15 mån här också. Mycket spel/film/tv, inga inbränningar.Köpte ju en 65B7 och just detta med inbränningar är ju det jag nojar över mest. Annars är jag toknöjd.
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V
(TV)
Rapporterad
|
9
|
(51)
|
Inga priser | |
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V
(TV)
|
8
|
(24)
|
Inga priser |
Postad 10 March 2018 - 14:18
Postad 10 March 2018 - 16:26
Redigerat av mstoltz, 10 March 2018 - 16:27.
Postad 11 March 2018 - 10:54
Köpte ju en 65B7 och just detta med inbränningar är ju det jag nojar över mest. Annars är jag toknöjd.
Har haft min i ca 12 månader och inte sett någon inbränning än så länge.
Postad 12 March 2018 - 16:24
Ni som har oled.... vad händer om ni skulle få permanenta inbränningar, menar det finns väl inga garantier eller försäkringar mot sånt har jag för mig ?
Permanent inbränning p.g.a statisk bild täcks inte av garanti, nej. LG är ganska tydliga på detta i manualen.
Postad 14 March 2018 - 08:08
På rtings.com kör dom ett realisiskt inbränningstest med sex stycken c7:or. Nu bara efter några veckor har det visat sig att inbränningsproblematiken verkar till stor del bero på panel-individen och inte inställningarna på tv:n. Så ytterliggare en produkt av panellotteriet med andra ord...
Mer att läsa:
https://www.rtings.c...ed-burn-in-test
Själv har jag haft min b6:a i 1,5 år och inte sett någon permanent inbränning överhuvudtaget. Dessutom upplever jag att uniformiteten har blivit något bättre med tiden också. De ljusare kanterna på sidorna har blivit mindre påtagliga, men det kanske bara är inbilldning och/eller att man vant sig?
Postad 14 March 2018 - 12:05
Om ni missat det så har de uppdaterat Spotify-appen nu så att den är riktigt användbar. När man låter den stå så går skärmsläckaren igång, men musiken fortsätter spela.
Postad 14 March 2018 - 14:53
Min Spotifyapp är borta?
De gjorde att den slutade fungera ett tag medans de uppdaterade den. Det var kanske då den försvann? Den borde finnas i app store iaf.
Postad 14 March 2018 - 18:57
Får kolla när man kommer hem, sist jag kollade så stod det att den var bortplockad. Nu kör jag förvisso mest spotifyconnect på mina högtalare så det spelar mindre roll, men trevlig om den är tillbaka iaf =)
Postad 22 March 2018 - 10:59
När denna fix kommer blir de att beställa en UP970 eller den nya UBK90
Hoppa över up970 och köp sonys X700 istället, den ska ju tydligen få DV för uhd blu-ray om några månader.
Postad 22 March 2018 - 12:48
Hoppa över up970 och köp sonys X700 istället, den ska ju tydligen få DV för uhd blu-ray om några månader.
Nja.. LG tv LG spelare för enkelhetens skull. Samt 970 har de redan nu!
Postad 23 March 2018 - 08:42
Goda nyheter:
Fint hittat, men med lg logik,
De som klev in tidigt och köpte produkter och haft problemen allra längst ska straffas lite extra för det genom att få uppdateringen sist vad det står i artikeln/länken.
Så jag tror det när jag väl ser en fungerande uppdatering, för kan man nu förstöra bitar av funktionen och inte som de flesta andra normala bolag åtgärda detta skyndsamt med en bugfixad firmware så blir i alla fall min tilltrofaktor extremt låg, men man kan ju alltid hoppas.
-ld99
Redigerat av Unregistered8addaf2c, 23 March 2018 - 08:48.
Postad 23 March 2018 - 12:03
Nja.. LG tv LG spelare för enkelhetens skull. Samt 970 har de redan nu!
Jag hade en 970 och den lät alldeles för mycket när man spelade upp uhd.
Postad 23 March 2018 - 15:48
Jag hade en 970 och den lät alldeles för mycket när man spelade upp uhd.
Yes, sätter därför mitt hopp till UBK90
Postad 26 March 2018 - 18:45
Jag har ett lite märkligt problem. När jag tittar på "La Casa de Papel" (och även "Comedians in cars getting coffee") är ljud och bild ur synk på Netflix-appen. Däremot inte ex. "Jessica Jones".
Det är heller inte ur synk på Viaplay.
Kollar jag på samma serier på min PC är det inte ur synk (mer än möjligen en liiiten aning, men inte lika mycket som på TV:n).
Någon som kan hjälpa mig? Jag har anslutet med ARC till min Denon-förstärkare, men det är extra förbryllande att några serier är i synk och andra inte. Jag har provat att starta om appen och pausa och andra trick som kan fungera.
Postad 28 March 2018 - 12:56
Testa att koppla en optisk sladd mellan förstärkaren och tvn och se om problemet kvarstår.
Är ljudet ur synk när du lyssnar genom tvns inbyggda högtalare?
Redigerat av Yocke, 28 March 2018 - 12:56.
Postad 30 March 2018 - 10:23
Testa att koppla en optisk sladd mellan förstärkaren och tvn och se om problemet kvarstår.
Är ljudet ur synk när du lyssnar genom tvns inbyggda högtalare?
Det konstiga är som sagt att det inte är ur synk på alla serier.
Postad 12 May 2018 - 20:05
Jaha... så har man fått vad som ser ut att vara inbränning på sin skärm, efter knappt 2 års 'normal' användning.
Textat innehåll på exempelvis Netflix är inget att rekommendera. Tittat på textat material några timmar 4-5 ggr per vecka, med gul text remsa. Även om remsan inte är statisk eller konstant (och har växlats med uppspelning av Blu-ray material utan textning) så visar nu skärmen tydliga spår av inbränning. Jag har nyttjat medel-nivå på OLED Light och inte pressat skärmen. Jag tycker jag använt skärmen under goda förhållanden.
Har kört Clear Panel Noise ett antal gånger utan framgång. Antingen funkar den funktionen inte som det ska längre eller så är det helt enkelt kört. Kan väl bara avhjälpa IR, har man fått inbränning är det kört.
Tycker detta är fruktansvärt dåligt.
Postad 13 May 2018 - 07:26
Jaha... så har man fått vad som ser ut att vara inbränning på sin skärm, efter knappt 2 års 'normal' användning.
Textat innehåll på exempelvis Netflix är inget att rekommendera. Tittat på textat material några timmar 4-5 ggr per vecka, med gul text remsa. Även om remsan inte är statisk eller konstant (och har växlats med uppspelning av Blu-ray material utan textning) så visar nu skärmen tydliga spår av inbränning. Jag har nyttjat medel-nivå på OLED Light och inte pressat skärmen. Jag tycker jag använt skärmen under goda förhållanden.
Har kört Clear Panel Noise ett antal gånger utan framgång. Antingen funkar den funktionen inte som det ska längre eller så är det helt enkelt kört. Kan väl bara avhjälpa IR, har man fått inbränning är det kört.
Hej! Jag fick inbränningar av TV4:s morgonsol i nyhetsmorgon i vänster nedre bildkant. Solen syntes i vissa
bakgrundsfärger. Då tittade jag ibland på helgerna. Mycket irriterande! Har en 65B6V. Mejlade LG och skickade bilder på problemet. De bokade en tekniker som kom hem till mig och bytte panelen utan några kostnader. Bra service kan man säga! Nu får vi se om det blir några inbränningar på den nya panelen?!
En sak som jag märkt med den nya panelen är att det är ett annat reflexfilter. Inga lila reflektioner från skärmen. En annan sak som jag också har märkt är att "near black" hanteringen har blivit bättre. Jag måste nog ha fått en 2017 års panel. Dock så är det lite mer banding och en aningen gul tint på den vänstra sidan av panelen. Aldrig kan man vara helt nöjd! Får se om bandingen avtar med tiden. Den gula tinten får jag nog leva med. Hör av dig till LG så får vi hoppas att de hjälper dig. Jag själv var inte så förhoppningsfull innan jag hörde av mig till dem, eftersom det står att inbränningar inte faller inom garantin. Lycka till!
Postad 13 May 2018 - 07:54
Kör utan text i några månader så kanske det försvinner. Eller längre om det fortfarande finns kvar. Du kan inte tvätta bort det på kortare tid än det tog att "bränna" in det.
Postad 13 May 2018 - 13:06
Hej! Jag fick inbränningar av TV4:s morgonsol i nyhetsmorgon i vänster nedre bildkant. Solen syntes i vissa
bakgrundsfärger. Då tittade jag ibland på helgerna. Mycket irriterande! Har en 65B6V. Mejlade LG och skickade bilder på problemet. De bokade en tekniker som kom hem till mig och bytte panelen utan några kostnader. Bra service kan man säga! Nu får vi se om det blir några inbränningar på den nya panelen?!
En sak som jag märkt med den nya panelen är att det är ett annat reflexfilter. Inga lila reflektioner från skärmen. En annan sak som jag också har märkt är att "near black" hanteringen har blivit bättre. Jag måste nog ha fått en 2017 års panel. Dock så är det lite mer banding och en aningen gul tint på den vänstra sidan av panelen. Aldrig kan man vara helt nöjd! Får se om bandingen avtar med tiden. Den gula tinten får jag nog leva med. Hör av dig till LG så får vi hoppas att de hjälper dig. Jag själv var inte så förhoppningsfull innan jag hörde av mig till dem, eftersom det står att inbränningar inte faller inom garantin. Lycka till!
Bra service absolut! Trevligt med en positiv berättelse! LG tog hand om situationen! Förhoppningsvis upprepar sig inte historien igen för dig. Kan tänka mig att du inte vågar titta på TV4's nyhetsmorgon lika länge nu...? hehe
Inte säkert LG ersätter paneler i alla situationer givetvis, men kan vara värt ett försök om det inte går bort.
Precis som du märker jag av inbränningen endast vid vissa bakrundsfärger.
IR märke jag av redan första dagen då jag köpte tv:n men var på förhand medveten om att det kunde uppstå med OLED. Inbränning däremot skulle kräva långvariga statiska bilder fick jag höra från flera håll, inklusive LG själva. Men det stämmer alltså inte riktigt. Långvarigt för mig är en oavbruten identisk bild/symbol/text under typ 12-24 timmar, och kanske med hög ljusstyrka. Då kan jag absolut förstå att det blir problem.
Postad 13 May 2018 - 13:11
Kör utan text i några månader så kanske det försvinner. Eller längre om det fortfarande finns kvar. Du kan inte tvätta bort det på kortare tid än det tog att "bränna" in det.
Tack för tipset! Har nu stängt av alla typer av textning, oavsett källa, och ska köra så fortsättningsvis.
Jag är inte helt säker på att Clear Panel Noise fungerar längre på min panel. Jag har kört det flera gånger senaste veckorna och efter att det sätts igång ser jag bara en enda rak linje sakta passera skärmen medans den "tvättar" - därefter kommer det inga fler linjer som jag kan se. Tidigare har jag för mig att det passerade ca 15-20 st linjer under den timmen funktionen höll på... Har återställt panelen och prövat igen, men samma sak.
Kanske garantiärende...?
Postad 13 May 2018 - 13:21
Tack för tipset! Har nu stängt av alla typer av textning, oavsett källa, och ska köra så fortsättningsvis.
Jag är inte helt säker på att Clear Panel Noise fungerar längre på min panel. Jag har kört det flera gånger senaste veckorna och efter att det sätts igång ser jag bara en enda rak linje sakta passera skärmen medans den "tvättar" - därefter kommer det inga fler linjer som jag kan se. Tidigare har jag för mig att det passerade ca 15-20 st linjer under den timmen funktionen höll på... Har återställt panelen och prövat igen, men samma sak.
Kanske garantiärende...?
Bara att testa... Ring både LG och där du köpte tv'n! det du kan få är ju ett nej, så kör bara! är ju värt det om det blir ett garanti-ärende ![]()
Postad 13 May 2018 - 13:37
Bara att testa... Ring både LG och där du köpte tv'n! det du kan få är ju ett nej, så kör bara! är ju värt det om det blir ett garanti-ärende
Precis! Ska göra så efter att jag gett skärmen lite tid på sig utan nån textning överhuvudtaget
Har man tur får man en nyare modell i utbyte...
Postad 13 May 2018 - 18:26
Precis! Ska göra så efter att jag gett skärmen lite tid på sig utan nån textning överhuvudtaget
Har också märkt av inbränningar, TV4:s morgonsol definitivt, syns väldigt tydligt mot röd bakgrund.
Har noterat att det även blir lite vid textremsorna, men erfarenheten från tidigare plasmor har gjort att jag iaf har flyttat runt texten på sånt material som jag har liggandes på min NAS, svårt att göra med Netflix och liknande dock...
Med tanke på vilken färg det är på morgonsolen och bådas våra texter, så skulle jag nog vilja påstå att panelen är extra känslig för inbränning i fall det statiska är gult.
Min sambo mailade TV4 och klagade på att solen förstörde våran TV
![]()
Redigerat av Nebudchanezzer, 13 May 2018 - 18:28.
Postad 13 May 2018 - 18:31
Reklamationsrätt. Finns ju också, kan dock vara svårare att hävda.
Säger jag som lyckats reklamera två Iphones:P
Postad 14 May 2018 - 01:00
"Tyvärr så har vi ingen B6 att ge ut... går det bra med B7 eller B8?*
Postad 14 May 2018 - 01:07
Läser era erfarenheter och är det inte konstigt att vi 2018 fortfarande har en massa tv-kanaler med loggor och annat som fortfarande använder färger istället för en vattenstämpel-liknande logga?
TV10 med sin svarta och gula logga är ju rena skräcken. Hade ingen aning att OLED kan drabbas av inbränning så tack alla för den informationen.
Redigerat av ubbe1968, 14 May 2018 - 01:08.
Postad 14 May 2018 - 09:17
Trisst att höra om burn-in problem! Än så länge har jag inte sett antydan till det, ta i trä! Från rtings tester verkar det finnas en del panel varians som påverkar hur stor effekten blir med samma typ av källa och bildvisning. Såhär skriver dom som svar på en fråga i ett av deras burn-in test om vad dom tror ligger bakom detta fenomen:
"Our understanding of burn-in is that it is caused by the sub-pixels aging unevenly, so it is expected that the harder you drive the subpixels, the faster they age. For example, if we look at the CNN logo, it is almost pure red. So if we were to look in that location, the green and blue subpixels are essentially off. This means that the rest of the screen is aging, but the green and blue subpixels in that spot aren't. After a lot of cumulative aging, if we show a green slide, the spot that didn't age should be noticeably brighter than the rest of the screen where those subpixels have aged."
Edit: rtings uppdagade även att i 2017-årsmodeller fanns det även ett problem med pixel-refresher funktionen vilket sedemera har blivit ett erkänt fabriks-fel av LG. Så det är inte helt osannolikt att problemet kan ligga i pixel-refresher funktionen som på ett eller annat sätt har förändras med tiden eller varigt felaktig från början även i 2016-årsmodeller. Pixel-refresher logiken verkar dessutom _inte_ vara kopplad till den vanliga firmwaren som man laddar ned utan sitta som en egen komponent och för att uppdatera denna komponent kräver det att TV:n skruvas upp för att komma åt en service-kontakt, vilket gör att det troligtvis spelar mindre roll om man resettar TV:n. Bästa är nog att försöka få ut en supporttekniker som kan kolla på problemet. Vilket kanske är lättare att få om du antyder att det verkar vara något fel på just pixel-refreshern?
https://www.youtube.com/watch?v=nX0AXzWm2cI
Redigerat av Xhit, 14 May 2018 - 12:01.
Postad 14 May 2018 - 21:06
Ouch, trist att höra. Netflix går med textning ungefär den tidmängden här också. Får hålla koll på det där helt enkelt.
Har du kört TVn på ständby eller stängt av strömmen helt när du inte använt den?
Postad 14 May 2018 - 21:12
Kan det vara att det är texten är gul?Ouch, trist att höra. Netflix går med textning ungefär den tidmängden här också. Får hålla koll på det där helt enkelt.
Har du kört TVn på ständby eller stängt av strömmen helt när du inte använt den?
Har inga inbränningar från textremsan,eller typ svt’s vita loggor men däremot från tv4 ”morronsol” som är gul.
Har iofs en 920 v.
Redigerat av Askungen, 14 May 2018 - 21:13.
Postad 14 May 2018 - 22:21
Menar du mig så har jag haft vit text sen dag 1. Och jag har haft nf sen premiär.🤢Byt färg till vit på texten då?
Vad jag menar är att gult kanske åsamkar mer inbränning än t.ex vitt.
Redigerat av Askungen, 14 May 2018 - 22:36.
Postad 15 May 2018 - 07:01
Den vita texten utan bakgrund är ju väldigt stark. Den med bakgrund är mer dämpad. Kanske kan det vara positivt?
Postad 15 May 2018 - 09:01
Byt färg till vit på texten då?
Om man ska gå på rtings teori kring permanent inbränning bör han köra blå-undertexter under lika lång tid så att den blå sub-pixel åldras lika mycket.
Postad 15 May 2018 - 10:11
Har ändrat till grå/ljusgrå text där det går. Känns betydligt mer behagligt för ögonen också. Win-win ![]()
Postad 15 May 2018 - 11:00
Har ändrat till grå/ljusgrå text där det går. Känns betydligt mer behagligt för ögonen också. Win-win
👍
Postad 15 May 2018 - 12:21
Reklamationsrätt. Finns ju också, kan dock vara svårare att hävda.
Ska försöka med det. Först tänkt använda panelen utan text/loggor helt o hållet några månader, samt köra flera "Clear Panel Noise".
Kan vara dumt att vänta så länge iofs
Postad 15 May 2018 - 12:25
"Tyvärr så har vi ingen B6 att ge ut... går det bra med B7 eller B8?*
Responsen man hoppas på vid ev förfrågan om utbyte! (andra har ju tydligen lyckats med det, så...)
Redigerat av RickyDeg, 15 May 2018 - 12:26.
Postad 15 May 2018 - 12:31
Läser era erfarenheter och är det inte konstigt att vi 2018 fortfarande har en massa tv-kanaler med loggor och annat som fortfarande använder färger istället för en vattenstämpel-liknande logga?
TV10 med sin svarta och gula logga är ju rena skräcken. Hade ingen aning att OLED kan drabbas av inbränning så tack alla för den informationen.
Nog är det lite konstigt allt! Tror tv-kanalerna struntar fullständigt i det. Självfallet vill dem klämma dit sina loggor i allt dem kan. När plasma var det som 'alla' hade (också känsligt för inbränning) var det ju inte direkt någon tv-kanal som uppmärksammade detta gissel.
Ouch, trist att höra. Netflix går med textning ungefär den tidmängden här också. Får hålla koll på det där helt enkelt.
Håll koll på det! Se till att ändra färg på textningen och/eller kör utan närhelst du kan!
Mestadels standby. Menar du att bryta strömmen helt kan avhjälpa på nåt sätt?
Postad 15 May 2018 - 12:49
Nä,tvärtom. I standby så skärmtvättar den.Nog är det lite konstigt allt! Tror tv-kanalerna struntar fullständigt i det. Självfallet vill dem klämma dit sina loggor i allt dem kan. När plasma var det som 'alla' hade (också känsligt för inbränning) var det ju inte direkt någon tv-kanal som uppmärksammade detta gissel.
Håll koll på det! Se till att ändra färg på textningen och/eller kör utan närhelst du kan!
Postad 15 May 2018 - 16:19
Nä,tvärtom. I standby så skärmtvättar den.
Just. När jag aktiverar funktionen dvs. Än har det inte hjälpt. Är väl främst för IR, inte inbränning. Inte säker på att Clear Panel Noise funkar som den gjorde förut heller. Ser endast en enda linje passera skärmen horisontalt, sen upphör den. Förut var det flera liner under ca 1 timme... weird ![]()
Postad 16 May 2018 - 09:34
Precis, jag stängde alltid av hela bänken i början, men senaste året har jag bara stängt av så allt går ner i standby. Nu stänger jag bara av mina högtalare, TV'n går på standby just för att den fipplar med panelen om jag inte minns helt fel.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
OLED-tv
37 bilder
58 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?