter av hur Telias "Smart"-lösning funkar tillsammans med PS3!
/ejobrutal
Själv sitter jag med BB 24/2 från Telia och mitt online spelande på PS3 har inte påverkas nått av IPTV. Funkar lika bra som innan.
Postad 26 juni 2009 - 12:15
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag kan bara svara för skivan och den behöver du inte installera. Du kan köra vidare med ditt gamla antivirusprogram.
Men tänk på att det ingår 1 licens för F-Secure Internet Security i Telias bredband när det är dags att förlänga licensen för ditt nuvarande säkerhetspaket.
Postad 26 juni 2009 - 13:07
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Hej alla, ska snart flytta och funderar på att skaffa rubb & stubb via Telia (adsl, tv, telefoni). Efter att ha läst om den ökade svarstiden tv-lösningen innebär blev jag lite orolig. Kommer detta att påverka min upplevelse när jag spelar online på mitt PS3? Eller är det något som enbart professionella counterstrikespelare på PC noterar?
/ejobrutal
Spelar oxå PS3 utan problem. Om det laggar så är det alltid någon liten tjomme i USA eller nått med 56k modem så försöker spela för första gången som förstör för alla andra med host ended osv. Sov lugnt du med Telia å PS3.
Postad 26 juni 2009 - 13:35
ejobrutal
-
ejobrutal
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tack för infon gällande Telia & PS3! Blir nog en beställning härnäst.
Postad 26 juni 2009 - 14:26
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Kanske intressant läsning för de som kan mer om MPEG 2 och MPEG 4 bitrate än jag. http://business.moto...nding-page.html
Postad 26 juni 2009 - 16:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag uppskattar alla svar men det vore extra trevligt med ett officiellt svar på detta från Telia.
Detta fungerade jättebra för mig för några uppdateringar sedan. Man kunde logga in båda boxarna och titta på dem, men inte se på båda samtidigt (eller jo, med samma kanal endast). Sedan kom en till uppdatering och detta slutade att fungera för mig. Provade att försöka logga in båda boxarna i morse innan jag gick till jobbet, men det fungerade tyvärr inte. Så jag tror inte att det är meningen att det skall fungera, utan snarare en "bugg" som gjort det möjligt som säkert kommer att försvinna vid nästa uppdatering.
Jag håller med. Varför skulle det vara något problem för Telia när man bara kan använda en box i taget?
Kantaktade supporten 10:56:11 jan........... nu är den igång, tack ska du ha! Vad gjorde du? 10:56:43 Mikael Jag gjorde en återställning av kontot. Det betyder att det var boxen som hakat upp sig.
Svaret från Telia är att det inte är meningen att det ska fungera att ha två boxar inloggade samtidigt och det var något fel som gjorde att det funkade så ett tag. Det handläggaren i chatten gjorde var att han resettade login:et på servern. Jag själv kan inte få tvillingabonnemang eller extrakort för att jag råkar bo 200 meter för långt bort från station så ingen skulle bli gladare än mig om detta fungerade bra.
Du får gärna skicka ditt personnummer/telefonnummer/kundnummer till mig så kan jag titta på det en extra gång. Skaffade IP Tv för ca 1 månad sen, visste då att jag skulle flytta och kollade att det skulle funka på den nya adressen. Absolut inga problem va svaret. Nu när jag skulle göra själva flytten så pratade jag med 3 olika personer på Telia. Första personen sa att det inte kommer funka Andra sa att det kanske funkar men va inte 100% Tredje personen sa att klart att det funkar.
Detta kommer bli spännande......... Bara konstigt att man kan få så olika svar hos Telia
Det beror på hur man gör förutsättningskontrollen och hur exakta siffror man har. Men jag kan ta en titt på det om du gör enligt ovan. Fick sms att mina telia saker fanna att hämta på posten i onsdags! Bra jobbat telia, bara några veckor för sent. Trodde min inloggningskoder skulle komma idag torsdag men inte det, får verkligen hoppas de kommer imorgon fredag annars är det dåligt, vill ju koppla in det. Såg att det var en thompson Gateway och motorola digitalbox 1910, är det bra grejer? enkla att installera osv? Såg även att det var en anti virus skiva med, måste den istalleras? är så ruggigt nöjd med mitt nod att jag helst inte plockar bort det..... eller det måste jag kanske göra? Är det krångligt att installera sakerna? Tacksam för svar
Har du en faktura från Telia sedan tidigare eller login på telia.se så kan du logga in där och se koderna. Åker till landet i morgon. Varför kan jag inte få ett bredband och ta med mig boxen dit. Jag hade bredband förra sommaren och all bredbandsutrustning finns på plats. Jag har ställt om posten; Varför kan man inte ställa om telefon, bredband och DTV?
Det kan bero på vad det finns för förutsättningar för att leverera där. Kontakta gärna mig med uppgifter om abonnemanget. Kan meddela att adressen till formuläret där ni kan kontakta mig finns i vår profil på forumet. Klicka på ”besök min hemsida”. Markus Johansson Telia Kundservice PS. Det blev lite mycket citering denna gången, det beror på att vi ville visa att vi läser alla era inlägg här även om jag normalt inte svarar på alla inlägg då jag helt enkelt inte kan eller har något mer att tillföra.
Redigerat av TeliaKundservice, 26 juni 2009 - 16:43.
Postad 26 juni 2009 - 17:41
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Markus, jag har skickat ett PM till dig med mina uppgifter, så kanske du kan kolla igen om det funkar med tvillingabonnemang hos mig.
Postad 26 juni 2009 - 18:38
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Delay? Under pågeånde fotbollsmatch på TV4 upptäckte jag till min stora förvåning att min granne (radhust vägg-i-vägg) låg ungefär 5-10 sekunder före mig, när Sverige gjord 2-3 så tog det ca 5-10 sekunder innan jag kunde se målet i "direktsänding", vi har båda IPTV från TELIA med rj kabel till vardagsrummt, skillnaden är att jag har en tv-switch till två boxar... irriterande!
Jag startade om boxen och nu vid 3-3 var vi synk... skumt.
EK
Postad 26 juni 2009 - 22:39
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Markus, är det verkligen så Telia vill att det ska fungera, jmf Boxer? Om man nu har två boxar. Som i vår BRF förening med basutbud med 3 boxar 1510. Å så har jag ett privat 1910 med större kanalutbud. Varför skulle jag inte få/kunna flytta mitt utökade ubud mellan boxarna istf att flytta boxarna ... ? Det handlar ju bara om att titta på en itaget!
Som det är nu kommer jag säga upp mitt utökade (bindningstid) och istället fortsätta använda Boxer för filmkanaler etc. Då jag nu har TV både i V- och S-rum med T-DBV och HD, men fortsätter med Teliia Kök och Barnens rum ... om jag arbetatde på Telia skulle jag bäva om de kunder som är mer krävande (HD, PVR, flyttbara abonemang, bildkvalitet etc) väljer bort Telia, att kunkurera med låga priser istf bra teknik och funktion som går att ta betalt för ...
Jag har skrivit detta förut innan du Markus kom in i forumet, så ett utförligare svar är på sin plats ...
Postad 26 juni 2009 - 23:29
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Svaret från Telia är att det inte är meningen att det ska fungera att ha två boxar inloggade samtidigt och det var något fel som gjorde att det funkade så ett tag. Det handläggaren i chatten gjorde var att han resettade login:et på servern.
Jag har inte hittat nån funktion för att logga ut själv. Jag provade med att ta bort koderna men det hjälpte inte heller. Detta innebär bl.a. att man inte heller kan koppla in en ny box utan att kontakta Telia när bytet ska göras, ska det verkligen vara så?
Postad 27 juni 2009 - 09:04
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag har inte hittat nån funktion för att logga ut själv. Jag provade med att ta bort koderna men det hjälpte inte heller. Detta innebär bl.a. att man inte heller kan koppla in en ny box utan att kontakta Telia när bytet ska göras, ska det verkligen vara så?
Funktionen för att logga ut är "Ta bort användarkoder", dvs den skall både logga ut och ta bort användarkoderna från boxen så att man måste ange nya nästa gång den startas upp. Det som händer då man väljer "Ta bort användarkoder" är att först görs en anrop tillbaks till inloggningsserver med hjälp av "deleteUserCodes.jaxlet". Sedan rensas dom sparade koderna från boxen och till sist begär boxen att starta om sig själv efter 5 sekunder. Uppenbarligen så verkar anropet av "deleteUserCodes.jaxlet" tillbaka till inloggningservern inte "ta" och inloggningen ligger kvar. Antingen tvingas man ringa supporten så att dom tvingar inloggningen att släppa eller så måste man vänta obestämd tid innan inloggningen släpper. Jag skulle gärna vilja veta vad anropet av "deleteUserCode.jaxlet" egentligen gör, eller inte gör, på serversidan... /Peter Cigéhn
Postad 27 juni 2009 - 09:32
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Ja det måste ju vara så att "urloggningen" inte fungerar.
För som jag tolkar det så för någon tid sedan när boxen blev snabbare att starta (från röd knapp) så är det i själva verket så att boxen inte stänger av sig längre utan "bara" stänger av alla utgångar det kan jag tolka genom att mediakonverteraren sitter på väggen i vardagsrummet och den blinkar lika mycket med boxen avstäng som med boxen på och det finns inget annat än 1 box och splittern inkopplat (kör internet och tele via Bredbandsbolaget).
Samma som någon annan skrev här kommer inte ihåg vem.
Så att när boxen är avstängd med fjärren så är den i själva verket igång för Telia o tar emot senaste tittade tv kanal. Därför blir detta ju att man försöker ha igång två boxar på samma koder sammtidigt vilket Telia har bekräftat här inte är tillåtet.
Där av frågan om detta från min sida tidigare.
Detta ger ett annat fenomen hos mig.
Jag har en 1910-09 box kopplat med fullscart(RGB) mot min tjocktv och reciver med coax.
Detta styrs med en harmony 885 och ibland när man "viftar" med fjärren när man stänger av så blir inte tv avstängd av fjärr kontrollen.
Nu till problemet 1910 boxen stänger dock inte av kontroll pinnen i scarten så tv´n stängs alldrig av på grund av inaktivitet den är bara svart i rutan.
När jag använder samma kabel kopplad till min DVD spelare och stänger av den så stängs tv av nästan omedelbart.
//Paul
Postad 27 juni 2009 - 11:40
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
För som jag tolkar det så för någon tid sedan när boxen blev snabbare att starta (från röd knapp) så är det i själva verket så att boxen inte stänger av sig längre utan "bara" stänger av alla utgångar det kan jag tolka genom att mediakonverteraren sitter på väggen i vardagsrummet och den blinkar lika mycket med boxen avstäng som med boxen på och det finns inget annat än 1 box och splittern inkopplat (kör internet och tele via Bredbandsbolaget). Samma som någon annan skrev här kommer inte ihåg vem.
Så att när boxen är avstängd med fjärren så är den i själva verket igång för Telia o tar emot senaste tittade tv kanal. Därför blir detta ju att man försöker ha igång två boxar på samma koder sammtidigt vilket Telia har bekräftat här inte är tillåtet. Där av frågan om detta från min sida tidigare.
Detta ger ett annat fenomen hos mig. Jag har en 1910-09 box kopplat med fullscart(RGB) mot min tjocktv och reciver med coax. Detta styrs med en harmony 885 och ibland när man "viftar" med fjärren när man stänger av så blir inte tv avstängd av fjärr kontrollen. Nu till problemet 1910 boxen stänger dock inte av kontroll pinnen i scarten så tv´n stängs alldrig av på grund av inaktivitet den är bara svart i rutan. När jag använder samma kabel kopplad till min DVD spelare och stänger av den så stängs tv av nästan omedelbart.
//Paul
Fast jag brukar alltid bryta strömmen till min box, men det hjälper inte oavsett om jag tar bort användarkoderna eller inte. Tar man bort användarkoderna och dessutom bryter strömmen helt till en box, borde den inte hänga kvar och hindra att jag loggar in med den andra boxen.
Redigerat av Wille09, 27 juni 2009 - 12:06.
Postad 28 juni 2009 - 11:09
Mange Magnet
-
Mange Magnet
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag är ganska förtjust i paranoida konspirationsteorier, så jag måste fråga:
Funkar Telia digitalTV så att Telia bara matar ut den kanal jag för tillfället valt, så när jag t.ex. zappar från TV3 till TV 4 får Telia en signal om mitt kanalbyte, slutar skicka TV3 till min digitalbox och istället skickar TV4?
Byter det i så fall att Telia - "The Man" - kan föra logg exakt över vilka program jag tittar på och alltså avslöja att jag inte alls tittar på cool extremsport utan helst "Tidsresenärerna" på Kanal 9? Att Telia kan veta exakt vilka av alla deras kunder som väljer vilken film vid midnatt? Att Telia när de fått hela Sveriges befolkning som kunder kan kartlägga alla våra tittarvanor på sekunden?
Postad 28 juni 2009 - 14:54
orkaorka
-
orkaorka
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Funkar Telia digitalTV så att Telia bara matar ut den kanal jag för tillfället valt, så när jag t.ex. zappar från TV3 till TV 4 får Telia en signal om mitt kanalbyte, slutar skicka TV3 till min digitalbox och istället skickar TV4?
Ja, så funkar det. Det skulle inte vara hållbart med 50+ kanaler som konstant strömmades ut mot din box om du har ADSL t.ex. 50 kanaler * 5 Mbit = 250 Mbit, stackars ADSL isf, hehe. Om du oroar dig över en sådan sak så antar jag att du inte har mobiltelefon? Tänk hur din mobiloperatör sitter och kartlägger dina rörelser via triangulering, de vet precis vilka affärer du har varit in i. De vet att du är mer intresserad av symaskins- än extremsportaffärer  Sen kartlägger de dina vänner du besöker också, och märker att du kl 18.00 varje torsdag besöker Syjuntan AB i Gamla Stan. Busted!
Postad 28 juni 2009 - 19:34
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
För som jag tolkar det så för någon tid sedan när boxen blev snabbare att starta (från röd knapp) så är det i själva verket så att boxen inte stänger av sig längre utan "bara" stänger av alla utgångar det kan jag tolka genom att mediakonverteraren sitter på väggen i vardagsrummet och den blinkar lika mycket med boxen avstäng som med boxen på och det finns inget annat än 1 box och splittern inkopplat (kör internet och tele via Bredbandsbolaget). Samma som någon annan skrev här kommer inte ihåg vem.
Så att när boxen är avstängd med fjärren så är den i själva verket igång för Telia o tar emot senaste tittade tv kanal. Därför blir detta ju att man försöker ha igång två boxar på samma koder sammtidigt vilket Telia har bekräftat här inte är tillåtet. Där av frågan om detta från min sida tidigare.
Nja, stämmer verkligen detta? Då jag tar ned mina boxar i standby (har både 1510 och 1910) så slutar båda boxarna att ta emot multicastströmmen för aktuell kanal. Så aktuell kanal tas inte emot i standby läget. Dock så ligger boxarna fortfarande och tar emot en ström med systeminformation och en annan ström som notifierar om det finns uppdateringar för EPG mm. Dessa två strömmar har dock rätt låg bandbredd (0.1 Mbit/s och mindre) jämfört med strömmen för en TV kanal (som typiskt är kring 5 Mbit/s). Jag har även sniffat med Wireshark och kan tydligt se hur boxen går upp multicastgruppen för aktuell kanal då man tar ned boxen i standby. Så det som händer vid standby (precis som den gjorde vid den gamla beteendet också) är att den stänger av utgångarna och går ur aktuellt multicastgrupp. Även vid det tidigare standby beteendet så var boxen också igång och tog emot multicastströmmar för systeminformation om notifiering av om det finns uppdatering av EPG. Så med avseendet på detta så beter sig boxen rätt lika i standby som den gjorde tidigare. Så det är inte detta faktum som gör att boxen ligger kvar inloggad. Faktum är att huruvida boxen är med i en multicastgrupp för aktuell kanal eller inte (dvs har gjort en IGMP join group för den multicastgruppen) har ingenting som helst med inloggningen av boxen på Telias inloggningsserver att göra. Det är två helt separata delar av IPTV systemet. /Peter Cigéhn
Postad 28 juni 2009 - 19:53
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag är ganska förtjust i paranoida konspirationsteorier, så jag måste fråga:
Byter det i så fall att Telia - "The Man" - kan föra logg exakt över vilka program jag tittar på och alltså avslöja att jag inte alls tittar på cool extremsport utan helst "Tidsresenärerna" på Kanal 9? Att Telia kan veta exakt vilka av alla deras kunder som väljer vilken film vid midnatt? Att Telia när de fått hela Sveriges befolkning som kunder kan kartlägga alla våra tittarvanor på sekunden?
Ja, så funkar det. Det skulle inte vara hållbart med 50+ kanaler som konstant strömmades ut mot din box om du har ADSL t.ex. 50 kanaler * 5 Mbit = 250 Mbit, stackars ADSL isf, hehe.
Om du oroar dig över en sådan sak så antar jag att du inte har mobiltelefon? Tänk hur din mobiloperatör sitter och kartlägger dina rörelser via triangulering, de vet precis vilka affärer du har varit in i. De vet att du är mer intresserad av symaskins- än extremsportaffärer Sen kartlägger de dina vänner du besöker också, och märker att du kl 18.00 varje torsdag besöker Syjuntan AB i Gamla Stan. Busted!
Nja, så skulle jag nog inte vilja säga att Telia har koll på kanalväljandet. Det är helt korrekt i beskrivning att bara den kanal som man tittar på för tillfället skickas till din box. Man använder nånting som kallas multicast för att distribuera strömmarna för TV. När man börjar titta på en kanal så går boxen med i en så kallad multicastgrupp för den aktuella kanalen. När man byter kanal så går boxen ur multicastgruppen för den gamla kanalen och går med i multicastgruppen för den nya kanalen. Så man skulle kunna tänka sig att Telia kan hålla koll på vilka boxar som är med i vilka multicastgrupper och därmed vet vilka boxar som tittar på vilka kanaler. Men så funkar inte IGMP, Internet Group Management Protocol, som protokollet heter som kontrollerar detta med multicastgrupper. Faktum en router i nätet inte har koll på exakt vilka boxar som är med i viss grupp. När man går ur en multicastgrupp så måste routern dubbelkolla och fråga om det fortfarande finns kvar någon annan box som tittar på samma kanal innan den i praktiken slutar skicka multicastströmmen för den gruppen. Som exempel: Jag har två boxar hemma (FiberLan anslutning). Om både boxarna är inställda på samma kanal, t ex SVT1, så skickas bara en ström med SVT1 till båda boxarna. Om jag byter kanal på den ena boxen, t ex SVT2, så säger den till (via IGMP) att den går aktuell grupp för SVT1 så kommer routern i Telias nät att fråga tillbaka båda boxarna om nån av dom fortfarande är med i gruppen för SVT1. I och med att den andra boxen fortfarande tittar på SVT1 så kommer den svara att den fortfarande är med och routern kommer fortsätta att skicka strömmen för SVT1. Den ställer den fråga för att det inte finns några mekanismer i protokollet för att faktiskt hålla koll på exakt vilka boxar som är med i vilka grupper. Så i praktiken så finns det inga mekanismer i IGMP protokollet och routrarna att hålla reda på vilka boxar som är med i vilka grupper. Visst, man kan ju avgöra att nån (minst en) är med i en viss grupp, men det finns inga uppgifter om vilken box som egentligen är med. Men å andra sidan så kan jag väl spå på konspirationsteorierna i och med att jag har en minnesbild av att jag tidigare tyckte mig se att boxen skickade extra information om vad som jag tolkade var aktuell kanalinformation till en speciell server i Telias nät. Det här var säkert över ett år sedan jag då jag håll på sniffade med Wireshark på alla trafik som boxen genererade. Om denna fortfarande används eller i vilket syfte som detta gjordes (eller görs) har jag ingen som helst uppfattning. Jag kan också totalt ha misstolkat det jag såg. Så egentligen vill jag inte spä på några sådana här ryken i och med att jag inte har några som helst belägg för det jag tror mig ha sett och tolkat ens hade med detta att göra. /Peter Cigéhn
Postad 28 juni 2009 - 20:22
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Men å andra sidan så kan jag väl spå på konspirationsteorierna i och med att jag har en minnesbild av att jag tidigare tyckte mig se att boxen skickade extra information om vad som jag tolkade var aktuell kanalinformation till en speciell server i Telias nät. Det här var säkert över ett år sedan jag då jag håll på sniffade med Wireshark på alla trafik som boxen genererade. Om denna fortfarande används eller i vilket syfte som detta gjordes (eller görs) har jag ingen som helst uppfattning. Jag kan också totalt ha misstolkat det jag såg. Så egentligen vill jag inte spä på några sådana här ryken i och med att jag inte har några som helst belägg för det jag tror mig ha sett och tolkat ens hade med detta att göra.
/Peter Cigéhn
Telia är ju numera en stor spelare även på TV-marknaden, dessa måste väl rapportera antal tittare nånstans? Det kan ju inte längre fungera som på analoga tiden med dosor hemma hos folk?
Postad 28 juni 2009 - 20:57
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Telia är ju numera en stor spelare även på TV-marknaden, dessa måste väl rapportera antal tittare nånstans? Det kan ju inte längre fungera som på analoga tiden med dosor hemma hos folk?
Jo, det är nog samma dosor... MMSFast jag måste nog medge att man inte blev så mycket klokare av detta...
Postad 29 juni 2009 - 09:58
Petter Lindgren
-
Petter Lindgren
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Nu när jag jag fick min senaste faktura så märkte jag att det var pålagt krypteringsavgift på denna.
Detta tyckte jag var väldigt märkligt eftersom jag har IPTV via min bostadsrättsförening.
Jag ringde till kundtjänsten och där fick jag svaret att jag var tvungen att betala det eftersom jag hade lagt till discoverypaketet till mitt abonemang.
Detta slår ju väldigt snett eftersom krypteringsavgiften är mer än vad discoverypaketet kostar och man kan ju tycka att krypteringsavgiften borde ingå i vad bostadsrättsföreningen betalar. Det slutade med att hon plockade bort avgiften om jag sade upp discovery vilket jag gjorde.
Väldigt synd iom att jag egentligen vill ha och är beredd och betala för discoverypaketet.
Dessutom så är det ju en förlust för Telia eftersom de får svårare att sälja tilläggsabonemang till de som redan har TV via föreningen.
Förutom detta så tycker jag dock att Telias IPTV är en kanonbra tjänst!
Postad 29 juni 2009 - 11:16
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Finns det en möjlighet att bara ha "startpaketet" och lägga till Viasat Motor?
Postad 29 juni 2009 - 11:28
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Nu när jag jag fick min senaste faktura så märkte jag att det var pålagt krypteringsavgift på denna. Detta tyckte jag var väldigt märkligt eftersom jag har IPTV via min bostadsrättsförening. Jag ringde till kundtjänsten och där fick jag svaret att jag var tvungen att betala det eftersom jag hade lagt till discoverypaketet till mitt abonemang.
Detta slår ju väldigt snett eftersom krypteringsavgiften är mer än vad discoverypaketet kostar och man kan ju tycka att krypteringsavgiften borde ingå i vad bostadsrättsföreningen betalar. Det slutade med att hon plockade bort avgiften om jag sade upp discovery vilket jag gjorde.
Väldigt synd iom att jag egentligen vill ha och är beredd och betala för discoverypaketet. Dessutom så är det ju en förlust för Telia eftersom de får svårare att sälja tilläggsabonemang till de som redan har TV via föreningen.
Förutom detta så tycker jag dock att Telias IPTV är en kanonbra tjänst!
Vi har fått samma besked ang. krypteringsavgiften vid utökning av befintligt paket. Detta var inte förhandlingsbart.
Postad 29 juni 2009 - 11:36
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Det ska inte vara några problem. Se länken för alla programpaket som finns! Kanalpaket, Telia Digital-TV
Postad 30 juni 2009 - 17:06
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jadå, har det så just nu. /Ulf
Postad 01 juli 2009 - 06:29
Mange Magnet
-
Mange Magnet
-
Användare
-
-
138 inlägg
Men å andra sidan så kan jag väl spå på konspirationsteorierna i och med att jag har en minnesbild av att jag tidigare tyckte mig se att boxen skickade extra information om vad som jag tolkade var aktuell kanalinformation till en speciell server i Telias nät.
Aha! Ni minns väl Woody Allen: - Men du vet väl vad man kallar den som ser konspirationer överallt..? - Javisst! Klarsynt!
Postad 01 juli 2009 - 14:22
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
De nya meddelanden som jag informerat om som tillkommit i den senaste versionerna av GUI-programvaran har ju refererat till lite olika adresser på www.telia.se. Nu har en av dom blivit aktiverad i alla fall: www.telia.se/nyboxDet meddelande som refererar till denna sida visas då aktuell codec, dvs MPEG4, inte hanteras av boxen, dvs av 1510 boxen. Gissningsvis så går de kanaler som omnämns just nu på den sidan (DR1, DR2, NRK, TV2 Norge, TV Finland, TVE International, TV Polonia, HRT1 och Jaam-e-jam) att gå över till MPEG4 kodning rätt snart (vad jag kan konstatera så sänder DR1, DR2 och TV Finland fortfarande med MPEG2). Men nåt är på gång i alla fall vad gäller övergång till MPEG4... /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 01 juli 2009 - 14:23.
Postad 01 juli 2009 - 15:37
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Nja, stämmer verkligen detta? Då jag tar ned mina boxar i standby (har både 1510 och 1910) så slutar båda boxarna att ta emot multicastströmmen för aktuell kanal. Så aktuell kanal tas inte emot i standby läget. Dock så ligger boxarna fortfarande och tar emot en ström med systeminformation och en annan ström som notifierar om det finns uppdateringar för EPG mm. Dessa två strömmar har dock rätt låg bandbredd (0.1 Mbit/s och mindre) jämfört med strömmen för en TV kanal (som typiskt är kring 5 Mbit/s).
Jag har även sniffat med Wireshark och kan tydligt se hur boxen går upp multicastgruppen för aktuell kanal då man tar ned boxen i standby. Så det som händer vid standby (precis som den gjorde vid den gamla beteendet också) är att den stänger av utgångarna och går ur aktuellt multicastgrupp. Även vid det tidigare standby beteendet så var boxen också igång och tog emot multicastströmmar för systeminformation om notifiering av om det finns uppdatering av EPG. Så med avseendet på detta så beter sig boxen rätt lika i standby som den gjorde tidigare.
Så det är inte detta faktum som gör att boxen ligger kvar inloggad. Faktum är att huruvida boxen är med i en multicastgrupp för aktuell kanal eller inte (dvs har gjort en IGMP join group för den multicastgruppen) har ingenting som helst med inloggningen av boxen på Telias inloggningsserver att göra. Det är två helt separata delar av IPTV systemet.
/Peter Cigéhn
Ja det var ju ingen veteskaplig bedömning av mig endast lite gissning och koll på LED på mediakonverteraren. Men kollen vilket vilka kanaler man får titta på måste skötas på annat ställe än att boxen går med i en multicastgrupp. En ny gissning från min sida: Funkar det så här när man byter kanal. När jag väljer kanal på fjärrkontrollen så skickar boxen användarkoden till en Telia server som om du har rätt till kanalen skickat tillbaka till boxen vilken multicastgrupp du skall ansluta till och boxen ansluter till gruppen. Om det funkar något så när likt detta så borde det inte räcka med att boxen bara går ur multicastgruppen samt att inte heller radering av koder räcker då det är en funktion för att rensa boxen inte logga ur "servern" Som sagt detta är bara en gissning från min sida jag har inte "sniffat" trafiken och har något belägg för detta. Lite skvaller om HDTV. Testet för HDTV pågår fortfarande på Lindholmen i Göteborg. Enligt ett brev jag sett hos en jobbarkompis som bor där så rekomenderas dom titta på 17 där STV-HD sänds och raportera ev fel för kommande kommersiell lansering. //Paul
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|