* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 08 april 2009 - 17:50
finns det ingen Miniräknare?
Klart det finns. "Kalkylatorn" hittar du under startmenyn eller program.
Postad 08 april 2009 - 17:54
Postad 08 april 2009 - 19:02
Precis när jag höll på att ladda upp 1.3.0 Beta såg jag att en patch till Kitchen dykt upp som korrigerar YouTube-problemet. Följden blir att Betan är stoppad och kommer om några timmar att ersättas av den skarpa version 1.3. Jag kan lova att 1.3 är värd att vänta på, videosamtalsdialer och allt fungerar bra. Plus att jag ökat page pool något.
Känns bättre att ladda upp 1.3 skarp än att stressa med 1.3.0 Beta och sedan ersätta den. Patchen dök upp snabbare än jag trodde.
Postad 08 april 2009 - 19:13
Jag har en fråga rörande denna intressanta telefon som rör hurvida man kan ta emot/ringa samtal SAMTIDIGT som den fungerar som 3G modem till exempelvis en PC via sladd/blåtand/wifi. Kanske en korkad fråga men jag skulle gärna vilja ha svar.
tack på förhand!
Postad 08 april 2009 - 20:08
Ännu godare nyheter:
Precis när jag höll på att ladda upp 1.3.0 Beta såg jag att en patch till Kitchen dykt upp som korrigerar YouTube-problemet. Följden blir att Betan är stoppad och kommer om några timmar att ersättas av den skarpa version 1.3. Jag kan lova att 1.3 är värd att vänta på, videosamtalsdialer och allt fungerar bra. Plus att jag ökat page pool något.
Känns bättre att ladda upp 1.3 skarp än att stressa med 1.3.0 Beta och sedan ersätta den. Patchen dök upp snabbare än jag trodde.
Härligt att höra och helt rätt beslut.
Postad 08 april 2009 - 20:29
Kanon! Är denna byggd på den nya Manilla 2 som släpps nu? Alltså inte beta versionen som funnits ett tag utan full versionen?Ännu godare nyheter:
Ta absolut inte detta fel nu men jag vore tacksam om du tog bort spårvagnarna i början. Tycker det lite hämmar den fina kvalitet du håller på ROMen i övrigt.
Redigerat av kewe, 08 april 2009 - 20:31.
Postad 08 april 2009 - 21:19
När det gäller startbild ville jag ha något eget istället för standardvarianten. Men det är inga problem att köra med Sony Ericssons standardlogga eller liknande om så önskas.
Alternativet är att erbjuda SEMC Welcomehead.192.png för manuell installation.
När det gäller Manilla har jag inte exakt koll på vad som är beta eller ej. Kitchen bygger på Rhodium (Touch Pro 2) och den modellen har ju knappt släppts. Dock är alla Manilla-komponenter i 1.3 numera Topaz (tidigare kallades dem Rhodium).
Jag antar att det är 1.0 av Rhodiums ROM och att övriga version varit olika förhandsvarianter. Dock upplever jag att redan 1.2 varit mycket stabil. Utan att tala negativt om andra ROMar men generellt upplever jag att Kitchen med dess nya SYS/XIP (jämfört med Sony Ericssons officiella äldre versioner i R2AA010) är snabbare och stabilare. I vissa fall har jag haft mysko felmeddelande om minnesbrist m.m när jag kört på R2AA010-baserade saker, fenomen som försvunnit med Rhodium-baserad ROM. Troligen blir det bättre när R3AA003 kommer eftersom den enligt uppgift bygger på nyare SYS än de äldre R2xx-ROMarna.
Postad 08 april 2009 - 21:26
Ryser till när du säger Mobilakuten, jag lämnade in min förra telefon där (P1i) personligen på plats för att sidohjulet på den hade slutat funka. Lämnade den för reparation inom 2h tror jag det var för en liten extraslant och kom tillbaka efter lunch och fick tillbaka en telefon som inte ens hade ett sidohjul! (eller jo.. men hjulet låg inne i telefonen nånstans)
Förklaringen var att hjulet och det som hör till hjulet hade rasat isär när dom öppnade telefonen och enligt dom så var det bara en (1) viss verkstad i Sverige som kunde laga P1i hjulen (även fast det står att Mobilakuten lagar alla garantijobb.
Efter en liten diskussion med MA så åkte jag därifrån och ringde SonyEricsson och killen där tyckte det inte lät så bra men att dom inte kunde göra nått åt det, så jag skrev ett mail till MA på kvällen och hotade med Allmänna Reklamationsnämnden eller vad dom heter och fick till svar dagen efter att jag skulle komma in med telefonen.
Efter detta fick jag en helt ny P1i även fast garantin hade gått ut och då ska det även tilläggas att dom hittade fuktskada på kretskortet på den gamla som inte heller skulle ha täckts på nån garanti.
/Tobbe
Tyvärr har jag fått sålla mig till skaran som fått en spricka (eller möjligtvis två) i skalet. Trodde nog att det skulle gå att undvika om man var riktigt försiktig med telefonen och använde väska. Tydligen räckte inte det.
Frontline på X1-supporten hade givetvis aldrig hört talas om något liknande och kunde inte förstå, precis som väntat. När jag pratade med Katshing däremot så bekräftade de att felet var relativt vanligt och bad mig skicka in telefonen till Mobilakuten. Nu väntar jag på att höra från dem.
Någon annan här som fått en spricka?
I de flesta länder verkar det inte vara några problem att få telefonen reparerad på garanti. Läs mer i tråden på XDA-forumet nedan.
http://forum.xda-dev...ad.php?t=447211
Redigerat av zhogun, 08 april 2009 - 21:28.
Postad 08 april 2009 - 21:36
MustangROM 1.3.0 Beta
Nästa version blir 1.3.1 med fungerande YouTube (utan behov av X1-klienten) samt översyn av programmen som följer med. Har tänkt koka in en del av dem.
Postad 09 april 2009 - 01:35
Ta absolut inte detta fel nu men jag vore tacksam om du tog bort spårvagnarna i början. Tycker det lite hämmar den fina kvalitet du håller på ROMen i övrigt.
Har faktiskt tänkt precis samma sak ska jag erkänna, både att spårvagnarna som sådana känns rätt "off", och at det kunde uppfattas som gnälligt att säga det när nu någon lägger ner så mkt tid på att göra något för allas bästa

Redigerat av Unregistered1413, 09 april 2009 - 01:35.
Postad 09 april 2009 - 07:38
Den nya startbilden blir med HTC-logga, TF3D-logga och Sony Ericssondito.
Postad 09 april 2009 - 09:59
Postad 09 april 2009 - 11:23
Har du kollat så att filerna inte har blivit i "dolt läge". Vet inte om de kan bli det automatiskt men jag bara gissar.Jag körde in 1.3 beta och efter någon omstart var helt plötsligt hela mitt 8GB SD kort tomt, bara en tom my pictures katalog var där för att reta mig. Googlade det och det verkar vara ett känt problem hos HTC mobilerna, kanske fler, jag slutade googla och sörjde istället. Bilder, videon och hela min backup låg där :-( Någon som har en idé om vad man kan göra för att få tillbaka det? Mountar jag telefonen i Vista och öppnar den så säger den att mer än halva disken används fast än att inga kataloger eller filer är synliga förutom my pics som jag nämde. Provade att mounta den som en "disk drive" och köra en chkdsk, men det hjälpte inte.
Postad 09 april 2009 - 11:28
Det verkar som att något skadat skivkatalogen, är tyvärr inte så bra på diskräddning i Windows men på Macen t.ex brukar man kunna köra med program som DiskWarrior för att hämta tillbaka filer om skivkatalogen skadats.
Rent tekniskt är det så att filsystemet, vid radering, flaggar att diskutrymmet är ledigt = fritt att skriva på. Innan man skrivit några filer till disken ligger dock de gamla kvar och kan därmed räddas med särskilda verktygsprogram.
Jag kan bara beklaga haveriet.
Det enda jag kan säga är att mina SanDisk-kort inte svikit mig en enda gång. Däremot finns vissa problemmärken som t.ex Kingston.
Rent tekniskt, när det gäller 1.3-ROMen, är SYS-builden samma som i 1.2 så några systemändringar i Windows som skulle förklara det kan jag inte se.
Edit: Har flashat min X1 oräkneliga gånger med ett antal test-ROM som jag inte släppt ut utan att något konstigt inträffat med minneskortet.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 april 2009 - 11:40.
Postad 09 april 2009 - 11:46
Sitter med samma minneskort som dig och har också flashad flertalet ggr (alldeles för många:-) och aldrig haft några problem. Använder din 1.3 Beta just nu och inte några problem med minneskortet där heller så jag tror inte att det hänger ihop med din ROM utan det var nog bara ren oturDet där låter märkligt. Jag kör 1.3 Beta på min X1 och hittills peppar peppar ta i trä har inget konstigt inträffat med mitt minneskort (SanDisk 16 GB microSDHC).
Det verkar som att något skadat skivkatalogen, är tyvärr inte så bra på diskräddning i Windows men på Macen t.ex brukar man kunna köra med program som DiskWarrior för att hämta tillbaka filer om skivkatalogen skadats.
Rent tekniskt är det så att filsystemet, vid radering, flaggar att diskutrymmet är ledigt = fritt att skriva på. Innan man skrivit några filer till disken ligger dock de gamla kvar och kan därmed räddas med särskilda verktygsprogram.
Jag kan bara beklaga haveriet.
Det enda jag kan säga är att mina SanDisk-kort inte svikit mig en enda gång. Däremot finns vissa problemmärken som t.ex Kingston.
Rent tekniskt, när det gäller 1.3-ROMen, är SYS-builden samma som i 1.2 så några systemändringar i Windows som skulle förklara det kan jag inte se.
Edit: Har flashat min X1 oräkneliga gånger med ett antal test-ROM som jag inte släppt ut utan att något konstigt inträffat med minneskortet.
Postad 09 april 2009 - 11:59
Postad 09 april 2009 - 12:52
Inga screenshots?Version 1.3.0 Beta är utlagd.
MustangROM 1.3.0 Beta
Nästa version blir 1.3.1 med fungerande YouTube (utan behov av X1-klienten) samt översyn av programmen som följer med. Har tänkt koka in en del av dem.

Postad 09 april 2009 - 12:59
Blir den klar i dagarna eller?Screenshots kommer med 1.3.1 som jag håller på och fixar med nu.

Redigerat av Tallani, 09 april 2009 - 12:59.
Postad 09 april 2009 - 13:47
1. YouTube fungerar perfekt.
2. Topaz camera är adderad, d.v.s man kan fotografera direkt från TF3D med HTC-kameran och med kameraknappen (Sony Ericssons kamera).
3. Dialern stödjer videosamtal (samma som 1.3.0) och fungerar med People-taben.
4. Alla TF3D-komponenter är uppdaterade till senaste versionen.
5. Startskärmen är bytt mot en ny med en X1-bild + Sony Ericsson- och HTC-logotyper för att hedra båda företagen. Den "klassiska" bilden är dock bifogad för de som trots allt föredrar den. Byte är mycket enkelt, ersätt welcomehead.192.png i Windowsmappen med valfri bild.
Kort sagt: jag betraktar 1.3.1 som en ROM som har det mesta och det innebär att jag nu bromsar in uppdateringstakten när den är släppt.
Nästa uppdatering blir i.s.f när det är dags för stora förbättringar. Som det är nu uppfattar jag att de kompromisser med bl.a dialer som funnits tidigare nu är åtgärdade.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 april 2009 - 13:50.
Postad 09 april 2009 - 14:35

Postad 09 april 2009 - 17:25
En annan skum sak jag upptäckt är att om jag går till connection settings för att stänga av den förbenade telenor proxyn så hänger sig min telefon. Dock återlivas den om man trycker på ok knappen och den återgår till första skärmen.
Postad 09 april 2009 - 18:19
Kan säga att jag inte vart så försiktig med min men jag har inte EN enda spricka, den har fallit i golv o använts på ett sätt som den inte ska alltid (även om man är så försiktig som möjligt)

Utesluter att det måste vara någon form av fabrikatsfel ju.
En sak till är att de brukar (vad jag läst) vara deras telefoner som är mycket försiktiga och varsamma med sin nalle (väskor/ fodral/ fickor etc) som faktiskt spricker...
men peppar peppar som sagt, det har ju hänt många nu så man får la vara lite mer varsam

Postad 09 april 2009 - 18:23
När jag köpte X1:an fick man med sandisk micro SD kort 4GB Men det är altså ett SanDisk x GB microSDHC kort som gäller för bästa resultat? Har läst att det man får med inte är att lita på riktigt men att skaffa ett nytt sak altså vara ett SanDisk xGB microSDHC kort????
Bara undra eftersom det trots allt är ett SanDisk kort??
Redigerat av danee, 09 april 2009 - 18:25.
Postad 09 april 2009 - 18:33
Efter det är allt microSDHC. Har inte kollat mitt medföljande kort men jag har personligen inte stött på några kort över 2 GB som inte varit av HC-typ.
En av förklaringarna är att den gamla standarden använde FAT16 (maxpartition 2 GB) för minneskort, medan SDHC använder FAT32 (32 GB partition).
Postad 09 april 2009 - 18:54
Redigerat av danee, 09 april 2009 - 18:56.
Postad 09 april 2009 - 21:01

MustangROM 1.3.1 på XDA-Developers
Känns skönt att kunna pensionera nödlösningen 1.2 RD och 1.2 BVD till förmån för 1.3.1 där dialern fungerar som den skall inkl videosamtal.
Har förövrigt skickat med senaste FingerKeyboard 2.1 och Remote Desktop för WM6.
Postad 09 april 2009 - 22:38
Jag kan fortfarande inte ändra i connection settings, är jag ensam om det?
Redigerat av Zulan, 09 april 2009 - 22:45.
Postad 10 april 2009 - 07:41
Redigerat av Zulan, 10 april 2009 - 07:44.
Postad 10 april 2009 - 08:15
Postad 10 april 2009 - 09:36
Advanced Config har dock av någon anledning misslyckats med att lägga en länk i startmenyn. Jag skall undersöka varför. Tills dess går det att lösa genom att öppna Windows-mappen, skapa en genväg till Advanced Config och klippa ut och klistra in den genvägen i Windows/Start menu.
Postad 10 april 2009 - 10:03
När det gäller tangentbordslayouten har jag undersökt saken närmare. Ställer man om till swedish med Advanced Congfig fungerar det. Däremot får man av någon anledning inga siffror när man trycker på Fn-tangenten (den blå). ÅÄÖ fungerar.
Själv har jag gett upp att få det att fungera med Advanecd Config utan kör numera helt med registerändringen direkt istället, vilket verkar fungera bra. Däremot verkar tangentbordet och XT9 inte alltid gilla varandra, men det är nog inte i sig ett ROM problem
Postad 10 april 2009 - 10:05
Active Sync fungerar hos mig. Koppla bort "enable faster data synchronization" i "USBtoPC". Innan jag gjorde det fanns en del problem, därefter fungerar det.
USB kopplingen fungerar som tidigare. Det är kopplingen till Exchange som inte längre vill fungera :-(
Jag kanske gör något fel eller kanske inte riktigt förstått mig på gränsnittet. Men det händer väldigt ofta att jag startar en applikation och så startar inte applikationen. Men så fort jag trycker uppe i högra hörnet så kommer den startade applikationen. Det är precis som om applikationen lägger sig under 3dflo och att man skiftar med att trycka på det till synes helt svarta området uppe i höger hörn.
Postad 10 april 2009 - 10:27
Efter kontroll av trådar på XDA har jag kommit fram till att symboltangenten inte riktigt följer standard, det är SEMCs egna påhitt. Resultatet blir att den krockar med HTCs XT9. D.v.s XT9-drivrutinen tar över SEMC-drivrutinen och tangenten konstrar.
När det gäller programstart upplever jag inga problem hos mig, det fungerar som det skall. Däremot har jag konstaterat att Opera fått autostart i senaste versionen. Å andra sidan ser jag inte det som ett problem eftersom den är integrerad i TF3D och fungerar som den skall. I äldre versioner tog det viss tid innan den kom igång så jag får personligen säga att jag föredrar nya arrangemanget.
Får jag till tangentbordet kommer det i.s.f en 1.3.2 utan XT9 och med Advanced Config som .cab.
Postad 10 april 2009 - 10:44
Efter kontroll av trådar på XDA har jag kommit fram till att symboltangenten inte riktigt följer standard, det är SEMCs egna påhitt. Resultatet blir att den krockar med HTCs XT9. D.v.s XT9-drivrutinen tar över SEMC-drivrutinen och tangenten konstrar.
Har du sett denna tråd?
http://forum.xda-dev...ad.php?t=502025
Vet inte om den har någon direkt bäring på detta dock.
Postad 10 april 2009 - 10:57
Har precis flashat en test-ROM utan HTC XT9. Detta för att undersöka tangentbordet.
Jag är rädd att det är så att man behöver invänta Sony Ericssons stabila XT9-implentation innan det fungerar. Problemet är inte XT9 i sig utan det är den blå symboltangenten som jag försöker få liv i.
Alternativet är att helt enkelt acceptera att denna tangent som är en Sony Ericsson-finess inte fungerar med XT9 i HTCs tappning och köra med XT9 och skippa tangenten tills R3AA003 skarp version är ute - då kommer köket att uppdateras med nödvändiga komponenter. Problemet här är ju att SEMC dröjer extremt länge med den nya FWn. Den har ju trots allt cirkulerat ett bra tag i ltje:s Touch-IT Xperience 4.5 och cabar finns ute.
Edit: problemet är helt enkelt att tangenten inte ger rätt symboler när man trycker på den.
Edit igen:
Symboltangenten fungerar på min test-ROM där XT9 inte är installerat. Således behövs en Sony Ericsson-XT9 stabil version (den som cirkulerar idag har enligt uppgift en del tekniska problem). Problemet ligger i att tangenten styrs av en särskild drivrutin och den drivrutinen blir utslagen när XT9 installeras eller kokas in. Tills en XT9 med drivrutinen integrerad finns i stabil version får man välja.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 10 april 2009 - 11:04.
Postad 10 april 2009 - 11:18
Kan man installera olika teman i MustangROM (för TF3D)?
Ja, teman för TF3D 2 E´Rhodium fungerar.
Jag kör med dessa bl.a:
Metal V2 for Rhodium TF3D
Dock har jag inte hunnit sätta mig in i temaväxling än, det behövs särskild konfigurering för det. Men teman fungerar, dock saknar TF3D som standard en temaväxlare.
Postad 10 april 2009 - 11:26
1. XT9 är temporärt avinstallerat. Sony Ericssons version kan installeras som .cab.
2. Advanced Config bifogas som .cab p.g.a att den inte lägger sig i startmenyn vid inkokning.
Personligen skriver jag enbart med qwerty-tangentbordet och prioriterar fungerande symboltangent. Jag kommer att testa Sony Ericssons beta-XT9 .cab.
Utifrån det resultatet beslutar jag om 1.3.1 med HTC XT9 skall finnas kvar eller om jag enbart skall köra med 1.3.2. HTCs XT9 fungerar som sagt bra, det är bara krocken med symboltangenten som ställer till det eftersom den inte är en standardtangent. ÅÄÖ fungerar annars utmärkt i 1.3.1 med XT9.
Ev blir det 1.3.2 XT9 och 1.3.2 Qwerty som lanseras (1.3.2 XT9 är samma som 1.3.1 men Advanced Config är inte längre inkokad).
Edit: Följande kommer att ske:
*MustangROM 1.3.1 kommer att ersättas av 1.3.2. Med 1.3.2 bifogas Sony Ericssons XT9 Beta.
Problemet med den betan är att au-tangenten slås ut, men kan återaktiveras med en registerändring (fast då fungerar inte T9). Läget är alltså sådant att T9-knappsats i kombination med fullständigt fungerande tangentbord för tillfället inte kan ordnas. Det är antingen eller som gäller. Klarar man sig utan T9 och nöjer sig med qwerty fingertangentbord är det inga problem. Det är om man vill ha ett virtuellt T9-bord som problem uppstår.
Jag beklagar situationen men jag kan inte se någon annan lösning för närvarande.
Accepterar man fullständigt qwerty-tangentbord finns FingerKeyboard 2.1 som jag personligen föredrar.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 10 april 2009 - 11:52.
Postad 10 april 2009 - 12:30
Vissa saker i guiden kan vara old news om man är insatt, men jag hoppas det finns något för alla där. Lämna gärna en kommentar, vore kul att få höra lite synpunkter

Tack!
/Lars
Redigerat av MapleDouglas, 06 mars 2010 - 23:37.
Postad 10 april 2009 - 12:59
Det är tyvärr bara att konstatera att vill man ha T9 får man antingen leva med felmappad symboltangent och kan man inte det får man leva utan T9. Åtminstone tills det kommer en IME Engine som inte krockar med symboltangenten.
Med alla tester avklarade blir det nu så att jag kokar en ROM utan HTC-tangentbordet och utan T9. Inmatningarna blir mjukvaru-qwerty, handstil eller fysiska tangentbordet.
Postad 10 april 2009 - 14:52
Hallå! Jag har knåpat ihop en liten guide till Xperia och Windows Mobile, för de som är intresserade. Har försökt göra den så omfattande som möjligt, och den innehåller bland annat de bästa och vanligaste tweaksen och inställningarna, programmen man inte kan vara utan, olika användargränssnitt, modifieringar och en sammanfattning av höjdpunkterna hos xda-developers. Den finns här: GeekedOut.se - Guide to Windows Mobile (http://geekedout.se/winmo.php)
Vissa saker i guiden kan vara old news om man är insatt, men jag hoppas det finns något för alla där. Lämna gärna en kommentar, vore kul att få höra lite synpunkter
Tack!
/Lars
Kanon! Riktigt bra jobbat. Ger åtminstone mig mycket mer "kött på benen". Bra att ha informationen samlat på ett ställe.
// J
Postad 10 april 2009 - 14:54
Jag gillar den.Hallå! Jag har knåpat ihop en liten guide till Xperia och Windows Mobile, för de som är intresserade. Har försökt göra den så omfattande som möjligt, och den innehåller bland annat de bästa och vanligaste tweaksen och inställningarna, programmen man inte kan vara utan, olika användargränssnitt, modifieringar och en sammanfattning av höjdpunkterna hos xda-developers. Den finns här: GeekedOut.se - Guide to Windows Mobile (http://geekedout.se/winmo.php)
Tack!
/Lars
Bra jobbat.
Postad 10 april 2009 - 15:49
Fick inte heller den blåknappen funktion att fungera. Samt att efter varje omstart fick opera ett frispel.Jag får inte rätt på tangentbordet, när jag trycker på @ tecknet kommer det en 2a, när jag trycker nere den blåa knappen för att skriva in siffror, kommer det massa andra tecken. Jag har ändrat till 41D. Jag får inte heller Active Sync att fungera mot exchange. Den startar syncningen och efter någon sekund står det sync stopped.
Edit: Såg dina inlägg senare AVR4000 ang detta :-). Använder nu den senaste utav Itjes då jag hade lite svårt för detta med autostart på Opera i din ROM. När du ända ska koka en ny ROM vore jag tacksam om du inte kunde ta bort detta.
Edit: Ja vi kör väl igen då. En liten fråga då den första jag installerade utav dig var jätteseg på min X1 så försvann den lika fort. Tog tillfället att prova din 1.3 Beta när den kom men den avinstallerades ganska fort den också pga opera som jag skrivit ovan. Enligt dina screenshots är det väldigt mycket program installerat i taskbar etc.... Är detta ett tillval via cab eller går dessa att avinstallera i efterhand då jag inte tycker om dessa program. Är väldigt sugen på att ge din ROM ytterligare försök då jag får känslan av att den fungerar väldigt bra. Självklart vill man då satsa på 1.3.2 så när väntas den komma isåfall
Redigerat av kewe, 10 april 2009 - 16:07.
Postad 10 april 2009 - 16:50
Det enda som är inkokat i ROMen när man startar den helt ren är Xtrakt, S2U2, QuickMenu, Modaco NoData, WVD (Web Video Downloader) och några paneler. Övriga program är helt frivilliga att installera och ligger därför som .cabar i Installers-mappen.
Vill man köra med andra program är lösningen således att installera ROMen och sedan manuellt installera det man vill ha.
När det gäller Opera och autostart är det något som introducerats i Xperia Kitchen 2.6.21 där alla komponenter är ändrade från Rhodium_XX till Topaz. Jag kan i.s.f överväga att göra en ROM utan Opera, d.v.s där den får installeras som .cab.
Personligen ser jag det inte som ett problem, anledningen till att den autostartar är för att HTC lagt in den så i senaste Manilla. Kokar man in den med Kitchen autostartar den. Efter autostart ligger den snällt i bakgrunden.
Personligen upplever jag inte problem med prestandan hos ROMen, den är responsiv på min X1. Men är man ute efter någon sorts Lite-ROM är det nX1i LiteSpeed man bör köra.
Postad 10 april 2009 - 17:38
Jag rekommenderar alla att göra en behovsanalys innan man flashar en ny ROM.
Det finns en hel del olika med olika inriktning. Min egen skapelse är utformad efter mina egna preferenser och anledningen till att jag gav mig på att göra egna ROMar beror på att jag ansett mig sakna den mix mellan smidighet och funktionalitet som jag vill ha. Plus att jag föredrar att köra med senaste versionen av allt, d.v.s när det kommer uppdaterade Kitchens.
När det gäller Opera och dess autostart är det som sagt något som infördes med Kitchen 6.21. Då jag själv använder Opera ser jag egentligen inte problemet att den körs samtidigt med TF3D. Jag skall dock undersöka om det går att ändra. Det är dock inte speciellt högprioriterat för tillfället, dock lär jag testa att koka en Opera-fri ROM.
När det gäller HTCs startmeny kontra QuickMenu så kan jag konstatera att personligen är HTCs variant i Rhodium enbart frustration. Hade den fungerat som Mobile Shell, d.v.s snällt lagt upp mappar enligt organisationen i Windows/Start Menu - då hade den varit bra. Men som det är nu är det ett evigt bläddrande fram och tillbaka och eftersom jag är sådan att jag har många program installerade - så blir det för oöverskådligt. QuickMenu är som jag ser det den överlägsna start-menyn.
Mitt intryck av dagens utbud av ROM är att vill man köra TF3D omodifierat "som HTC har tänkt sig" är de olika Touch-IT 5.xx-versionerna ett bra val. Har intrycket att de är mycket lika originalet inkl HTCs startmeny.
Personligen föredrar jag en annan variant med en kombination av HTCs grejer och Windows Mobiles standardvariant (därav att jag t.ex har lagt med Second Today).
Min smak ligger mellan en ROM som nX1i LiteSpeed och Sony Ericssons bloatade original. D.v.s inte så slankt som nX1i utan en medelväg med program jag själv valt. Är man ute efter en riktigt lätt ROM - då är nX1i oslagbar, väger in på 60 MB i version 1.04. Vill man köra TF3D "som HTC har tänkt sig" är Touch-IT 5.x utmärkt. Och vill man ha någon sorts mellanting kommer mitt alternativ in i bilden.
När det gäller snabbheten upplever jag att den 1.3.2 utvecklingsversion jag kör är snabbare än R2AA010 tack vare pagepool 20 MB och uppdaterade systemkomponenter. Upplever rent ut sagt att den flyger fram på min X1.
Edit: förlåt en dum fråga men vad är det som gör att Opera-autostarten är ett sådant problem?
Innan jag använde det senaste 6.21-köket (där denna autostart infördes) tyckte jag det var lite irriterande med manuell start av Opera inifrån TF3D. Personligen gillar jag att den svarar blixtsnabbt dels när man trycker på Browse i Internettaben, dels när man visar HTML-filer såsom t.ex hjälpfiler. Jag har inte gjort några modifieringar som rör Opera utan detta är helt enkelt en feature i Kitchen 6.21.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 10 april 2009 - 17:56.
Postad 10 april 2009 - 18:14
HKEY_CURRENT_USER/Software/HTC/BootLauncher/Apps/Manila. Där finns raden Internet.SetOperaForeground=1
Detta är den mest misstänkta raden som styr autostarten. I Windowsmappen finns programmet BootLauncher som man kanske kan radera men då det finns registerhänvisningar dit är det tveksamt.
Slutsatsen jag drar av det hela är att det inte är en bugg eller felkonstruktion att Opera startar och kör i bakgrunden. Av registret att döma är det ett medvetet drag. Den är inte autostartad via någon genväg i Autostartmappen.
Det hela ger ett mycket starkt intryck av att den är integrerad med TF3D i denna version och helt enkelt körs som en del av TF3D.
Det faktum att den startar om när TF3D körs är ett starkt tecken på att den blivit integrerad. Slutsatsen är att de som vill experimentera med att stänga av Opera har fria händer. Som sagt så är jag nu helt övertygad om att detta är en åtgärd som HTC vidtagit för att ge snabb access från TF3D och ge en mer flytande upplevelse för användaren.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar