Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 15 August 2013 - 22:00
Postad 15 August 2013 - 22:02
Frenchpress liggande: bakom huvudet eller till pannan?
Jag har börjat köra övningen nu med ez-stång och kör bakom huvudet. Tycker dock att det känns lite vingligt, kanske bara är att öva på låg vikt tills det blir stabilt....
Bakom huvudet är att rekomendera eftersom fästen i arbågen tar för mkt stryk om du går mot pannan i och med den snäva vinkeln.
A
Postad 15 August 2013 - 22:04
Såg att Rippetoe rekommenderade att man liksom skulle kasta vikten mot taket i den här övningen. Vet inte hur skonsamt det är men kan tänka mig att man kan använda tyngre vikter då. Säkert väldigt bra för kastidrotter också, men vet inte om det nödvändigtvis bygger större triceps än att köra ett lite långsammare utförande.
Har inte sett Rippetoes version men han menar inte bara att du skall vara explosiv i den positiva fasen? För det är ju oftast att eftersträva. Under kontroll såklart.
Jag brukar även "luta bak" armarna i och hålla dessa låsta i det läget medans underarmarna utför rörelsen.
Postad 15 August 2013 - 22:05
Av någon anledning så räknar jag inte ett par bra övre traps som bred nacke trots att de bidrar till detta.
Elliott har imo fantastiska traps men ganska så average nacke. Fast detta har såklart med fettprocent att göra med. Men kolla hans äldre videos från typ 2009 när han tryckte rätt hårt. Då hade han en jäkla nacke.
+1
Postad 15 August 2013 - 22:05
Postad 15 August 2013 - 22:06
Detta måste vara maximalt rörelseomfång för den här övningen, vilket kanske är bra.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 15 August 2013 - 22:07.
Postad 15 August 2013 - 22:13
Jag brukar även "luta bak" armarna i och hålla dessa låsta i det läget medans underarmarna utför rörelsen.
Jag antar att jag också gör det, eftersom jag fick lära mig att sluta med stången ovanför ögonen och inte ovanför bröstet som Rip gör.
Postad 15 August 2013 - 22:15
Jag antar att jag också gör det, eftersom jag fick lära mig att sluta med stången ovanför ögonen och inte ovanför bröstet som Rip gör.
Ja jag föredrar detta då det blir mer konstant kontakt i triceps.
Fast om jag får välja så kör jag sittande frenchpress
Postad 15 August 2013 - 22:23
Här är Rippetoes version
http://vimeo.com/25983467
Detta måste vara maximalt rörelseomfång för den här övningen, vilket kanske är bra.
Ser trevligt ut! Kan föreställa mig känslan i triceps när man kör det där. Passande att jag ska träna armar imorgon
Postad 15 August 2013 - 22:33
Postad 15 August 2013 - 22:39
http://www.amazon.co...76601429&sr=1-1
Postad 15 August 2013 - 22:48
Han är väl som mig, dricker mer öl än tränar, då ser man ut så där... som en vandrande tunna med lite armar
Postad 16 August 2013 - 06:48
Använder du bälte när du kör knäböj? Jag brukade få ont i ländryggen utan bälte när jag körde knäböj. Vet dock inte om det finns några nackdelar med att använda bältet.
Troligen går du för djupt, djupet i sig är inte dåligt men du är troligen stel så för att gå ner dom sista 5-10cm så måste du kröka ländryggen för att inte trilla bakåt. Det är soleus (ena vadmuskeln) som är stel. Stretcha i den sittande vadpressen.
Det kan väl inte finnas någon poäng med att ha huvudet hängande utanför bänken?
Troligen går han runt huvudet och då minimerar risken att stången slår i bänken, förmodligen bänkens ena ben.
Hej Lacto. Du får gärna skicka ett PM till mig så ska jag förklara varför de riktigt stora pojkarna använder sig utav insulin.
Jag behöver ingen direkt genomgång i ämnet, intresserar mig inte. Jag kände till att insulin kan förekomma och jag trodde att det var pga myten att insulin är anabolt som anabola-snubbar/kvinnor använde det.
Har inte sett Rippetoes version men han menar inte bara att du skall vara explosiv i den positiva fasen? För det är ju oftast att eftersträva. Under kontroll såklart.
Att luta tillbaka armarna är helt korrekt för att hålla kvar spänningen i triceps.
Att force'a upp den som han gör har sina fördelar när det gäller triceps, muskeln är väldigt stark i den excentriska fasen så att köra slut på triceps behövs tyngre vikter än vad man "klarar av". Triceps har vad jag läst/hört större andel typ 2 fiber än typ 1 vilket oftast brukar vara 50/50. Triceps är till för att skydda oss mot fall och angrepp.
Jag brukar force'a i pushdown med hjälp av vaderna och magmusklerna, aldrig axelleden som är någorlunda statiskt i pushdown. Går upp på tå för att med kroppsvikt starta rörelsen, har alltid krummad rygg så magmusklerna får hjälpa till att dra ner vikten lite.
Sen rör sig armbågarna bakåt vid kontraktion och framåt vid extension för att stången alltid följer repets riktning så stången inte rör sig som en halvmåne mellan nedre och övre position som man ser många gör.
Svårt att förklara.
Postad 16 August 2013 - 12:52
Jag behöver ingen direkt genomgång i ämnet, intresserar mig inte. Jag kände till att insulin kan förekomma och jag trodde att det var pga myten att insulin är anabolt som anabola-snubbar/kvinnor använde det.
Myt får stå för dig. Det verkar som att du har full koll och har provat eftersom du uttrycker att det är en myt. Insulin är ngt av den mest anabola hormonen som finns.
Ett tips, läs på andra forum än Flashback...
A
Postad 16 August 2013 - 21:12
Troligen går du för djupt, djupet i sig är inte dåligt men du är troligen stel så för att gå ner dom sista 5-10cm så måste du kröka ländryggen för att inte trilla bakåt. Det är soleus (ena vadmuskeln) som är stel. Stretcha i den sittande vadpressen.
Tack för svaren.
Fungerar verkligen stretching då? Dvs. finns det vetenskapliga bevis för att man blir rörligare om man stretchar en muskel, t.ex. vader eller hamstrings?
Postad 16 August 2013 - 21:19
Tack för svaren.
Fungerar verkligen stretching då? Dvs. finns det vetenskapliga bevis för att man blir rörligare om man stretchar en muskel, t.ex. vader eller hamstrings?
Du måste stretcha. Kommer du inte tillräckligt djupt i knäböjen så är du för stel. Jag kommer betydligt mycket djupare nu än jag gjorde för ett år sedan.
Kör pause-squats. http://www.youtube.com/watch?v=8k6KOmx9288
Kör med lätt vikt i början, fokusera på att ha så perfekt form som möjligt. Kan du inte hålla perfekt form så sänk vikten.
http://www.youtube.com/watch?v=B_cCREJ0o9Q
Detta är bra också. Det är inte bara vaderna du måste stretcha utan höfterna och knäna också.
Stretcha dock inte före passet. Stretcha efter passet eller på kvällen. Jag föredrar kvällen för det är avslappnande att stretcha. Slå på lite lugn musik och stretcha i en god halvtimme innan du går och lägger dig.
Redigerat av Ala_95, 16 August 2013 - 21:21.
Postad 16 August 2013 - 21:40
Postad 16 August 2013 - 21:42
http://www.hejalinko...ing-nya_ron.htm
Postad 16 August 2013 - 22:38
när det kommer till att öka rörligheten så kan du googla på "straddle split" och se hur man lär sig göra det. då kommer du att få se att 100% av källorna säger att om man inte kommer ner i splitten så måste man öva. övningen sker genom stretching av rörelsemomentet.
så stretcha på. men inte i samband med träning, då ska du bara göra en fullgod rom, och när du har en fullgod rom (ex ett nog djupt benböj) så ska du inte bli rörligare. att vara överrörlig i en led kan vara mer skadligt än att vara underrörlig.
ta det från någon som inte kan göra ett benböj djupare än 90% i KNÄLEDEN och således långt ifrån ett bra djup, men ändå kan göra en peakvolt helt ouppvärmd. yes, med raka ben kunna sätta knäna i bröstet. vika benen så att dom tar i överkroppen när benen är raka. detta kan jag göra enbart för att jag är vansinnigt överrörlig i ryggradens nedre del. och det ställer bara till med problem.
Postad 17 August 2013 - 12:25
Myt får stå för dig. Det verkar som att du har full koll och har provat eftersom du uttrycker att det är en myt. Insulin är ngt av den mest anabola hormonen som finns.
Ett tips, läs på andra forum än Flashback...
A
Borde inte diabetiker vara portade inom idrott och gym isf?
In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis and confirmed that insulin achieves muscle protein anabolism by inhibition of muscle protein breakdown.
http://lib.bioinfo.pl/paper:16705065
Även om det skulle via andra mekanismer hjälpa till med tillväxt så är det både väldigt farligt och väldigt dumt att inta insulin eftersom dödligheten är stor samt flera negativa effekter som dåliga blodvärden, risk att få diabetes och enorm fettinlagring,
Ryssar och testo är sjukt mer safe samt sjukt mycket mer anabolt.
Vet att innan 80-talet var det poppis med insulin för byggare efter lyckade försök på grisar som visade anabolism på muskler men det har aldrig visat det samma på människor.
Postad 17 August 2013 - 18:42
Svårt att förklara.
Jag körde benpress i går och fick sjukt ont i ländryggen på kvällen (även ont i dag). Trodde det var en enkel övning men är det så att det är samma stelhet som spökar i den övningen? Att jag går för djupt så att ländryggen på något sätt kopplas in i bottenläget där jag ska trycka upp vikten. Jag går ända ner till botten, så djupt det går, men har visserligen kört med lägre vikter innan och fler reps. Brukade då inte få direkt ont i ryggen efteråt. Är lösningen att inte gå lika djupt ner? Sjukt irriterande att inte kunna träna ben utan att få ont i ländryggen.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 17 August 2013 - 18:43.
Postad 17 August 2013 - 18:46
Postad 17 August 2013 - 18:50
Postad 17 August 2013 - 18:59
Postad 17 August 2013 - 19:25
Postad 17 August 2013 - 19:35
Postad 17 August 2013 - 19:42
Postad 17 August 2013 - 20:08
Postad 17 August 2013 - 20:18
Eller så tar man hjälp av en kompisDet går att sätta en kamera på en bänk och sen göra sin övning. Så har jag filmat ett mar marklyft bla.
/Fredrik
Postad 17 August 2013 - 20:42
Helt fel. Har du inte rörligheten så kan det ta månader eller ännu värre, år att få till det. Ska man ha paus i åratal då? Jag har inte kunnat böja på 7-8 år, men inte fasen så har jag låtitndet hindra mig från att träna. Man anpassar träningen till sina egna förutsättningar, det är regel nr ett. Alla är inte lika.Då tar man sig en kort paus i byggandet av benen istället och satsar på att lära sig knäböja rätt. Det tar inte mer än ett par veckor, i värsta fall en månad eller två.
Kompis? Vad är det?Eller så tar man hjälp av en kompis
/Fredrik
Postad 17 August 2013 - 20:46
Postad 17 August 2013 - 20:55
Helt fel. Har du inte rörligheten så kan det ta månader eller ännu värre, år att få till det. Ska man ha paus i åratal då? Jag har inte kunnat böja på 7-8 år, men inte fasen så har jag låtitndet hindra mig från att träna. Man anpassar träningen till sina egna förutsättningar, det är regel nr ett. Alla är inte lika.
Hur ofta knäböjer du då? Jag körde knäböj typ tre gånger i veckan samt körde rörlighetsövningar ett par gånger per dag i några veckor och det gjorde under för mina knäböj. Prova att sitta i atg-ställning i ett par minuter åt gången några gånger per dag och försök pressa ut magen så att nedre ryggen liksom rätar ut sig samtidigt som du håller kvar den djupa positionen.
Postad 17 August 2013 - 21:43
jag vet vart jag är för stel (sartorius och tensor faciae latae) och man stretchar dessa like this: http://www.youtube.c...?v=WRb3W-94QLA. du rekommenderar mig något som tom skulle kunna vara skadligt då jag skulle behöva knöckla till min redan extremrörliga ryggrad ännu mer. det skulle bara sluta i att klämma nerver. detta är anledningen till varför man ska vara väldigt väldigt försiktig med att rekommendera andra något innan man är säker på vad som är fel samt hur man ska förebygga det felet. skulle jag lita på dig så hade jag fått vansinnigt ont i ryggen och även risk för att få problem med högra benet (då mitt bäcken för närvarande ligger snett).
Postad 17 August 2013 - 21:55
Postad 17 August 2013 - 22:30
Postad 17 August 2013 - 22:43
Jag går till en fd världsrekordhållare i marklyft som är sjukgymnast. Han trycker till bäckenet på mig på 10 sekunder och sen är det problemet löstzartok: har du fått dessa grejer utredda av sjukgymnast? Jag funderar nämligen på att göra det. Kostar ju bara 80 kr så det är ju väldigt prisvärt i förhållande till naprapat som tar 450 kr.
Ett varningens finger dock. Jag gick en gång till en liten tjej som var sjukgymnast. Hon sa att jag skulle sitta ner och lära mig spänna skinkorna. Hon märkte inte av ett snett bäcken alls trots att jag sa hur hon skulle testa det. Så det gäller att komma till en sjukgymnast som är duktig. Hittills har jag varit hos två ordentliga män som fixat bäckenet bra, samt den här superutbildade tjejen som inte ville röra min höft. Kansle för att hon aldrig hade kunnat bryta den rätt, det krävs endel tryck.
Postad 17 August 2013 - 22:46
Postad 17 August 2013 - 22:50
Vart har jag skrivit att benböj inte ska användas? Jag skriver att om man inte kan utföra rörelsen korrekt så ska man inte utföra övningen, eftersom det är skadligt.
Just nu sitter jag på toa och skiter. Går prima! Men då slappnar jag av i böjarna. Och är dessutom lätt framåtlutad. Det låter bäckenet rulla framåt och kortar av problemområderna mina.
Du skrev tidigare här att du började få så pass god kunskap så att du kanske hade kunnat börja pt'a smått. Inte ens nästan vill jag påstå, baserat på det du skriver. Själv kunde jag säga vart du fick blåmärket på ryggen ifrån baserat på en beskrivning. Jag kunde säga övning du gjorde och fel du gjorde. Ändå skulle jag aldrig påstå att jag skulle kunna pt'a.
Postad 17 August 2013 - 22:54
Sjukgymnaster går inte att lita på. Jag blev ordinerad stretching vilket jag höll på med i två-tre månader och märkte ingen bättring alls. Köpte en foam roller och efter en vecka så var smärtan botad och inte känt av något sen dess. Tacka vet jag internet.
Var var det du hade ont?
Postad 17 August 2013 - 22:56
Postad 17 August 2013 - 22:57
http://fitnessguru.s...an-ha-pt-licens
Just ja, böj har varit min paradgren. 250 kg när jag var 21. Sen small ena knät efter det andra. Efter sex års knäproblem utan böj förlorade jag min rörlighet i höfterna.
Var det knäböjarna som sabbade dina knän?
Postad 17 August 2013 - 23:06
Dock så ska jag även medge, min kv var hög. 120+. Jag var en ordentlig bit, och bra styrka. Sittande millitärpressar med fri stång (ryggstöd uppe) på 130 också. Gamla goda tider det
Postad 17 August 2013 - 23:16
Nu verkar du ignorant ala. Jag skiter för övrigt mellan 4 och 5 gånger om dagen. Finns inte många svenskar som gör det. Det säger hur bra min mage är. Jag skiter efter klockan
Vart har jag skrivit att benböj inte ska användas? Jag skriver att om man inte kan utföra rörelsen korrekt så ska man inte utföra övningen, eftersom det är skadligt.
Just nu sitter jag på toa och skiter. Går prima! Men då slappnar jag av i böjarna. Och är dessutom lätt framåtlutad. Det låter bäckenet rulla framåt och kortar av problemområderna mina.
Du skrev tidigare här att du började få så pass god kunskap så att du kanske hade kunnat börja pt'a smått. Inte ens nästan vill jag påstå, baserat på det du skriver. Själv kunde jag säga vart du fick blåmärket på ryggen ifrån baserat på en beskrivning. Jag kunde säga övning du gjorde och fel du gjorde. Ändå skulle jag aldrig påstå att jag skulle kunna pt'a.
Kan man inte utföra rörelsen korrekt så bör man träna rörlighet/koordination tills man kan, även om man så får börja med bara kroppsvikt. Själv övar jag rörlighet i överkropp med ett kvastskaft för tillfället och redan efter två veckor har jag ökar som bara den i pressar. Och som Elliott säger, kan man inte utföra rörelsen så är det inte rörelsens fel utan det är ditt fel och det går att lösa.
Från andra källor fick jag att det knappast var den övningen du beskrev och det fel du beskrev gjorde jag inte ens. Jag körde strikt och fint som vanligt, inget utöver det vanliga. Har kört med betydligt sämre form och runt dubbelt så hög vikt nu nyligen och inte märkt något.
Var var det du hade ont?
I högra gropen i ländryggen. När det var som värst kunde jag knappt gå. Hade ont i ungefär sex månader.
Jag litar mer på sjukgymnaster än PT i alla fall:
http://fitnessguru.s...an-ha-pt-licens
Ja Axon är ju helt bakom flötet.
Postad 17 August 2013 - 23:20
Elliot har glömt att alla inte har samma fysiologiska attributer. Alla människor kan ex inte gå ner i en spagat eller splitt. Der beror på hur höftkulan sitter i socketen. Säger du att axon är bakom flötet? Lite ödmjuk får du ju faktiskt vara där tycker jag. Du kan köra ditt eget race, men racka inte måner på någon som besitter hans fysiologikunskaper. Det är som att påstå att arne p inte vet hur man snurrar ihop en stekpanna med händerna
Skämt åsido, utveckla gärna det du menar om axon. Hade varit intressant att se alla fel du anser att han har i sin blogg. Läs gärna hans text om maskin pec dec exempelvis.
Redigerat av Zartok, 17 August 2013 - 23:25.
Postad 17 August 2013 - 23:24
I högra gropen i ländryggen. När det var som värst kunde jag knappt gå. Hade ont i ungefär sex månader.
Ja Axon är ju helt bakom flötet.
Och det fixade du med foam roller, har du någon länk till övningarna?
Menade inte att man ska gå till Axon utan en sjukgymnast som tex. jobbar med elitidrottsmän, har själv tänkt gå till en sådan. Finns flera bra och det är billigt.
Jasså? Vi kan gå tillbaka till den delen och läsa att du skrev att du utförde den övningen. Jag minns att du skrev det nämligen. Går du och ändrar i dom inläggen så ser man judessutom ändringsdatum
Vilken övning var det?
Postad 17 August 2013 - 23:37
I rättvisans namn så är det dock det absolut vanligaste sättet att få blåmärke på på den delen av kroppen såvitt jag vet. Har aldrig träffat någon som fått ett spnt blåmärke på något annat aätt (ex via hantelrodd). Detta beror på att man får en oturlig hållning. Man är svag i ryggen i det läget, samtidigt som triceps är stark och kan dra på endel där.
Så jag manar till återhållsamhet att lysssna på ala. Som. Du såg ovan så gav han mig en direkt skadlig rekommendation baserat på tänket att alla kan göra den rörelsen efterson elliot säger att alla kan göra den rörelsen. Man ska alltid alltid alltid anpassa sin träning efter sina egna förutsättningar. När jag hade så vansinniga problem i ryggen ( min midja låg då på under 70cm, och jag vägde 90kg) att jag inte kunde belasta ländryggen alls så körde jag latsdrag, men låg plant med golvet och körde roddar. Då fick jag horisontella roddar trots ett rätt gravt handikapp (svårt att sitta längre stunder).
Postad 17 August 2013 - 23:50
Jasså? Vi kan gå tillbaka till den delen och läsa att du skrev att du utförde den övningen. Jag minns att du skrev det nämligen. Går du och ändrar i dom inläggen så ser man judessutom ändringsdatum
Elliot har glömt att alla inte har samma fysiologiska attributer. Alla människor kan ex inte gå ner i en spagat eller splitt. Der beror på hur höftkulan sitter i socketen. Säger du att axon är bakom flötet? Lite ödmjuk får du ju faktiskt vara där tycker jag. Du kan köra ditt eget race, men racka inte måner på någon som besitter hans fysiologikunskaper. Det är som att påstå att arne p inte vet hur man snurrar ihop en stekpanna med händerna
Skämt åsido, utveckla gärna det du menar om axon. Hade varit intressant att se alla fel du anser att han har i sin blogg. Läs gärna hans text om maskin pec dec exempelvis.
Jag skiter dock aldrig i negativa delen. Inte gjort det på flera år oavsett övning. Axon är en skojare, hittar inte igen det just nu men bland annat Robert Berg (googla om du inte vet vem han är) hade länkat till artikeln på FB för några veckor sedan. Man blev ju mörkrädd när man läste.
Och det fixade du med foam roller, har du någon länk till övningarna?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
32 bilder

4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?