Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 09 August 2013 - 06:13
Postad 09 August 2013 - 08:19
Postad 09 August 2013 - 21:26
Anathema, det är hemskt bra att du frågar mycket, speciellt om övningar. Att få en övning rätt är den viktigaste komponenten i ett träningsprogram. Det kan vara svårt att göra på egen hand, så jag brukar rekommendera att youtuba övningar och lyssna på dom som berättar om övningen, finns vansinnigt duktiga personer på youtube. Jag ökade 10kg i bänk passet jag lärde mig att ligga på bänken rätt ex
Jo, jag har kommit på det nu att internet inte är så dumt. Har haft ett par gyminstruktioner tidigare men fick bland annat lära mig en väldigt konstig variant av bänkpress av en PT. Först nu har jag lärt mig den "rätta" ställningen. Den som jag fick lära mig av PT:n var med det som jag tror kallas suicide grip och med benen korsade uppe i luften. Nu när jag kör med tekniken som visas på styrkelabbet så räknar jag med att kunna öka en del.
Idag frågade jag en instruktör på gymmet om lite olika ryggövningar och det märktes att han kunde sin sak, så jag ska fråga honom om han kan kolla på mitt marklyft nästa vecka, främst att jag inte krummar ryggen. Körde marklyft för första gången seriöst i går och jag tycker att det var en grymt skön övning. I flera år har jag kört nästan enbart isolationsövningar, men nu får det vara slut med det.
Postad 09 August 2013 - 21:43
Det bästa i längden är variera sina utföranden. Prova 1-2 veckor med att köra lite längre vila för att nästkommande vecka vila lite kortare stund. För tillfället är jag inne i en period där jag kör superset, biceps, tricpes och vader. På så sätt får jag ganska mkt vila i exempelvis biceps då jag kör tricpes och vader innan set nr två.
Variation är nyckeln i all styrketräning. Kroppen anpassar sig väldigt lätt i både övning och kost.
Som svar på din fråga rekomenderar jag vila i ca 30 sek, men alla är olika. Vidare har man både bra och dåliga dagar. Ibland kanske man behöver längre vila och ibland kortare. Känn efter vad som passar bäst för dig själv och kör på ett tag. Varierad sedan eventuellt tid mellan set, övningar, antal set och antal repetitioner så ska du se att kroppen svarar.
Det tuffaste med att variera sig är psyket. Man är inställd på att köra en specifik övning av ngn konstig anledning. Så har varit fallet med mig själv och flertalet av mina kompisar på gymmet. Med ålder, rutin och intresse släpper det även om det är svårt. Nu pekar jag inte ut dig i det här fallet, vilket jag hoppas du förstårMen just variation är en stor del av nyckeln när det kommer till styrketräning.
Lycka till!
A
Låter som en bra idé att variera även vilan mellan seten. Sedan behöver i alla fall jag mer vila när jag kör en tung övning som marklyft än när jag kör typ någon tricepsövning. Jo jag har försökt börja variera mig rent allmänt då jag nått en massa tråkiga platåer. Tror du har helt rätt i att variation är en av de viktigaste nycklarna till framgång. I flera år körde jag samma övningar med nästan samma vikter, men tröttnade och har börjat lägga om träningen. Ska börja köra mer tunga basövningar.
Postad 09 August 2013 - 21:54
Det jag skulle kunna på rak arm förbättra är att koppla in benen mer. Nu skjuter jag upp höften tidigt och det blir nästan raka marklyft av det hela. Då borde dessutom risken att krumma ryggen när det blir tungt minska (även om jag höll ryggen väldigt neutral under lyften)?
Kräver lite nötning på lägre vikter dock
Nyttigt att filma var det.
edit: slumpmässig formatering av text (varför blir det så?)
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 09 August 2013 - 21:55.
Postad 10 August 2013 - 09:17
Nej, jag tänker inte ge er video.
Postad 10 August 2013 - 17:24
Misslyckades på 145kg i knäböj men 142.5kg satte jag. Efter det gjorde jag 3x8 100kg och 3x15 60kg. Fortsatte med en massa andra benövningar.
Imorgon blir det axlar, bröst och triceps. Får se hur hårt jag kör, sträckte mig bak i ryggen nu i eftermiddags. Skulle hjälpa morsan att bära en flyttlåda full med böcker upp för trappen, vägde väl runt 40kg tippar jag på. Hinner ta några steg upp för trappen innan kartongen går sönder vid handtaget på höger sida och jag tappar den då på den sidan men jag håller kvar med vänster. Sträckte till vid typ trapsen/rhomberna.
Postad 10 August 2013 - 17:33
Postad 11 August 2013 - 18:58
Postad 11 August 2013 - 20:12
Postad 11 August 2013 - 20:16
Postad 11 August 2013 - 20:50
Postad 11 August 2013 - 22:54
Postad 12 August 2013 - 00:56
Jag lyckades skada övre trapzen/nacken när jag körde ett axelpass och provade fyra nya axelövningar för drygt en månad sedan. Det har inte läkt än. Gissar att det antingen var drag till hakan eller stående hantellyft åt sidan eller shrugs med hantlar som gav problemet. Körde visserligen militärpress också men det har jag gjort tidigare utan problem. När jag kom hem från det ödesdigra axelpasset så hittade jag direkt Axons artiklar om dessa övningar... synd att jag inte sett det innan.
Skulle också tro att "drag till haken" är boven i dramat. Ibland går man hela vägen ner med stången och då kan det uppstå komplikationer.
Vill man ha bred nacke finns det betydligt bättre övningar än shrugs... Jämför bara en brottare, am fotbollsspelare och boxare med en bodybuilder. Bodybuildarn har absolut inget att sätta emot här. I nämnda idrotssgrenar kör man definitivt inga shrugs. Anledningen till att jag vet det är pga av att jag själv utövat de två förstnämnda.
Det finns enkla övningar man kan göra hemma eller på gymmet, förutsatt att de inte finns en "nackhuva" på gymmet. Ställ dig jämte ett pecdeck med huvudet vilandes på en av kuddarna, snett framåtlutat. Pressa sedan sidan mot huvudet mot kudden och håll i 20-30 sek. Byt därefeter sida och utför samma sak igen. Kör så här x 3 och jag kan garantera träningsvärk i nacken dagen efter till 100%.
Lycka till och var rädd om kropparna
A
Postad 12 August 2013 - 07:03
Postad 12 August 2013 - 07:45
Postad 12 August 2013 - 08:04
Elliott har imo fantastiska traps men ganska så average nacke. Fast detta har såklart med fettprocent att göra med. Men kolla hans äldre videos från typ 2009 när han tryckte rätt hårt. Då hade han en jäkla nacke.
Postad 12 August 2013 - 08:06
Postad 13 August 2013 - 00:56
Nog för att jag käper allt du skriver gaes, men nu var du lite fel ute tror jag. Posta en bild på en valfri boxare som har bättre nacke än ronnie coleman så köper jag det. Amerikanska fotbollsspelare går inte att jämföra med då fettprocenten skiljer sig åt brutalt (men även där kan du posta en bil så kan jag ta fram en bättre bb-nacke
).
För att göra det hela lite enklare föreslår jag att du själv googlar på följande svenskar; Martin Lidberg, Mikael Ljungberg och Eddy Bengtsson, bara för att nämna några. Listan kan göras ännu längre om vi ska gå internationellt. Men visst, det finns bodybuilders som säkerligen har breda nackar, men jag är tämligen säker på att shrugs inte är medicinen. Snarare nackhuva eller liknande...
Och man kan alltid hitta undantagsfall. Sedan hoppas jag att du inte är allvarlig när du skriver att det inte går att jämföra med Am footballsspelare pga av fettprocenten? Ta en position som LB eller RB. Dom gubbarna är inte speciellt feta, men givetvis inte lika rippade som en BB i tävlingsform. Det är ändå inte relevant då det knappast rinner av mkt fett från nacken på en kille som har ca 10-12%...
Z
Postad 13 August 2013 - 07:24
Nej, jag menar att det är svårt att jämföra en person med 10% bf med en som ligger på 30. Men absolut, har man en kille som ligger på 10-15 så går det absolut att jämföra. Strongman-killar är ju relativt tjocka, men man kan jämföra med pudzianowski (stavning?) Och där rätt enkelt se att han har en förj*vla nacke och traps. Även han har undvikt luva. Däremot är det troligt att han kört mycket tunga marklyft, vilket lär ha gett honom sin nacke. Dock pratar vi där om vansinniga vikter, vilket är undantaget till när mark kan användas till trapsträning imo.
Redigerat av Zartok, 13 August 2013 - 07:25.
Postad 13 August 2013 - 16:23
Postad 13 August 2013 - 16:38
Doserna mr o killarna ligger på skulle få vilken normal människa som helst att höja rejält på ögonbrynen. Man ska veta att en människa som inte lyfter ett gram ökar i snitt med 6-7 % på sin första cykel. Kontra en som tränar som kanske ökar ca 4-5 %. Här ser man tydligt effekten. Hemligheten med att preppa ligger dock inte i vad man tar, vad man äter, hur man tränar eller vilar. Hemligheten är vad man gör efter man kliver av, vilket man är tvungen att göra förr eller senare.
À
Postad 13 August 2013 - 21:26
Postad 13 August 2013 - 23:40
Tja, den amerikanska fotbollen är ju inte direkt ren den heller. Bob sapp
Den vinklingen håller definitvt inte världsklass, snarare tvärtom. Rent jämförelsevis kan man betrakta footballsspelarna som rena med tanke på doseringarna deltagarna vid Mr O stoppar i sig.
Ungefär som att jämföra bränsleförbrukningen/sekund i en fiat uno och en rymdraket.
A
Postad 14 August 2013 - 00:04
Postad 14 August 2013 - 10:00
Postad 14 August 2013 - 18:42
Postad 14 August 2013 - 22:39
Postad 15 August 2013 - 08:25
Tänker främst på AAS, tillväxth och Insulin.
Jag har inte riktigt förstått varför dom tar insulin, det är dödligt samt att det inte är anabolt.
Postad 15 August 2013 - 09:58
Postad 15 August 2013 - 15:01
Postad 15 August 2013 - 19:01
Postad 15 August 2013 - 19:39
Postad 15 August 2013 - 19:42
Postad 15 August 2013 - 21:08
Postad 15 August 2013 - 21:25
Har aldrig varit med om något liknande idag på gymmet, allt gick helt bissart bra. Kunde köra hur mycket som helst utan att bli trött, polarn stod som ett frågetecken och undrade vad för mirakelkur jag tagit!
Ungefär så kände jag idag också. Härligt när det är så
Postad 15 August 2013 - 21:44
Jag har börjat köra övningen nu med ez-stång och kör bakom huvudet. Tycker dock att det känns lite vingligt, kanske bara är att öva på låg vikt tills det blir stabilt....
Postad 15 August 2013 - 21:47
Jag föredrar runt huvudet när det kommer till liggande.
Redigerat av Birkanoff, 15 August 2013 - 21:49.
Postad 15 August 2013 - 21:50
Postad 15 August 2013 - 21:52
Postad 15 August 2013 - 22:00
[/size]
Jag har inte riktigt förstått varför dom tar insulin, det är dödligt samt att det inte är anabolt.
Hej Lacto. Du får gärna skicka ett PM till mig så ska jag förklara varför de riktigt stora pojkarna använder sig utav insulin. Jag vill inte gå in på det i det här forumet eftersom insulin är oerhört vanskligt och absolut inte ngt för nybörjare. För att ta insulin behöver man veta exakt hur det fungerar och hur man ska ta det. Man ska defintivt inte ta det om man inte kört mindre än 10 kurer innan.
Insulin tas i samband med aas. Ngn här inne är i närheten när han skriver att det är ett "transportmedel" för andra ämnen. Däremot är han lite fel ute när han jämför aas och insulin och skriver att aas är bättre. Insulin och aas är helt två skilda saker och går därför inte att jämföra. Man kan absolut inte skriva att aas är bättre, däremot kan man forumulera sig som att det är säkrare för nybörjare. Skicka ett PM om du vill ha lite mer info...
A
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?