* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
Startad av
Scrapanatchi
, feb 10 2008 19:57
7080 svar till detta ämne
4 relaterade trådar
Postad 06 april 2009 - 14:49 ![]() ![]() Postad 06 april 2009 - 14:54
Tyvärr finns inte USPL till X1 än. Annars är det bra eftersom man kan undvika Hard-SPL. X1 är en så bra produkt så jag hade rekommenderat dig att skaffa ett privat exemplar och lagt tjänsteluren i byrålådan. Jag hade gjort det om jag haft en "inte röra X1". ![]() För jag antar att du har ett privat abbonemang (vid sidan om tjänsteabbonemanget). Ytterligare en variant är att du kör Hard-SPL, installerar en ny ROM och när det är klart återställer du Stock-SPL. Hard-SPL behövs enbart vid flash, normal drift även med custom-ROM kan stock-SPL klara. Postad 06 april 2009 - 15:02 ![]() MustangROM CSL 1.0 är nu lanserad och klar för nedladdning. Den är enbart tänkt för de som vill köra utan Manilla/TF3D 2. Den är baserad på R2AA010 och erbjuder samma programpaket som MustangROM 1.2. Personligen har jag kommit att uppskatta TF3D 2 och rekommenderar i första hand min huvud-ROM. Denna version, CSL 1.0 har jag inte tänkt uppdatera förrän R3AA003 dyker upp. MustangROM CSL 1.0 - XDA-tråden Postad 06 april 2009 - 15:36
Nix har bara ett abonnemang som jag får använda för privat bruk med försiktighet. (Men vi har en bra deal: 150:-/mån med helt fria minuter+SMS+MB inom Sverige). Jobbade länge med att försöka få bort trixet med att ha en telefon + en handdator.. så jag tänker inte börja gå omkring med två telefoner ![]() Postad 06 april 2009 - 17:50 Postad 06 april 2009 - 18:12 Postad 06 april 2009 - 18:16
Skaffa en privat X1, lägg tjänsteluren i byrålådan och använd den privata med ditt företagskort i. En telefon även fortsättningsvis men som du kan anpassa som du vill. Ytterligare en variant är om du kan köpa loss ditt befintliga exemplar, d.v.s ta över ägandet av den. Postad 06 april 2009 - 19:03 Jag har fått ett litet problem Har en x1:a med original rom och nu har skärmen börja klydda, verkar inte som om det går att klicka på den med pennan, utan man får göra det med fingret och det blir ju inte alls så exact. Jag försökte köra en ny inställning på skärmen, men se det gick inte alls, programmet gick bara runt så jag fick köra en soft reset. Någon som vet vad felet kan vara?? /P Postad 06 april 2009 - 19:04 Gjort det enenda gång tidigare idag! Postad 06 april 2009 - 19:05 Postad 06 april 2009 - 19:56
Hmmm...blandar vi inte ihop begreppen här? Softreset kan man ju göra direkt från OS:et, t.ex. med din egen ROM ![]() ![]()
Ett tips som kanske är relevant, volymknappen på X1an är inte helt lyckad och ibland kan man tro att man har "volym ner" knappen nedtryckt utan att man faktiskt har det. Du ska alltså hålla inne volym ner HELA tiden och sen så trycker du ner powerknappen och håller den nere HELA tiden till dess du är i bootläge.
Själv har jag det omvända problemet med Mustang ROMen, enligt statusen när telefonen är låst har jag 1 oläst MSN meddelande, detta trots att jag aldrig ens konfigurerat något MSN konto (inte ens startat applikationen). Kan ev. vara att någon snott MSN iconen också.... Postad 06 april 2009 - 20:11
Inte relaterat till just din ROM men personligen är jag kluven när det gäller TF3D. Den nya versionen är riktigt trevlig och snygg, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att skalet är ganska tunt och när man väl ska göra någonting så trampar man alltid igenom. Och i de fall man inte gör detå känns nästan standard funktionerna bättre, som t.ex. när man ska skriva ett SMS där funktionen i TF3D nästan känns överdesignad. Dessutom tycker jag det är knepigt att på X1an slida sig till rätt flik, blir lätt att när man väl släpper så glider man över till intilliggande flik istället. På Touch HDn som har större skärm är det lättare, men där blir man ju galen på textinmatningen. En annan sak jag retar mig på i TF3D är att den konstant vägrar inse att man faktiskt läst vissa SMS utan att den fortsätter flagga dem som olästa... Är nog lite inne på att prova SPB Mobile shell igen trots att gränssnittet osv är mördande trist...någon som vet när v3 eg kommer släppas? Redigerat av Unregistered1413, 06 april 2009 - 20:31. Postad 06 april 2009 - 20:16 sedan vill jag ha in mitt hotmail konto på telefonen, men nu måste man fylla i inkommade server och utgående. Hur ska jag göra? Tacksam för svar Redigerat av nixxz, 06 april 2009 - 20:21. Postad 06 april 2009 - 21:45
Jag var själv skeptisk till TF3D eftersom tidigare versioner buggade och t.ex inte hanterade landscape. Men sedan Rhodium-versionen kom har det förändrats. Lägger man in Manilla Rhodium, QuickMenu och SPB Mobile Shell (panel eller så använder man Second Today och fullversionen) så har man eliminerat WMs menyer helt. Faktum är att QuickMenu egentligen räcker, eftersom man får en lika funktionell startmeny som på datorn där man når alla program. Sorterar man upp dem blir det riktigt bra. Då behöver man inte rota i menyerna eftersom man får upp allt. TF3D ger som jag ser det snabb och behändig access till telefoni och musikspelare. QuickMenu fixar resten till programmen och vill man ha en ikonmeny av bättre modell sköter Mobile Shell det. SPB Mobile Shell 3.0 skulle varit ute vid det här laget men verkar försenad. Edit: När det gäller Windows Live-programmet som jag lagt in är det senaste versionen nedladdad från Microsoft. Gillar man det inte kan jag rekommendera Slick. Edit 2: Det verkar som att Microsoft har lite dålig koll, Windows Live-programmet är anno 2007. Får se om jag kan lägga in X1s originalprogram istället. Undersöker det under morgondagen. Redigerat av Unregistered43b822d3, 06 april 2009 - 22:03. Postad 06 april 2009 - 22:20 I Xperia Kitchen som jag byggt ROMen med finns alternativet Slick. Har inte lagt in det i tron att den officiella MS-produkten skulle fungera bra, men lär väl göra det på sikt. Lonely Cat Games Slick Edit igen: Sony Ericsson har en Windows Live-panel. Ladda ner den här: Windows Live Panel för Xperia X1 Redigerat av Unregistered43b822d3, 06 april 2009 - 22:25. Postad 07 april 2009 - 08:42 Postad 07 april 2009 - 08:56 Eller så krockar den med det integrerade Windows Live-programmet. Jag får koka ihop en version där Windows Live är borttaget, Slick installerat och sedan testa igen. Postad 07 april 2009 - 09:01 Postad 07 april 2009 - 09:03 http://mobile.micros...le/default.mspx Jag kan inte installera den för jag kan inte avinstallera panelen på ett korrekt sätt, så installern på ovan nämnda program säger att jag först måste avinstallera :-( Frågan är om man ska vänta på Mustang 1.3, hur avlägsen är den? Eller bara göra en reset och börja om med 1.2. Redigerat av Zulan, 07 april 2009 - 09:09. Postad 07 april 2009 - 09:55 Jag kommer att göra så att jag i em packar om ROMen och släpper en MustangROM 1.2.1 som helt enkelt innebär att jag tar bort Windows Live (det får installeras som .cab) och så får man välja vilken klient man vill (lägger med Slick som alternativ). Jag trodde att det var en bra idé att koka in Windows Live men inser att det inte var så bra trots allt. Jag skall dock se om jag kan få över den klient som X1 har i Stock-ROM. När det gäller en ny version 1.3 blir det när Xperia Kitchen uppdateras. Har dock en känsla av att det kommer att ta några dagar. Enda skillnaden mellan 1.2 och 1.2.1 är helt enkelt att jag tar bort Windows Live och erbjuder det som separat installation. Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 april 2009 - 09:56. Postad 07 april 2009 - 14:30 Behöver ställa en fråga: *Hur upplever ni att Blackstone Opera fungerar? Hos mig fungerar den men jag upplever att den har lite svårt att förstå att man har fysiskt tangentbord. Den vill gärna slänga upp blaffor och avbryter en när man skriver in adresser. Har någon annan upplevt något liknande? I.s.f lär jag prova med Kovsky Opera som alternativ, under förutsättning att integrationen med TF3D inte hotas. Gör den det lägger jag i.s.f in Opera 9.5 Beta via bifogad .cab. Det jag upplever är att Blackstone Opera, då man skriver adresser, plötsligt flyttar sig längst ner på sidan, följden blir att man få får scrolla upp till adressfältet och fortsätta skriva tills den scrollar ner igen. Postad 07 april 2009 - 14:49 Postad 07 april 2009 - 14:55
Det var skönt att höra trots allt. Då behöver jag inte byta ut Opera utan kör vidare med Blackstone-versionen, "if it ain´t broken - don´t fix it" som man säger. Opera skall ju komma i en 9.7 sägs det, alla 9.x är ju mer eller mindre betor otroligt nog. 9.0x beta, 9.5x beta.... Postad 07 april 2009 - 16:42
http://forum.xda-dev...ad.php?t=478022
Sitter på följande ROM:
Finns det något program där man kan ha vädret på "Idag"-sidan som uppdateras automatiskt? En fråga till: Får felmeddelandet när jag ska surfa: "Det är problem med anslutningen till GPRS-tjänsten i ditt registrerade hemnätverk." Hur åtgärdar jag detta? Ska kanske tilläga att det är Halebop jag använder mig utav. Allt har löst sig. Never mind! Redigerat av Tallani, 08 april 2009 - 05:27. Postad 07 april 2009 - 17:34
För väder finns t.ex SPB Pocket Plus och SPB Mobile Shell. Har kört med Pocket Plus-vädret när jag hade nX1i 1.04 och det fungerade utmärkt. Postad 07 april 2009 - 18:16 jag har testat på xda men mitt login funka inte när jag ska ladda ner det... Postad 07 april 2009 - 18:31 Hittade sedan detta program som verkar fungera http://handheld.soft...day-42630.shtml Någon som vet något bättre? Postad 07 april 2009 - 19:00 Har funderingar på att gå ifrån outlook och endast köra mail, kontakter och kalender som är inbyggt i Vista. Men det verkar inte som om att det fungerar att göra en sync via dessa program. Det jag använder som sync program är Windows Mobile sync. Är det någon som kanske kan hjälpa mig med detta eller måste jag ha outlook. Kalendern och kontakter via sync är väldigt viktigt för mig. Tacksam för hjälp!!! Postad 08 april 2009 - 07:55 ![]() Frontline på X1-supporten hade givetvis aldrig hört talas om något liknande och kunde inte förstå, precis som väntat. När jag pratade med Katshing däremot så bekräftade de att felet var relativt vanligt och bad mig skicka in telefonen till Mobilakuten. Nu väntar jag på att höra från dem. Någon annan här som fått en spricka? I de flesta länder verkar det inte vara några problem att få telefonen reparerad på garanti. Läs mer i tråden på XDA-forumet nedan. http://forum.xda-dev...ad.php?t=447211 Postad 08 april 2009 - 09:00 Hade exakt likadana sprickor och det var ingen diskussion efter 1v fick jag tillbaka telefonen med bytt skal. Tyvärr har detta också spruckit men jag har inte brytt mig om att skicka in den ännu. Väntar tills den blivit lite större då jag har stort behov utav telefonen. Postad 08 april 2009 - 09:18 Skönt att höra. Inte att din telefon spruckit alltså utan att de bytte skalet utan diskussion. ![]() Var gjordes servicen på din telefon? Postad 08 april 2009 - 09:39
Exakt samma sprickor på min svarta X1a. Postad 08 april 2009 - 09:55 "Tyvärr konstaterade vi att felets ursprung beror på åverkan. Åverkan på chassit, spricka mellan kamera och volymknapp. Detta tas tyvärr inte på garanti av tillverkaren då dom anser att det inte är ett fabrikationsfel. En reparation kostar 595kr totalt inkl frakt. Önskar du ha telefonen reparerad sätter du in 595kr, önskar du den i retur utan åtgärd betalar du endast returportot på 64kr (rek brev) Att skrota telefonen är kostnadsfritt." Ska man skratta eller gråta? Postad 08 april 2009 - 10:09 Skulle jag varit du hade jag tagit hela länken från xda o skickat upp till dem för att visa att det INTE beror på någon annan åverkan än fabrikationsfel. Postad 08 april 2009 - 10:11
Oacceptabelt. Jag skulle prova att ringa x1-support igen och be att få tala med någon "higher-up", påpeka att detta ÄR ett fabrikationsfel genom att hänvisa både till att Katching erkänner det som vanligt förekommande och t.ex. den massiva tråden på xda-devs om just detta. Lycka till och stå på dig! Postad 08 april 2009 - 10:31
Innebär det att det inte kommer en 1.3 idag? Postad 08 april 2009 - 10:46 Vad jag syftade på är en reflektion över att alla Opera 9.x är betaversioner, det finns ingen skarp version ute. Ganska otroligt att t.o.m 9.5 är en beta och att man hoppar till 9.7 innan den blir skarp.... Postad 08 april 2009 - 10:54
Om du menar Mobile Shell (vanliga programmet) och Mobile Shell Panel upplever jag ingen skillnad i batteritid. Däremot har jag fått intrycket att SPBs väderplugin på startskärmen drar mycket batteri jämfört med HTCs TF3D-väder. Detta gäller vid autouppdatering. Därför ställde jag in vädret på manuell uppdatering. Andra batteritjuvar är G-Profile (tyvärr, annars ett mycket trevligt program). Lär dock testa det igen för att se vad som händer. Vill man köra SPB-programmen under ROMar som har TF3D kan man använda Second Today - det ordnar saken på ett elegant sätt. Man får då en andra todayskärm som kan konfigureras på exakt samma sätt som Windows Mobile standardskärm. På så vis kan man växla mellan TouchFLO3D och standardskärmen beroende på vad man vill ha för tillfället. SPB Mobile Shell kan då läggas in på den andra startskärmen. Jag måste dock säga att jag kommit att uppskatta panelversionen av Mobile Shell. Detta p.g.a alla wvga-skins som släpps till den. Postad 08 april 2009 - 12:00 ![]() Windows Live har jag nu testat, kokade in standardversionen från R2AA010. Den fungerar, inloggningen kom upp som den skulle. Kommer att prova med Windows Live-panelen också och verifiera att den fungerar. Får jag igång HTC YouTube i TF3D så är allt lugnt. Postad 08 april 2009 - 12:56 Jag svarade dem men har inte hört något mer från dem ännu. Svaret kommer givetvis att postas här när det kommer. Konstigt att problemet inte har synts till i media än. Postad 08 april 2009 - 14:54
Lite medvetet provokativt men...blir inte summan av dessa förändringar i princip en typisk Symbian telefon? ![]() Själv imponeras jag av allt som, i detta fall, X1an KAN göra, men blir samtidigt inte helt sällan besviken på hur en del av det jag VILL göra fungerar. Det har blivit mkt bättre, men för telefoni och SMS känns det ändå inte som om man riktigt är nära att hota ännu. Postad 08 april 2009 - 15:11
Tja, även om det till synes är många x1-ägare som anmält detta felet på t.ex. xda-devs så är det säkert väldigt många fler som inte har felet (inkl mig själv). Sen är det väl inget direkt "scoop" för media att en mobillur har kvalitetsproblem. Postad 08 april 2009 - 15:13 Annars håller jag med om att SPB Mobile Shell ger ett S60-liknande gränsnitt ifråga om upplägg. S60 är bra i många fall men som PDA tycker jag inte att X1/WM gjort bort sig, tvärtom. Det är en klart bättre plattform på den fronten. Talar vi om telefoner, ej handdatorer/PDA är S60 klart mer utvecklat - det är ju trots allt framtaget för smartphones med T9. Som jag ser det är olika system bra på olika saker: *S60. Utmärkt i smartphones, alltså modeller med telefonstuk såsom T9 - kraftfullt och väl anpassat efter dessa. *Windows Mobile Professional. Utmärkt i handdatorer som X1 (HTC Kovsky), Touch Pro 2 (HTC Rhodium) o.dyl. Kan få ett mer smartphone-aktigt gränsnitt med SPB Mobile Shell. Är man ute efter en handdator är WM Pro mycket bra. Vill man ha en telefon med kraftfulla funktioner (alltså baserad på T9-inmatning och softkeys) är S60 ett bättre val. Postad 08 april 2009 - 15:39 Om man kommer från Nokias Communicators, framförallt S80-versionerna, upplever jag att man är inkörd på "WM-tänket". Betraktar man därmed en modell som X1 som en Communicator och väntar sig något åt det hållet - då blir man inte besviken. Köper man den p.g.a märkesnamnet o.dyl skäl - då får man en chock för då fungerar ingenting som man tror. Har ju sett mer än en person som köpt X1 av ett skäl: Sony Ericsson-loggan. Resultatet blir då gnäll på att WM fungerar annorlunda. Postad 08 april 2009 - 16:05 Har slitit förtvivlat med YouTube men det fungerar helt enkelt inte. Det nya köket är kraftigt modifierat jämfört med den äldre version jag använt till 1.2. I 1.2 fungerar YouTube i TF3D helt perfekt. I 1.3-testversionerna kraschar det hela tiden trots försök att kopiera över filer från den äldre versionen. Möjligen släpper jag en version 1.3 Beta och flaggar för att YouTube inte fungerar i TF3D. Iövrigt fungerar ROMen bra men det känns irriterande att i detta avseende få en försämring mot föregående version. Annars stöds videosamtal i nya versionen, även med fungerande integration med People-taben. Jag får se hur jag gör, ev blir det en 1.3 Beta som sagt. Postad 08 april 2009 - 16:06
Jag sitter och väntar på att du ska släppa 1.3. Youtube ligger långt ner på min prio lista och hade blivit väldigt glad för en 1.3 beta. Postad 08 april 2009 - 16:28 Håller med! Youtube är inget jag använder så för mig funkar det alldeles utmärkt med en 1.3beta Postad 08 april 2009 - 17:13 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |