Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!

2072 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 26 January 2006 - 10:34

Dauzz
  • Dauzz
  • Wannabe

• 25 inlĂ€gg
  • 0

Zepp;

v1.09 fungerar med röda gröna spola knapparna (2x - 8x), men inte med knapparna "Hoppa FramÄt / BakÄt".

Prova att anvÀnda knapparna för "Hoppa FramÄt / BakÄt" (de som Àr under röda o gröna knapparna.
Prova dels med ett kort tryck för att hoppa 15 sekunder.
Prova sen att hÄlla in knappen nÄgra sekunder för att snabbspola (utan bild).
Efter detta, prova att; spola, "hoppa", pausa, stoppa. Fungerar det för dig? Det fungerar inte för mig!
ÅtgĂ€rd: stĂ€ng av och pĂ„ igen med power knappen.
Har lagt in 1.08 igen.

//Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ocksÄ testat 1.09 nu och kan bekrÀfta peswes problem. Det blir exakt samma sak för mig.
Har dock inte mÀrkt nÄgra andra problem.

Postad 26 January 2006 - 13:07

Duvan
  • Duvan
  • Wannabe

• 20 inlĂ€gg
  • 0
AngÄende 1.09

Ser man fler Àn 2 program per kanal i EPGn?

/Duvan

Postad 26 January 2006 - 20:53

Unregistered9bcef4e4
  • Unregistered9bcef4e4
  • Amatör

• 70 inlĂ€gg
  • 0

AngÄende 1.09

/Duvan

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, har precis uppdat. min till 1.09 och jag ser fortfarande bara ett program fram pÄ SVT och 4:an kanaler... :wacko:

Postad 26 January 2006 - 23:47

cof
  • cof
  • Rookie

• 7 inlĂ€gg
  • 0

Zepp;

v1.09 fungerar med röda gröna spola knapparna (2x - 8x), men inte med knapparna "Hoppa FramÄt / BakÄt".

Prova att anvÀnda knapparna för "Hoppa FramÄt / BakÄt" (de som Àr under röda o gröna knapparna.
Prova dels med ett kort tryck för att hoppa 15 sekunder.
Prova sen att hÄlla in knappen nÄgra sekunder för att snabbspola (utan bild).
Efter detta, prova att; spola, "hoppa", pausa, stoppa. Fungerar det för dig? Det fungerar inte för mig!
ÅtgĂ€rd: stĂ€ng av och pĂ„ igen med power knappen.
Har lagt in 1.08 igen.

//Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ocksÄ testat 1.09 nu och kan bekrÀfta peswes problem. Det blir exakt samma sak för mig.
Har dock inte mÀrkt nÄgra andra problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma hÀr med 1.09 + att ljudet inte synkar ibland, vilket gör att man mÄste trycka pÄ slowmotion knappen. Satt och spelade in och tittade samtidigt pÄ hockeymatchen idag pÄ Canal + sport och skulle snabbspola över periodpausen. DÄ lÄste sig boxen helt och jag tvingades dra ut nÀtsladden vilket gjorde att inspelningen stoppades, som tur var matchen avgjord...... Ser fram emot 1.10.

En frÄga till:
Om man sitter och kör "Time Shift" och kommer pÄ att man vill spela in ett program pÄ en annan kanal samtidigt sÄ Àr inte det möjligt, sÄvida man inte har förprogrammerat inspelningen ?

Redigerat av cof, 26 January 2006 - 23:53.

Postad 27 January 2006 - 09:01

Jannen
  • Jannen
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0

NÀr programmet sÀnds i Letterbox med svart band upp- och nedtill sÄ flimrar nedersta linjen eller de tvÄ nedersta linjerna i sjÀlva bilden mer eller mindre kraftigt med upp till 100% vitt. Flimret Àr alltsÄ i bilden och ej lÀngst ned i botten av det svarta. Hur det flimrar beror pÄ bilden som just sÀnds ut och om den innehÄller mycket ljusa partier sÄ blir det mycket vitt flimmer.

TVn Àr inte i 16:9 utan gamla hederliga 4:3-formatet. DT550 Àr instÀlld pÄ 4:3 Letterbox för att kunna se hela bilden och inte fÄ den kapad i kanterna. Jag har testat med flera 4:3-TV. Jag har ocksÄ testat med annan digitalbox (Nokia 112T) som inte visar detta problem. Antenn-signalen Àr stark och bilden Àr i övrigt helt perfekt.

Jag tror ocksÄ att man ser felet i SVTs testbild nÀr den sÀnder i Letterbox-mod. Sista linjen i sjÀlva testbilden blir dÄ helt vit i stÀllet för svart förutom c:a 10% av början pÄ raden.

Felet syns Àven pÄ filer som jag fört över till PC.

Mjukvaran Àr senaste, dvs 1.08.

Är det nĂ„gon mer som har detta fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det dÀr har jag sett ocksÄ. Har en gammal 4:3 TV. Skall snart byta den mot nÄgot nyare. Har inte tÀnk pÄ om detta syns pÄ överförda filmer, mÄste kolla det.

Ni som har 16:9 apparater, syns detta pÄ dessa eller Àr det bara ett 4:3 Letterbox-problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nu lĂ„nat hem en annan DT550 och den har exakt samma fel med flimmer pĂ„ sista raden/linjen. Jag har mĂ€jlat till [email protected] för 11 dagar sedan men inte fĂ„tt nĂ„got svar. Jag skickade ocksĂ„ kopia till inköpsstĂ€llet Teknikmagasinet och de svarade direkt och meddelade att Dilog sa att felet med 99% sannolikhet var beroende pĂ„ min TV vilket jag inte tror plus att jag testat med fem olika TV-fabrikat. Nokiaboxen jag ocksĂ„ har visar aldrig detta fel i nĂ„gon av dessa TV-apparater. De mĂ„ste vara flera av er Ă€n Anna-Log som har en gammal 4:3 TV och ser detta fel nĂ€r utsĂ€ndningen Ă€r i 16:9 frĂ„n SVT och TV4 och boxen instĂ€lld pĂ„ Letterbox.

För jag över filen till datorn och kollar i fullskÀrmslÀge (svart band uppe och nere) sÄ syns felet Àven dÀr. Vitt flimmer mellan bilden och nedre svarta ytan pÄ en eller tvÄ rader.

Finns det nÄgon insatt som tror att det gÄr att lösa med mjukvara i DT550, t ex att inte visa nedersta linjen i bilden? Annars sÄ stÄr jag ut med de flesta buggar i boxen eftersom det gÄr att spela in pÄ hÄrddisken men vill inte köpa en ny 16:9 TV bara för att kompensera för att boxen visar taskig bild.

Postad 27 January 2006 - 15:54

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlĂ€gg
  • 0
Jag har detta fel ocksÄ pÄ min box och jag anvÀnder en 50" plasma

Postad 27 January 2006 - 18:29

AiR
  • AiR
  • LĂ€rjunge

• 465 inlĂ€gg
  • 0

AngÄende 1.09

/Duvan

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, har precis uppdat. min till 1.09 och jag ser fortfarande bara ett program fram pÄ SVT och 4:an kanaler... :wacko:

<{POST_SNAPBACK}>

Det fĂ„r jag ocksĂ„ med mina digitalboxar sĂ„ det Ă€r inte Dilogs fel utan Teracoms. Övriga muxar har full EPG dĂ€remot. Eller har du full EPG pĂ„ en annan box pĂ„ SVT?

Postad 27 January 2006 - 19:40

mhakman
  • mhakman
  • AnvĂ€ndare

• 125 inlĂ€gg
  • 0

NÀr programmet sÀnds i Letterbox med svart band upp- och nedtill sÄ flimrar nedersta linjen eller de tvÄ nedersta linjerna i sjÀlva bilden mer eller mindre kraftigt med upp till 100% vitt. Flimret Àr alltsÄ i bilden och ej lÀngst ned i botten av det svarta. Hur det flimrar beror pÄ bilden som just sÀnds ut och om den innehÄller mycket ljusa partier sÄ blir det mycket vitt flimmer.

TVn Àr inte i 16:9 utan gamla hederliga 4:3-formatet. DT550 Àr instÀlld pÄ 4:3 Letterbox för att kunna se hela bilden och inte fÄ den kapad i kanterna. Jag har testat med flera 4:3-TV. Jag har ocksÄ testat med annan digitalbox (Nokia 112T) som inte visar detta problem. Antenn-signalen Àr stark och bilden Àr i övrigt helt perfekt.

Jag tror ocksÄ att man ser felet i SVTs testbild nÀr den sÀnder i Letterbox-mod. Sista linjen i sjÀlva testbilden blir dÄ helt vit i stÀllet för svart förutom c:a 10% av början pÄ raden.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det dÀr har jag sett ocksÄ. Har en gammal 4:3 TV. Skall snart byta den mot nÄgot nyare. Har inte tÀnk pÄ om detta syns pÄ överförda filmer, mÄste kolla det.

Ni som har 16:9 apparater, syns detta pÄ dessa eller Àr det bara ett 4:3 Letterbox-problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nu lĂ„nat hem en annan DT550 och den har exakt samma fel med flimmer pĂ„ sista raden/linjen. Jag har mĂ€jlat till [email protected] för 11 dagar sedan men inte fĂ„tt nĂ„got svar. Jag skickade ocksĂ„ kopia till inköpsstĂ€llet Teknikmagasinet och de svarade direkt och meddelade att Dilog sa att felet med 99% sannolikhet var beroende pĂ„ min TV vilket jag inte tror plus att jag testat med fem olika TV-fabrikat. Nokiaboxen jag ocksĂ„ har visar aldrig detta fel i nĂ„gon av dessa TV-apparater. De mĂ„ste vara flera av er Ă€n Anna-Log som har en gammal 4:3 TV och ser detta fel nĂ€r utsĂ€ndningen Ă€r i 16:9 frĂ„n SVT och TV4 och boxen instĂ€lld pĂ„ Letterbox.

För jag över filen till datorn och kollar i fullskÀrmslÀge (svart band uppe och nere) sÄ syns felet Àven dÀr. Vitt flimmer mellan bilden och nedre svarta ytan pÄ en eller tvÄ rader.

Finns det nÄgon insatt som tror att det gÄr att lösa med mjukvara i DT550, t ex att inte visa nedersta linjen i bilden? Annars sÄ stÄr jag ut med de flesta buggar i boxen eftersom det gÄr att spela in pÄ hÄrddisken men vill inte köpa en ny 16:9 TV bara för att kompensera för att boxen visar taskig bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har precis samma fel pÄ en analog dock ganska modern och vÀl fungerande Phillips.

Jannen, kan du föra över alla inspelningar till din dator och spela dessa dĂ€r? Hur gör du dĂ„? Vissa av mina inspelningar kommer till PC’n helt förstörda, men de Ă€r rĂ€tt i boxen. För jag över dessa till PC’n en gĂ„ng till sĂ„ Ă€r de lika förstörda. Det gĂ€ller vissa okodade program frĂ„n t.ex. TV1 samt vissa avkodade i boxen program frĂ„n andra kanaler, t.ex. frĂ„n VH1.

/Mikael

Postad 28 January 2006 - 01:02

Unregistered9bcef4e4
  • Unregistered9bcef4e4
  • Amatör

• 70 inlĂ€gg
  • 0
Den gÄr ner i vilolÀge och lÄser sig om man lyssnar pÄ MP3:or i den och den lÄser sig om man föröker att lyssna pÄ MP3:or samtidigt som den spelar in.

EDIT: Jag anvÀnder v.1.09

Redigerat av Unregistered9bcef4e4, 28 January 2006 - 01:03.

Postad 28 January 2006 - 11:10

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • AnvĂ€ndare

• 130 inlĂ€gg
  • 0

Har upptÀckt en rejÀlt irriterande grej....
Jag tappar kanaler lite titt som tÀtt.

Zappade i godan ro i fredags och sedÀr! SÄ försvann fyran.  :lol:  Bara te Ä göra kanal installation...
Och precis nu ikvÀll- samma sak! Men dÄ tappade jag trean.....HÀpp. Kanal installation.

:rolleyes:  NÄgon mer som upplevt detta? Jag har finfin signal och senaste prog.varan...

<{POST_SNAPBACK}>

I version 1.08 av mjukvaran Àr detta fixat och skall inte intrÀffa (enligt Dilog). DÀremot sÄ kan den lÀgga till nya kanaler (ett Nordic Agreement krav, enligt Dilog).
Vilken version kör du?

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, my mistake, jag upptÀckte att jag sett fel pÄ mjukvaruversionen....
1.04...Inte undra pÄ att den kan gÄ galet.
Bara te Ă„ uppdatera. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jahapp, dÄ har det hÀnt igen...Typ fjorton ggr under den gÄgna veckan! :blink:
TROTS version 1.08!
Tror ni att jag kan ha fel pÄ boxen, eller Àr det bara att bryta ihop och hoppas pÄ att detta försvinner i nÄgon senare version? ;)

Postad 28 January 2006 - 22:24

Unregistered30eddf22
  • Unregistered30eddf22
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma erfarenhet pĂ„ min gamla TV. DĂ„ och dĂ„ blir en eller tvĂ„ linjer helt vita . Ska prova pĂ„ min projektor. Återkommer nĂ€r det Ă€r gjort.

Postad 28 January 2006 - 22:29

Unregistered30eddf22
  • Unregistered30eddf22
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0
Dilogen har en "feature" som innebÀr att man kan pausa en pÄgÄende timerinspelning. Jag tycker att det Àr feltÀnkt av Dilog. Det Àr alldeles för stor risk att det görs av mistag.

Jag har en grabb hemma som gÀrnar pausar Bolibompa. Om han tror att han tryckt Timeshift nÄgon gÄng tidigare och trycker paus, samtidigt som en timerinspelning pÄgÄr pÄ en annan kanal, pausas timerinspelningen istÀllet. Resultat: Bolibompa pasuas inte men inspelningen förstörs... :lol:

Det borde finnas nÄgon form av "sÀkerhetsmekanism" mot felaktig pasuning...

Postad 29 January 2006 - 11:57

mhakman
  • mhakman
  • AnvĂ€ndare

• 125 inlĂ€gg
  • 0

Dilogen har en "feature" som innebÀr att man kan pausa en pÄgÄende timerinspelning. Jag tycker att det Àr feltÀnkt av Dilog. Det Àr alldeles för stor risk att det görs av mistag.

Jag har en grabb hemma som gĂ€rnar pausar Bolibompa. Om han tror att han tryckt Timeshift nĂ„gon gĂ„ng tidigare och trycker paus, samtidigt som en timerinspelning pĂ„gĂ„r pĂ„ en annan kanal, pausas timerinspelningen istĂ€llet. Resultat: Bolibompa pasuas inte men inspelningen förstörs...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

AnvÀndargrÀnssnittet i Dilogen Àr inte genomtÀnkt pÄ flera punkter. Man undrar om de som har designat/programmerat det har sjÀlva pÄ allvar försökt att anvÀnda boxen i sitt dagliga liv. NÄgra anvÀndbarhetsstudier med anvÀndare som inte Àr inblandade i utvecklingen verkar man inte heller ha gjort. Det Àr inte Dilog ensamma om, men det Àr ingen ursÀkt. NÄgra fler exempel:

1. Varför skall man starta timeshift med en speciell knapp? NĂ€r det Ă€r igĂ„ng dĂ„ kan man pausa med ”Paus” och fortsĂ€tta med ”Play”. Varför kan man inte starta timeshift första gĂ„ngen ocksĂ„ med ”Paus”? Man skulle ju slippa en knapp pĂ„ fjĂ€rren att hĂ„lla reda pĂ„. Inte Ă€r det sĂ„ för nĂ„gra tekniska anledningar – det Ă€r helt enkelt nĂ„gon som har designat det sĂ„ dumt, utan att lĂ„ta anvĂ€ndare prova.
2. Varför skall man ta fram info om ett program i EPG med ”OK” knappen och inte med ”Info” knappen som man annars anvĂ€nder för info i andra lĂ€gen?
3. Varför skall man starta avkodning med den vita knappen och inte med den gröna som man annars anvÀnder för att komma till avkodning?

Listan kan göras vÀldigt lÄng men poÀngen Àr att Dilog (och de andra boxtillverkare och Àven andra i hemelektronik industrin) verkar helt enkelt strunta i all den kunskap om anvÀndargrÀnssnitt och om framstÀllningen av sÄdana, som PC industrin har tagit fram under de senaste 20 Ären. De skall prompt göra det frÄn början, pÄ sitt eget sÀtt, Àven om det Àr sÀmre trots att man idag vet hur det bör göras. De 2 viktigaste regler Àr ju att samma kommando (knapp) skall anvÀndas för likartade funktioner i alla lÀgen och att anvÀndaren skall hela tiden klart se i vilket lÀge som programmet Àr, sÄ att anvÀndaren vet vilken funktion som pÄverkas med ett visst kommando (knapp). De hÀr 2 enkla regler verkar hemelektronik industrin göra allt för att bryta.

Efter att ha lÀst inlÀggen i denna trÄd om det stora antalet buggar i varje programversion varav vissa Àr av sÄdan art att Àven en mycket enkel test skulle avslöja dessa (t.ex. att timeshift bryts nÀr en inspelning startar), kan man inte dra annan slutsats att det som levereras till kunden Àr inte fÀrdiga versioner utan betatester och det man kallar för betatester Àr egentligen alfatester. SÄdant förvÀntar man sig inte frÄn professionella leverantörer och varor i den hÀr prisklassen.

Att man sedan inte levererar ordentligt programvarustöd för att föra över och arbeta med inspelningar pÄ PC/Mac Àr fullstÀndigt obegripligt. Det Àr bara att titta pÄ de PC/Mac program som man fÄr nÀr man köper en DV kamera i ungefÀr samma prisklass som boxen. Men dÄ Àr det proffs som gör kameran och programvaran.

/Mikael

Postad 29 January 2006 - 12:10

mhakman
  • mhakman
  • AnvĂ€ndare

• 125 inlĂ€gg
  • 0
IgĂ„r har jag spelat in ”Amadeus” som gick i TvĂ„an. NĂ€r jag sedan förde över den 7 GB stora filen till min PC och öppnade den i DVR-Studio sĂ„ sa programmet att filen Ă€r krypterad. NĂ€r jag tittar i PVR i boxen sĂ„ Ă€r filen inte kodad – TV2 Ă€r ju en fri kanal. Är det nĂ„gon som har sett motsvarande fenomen?

/Mikael

Postad 29 January 2006 - 12:41

Mich
  • Mich
  • ForumrĂ€v

• 610 inlĂ€gg
  • 0

Zappade i godan ro i fredags och sedÀr! SÄ försvann fyran.  :)  Bara te Ä göra kanal installation...
Och precis nu ikvÀll- samma sak! Men dÄ tappade jag trean.....HÀpp. Kanal installation.

:blink:  NÄgon mer som upplevt detta? Jag har finfin signal och senaste prog.varan...

<{POST_SNAPBACK}>

I version 1.08 av mjukvaran Àr detta fixat och skall inte intrÀffa (enligt Dilog). DÀremot sÄ kan den lÀgga till nya kanaler (ett Nordic Agreement krav, enligt Dilog).
Vilken version kör du?

<{POST_SNAPBACK}>

Bara te Ă„ uppdatera. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jahapp, dÄ har det hÀnt igen...Typ fjorton ggr under den gÄgna veckan! ;)
TROTS version 1.08!
Tror ni att jag kan ha fel pÄ boxen, eller Àr det bara att bryta ihop och hoppas pÄ att detta försvinner i nÄgon senare version? :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Detta lÄter inte bra. Om det fortfarande Àr ett problem sÄ tror jag inte det försvinner per automatik i framtida versioner, dÄ Dilog anser att felet Àr ÄtgÀrdat och fixat i ver 1.08. Om detta fortfarande kan intrÀffa i 1.08 sÄ Àr det allvarligt. Jag tror inte detta kan vara ett hÄrdvaru fel, om boxen förövrigt funkar.

Efter uppdatering till 1.08 rensade du kanal listan och gjorde en ny kanal sökning?

//Michael

Postad 29 January 2006 - 16:02

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • AnvĂ€ndare

• 130 inlĂ€gg
  • 0

Zappade i godan ro i fredags och sedÀr! SÄ försvann fyran.  :)  Bara te Ä göra kanal installation...

:blink:  NÄgon mer som upplevt detta? Jag har finfin signal och senaste prog.varan...

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken version kör du?

<{POST_SNAPBACK}>

Bara te Ă„ uppdatera. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jahapp, dÄ har det hÀnt igen...Typ fjorton ggr under den gÄgna veckan! ;)
TROTS version 1.08!
Tror ni att jag kan ha fel pÄ boxen, eller Àr det bara att bryta ihop och hoppas pÄ att detta försvinner i nÄgon senare version? :P

<{POST_SNAPBACK}>

Detta lÄter inte bra. Om det fortfarande Àr ett problem sÄ tror jag inte det försvinner per automatik i framtida versioner, dÄ Dilog anser att felet Àr ÄtgÀrdat och fixat i ver 1.08. Om detta fortfarande kan intrÀffa i 1.08 sÄ Àr det allvarligt. Jag tror inte detta kan vara ett hÄrdvaru fel, om boxen förövrigt funkar.

Efter uppdatering till 1.08 rensade du kanal listan och gjorde en ny kanal sökning?

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>

Yepp...Gjorde ju det. :unsure:
FÄr maila dem och kolla om de har nÄgon universallösning pÄ detta...

Postad 29 January 2006 - 23:21

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlĂ€gg
  • 0

Jag har en grabb hemma som gÀrnar pausar Bolibompa. Om han tror att han tryckt Timeshift nÄgon gÄng tidigare och trycker paus, samtidigt som en timerinspelning pÄgÄr pÄ en annan kanal, pausas timerinspelningen istÀllet. Resultat: Bolibompa pasuas inte men inspelningen förstörs...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

AnvÀndargrÀnssnittet i Dilogen Àr inte genomtÀnkt pÄ flera punkter. Man undrar om de som har designat/programmerat det har sjÀlva pÄ allvar försökt att anvÀnda boxen i sitt dagliga liv. NÄgra anvÀndbarhetsstudier med anvÀndare som inte Àr inblandade i utvecklingen verkar man inte heller ha gjort. Det Àr inte Dilog ensamma om, men det Àr ingen ursÀkt. NÄgra fler exempel:

1. Varför skall man starta timeshift med en speciell knapp? NĂ€r det Ă€r igĂ„ng dĂ„ kan man pausa med ”Paus” och fortsĂ€tta med ”Play”. Varför kan man inte starta timeshift första gĂ„ngen ocksĂ„ med ”Paus”? Man skulle ju slippa en knapp pĂ„ fjĂ€rren att hĂ„lla reda pĂ„. Inte Ă€r det sĂ„ för nĂ„gra tekniska anledningar – det Ă€r helt enkelt nĂ„gon som har designat det sĂ„ dumt, utan att lĂ„ta anvĂ€ndare prova.
2. Varför skall man ta fram info om ett program i EPG med ”OK” knappen och inte med ”Info” knappen som man annars anvĂ€nder för info i andra lĂ€gen?
3. Varför skall man starta avkodning med den vita knappen och inte med den gröna som man annars anvÀnder för att komma till avkodning?

Listan kan göras vÀldigt lÄng men poÀngen Àr att Dilog (och de andra boxtillverkare och Àven andra i hemelektronik industrin) verkar helt enkelt strunta i all den kunskap om anvÀndargrÀnssnitt och om framstÀllningen av sÄdana, som PC industrin har tagit fram under de senaste 20 Ären. De skall prompt göra det frÄn början, pÄ sitt eget sÀtt, Àven om det Àr sÀmre trots att man idag vet hur det bör göras. De 2 viktigaste regler Àr ju att samma kommando (knapp) skall anvÀndas för likartade funktioner i alla lÀgen och att anvÀndaren skall hela tiden klart se i vilket lÀge som programmet Àr, sÄ att anvÀndaren vet vilken funktion som pÄverkas med ett visst kommando (knapp). De hÀr 2 enkla regler verkar hemelektronik industrin göra allt för att bryta.

Efter att ha lÀst inlÀggen i denna trÄd om det stora antalet buggar i varje programversion varav vissa Àr av sÄdan art att Àven en mycket enkel test skulle avslöja dessa (t.ex. att timeshift bryts nÀr en inspelning startar), kan man inte dra annan slutsats att det som levereras till kunden Àr inte fÀrdiga versioner utan betatester och det man kallar för betatester Àr egentligen alfatester. SÄdant förvÀntar man sig inte frÄn professionella leverantörer och varor i den hÀr prisklassen.

Att man sedan inte levererar ordentligt programvarustöd för att föra över och arbeta med inspelningar pÄ PC/Mac Àr fullstÀndigt obegripligt. Det Àr bara att titta pÄ de PC/Mac program som man fÄr nÀr man köper en DV kamera i ungefÀr samma prisklass som boxen. Men dÄ Àr det proffs som gör kameran och programvaran.

/Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Bra inlÀgg. Jag kan kÀnna frustration ibland. Om man jÀmför med grÀnssnittet pÄ en HDD recorder, sÄ kÀnns denna box som rena rama hemsnickeriet. Jag har en Pioneer HDD och dÀr kÀnns det mesta helt OK.

Det finns en lustig sak med Dilog och det Àr resume knappen. Om man vill anvÀnda resume (vilket man ganska ofta anvÀnder), sÄ mÄste man trycka pÄ den vita knappen. Det mest naturliga skulle vÀl vara att trycka pÄ play igen nÀr man vill titta vidare, men dÄ börjar det frÄn början. !!!

Gör som Pioneer tex. man trycker pÄ stopp tvÄ gÄnger, sÄ slÄr man av resume och har sedan möjlighet att se sitt inspelade program igen.

Postad 30 January 2006 - 00:19

Allan Sladd
  • Allan Sladd
  • Wannabe

• 32 inlĂ€gg
  • 0
Efter att ha lÀst massor av inlÀgg om buggar och elÀnde vet jag inte om jag vÄgar köpa nÄgon digitalbox.
Det bÀsta vore om alla reklamerade sina boxar, dÄ kanske det skulle hÀnda nÄgot.
Och som nÄgon anmÀrkte pÄ, varför skall det vara sÄ krÄngligt att föra över inspelat program till en PC.

Postad 30 January 2006 - 14:21

Mich
  • Mich
  • ForumrĂ€v

• 610 inlĂ€gg
  • 0

Och som nÄgon anmÀrkte pÄ, varför skall det vara sÄ krÄngligt att föra över inspelat program till en PC.

<{POST_SNAPBACK}>

Denna funktionalitet finns inte officiellt, för om det gjorde det sÄ skulle boxen inte bli godkÀnd av Boxer. Jag tycker vi skall vara glada för att det med mjukvara frÄn Dilog gÄr att överföra till datorn, trots att det 'inte finns' officiellt. Tacka och var glad, alternativet Àr ju att dom spÀrrar funktionen.

Postad 30 January 2006 - 14:25

Mich
  • Mich
  • ForumrĂ€v

• 610 inlĂ€gg
  • 0

...

Yepp...Gjorde ju det. :)

Testa med manuell kanalsökning (efter rensning av listan)
P.S. Är du helt sĂ€ker pĂ„ att du kör v1.08?
//Michael

Postad 30 January 2006 - 18:08

robbot
  • robbot
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0
Jag har i full EPG pÄ i princip alla kanaler. Inklusive svt och 4:an. NÄn som vet om det kommer en uppdatering för problemet med spolning i inspelat material snart?

/Robert

Postad 30 January 2006 - 18:48

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • AnvĂ€ndare

• 130 inlĂ€gg
  • 0

...

Yepp...Gjorde ju det. :)

Testa med manuell kanalsökning (efter rensning av listan)
P.S. Är du helt sĂ€ker pĂ„ att du kör v1.08?
//Michael

<{POST_SNAPBACK}>

JorÄ, rÀtt mjukvara.
Jag gör bara automatisk sökning....Har inte rensat listan innan jag sökt alla kanaler igen.
Men jag kanske skall testa att göra en total ominstallation?

Postad 30 January 2006 - 21:20

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlĂ€gg
  • 0

Jag har i full EPG pÄ i princip alla kanaler. Inklusive svt och 4:an. NÄn som vet om det kommer en uppdatering för problemet med spolning i inspelat material snart?

/Robert

<{POST_SNAPBACK}>

Har du full EPG pÄ alla kanaler? Det Àr du nÀstan ensam om tror jag, men beror det pÄ att du heter Robert.... :)

Postad 30 January 2006 - 22:10

robbot
  • robbot
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

/Robert

<{POST_SNAPBACK}>

Har du full EPG pÄ alla kanaler? Det Àr du nÀstan ensam om tror jag, men beror det pÄ att du heter Robert.... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja i princip alla, kanal lokal, svt24, bbc och discovery bortrÀknad. det kan dock ta ett litet tag efter pÄslag av boxen innan listan fylls (listan strÀcker sig ca 2 dygn framÄt), men detta tror jag har att göra med att jag har en kass antenn (en teleskopantenn frÄn en gammal tv). Kan det vara att jag bor i ett omrÄde dÀr epg-funktionen har utökats nyligen?

Postad 30 January 2006 - 22:39

Duvan
  • Duvan
  • Wannabe

• 20 inlĂ€gg
  • 0

/Robert

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ja i princip alla, kanal lokal, svt24, bbc och discovery bortrÀknad. det kan dock ta ett litet tag efter pÄslag av boxen innan listan fylls (listan strÀcker sig ca 2 dygn framÄt), men detta tror jag har att göra med att jag har en kass antenn (en teleskopantenn frÄn en gammal tv). Kan det vara att jag bor i ett omrÄde dÀr epg-funktionen har utökats nyligen?

<{POST_SNAPBACK}>

I vilket omrÄde bor du?

Postad 31 January 2006 - 00:00

mhakman
  • mhakman
  • AnvĂ€ndare

• 125 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Denna funktionalitet finns inte officiellt, för om det gjorde det sÄ skulle boxen inte bli godkÀnd av Boxer. Jag tycker vi skall vara glada för att det med mjukvara frÄn Dilog gÄr att överföra till datorn, trots att det 'inte finns' officiellt. Tacka och var glad, alternativet Àr ju att dom spÀrrar funktionen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu förstÄr jag inte hur du menar, Mich.

För det första, vad menar du med att ”dĂ„ skulle boxen inte bli godkĂ€nd av Boxer”? Menar du att Boxer har som ett formellt krav för att godkĂ€nna en maskin att det inte skall gĂ„ att lagra inspelningar permanent dvs. pĂ„ DVD eller tape, vilket förutsĂ€tter en överföring? Det Ă€r lite svĂ„rt att tro eftersom det dĂ„ skulle vara ett brott mot svensk upphovsrĂ€ttslag. Det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att lagen garanterar var och en som har betalt licens (de fria kanalerna) och abonnemang (betalkanaler) samt den sk kassettavgiften (som man betalar nĂ€r man köper inspelningsbara media) rĂ€tten till att för privat bruk lagra det vi lagligen har rĂ€tt att se och höra. Var och en som utan vĂ„rt explicita tillstĂ„nd försöker att ta ifrĂ„n oss den rĂ€tten begĂ„r minst 2 brott, ett mot upphovsrĂ€ttslagen och det andra Ă€r en vanlig stöld av kassettavgiften som vi redan har betalt just för att ersĂ€tta upphovsrĂ€ttsinnehavarna för denna extra lagring. I det lĂ€ge blir ju Dilog skyldig till medhjĂ€lp till brotten. Mich du mĂ„ste vara felinformerad!

För det andra Ă€r denna funktionalitet helt officiell – Dilog bĂ„de skriver och talar om denna. Annars hade man ju inte köpt maskinen. Det Ă€r ju ingen mening med att spela in nĂ„gonting och inte kunna lĂ€gga undan det nĂ„gon annanstans och mera permanent. Disken blir ju full ganska fort och dĂ„ mĂ„ste man flytta filerna. Man mĂ„ste ocksĂ„ kunna pĂ„ nĂ„got sĂ€tt ta sĂ€kerhetskopior pĂ„ sina inspelningar. Jag Ă€r inte beredd att betala 5000:- för en engĂ„ngsinspelare som jag fĂ„r kasta nĂ€r disken blir full dĂ€r jag dessutom riskerar att förlora alla inspelningar om HD kraschar.

Mich, vilken officiell person frÄn Dilog som har officiellt delgivit dig denna information? Det hÀr mÄste vi gÄ till botten med, eller Ànnu lÀngre om sÄ krÀvs.

/Mikael

Postad 31 January 2006 - 07:57

Anna-Log
  • Anna-Log
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som varit i kontakt med Dilog och vet om det kommer nÄgon ny mjukvara snart?

1.09 tror jag blev avskriven i detta forum tidigare som +/- noll i nytta (fix av timeshiftavbrott men införande av boxkrasch vid snabbhopp i inspelat material)

Redigerat av Anna-Log, 31 January 2006 - 07:58.

Postad 31 January 2006 - 12:53

Mich
  • Mich
  • ForumrĂ€v

• 610 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nu förstÄr jag inte hur du menar, Mich.

För det första, vad menar du med att ”dĂ„ skulle boxen inte bli godkĂ€nd av Boxer”? Menar du att Boxer har som ett formellt krav för att godkĂ€nna en maskin att det inte skall gĂ„ att lagra inspelningar permanent dvs. pĂ„ DVD eller tape, vilket förutsĂ€tter en överföring? Det Ă€r lite svĂ„rt att tro eftersom det dĂ„ skulle vara ett brott mot svensk upphovsrĂ€ttslag. Det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att lagen garanterar var och en som har betalt licens (de fria kanalerna) och abonnemang (betalkanaler) samt den sk kassettavgiften (som man betalar nĂ€r man köper inspelningsbara media) rĂ€tten till att för privat bruk lagra det vi lagligen har rĂ€tt att se och höra. Var och en som utan vĂ„rt explicita tillstĂ„nd försöker att ta ifrĂ„n oss den rĂ€tten begĂ„r minst 2 brott, ett mot upphovsrĂ€ttslagen och det andra Ă€r en vanlig stöld av kassettavgiften som vi redan har betalt just för att ersĂ€tta upphovsrĂ€ttsinnehavarna för denna extra lagring. I det lĂ€ge blir ju Dilog skyldig till medhjĂ€lp till brotten. Mich du mĂ„ste vara felinformerad!

För det andra Ă€r denna funktionalitet helt officiell – Dilog bĂ„de skriver och talar om denna. Annars hade man ju inte köpt maskinen. Det Ă€r ju ingen mening med att spela in nĂ„gonting och inte kunna lĂ€gga undan det nĂ„gon annanstans och mera permanent. Disken blir ju full ganska fort och dĂ„ mĂ„ste man flytta filerna. Man mĂ„ste ocksĂ„ kunna pĂ„ nĂ„got sĂ€tt ta sĂ€kerhetskopior pĂ„ sina inspelningar. Jag Ă€r inte beredd att betala 5000:- för en engĂ„ngsinspelare som jag fĂ„r kasta nĂ€r disken blir full dĂ€r jag dessutom riskerar att förlora alla inspelningar om HD kraschar.

Mich, vilken officiell person frÄn Dilog som har officiellt delgivit dig denna information? Det hÀr mÄste vi gÄ till botten med, eller Ànnu lÀngre om sÄ krÀvs.

/Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Om Dilog's instÀllning har jag lÀst om, frÄn personer som pratat med dom pÄ mÀssa.

Boxer har som krav att det inte gÄr att tanka ur boxen. Detta har funnits att lÀsa om i tidningar. Vet inte om det Àr Boxer's VD eller presspersoner som sagt detta. Bl.a. sÄ sa personen nÄgot om att boxar med USB aldrig blir godkÀnda (minns inte exakt hur det uttryckdes). En liten intressant slump Àr ocksÄ att nÄgra mÄnader innan detta uttalande frÄn Boxer sÄ var en Topfield box inne för Boxer godkÀnnande och blev tydligen inte godkÀnd (för er som inte vet, sÄ gÄr det att tanka ur filmer ur Topfield). Notera dock att det Àr min gissning att det var dÀrför som den inte blev godkÀnd.

P.S. Var har du sett att Dilog skriver och pratar om denna funktionalitet?

//Michael

Postad 31 January 2006 - 13:35

robbot
  • robbot
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

/Robert

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

I vilket omrÄde bor du?

<{POST_SNAPBACK}>

I Stockholms södra förorter.

HĂ€lsningar,
Robert

Postad 31 January 2006 - 20:47

Unregisteredfc13d93f
  • Unregisteredfc13d93f
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Hej!!

Har precis köpt denna Dilog box och jag har mĂ€rkt ett problem. NĂ€r man har spelat in ett program och spolar lite i det eller trycker pĂ„ pause Ă„ startar igen sĂ„ försvinner ljudet. Enda sĂ€ttet att fĂ„ tillbaka ljudet pĂ„ inspelade programmet Ă€r att stoppa och börja frĂ„n början igen. Jag har mjukvara 1.04 i boxen. Är detta nĂ„t som Ă€r löst i nyare programvaruversioner elller Ă€r det fel pĂ„ boxen??

Sökte i trÄden men hittade inget om detta!! ;)

//Mathias

Postad 01 February 2006 - 01:34

mhakman
  • mhakman
  • AnvĂ€ndare

• 125 inlĂ€gg
  • 0

Om Dilog's instÀllning har jag lÀst om, frÄn personer som pratat med dom pÄ mÀssa.

Boxer har som krav att det inte gÄr att tanka ur boxen. Detta har funnits att lÀsa om i tidningar. Vet inte om det Àr Boxer's VD eller presspersoner som sagt detta. Bl.a. sÄ sa personen nÄgot om att boxar med USB aldrig blir godkÀnda (minns inte exakt hur det uttryckdes). En liten intressant slump Àr ocksÄ att nÄgra mÄnader innan detta uttalande frÄn Boxer sÄ var en Topfield box inne för Boxer godkÀnnande och blev tydligen inte godkÀnd (för er som inte vet, sÄ gÄr det att tanka ur filmer ur Topfield). Notera dock att det Àr min gissning att det var dÀrför som den inte blev godkÀnd.

Dilog skriver mycket tydligt att man kan föra över inspelningar frĂ„n boxen till en PC. Om Dilog skulle förneka detta, som jag mfl har i vĂ„ra arkiv, dĂ„ vore det en frĂ„ga om falsk marknadsföring. Dilog distribuerar ocksĂ„ PC programvara för detta Ă€ndamĂ„l. Programvaran Ă€r under all kritik och fungerar inte med vissa inspelningar eller vissa boxar (lĂ€s tidigare i den hĂ€r trĂ„den). Att i det hĂ€r lĂ€get skylla ifrĂ„n sig pĂ„ Boxer vore löjligt om det vore sant. Än sĂ„ lĂ€nge har vi dock bara ditt ord pĂ„ att du har lĂ€st nĂ„gonstans att nĂ„gon person har pratat med nĂ„gon frĂ„n Dilog som pĂ„stĂ„s ha sagt sĂ„. Om det Ă€r sant, alltsĂ„ att nĂ„gon frĂ„n Dilog har sagt sĂ„, dĂ„ lĂ„ter det mera som en dĂ„lig ursĂ€kt för den dĂ„liga programvaran.

Vad gĂ€ller de krav som Boxer har för att ”godkĂ€nna” boxar sĂ„ har vi ocksĂ„ bara ditt ord sĂ„ lĂ€nge. För att utreda saken har jag skickat ett email till Boxer dĂ€r jag frĂ„gar om det Ă€r sant. Vi fĂ„r se vad de sĂ€ger.

Till saken hör att Boxer har ingen formell rĂ€tt att krĂ€va nĂ„gonting alls frĂ„n boxtillverkarna. Digitalboxar behöver inte vara godkĂ€nda av nĂ„gon, annars Ă€n för de vanliga elektriska mm strĂ„lnings- och sĂ€kerhetskraven som alla andra elektriska apparater. NĂ€r har man sista gĂ„ngen hört om en godkĂ€nd TV eller modem? Det finns flera mycket bra boxar och kort, med disk och utan, med CA modul och utan som inte Ă€r ”godkĂ€nda”. De flesta av dessa fungerar mycket bra och i relevanta fall har strĂ„lande programvarustöd för PC/Mac/Linux.

DÀrför har inte heller Dilog nÄgon skyldighet att frÄga Boxer om lov. De kan om de vill lÀmna in sin box pÄ test hos Teracom. Testet utförs enligt visa regler och protokoll men dÀr finns det ingenting om nÄgon överföring till PC. Vilket det borde göra eftersom en sÄdan överföring Àr nödvÀndig för sÀkerhetskopiering, alltsÄ en frÄga om sÀkerhet.

Hela den hĂ€r saken verkar vara mera en dimridĂ„, det som pĂ„ engelska sĂ„ trĂ€ffande kallas FUD–missil (fear, uncertainty, disinformation). Det Ă€r synd att tillverkare och leverantörer som har en produkt som skulle kunna bli riktigt bra om de bara la manken till, höll ordning, tillĂ€mpade QA/QC, och reste pĂ„ sig till riktig tillverkarnivĂ„ anser sig behöva hemfalla Ă„t denna FUDeri.

P.S. Var har du sett att Dilog skriver och pratar om denna funktionalitet?

En version av manualen, anvisningar pÄ hemsidan, brev frÄn Dilog, readme filer samt ÄterförsÀljarnas garantier som kom efter att ÄterförsÀljarna varit i kontakt med Dilog. Allting i skrift, lagrat i arkiv hos flera Dilog kunder

/Mikael

Postad 01 February 2006 - 07:42

Anna-Log
  • Anna-Log
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0
ok, Mich och mhakman:

Kan ni inte starta en egen trÄd i detta Àmne?

Det Àr nog intressant men det kÀnns som denna trÄd, som varit till stor hjÀlp, inte Àr rÀtt forum för detta.

SÄ, lÄt oss prata om nÄgot mer trÄdnÀra:

Är ni som bytt till 1.09 nöjda eller har alla nedgraderat till 1.08 igen?
Har sjÀlv inte tagit steget Àn eftersom det lÀt ganska negativt om 1.09 ett tag hÀr.
Är det nĂ„gon som varit i kontakt med Dilog om de "nya" buggarna i 1.09 ?

;) Surgubben

Postad 01 February 2006 - 08:24

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • AnvĂ€ndare

• 141 inlĂ€gg
  • 0

ok, Mich och mhakman:

Det Àr nog intressant men det kÀnns som denna trÄd, som varit till stor hjÀlp, inte Àr rÀtt forum för detta.

Har sjÀlv inte tagit steget Àn eftersom det lÀt ganska negativt om 1.09 ett tag hÀr.

;) Surgubben

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med Anna-Log, starta en ny trÄd i Àmnet.

Jag har uppgraderat till 1.09 och Àr sÄ hÀr lÄngt nöjd. TyvÀrr sÄ har Pelle tydligen slutat pÄ dilog och jag tycker mig ha mÀrkt ett minskat intresse frÄn dilog att ta till sig anvÀndarnas reflektioner.

Är sugen pĂ„ att modda usb men har inte riktigt kommit till skott Ă€nnu... nĂ„gon mer som gjort det?

Postad 01 February 2006 - 08:34

peswe
  • peswe
  • AnvĂ€ndare

• 149 inlĂ€gg
  • 0

ok, Mich och mhakman:

:D Surgubben

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har uppgraderat till 1.09 och Àr sÄ hÀr lÄngt nöjd. TyvÀrr sÄ har Pelle tydligen slutat pÄ dilog och jag tycker mig ha mÀrkt ett minskat intresse frÄn dilog att ta till sig anvÀndarnas reflektioner.

Är sugen pĂ„ att modda usb men har inte riktigt kommit till skott Ă€nnu... nĂ„gon mer som gjort det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nedgraderat till v1.08. Kan hellre leva med att vara utan time shift, Àn att dilogen hÀnger sig vid spolning. Nijo, kan du spola med / utan bild med v1.09? Antar att den hÀnger sig för dig ocksÄ... Har du sett nÄgra fördelar med 1.09 jÀmfört med 1.08 förutom timeshift-fixen?

BetrÀffande moddningen. Jag har skaffat allt material men inte haft tid/ork att lossa skruvarna... Men snart sÄ ;)

Postad 01 February 2006 - 08:46

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • AnvĂ€ndare

• 141 inlĂ€gg
  • 0

ok, Mich och mhakman:

:D Surgubben

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nedgraderat till v1.08. Kan hellre leva med att vara utan time shift, Àn att dilogen hÀnger sig vid spolning. Nijo, kan du spola med / utan bild med v1.09? Antar att den hÀnger sig för dig ocksÄ... Har du sett nÄgra fördelar med 1.09 jÀmfört med 1.08 förutom timeshift-fixen?

BetrÀffande moddningen. Jag har skaffat allt material men inte haft tid/ork att lossa skruvarna... Men snart sÄ ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Spola med bild fungerar utan problem, utan bild har jag nog aldrig provat.

Just det hÀr med att TimeShiften inte avbryts Àr viktigt för mig sÄ jag behÄller helt klart 1.09.
NÄgra andra fördelar har jag inte mÀrkt.

Postad 01 February 2006 - 09:46

robbot
  • robbot
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0
Jag har flera gĂ„nger rĂ„kat ut för att timerinspelningar bara försvunnit, utan att nĂ„t spelats in. Sedan verkar det som om boxen inte aktiverar sig automatiskt vid inspelning om man sĂ€tter den i stand-by... Skulle vara skönt att kunna ha den avstĂ€ngd ibland liksom... Är detta nĂ„got som andra har problem med?

Postad 01 February 2006 - 09:55

remote01
  • remote01
  • Wannabe

• 27 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Förutom jag, dÄ. Kort rapport; det funkar utmÀrkt, bÄde USB 1.1 och USB 2.0.
USB 1.1 anvÀnder jag tillsammans med Dilogs downloader för att uppgradera firmwaren och eventuellt lÀgga in MP3 och bilder i snigelfart. USB 2.0 anvÀnder jag tillsammans med GetHav för att tanka ner inspelat material till PC:n i expressfart. Det enda man behöver tÀnka pÄ Àr att dra ut USB-kabeln och starta om boxen efter operationen.

Postad 01 February 2006 - 09:59

Anna-Log
  • Anna-Log
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0

Jag har flera gĂ„nger rĂ„kat ut för att timerinspelningar bara försvunnit, utan att nĂ„t spelats in. Sedan verkar det som om boxen inte aktiverar sig automatiskt vid inspelning om man sĂ€tter den i stand-by... Skulle vara skönt att kunna ha den avstĂ€ngd ibland liksom... Är detta nĂ„got som andra har problem med?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bara rÄkat ut för det en gÄng. Satte timern genom EPGn och trodde jag skulle fÄ en inspelning gjord. Boxen var i stand-by och efterÄt fanns dÀr ingen inspelning.

Brukar alltid sÀtta boxen i Standby nÀr jag programmert instÀllningar och det har funkat helt problemfritt alltid, förutom denna gÄng. Det var en inspelning pÄ SVT1 mellan 20.00-21.00. Mjukvaruversion 1.08.

Om man Äker bort över helgen och skall spela in en del sÄ blir man ju tvungen att programmera manuellt eftersom EPGn inte Àr speciellt uppdaterad (inte ens för nÀrmaste timmen pÄ mÄnga kanaler) . Dock har det dÄ funkat bra. Vet inte om programmering genom EPGn Àr annorlunda, men den enda inspelning som missats för mig var programmerad frÄn EPGn.

Postad 01 February 2006 - 10:09

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • AnvĂ€ndare

• 141 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

USB 1.1 anvÀnder jag tillsammans med Dilogs downloader för att uppgradera firmwaren och eventuellt lÀgga in MP3 och bilder i snigelfart. USB 2.0 anvÀnder jag tillsammans med GetHav för att tanka ner inspelat material till PC:n i expressfart. Det enda man behöver tÀnka pÄ Àr att dra ut USB-kabeln och starta om boxen efter operationen.

<{POST_SNAPBACK}>

Sitter nu och skall fÄ ihop en inköpslista för att kunna modda till usb 2.0.
Det hÀr med "klÀmkontakten".
Vad fyller den för funktion? (sÀkert en korkad frÄga men jag Àr inte blyg av mig ;0)
Finns den att köpa pÄ t.ex. Dustin? TÀnkte det vore smidigare att samla sina inköp pÄ ett stÀlle.

Postad 01 February 2006 - 10:21

robbot
  • robbot
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bara rÄkat ut för det en gÄng. Satte timern genom EPGn och trodde jag skulle fÄ en inspelning gjord. Boxen var i stand-by och efterÄt fanns dÀr ingen inspelning.

Brukar alltid sÀtta boxen i Standby nÀr jag programmert instÀllningar och det har funkat helt problemfritt alltid, förutom denna gÄng. Det var en inspelning pÄ SVT1 mellan 20.00-21.00. Mjukvaruversion 1.08.

Om man Äker bort över helgen och skall spela in en del sÄ blir man ju tvungen att programmera manuellt eftersom EPGn inte Àr speciellt uppdaterad (inte ens för nÀrmaste timmen pÄ mÄnga kanaler) . Dock har det dÄ funkat bra. Vet inte om programmering genom EPGn Àr annorlunda, men den enda inspelning som missats för mig var programmerad frÄn EPGn.

<{POST_SNAPBACK}>

DÄ min EPG Àr i princip fullstÀndig anvÀnder jag alltid EPG:n nÀr jag programmerar. Det Àr sÀkert det som Àr problemet. Det Àr konstigt, dÄ det enda en programmering via EPG:n gör Àr att lÀgga upp en timerinspelning under PVR-instÀllningar, precis som om man hade gjort det manuellt... Kanske Àr Ànnu en bug, eller vad tror ni?

Postad 01 February 2006 - 10:42

remote01
  • remote01
  • Wannabe

• 27 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Vad fyller den för funktion? (sÀkert en korkad frÄga men jag Àr inte blyg av mig ;0)
Finns den att köpa pÄ t.ex. Dustin? TÀnkte det vore smidigare att samla sina inköp pÄ ett stÀlle.

<{POST_SNAPBACK}>

KlÀmkontakten Àr ju den hane du behöver för att kunna koppla pÄ USB-adaptern. Jag har bara hittat den hos labbelektronik. http://www.labbelektronik.nu/ . LÀs mina tidigare inlÀgg sÄ förstÄr du sÀkert. Det finns bilder ocksÄ.

Redigerat av remote01, 01 February 2006 - 10:45.

Postad 01 February 2006 - 10:52

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • AnvĂ€ndare

• 141 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

KlÀmkontakten Àr ju den hane du behöver för att kunna koppla pÄ USB-adaptern. Jag har bara hittat den hos labbelektronik. http://www.labbelektronik.nu/ . LÀs mina tidigare inlÀgg sÄ förstÄr du sÀkert. Det finns bilder ocksÄ.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, hittade tillbaka till dina bilder och förklaringar, tackar!

Minns Àven att det snackades lite om olika IDE kablar, nÄgon speciell man mÄste ha?
Du "rÄkar" inte ha ett artikelnr hos t.ex. Dustin pÄ rÀtt IDE kabel.

Tack pÄ förhand!

Postad 01 February 2006 - 10:54

Anna-Log
  • Anna-Log
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

DÄ min EPG Àr i princip fullstÀndig anvÀnder jag alltid EPG:n nÀr jag programmerar. Det Àr sÀkert det som Àr problemet. Det Àr konstigt, dÄ det enda en programmering via EPG:n gör Àr att lÀgga upp en timerinspelning under PVR-instÀllningar, precis som om man hade gjort det manuellt... Kanske Àr Ànnu en bug, eller vad tror ni?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det slog mig ocksÄ nÀr jag lÀste ditt inlÀgg och skrev mitt. Skall tillÀgga att jag alltid anvÀnder EPGn för programmering OM den Àr uppdaterad. AlltsÄ sÄ har jag stÀllt in timern bÄde med EPG och manuellt, men det jag inte kan komma ihÄg Àr om boxen varit pÄ tidigare gÄnger vid inspelning genom EPGn. Den gÄngen det misslyckades för mig var inspelningen programmerad genom EPGn och boxen i Standby. Kan det vara sÄ att vi har följande scenarion:

(1) Inspelning genom manuell programmering, boxen i Standby -- Funkar alltid
(2) Inspelning genom manuell programmering, boxen PĂ„ -- Funkar alltid
(3) Inspelning genom EPGn, boxen i Standby -- Funkar INTE alltid
(4) Inspelning genom EPGn, Boxen PĂ„ -- Funkar alltid

1-4 ovan Àr min erfarenhet (men underlaget Àr lite tunt dÄ jag bara haft en, kanske tvÄ misslyckade inspelningar, dessa var enligt scenario 3)

Med vÄr samlade mÀngd Dilog-Àgare sÄ kanske vi kan revidera scenariolistans resultat och kanske ringa in buggen ?

Postad 01 February 2006 - 14:11

robbot
  • robbot
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det slog mig ocksÄ nÀr jag lÀste ditt inlÀgg och skrev mitt. Skall tillÀgga att jag alltid anvÀnder EPGn för programmering OM den Àr uppdaterad. AlltsÄ sÄ har jag stÀllt in timern bÄde med EPG och manuellt, men det jag inte kan komma ihÄg Àr om boxen varit pÄ tidigare gÄnger vid inspelning genom EPGn. Den gÄngen det misslyckades för mig var inspelningen programmerad genom EPGn och boxen i Standby. Kan det vara sÄ att vi har följande scenarion:

1-4 ovan Àr min erfarenhet (men underlaget Àr lite tunt dÄ jag bara haft en, kanske tvÄ misslyckade inspelningar, dessa var enligt scenario 3)

Med vÄr samlade mÀngd Dilog-Àgare sÄ kanske vi kan revidera scenariolistans resultat och kanske ringa in buggen ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag Àr nÀstan sÀker pÄ att en del inspelningar försvunnit för mig Àven om boxen Àr pÄ. SÄ för mig Àr Scenario 4 att det inte funkar alltid.

Jag har i alla fall skickat ett mail till Dilog om detta problemet, fÄr se om jag fÄr nÄt svar nÄn gÄng.

Postad 01 February 2006 - 14:52

AÖd
  • AÖd
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0

Har Följande erfarenheter:
(1) Funkar INTE alltid (Minst tvÄ missar).
(2) Funkar alltid.
(3) Ej provat.
(4) EPG'n funkar inget vidare (bara ca ett programs framförhÄllning), sÄ de fÄ (1 - 2) gÄnger jag har provat har det fungerat.

/Anders

Postad 01 February 2006 - 18:55

Jimo
  • Jimo
  • Rookie

• 9 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Är en ny Dilog anvĂ€ndare efter ha följt denna trĂ„den med stort intresse.
Uppdaterade till v1.09 direkt den fanns ute.

* EPGn funkar som för de flesta, med brister pÄ SVT o TV4 kanalerna.
* Timeshift funkar fint (har dock inte klurat ut hur jag startar timeshift och sedan samtidigt zappar runt bland andra kanaler - har barn som avbryter ibland och dÄ sitter ju en kvar framför en stillbild..)
* En gÄng har en EPG-timerinsp inte funkat - boxen i standby.
* Efter timerinsp Àr boxen alltid igÄng pÄ Kanal5 pÄ morgonen!?? (Alltid Standby vid lÀggdax); Spelade in Alias hÀromkvÀllen pÄ TV4 (vid 23 snÄret) - nattinatti vid 22 - boxen i standby - kanal5 pÄ morgonen!??
* Spolning i inspelat mat. gör att boxen hÀnger sig och mÄste startas om. Prio pÄ timeshift, dock.

MÄste natta monstret..
Tack och pÄ Äterseende!
..Jim

Postad 01 February 2006 - 23:18

cof
  • cof
  • Rookie

• 7 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon mer som upplever detta med nya mjukvaran 1.09 ?

Jag tittade idag pÄ Lost med en "Timeshift" pÄ ca 15 min mellan 21.15 - 22.15 och hade samtidigt en EPG-programmerad instÀllning pÄ ROME mellan 22.00-23.00. NÀr Lost avslutats 21.15 gick jag in i PVR listan och skulle köra igÄng ROME inspelningen. Den lÄg i listan men utan att vara inspelad och inspelningstiden var 22.00-22.00. Jag sÄg helt tydligt att det stod REC i displayen pÄ digitalboxen. Jag tryckte av inspelningen med stopp-knappen nÀr ROME slutade 22.45 och gick in i PVR listan igen men med samma resultat. DÄ slog jag av och pÄ boxen och gick in i PVR listan dÄ lÄg helt plötsligt hela programmet inspelat med rÀtt tid och allt..................

Postad 02 February 2006 - 12:18

mhakman
  • mhakman
  • AnvĂ€ndare

• 125 inlĂ€gg
  • 0

ok, Mich och mhakman:

:) Surgubben

<{POST_SNAPBACK}>

Den hÀr trÄden börjar bli rÀtt sÄ lÄng och vÀl sÄ bredd. Det börjar bli ganska svÄrt att hitta i om man letar efter nÄgot speciellt. Det kanske skulle vara bra med ett litet under-forum dÀr man kunde ha trÄdar inriktade pÄ de olika aspekterna av Dilog boxarna. T.ex. en trÄd om USB modding, en trÄd om betatester, en trÄd om buggar, en trÄd om vilka knappar man skall trycka pÄ, en trÄd om Dilog som leverantör etc. SÄ jag hÄller med dig Anna-Log.

Är man inte intresserad av att vissa kommersiella krafter sĂ€tter sig över vĂ„r lagstiftning och dikterar sina egna villkor sĂ„ skall man slippa lĂ€sa om det. De lyckas med sitt uppsĂ„t just dĂ€rför att vi inte orkar bry oss.

Digg-It-All

Postad 02 February 2006 - 12:20

mhakman
  • mhakman
  • AnvĂ€ndare

• 125 inlĂ€gg
  • 0
Ni som har moddat till USB 2.0, hur gör man med strömförsörjningen av disken? Drar man en separat kabel (5V/12V) och T-kopplar disken samt lÄter boxen vara av nÀr man anvÀnder USB eller lÄter man boxen vara pÄ och strömförsörja disken? Blir det inga problem i det senare fallet med att bÄde USB och boxen kan försöka styra disken samtidigt?

/Mikael

Postad 02 February 2006 - 15:31

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • AnvĂ€ndare

• 141 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nu var det fixat! Fungerar fint, gÄr snabbt att föra över filer nu :blink:

Tack för fin guide!

4 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 4 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.