Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)

3140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 maj 2006 - 11:34

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Räkna hårt med att många av kanalerna kommer vara "uppkonverterade" från 576i till 1080i, dvs fusk HDTV.

Då faller hela ideen med äkta HDTV bort men eftersom utbudet är begränsat och att det kostar pengar med äkta HDTV kommer säkerligen vi ser mera fusk HDTV än äkta dom första åren.

Då kan man fråga sig om det är värt detta? jag tycker inte det i varje fall.

Postad 28 maj 2006 - 11:40

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0
Om det bara är uppkonverterat 576i så håller jag med om att det inte är värt det, men mycket kommer att produceras i HDTV även om SVT inte har lyckats få fram utrustning till friidrots EM i augusti. Eftersom USA ligger före oss på detta så är de flesta nya amerikanska serierna i HDTV t.ex. "Lost" och "Prison Break".

Men den som lever får se :D

/staffan

Postad 28 maj 2006 - 13:26

d99ma
  • d99ma
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som vet om CD skickar med en HDMI kabel?
Annars får man ju investera i en sådan. Vad jag funderar över är kvalitetsskillnader i kabeln. Har jag förstått det hela rätt är det ju en digital signal som överförs med en HDMI kabel, då borde kabelkvalité spela en väldigt liten roll om det inte är långa sträckor?

/Martin

Postad 28 maj 2006 - 14:37

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
HDMI-kabel ingår.

http://prylportalen...._MKF713/box.pdf

Postad 28 maj 2006 - 15:44

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Räkna hårt med att många av kanalerna kommer vara "uppkonverterade" från 576i till 1080i, dvs fusk HDTV.

Då faller hela ideen med äkta HDTV bort men eftersom utbudet är begränsat och att det kostar pengar med äkta HDTV kommer säkerligen vi ser mera fusk HDTV än äkta dom första åren.

Då kan man fråga sig om det är värt detta? jag tycker inte det i varje fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Liten risk, CD skulle skjuta sig själv i foten och få konsumentombudsmannen, Sverker, dagstidningarna och ett antal granskande journalister efter sig. CD vill lansera HDTV i norden och det ser ut som dom tar till storsläggan för att köra ifrån Viasat, som sover som vanligt.

De kanaler som man kan gissa kommer att ingå i utbudet är: Discovery HD, National Geographic HD, SVT HD, C More HD + kanaler som sänder sport och TV-serier som produceras i HDTV, t ex Premier League, NHL mm och som CD redan har rättigheterna till att sända i HDTV.

Såvida inga av dessa i sin tur "fuskar" så är det 100% riktig HDTV vi pratar om. Det råder t ex ingen tvekan om att C More HD verkligen sänder HDTV.

Redigerat av Veritas, 28 maj 2006 - 15:45.

Postad 28 maj 2006 - 16:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

mpeg4 är visst bättre än mpeg2 och behöver inte komma upp i lika hög bandbredd som mpeg2... däremot har du rätt i att ju högre bandbredd ju mindre blir vinsten med mpeg4.... eller mpeg4 part 10/avc/h.264 rättare sagt... stor skillnad mellan gamla mpeg4 part 2 och nya part 10...

<{POST_SNAPBACK}>

Visst. De hade väl kunnat sända okomprimerat för den absolut bästa bilden/ljudet, men hur många skulle vara nöjda med en kanal (SVT1?) idag?

Ge oss det format som ger bäst kvalitet/bandbredd! Om det nu är mpeg4 för den bandbredden de har till förfogande för att kunna sända 7 kanaler (eller var det blir) i HD, så hellre det än 1 kanal HDTV i mpeg2.

Vad de använder i blu-ray eller hd-dvd är rätt ovidkommande för canal digital tror jag. Deras box är nog inte avsedd att spela de nya DVD formaten.

<{POST_SNAPBACK}>

inte jag som snackade om dvd format.... med h.264 (mpeg4 part 10) kan man få ner de till kanske 5-6mbit/s per kanal men dom lär väl köra något högre på satellit... motsvarade med mpeg2 tar ca 3 ggr mer... på riktigt låga bitrate kan vinsten bli upp till 10ggr bättre än mpeg2 men då är det mer webtv det gäller...

Redigerat av Leatherface, 28 maj 2006 - 16:09.

Postad 28 maj 2006 - 16:07

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
riktigt super nästan okomprimerat video skulle ligga på 200 mbit/sec

vilket betyder filmer på 200-400 gb det kan vi glöma ett tag fram...

hdclips som vi ser idag är 800 mb per 5 minuter vilket betyder att en hollywood blockbuster med sammma kvalite hade krävt 20-30 gb

Postad 28 maj 2006 - 17:30

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

jag har sett många av C-More HDs filmer och kvaliteten håller högre standard än vad dom flesta HDTV kanaler från usa gör,så att det skulle bli uppkonverterat från CDs sida är nog bara att glömma,dom verkar sätta kvaliteten högt.
har även sett några demos från Discovery HD och där kan man snacka om pure f""#%ing HDTV! den bilden dom får fram på sina dokumentärer slår allt.
kollar man på Discovery HDs dokumentärer så är det nästan som man skulle vara på plats,så skarp är bilden.
uppkonverterat däremot det får ni era lökar som inte köper nån hdtvbox :D vi andra får ju nåt som heter HDTV.
wow wow..eller hur! ;)
snart dags!

Redigerat av Unregistered1008, 28 maj 2006 - 17:33.

Postad 28 maj 2006 - 18:04

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

HDMI-kabel ingår.

http://prylportalen...._MKF713/box.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

och samma information finns på Canal Digitals sida....
Scart-kabel, HDMI-kabel och fjärr ingår.

/staffan

Postad 28 maj 2006 - 19:15

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
;) :D Tror ni att boxen kommer i slutet på denna vecka ??

Postad 28 maj 2006 - 19:49

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

;)  :D Tror ni att boxen kommer i slutet på denna vecka ??

<{POST_SNAPBACK}>

Troligen inte, bara 3 timmar kvar på denna vecka.... B)

Postad 28 maj 2006 - 20:00

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ phill neal ;) B) :D

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Men vi får väll hoppas att den kommer "nästa vecka" !!!! :D

Vi hörs :rolleyes:

Postad 29 maj 2006 - 00:04

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Kommer inte boxen fram innan vm så kommer jag avbeställa :D hoppas CD håller vad de lovat , (om inte lär SVERKER skicka en del inbjudningskort och kasta sagem-boxar i tunnor) ;)

Postad 29 maj 2006 - 02:48

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
CD sitter djupt i skiten om boxarna inte levereras före VM, dom kommer inte bara få tusentals returnerade boxar utan också en PR-förlust utan dess like.
Vad kostar inte de helsidor i kvällspressen dom kört hårt med?

VM är boxsäljaren, inte C More HD's 3 filmer per kväll, ta bort VM ur ekvationen och du har ingenting att locka kunderna med.
Hade dom däremot haft en mer estetiskt tilltalande box med PVR (som Sky HD har för dryga fyrtusingen) och ett utbud på 5-8 kanaler så hade VM inte varit den dealbreaker den blivit nu.

Redigerat av Magnus M, 29 maj 2006 - 03:01.

Postad 29 maj 2006 - 08:36

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Vissa av Skys kunder har fått leveransen av HDTV skjuten till Augusti beroende på brist på boxar (Pace), jag tror inte Sky kan leverera HDD-boxar innan fotbolls-vm, iaf inte i några störer volymer. CD kommer också med en HDD-box, förhoppningsvis senare i år. Jag är glad om jag får en box ö h innan fotbolls-vm... :D

edit: SVT om HDTV under och efter VM

Redigerat av Veritas, 29 maj 2006 - 08:41.

Postad 29 maj 2006 - 09:18

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Ang mpeg2 vs mpeg4.

Med väldigt lite komprimering skiljer det inte så mycket i kvalitet, men om man kör tex 20mbit mpeg2 och 20mbit mpeg4 kommer mpeg4 att vara betydligt bättre. Sen när de börjar gå ner till sådär 10mbit vilket de lär göra (hoppas inte under det, men tyvärr troligt) så är mpeg4 betydligt bättre. Mpeg4 innebär att man kan få in fler kanaler utan att nämnvärt tumma på kvaliten.

Sen så finns det VC-1 från Microsoft som faktiskt är bättre än båda formaten. Har sett jämnförelser där 8mbit VC-1 ser bättre ut än 24mbit mpeg2. VC-1 är de flesta filmerna på nya HD DVD komprimerat med.

Problemet uppstår när man tror att bara för att man har bättre komprimering kan komprimera för mycket, då tappar man kvalitet och det blir bara pannkaka av det. Optimalt vore att behålla bitrate (runt 20mbit) men med en effektivare komprimering, då skulle kvaliten öka istället :D

Redigerat av Unregistered47efd78c, 29 maj 2006 - 09:23.

Postad 29 maj 2006 - 09:27

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Någon som vet när de börjar köra HD-kanalen för VM?
Man måste väl kunna söka in den långt innan första matchen börjar!?

Postad 29 maj 2006 - 09:51

radak
  • radak
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Sitter här och vill beställa HDTV paketet men kom fram till ett problem.
Jag har ingen HDMI kontakt på min LCD TV har bara DVI & Scart..

Ringde till CD och frågade om man kunde köra HDTV genom Scarten men jag fick inget riktigt svar.

Är det någon som kan svara på min fråga ang scart och HDTV, vad blir skillnaden om jag kör med scart ?
Om scart inte fungerar finns det någon sorts adapter HDMI->DVI ?

Postad 29 maj 2006 - 10:07

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
scart? det måste väll vara ett skämt

scart och komposit är analoga signaler som högst klarar 480i
enda hdmi,dvi,komponent,vga klarar HDTV upplösningar...
så du får antagligen köra på komponent eller fixa dvi-hdmi adapter och den finns att köpa överallt!

Postad 29 maj 2006 - 10:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Ang mpeg2 vs mpeg4.

Med väldigt lite komprimering skiljer det inte så mycket i kvalitet, men om man kör tex 20mbit mpeg2 och 20mbit mpeg4 kommer mpeg4 att vara betydligt bättre. Sen när de börjar gå ner till sådär 10mbit vilket de lär göra (hoppas inte under det, men tyvärr troligt) så är mpeg4 betydligt bättre. Mpeg4 innebär att man kan få in fler kanaler utan att nämnvärt tumma på kvaliten.

Sen så finns det VC-1 från Microsoft som faktiskt är bättre än båda formaten. Har sett jämnförelser där 8mbit VC-1 ser bättre ut än 24mbit mpeg2. VC-1 är de flesta filmerna på nya HD DVD komprimerat med.

Problemet uppstår när man tror att bara för att man har bättre komprimering kan komprimera för mycket, då tappar man kvalitet och det blir bara pannkaka av det. Optimalt vore att behålla bitrate (runt 20mbit) men med en effektivare komprimering, då skulle kvaliten öka istället  :D

<{POST_SNAPBACK}>

jag har sett klipp i h.264 (mpeg4 part 10) i 5-6mbit och det räcker gott och väl.... men självklart så beror de ju på vad som sänds med... sport kräver nog runt 10mbit... mpeg4 part 2 kräver nästan de dubbla däremot och det är nog det du tänker på...

Redigerat av Leatherface, 29 maj 2006 - 10:16.

Postad 29 maj 2006 - 10:18

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Ringde till CD och frågade om man kunde köra HDTV genom Scarten men jag fick inget riktigt svar.

Är det någon som kan svara på min fråga ang scart och HDTV, vad blir skillnaden om jag kör med scart ?

<{POST_SNAPBACK}>

Visst finns det HDMI-DVI kontakter till exempel från Kjelle

http://www.kjell.com...1470000,1510000

finns även i längre längder under projektorkablage.

/staffan

Postad 29 maj 2006 - 10:26

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Visst finns det HDMI-DVI kontakter till exempel från Kjelle

http://www.kjell.com...1470000,1510000

finns även i längre längder under projektorkablage.

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

En lite fluga utan att strö allt för mycket salt i såren...
Måste inte även DVI vara HDCP enabled för att detta skall funka.
HDCP är väll alltid 'på' så att säga. Vet att det går isär här med olika info.

Sedan skriver Franska CD också att även om man har HDCP enablad bildvisare så är det
inte säkert att det kommer fungera om bildvisaren är mer än 1 år gammal...

Redigerat av The Real Mr x, 29 maj 2006 - 10:28.

Postad 29 maj 2006 - 10:30

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
vi vill inte ha överkomprimerat HDTV så som man kör med i vissa kanaler i usa idag 10 mbit på mpeg2 på nårra USA hdtv sändiningar har resulterat i att det blir otroligt mycket brus i bilden... minst 20mbit om man vill ha äkta HDTV tycker jag...

Postad 29 maj 2006 - 10:30

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
jag skulle rekomendera en bra HDMI-MDMI kabel och en HDMI-DVI adapter. (finns även DVI-HDMI)

t ex denna adpater från Clas Ohlson för 149:-

Man kommer med stor sannolikhet ha större nytta av en HDMI-HDMI kabel i framtiden.

Postad 29 maj 2006 - 10:39

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

jag skulle rekomendera en bra HDMI-MDMI kabel och en HDMI-DVI adapter. (finns även DVI-HDMI)

t ex denna  adpater från Clas Ohlson för 149:-

Man kommer med stor sannolikhet ha större nytta av en HDMI-HDMI kabel i framtiden.

<{POST_SNAPBACK}>

jo kanske, men så länge TV:n med endast DVI är den enda bildvisaren så tror jag mer på en direkt HDMI-DVI kabel och på så sätt slippa skarvar. Men smaken är som baken.....

/staffan

Postad 29 maj 2006 - 10:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

vi vill inte ha överkomprimerat HDTV så som man kör med i vissa kanaler i usa idag        10 mbit på mpeg2 på nårra USA hdtv sändiningar har resulterat i att  det blir otroligt mycket brus i bilden...     minst 20mbit om man vill ha äkta HDTV tycker jag...

<{POST_SNAPBACK}>

för mpeg2 borde det vara minst runt 20mbit.... h.264 har samma kvalla vid 3ggr mindre bandbredd för det mesta och vid låg bitrate ännu mer... skulle tro ändå att dom lägger de strax under 10mbit... 8-9mbit kanske...

Redigerat av Leatherface, 29 maj 2006 - 10:48.

Postad 29 maj 2006 - 11:02

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
fast om vi har låg bitrate är du inte lönt med HDTV ? det ska vara high quality tv tycker jag :D

Postad 29 maj 2006 - 11:37

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Hej

Urkipp i tidigare inlägg

"Ringde till CD och frågade om man kunde köra HDTV genom Scarten men jag fick inget riktigt svar".

:D Oro väckande ... Har inte CD utbildat sin kundtjänst i just HD frågor ??

Postad 29 maj 2006 - 11:47

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Boxarna på väg

Enligt denna länk från Tekno - Sveriges radio P1 så är boxarna på väg och reporten trodde också att de övervakas väldigt noga under transporten därför att mpeg4 boxar är hårdvaluta i Europa innan VM.

Jag funderar fortfarande om jag ska beställa en box, och om jag då får den innan fotbollen. Men sedan? Vad har jag för nytta av familjepaketet i två år. En väg är ju TV-kort men de finns heller inga med riktig avkodning för S2 HD. Fast det talas om att det ska räcka med ett budgetkort och en amd 3500+ som jag har men den längre fil från BBC HD jag testade föll ut i att bilden gick 2X långsammare.

Beställa eller inte, undra hur läget är om man gör det nu 9 dagar innan festen ska börja.

Postad 29 maj 2006 - 12:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

fast om vi har låg bitrate är du inte lönt med HDTV ?      det ska vara high quality tv tycker jag :D

<{POST_SNAPBACK}>

när jag snackade om låg bitrate så snackade jag inte om hdtv men om dom de ligger runt 8-9mbit så behöver du inte oroa dig...

Postad 29 maj 2006 - 12:24

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

fast om vi har låg bitrate är du inte lönt med HDTV ?      det ska vara high quality tv tycker jag :D

<{POST_SNAPBACK}>

när jag snackade om låg bitrate så snackade jag inte om hdtv men om dom de ligger runt 8-9mbit så behöver du inte oroa dig...

<{POST_SNAPBACK}>

Kul i det hela är att HDTV kommer förmodligen vara lika bra bild som bästa SDTV skulle vara om inte operatörerna snålade med bitraten från början.

Postad 29 maj 2006 - 12:27

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Boxarna på väg

Enligt denna länk från Tekno - Sveriges radio P1 så är boxarna på väg och reporten trodde också att de övervakas väldigt noga under transporten därför att mpeg4 boxar är hårdvaluta i Europa innan VM.

Jag funderar fortfarande om jag ska beställa en box, och om jag då får den innan fotbollen. Men sedan? Vad har jag för nytta av familjepaketet i två år. En väg är ju TV-kort men de finns heller inga med riktig avkodning för S2 HD. Fast det talas om att det ska räcka med ett budgetkort och en amd 3500+ som jag har men den längre fil från BBC HD jag testade föll ut i att bilden gick 2X långsammare.

Beställa eller inte, undra hur läget är om man gör det nu 9 dagar innan festen ska börja.

<{POST_SNAPBACK}>

Angående TV-Kort:
Så kommer CD köra viadare på DVB-S ett bra tag till.
Alltså inte köra HDTV-kanlerna genom nya modultaionen DVB-S2.
Detta enlligt Magnus på TysptPC.

Postad 29 maj 2006 - 12:38

radak
  • radak
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tack för alla svar...

En fråga till då :D kör nämligen min HTPC på Dvi kontakten, så den är upptagen.
Skulla man kunna köra DVI till Komponent kabel med en Adapter HDMI-HDVI och på så sätt köra HDMI från CD Boxen till komponent på TV´n eller skiter det sig där pga. hdcp ?

Postad 29 maj 2006 - 12:49

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Knappast, tror inte att CD:s mpeg4-box skickar ut component via HDMI. Jag kör idag:

Mpeg2 box med DVI--->adapter--->HDMI--->HDMI-kabel--->Projektor

När mpeg4 boxen kommer så tar jag bara bort adaptern och kör HDMI hela vägen, i framtiden dessutom via en receiver med HDMI-växling. Satsa på rena HDMI-kablar, de behövs i framtiden.

Postad 29 maj 2006 - 13:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

fast om vi har låg bitrate är du inte lönt med HDTV ?       det ska vara high quality tv tycker jag :D

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Kul i det hela är att HDTV kommer förmodligen vara lika bra bild som bästa SDTV skulle vara om inte operatörerna snålade med bitraten från början.

<{POST_SNAPBACK}>

kan ju aldrig bli lika bra då det inte har lika hög upplösning men visst går de ju få lite bättre iaf och det kommer bli bättre då sdtv kanalerna börjar gå över till mpeg4 med...

Postad 29 maj 2006 - 14:02

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Tack för alla svar...

En fråga till då :D kör nämligen min HTPC på Dvi kontakten, så den är upptagen.
Skulla man kunna köra DVI till Komponent kabel med en Adapter HDMI-HDVI och på så sätt köra HDMI från CD Boxen till komponent på TV´n eller skiter det sig där pga. hdcp ?

<{POST_SNAPBACK}>

Varför inte köra komponent ut från boxen ?

Eller skaffa en HDMI switch från Kjelle a 299:-

/staffan

Postad 29 maj 2006 - 18:38

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Boxarna på väg

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det var ett intressant reportage. Konsumentelektronikbranschens VD vill inte kalla det en flopp. Dett tycker jag, när det framgår tidigare i reportaget att man varit sena med att beställa från Canal Digital i jämförelse med de andra leverantörerna nere på kontinenten. Att det blir en rännil boxar för sattellit och inga alls för Comhems kabel-tv är inte bara en flopp tycker jag - det är en SKANDAL!! :D

Redigerat av ruhe, 29 maj 2006 - 18:40.

Postad 29 maj 2006 - 19:02

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
ruhe//

Det kommer iaf 30.000 boxar till Sverige. Boxarna kommer i sista minuten till alla länder, Sky har tvingats skjuta på en del leveranser till i Augusti, i Tyskland finns bara en box (Humax). Vad jag vet så finns det fortfarande boxar kvar? CD har alltså inte gissat så galet när det gäller efterfrågan, men dom som är intresserade bör ringa snarast.

Sedan är det ju inte CD:s fel att ComHem inte har skaffat boxar, men det beror nog på samma problem med tillgängligheten på boxar.

Postad 29 maj 2006 - 20:38

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

ruhe//

Det kommer iaf 30.000 boxar till Sverige. Boxarna kommer i sista minuten till alla länder, Sky har tvingats skjuta på en del leveranser till i Augusti, i Tyskland finns bara en box (Humax). Vad jag vet så finns det fortfarande boxar kvar? CD har alltså inte gissat så galet när det gäller efterfrågan, men dom som är intresserade bör ringa snarast.

Sedan är det ju inte CD:s fel att ComHem inte har skaffat boxar, men det beror nog på samma problem med tillgängligheten på boxar.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det är förstås Comhem jag är mest sur på för där drabbas jag personligen. Kan det vara så att bara 30 000 av de 600 000 abonnenterna till CD vill ha boxen? 5%? Trodde det skulle vara fler. Jaja, vi får se. Jag ser fram emot min HDTV-box från Comhem till hösten istället. Hoppas att se vissa av VM-matcherna i efterhand som .ts i alla fall. Champions Leauge 2005-klippet ser fantastiskt ut. En helt annan vara-där-känsla. Det är det som gör mig så arg över att Comhem fäpplade innan målsnöret.

Redigerat av ruhe, 29 maj 2006 - 20:39.

Postad 30 maj 2006 - 07:29

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Det tar tid för ny teknik att slå igenom. För det första så måste man ha en HD Ready TV, hur många av de 600.000 abonnenterna har det? Sedan är inte alla 600.000 abonnenter via satellit, dom har även abonnenter via Kabel-tv och bredband. Boxer kanske räknas också? jag vet inte hur fördelningen ser ut mellan de olika formerna. De som först hoppar på HDTV är de intresserade och informerade, d v s sådana som hänger på forum som minhembio.com, dvdforum.nu och component.se. I slutändan så är 30.000 nog en ganska bra beräkning för behovet av mottagare före fotbolls-vm.

Man kan nästan kalla detta en smygstart för HDTV, senare i sommar/höst så startas upp till sju HDTV-kanaler i CD:s satellitsändningar, då kommer det att finnas fler boxar, bara tillverkarna hinner med i tillverkningen. Vill man se HDTV så bör man se till att man har möjlighet att sätta upp en parabol, i marknät, kabelnät och via bredband krävs det för mycket bandbredd för att man skall få något utbud att tala om.

Redigerat av Veritas, 30 maj 2006 - 07:30.

Postad 30 maj 2006 - 07:54

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

...
Man kan nästan kalla detta en smygstart för HDTV, senare i sommar/höst så startas upp till sju HDTV-kanaler i CD:s satellitsändningar, då kommer det att finnas fler boxar, bara tillverkarna hinner med i tillverkningen. Vill man se HDTV så bör man se till att man har möjlighet att sätta upp en parabol, i marknät, kabelnät och via bredband krävs det för mycket bandbredd för att man skall få något utbud att tala om.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hoppas Comhem kommer sända alla dessa 7 också och att de kommer ut med en box med hårddiskinspelning strax efter den första. Hårddiskinspelning i dekodern har jag behov av redan idag, men befinner mig som sagt i "box-väntan".

Redigerat av ruhe, 30 maj 2006 - 07:54.

Postad 30 maj 2006 - 08:10

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0
o.b.s. att CD inte lovar mer än 2-4 HD kanaler utöver C more HD för lansering under hösten och att det kommer att ske i nära samarbete med SVT. Så 7 kanaler är nog att hoppas för mycket.

/staffan

Postad 30 maj 2006 - 09:38

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Jag skrev "upp till" sju kanaler, men jag citerar mig själv när jag citerar loobenboy :D

loobenboy har skrivit följande på sidan 7 i denna tråd:

Enligt Canal Digital kommer ett HD block att starta tidig höst 06 bestående av troligen 7 kanaler.Priset är inte bestämt men kommer att ligga någonstans runt 60 kr.Bla kommer Premier leauge , Elit serien och Allsvenska visas i HD.Även de serier som är gorda i HD kommer att visas.Kravet är att man minst har familje paketet för att få teckan avtal.Senare kommer de dessutom att tillåta fler märken än Sagem men troligen inte i år.

Nej 60 kr totalt för 7 kanaler.De har med flit satt ett lågt pris för att få igång den här satsningen.Vad som händer i framtiden med priset sa han dock inget om.Lite dyrare en C More HD men inte så mycket mer kommer det att kosta.

Av flera olika på Canal Digital,bla min Distrikt Chef samt en av de högre hönsen på CD.Ordagran sa de att priset kommer att bli lite högre än C More HD men betydligt lägre än för säsongskortet. Dvs högre än 39 men betydligt lägre än 99. Dock krävs som sagt var familje paketet vilket kostar 179 kr i månaden.Men total kostnade för 38 vanliga digial kanaler och troligen 7 HDTV kanaler blir ialla fall under 300 och troligen under 250 kr i månaden enligt Canal Digital.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är dock mycket liten chans att alla sju hd-kanaler dyker upp i kabelnät, marknät eller via bredband under överskådlig framtid då det helt enkelt saknas bandbredd för så många HD-kanaler. Majoriteten är trots allt ännu inte intresserade eller kan ta emot av HDTV, så dom kommer knappast att ta bort 2-3 "vanliga" kanaler för varje av de sju HD-kanalerna. Det kanske blir en eller två HD-kanaler.

Postad 30 maj 2006 - 12:36

jeppa_fr
  • jeppa_fr
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Fick en VM-tröja hemskickad idag och ett löfte om att boxen skulle levereras inom de närmaste dagarna! :D

Postad 30 maj 2006 - 12:49

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Har jag förstått det rätt att det är en combobox som tar emot både satellit och marksända signaler i både SD och HD upplösning?

Jag tror nämligen att det blir svårt att få parabolen installerad även om CD hinner leverera boxen. I så fall skulle man alltså kunna se VM i HD via marknätet ändå.

Postad 30 maj 2006 - 12:52

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Jajamensan!

Postad 30 maj 2006 - 12:57

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Det är dock mycket liten chans att alla sju hd-kanaler dyker upp i kabelnät, marknät eller via bredband under överskådlig framtid då det helt enkelt saknas bandbredd för så många HD-kanaler.

Å ja. För folk som sitter på 100Mbits uppkopplingar, som BBB samt olika stadsnät osv, finns det nog gott om bandbredd. Jag själv kör IPTV via ADSL (Telia) och det funkar bra, men förväntar mig ingen HD där inte, pga av den strama bandbredden.

Postad 30 maj 2006 - 13:03

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Jag tror nämligen att det blir svårt att få parabolen installerad även om CD hinner leverera boxen. I så fall skulle man alltså kunna se VM i HD via marknätet ändå.

<{POST_SNAPBACK}>

Förutsatt att du bor i en av dom orterna där den kanalen kommer att sändas i marknätet.

Postad 30 maj 2006 - 13:19

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Förutsatt att du bor i en av dom orterna där den kanalen kommer att sändas i marknätet.

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart under den förutsättningen.

Postad 30 maj 2006 - 14:57

Wedman
  • Wedman
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Var inne o försökte beställa CD med Hd -box i dag men dom e slut... ringde CD o fick svaret att enda chansen va att köpa en på onoff.. för 5000 så det va det ingen HD tv till fotbolls-
för mig :(

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.