Ja den där symbolen indikerar att du har 3G täckning. Du måste ju ha radion igång annars kan du ju inte ta emot samtal. Dock brukar man kunna välja mellan 3G och 2G. Radion brukar anpassa signalstyrkan beroende på hur bra täckning du har. Oftast har man bättre 2G täckning så något som borde ge resultat är att köra på 2G så fort man inte skall använda nätet för mycket. Vore säkert praktiskt med nån knapp på hemmaskärmen...När jag kollar på battery use så är det "Cell standby" som drar runt 40-50% av den totala förbrukningen.
Cell standby står förklarat som "Battery used by cell radio"
Så antigen är det nåt fel på tele2s nät eller så är det nåt fel på min telefon.
Edit: Ska "3G" indikeringen alltid vara igång uppe vid signalstyrkan? Min är alltid igång och då undrar jag om det är nåt som är igång i bakgrunden som hella tiden håller en uppkoppling vid liv.
3G indikeringen har alltid 2 gråa pilar och försvinner aldrig. Dom blir dock vita när jag surfar och sånt.
Betyder grå inaktivt eller att den är ansluten till 3G men ingen data skickas för tillfället?
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *
Sony Ericsson Xperia X10 256MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(162)
|
Inga priser | |
Sony Ericsson MW600 Wireless In-ear
(Hörlurar)
|
5
|
(174)
|
Inga priser | |
Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro 128MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
5
|
(103)
|
Inga priser | |
Sony Ericsson Xperia X10 Mini 128MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(118)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon * (1092 inlägg)
|
3 år sedan |
Mw600 ersättare (3 inlägg)
|
10 år sedan |
SE MW600 (113 inlägg)
|
13 år sedan |
Sony Ericsson - Xperia mini & mini pro - 2nd gen (36 inlägg)
|
13 år sedan |
* Officiell Tråd - Sony Ericsson X10 Mini/Pro * (2353 inlägg)
|
13 år sedan |
SE MW-600, tappar uppspelning var annan minut... (2 inlägg)
|
15 år sedan |
Paket för trådlöst överfört ljud i flera rum (4 inlägg)
|
15 år sedan |
Htc desire, htc legend' eller SE X10? (64 inlägg)
|
15 år sedan |
Smart Keyboard (1 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 09 April 2010 - 12:12
Postad 09 April 2010 - 12:40
Ja den där symbolen indikerar att du har 3G täckning. Du måste ju ha radion igång annars kan du ju inte ta emot samtal. Dock brukar man kunna välja mellan 3G och 2G. Radion brukar anpassa signalstyrkan beroende på hur bra täckning du har. Oftast har man bättre 2G täckning så något som borde ge resultat är att köra på 2G så fort man inte skall använda nätet för mycket. Vore säkert praktiskt med nån knapp på hemmaskärmen...
Närmsta jag hittat är denna http://uk.androlib.c...onoff-jCzF.aspx
Verkar trist nog inte gå (enl. utvecklaren är det googles fel) så man hamnar bara direkt i nätverksinställningar =/
Postad 09 April 2010 - 12:41
Tyvärr, inte en chans säger ja ang. 1v.en användare skall inte behöva hålla på att döda processer, det borde operativet ha hand om.
Det låter som något måndagsexemplar; en telefon skall hålla en vecka åtminstone om den används sparsamt. om det inte är det och det är flera som har dålig batteritid så är det givetvis inte bra.
Har för mig att man kan se vilka apps som drar batteri (och hur mycket), kanske kan man finna en lösning där.(har bara sett det på youtube, så jag vet inte om den finns i x10)
2dygn har jag klarat med min X10, och då är den inte mycket surfande/wlan/blåtandande på den tiden.
Ett par få samtal, en del SMS och lite spelande.
Du vet att du inte behöver vänta till batteriet är tomt innan du laddar, va?Jag tycker mitt batteri håller mkt längre sedan jag flashade den till .16
Igår fick jag spela spel efter spel tills mobilen dog för att ladda den på nytt
Postad 09 April 2010 - 12:50
Tyvärr, inte en chans säger ja ang. 1v.
2dygn har jag klarat med min X10, och då är den inte mycket surfande/wlan/blåtandande på den tiden.
Ett par få samtal, en del SMS och lite spelande.
Du vet att du inte behöver vänta till batteriet är tomt innan du laddar, va?
såklart jag vet det.. men första laddningarna så ska man egentligen ladda mobilen fullt och sen ladda ur den helt och göra så ett par ggr så att batteriet blir maxat och blir välkomnad till världen
Jag har jobbat på Tre:s kundservice för några år sen och det var så man skulle göra och hänvisa folk att göra
Postad 09 April 2010 - 12:55
Ett batteri kostar inte heller många kronor idag, många av oss har nog bytt telefon både en och 2ggr innan batteriet är slutkört.
Dom är gjorda för att laddas lite nu och då, och har inte samma typ av minnesfunktion som gamla NiCd och till viss del NiMh hade.
Ett Li-Ion/Li-Po får inte tömmas helt, men telefon och tex powertoolsbatterier har inbyggd spänningsvakt/cellskydd som gör att dom slår ifrån och visar tomt, innan man verkligen har tömt cellerna under rek. spänning.
Men att batteriet börjar lämna max effekt efter ett par laddcykler stämmer.
Postad 09 April 2010 - 12:58
Det tror jag inte, då inte mobiltillverkarna skriver det i manualerna.
Ett batteri kostar inte heller många kronor idag, många av oss har nog bytt telefon både en och 2ggr innan batteriet är slutkört.
Dom är gjorda för att laddas lite nu och då, och har inte samma typ av minnesfunktion som gamla NiCd och till viss del NiMh hade.
Ett Li-Ion/Li-Po får inte tömmas helt, men telefon och tex powertoolsbatterier har inbyggd spänningsvakt/cellskydd som gör att dom slår ifrån och visar tomt, innan man verkligen har tömt cellerna under rek. spänning.
Men att batteriet börjar lämna max effekt efter ett par laddcykler stämmer.
vill du ha telefonnumret till personalchefen på Tre:s huvudkontor?
Postad 09 April 2010 - 13:00
Postad 09 April 2010 - 13:14
Postad 09 April 2010 - 14:35
Postad 09 April 2010 - 14:38
Det låter som något måndagsexemplar; en telefon skall hålla en vecka åtminstone om den används sparsamt. om det inte är det och det är flera som har dålig batteritid så är det givetvis inte bra.
När man läser såna här inlägg undrar man vart folk befunnit sig de senaste 4-5 åren.. Läste senast idag en artikel i dagens industri där man behandlade ämnet, att smartphones lider av dåligt batteri. "Teknikutvecklingen i telefonerna har sprungit ifrån batterikapaciteten" heter det.
Du kan givetvis inte på långa vägar jämföra en "vanlig" mobiltelefons batterikapacitet med motsvarande i en telefon utrustad med avancerad touch-teknik och 4 tums skärm. Bara skärmen i sig slukar oerhört mycket batteri, och det är något alla smartphones numera lider av. Jag har haft en hel uppsjö av touch-telefoner och ingen av dem har klarat över en dags användande vid "normalt användande".
Postad 09 April 2010 - 14:44
Tja, dagens skärmar drar inte speciellt mycket batteri. Det är mest alla andra funktioner som äter batteri. Men visst, det är skillnad i strömförbrukning mellan en 3310 och en X10 om man säger så. Min X1 klarade sig i fem dagar på festival förra året! Helt okej men då ställde jag ner ljusstyrkan på skärmen och stängde av i princip allt utom GSM-täckning så jag skulle kunna ringa eller bli nådd om det var något.När man läser såna här inlägg undrar man vart folk befunnit sig de senaste 4-5 åren.. Läste senast idag en artikel i dagens industri där man behandlade ämnet, att smartphones lider av dåligt batteri. "Teknikutvecklingen i telefonerna har sprungit ifrån batterikapaciteten" heter det.
Du kan givetvis inte på långa vägar jämföra en "vanlig" mobiltelefons batterikapacitet med motsvarande i en telefon utrustad med avancerad touch-teknik och 4 tums skärm. Bara skärmen i sig slukar oerhört mycket batteri, och det är något alla smartphones numera lider av. Jag har haft en hel uppsjö av touch-telefoner och ingen av dem har klarat över en dags användande vid "normalt användande".
Postad 09 April 2010 - 14:48
Tja, dagens skärmar drar inte speciellt mycket batteri. Det är mest alla andra funktioner som äter batteri. Men visst, det är skillnad i strömförbrukning mellan en 3310 och en X10 om man säger så. Min X1 klarade sig i fem dagar på festival förra året! Helt okej men då ställde jag ner ljusstyrkan på skärmen och stängde av i princip allt utom GSM-täckning så jag skulle kunna ringa eller bli nådd om det var något.
Jo, visst är det så att funktionerna drar sin del i det hela. Men även skärmen är en stor bov i det hela. Men att hävda att dagens smartphones, i synnerhet X10an som har en så pass stor skärm, ska klara av en vecka utan laddning är ju smått komiskt. Nu äger jag ju visserligen inte en X10a själv, men varken min HTC touch HD eller Satio klarar av mer än en dags användande, vilket innebär ett gäng sms, enstaka samtal och en del surf. Så det jag vill komma till är att problemet inte endast finns hos X10an, utan de allra flesta smart phones.
Postad 09 April 2010 - 14:52
Är man mer än ett dygn ifrån ett vägguttag eller cigguttag i en bil så kan man ju skaffa sig ett extra batteri då för några hundralappar. Så är verkligheten med alla smartphones ( om man nu använder dom )
X10:an verkar hålla rätt bra och betydligt bättre än Iphonen och t.e.x HTC Legend så det känns positivt. Var lite orolig att skärmen skulle dra ofantligt mkt ström men det är jag inte längre.
Visst hade det varit bra med längre batteritid men det tar nog ett bra tag innan det blir verklighet
Postad 09 April 2010 - 14:55
Nej, det är sant. Men det är rätt praktiskt att ha en telefon som inte är stendöd när är på festival. Men jag hade tänkt lösa det med batteriladdare och ett extrabatteri. Så det går nog att kräma ut en veckas användning utan att behöva använda ett vägguttag.Jo, visst är det så att funktionerna drar sin del i det hela. Men även skärmen är en stor bov i det hela. Men att hävda att dagens smartphones, i synnerhet X10an som har en så pass stor skärm, ska klara av en vecka utan laddning är ju smått komiskt. Nu äger jag ju visserligen inte en X10a själv, men varken min HTC touch HD eller Satio klarar av mer än en dags användande, vilket innebär ett gäng sms, enstaka samtal och en del surf. Så det jag vill komma till är att problemet inte endast finns hos X10an, utan de allra flesta smart phones.
Annars är det ju rätt onödigt. Håller telefonen i mer än en dag så är det ju hur lugnt som helst liksom! Det gör dock inte min X10 just nu.
Postad 09 April 2010 - 15:00
min smartphone (p1i) klarar sig 1 vecka, men det har också varit att jag behövt ladda den varannan dag utan att min användning av ändrades. (stängde av bluetooth som verkade vara boven). Att ladda varje dag är INTE ett bra betyg oavsett. Det är bara dumt att påstå att något sådant är ok bara för att det är en smartphone.Jo, visst är det så att funktionerna drar sin del i det hela. Men även skärmen är en stor bov i det hela. Men att hävda att dagens smartphones, i synnerhet X10an som har en så pass stor skärm, ska klara av en vecka utan laddning är ju smått komiskt. Nu äger jag ju visserligen inte en X10a själv, men varken min HTC touch HD eller Satio klarar av mer än en dags användande, vilket innebär ett gäng sms, enstaka samtal och en del surf. Så det jag vill komma till är att problemet inte endast finns hos X10an, utan de allra flesta smart phones.
Det är vi konsumenter som måste kräva att tillverkaren (som säger att passningstiden är 300-400h) står upp för vad de lovar.Nu pratar vi inte om en extrem användning utan lätt användning som postaren ovan beskrev, och av det så måste det vara en tillverkningsfel, annars är det ett uselt batteri denna fått.
Postad 09 April 2010 - 15:02
för er med Xperia x10 som inte uppgraderat till .16, gör det omedelbart.. batteritiden är mkt bättre och för att få den att leva längre så krävs det som sagt nåra på och av laddningar för att batteriet ska få max effekt..
have patience
Postad 09 April 2010 - 15:07
Jag uppdaterade till .16 det första jag gjorde.för er med Xperia x10 som inte uppgraderat till .16, gör det omedelbart.. batteritiden är mkt bättre och för att få den att leva längre så krävs det som sagt nåra på och av laddningar för att batteriet ska få max effekt..
have patience
Postad 09 April 2010 - 15:08
Tror du nån annan Androidtelefon klarar sig längre menar du?min smartphone (p1i) klarar sig 1 vecka, men det har också varit att jag behövt ladda den varannan dag utan att min användning av ändrades. (stängde av bluetooth som verkade vara boven). Att ladda varje dag är INTE ett bra betyg oavsett. Det är bara dumt att påstå att något sådant är ok bara för att det är en smartphone.
Det är vi konsumenter som måste kräva att tillverkaren (som säger att passningstiden är 300-400h) står upp för vad de lovar.Nu pratar vi inte om en extrem användning utan lätt användning som postaren ovan beskrev, och av det så måste det vara en tillverkningsfel, annars är det ett uselt batteri denna fått.
P1an är väl inte riktigt att jämföra med tex X10an.
Postad 09 April 2010 - 15:14
Av min erfarenhet så lider de flesta liknande telefoner av detta dilemma iallafall. Värst var min HTC touch HD vars batteri knappt klarade en dags användande ibland..
Postad 09 April 2010 - 15:43
Installerade precis htc_ime_jonasl_hires..(tangenbordet), känns som en ny telefon!
Men, jag får inte till åäö, alltså den skriver ju orden med åäö om man skriver orebro så blir det örebro alltså, men inga synliga åäö tangenter...
Vad gör jag för fel?!
Har dragit hem touchpal_swedish och installerat det... men ingen skillnad?
Postad 09 April 2010 - 15:45
En vecka? En featurephone håller ju inte ens en vecka. Använder du telefonen överhuvudtaget? Passningstid är inget att gå på, det är helt ointressant.min smartphone (p1i) klarar sig 1 vecka, men det har också varit att jag behövt ladda den varannan dag utan att min användning av ändrades. (stängde av bluetooth som verkade vara boven). Att ladda varje dag är INTE ett bra betyg oavsett. Det är bara dumt att påstå att något sådant är ok bara för att det är en smartphone.
Allt beror ju på vad man gör med telefonen. Det är inget magiskt över det hela.
Jag vill inte ha din telefon som klarar en veckas användning iallafall.
Postad 09 April 2010 - 16:12
Lär fråga här (också)..
Installerade precis htc_ime_jonasl_hires..(tangenbordet), känns som en ny telefon!
Men, jag får inte till åäö, alltså den skriver ju orden med åäö om man skriver orebro så blir det örebro alltså, men inga synliga åäö tangenter...
Vad gör jag för fel?!
Har dragit hem touchpal_swedish och installerat det... men ingen skillnad?
Det ska inte finnas några åäö-tangenter
Postad 09 April 2010 - 16:16
Jag har försökt installera massa olika tangentbord men jag hittar verkligen inte var man väljer dem! Ändrar man input så finns bara Android, standard och Japanese. Riktigt irriterande.Det ska inte finnas några åäö-tangenter
använder också det tbordet och kan rekommendera det varmt till alla, så otroligt skönt. Har ännu inte varit med på att den gissat fel med åäö, men vill du skriva dem själv får du longpress på a alt o.
Postad 09 April 2010 - 16:20
du måste först aktivera tgbt under settings -> locale&textJag har försökt installera massa olika tangentbord men jag hittar verkligen inte var man väljer dem! Ändrar man input så finns bara Android, standard och Japanese. Riktigt irriterande.
Postad 09 April 2010 - 16:21
Jag har försökt installera massa olika tangentbord men jag hittar verkligen inte var man väljer dem! Ändrar man input så finns bara Android, standard och Japanese. Riktigt irriterande.
Aha, då förstår jag vad du menar. Gå in i "Inställningar" och ner till "Språkkod och text". Aktivera "touch input" (tror jag det heter). Sen ska det finnas där när du ändrar input (har för mig att man kan missa den där med, men kom ihåg att scrolla ner
Postad 09 April 2010 - 16:22
Men argh... Tack för hjälpen! Förstår inte riktigt hur jag kunde missa det!Aha, då förstår jag vad du menar. Gå in i "Inställningar" och ner till "Språkkod och text". Aktivera "touch input" (tror jag det heter). Sen ska det finnas där när du ändrar input (har för mig att man kan missa den där med, men kom ihåg att scrolla ner
)
Edit: Kan verkligen inte skriva for shit på de nya tangentborden. Jag är riktigt nöjd med standardversionen och kör med den ett tag till.
Redigerat av Flamso, 09 April 2010 - 16:25.
Postad 09 April 2010 - 16:31
Men argh... Tack för hjälpen! Förstår inte riktigt hur jag kunde missa det!
Edit: Kan verkligen inte skriva for shit på de nya tangentborden. Jag är riktigt nöjd med standardversionen och kör med den ett tag till.
Hehe ok. Själv hade jag svårt att träffa space (blev alltid ".") och hade en a-knapp som funkade kanske var 3e gång. Nu är allt så otroligt mycket smidigare. Mer plats också utan åäö-tangenter
Sen är det väldigt smidigt att kunna gå fram och tillbaka med volymknapparna tycker jag.
Postad 09 April 2010 - 16:40
Mitt tangentbord funkar alltid, men visst tog det ett tag att vänja sig vid space.Hehe ok. Själv hade jag svårt att träffa space (blev alltid ".") och hade en a-knapp som funkade kanske var 3e gång. Nu är allt så otroligt mycket smidigare. Mer plats också utan åäö-tangenter
Sen är det väldigt smidigt att kunna gå fram och tillbaka med volymknapparna tycker jag.
Och jag irriterar mig på att det inte går att zooma i browsern med volymknapparna. Är jag den enda med det problemet? Det skulle ju gå från början enligt SE!
Postad 09 April 2010 - 16:47
Aha, såg nån länk på Swedroid där man skulle ta ner touchpal_svenska.zip.. men jajaDet ska inte finnas några åäö-tangenter
använder också det tbordet och kan rekommendera det varmt till alla, så otroligt skönt. Har ännu inte varit med på att den gissat fel med åäö, men vill du skriva dem själv får du longpress på a alt o.
Då äre bara att vänja sig vid de nya, känns spontant en hel del snabbare än SEs tbg.
Postad 09 April 2010 - 17:05
Tja, dagens skärmar drar inte speciellt mycket batteri. Det är mest alla andra funktioner som äter batteri. Men visst, det är skillnad i strömförbrukning mellan en 3310 och en X10 om man säger så. Min X1 klarade sig i fem dagar på festival förra året! Helt okej men då ställde jag ner ljusstyrkan på skärmen och stängde av i princip allt utom GSM-täckning så jag skulle kunna ringa eller bli nådd om det var något.
Det som drar mest kräm är skärmen (i tänt läge naturligtvis) sedan GPS och sedan WLAN, i den ordningen ungefär...
Sedan hänger det lite på hur stor skärmen är naturligtvis, men X10 har ju rätt stor skärm, typ....
Postad 09 April 2010 - 17:07
Någon som vet?
Postad 09 April 2010 - 17:11
Telenor har ett helt okej för 699kr/mån.. ingår en gratis samtal, mms m.m. + mobilsurf
Telenor har utlovade 384kbps på sin 3g-hastighet,
men räcker detta om man tex kollar mail, surfar runt på expressen, youtube, aftonbladet, blocket, imdb.. m.m.?
Jag bor dessvärre inte i nån av storstäderna, där turbo 3g är en möjlighet..
Får iaf. en X10 kostnadsfritt om jag tecknar upp mig
Postad 09 April 2010 - 17:16
Vet inte om detta disskuterats men jag undrar vad som händer med program man avslutar? Stängs de verkligen av eller läggs de i bakgrunden? Om jag t.ex. spelar ett spel utan specifik exit knappt trycker jag ju bara på home screen knappen men stänger den verkligen ner programmet då eller ligger den i bakgrunden och suger minne? Iså fall, finns det något program som är bra på att "döda" program som bara ligger i bakgrunden. Vet att på Symbian är det en ikon i ikonen som visar att programmet är igång.
Någon som vet?
Advanced task killer free använder jag och tycker det fungerar bra.
Postad 09 April 2010 - 17:18
Jo, jag är medveten om att större skärmar tar mer kräm. Men det verkar inte som att den står för huvuddelen av förbrukningen på min X10. Detta är taget från Battery use i inställningar och efter 5h 10min sen jag kopplade ur telefonen från laddaren med 95% batteri så ligger den nu på 62% batteri. Förbrukningen av olika delar i telefonen är som följer: Cell standby 35%, Phone idle 30%, Voice calls 14%, Android System 10% och Display 10%.Det som drar mest kräm är skärmen (i tänt läge naturligtvis) sedan GPS och sedan WLAN, i den ordningen ungefär...
Sedan hänger det lite på hur stor skärmen är naturligtvis, men X10 har ju rätt stor skärm, typ....
Edit: Kan ju tilläggas att man inte ska lita till 100% på sånt här men det borde vara någorlunda i rätt riktning i alla fall.
Redigerat av Flamso, 09 April 2010 - 17:19.
Postad 09 April 2010 - 17:36
Efter den sista satsen är det ju meningslöst att kommentera. Du har bara "vanligt" 3G som alternativ så då är ju det milsvida bättre än 2G. Du skulle dock kunna nå upp i ganska schysst EDGE hastigheter. Vet dock inte om X10an stödjer det..Telenor har utlovade 384kbps på sin 3g-hastighet,
men räcker detta om man tex kollar mail, surfar runt på expressen, youtube, aftonbladet, blocket, imdb.. m.m.?
Annars måste jag dock säga att det är ganska segt att surfa fullstora sidor (alltså inte mobilvarianterna) såsom aftonbladet och dylikt. Med mina 384 kbit/s 3G lur tar det cirkus en minut att ladda aftonbladet...
Postad 09 April 2010 - 17:53
Grejen är ju det att HD2 var innan jag köpte X10 den telefon som hade absolut sämst batteritid av alla telefoner jag nånsin ägt/testat.
Så som det är nu så får jag ladda X10 2ggr/dag och då använder jag den inte så mkt heller.
Postad 09 April 2010 - 17:54
Men sen kan det vara mjukvaruproblem också. Eller att vi har defekta telefoner. Men jag satsar mer på mjukvaran. Ska prova installera ett program som begränsar dataanvändandet så ska vi se hur det går.Håller med flamso, batteritiden är skandal. Jag brände 80% av batteriet igår på en 45mil resa (4,5h) på E4 och då ringde jag ett samtal på 10min med MW600 och startade Google Maps 3ggr för att kolla vart jag var och varje gång var Maps igång i 1min ungefär. Surfade ingenting på X10 utan det gjorde jag på en HD2 i 2h och den tappade kanske 30-40% , visst det blir en massa mastbyten men samma gällde ju för HD2.
Grejen är ju det att HD2 var innan jag köpte X10 den telefon som hade absolut sämst batteritid av alla telefoner jag nånsin ägt/testat.
Så som det är nu så får jag ladda X10 2ggr/dag och då använder jag den inte så mkt heller.
Postad 09 April 2010 - 17:59
Efter den sista satsen är det ju meningslöst att kommentera. Du har bara "vanligt" 3G som alternativ så då är ju det milsvida bättre än 2G. Du skulle dock kunna nå upp i ganska schysst EDGE hastigheter. Vet dock inte om X10an stödjer det..
Annars måste jag dock säga att det är ganska segt att surfa fullstora sidor (alltså inte mobilvarianterna) såsom aftonbladet och dylikt. Med mina 384 kbit/s 3G lur tar det cirkus en minut att ladda aftonbladet...
Hmm.. så om jag inte bor i stad som tex sthlm, gbg.. kan jag ändå få "bättre än 3g" om jag skaffar turbo 3g?
Eller är det konstant den lägre hastigheten då på 368kpbs eller vad den nu låg på?
Postad 09 April 2010 - 18:15
Låter som nåt ligger aktivt och stjäl en massa ström?Håller med flamso, batteritiden är skandal. Jag brände 80% av batteriet igår på en 45mil resa (4,5h) på E4 och då ringde jag ett samtal på 10min med MW600 och startade Google Maps 3ggr för att kolla vart jag var och varje gång var Maps igång i 1min ungefär. Surfade ingenting på X10 utan det gjorde jag på en HD2 i 2h och den tappade kanske 30-40% , visst det blir en massa mastbyten men samma gällde ju för HD2.
Postad 09 April 2010 - 18:28
Hmm..
Precis vad jag kollat upp också, finns ingen praktisk begränsning i ringandet helt enkelt
Men med 6mbit, då är det alltså mobilt bredband du snackar om här? Med ett separat modem/kort?
Tvilling-kort, kan man få detta gratis eller?
För jag skulle vilja teckna telenor som abb.. och sedan även ha ett telenor som mobilt bredband..
kan man då köra ett enda abb.. men nyttja dels ett i mobilen, och ett i 3g-modemet till laptopen?
jag har skickat ett pm till dej
Postad 09 April 2010 - 18:33
Hej när det gäller hastighet så får jag mera än dom 384 dom lovar och jag bor inte i stan, så det är inga problem för mejFunderar på ett flat-rate-abb..
Telenor har ett helt okej för 699kr/mån.. ingår en gratis samtal, mms m.m. + mobilsurf
Telenor har utlovade 384kbps på sin 3g-hastighet,
Får iaf. en X10 kostnadsfritt om jag tecknar upp mig
Postad 09 April 2010 - 18:35
Men fråga är ju.. hur är Telenor att surfa med egentligen?
Bor längs kusten.. södra norrland, och enligt deras egen täckningskarta ska ju kusten vara Okej!!
Tips, någon?
Jag körde mycket turbo-3g i Gävletrakten med X1:an och Telenors abb.. Funkade rätt bra.. de flesta ställen hade jag runt 2-2,5mbit downstream på.
Har inte hunnit vara nått där uppåt än med X10an men det kan ju inte vara annorlunda.. om det är nått jag märkt är det att jag har bättre täckning med X10an än med X1:an.
har inte alla operatörer på deras flatrates 3000 min prat, 3000 sms/mms ?
Sist jag kollade var 3000min och 50 timmar samma sak..
Jävligt märkligt.. standard brukar vara att man kan förlänga tidigast 3mån innan abb upphör..
har kollat både med tel2 och telenor!
Beror på om du har tecknat 12, 18 eller 24 månaders abb tidigare. Har man varit låst i 24 månader brukar man kunna byta efter 18.
Från mitt kontor får jag just nu 2,94Mbps ner och 1,6Mbps upp.. Tycker jag är ganska ok.
Vilken operatör och med vilket abb?
Nej, det är sant. Men det är rätt praktiskt att ha en telefon som inte är stendöd när är på festival. Men jag hade tänkt lösa det med batteriladdare och ett extrabatteri. Så det går nog att kräma ut en veckas användning utan att behöva använda ett vägguttag.
Annars är det ju rätt onödigt. Håller telefonen i mer än en dag så är det ju hur lugnt som helst liksom! Det gör dock inte min X10 just nu.
Huga! Använder du X10an på en festival borde du straffas!
P1an vet jag knappt om den får räknas som smart phone =P
Av min erfarenhet så lider de flesta liknande telefoner av detta dilemma iallafall. Värst var min HTC touch HD vars batteri knappt klarade en dags användande ibland..
Jag körde P1:an och använde den till rätt friskt mailande, surfande, chattande och Navigering (via GPS-puck) Kan säga att jag fick ladda den om inte varje dag, så åtminstone varannan.
Hmm.. så om jag inte bor i stad som tex sthlm, gbg.. kan jag ändå få "bättre än 3g" om jag skaffar turbo 3g?
Eller är det konstant den lägre hastigheten då på 368kpbs eller vad den nu låg på?
Turbo-3g i storstäderna (och i ganska många mindre städer också) ligger ju på minst ca 7mbit.. fast då ca 2-3mbit på riktigt.
Blev riktigt multipla citat och svar här.. de e svårt när man inte har tid att följa tråden hela dagarna.
Postad 09 April 2010 - 18:46
Haha! Äh! Jag köpte telefonen för att jag skulle använda den, inte låta den ligga hemma!Huga! Använder du X10an på en festival borde du straffas!
Snacka om att riskera både stöld, fuktskador eller att man tappar bort den!
Postad 09 April 2010 - 19:08
Det du beskriver är inte bra. Att du hade HD2:an på också gör ju saken sämreJag brände 80% av batteriet igår på en 45mil resa (4,5h) på E4 och då ringde jag ett samtal på 10min med MW600 och startade Google Maps 3ggr för att kolla vart jag var och varje gång var Maps igång i 1min ungefär. Surfade ingenting på X10 utan det gjorde jag på en HD2 i 2h och den tappade kanske 30-40% , visst det blir en massa mastbyten men samma gällde ju för HD2.
Snälla. Kan ni inte testa att köra en hel laddning på 2G istället. Vet att det är trist. Men som test!Men sen kan det vara mjukvaruproblem också. Eller att vi har defekta telefoner. Men jag satsar mer på mjukvaran. Ska prova installera ett program som begränsar dataanvändandet så ska vi se hur det går.
Postad 09 April 2010 - 19:10
Jovisst. Jag kan prova att köra mina resterande 40% på 2G och sen en laddning imorron så får vi se!Snälla. Kan ni inte testa att köra en hel laddning på 2G istället. Vet att det är trist. Men som test!
Postad 09 April 2010 - 19:11
Nej. EDGE ger inte bättre hastighter än 3G. 3G har 384kbit/s. Men EDGE klarar ca 260kbit/s så det är inte så stor skillnad menar jag. Det är Turbo 3G man vill ha.Hmm.. så om jag inte bor i stad som tex sthlm, gbg.. kan jag ändå få "bättre än 3g" om jag skaffar turbo 3g?
Fråga någon som har Turbo 3G där du bor och se vad de får...
Postad 09 April 2010 - 19:17
Nej. EDGE ger inte bättre hastighter än 3G. 3G har 384kbit/s. Men EDGE klarar ca 260kbit/s så det är inte så stor skillnad menar jag. Det är Turbo 3G man vill ha.
Fråga någon som har Turbo 3G där du bor och se vad de får...
Detta är dilemmat..
Om jag tar en X10 med 799kr/mån har jag fritt ringande och fri mobilsurf med 3g..
om jag istället vill ha turbo-3g så kostar det 119kr extra/mån
Vill ju ogärna teckna turbo.. och betala extra, om jag ändå inte kan nyttja detta alls!
Hmm.. vad behövs för att kunna köra tex spotify m.m., funkar det med vanliga 3g då?
Eller skall jag teckna turbo för en extra slant.. och hoppas jag får mer än 368kbps (3g) trots att jag bor i småstad?
Postad 09 April 2010 - 19:23
Vill man spara mer kan man stänga av 3g (finns appar för det i butiken), min x1 klarade nästan en vecka om jag bara körde 2g. Trist dock med en sådan här mobil och bara använda 2g och snåla på allt
Nu kör jag på orignalbatteriet igen och det håller mellan 16-24 timmar och förbättras lite varje dag.
Vad gäller uppgraderingen och dess inverkan på batteritiden tror jag inte en sekund på det då den vad jag förstår har att göra med näthantering för specifik operatör (kan ju iofs ge bättre batteritid). Jag tror helt enkelt att era batterier blivit bättre med tiden. Så ni som inte kan uppgradera, ladda och ladda ur allt vad ni kan istället
Till något helt annat, är det någon som vet om någon widget som visar missade samtal och meddelanden? Funkar ju iofs med statusbaren men vill helst ha det tydligare.
Rekomenderar varmt Panda Home! fler startskärmar och många möjligheter. Tack Flamso för tipset.
Postad 09 April 2010 - 19:36
Jag skulle nog säga att högre hastigheter behövs om du kör med bra kvalite på spotify. Dock kan man ju köra offline mode..Hmm.. vad behövs för att kunna köra tex spotify m.m., funkar det med vanliga 3g då?
Eller skall jag teckna turbo för en extra slant.. och hoppas jag får mer än 368kbps (3g) trots att jag bor i småstad?
Men jag tycker det är ett general fel om du inte kan få reda på om du kunner komma använda tjänsten du skall betala för. NEJ du skall inte teckna Turbo om du inte vet att du kommer få det. Som sagt. Det bästa sättet är ju att fråga någon i ditt område. Operatörerna brukar vara lite sega på sådan information. På täckningskartan har vårt landställe 3G men inte i verkligheten..
Postad 09 April 2010 - 19:59
X10 låg på instrumentpanelen med displayen släcks hela tiden förutom när jag kolla Maps och slog ett telefonnummer. HD2 var på typ halva tiden då.
Testade även att köra med Google Maps sträckan Katrineholm-Norrköping (ca 7mil / 40min) och då drog X10 omkring 50% minst. Var likadant med Navigons program på samma sträcka tillbaka.
Batteritiden på HD2 har varit katastrof dom 3-4mån jag haft den men X10 är mkt sämre för mig hittills.
Ska vänta in desire i butik nu innan jag vet hur jag ska göra men det måste hända nått drastiskt med batteritiden på X10 för att den ens ska finnas med i diskussionen för mig om att behålla den, lutar snarare åt att jag hellre behåller HD2 även fast jag inte kan med storleken på den. Allt som har med hårdvara att göra är så mkt bättre på HD2 (skärm/byggkvalité iaf) men storleken/spännande med nytt OS/att det inte är WM/vill vara patriotisk talar för X10
Det du beskriver är inte bra. Att du hade HD2:an på också gör ju saken sämre
Jag hoppas mest på att det är "ljug" från din sida. Du kanske underskattar användandet av X10an medans du överskattar användandet av HD2:an
Snälla. Kan ni inte testa att köra en hel laddning på 2G istället. Vet att det är trist. Men som test!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *
1 bild
9 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?