* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 01 april 2009 - 17:45
Postad 01 april 2009 - 18:13
Kom på idag att jag inte har något program som kan spela upp Radio.
Vilket är det bästa "radioprogrammet"?
Tack på förhand!
Den medföljande panelen kombinerat med Pubba Panel Installer så att du får det som ett program istället för en panel.
Postad 01 april 2009 - 18:20
Testa att ställa om den till "Fast download" istället för "High Quality" under settings (kugghjulet). Då får bilden lägre upplösning men hackar inte längre.
Det finns en fix för hackandet i HTC YouTube. Sök på XDA Developers Forum efter touch-it youtubefix.cab
Postad 01 april 2009 - 18:58
Givetvis har jag inte original-romen. Vill inte ha det som någon panel heller.Den medföljande panelen kombinerat med Pubba Panel Installer så att du får det som ett program istället för en panel.
Utan helt enkelt ett program där man kan lyssna på radio..
Postad 01 april 2009 - 19:09
Postad 01 april 2009 - 19:11
Länkar?HTC har några olika, bl.a fungerar FM-radio-cabben från Blackstone bra. Finns på XDA-Developers.
Postad 01 april 2009 - 19:36
Givetvis har jag inte original-romen. Vill inte ha det som någon panel heller.
Utan helt enkelt ett program där man kan lyssna på radio..
Nu läste du nog inte vad jag skrev. Gör det och återkom.
edit: i klartext då så att tom du fattar; från originalromen så kopierar du cab-filen som innehåller radiopanelen, installerar den på den rom du tänker köra, sen installerar du pubba panel installer och vips har du det som ett program.
Redigerat av soer, 01 april 2009 - 22:39.
Postad 02 april 2009 - 08:24
Postad 02 april 2009 - 11:30
Titta på den här länken:
http://forum.xda-dev...ad.php?t=499774
Ser riktigt lovande ut.
Hehe, mmm det hade varit ganska fantastiskt om det varit "for real".
Postad 02 april 2009 - 15:18
Hur går det? Väntar med spänning!!!Jag bygger min ROM på senaste Build 21042 med senaste Xperia/Kovsky Kitchen. ROMen hanterar UC och det fungerar. Men den är inte riktigt klar än, vill få in fler tweaks till registret och paketera ihop den tillsammans med ett startpaket innan den läggs ut.
Postad 02 april 2009 - 15:22
Iövrigt verkar ROMen snabb och stabil men som sagt, fungerande UC är A och O innan jag släpper den.
Postad 02 april 2009 - 18:29
Postad 02 april 2009 - 18:30
Denna gången var det mer utförlig infoNu läste du nog inte vad jag skrev. Gör det och återkom.
edit: i klartext då så att tom du fattar; från originalromen så kopierar du cab-filen som innehåller radiopanelen, installerar den på den rom du tänker köra, sen installerar du pubba panel installer och vips har du det som ett program.

Var hittar jag cab-filen till radiopanelen då?
Tacksam för svar..

Redigerat av Tallani, 02 april 2009 - 18:33.
Postad 02 april 2009 - 19:43
Den är dock inte klar för publicering än, först vill jag packa ihop den med program och teman etc innan jag släpper ut den.
När jag är klar med detta läggs den ut.
Postad 02 april 2009 - 22:29

MustangROM 1.0 för Xperia X1
Några korta fakta:
MustangROM 1.0.
*Senaste Manilla/TF3D 2 från HTC Rhodium körs.
*Skapad med senaste Xperia Kitchen och innehåller senaste versionen av SYS bl.a.
*AutoInstall4 ersätter UC i denna ROM. På sikt hoppas jag att få igång UC som komplement till AutoInstall.
*Pagepool är inställt på 12 MB, en medelväg mellan nX1i på 24 MB som jag kört tidigare.
*HTCs startmeny är ersatt av QuickMenu som jag anser fungerar betydligt bättre. QuickMenu är integrerad i ROMen.
*Språket är engelska.
*Instruktion för hur man ändrar till svenskt tangentbord är bifogad.
*Startanimationen (Sony Ericssons standardvariant) är med, kräver dock manuell installation (instruktioner är bifogade).
*S2U2 är installerat som standard. Fungerar bra.
*Media Xperience från R3AA003 är installerat vilket även innebär senaste Panel Manager.
*SPB Mobile Shell-panelen är bifogad för installation med AutoInstall4.
Andra paneler m.m lägger jag ut senare. Ser att jag missat Total Commander bl.a. Kommer därför att ladda upp en "MustangROM 1.0 package 1.1" imorgon.
Namnet på ROMen, MustangROM, syftar på Helsingborgs- och Norrköpings äldre spårvagnstyp "Mustang". Ett fordon som vid leveransen blev uppkallat efter jaktflygplanet P-51 Mustang (J-26 i Sverige) p.g.a sin snabbhet och modernitet. Den bifogade welcomehead.192.png föreställer en Helsingborgsvagn och en dito från Norrköping.
Postad 02 april 2009 - 23:49
Postad 03 april 2009 - 08:53
Postad 03 april 2009 - 11:40
Grattis!!!Sådär, då är jag igång igen. Den optiska touch paden fungerar inte vilket verkar vara ett känt problem med Xperia Kitchen. Jag skall se om jag lyckas få över drivrutinerna från den officiella ROMen R2AA010.
Total Commander är inte så viktigt för min del men jag väntar tills Touch Paden fungerar då ska det testas :-)
Postad 03 april 2009 - 11:52
Teoretiskt borde den finnas någonstans. Det som inte fungerar är själva scrollen med paden. Styrkorset fungerar och det fungerar att klicka OK med den. Det är själva scrollfunktionen med fingersvep som det behövs drivrutin för.
Edit: Jag får känslan av att Sony Ericsson gjort någon form av "fulhack" för fingerscrollen. D.v.s det finns ingen separat drivrutin utan man har modifierat någon fil för att få det att fungera. Som styrkors och OK-knapp fungerar den som sagt utmärkt.
Som det ser ut kommer jag i.a.f att paketera om ROMen idag, så mitt tips till de som är sugna att testa är att invänta ompaketering.
När jag känner mig redo för stora lanseringen annonserar jag det med bilder och en tråd på XDA.
Men för de som vill testa redan nu finns den som sagt ute för nedladdning.
Edit: I jakten på drivrutinen skall jag nu lägga in original R2AA010 UK och se om jag hittar något.
EDIT 2:
Jag tror att jag har hittat det som styr den optiska saken. Har hittat diverse filer och ett inställningsprogram för det. Får se om jag får igång den.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 03 april 2009 - 14:02.
Postad 03 april 2009 - 15:14
Den optiska paden fungerar nu. Så jag kommer att göra iordning en version 1.1 av ROMen och ladda upp den när det är klart.
Postad 03 april 2009 - 18:10
Teoretiskt borde den finnas någonstans. Det som inte fungerar är själva scrollen med paden. Styrkorset fungerar och det fungerar att klicka OK med den. Det är själva scrollfunktionen med fingersvep som det behövs drivrutin för.
Lysande, då slipper man ju gå in och stänga av den efter varje installation då jag liksom många recensenter tycker att den är väldigt irriterande

Men bra jobbat med nya ROMen, ska testa den så fort jag får chansen!
Postad 03 april 2009 - 18:47
Fungerar det blir det den som jag lägger ut. Jag har även kokat in fler program i ROMen.
Nytt versionsnummer blir MustangROM 1.1 (den som ligger ute har nummer 1.0).
Edit: PUH!
Nu har jag fått startup animation att fungera och den anpassade startbilden är också på plats. Då får jag betrakta 1.1 som klar ROM-mässigt. Då skall den bara paketeras...

Redigerat av Unregistered43b822d3, 03 april 2009 - 19:37.
Postad 03 april 2009 - 21:50
Jag kunde för övrigt aldrig bestämma mig om jag skulle ha en X1a eller Touch HD förut....så jag köpte en av varje

Postad 03 april 2009 - 23:55
MustangROM 1.1 för Xperia X1
Nu känner jag mig nöjd med den. Vissa program som jag lagt in som cooked har jag flyttat ut igen och lagt in för AutoInstall eftersom det varit en del problem med genvägarna i startmenyn.
Xperia startanimation och anpassad bootscreen är på plats.
På det hela taget känner jag mig nöjd och XDA får del av mitt verk när jag sovit.

Det är mycket pyssel och justerande med ROMar innan man börjar bli nöjd.

Postad 04 april 2009 - 10:16
Kul kul! Håller på o laddar ner den så ska det testas i em. Lägg gärna upp lite screenshots. Om jag tolkar dig rätt så har du fått allt till att fungera nu då....Nya versionen är uppe:
MustangROM 1.1 för Xperia X1
Nu känner jag mig nöjd med den. Vissa program som jag lagt in som cooked har jag flyttat ut igen och lagt in för AutoInstall eftersom det varit en del problem med genvägarna i startmenyn.
Xperia startanimation och anpassad bootscreen är på plats.
På det hela taget känner jag mig nöjd och XDA får del av mitt verk när jag sovit.
Det är mycket pyssel och justerande med ROMar innan man börjar bli nöjd.
Postad 04 april 2009 - 10:19
Nästa steg blir då R3AA003 landar officiellt. Då blir det uppdatering med den som bas.
Jag måste erkänna att TF3D 2 från Rhodium är mycket trevligt och jag har blivit ny TouchFLO3D-fan. Känns rent ut sagt skönt att ha distinkt HTC-feeling på nallen.

Postad 04 april 2009 - 10:37
Postad 04 april 2009 - 10:41
En fråga bara. Jag tycker väldigt mycket om den nya startmeny på Rhodium och undrar om man kan ändra den via cab installationen även på din ROM?Jag håller på att ta screenshots med My Mobile och skall fixa en tråd på XDA. Enligt min bedömning fungerar den som det är tänkt nu.
Nästa steg blir då R3AA003 landar officiellt. Då blir det uppdatering med den som bas.
Jag måste erkänna att TF3D 2 från Rhodium är mycket trevligt och jag har blivit ny TouchFLO3D-fan. Känns rent ut sagt skönt att ha distinkt HTC-feeling på nallen.
Postad 04 april 2009 - 11:25
MustangROM 1.1 på XDA-Developers
När det gäller HTCs startmeny är den inte ändrad, däremot har jag kokat in QuickMenu som tar över. För att slippa QuickMenu går den att ta bort från startup i Windowsmappen. Då startar den inte längre och HTCs startmeny visas.
Personligen föredrar jag QuickMenu, HTC-menyn gjorde mig frustrerad. Problemet med den är att den helt tar över Start, d.v.s man kan inte få både programväljaren och Start samtidigt. Alltså Start i form av rullgardinsmeny.
Reklambilden för ROMen kommer här:

Jag känner mig nöjd såhär långt. Jag måste säga att jag upplever filaccessen som mycket snabb. Tidigare har det tagit lång tid för Total Commander att öppna Windowsmappen t.ex men nu går det mycket snabbt, trots Manilla (som lägger en hel del filer där).
Min tanke med denna ROM är att erbjuda en vettig avvägning mellan Lite och funktionalitet. Har tidigare kört nX1i och kan varmt rekommendera den för de som söker en Lite-ROM.
Det utmärkta programmet SecondToday som är inkluderat är en perfekt lösning för växling mellan Manilla och en standardiserad Today-skärm där man t.ex kan ha SPB Pocket Plus m.m.
Jag har också för första gången lagt in SPB Mobile Shell-panelen och jag upplever att den rent UI-mässigt är mer tilltalande än den fristående. Behovet av det fristående programmet har minskat med nya Manilla som jag ser det. Panelen är ett bra komplement dock.
Media Xperience-panelen från R3AA003 fungerar bra har jag märkt, testade den tidigare men då ville den inte hitta musiken. Men i denna ROM fungerar det bra.
Däremot måste jag göra alla besvikna som tänkt sig en svensk version. Jag har inga planer på att översätta MustangROM. Detta eftersom konceptet bygger på senaste versionen och maximal kompatibilitet med tredjepartsprogram. Bl.a QuickMenu som jag gillar skarpt strular rejält på svensk ROM och det är mycket pyssel med andra program.
Därför håller jag mig till WWE och Xperia Kitchen.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 04 april 2009 - 11:40.
Postad 04 april 2009 - 11:47
Jag har aldrig riktigt fattat vad detta med UC är för något. Kan någon ge mig ett svar på det kanske?
UC innebär att man vid hard reset/nyinstallation kan köra ett script som installerar ett antal program vid uppstart.
Jag har konstaterat att det tyvärr inte fungerar med senaste Xperia Kitchen. Ny process för anpassning.
Men det finns en bra lösning som jag rent av tycker slår UC: programmet AutoInstall4. Detta program autoinstallerar programvaror - med den skillnaden mot UC att man kan göra det när som helst. D.v.s inte bara vid hard reset eller flash. AutoInstall kan användas även vid andra tillfällen och sköter allt snyggt i bakgrunden för att därefter snällt begära omstart.
Är imponerad över hur bra det fungerar.
Postad 04 april 2009 - 16:44
Postad 04 april 2009 - 16:57
Nog funkar det utan men som sagt så kan det bli en hel del problem..
Postad 04 april 2009 - 17:14
Postad 04 april 2009 - 20:17
Hard reset gör man för att garanterat rensa ut minnet på allt gammalt. För att hard reseta X1 efter flash trycker man på vänster och höger valknapp samtidigt, håller dem nertryckta och trycker med pennan på softresetknappen. Efter några sekunder går bootloadern in i hard reset-läge. I det läget drar man fram tangentbordet, trycker R och när reset är klart trycker man mellanslag för omstart. Sedan kör man som vanligt.
Då tolkar jag det som att alla gör det men ingen egentligen vet varför det behövs

Postad 05 april 2009 - 09:05
Senaste Xperia Kitchen är på väg. Videosamtal skall då hanteras av dialern m.m. Min tanke är att uppdatera ROMen med detta stöd samt göra vissa andra ändringar.
Jag funderar även på att ev testa Kovsky Kitchen och göra en ROM som får heta MustangROM CSL 1.0 (CSL = Custom Stock Lite) baserad på R2AA010 men strippad på diverse junk och sedan med de program jag lagt in i den vanliga ROMen. Det blir ingen Manilla då utan det blir mer ett mellanting mellan MustangROM 1.x och nX1i LiteSpeed.
Postad 05 april 2009 - 09:08
Lite nyheter:
Senaste Xperia Kitchen är på väg. Videosamtal skall då hanteras av dialern m.m. Min tanke är att uppdatera ROMen med detta stöd samt göra vissa andra ändringar.
Jag funderar även på att ev testa Kovsky Kitchen och göra en ROM som får heta MustangROM CSL 1.0 (CSL = Custom Stock Lite) baserad på R2AA010 men strippad på diverse junk och sedan med de program jag lagt in i den vanliga ROMen. Det blir ingen Manilla då utan det blir mer ett mellanting mellan MustangROM 1.x och nX1i LiteSpeed.
Man blir nästan lite sugen på att skaffa en Xperia bara för att testa på dina olika ROM:s

Postad 05 april 2009 - 11:06
- har hittat denna motagaren Sony Ericsson MBR-100 Stereo Bluetooth någon som vet om den funkar bra sändning och ljudkvaliten?
- Finns det några andra motagare som man kan använda ?
- Finns det några bra musik pogram för mobilen ?
- Vilket minnes kort ska man välja står att det går att ha upp till 32 gig på den men har inte hittat något minnes kort med den kapaciteten ?
Tack på förhand
Postad 05 april 2009 - 11:36
Hej har precis införskaffat en X1 och funderar på att börja använda den till stereon hemma. Har kollat runt lite efter information om hur man bäst trådlöst sänder musik till stereon och inte direkt hittat någon information.
- har hittat denna motagaren Sony Ericsson MBR-100 Stereo Bluetooth någon som vet om den funkar bra sändning och ljudkvaliten?
- Finns det några andra motagare som man kan använda ?
- Finns det några bra musik pogram för mobilen ?
- Vilket minnes kort ska man välja står att det går att ha upp till 32 gig på den men har inte hittat något minnes kort med den kapaciteten ?
Tack på förhand
Jag hade inte pysslat med BT utan kopplat den direkt med sladd via hörlursuttaget. Detta eftersom X1 låter mycket bra som signalkälla. Bättre att ha en Y-kabel och ansluta med.
Ljudet är imponerande bra.
När det gäller musikspelare är Pocket Player och HTC Audio Manager mycket bra program. Har faktiskt fallit för HTCs sak som ingår i TF3D 2 (bl.a min egen ROM har den). Men PP är också mycket bra, gillar dess gränsnitt skarpt.
Andra alternativ är t.ex S2P, Slide2Play som också har sina finesser.
På minnskortsfronten stödjer X1 och andra lurar med microSDHC 32 GB eftersom det är max för standarden (FAT32 är filsystemet). Dock är inte 32 GB-kort ute på marknaden än, 16 GB är det största. SanDisk är som jag ser det enda valet för minneskort. Fungerar super och är alltid pålitliga.
Minneskort av märket Kingston t.ex brukar tyvärr skapa problem och är ofta långsamma. Har ett Kingston hemma och det duger att lagra filmer på men är chanslöst mot SanDisk.
Har kört SanDisk sedan 2 GB miniSD-tiden (utvecklingen går fort...) och peppar peppar ta i trä har det aldrig krånglat. Vare sig 2, 4, 6, 8 eller 16 GB SanDisk har strulat.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 05 april 2009 - 11:41.
Postad 05 april 2009 - 18:38
Återkommer när allt är klart.
Edit: videosamtal fungerar nu perfekt i MustangROM 1.2. Förutom det har jag fått ordning på problemet med dolda Office Mobile-ikoner i startmenyn som 1.1 haft.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 05 april 2009 - 19:24.
Postad 05 april 2009 - 21:19

Videosamtal stöds + andra förbättringar mot 1.1. Fullständig information fås här:
MustangROM 1.2 hos XDA-Developers
Direktlänk till Rapidshare för nedladdning:
MustangROM 1.2 Download Rapidshare
Changelogen klipper jag in här:
Changelog.
V1.0 - First release.
________________________________________________________________________________
*Custom bootscreen enabled.
*Pagepool is now 16 MB for better performance.
*New applications cooked in. In addition to those in 1.0 the latest additions are:
Xperia Tweak 2.0 - http://www.cliffords.nu/
Xtrakt 3D game from R3AA03
Slideshow panel
Windows Live including Messenger (latest version from Microsoft)
WVD (Web Video Downloader) - http://wvd.jm-dev.com/
________________________________________________________________________________
*All icons are showed in the Start menu (in the 1.1 Office Mobile icons wasn´t visible without changing properties with the file manager)
*Task Facade 4 isn´t cooked in. A .cab is provided in the Installers folder instead.
*New applications provided as .cabs in the Installers folder:
Iris Browser 1.1.6
Netfront Browser
Link Manager - http://www.freewarep...oad-lnkmgr.html
Phone Log - http://www.infinityball.com/phonelog
pRSS Reader - http://code.google.com/p/prssr/
Icons to the TF3D from "Touch of Color Rhodium" - http://forum.xda-dev...ight=touch blue
TVU Mobile - http://pages.tvunetw...abs/mobile.html
TCPMP (The Core Pocket Media Player) provided with the TVU Mobile
USBtoPC Popup - http://forum.xda-dev...ad.php?t=500823
CeRegEditor - http://ceregeditor.mdsoft.pl/ (Easy registry editing on the computer)
IMPORTANT NOTICE REGARDING AUTOINSTALL!
GPSToday for example has some popups during installation. When they pops up the autoinstall stops temporarly. Just click OK on them - the autoinstallation continues fine when it´s done.
Postad 06 april 2009 - 07:32
Jag har senaste ".net" och det kommer till sidan att den skall börja, i bootläge o allt.
0%......error
Kan det vara att den inte automatiskt går över till bootläge, har de senaste försöken fått göra det manuellt, dvs batteri ur och tillbaks, volym ner+on. Det fungerar så långt att jag får in Hard SPL till 0%... men vad gör jag för fel?
Tacksam för hjälp :S
Redigerat av danee, 06 april 2009 - 08:48.
Postad 06 april 2009 - 10:38
När jag förösker komma i bootläge genom att hålla ner volymknappen först sedan on/off knappen håller kvar men telefonen startar bara som vanligt.
Ingen som vet vad jag kan göra?
Postad 06 april 2009 - 10:55
Man får äldre SYS med CSL så det är helt enkelt en ROM för de som föredrar Stock utan Manilla men i Lite-version men ändå vill ha samma programpaket som MustangROM 1.2.
MustangROM CSL 1.0 är mitt svar på nX1i LiteSpeed. Min variant är dock avsevärt större än LiteSpeed (som i version 1.04 är extremt slimmad). Det är snarare en mellanting mellan SEMC Stock-ROM R2AA010, MustangROM 1.2 och nX1i 1.04 SuperLiteSpeed.
Postad 06 april 2009 - 11:26
Hmm. har hänt mig med, men när jag fortsätter hålla in knapparna (efter den vibrerat) så kommer den till slut i det läget. Så prova bara håll in knapparna tills skärmen ändrar sig.(släpp aldrig)Någon som kan hjälpa mig?
När jag förösker komma i bootläge genom att hålla ner volymknappen först sedan on/off knappen håller kvar men telefonen startar bara som vanligt.
Ingen som vet vad jag kan göra?

Redigerat av danee, 06 april 2009 - 12:16.
Postad 06 april 2009 - 13:06
Postad 06 april 2009 - 13:19
Är det bara jag som är irriterad på hardreset funktionen på X1an, som är närmast löjligt komplicerad? Dessutom retar jag mig på att det ska vara så jäkla svårt att få av batteriluckan att jag ofta måste ta hjälp av en kniv eller nåt för att lyckas, vilket leder till repor....
Softreset är inte så svårt:
Håll ner höger och vänster valknapp.
Med dessa nedtryckta trycker du in pennan i softresethålet och håller kvar.
Nallen begär softreset efter några sekunder.
Fungerar varje gång för mig.
Postad 06 april 2009 - 13:34
MustangROM 1.2 RD = Rhodium Dialer. Samma dialer som 1.1 hade. Fungerar med people tab - däremot inget stöd för videosamtal.
MustangROM 1.2 BVD = Blackstone Video Dialer. Samma ROM som tidigare uppladdad 1.2. Blackstone dialer med stöd för videosamtal. Fungerar däremot inte med people tab, d.v.s det går inte att ringa från taben.
Detta är temporärt tills man fixat en Rhodium Dialer som hanterar videosamtal.
EDIT: Nya versionen är uppladdad. Enda behovet av nedladdning är om man vill använda Rhodium Dialer. 1.2 BVD är som sagt identisk med tidigare uppladdad 1.2.
MustangROM 1.2 RD-BVD på XDA-Developers
Redigerat av Unregistered43b822d3, 06 april 2009 - 14:45.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar