Samsung LE40M71B
(TV)
|
1
|
(28)
|
Inga priser |
Börja ställa in sin Samsung M71:a? (35 inlägg)
|
17 år sedan |
Samsung N71 - Samlar Info ! (171 inlägg)
|
19 år sedan |
hdmi eller vga (8 inlägg)
|
19 år sedan |
Släp i bilden vid HD-sändningar (7 inlägg)
|
19 år sedan |
LE-40M71 vs LE-40F71B (31 inlägg)
|
19 år sedan |
Sony KDL-V2000 eller Samsung LE-40M61 (43 inlägg)
|
19 år sedan |
HDTV och "LCD LED TV" från Samsung! (53 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa Lcd tv'n (20 inlägg)
|
19 år sedan |
Samsung LCD (19 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 13 October 2006 - 18:11
Postad 16 October 2006 - 11:41
Tänkte kortfattat beskriva min erfarenhet kring LE-40M71B nu efter att har haft den i 1 månad.
Tvn är jag fortfarande mycket nöjd med.
Bilden från digitalboxen och en datormatad dvd (dvi-hdmi) är otroligt bra.
Visst har det varit lite problem från VGA kontakten där spel och film i fullskärmsläget råkar ut för lite eftersläpningar. Detta är dock inget som stör en vid normalt surfande och vad det gäller spel och film via dvi-hdmi så är bildkvaliteten väldigt, väldigt bra trots att man är begränsad till 1280x720 i upplösning.
Grafikkortet gör också ett mycket bra jobb här och man skall inte underskatta nvidias "pure video" teknik.
Sen är den också så otroligt snygg som avstängd
Postad 18 October 2006 - 13:22
OK, Mail skickat till Samsung. Hoppas att de svarar!
De får en vecka på sig![]()
Fast nu är jag inne på en SONY 40V2000. Enl. andra trådar här så verkar ägarna nöjda och har inga problem med VGA. Skit jag gillade pianolacken men det är kanske inte så praktiskt med barnens kladdiga fingrar
Det har gått en vecka utan svar så tyvärr
Tack och hej!
Postad 18 October 2006 - 18:27
Döm om min förvåning när jag ser att bilden är perfekt vid filmvisning samt digitaltv-tittande från HTPCn. Tydligen så hjälpte det med en uppgradering för mig.
Ser i menyerna att man ändrat namnet på SMD (Smoth Motion Driver) till LCD 100Hz.
ÄNTLIGEN kan jag njuta av denna snygga TV till max utan att irritera mig på VGA-hack
För info så kör jag ett ATI X700 grafikkort i min HTPC
Niklas
Redigerat av N1klas, 18 October 2006 - 19:06.
Postad 19 October 2006 - 17:53
Idag fick jag tillbaka min M71:a efter att den varit inne på uppgradering i en vecka. Jag var ganska skeptisk när jag återigen kopplade in min HTPC till TVn för att testa om det skett någon förändring.
Döm om min förvåning när jag ser att bilden är perfekt vid filmvisning samt digitaltv-tittande från HTPCn. Tydligen så hjälpte det med en uppgradering för mig.
Ser i menyerna att man ändrat namnet på SMD (Smoth Motion Driver) till LCD 100Hz.
ÄNTLIGEN kan jag njuta av denna snygga TV till max utan att irritera mig på VGA-hack![]()
För info så kör jag ett ATI X700 grafikkort i min HTPC
Niklas
det där kallar jag svineri!
Grattis får jag väl säga..MED MIN OTUR lär min inte funka när jag väl får tillbaka min! du får jättegärna fråga dom som fixade din vad dom gjorde så att jag kan berätta för dom här i malmö som fixar min vad dom ska göra
Postad 20 October 2006 - 21:50
Jag misstänker dock att de inte testat att köra film från datorn. Jag kollade i felbeskrivningen som Samsung hade givit men ingenting om att problemet uppstod vid just filmtittning stod nämnt. Som tur är så gjorde man ändu uppgraderingen och det verkar ha gjort susen.
Hoppas det fixar sig med din TV också! Det är verkligen grym nu när den fungerar som den skall!
Postad 23 October 2006 - 17:30
jag sitter här och försöker men den vill inte visa större upplösning än 640x480!
och då visar den inte ens hela bilden..
via vga kan jag köra 1280x768 utan problem tycker det verkar konstigt att jag inte skulle kunna ta emot en 1280x768 signal via hdmi, jag menar hur blir det då om jag kopplar in en dvd spelare som skalar upp bilden till 1366x768?
Postad 23 October 2006 - 21:15
Har visserligen inte fått min ännu, men... Kör TV-upplösningar till den så går det nog bättre. I ditt fall 1280x720 istället för 1280x768.är det någon som fått det att fungera med dvi-hdmi?
jag sitter här och försöker men den vill inte visa större upplösning än 640x480!
och då visar den inte ens hela bilden..
via vga kan jag köra 1280x768 utan problem tycker det verkar konstigt att jag inte skulle kunna ta emot en 1280x768 signal via hdmi, jag menar hur blir det då om jag kopplar in en dvd spelare som skalar upp bilden till 1366x768?
Postad 23 October 2006 - 22:00
Vart köpte ni eran tv?
Jag funderar att köpa min från tyskland men det vore kasst om jag nu fick skicka tillbaka den till tyskland för en mjukvaruppdatering.
Tips?
Postad 25 October 2006 - 00:20
"Nya tekniken LCD 100 Hz bearbetar signalen för att ge en bild med mjukare rörelser som inte hackar. I sportsändningar och action-scener med snabba rörelser märker du skillnaden!"
Detta är ju skitsnack då det ser ut att vara precis tvärt om i verkligheten. Här i tråden rekomenderas man att stänga av skiten (med all rätt). Ser inte samsungfolket hur illa det blir?
Postad 25 October 2006 - 11:05
Är det någon här som har satt upp sin M71a på väggen?
Hade tänkt köpa en M71a nu i veckan och undrar vilken typ av väggfäste man ska ha.
Det snyggaste enligt mig är att ha ett fäste som sitter riktigt tight mot väggen, frågan är då bara om man får plats med kablarna som jag förstått sitter på baksidan.
Tacksam för svar,
Timpa
Postad 25 October 2006 - 11:37
Jag kör 1360x768 från datorn via VGA och det ser bra ut vid surfande .. (med små eftersläppningar vid filmvisning)
Sen kör jag 1280x720 från dvi - hdmi och det ser riktigt riktigt snyggt ut vid DVD uppspelning och när jag spelar spel ..
Det som jag mest stör mig på är xvid/divx uppspelning från datorn som ibland ser lite sjuk ut och ibland inte, via dvi - hdmi alltså. Det som händer är att vissa filmer spelas upp i något som ser ut som 4:3 format i helskärm och andra ser jättebra ut. Jag har testat alla spelare, wmp, zoom, bs och lekt mycket med codec .. problemet uppstår även om jag kör med komponent så det borde inte vara någon hdcp grej ...
Någon som vet nåt ?
Postad 25 October 2006 - 20:54
Har problem dock med något som ser ut som ett interferensmönster. I början tänkte jag att det beror på antennsignal, kassa sladdar, fel strömuttag, andra apparater i närheten, köttbullarna på spisen och gudvetvad. Men efter att ha på ett lagom vetenskapligt sätt försökt eliminera felkällorna och testa olika uppsättningar så är exakt samma interferensmönster kvar (ser ut som sågtandsvågor ungefär). Provade följande (med allt utom kylskåpet avstängt i lägenheten):
Provade dels skicka signalen från uttaget direkt, dels till en digitalbox och sen via scart till TV:n. Antennsladden är en 1m lång standard antennsladd, inget flashigt där. Samma resultat på båda.
Provade flytta TV:n till andra sidan vardagsrummet, oförändrat resultat.
Provade att dra ut alla antenn och scartkablar och köra in laptopen via VGA. Interferensmönstret fortfarande kvar, samma mönster och utseende som tidigare.
Har dessutom testat med olika strömuttag, via vanligt grenuttag eller direkt men det ser fortfarande likadant ut.
Hade en vanligt bildrörstv med 6-7 år på nacken tidigare och bilden ut från digitalboxen via scart har varit alldeles utmärkt.
Några fler idéer som jag skulle kunna prova eller har jag missat nåt? (Bättre kablar är ju en idé, men inte tusan ska det behövas för att få en anständig bild)
Postad 25 October 2006 - 23:51
Postad 26 October 2006 - 16:18
Update: Jo det hackar fortfarande dock tror jag det är på ett annat sätt och mindre märkbart möjligtvis/ kanske inte..får se när jag kollar på en vanlig serie som Lost i HD eller så.. men det ser mer ut som godzilla är ute och går utanför mitt hus nu när det hackar..precis som att hela bilden hoppar till..verkar jävligt skumt.. man ser inte rent bokstavligen att bilden hoppar till men mina ögon uppfattar det som samma sak som om någon ryster till tvn lite..
blir så ledsen. vad fan ska man göra nu då
Redigerat av Robster86, 26 October 2006 - 17:17.
Postad 27 October 2006 - 16:10
Postad 28 October 2006 - 15:43
Förresten går det att ställa in backlight på m71:an?
Mvh
Adam
Postad 28 October 2006 - 20:35
Visst jag stör mig på eftersläpningarna (värmevågsliknande), men det har jag stängt av.
Det analoga nätet är ändå kasst och jag får vänta ett litet tag tills jag beslutar mig för att köra digitalt.
Har ännu inte provat HDMI då min DVD självklart släpptes precis innan HDMI kom ut..
Men det är ens vanliga tur...
Dator har jag inte heller kopplat in då jag sitter på en laptop..
Troligen blir det ett hemmabio system från Samsung snart och då med HDMI överförning.
Men som sagt. Jag är nöjd!
9 av 10 bullar!
Postad 28 October 2006 - 21:57
Jag måste säga nu efter en månad med min M71a att jag är fasansfullt nöjd.
Visst jag stör mig på eftersläpningarna (värmevågsliknande), men det har jag stängt av.
Det analoga nätet är ändå kasst och jag får vänta ett litet tag tills jag beslutar mig för att köra digitalt.
Har ännu inte provat HDMI då min DVD självklart släpptes precis innan HDMI kom ut..
Troligen blir det ett hemmabio system från Samsung snart och då med HDMI överförning.
9 av 10 bullar!
Men har du ingen vga utgång på din laptop?
Postad 28 October 2006 - 22:01
Jag måste säga nu efter en månad med min M71a att jag är fasansfullt nöjd.
9 av 10 bullar!
Samsungs ljudsystem är mer design än bra ljudsystem..köpt något riktigt paket istället...
och till er som undrar om tvn är skit..NEJ den e JÄVLIGT grym när man kollar på dvd/tv osv...men problemet ligger i när man kollar via datorn på film..men själv bildkvaliten osv är grym..
Postad 29 October 2006 - 01:04
Vad hade du rekommenderat isf?Jag måste säga nu efter en månad med min M71a att jag är fasansfullt nöjd.
9 av 10 bullar!
Samsungs ljudsystem är mer design än bra ljudsystem..köpt något riktigt paket istället...ett erkänt ljudsystemsmärke t ex..bara ett tips efter några månaders övervägande när jag köpte mitt kom jag fram till detta iaf..var inne på att köpa samsungs egna till min samsung tv men det låter skit jämfört med andra märke i samma prisklass.
och till er som undrar om tvn är skit..NEJ den e JÄVLIGT grym när man kollar på dvd/tv osv...men problemet ligger i när man kollar via datorn på film..men själv bildkvaliten osv är grym..
Jag tänkte lite på Samsungs ljudsystem då jag kan ha samma fjärr
Jag är inte jätte kräsen gällande ljudet. Behöver inte lägga 20k på ett system. Max 10, och bara det tycker jag är mycket. Annars så kan jag behålla det jag har nämligen
Har tänkt lite på Samsungs HT-THQ25R.
Deras senaste HT-P1200 har fått lite sämre kritik..
Postad 29 October 2006 - 09:45
Postad 29 October 2006 - 15:41
Gör dom säkert men så länge svensson är dum i huvudet spelar de ju ingen roll. 100 Hz låter ju mkt (måste ju va minst dubbelt så bra som 50Hz) och då kommer folk köpa det. Specjakt.nu...Citerat från samsung.se:
"Nya tekniken LCD 100 Hz bearbetar signalen för att ge en bild med mjukare rörelser som inte hackar. I sportsändningar och action-scener med snabba rörelser märker du skillnaden!"
Detta är ju skitsnack då det ser ut att vara precis tvärt om i verkligheten. Här i tråden rekomenderas man att stänga av skiten (med all rätt). Ser inte samsungfolket hur illa det blir?
Kollade på en M71 med 100 Hz påslaget igår, höll på att garva ihjäl mig. Sämsta bild jag sett (näst efter en legendarisk PixelPlus-demo av Sagan om ringen - jösses hade inte Jackson råd med nått bättre än en DV-kamera
Redigerat av pacman, 29 October 2006 - 15:44.
Postad 29 October 2006 - 20:31
Postad 30 October 2006 - 09:54
Jag är också grymt nöjd med min M71:a (jag var faktiskt på god väg att byta ut den ett tag). Nu när VGA-felet är fixat så är den helt grym. Jag kör för tillfället Boxers digitala nät via PC (VGA) till TV:n och det vissa sändningar är nästan iklass med DVD (och då är jag ganska kräsen när det gäller bildkvalitet). DVD över HDMI är suveränt. Jag kan verkligen rekommendera denna TV (se bara till att den har senaste firmware).
hur kan ditt vgaproblem vara helt löst men inte mitt efter en uppdatering? kan man se vilken version man har eller så jag kan se om vi har samma??
Postad 02 November 2006 - 00:03
Jag är också grymt nöjd med min M71:a (jag var faktiskt på god väg att byta ut den ett tag). Nu när VGA-felet är fixat så är den helt grym. Jag kör för tillfället Boxers digitala nät via PC (VGA) till TV:n och det vissa sändningar är nästan iklass med DVD (och då är jag ganska kräsen när det gäller bildkvalitet). DVD över HDMI är suveränt. Jag kan verkligen rekommendera denna TV (se bara till att den har senaste firmware).
hur kan ditt vgaproblem vara helt löst men inte mitt efter en uppdatering? kan man se vilken version man har eller så jag kan se om vi har samma??
Kanske bedömmer ni (vi) bara bilden olika. Jag känner precis igen mig i din 'Robster86' beskrivning av den lilla(?) förbättringen efter uppdateringen. Hade svårt för att bestämma mig för om uppdateringen hade hjälpt eller inte efter att jag hade fått hem min. Bilden flyter inte lika bra som på min andra skärm, men nu kan man ju faktisk se film från datorn vilket var vidrigt före uppdateringen vad jag kommer ihåg.
Mina vänner verkar inte vara lika kräsna och jag har faktiskt börjat vänja mig av med de kritiska ögonen när det gäller VGA-hacken. Detta är verkligen en GRYM TV i övrigt.
Sen har LCD100Hz-tekniken fått alldeles för mycket skit. Kolla på vanlig analog utsändning med LCD100 och predator-effekten blir lika sällsynt som Predator själv. Ibland förekommande onaturliga rörelser tycker jag vägs upp av de fantastiskt fina panoreringarna. Men visst finns det tillfällen då funktionen bör stängas av.
Postad 04 November 2006 - 13:51
kjell&company 799:-
"VGA till TV adapter - Pro
Dator VGA-signal till TV
VGA till videoomvandlare med fjärrkontroll. Lämplig för DVD- uppspelning, presentationer, etc. Omvandlar VGA- signalen till RGB, komposit-, eller S-video. System: PAL eller NTSC. Stödjer från 640x480 till 1600x1200 pixels VGA- signal. Ansluts mellan dator och bildskärm med hjälp av medföljande kabel. Strömförsörjs via datorns USB eller PS/2 port. Levereras med fjärrkontroll, SCART och S-videokablar. Fungerar till både PC och Mac. Inga drivrutiner behövs. Engelsk manual. Mått: 32x125x80 mm."
Postad 09 November 2006 - 12:51
Hej! Nån som vet om det går att stänga av det blå ljuset på Samsung skärmen när den står i stand by? hur har det varit på samsungs gammla skärmar? annars går det ju inte att ha tv skärmen i sovrummet! :-(
Ja det går, har gjort det selv.
Tror det står i manualen faktiskt.
Postad 09 November 2006 - 12:52
Ni som skriver att ni har problem när ni kopplar in dator till tvn. Speca era system, cpu, grafikk mm.
Någon som har provat med Macmini?
Med XBOX 360 så er det etterslepp på alle spill.
Utrolig irriterende.
Postad 09 November 2006 - 16:22
Vill bara meddela att jag nu efter många om och men fått min M71:a krediterad, dom kunde inte fixa till vga-lagget.
Nu väntar jag istället på en Sony KDL-40W2000, hoppas den funkar som den ska.
Simma lugnt!
//adre
Postad 12 November 2006 - 20:18
Annars tycker jag den är grym. Kör 360 på den och upplever inte några eftersläppningar eller andra konstigheter alls. Du som hade det kanske inte har stängt av 100hz-läget? Då kan jag tänka mig att det ser skumt ut.
Kör allt genom en denon avr2807 nu och tar ut bilden via hdmi, ser kanon ut
Postad 12 November 2006 - 21:24
Postad 13 November 2006 - 19:38
Postad 16 November 2006 - 00:53
Problem med hack i samband med panorering, är det något som en sämre dvd-spelare kan åstadkomma eller förstärka? Eller är det enbart tv:ns prestanda som gäller?
dessa problem uppstår bara när man kör via datorn (VGA), inte dvd.
en fråga om bild i bild funktionen..det går inte att visa 2 tvkanaler med den va?
Postad 16 November 2006 - 08:58
en fråga om bild i bild funktionen..det går inte att visa 2 tvkanaler med den va?
Saxat ur manualen:
Bifogad fil(er)
Postad 16 November 2006 - 17:15
Saxat ur manualen:
jag har manualen och jag tycker ju att det ser ut som det inte funkar med två tvkanaler?
Postad 16 November 2006 - 17:58
Postad 20 November 2006 - 08:16
Är det något trasigt? Nån mer som har samma problem?
Postad 26 November 2006 - 20:06
Hej, ingen dum tv sannerligen, men när jag steppar framåt i text-tv:n så hoppar tv:n över flera sidor. T.ex. för att komma från sidan 380 till 381 så måste jag skriva in 381 för hand eftersom p-up-knappen bläddrar fram till 390.
Är det något trasigt? Nån mer som har samma problem?
det problemet har inte jag..allt funkar jättebra i text-tv
Postad 08 December 2006 - 01:18
Jag har också haft problem med vga anslutningen på min skärm
så nu undrar jag vilket grafikkort du har som gör att skärmen fungera utan att hacka?
För jag har haft min tv på service och de har uppdaterat programmet så att bilden är hel, men det hackar fortfarande. Jag har en film som heter "SPEED" och när jag ser i början av filmen där är en scen med en hiss å när belysnings armaturerna är på väg upp så hoppar armaturen till, det ser ut som att den fastnar. Jag har även kopplat in en extra bildskärm parallellt med den stora ( Samsung 19" ) och på denna så flyter bilden bra ( samma inställningar )
vad ska jag göra? Man vill ju kunna se en dvd film via datorn utan att det hackar.
Postad 09 December 2006 - 21:07
Mycket trist, hoppas bara Inwarehouse ersätter den med en ny imorgon och inte skickar den på service för då blir det ingen TV under julen.
Postad 11 December 2006 - 01:28
Är alla på forumet med en Samsung LE40M71 helt nöjda med tv:n som t.ex. vga anslutningen?
eller är det så att vi som köpte första versionen av tv:n inte var så många (är det därför ingen har några synpunkter på detta
Postad 11 December 2006 - 15:56
Nej, jag är inte helt nöjd (ännu), de fel som vissa har med vga har jag klarat mig ifrån och det kanske beror på att jag köpte min i oktober månad. Bildmässigt är jag väldigt nöjd om det inte vore för bildformatet i Wiselink-läge. Antingen beror det på att jag inte hittar inställningen för 4:3 format i Wiselink-läget eller så är det en tankegroda från Samsung. Alla mina digitalbilder är i 4:3-format och när jag ansluter ett USB-minne och väljer Wiselink för bildvisning så spelar det ingen roll hur jag har ställt in TV:n gällande format, det blir alltid 9:16 format. Jag har rapporterat mitt problem till Samsung (samt butiken där jag köpte TV:n) men inte fått något svar.
Man kan kringgå problemet genom att bränna bilderna på DVD/CD men det är väl ändå inte tanken.
Om det är någon som har en lösning på detta problem så vore jag tacksam om ni svarade på detta inlägg.
Postad 11 December 2006 - 18:55
Redigerat av prcrumb, 11 December 2006 - 19:38.
Postad 16 December 2006 - 19:21
Kör med en Denon DVD 2910 och jag får persieneffekter på ljusa områden från och till. Är extremt petig med min bild och ser minsta defekt kanske skall påpekas men den är där och den skall inte vara där. Är den någon inställning man kan göra i DVD'n eller TV'n för att få bort dessa?
Sedan läste jag att någon hade fått en färg utbytt mot en röd färg. Fick också detta första dagen jag hade TV'n hemma och jag blev smått galen av irritation men efter att ha dragit ur sladen och pluggat in den igen så försvan detta. Det var den grå färgen som blev röd i mitt fall.
Kör annars med en Xbox 360 via component och där är bilden grym och att lira Gears of War gör en nästan tårögd. Vill uppleva samma "rena" bild ifrån DVD'n som för övrigt är ansluten med en HDMI kabel.
Någon som har någon idé om vad problemet kommer ifrån så svara gärna!
Postad 18 December 2006 - 09:12
vet inte om detta kan hjälpa övriga med sina hackningar men det kan kanske vara värt ett försök!
Postad 21 December 2006 - 10:55
Jag är sugen som fan på en m71, jag bor i malmö. Finns det någon här inne som kan tipsa mig om ett ställe i Malmö där jag kan se den "live"
På förhand tack
Redigerat av Unregisteredc049476a, 21 December 2006 - 10:55.
Postad 21 December 2006 - 13:02
Hej
Jag är sugen som fan på en m71, jag bor i malmö. Finns det någon här inne som kan tipsa mig om ett ställe i Malmö där jag kan se den "live"
På förhand tack
Finns på Hi-fi klubben (bra inställd) vid mobilia..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Börja ställa in sin Samsung M71:a?
132 filmer
1 bild

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?