Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter verkligen cd-spelare så olika?

905 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2009 - 14:12

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det har gjorts tester på sjukhus angående Redbull, dom tog EKG + olika blodprover, även att dom kollade hur kroppen påverkades av Redbull + vodka som så många dricker på krogarna.

Även placebo kan ge mätbara resultat (om det nu inte är koffeinet och sockret) och det finns såvitt jag förstår tydligen en debatt inom medicinen om att det skall vara tillåtet att skriva ut sockerpiller. Det är just detta som är problemet om man skall gå på vad den som upplevt en kick av Red Bull hävdar - vad är orsaken? Handlar ju om man verkligen vill veta eller inte. Det är ingen som tvingar en om man inte vill - då är det bara att "hinka på" och tro att det är taorinet som ger effekt om man föredrar det.

Skulle inte alls förvåna mig om den glädje som ofta hänger ihop med ett nyköp av en dyr och tjusig hifiprodukt (vad det än månne vara) skulle kunna ge liknande mätresultat hos många. Det gör det inte lättare att identifera den exakta orsaken för den som "upplever" utan tvärtom svårare. Man får naturligtvis göra som man vill. Gå på det som någon upplevt eller gå på det som någon har undersökt. Man får ju värdera fall från fall (om man vill annars behöver man inte bry sig alls).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 February 2009 - 14:13.

Postad 02 February 2009 - 14:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Och den är vad då? Varför man vill tipsa om billigare och bättre saker än hjärndöda råd som "lägg 50% av budgeten på ditten och datten"? Ja, kanske för man vill ge tips som ger glädje istället för massa dyra råd som ger nada. Ja, mer än stora hål i plånboken d v s. :)

Ja, jag har hört RC-L många gånger i 4-5 olika rum och tycker det är intressant att du hör dessa skillnader mellan CD spelare men inte hör dom rätt stora fel som RC-L har (enligt mig). Men bara du är nöjd så är det ju bra.

Det där med läsförståelse: ditt sätt att kommunicera gör att man tolkar dig på det sätt som jag skriver. Om du tycker att allt är så misstolkat och att du inte alls företräder "transparent" ljud, Denon och Ino som lösningen - så kan du väl ta och skriva ett inlägg i en ny tråd där du försöker förklara exakt vad som gäller.

När det gäller fördelning av budget i ett nyköpt system så får du gärna förklara exakt varför det är fel att fördela ut budgeten, sondera marknaden och sedan köpa det man vill ha?

När det gäller att högtalarna inte bör stå för 90% av budgeten beror det på att man får snedfördelning i systemet. Det finns ingen lag som säger "50%" utan det handlar om avvägning av prisklasser då man inte kan köpa en Rolls Royce för samma pris som en Trabant.

Med tanke på alla trådar om motbevisning, blindtester, transparent ljud, objektivt, subjektivt är det helt omöjligt att tolka dina lärosatser på annat vis än följande:

1. Det är fel att köpa en signalkälla för 8000 kronor - eftersom blindtest visar att det inte är någon skillnad (eller minimal sådan) och att en läsare i en dator för 299 kronor är bitkorrekt. Därför är det max 1000 kronor som gäller, åtminstone rekommenderat.

2. Stereoförstärkare är inte alls bättre än bioreceivrar av märket Denon. Tvärtom är receivern den bra apparaten eftersom den masstillverkas och är mycket billigare och innehåller så mycket funktioner. Det är därför helt fel att rekommendera en stereoförstärkare.

3. Man får aldrig, aldrig använda ordet "mer korrekt ljud" om inte utrustningen klarat F/E-test. Man kan subjektivt föredra rör t.ex men säg aldrig att det "låter bättre" eller ge sken av att man anser det vara bättre.

4. HiFi-pressen är 200% bluff. Allt som står där är helt felaktigt och leder enbart i fördärvet.

5. Köper man inte specifik testad utrustning kan man hamna i färgningsfällan. Färgat ljud är sämre än det objektiva, transparenta ljudet. Detta ljud fås med specifik utrustning. Övrig utrustning "färgar" och färgning vill man helst slippa.

6. Alla lyssningsintryck som inte kommer från BT är helt meningslösa och subjektivt tyckande utan substans.

7. Lyssna & tyck är en dålig metod att använda vid utrustningsköp.

8. Det är brist på samvete att rekommendera en kund att köpa en apparat som kostar mer än "det man behöver".

9. Pris och prestanda saknar helt samband. Prestanda fås oftast i de lägsta prisklasserna. Framförallt signalkällor och förstärkare är mycket billiga att konstruera och tillverka och därför är det bluff att betala mer för dessa. Än mer fel är det att t.ex lägga 50-60% av en budget på högtalarna och resten på elektroniken. Då har elektroniken tillåtits kosta för mycket.

Om du förnekar att du står för dessa åsikter - då får du starta en tråd som heter "Jag dementerar!"

Postad 02 February 2009 - 14:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kan inte gå in på det, för det blir väldigt OT. :)

Postad 02 February 2009 - 17:35

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det där med läsförståelse: ditt sätt att kommunicera gör att man tolkar dig på det sätt som jag skriver. Om du tycker att allt är så misstolkat och att du inte alls företräder "transparent" ljud, Denon och Ino som lösningen - så kan du väl ta och skriva ett inlägg i en ny tråd där du försöker förklara exakt vad som gäller.

När det gäller fördelning av budget i ett nyköpt system så får du gärna förklara exakt varför det är fel att fördela ut budgeten, sondera marknaden och sedan köpa det man vill ha?

När det gäller att högtalarna inte bör stå för 90% av budgeten beror det på att man får snedfördelning i systemet. Det finns ingen lag som säger "50%" utan det handlar om avvägning av prisklasser då man inte kan köpa en Rolls Royce för samma pris som en Trabant.

Med tanke på alla trådar om motbevisning, blindtester, transparent ljud, objektivt, subjektivt är det helt omöjligt att tolka dina lärosatser på annat vis än följande:

1. Det är fel att köpa en signalkälla för 8000 kronor - eftersom blindtest visar att det inte är någon skillnad (eller minimal sådan) och att en läsare i en dator för 299 kronor är bitkorrekt. Därför är det max 1000 kronor som gäller, åtminstone rekommenderat.

2. Stereoförstärkare är inte alls bättre än bioreceivrar av märket Denon. Tvärtom är receivern den bra apparaten eftersom den masstillverkas och är mycket billigare och innehåller så mycket funktioner. Det är därför helt fel att rekommendera en stereoförstärkare.

3. Man får aldrig, aldrig använda ordet "mer korrekt ljud" om inte utrustningen klarat F/E-test. Man kan subjektivt föredra rör t.ex men säg aldrig att det "låter bättre" eller ge sken av att man anser det vara bättre.

4. HiFi-pressen är 200% bluff. Allt som står där är helt felaktigt och leder enbart i fördärvet.

5. Köper man inte specifik testad utrustning kan man hamna i färgningsfällan. Färgat ljud är sämre än det objektiva, transparenta ljudet. Detta ljud fås med specifik utrustning. Övrig utrustning "färgar" och färgning vill man helst slippa.

6. Alla lyssningsintryck som inte kommer från BT är helt meningslösa och subjektivt tyckande utan substans.

7. Lyssna & tyck är en dålig metod att använda vid utrustningsköp.

8. Det är brist på samvete att rekommendera en kund att köpa en apparat som kostar mer än "det man behöver".

9. Pris och prestanda saknar helt samband. Prestanda fås oftast i de lägsta prisklasserna. Framförallt signalkällor och förstärkare är mycket billiga att konstruera och tillverka och därför är det bluff att betala mer för dessa. Än mer fel är det att t.ex lägga 50-60% av en budget på högtalarna och resten på elektroniken. Då har elektroniken tillåtits kosta för mycket.

Om du förnekar att du står för dessa åsikter - då får du starta en tråd som heter "Jag dementerar!"

Allvarligt talat. Kanske dags att du går om skolan och lär dig läsförståelse? Maken till någon som läser så J..la skevt som du och dina två polare har jag aldrig sett tidigare.
Det är precis samma sak som när du började en tråd här "Nu reder vi ut begreppen". Där hade du missuppfattat det som sades på faktiskt.se grovt som vanligt. Och du och din tomtearme skulle hacka på allting som ni tyckte att dom stod för på faktiskt.se. Ni var lika mycket ute och seglade då som nu.

Du pratar flera gånger om att man inte ska se saker i svart och vitt. Listan du har skrivit ner här visar inte på något annat än att DU lever i en svart & vit värld.

Postad 02 February 2009 - 22:43

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
annuettnick sa det som behövdes säga.

Postad 03 February 2009 - 00:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Se så barn, inte bråka nu....

Lägg pengar på i första hand rummet och högtalare + stärkare som är kapabel och sedan så kan man börja fundera på om man vill lägga något på en bättre cd spelare.

Vart anser ni att CD´n kommer i stegen... vad skulle ni uppdatera först i en anläggning, är det cd eller stärkare eller högtalare eller kanske kablar...

i mitt fall skulle dte blir högtalare och /eller rum som ligger näre till och sedan så efter det en stärkare som är kapabel och sedan en cd kanske.
Kablar kör jag på bra men billiga "home made" !

Postad 03 February 2009 - 00:07

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Nästa uppdatering blir nya frontar, längre fram i vår.

Postad 03 February 2009 - 00:21

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Vart anser ni att CD´n kommer i stegen... vad skulle ni uppdatera först i en anläggning, är det cd eller stärkare eller högtalare eller kanske kablar...

Jag ser på det såhär:

1. Först högtalarna. Då vet man vad som krävs av rummet och förstärkaren.

2. Rummet, så högtalaren kan blomma ut.

3. Förstärkaren, så den orkar driva högtalaren utan problem.

4. CD spelaren eller ännu trevligare en blu-ray spelare så slipper man ha massa olika apparater.

5. Kablar, vanliga kablar som inte glappar.

:)

Postad 03 February 2009 - 00:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nästa uppdatering blir nya frontar, längre fram i vår.

Vad siktas det på då ?

modellerna större dina stativare som du har, golv modellen eller ? :)

Redigerat av DVD-ai, 03 February 2009 - 00:36.

Postad 03 February 2009 - 00:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Nu är det igång igen :)

- The same story - The same casting

sometimestheycomeback

Postad 03 February 2009 - 02:33

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Nu är det igång igen :D

- The same story - The same casting

sometimestheycomeback

Dejavu... :)

Postad 03 February 2009 - 03:20

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Vilket driv, vilket drama!! Jag hade aldrig fastnat här på forumet om det inte va för det här underbara hjärndöda tjafset. Jag önskar att ni kunde fortsätta i sometimes värderings tråd också men där har ni inte postat på flera dagar vilket jag tycker är dåligt :D . Jag diggar sometimes men hade han varigt så tyken mot mig som han är mot andra här på forumet hade jag personligen kört upp de där högtalarna i..ja ni vet :) .Å andra sidan håller jag med mr välljud för han verkar vara en trevlig prick. svårt det här.... Det är skillnad på cd-spelare men inte så stor att det motiverar dyra inköp om man inte vill betala för kvalitetskänsla, lyx och coola prylar helt enkelt, och det vill man ju faktiskt. Ta bilar, en smart funkar jättebra i storstan men jag köpte mig ändå en dyr V70 och jag är inte ens intresserad av bilar. En ide förresten: Träffas och ha ett BLINDTEST!!!

Postad 03 February 2009 - 06:59

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Tycker till:
Jag betalar gärna mer för en CD som känns robust, som inte låter i mekaniken och sen ska den se bra ut. Den måste ju absolut låta bra med. Så jag betalara alltså inte bara för ljudet. Men jag ska göra ett blindtest i kväll. Jag har inte läst hela tråden så jag hoppas att ni pratar om hur CDn transporterar ljudet va?? Vill gärna ha svar på den. För att CD spelare låter ju EXTREMT olika om man använder ibyggd D/A .

Hur vill ni att jag ska gå till väga i mitt blindtest?

JAg har 2 transporter inkopplade nu. En Denon 3930 Kostade ca 14000kr och en samsung BD 1500 kostade ca 2500kr.
Jag kör Denon med "denon-link" (digitalt direkt ut)
Jag kör samsung via HDMI

Tänkte göra så att jag går in i reciverns meny och ställer in nivån för båda med en SPL mätare och kör sedan läget "direct" i recivern.

Sätter i samma skiva i från samma mastring startar dessa samtidigt och låter sedan någon annan byta fram o tillbaka åt mig.

Blir det tillräckligt bra?

Postad 03 February 2009 - 07:21

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Jag har inte läst hela tråden så jag hoppas att ni pratar om hur CDn transporterar ljudet va?? Vill gärna ha svar på den. För att CD spelare låter ju EXTREMT olika om man använder ibyggd D/A .

Med risk för att bli påhoppad och anklagad för att jag inte kan läsa så har jag tolkat inläggen ovan att det inte skall vara speciellt stora skillnader mellan olika cd-spelare även om man tar ut signalen analogt. Så länge de är nivåmatchade så är det i stort sett omöjligt att höra någon skillnad. Jag håller inte riktigt med om detta dock.

Det tror jag inte. En normal SPL-mätare är för oexakt för att uppfylla kraven som ställs ovan från sometimestheycomeback (t ex att nivåerna skall ligga inom 0.05 dB eller 0.1 dB).

Postad 03 February 2009 - 08:10

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Jag har inte läst hela tråden så jag hoppas att ni pratar om hur CDn transporterar ljudet va?? Vill gärna ha svar på den. För att CD spelare låter ju EXTREMT olika om man använder ibyggd D/A .

Att CD spelare låter extremt olika håller jag inte med om alls. Skulle vilja påstå att dom flesta in kan skilja dom åt när man kör nivåmatchat blindtest.

Tänkte göra så att jag går in i reciverns meny och ställer in nivån för båda med en SPL mätare och kör sedan läget "direct" i recivern.

Sätter i samma skiva i från samma mastring startar dessa samtidigt och låter sedan någon annan byta fram o tillbaka åt mig.

Nja, om man ska vara säker att man inte hör skillnader som beror på olika nivå så bör man kalibrera inom minst 0,1 dB (helst 0,05 dB). Det fixar man inte med SPL mätare utan man mäter istället utnivån.
Sen vet jag inte hur du menar med "annan byta fram o tillbaka". Om man bara byter fram och tillbaka så blir det ju inget vettigt blindtest. Det bör bytas oregelbundet, t ex att testledaren har kastat tärning innan så han kan byta efter det.

Redigerat av sometimestheycomeback, 03 February 2009 - 08:10.

Postad 03 February 2009 - 09:27

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Vettefasen om de minimala skillnaderna på CD spelare (eller DACs) har något stöd hos LTS eller faktiskt:s kärntrupper. Vill minnas att Pioneer 668, Sentec DiAna, Benchmark DAC1 tex beskrivits göra rätt stora skillnader. Diskuterade lite med Öhman och han tyckte 668 "lät mycket bättre" än en Denon 3910 tex, så det uttalandet skiljer sig definitivt mot tex kablar som han dissar totalt vad gäller eventuella skillnader...

Min egen uppfattning är att CDs och DACs visst skiljer sig i ljudkvalitet/skillnader, men att högtalare och förstärkare har större påverkan (högtalare mkt stööre, förstärkare mindre).

Tror en Dacmagic tex skulle räcka ohyggligt långt i ljudkvalitet, även om högtalaren kostar 100.000kr. Eller typ en Pioneer, HK, Marantz, XTZ för 3000-5000 kr.

Postad 03 February 2009 - 09:52

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
annuettnick och Sometimes samma användare ? känns så ialf ..

Diskuterade lite med Öhman och han tyckte 668 "lät mycket bättre" än en Denon 3910 tex,

Där ser ni lärjungar ! tom er mästare vet bättre :) :D ;)

Postad 03 February 2009 - 10:29

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Rent personligen betyder det väldigt lite vad herr Öhman tycker. Faktiskt väldigt lite :D

Jag har förmånen att kunna låna hem och testa själv mellan olika apparater. Jag har goda kontakter med tre butiker i Göteborg samt en i småland :)
Det senaste året (2008) har jag lyssnat och testat 12 olika cdspelare/dvdspelare + 2 blurayspelare.

Jag erkänner utan att blinka att jag har mycket svårt att höra skillnader mellan spelare mellan 2 - 4000:- och uppåt. Det kan mycket väl bero på att jag och mina två hifivänner som brukar vara med + flickvän har osedvanligt dålig hörsel. Min sambo har det definitivt..hon lyssnar sällan på vad jag säger :D

Fast det har ännu inte upptäckts i hörselundersökningar om nu det betyder något.....
Jag vill inte på något sätt dissa er som hör storka skillnader. Jag upplevde samma sak när jag körde med "lyssna och tyck" metoden. Nu säger jag inte att ni utvärderar på detta slarviga sätt men när jag gjort det så hör jag stora skillnader mellan apparetar och ja..tom kablar !!

När jag däremot testar blint, nivåmatchar och vi har en testledare (min trevlige granne, arbetar i en musikstudio) så är det mycket mycket svårt för oss att höra skillnader.

Jag är ute efter att köpa så PRISVÄRT för mig som möjligt. Dessutom har jag krav på byggkvalitet och lite lite utseende :blush: också........

Men..det är min cup of tea och jag dissar inte den som har totalt motsatt åsikt. Chilla ner nu gänget.. ;)

Postad 03 February 2009 - 11:00

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Vettefasen om de minimala skillnaderna på CD spelare (eller DACs) har något stöd hos LTS eller faktiskt:s kärntrupper. Vill minnas att Pioneer 668, Sentec DiAna, Benchmark DAC1 tex beskrivits göra rätt stora skillnader. Diskuterade lite med Öhman och han tyckte 668 "lät mycket bättre" än en Denon 3910 tex, så det uttalandet skiljer sig definitivt mot tex kablar som han dissar totalt vad gäller eventuella skillnader...

Nja vad som anses stora skillnader är ju olika för olika personer. Benchmark DAC-1 är ju dissad som referens hos LTS för den sjunker 0,2 dB vid 20 khz. Då kanske man inser hur nogrannt man testar och vilket extremt system och rum man har. Man använder även vissa syntetiska framställda testljud som är väldigt avslöjande. Men fråga är, hur många hör dessa små skillnader under vanliga förhållande?

Postad 03 February 2009 - 11:07

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det är en stor skillnad att påstå att skillnad ej föreligger och att det är små skillnader. Oerhört viktigt eftersom vad en del påstår är att det inte föreligger skillnad. Andra kan påstå att skillnaderna är gigantiska. Om skillnaderna är gigantiska är det någon av apparaterna som är genuint felkonstruerad. Det samma gäller för högtalare samt förstärkare med. Med STORA skilnader bör man misstänka rena felkonstruktioner. Även billiga högtalare kan prestera förvånansvärt bra ljud. Men skillnaden mellan OK och för mig perfekt ljud kan skilja enormt i pris tyvärr.

Anuettnick/Sometimes/nin/subjektivisten har ju inte den billigaste anläggingen så att säga. Högtalare och steg för en årslön samt numer även en Benchmark för a15kkr ... Tala går ju men tala så det går än en annna sak. Man undrear varför han inte går före själv med låprisprylar?

Postad 03 February 2009 - 11:14

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Oerhört viktigt eftersom vad en del påstår är att det inte föreligger skillnad.

Vilka gör det?

Anuettnick/Sometimes/nin/subjektivisten har ju inte den billigaste anläggingen så att säga.

Jag vet inte vad anuettenick har för anläggning, vet inte varför du drar in han här.

Högtalare och steg för en årslön samt numer även en Benchmark för a15kkr ... Tala går ju men tala så det går än en annna sak. Man undrear varför han inte går före själv med låprisprylar?

Hmm, jobbar du i asien eller? Högtalarna är dyra, eftersom det är där man får ut mest för pengarna men slutstegen är långt ifrån en årlön, sålänge du inte tjänar 15 000 kr på ett år. Sen köpte jag högtalarna beg. Sen så har jag ingen Benchmark alls utan kör allt från en beg Pioneer 668.
Börjar bli van att du hittar på saker nu.

Postad 03 February 2009 - 11:16

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Där ser ni lärjungar ! tom er mästare vet bättre :) :D ;)

Stackare. Kan inte vara lätt att vara så misstänksam hela tiden.

Postad 03 February 2009 - 11:28

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det är en stor skillnad att påstå att skillnad ej föreligger och att det är små skillnader. Oerhört viktigt eftersom vad en del påstår är att det inte föreligger skillnad. Andra kan påstå att skillnaderna är gigantiska. Om skillnaderna är gigantiska är det någon av apparaterna som är genuint felkonstruerad. Det samma gäller för högtalare samt förstärkare med. Med STORA skilnader bör man misstänka rena felkonstruktioner. Även billiga högtalare kan prestera förvånansvärt bra ljud. Men skillnaden mellan OK och för mig perfekt ljud kan skilja enormt i pris tyvärr.

Anuettnick/Sometimes/nin/subjektivisten har ju inte den billigaste anläggingen så att säga. Högtalare och steg för en årslön samt numer även en Benchmark för a15kkr ... Tala går ju men tala så det går än en annna sak. Man undrear varför han inte går före själv med låprisprylar?

Nä det e klart att det blir en slant om du plussar ihop dom så. :)

Har du så lite att komma med så du måste försöka svartmåla "motståndar sidan"? Sorgligt.

Postad 03 February 2009 - 11:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Vilka gör det?

Du skriver att det inte är någon skillnad på CD spelare, eller har jag missuppfattat dig ?

Postad 03 February 2009 - 13:21

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Nej, jag menar det är väldigt lite skillnad och rätt ofta så har man svårt att skilja dom åt. Det märker man när folk blindtester nivåmatchat. Ska själv testa så när jag är klar med rummet. Det jag försöker fokusera på är bra balans i systemet, för få ut så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. :)

Postad 03 February 2009 - 14:03

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Det jag försöker fokusera på är bra balans i systemet, för få ut så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt

Det vettigaste jag sett dig skriva här överhuvudtaget :)

Där ser ni lärjungar ! tom er mästare vet bättre

Stackare. Kan inte vara lätt att vara så misstänksam hela tiden

Jo då , det är faktiskt lätt, för ni har samma åsikter och lära :D

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 03 February 2009 - 14:06.

Postad 03 February 2009 - 14:05

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Nej, jag menar det är väldigt lite skillnad och rätt ofta så har man svårt att skilja dom åt. Det märker man när folk blindtester nivåmatchat. Ska själv testa så när jag är klar med rummet. Det jag försöker fokusera på är bra balans i systemet, för få ut så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. :)

Ok då är jag med. :D

Postad 03 February 2009 - 14:42

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
De flesta har väl nån form av budget för hi-fi (hoppas jag), och att försöka få ut max välljud av den budgeten innebär nog i väldigt få fall inköp av dyr cd-spelare. Däremot innebär det i väldigt många fall billiga hemma-akustikfix och spenderande av den största delen av de resterande slantarna på högtalare.

Postad 03 February 2009 - 15:10

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det vettigaste jag sett dig skriva här överhuvudtaget :)

Jo då , det är faktiskt lätt, för ni har samma åsikter och lära :D

Jaha så då e vi egentligen bara 2 personer här inne? Du och jag?

Postad 03 February 2009 - 15:24

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Det jag försöker fokusera på är bra balans i systemet, för få ut så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. :)

WORD!

Postad 03 February 2009 - 15:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Efter att ha läst alla inlägg börjar jag fundera över om inte de flesta är överens trots allt.

Det finns ibland hörbara skillnader melllan CD-spelare, men ofta är skillnaden väldigt liten, och den eventuella skillnaden har sällan något samband med produkternas prislappar.

För den som tror att alla spelare låter exakt likadant, lyssna på Technics SL-PS740A med MASH-teknik. Den låter riktigt
vasst/stickigt på de analoga utgångarna, men fungerar utmärkt som transport.

Alla spelare jag har testat har varit likvärdiga, eller sämre än min hembioförstärkare (Denon AVC-A10SE), så jag har
mer eller mindre gett upp sökandet efter "finspelare" och kör optiskt, bitkorrekt istället. Har givetvis jämfört med
rena tvåkanalsuppsättningar med, så det är inte förstärkaren som är någon flaskhals.

Redigerat av Ageve, 03 February 2009 - 17:58.

Postad 03 February 2009 - 19:08

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Ja, det hela handlar precis om det jag skrev i denna tråden. Att välja vart man ska lägga pengarna för maximal utdelning. Då funkar inte dogmatiska råd som "50% av budgeten på källan, eller förstärkaren" eller dyl. Man bör se på själva prestandan, inte priset.

Postad 03 February 2009 - 19:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Ja, det hela handlar precis om det jag skrev i denna tråden. Att välja vart man ska lägga pengarna för maximal utdelning. Då funkar inte dogmatiska råd som "50% av budgeten på källan, eller förstärkaren" eller dyl. Man bör se på själva prestandan, inte priset.

Du har aldrig funderat på att man kan inleda med en marknadskontroll utifrån budget 50-60% på högtalarna och resten på elektroniken och sedan omfördela om man t.ex hittar en signalkälla man är nöjd med (samt förstärkare) för lägre kostnad med följden att man då köper en större högtalarmodell?

Förövrigt är det inget dogmatiskt i att ha en budget i balans - att utgå ifrån. Det är lika dogmatiskt i.s.f att proklamera högtalare 90-94%, signalkälla 1% och förstärkare resten. Eller det kanske är "objektivt" korrekt?

Får väl köpa ett "transparent" system någon gång och bli frälst.:)

Postad 03 February 2009 - 21:58

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Du har aldrig funderat på att man kan inleda med en marknadskontroll utifrån budget 50-60% på högtalarna och resten på elektroniken och sedan omfördela om man t.ex hittar en signalkälla man är nöjd med (samt förstärkare) för lägre kostnad med följden att man då köper en större högtalarmodell?

Nej, du sätter fortfarande fokuset helt fel! Fokuset bör, iaf om man vill få ut så mycket man kan av pengarna, "vad ger mig mest". Då är högtalare och rummet en enormt stor del som man bör utgå först från.

Förövrigt är det inget dogmatiskt i att ha en budget i balans - att utgå ifrån. Det är lika dogmatiskt i.s.f att proklamera högtalare 90-94%, signalkälla 1% och förstärkare resten. Eller det kanske är "objektivt" korrekt?

Jo det är dogmatiskt att basera prestanda på hur mycket något kostar istället för vad det ger. Om jag köper ett hus för 3 miljoner så behöver jag inte köpa ett badkar för 500 000 kr för att "priserna ska ligga i balans". Jag väljer ju badkar efter prestanda, inte efter priset.
Sen är jag fortfarande helt shockad hur du hela tiden läser in massa saker i vad folk säger och jag är ju inte ensam om det heller.

Postad 03 February 2009 - 22:06

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Alltså skall man vara riktigt krass och nu sticker jag ut hakan lite men det är det sannerligen värt. Dock på empirisk grund har jag börjat forma en egen tes.

1:a på min lista kommer rummet! Placering är kritisk, Alla rum har begränsningar och hur du än försöker och gör kommer du aldrig att få till något förrens du har stenkoll på rummet och hur du bäst skall placera stereon i rummet. Jag tror tyvärr att de flesta möblerar och sedan stoppar in stereon där den rimligen passar. Jag tror att det måste bli tvärt om. Om man vill uppnå bra ljudåtergivnin dvs. Stereon är oerhört egocentrisk. Den skall placeras ut först och sedan måste de andra möblemanget omsogsfullt placeras så att återgivningen fungerar bra. Låter sjukt kanske med det är min övertygelse. Efter att gjort så hemma tycker jag banne mig det mesta låter bra. Det handlar inte om att aktustikreglera rummet ala öhman även om det säkerligt gör ytterligare lite på återgivningen. Normal kunskap i akustik som man kan lära av vänner och roliga kufar på forum. Sunt snusförnuft med gardinger, soffa, mattor och böcker etc.

2: Fonogrammet. Ingen anläggning kommer att låta bra medr ett dåligt material. I tider med Ipods, klämboxar, hårdkomprimerade skivor och annar junk så håller folk på att glömma av hur jäkla stor skillnaden är på ett dynamiskt perfekt spår kontra ett kasst spår. Vi tror att det bara är att stoppa in skivan och lira och vara glada. Då kan vi alla även köpa Dnavoice och vara glada. Skit in equals skit ut.

Med dessa 2 rätt kan du lyssna på musik med ett par Audio Pro Live A 242 en Sony DVD och en Denon 2107 och det låter bra. Bra mycket bättre än en anläggning som kostar 200000:- och är felplacerad och med dåligt materaial.

Sometimes kan säkert intyga att det mesta av det skit de flesta stoppar in i anläggningen är junk och det går inte att tro att man med en bra CD eller fin förstärkare skall kunna få fason på det.

Ur denna synvinkel vill jag nog tro att Source first gäller med påtryckning om att det då gäller fonogrammets kvaliteer och rummets beskaffenheter som är FIRST!

RESTEN.. Från CD-spelare till högtalare är finjusteringar.

Redigerat av mr-välljud, 03 February 2009 - 22:06.

Postad 03 February 2009 - 22:07

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Nej, du sätter fortfarande fokuset helt fel! Fokuset bör, iaf om man vill få ut så mycket man kan av pengarna, "vad ger mig mest". Då är högtalare och rummet en enormt stor del som man bör utgå först från.

Jo det är dogmatiskt att basera prestanda på hur mycket något kostar istället för vad det ger. Om jag köper ett hus för 3 miljoner så behöver jag inte köpa ett badkar för 500 000 kr för att "priserna ska ligga i balans". Jag väljer ju badkar efter prestanda, inte efter priset.
Sen är jag fortfarande helt shockad hur du hela tiden läser in massa saker i vad folk säger och jag är ju inte ensam om det heller.

Men du får ett GRYYYYYMT badkar för 500 000 kr :) Och jag vill inte bada i en tvättbalja.

Redigerat av Schill, 03 February 2009 - 22:07.

Postad 03 February 2009 - 22:50

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

RESTEN.. Från CD-spelare till högtalare är finjusteringar.

Håller inte med. Högtalarna påverkar gigantiskt mer än CD spelare.

Postad 03 February 2009 - 23:34

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Om man har högtaleri med separata baslådor som drivs av särskilda slutseg på en halvt kilowatt per kanal och som kostar över hundratusen är det nog så.

MVH/Jorlsafar

Postad 04 February 2009 - 01:15

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Om man har högtaleri med separata baslådor som drivs av särskilda slutseg på en halvt kilowatt per kanal och som kostar över hundratusen är det nog så.

MVH/Jorlsafar

Det räcker att jämföra några billigare B&W med någon Audiovector så hör man skillnader som är gigantiskt mycket större än mellan olika CD spelare. Den som inte hör det måste vara döv, faktiskt.

Postad 04 February 2009 - 01:35

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Det räcker att jämföra några billigare B&W med någon Audiovector så hör man skillnader som är gigantiskt mycket större än mellan olika CD spelare. Den som inte hör det måste vara döv, faktiskt.

Blindtest? Nivåer? Konstruktionslösningar? Testledare? Erfarenhet? Rum?

Postad 04 February 2009 - 02:04

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Jag håller inte med. Det är inte giganstiska skillnader om inte felkonstruktioner föreligger. Men en cd med felkonstruktion är stor skillnad mot en som är sunt konstruerad med.

Postad 04 February 2009 - 03:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Blindtest? Nivåer? Konstruktionslösningar? Testledare? Erfarenhet? Rum?

Har du överhuvudtaget hört någon hifi? Verkar inte som det. Hör man inte hur enormt mycket större skillnader det är mellan högtalare så har man nog hyffsade öronproblem.

Jag håller inte med. Det är inte giganstiska skillnader om inte felkonstruktioner föreligger. Men en cd med felkonstruktion är stor skillnad mot en som är sunt konstruerad med.

Inte en chans. CD spelare är inte i närheten av samma skillnad och jag skulle gissa att du inte kan skilja på 90-95% av dom flesta CD spelare mellan 800-20 000 kr. Du får nog kolla upp dina högtalare eller öron om du hör så dåligt att du inte ens kan höra dessa enorma skillnader.

Redigerat av sometimestheycomeback, 04 February 2009 - 03:40.

Postad 04 February 2009 - 07:22

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Du har fel. Så länge apparater inte har rena kontruktionsfel så är skillnader mellan olika apparater underordnad placering och akustik. Du bevisa igen din inkompetens. I förhållanden mellan placering och rummets besfkaffenheter så är skillnader mellan normalt sunt konstruerade apparater är förhållanmdevis småa.

Postad 04 February 2009 - 08:24

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Men hörni...vad ni misstolkar varandra! Gör ni det med flit för att kunna hacka på varandra eller?

Jag har följt tråden dom senaste dagarna och jag kan helt utan ansträngning läsa ut att ni i princip
tycker det samma allihop. Det enda som skiljer sig åt i era åsikter är huruvida man enkelt kan höra skillnad
mellan icke felkonstruerade cd-spelare eller inte.

Jag skulle vilja hävda att det är svårt, t.om. fruktansvärt svårt att skilja cd-spelare åt, men det är självklart inte
omöjligt. Däremot så är risken för att den UPPLEVDA skillnaden beror på ANDRA FAKTORER än dom FAKTISKA skillnaderna MYCKET STOR eftersom dom faktiska skillnaderna är så små.
Ju mindre faktiska skillnader, desto större blir dom "felaktigt upplevda" skillnadernas inverkan.

Notering: Med "felaktigt upplevda" skillnader menar jag placebo, icke tillräckligt nivåmatchat och dylika felkällor som kan verka påvisa skillnader men som inte beror på apparaternas prestanda.

Edit: Självklart kan det även falla sig så att ett flertal cd-spelare på marknaden INTE går att skilja åt med den mänskliga hörseln. Vem vet, olika tillverkare kanske har råkat använda samma DA-omvandlare i sina apparater.

Redigerat av snowspace, 04 February 2009 - 08:26.

Postad 04 February 2009 - 09:24

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Bra inlägg snowspace. :)

Undrar om inte 98% av motsättningarna skulle lösas om vi träffades och verkligen genomförde ett test under trevliga former :D

Jag vill poängtera att det har varit få av dom riktigt dyra cdspelarna som varit hörbart sämre än bra konstruerade spelare mellan 3-5kkr. Dom flesta gör det dom skall och som sagt själv är jag svag för byggkvalitet och känsla på prylarna. Vill någon veta vilken/vilka dyra cdspelare som hörbart spelade musiken med sämre upplösning mm så fråga via PM. Jag skall hem till en bekant som faktiskt ser på hifi på ett helt annat sätt än mig och som har känningar i hifibranschen. Vi skall testa 3 olika cdspelare i 3 olika prisklasser. Det skall bli kul. Även om vi tycker olika ofta så finns det en ömsesidig respekt. Det var faktiskt han som ringde mig för att få min syn i testen. Dessutom bjuder han på god whiskey :lol:

Postad 04 February 2009 - 10:06

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Det är klart att högtalarna och rummet med placering av högtalarna gör den största skillanden på ljudet , det tror jag alla är överensom .

Men det betyder inte att man bör lägga 90% av sin budget på högtalarna , det finns faktiskt en del högtalare som inte är så dyra och som spelar i en tillräckligt hög klass .
Enligt mig från ca 6000 -till hur mkt man vill .
Jag har 2 st cd/dvd-spelare nu En Marantz dv9500 och en Shanling cd- 300 bägge dessa är riktigt bra och jag hör skillnad på dem :)
Marantzen är ett kap för sin cd/sacd uppspelningsförmåga beggad .

För mig blev det så att högtalarna är det som vart billigast ..så det kan gå :D

Postad 04 February 2009 - 12:08

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Undrar om inte 98% av motsättningarna skulle lösas om vi träffades och verkligen genomförde ett test under trevliga former :)

Jag har i åratal lobbat för det utan resultat. För många har satt massa prestige i sina upplevelser att dom vågar inte/kan inte vara med i ett test. Synd tycker jag fast det är ju främst dom som är förlorarna. Öppenhet, självinsikt och prestiglöshet är bra saker att ha. Man kommer så mycket längre då :D

Just nu vill jag bara bli klar med rummet, det påverkar för mycket nu :lol:

Postad 04 February 2009 - 14:03

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0

Jag har i åratal lobbat för det utan resultat. För många har satt massa prestige i sina upplevelser att dom vågar inte/kan inte vara med i ett test. Synd tycker jag fast det är ju främst dom som är förlorarna.

Du har säkert en poäng där. Därför är det så skönt med min bekant som är mycket aktiv på ex hififorum och som gillar dyr-hifi och som alltid ställer upp eller ställer till med blindtest. Dessutom erkänner han utan att tveka när han inte hör skillnad. Prestigelös var ordet :)

Postad 04 February 2009 - 15:10

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Haha, det är ju kanon. Jag försöker också vara så prestiglös som möjligt, det är ju bara jag själv som förlorar på att ha massa prestige. :)

Postad 04 February 2009 - 21:11

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Hur bra hör man egentligen? Råkade zappa in på ett tv program på svt i förrgår tror jag det var. Dom hade samlat ett antal experter bla Janne Schaffer för att se om de kunde höra skillnad på en elgitarr för 1.500:- mot en gibson tror jag det var som kostade närmare en halv miljon. Dom var ca 7-8 personer och meningarna va delade men bla Schaffer gissade fel. Efter det spelade man upp en inspelning av en flygel genom ett par högtalare för att se om de kunde höra skillnad på en ljudupptagning av flygeln eller en Ipod som spelade samma stycke.Även här missade folk och alla va så kallade experter.Bara en liten reflektion...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.