Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34726 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 09 juli 2009 - 09:45

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
En fråga till om inspelning.
Min dvdinspelare som vierligen hade taskig inspelningskvalité har pajat. Nu ågr jag i valet o kvalet o köpa en ny. men man vet ju inte om det kommer att komma en inspelningsmöjlighet snart hos Telia. trist o lägga ut tusenlappar för inspelningsbar dvd med hårddisk i så fall. köpe regentligen hellre blue ray dvd, men som sagt, man saknar att kunna spela in nu.
Kan man på något enkelt sätt spela in program via boxen till en dator? funderar nämligen på en htpc av något slag att bygga ihop. vad krävs det för ngot för att få det att fungera? räcker det med video in grafikkort eller ska man ha något tv kort mm?
tacksam för svar.

Postad 09 juli 2009 - 09:48

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

En fråga till om inspelning.
Min dvdinspelare som vierligen hade taskig inspelningskvalité har pajat. Nu ågr jag i valet o kvalet o köpa en ny. men man vet ju inte om det kommer att komma en inspelningsmöjlighet snart hos Telia. trist o lägga ut tusenlappar för inspelningsbar dvd med hårddisk i så fall. köpe regentligen hellre blue ray dvd, men som sagt, man saknar att kunna spela in nu.
Kan man på något enkelt sätt spela in program via boxen till en dator? funderar nämligen på en htpc av något slag att bygga ihop. vad krävs det för ngot för att få det att fungera? räcker det med video in grafikkort eller ska man ha något tv kort mm?
tacksam för svar.

Som det skrivits i några inlägg upp så kommer det komma en PVR-box under hösten.

/A

Postad 09 juli 2009 - 10:11

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0
Rent teoretiskt, skulle 1910 funkar som PVR med hjälp av mjukvara och en extern USB hdd? Om detta är fallet skulle ju TELIA enkelt kunna sälja denna mjukvara så vi slipper nya boxar och göra ett stort gäng missnöjda, utmattade och luttrade kunder tillfreds.

För övrigt undrar jag hur TELIA gör när det upphandlar kundtjänst tjänster, extremt ojämn kvalitet och ibland rent utsagt otrevliga operatörer, ett exempel; Jag ringde från mobilen när alla min FiberLAN tjänster låg nere, efter att jag kollar med mina grannar och konstaterat att även deras tjänster låg nere ringde jag TELIA från min mobil. Efter ett par minuter svarade kundtjänst men kunde inte ge mig mer besked utan kopplade mig till supporten, 17 minuters gå vilket fick mig att lägga på.

Jag ringde på nytt och en sur äldre dam svarade, jag förklarade mitt problem och undrade försynt om jag inte kunde lämna mitt mobilnummer så supporten kunde ringa upp, då jag inte ville stå i 17 minuters kö över mobilen. Det kunde hon absolut inte göra, jag fick barskt förklarat att så gör vi inte här på TELIA. Jag nämnde att min tidigare operatör Com Hem inte hade ngra som helst problem att göra precis detta, de tom med föreslår det själva när jag ringt på mobilen och mina tjänster legat nere.

Det var bara att bita i det sura äpplet och stå i 22 minuters till supporten som enkelt kunde se vad problemet var och redan nästa morgon var problemet löst, något fel med vår huvudanläggning i området.

Addera ett antal beställningar av tjänster som registrerats men inte levererats pga. av att person som lagt beställning gjort fel, inte slutförts pga. av sjukdom etc. så blir jag lätt irriterad på TELIA, droppen var när TELIA lyckades med konststycket att synliggöra vårt skyddade telefonnummer, trotts att det var skyddat hos Com Hem, beställningen hos TELIA var skyddat nummer, TELIA hade ingen förklaring, men vi fick en ursäkt där TELIA tog på sig skulden och kompenserades även av TELIA för det inträffade, jag anser detta vara en allvarlig incident, det gjorde iofs TELIA också, men skadan var ju redan skedd.

Jag trodde aldrig jag skulle sakna Com Hems support, det är så man tar sig för pannan.

EK

Postad 09 juli 2009 - 10:14

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Kontakter...

Nog fuskas det en hel del med uppskalning på HD kanalerna. T ex kan man ju undra hur mycket på History Channel HD, som verkligen är HD.

/A

Nu var det iofs konkret C+ vi pratade om. Om du nu har så bra kontakter så fixa fram en film eller serie som körs uppskalad på C+, hellst en som körs just nu så att man kan se om det märks någon skillnad.

Postad 09 juli 2009 - 10:14

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Som det skrivits i några inlägg upp så kommer det komma en PVR-box under hösten.

/A

ok de inläggen hade jag missat. ska leta upp. då väntar jag då då. tänkte i o med att man nu ska "testa"hdtv ytterliggare en tid typ till november enlig brevet ja fick så tänkte ajg att då dröjer det väl ännu längre med inspelningsmöjligheter

Postad 09 juli 2009 - 10:33

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

/A

Vet du om denna PVR-box även klarar HDTV? Så man slipper byta igen...

Postad 09 juli 2009 - 10:48

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Vet du om denna PVR-box även klarar HDTV? Så man slipper byta igen...

Japp, den kommer att klara HD.

/A

Postad 09 juli 2009 - 10:50

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Rent teoretiskt, skulle 1910 funkar som PVR med hjälp av mjukvara och en extern USB hdd? Om detta är fallet skulle ju TELIA enkelt kunna sälja denna mjukvara så vi slipper nya boxar och göra ett stort gäng missnöjda, utmattade och luttrade kunder tillfreds.

Vid samtal med Motorolas tekniska support i Linköping i april förra året uppgavs att en USB-HDD kan anslutas till 1910-boxen bara Telia förser boxen med lämplig mjukvara. Så sades det.....

Så vad är problemet Telia ?

Upphovsrättigheter ?

Comhem har PVR, Canal Digital har PVR, Viasat har PVR, Boxer har PVR...Telia har ej förmått förse boxen med något mjukis för inspelning som borde ha skett för ett år sedan, eller. Eller väntar Telia på att lansera en helt ny burk.

Redigerat av Latman, 09 juli 2009 - 10:59.

Postad 09 juli 2009 - 11:12

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Comhem har PVR, Canal Digital har PVR, Viasat har PVR, Boxer har PVR...Telia har ej förmått förse boxen med något mjukis för inspelning som borde ha skett för ett år sedan, eller. Eller väntar Telia på att lansera en helt ny burk.

En ren spekulation från min sida är väl att det är att det är Motorola VIP 1960 som Telia kommer att lansera i och med införandet av PVR. Tidigare gjordes ju utvärderingar av en box från Tilgin (numera såld till Amino), men det verkar ha varit lugnt på den fronten senaste tiden. 1960 är ju också samma burk som Boxer redan tillhandahåller för sin bredbands-TV-tjänst och PVR.

Av vad jag sett så pågår för närvarande utvecklingen av PVR-funktionalitet för fullt. Men det är väl bara framtiden så kan utvisa vilken teknisk lösning det blir. Inkoppling av extern USB-hårddisk är nog lite för "hitech" för den breda massan (och för stor risk för strul och för mycket jobb för Markus och gänget på Telias support) för att det skall vara det första alternativet som Telia tar fram.

/Peter Cigéhn

Postad 09 juli 2009 - 11:13

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Tydligen eftersom han påstår att lådan är fin också, sen postar han en bild på något som inte alls är fint ;)

Störs man av utseendet på hårddisken finns ju möjlighet att gömma lådan bakom mottagaren.

Filmen som jag tidigare uppgav som spelas in från Canal+Film HD på min jättefina USB-HDD var inget vidare intressant...så jag raderade den.

Ska kolla inspelningar från Discovery HD och BBC-HD och se om det kan vara något intressant. Ja just det, inspelningar på USB-hårddisken...det går utmärkt att spela in två HD-program samtidigt som titta på ett tredje.

Jag tycker ändå att hårddisken är jättefin.

Postad 09 juli 2009 - 11:15

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Det är ju en fast avgift licensavgift per "box" som är lika stor oavsett vilka kanalpaket kunden har.

Vad menas med licensavgift? Har Telia kostnader per abonnent för runtime-licenser för kryperingslösningen?

Jag förstår att ni inte kan svara på hur stor den är, men det vore onekligen intressant att veta.

Hur som helst, för oss kunder ger det bara ett larvigt intryck. Jag tycker som andra här på forumet att det borde bakas ihop till ett pris. Ni har ju andra fasta kostnader som ni inte tar betalt för separat. Och bara för att andra leverantörer har hittat på fåniga kort-avgifter behöver ju inte ni vara lika tramsiga.

/jonas

Postad 09 juli 2009 - 11:27

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Peter, 1960-boxen tycks utseendemässigt likna den burk som jag har anslutit den fina externa hårddisken till.

Postad 09 juli 2009 - 11:31

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Upphovsrättigheter ?

Right on target pal!

Programleverantörerna är nog inte överförtjusta i att man skulle kunna spela in på en extern HDD som man sedan kan ta med sig vart man vill, tyvärr...

Jag tycker själv att det skulle vara en smidig lösning eftersom man inte behöver ny box, kan välja själv hur stor HDD man vill ha etc. Jag föreslog detta för över ett år sedan, men fick just ovanstående svar.

/A

Postad 09 juli 2009 - 11:55

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Hallberg, jag gissade att du skulle svara på frågan om upphovsrättigheter.

Jag ställer frågan till samtliga här på tråden, hur - och om - skulle du göra med en HDD med inspelningar från Telia eller vilket bolag som helst.

Ta med hårddisken till grannen och titta på Efterlyst från 3:an eller någon gammal film som visats hur många gånger som helst på SVT och TV4 hos grannen som troligtvis också har samma kanaler ? Ja, titta på Discovery hur man tillverkar paddlar och hushållsmaskiner ;)

Hur mycket är du beredd att spendera för att se någon kanal "gratis" ( Snabbare lina och/eller grafikkort med HDMI-utgång )

HD-kanaler ? Du kan abbonnera på tex Discovery HD för en kostnad på 29kr/mån hos Comhem.

Hur många tror du/ni är villiga att lägga ner tid och pengar för att slippa ett abb på kanalpaket X hos leverantör X

Postad 09 juli 2009 - 12:01

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Vad menas med licensavgift? Har Telia kostnader per abonnent för runtime-licenser för kryperingslösningen?

Jag förstår att ni inte kan svara på hur stor den är, men det vore onekligen intressant att veta.

Hur som helst, för oss kunder ger det bara ett larvigt intryck. Jag tycker som andra här på forumet att det borde bakas ihop till ett pris. Ni har ju andra fasta kostnader som ni inte tar betalt för separat. Och bara för att andra leverantörer har hittat på fåniga kort-avgifter behöver ju inte ni vara lika tramsiga.

/jonas

Kryptering är inte lätt, och betänker man syftet med krypteringen (att säkerställa att endast betalande kunder får tillgång till kanalen) så ställs det höga krav på lösningen ifrån kanalbolagen. Telia kanske skulle kunna sitta på kunskapen runt detta men det är nog både billigare och enklare att ta till en känd och pålitlig leverantör som då vill ha betalt. Det är denna kostnad som syns i krypteringsavgift/kortavgift. Visst skulle man kunna baka in det i de olika paketen, men då skulle de antingen bli låsta till en typ av paket per kund, ta ut avgiften flera gånger (och det vill vi definitivt inte att de gör) eller hålla på med minst lika obegripliga rabatter.

Sen som någon sa, alla leverantörer gör såhär, så för att Telia ska få jämförelsebara priser så måste de också göra så.

Postad 09 juli 2009 - 12:21

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hallberg, jag gissade att du skulle svara på frågan om upphovsrättigheter.

Jag ställer frågan till samtliga här på tråden, hur - och om - skulle du göra med en HDD med inspelningar från Telia eller vilket bolag som helst.

Ta med hårddisken till grannen och titta på Efterlyst från 3:an eller någon gammal film som visats hur många gånger som helst på SVT och TV4 hos grannen som troligtvis också har samma kanaler ? Ja, titta på Discovery hur man tillverkar paddlar och hushållsmaskiner ;)

Hur mycket är du beredd att spendera för att se någon kanal "gratis" ( Snabbare lina och/eller grafikkort med HDMI-utgång )

HD-kanaler ? Du kan abbonnera på tex Discovery HD för en kostnad på 29kr/mån hos Comhem.

Hur många tror du/ni är villiga att lägga ner tid och pengar för att slippa ett abb på kanalpaket X hos leverantör X

Ställ inte frågan till mig, ställ den till hela musik-, tv- och filmbranschen. :)

Kruxet är väl att om man kan koppla in en inspelningskälla digitalt som aldrig passerar en D/A/D-omvandling och sedan dessutom ta med sig den, koppla in den på sin dator och sedan lägga ut allt på nätet eller bränna skivor som besatt så tror ovanstående att varenda troll i varje koja kommer göra det på heltid. Alltså blir det no no...

/A

Redigerat av hallberg, 09 juli 2009 - 12:24.

Postad 09 juli 2009 - 12:42

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Vi börjar väl med "eller bränna skivor som besatt"

Kommer Kalle i Säffle med inspelningen på hårddisken bränna skivor att för att det skoj eller räknar Kalle med att kunna göra sig en hacka på försäljning av filmen X från kanal X ?

Urban i Växjö ser en annons att brända-filmen finns att få på DVD för X kr men inser att det inte är någon god affär då endast portot kostar mer än att abbonnera på kanal X med filmen en hel månad.

Vem som helst kan svara på frågan.

Postad 09 juli 2009 - 12:51

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Peter, 1960-boxen tycks utseendemässigt likna den burk som jag har anslutit den fina externa hårddisken till.

Ungefär som en som här som man t.ex. göra lite kul grejer med:
http://www.vantage-d...-1232012703.pdf
;)

Postad 09 juli 2009 - 13:07

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Vi börjar väl med "eller bränna skivor som besatt"

Kommer Kalle i Säffle med inspelningen på hårddisken bränna skivor att för att det skoj eller räknar Kalle med att kunna göra sig en hacka på försäljning av filmen X från kanal X ?

Urban i Växjö ser en annons att brända-filmen finns att få på DVD för X kr men inser att det inte är någon god affär då endast portot kostar mer än att abbonnera på kanal X med filmen en hel månad.

Vem som helst kan svara på frågan.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Det är väl ingen som på fullt allvar tror att det du skriver kommer att hända, förutom möjligen programleverantörerna som ju verkar livrädda att för att just det skall hända och det är ju de som sätter upp reglerna.

Även om det skulle vara en bra lösning med en extern HDD kopplad till USB-porten kan ju inte gärna en operatörer släppa en lösning som programleverantörerna inte accepterar.

/A

Postad 09 juli 2009 - 13:16

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Det är väl ingen som på fullt allvar tror att det du skriver kommer att hända, förutom möjligen programleverantörerna som ju verkar livrädda att för att just det skall hända och det är ju de som sätter upp reglerna.

Vart jag vill komma ? Jo att programleverantörerna är ena riktiga stollar.

Dessa tror tydligen att de är ägandes av Pentagon eller NASA skyddad material, eller nått...

Postad 09 juli 2009 - 13:31

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Ja, Telia lär använda Irdeto (http://www.irdeto.co...html?menu_id=50), det står förstås inget uttalat där, men det normala är en avgift per enhet och sedan är det en förhandlingsfråga om vad som är en enhet (lådan, kunden, kanalpaketet eller nåt annat....) Programbolagen kräver att en "auktoriserad" leverantör används för detta, dvs "instant extra money" för nåt dotterbolag till programkoncernerna som pysslar med sånt.

Nu har jag ingen erfarenhet av just den exakta branschen men sådana prylar brukar dessutom vara rena katastrofen att använda, buggar högt o lågt (inte orimligt att gissa att det är det som orsakar problemen med multipla boxar och utloggningar) och erbarmlig dokumentation. En release är 2MB binär, nästa som bara skulle fixa några buggar är 20MB binär, orsaken är dold i frånvaron av kommunikation mellan den billiga indiska firman de anlitat för kodandet och bolaget som säljer åtkomstlösningen....

/jonas

Det lär inte fungera förrän alla bolag tvingas redovisa pss, den som gör nåt avvikande hamnar i underläge i annonserna.

Postad 09 juli 2009 - 13:37

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Det lär inte fungera förrän alla bolag tvingas redovisa pss, den som gör nåt avvikande hamnar i underläge i annonserna.

Canal Digital IPTV har dock sedan en tid bakat in kortavgiften i kanalpaketpriset.
http://www.canaldigital.se/Utbud/IPTV/

Postad 09 juli 2009 - 13:43

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Vart jag vill komma ? Jo att programleverantörerna är ena riktiga stollar.

Dessa tror tydligen att de är ägandes av Pentagon eller NASA skyddad material, eller nått...

Japp, då är jag med (och instämmer). Jag tolkade det mer som att du var av åsikten att problemet låg hos Telia, och att du tyckte att de borde sjösätta en lösning med extern HDD även fast det strider mot programleverantörerna, men jag missförstod uppenbarligen.

Gott!

/A

Postad 09 juli 2009 - 15:06

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Ja, Telia lär använda Irdeto (http://www.irdeto.co...html?menu_id=50)

Nja, Telia använde sig tidigare av Irdeto då man hade fysiska programkort. Då man gick över till programvarubaserade dektryptering så bytte man till Verimatrix vilket man kan läsa i följande pressrelease.

/Peter Cigéhn

Postad 09 juli 2009 - 16:31

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Nja, Telia använde sig tidigare av Irdeto då man hade fysiska programkort. Då man gick över till programvarubaserade dektryptering så bytte man till Verimatrix vilket man kan läsa i följande pressrelease.

/Peter Cigéhn

Åhå, de verkade ju riktigt seriösa (men säkert inte billiga) och fokuserade på just kortlös kryptering. Som Oracle-DBA blir man glad när man ser deras infrastrukturupplägg även om det förstås inte heller blir billigt, men iaf driftssäkert och med prestanda.

(Då är det nog danskarna som har kvar irdeto)

Postad 09 juli 2009 - 17:32

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Är det någon som har en aning om varför SVT Play via boxen inte har samma innehåll som SVT Play via webben? Dvs varför det är mindre innehåll box-vägen jämfört med webvägen? Jag antog först att det bara var distributionsvägen som skiljde sig, men så verkar inte vara fallet. Är det annorlunda via någon annan leverantör?

Funktionsmässigt skiljer det också en del men då till boxens fördel, givetvis bättre upplösning (även jämfört med Play Prima) och så det att vissa program finns direkt tillgängliga från början medans det på webben bara är live med inhopp där det pågår (som jag fått det att funka iaf).

Postad 09 juli 2009 - 19:37

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Vid samtal med Motorolas tekniska support i Linköping i april förra året uppgavs att en USB-HDD kan anslutas till 1910-boxen bara Telia förser boxen med lämplig mjukvara. Så sades det.....

Upphovsrättigheter ?

Du räknar upp en marksänd, en satelit och en kabel tv leverantör. Men du missar att ge ett exempel på en IPTV leverantör... varför?

Postad 09 juli 2009 - 19:57

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Du räknar upp en marksänd, en satelit och en kabel tv leverantör. Men du missar att ge ett exempel på en IPTV leverantör... varför?

Kan det bero på att det är torsdag idag tro..ja så är det troligtvis. Jag har ingen annan förklaring.

Postad 09 juli 2009 - 20:16

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Kan det bero på att det är torsdag idag tro..ja så är det troligtvis. Jag har ingen annan förklaring.

Vänta nu ett tag. Förvirrande nog så är ju faktiskt Boxer en IPTV-leverantör också. Och Boxer (som IPTV-leverantör) tillhandahåller faktiskt en PVR box, en Motorola VIP 1960. Så Latman "råkade" faktiskt nämna en IPTV-leverantör som faktiskt tillhandahåller en PVR-box (utan att han verkade veta om det, utan skyller på att det är torsdag)... :)

/Peter Cigéhn

Postad 09 juli 2009 - 22:06

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Är det någon som har en aning om varför SVT Play via boxen inte har samma innehåll som SVT Play via webben? Dvs varför det är mindre innehåll box-vägen jämfört med webvägen? Jag antog först att det bara var distributionsvägen som skiljde sig, men så verkar inte vara fallet. Är det annorlunda via någon annan leverantör?

Funktionsmässigt skiljer det också en del men då till boxens fördel, givetvis bättre upplösning (även jämfört med Play Prima) och så det att vissa program finns direkt tillgängliga från början medans det på webben bara är live med inhopp där det pågår (som jag fått det att funka iaf).

SVT styr utbudet på Play-tjänsten. Deras egenproducerade program kan de utan problem lägga ut hur de vill, men för alla serier etc som de köper in måste de köpa vissa rättigheter och det är sannolikt olika rättigheter för deras egen Play (via web) och den Play som tillhandahålls via Telias IPTV. Om det är ett program som finns via webben men inte i Telias SVT Play så beror det med största sannolikhet på vilka rättigheter SVT har valt att köpa in.

/A

Postad 09 juli 2009 - 23:10

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

SVT styr utbudet på Play-tjänsten. Deras egenproducerade program kan de utan problem lägga ut hur de vill, men för alla serier etc som de köper in måste de köpa vissa rättigheter och det är sannolikt olika rättigheter för deras egen Play (via web) och den Play som tillhandahålls via Telias IPTV. Om det är ett program som finns via webben men inte i Telias SVT Play så beror det med största sannolikhet på vilka rättigheter SVT har valt att köpa in.

/A

Jo, det är ju helt sant, men det vore väl då rimligt att Play (via web) skulle vara mer begränsad är via IPTV (eller nåt annat garanterat begränsat till en känd kundkrets) ? Om man nu ser till rättighetskostnader alltså. Weblösningar är alltid mer riskfyllda medans den andra varianten kan betraktas som en ofrivillig N-PVR med automatisk expiry menar jag.

Postad 10 juli 2009 - 06:30

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jo, det är ju helt sant, men det vore väl då rimligt att Play (via web) skulle vara mer begränsad är via IPTV (eller nåt annat garanterat begränsat till en känd kundkrets) ? Om man nu ser till rättighetskostnader alltså. Weblösningar är alltid mer riskfyllda medans den andra varianten kan betraktas som en ofrivillig N-PVR med automatisk expiry menar jag.

Det är möjligt, men jag kan tänka mig att rättigheterna för webben är billigare eftersom de sänds i en sämre upplösning etc. I det här fallet skulle nog Telia tjäna på att fler operatörer släppte en SVT Play-tjänst eftersom SVT då skulle vara mer intresserade av att köpa de rättigheterna. Dessutom ligger ju konkurrensen mellan kanalerna idag på vad som visas på respektive web och inte hur stort utbud som finns i Telias programbibliotek. När vi har flyttat "konkurrensen" dit så kan man nog räkna med att alla kommer att öka sina utbud.

/A

Postad 11 juli 2009 - 15:15

Unregisteredd88122a8
  • Unregisteredd88122a8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ville bara säga att min box är numera utbytt och funkar finfint!
Så det var själva boxen som var trasig och inte kablarna vare sig HDMI eller SCART.. :)

Postad 11 juli 2009 - 16:30

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Jajemän! Fick brev från Telia idag att jag är utvald för marknadstest av SVT HD under Juli-November! Har inte hunnit testa än men ska bli kul att testa!

www.telia.se/hdtv

Jag fick också detta brev i onsdags (8:e juni)... nu är man sugen på att kika lite SVTHD men är det inte igång ännu? Någon som fått fart på kanalplats 17?

Postad 11 juli 2009 - 18:29

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Jag fick också detta brev i onsdags (8:e juni)... nu är man sugen på att kika lite SVTHD men är det inte igång ännu? Någon som fått fart på kanalplats 17?

Som jag skriv tidigare så är det omkting den 15/7 kanalen kommer att läggas till, står inte det i brevet?

För övrigt är det svart bild på eurosport just nu. Har fått personer som påpekat detta till mig så jag har tagit det vidare till driften. Om den fungerar för någon kan ni ju säga till.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 11 juli 2009 - 18:39

ragonline
  • ragonline
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Som jag skriv tidigare så är det omkting den 15/7 kanalen kommer att läggas till, står inte det i brevet?

För övrigt är det svart bild på eurosport just nu. Har fått personer som påpekat detta till mig så jag har tagit det vidare till driften. Om den fungerar för någon kan ni ju säga till.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Nej, det står inte i brevet att det är omkring den 15/7. Det står "under perioden juli-november 2009"...

Postad 11 juli 2009 - 19:39

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Nej, det står inte i brevet att det är omkring den 15/7. Det står "under perioden juli-november 2009"...

Precis, det hakade jag också upp mig på... "under perioden juli-november 2009", får man brevet den 8:e juli så tror såklart att det är igång.

@Telia-supporten: missförstå mig inte nu, jag tycker att det är super att ni kör igång tester för massorna. Det var bara ett väldigt otydligt formulerat brev som jag fick. :)

Postad 11 juli 2009 - 19:56

blastoise
  • blastoise
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Är det ngn mer än jag som har upplevt att vid omstart av boxen så kommer den inte i håg vilken SVT lokalkanal som har varit inställd?!

I mitt fall så står den numera alltid på Västnytt i stället för Sydnytt (som den gjorde innan). Inget större projekt att ställa om det, men har det fungerat innan, så borde det fungera nu också.

Postad 11 juli 2009 - 20:47

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Är det ngn mer än jag som har upplevt att vid omstart av boxen så kommer den inte i håg vilken SVT lokalkanal som har varit inställd?!

I mitt fall så står den numera alltid på Västnytt i stället för Sydnytt (som den gjorde innan). Inget större projekt att ställa om det, men har det fungerat innan, så borde det fungera nu också.

Har inte hänt för mig, men däremot har det hänt att min box tappat vilket språk jag har valt för textningen. Har väl kanske hänt fyra gånger under de 18 månader jag haft telia tv, så inga större bekymmer, men ändå det har inträffat.
Kan tilläggas att jag gör min box strömlös varje natt med hjälp av brytare på min grendosa.

Redigerat av Unregistered31511, 11 juli 2009 - 20:50.

Postad 11 juli 2009 - 20:57

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Precis, det hakade jag också upp mig på... "under perioden juli-november 2009", får man brevet den 8:e juli så tror såklart att det är igång.

@Telia-supporten: missförstå mig inte nu, jag tycker att det är super att ni kör igång tester för massorna. Det var bara ett väldigt otydligt formulerat brev som jag fick. :)

Det finns många brev som man önskar var bättre formulerade, ni som har fått ett brev om SVTHD får gärna skicka en kopia till mig då jag inte har sett hur det ser ut.

Det är svårt att formulera sig i skrift så att samtliga personer förstår precis allt man skriver och jag måste dessutom bara skriva om det som Telia har support på, det gör inte mitt arbete enklare och det hoppas jag ni har överseende med.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 11 juli 2009 - 21:03

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Det finns personer som verkar ha problem med det. Det är lite oklart vad det beror på dock. Det verkar som att det blir något fel på vissa boxar i samband med att den ska spara det i minnet. Har du flera TV4 kanaler att välja mellan och är det samma fel där? Vad har du för box? Vad har du för kanalpaket?

Det går bra att skicka PM till mig med information om vilken identifikationskod du använder i boxen så kan vi titta på om vi ser något fel i våra system.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 12 juli 2009 - 00:56

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Det finns många brev som man önskar var bättre formulerade, ni som har fått ett brev om SVTHD får gärna skicka en kopia till mig då jag inte har sett hur det ser ut.

Det är svårt att formulera sig i skrift så att samtliga personer förstår precis allt man skriver och jag måste dessutom bara skriva om det som Telia har support på, det gör inte mitt arbete enklare och det hoppas jag ni har överseende med.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag har såklart kastat brevet men jag förstår dig precis när det gällar what to, and what NOT to write.... det är såklart en delikat balansgång.

Jag kommer såklart att sitta vaken den 14:e (vid 12-slaget) och vänta på att SVT-HD dyker upp. .... :)

Postad 12 juli 2009 - 07:44

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Det är helt otroligt.

Har ganska nyss fått fiber installerat i sammfälligheten med två boxar med paket stor. Ville hyra film så jag ringde kundtjänst för att få pinkod för detta, det skulle ju vara kostnadsfritt men idag fick jag bekräftelse brevet där står det att krypteringsavgift till kommer!

Va då kostnadsfritt?

Ok jag har läst om extra programpaket där den avgiften tillkommer men hyra film skall ju inte vara en extrafunktion..

Jag råkade ut för samma sak men kontaktade då Telia och de sade att det inte var korrekt att det tillkommer någon krypteringsavgift även om det står så i bekräftelsebrevet. Bekräftelsebrevet var ett "standardsvar", därav den felaktiga infon.

Håll dock med om att det är surt att du bara kan få hyrvideofunktionen till den ena boxen fast du har paketet Stor på båda där det ingår enligt beskrivningen av paketet? I mina ögon känns det som ett avtalsbrott....

Postad 12 juli 2009 - 07:45

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Jag kommer såklart att sitta vaken den 14:e (vid 12-slaget) och vänta på att SVT-HD dyker upp. .... :)

Är det inte ganska vanligt att man är vaken vid lunchtid på en vanlig tisdag ?? ... :)

/LbL!

Postad 12 juli 2009 - 07:59

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Japp, den kommer att klara HD.

/A

Kommer den att klara av att spela in mer än den kanal man kollar på?

Postad 12 juli 2009 - 08:00

firre12
  • firre12
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Markus, jag skulle verkligen uppskatta om du svarar på följande:

- Kommer nya boxar före oktober?
- Kommer det nya boxar med respektive utan hårddisk?
- Kommer de nya boxarna klara av inspelningen av fler än en kanal samtidigt?

Tack på förhand!

Postad 12 juli 2009 - 12:01

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Kommer den att klara av att spela in mer än den kanal man kollar på?

Verkar så:
"DVR functionality including time shift, recording
and viewing separate programs and instant or
scheduled recording"

Läs mer:
http://www.motorola....pdf?localeId=33

Postad 12 juli 2009 - 16:08

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Markus, jag skulle verkligen uppskatta om du svarar på följande:

- Kommer nya boxar före oktober?
- Kommer det nya boxar med respektive utan hårddisk?
- Kommer de nya boxarna klara av inspelningen av fler än en kanal samtidigt?

Jag vet i dagsläget inte svaret på något av dem.

Den enda information jag har fått till mig är att det kommer att komma en box som kan spela in senare i höst. Något mer exakt datum eller information om vad det är för box har jag inte fått.

Det har spekulerats här i forumet att det kommer att bli en Motorola 1960 box. VIP 1960 har en inbyggd hårddisk enligt PDF filen men information om boxen. Jag vet tidigare att man förra året har testat med en Tilgin box. Det som talar för en 1960 box är kanske att man i dagsläget använder 1510/1910 boxar från samma tillverkare. Men då man testat längre tid med Tilgin boxar så det kanske talar för dem. Det finns även andra tillverkare av boxar som kan vara aktuella men då jag inte jobbar med utveckling har jag ingen aning.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 12 juli 2009 - 16:13

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Kanske bäst jag säger att det faktum att det är dansk och svensk kommentator samtidigt nu på Eurosport är känt fel och felanmält sen i morse. Det verkar som att det är olika språk på höger och vänster kanal, så det kan gå att få det att fungera genom att stänga av ena kanalen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 12 juli 2009 - 16:17

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Är det inte ganska vanligt att man är vaken vid lunchtid på en vanlig tisdag ?? ... :)

/LbL!

DU DIN! :)

Jag försvarar mitt ordval med att det kändes konstigt att säga "00-slaget"....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.