*Officiell Tråd: Amoi LC42T1E
975 svar till detta ämne
Postad 01 september 2006 - 13:04
suffer
-
suffer
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
har lite bilder på montering av väggfäste i galleriet.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för detta, ser riktigt bra och snyggt ut. Vad kostade den och hur mycket bygger den ut från väggen (får man sneaka till sig en bild från sidan på detta?)
btw, vart håller kablarna hus?
/m
<{POST_SNAPBACK}>
Väggfästet gick på 850:- funderade på att gör ett sånt själv, meeeen... kommer lite fler bilder från sidan kablarna är ej fast satta på bilden. ser så ###### fult ut om dom hänger där. har köpt svart kabel list som ska fast. annars så är jag kanon nöjd med tvn. Och att titta på 1 , 2 ,4 analogt e då inga problem heller. vart förvånad över att det var så bra kvallité. hade förväntat mej mkt sämre var och tittatde på 37an på felgiganten och då var det riktigt dåligt. den här är klart bättre. kan iofs bero på deras anten kablar men...?? Hursomhelst så är det minst lika btra som övriga lcd´s
Redigerat av suffer, 01 september 2006 - 13:07.
Postad 01 september 2006 - 13:54
necksnapper
-
necksnapper
-
Användare
-
-
115 inlägg
1080p!!! äntligen!
Igår kom datordelarna och nu har jag hunnit prova lite pixelmappat, både film och windows.
I windows märker jag varken blödningar (utom det röda till höger om svart om man tittar riktigt nära, men det beror på att man ser subpixlarna då som jag sade tidigare) eller hopp i bilden, utan skärpa blir det lite utsuddat så skärpa upp mot 15 behövs. Om jag tittar noga på en enfärgad bakgrund ser jag att den varierar lite i färg, antagligen backlighten.
Vad gäller film så blir det riktigt najs, men det ställer också krav på signalen, vissa filmklipp jag sett innehåller faktiskt endel brus, källan har antagligen inte hållit riktigt tillräckligt hög kvalité för att visas på 1080, men då kan det vara bra att sänka skärpan för att sudda ut det lite. Det endå jag kan klaga på är svärtan, men det kan man väl på alla LCD. Skulle vara intressant att jämföra brevid en mer känd LCD för just detta. I dagsljus är svärtan mycket bra. Det är synd att man inte kan sänka backlighten när kvällen kommer bara..
Jag kör med en 2.13Ghz Core 2 Duo, 1024Mb PC6400 RAM, Gainward Nvidia 7600GS med passiv kylning. HDMI->DVI adapter och 5m HDMI kabel från clas ohlsson. Nu återstår bara en tystare kylare till processorn (Tuniq Tower) och eftersom jag byter allt annat blir det en ny låda också (Antec NSK6000, tyst).
Jag kan ta foton lite här och var om någon är intresserad.. säg bara till.
Postad 01 september 2006 - 15:02
Unregistered91a12345
-
Unregistered91a12345
-
Användare
-
-
113 inlägg
Nice. Vad går ett sånt kalas till dator på? Jag kikade lite på väggfäste. Vore najs att ha något som går att vride i sidled. Hittade detta: http://www.webhallen...od.php?id=48165Kan det vara något? 1080p!!! äntligen! Igår kom datordelarna och nu har jag hunnit prova lite pixelmappat, både film och windows.
I windows märker jag varken blödningar (utom det röda till höger om svart om man tittar riktigt nära, men det beror på att man ser subpixlarna då som jag sade tidigare) eller hopp i bilden, utan skärpa blir det lite utsuddat så skärpa upp mot 15 behövs. Om jag tittar noga på en enfärgad bakgrund ser jag att den varierar lite i färg, antagligen backlighten.
Vad gäller film så blir det riktigt najs, men det ställer också krav på signalen, vissa filmklipp jag sett innehåller faktiskt endel brus, källan har antagligen inte hållit riktigt tillräckligt hög kvalité för att visas på 1080, men då kan det vara bra att sänka skärpan för att sudda ut det lite. Det endå jag kan klaga på är svärtan, men det kan man väl på alla LCD. Skulle vara intressant att jämföra brevid en mer känd LCD för just detta. I dagsljus är svärtan mycket bra. Det är synd att man inte kan sänka backlighten när kvällen kommer bara..
Jag kör med en 2.13Ghz Core 2 Duo, 1024Mb PC6400 RAM, Gainward Nvidia 7600GS med passiv kylning. HDMI->DVI adapter och 5m HDMI kabel från clas ohlsson. Nu återstår bara en tystare kylare till processorn (Tuniq Tower) och eftersom jag byter allt annat blir det en ny låda också (Antec NSK6000, tyst).
Jag kan ta foton lite här och var om någon är intresserad.. säg bara till.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 01 september 2006 - 17:16
almart
-
almart
-
Rookie
-
9 inlägg
Kanelbulle:
Kanske ska köpa ett sådant filter som jag läste om tidigare i tråden redna från början då? Måste ju ändå köpa en ny kabel från datan så då kan jag ju passapå. Kör VGA nu och tänker ju köra DVI-HDMI. Behöver minst 7 meter. Så det blir ju en slant om man ska satsa på lite kvalitet på kabeln.
Arcam AVR 350 med Arcam DV137 ska ju skala upp till 1080p Läser man spec:en så verkar det ju vara en bra kombination till denna TV:n. Någon som provat?
Postad 01 september 2006 - 18:44
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
almart:
Ja, jag skulle nog gjort det, typ 79 spänn eller nåt sådant. Inte en dum försäkring tycker jag. Själv har jag ju Boxer o ojordat uttag.... så jag har liksom försäkringen inbyggd i huset!!
Arcam har ju alltid gjort bra grejer.. så det är bara att köra...  Hade inte suttit fel faktiskt!
Postad 01 september 2006 - 19:18
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Så häääär ligger det till: Nu har jag fått en ny skärm av Conrad  Mycket smidigt fixat av dem! Den gamla fick åka tillbaka - en mycket bra förklaring till problemet som uppstod kan vara att det rörde sig om en eller flera dåliga lödningar. Speciellt med tanke på att när problemet började så blev det bra efter att skärmen hade svalnat lite - dvs. lödningen. Men desto mer man använde skärmen desto sämre vart lödningen och tillslut så hjälpte det inte med att stänga av för att lödningen hade gett sig ordentligt. Som sagt, inte säker på att det är det som var problemet, men den låter väldigt trolig. Men, det första jag får se när jag slog igång den så såg jag en *valfri svordom* grön elak pixel stirra på mig  Jag måste ha megaotur... Ska ta och testa att bombadera pixel med hjälp av programmet UDPixel (UnDeadPixel) som de pratat om i den här tråden. Hoppas det funkar, för jag har ingen lust att skicka tillbaka ännu en skärm, inte minst med tanke på att jag blir utan stor och fin tv ännu ett tag, utan också för att jag bor på trejde våningen utan hiss  Ska låta programmet få stå på över natten - kommer med uppdatering imorrn om hur det gått *peppar peppar peppar peppar peppar*
Postad 01 september 2006 - 21:48
Kejv
-
Kejv
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
La upp en bild för att visa hur det kan se ut när man spelar Divx matrial från datorn i 1080P, kommer fler bilder senare när jag har fått upp den på väggen... dvs när jag har flyttat till min nya lägenhet
Postad 01 september 2006 - 23:24
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
La upp en bild för att visa hur det kan se ut när man spelar Divx matrial från datorn i 1080P, kommer fler bilder senare när jag har fått upp den på väggen... dvs när jag har flyttat till min nya lägenhet 
<{POST_SNAPBACK}>
är källmaterialet i 1080p då, eller bara uppskalat?
Postad 02 september 2006 - 09:35
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Så häääär ligger det till: Nu har jag fått en ny skärm av Conrad Mycket smidigt fixat av dem! Den gamla fick åka tillbaka - en mycket bra förklaring till problemet som uppstod kan vara att det rörde sig om en eller flera dåliga lödningar. Speciellt med tanke på att när problemet började så blev det bra efter att skärmen hade svalnat lite - dvs. lödningen. Men desto mer man använde skärmen desto sämre vart lödningen och tillslut så hjälpte det inte med att stänga av för att lödningen hade gett sig ordentligt. Som sagt, inte säker på att det är det som var problemet, men den låter väldigt trolig.
Men, det första jag får se när jag slog igång den så såg jag en *valfri svordom* grön elak pixel stirra på mig Jag måste ha megaotur... Ska ta och testa att bombadera pixel med hjälp av programmet UDPixel (UnDeadPixel) som de pratat om i den här tråden. Hoppas det funkar, för jag har ingen lust att skicka tillbaka ännu en skärm, inte minst med tanke på att jag blir utan stor och fin tv ännu ett tag, utan också för att jag bor på trejde våningen utan hiss Ska låta programmet få stå på över natten - kommer med uppdatering imorrn om hur det gått *peppar peppar peppar peppar peppar*
<{POST_SNAPBACK}>
Hur gick det? Blev det någon förbättring?
Postad 02 september 2006 - 10:06
Unregisteredcee0c5fc
-
Unregisteredcee0c5fc
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Får man verkligen skicka tillbaka en lcd skärm för en pixel? jag har för mig att garantin säger att det måste vara fler än ett visst antal döda pixlar... Så häääär ligger det till: Nu har jag fått en ny skärm av Conrad Mycket smidigt fixat av dem! Den gamla fick åka tillbaka - en mycket bra förklaring till problemet som uppstod kan vara att det rörde sig om en eller flera dåliga lödningar. Speciellt med tanke på att när problemet började så blev det bra efter att skärmen hade svalnat lite - dvs. lödningen. Men desto mer man använde skärmen desto sämre vart lödningen och tillslut så hjälpte det inte med att stänga av för att lödningen hade gett sig ordentligt. Som sagt, inte säker på att det är det som var problemet, men den låter väldigt trolig.
Men, det första jag får se när jag slog igång den så såg jag en *valfri svordom* grön elak pixel stirra på mig Jag måste ha megaotur... Ska ta och testa att bombadera pixel med hjälp av programmet UDPixel (UnDeadPixel) som de pratat om i den här tråden. Hoppas det funkar, för jag har ingen lust att skicka tillbaka ännu en skärm, inte minst med tanke på att jag blir utan stor och fin tv ännu ett tag, utan också för att jag bor på trejde våningen utan hiss Ska låta programmet få stå på över natten - kommer med uppdatering imorrn om hur det gått *peppar peppar peppar peppar peppar*
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 02 september 2006 - 15:23
necksnapper
-
necksnapper
-
Användare
-
-
115 inlägg
Nice. Vad går ett sånt kalas till dator på?
...
<{POST_SNAPBACK}>
det nödvändiga gick på 7000kr, men totalt blir det runt 9kkr då räknar jag in ny burk, tyst CPU-fläkt och en 300Gb hårddisk till också. Men det är ju utan skärm, tangentbord, mus, surroundsystem (som funkar aldeles utmärkt till TVn  analogt creative för 600kr) osv.. vågar inte tänka på vad jag lagt ut totalt på hela datorn.
Postad 02 september 2006 - 15:30
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Har nu haft UDP stått på sen igår och ingen förbättring  Inte heller vid fysisk "massering" av pixeln, som tydligen har funkat för en del, men inte för min del. Får man verkligen skicka tillbaka en lcd skärm för en pixel? jag har för mig att garantin säger att det måste vara fler än ett visst antal döda pixlar...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ringde direkt till Conrad när jag upptäckte pixelfelet för att få reda på vad Amoi har för pixelpolicy, men det var inget de visste och att få tag på SPB när det är IFA-mässa var ganska svårt tydligen. Får se om de fått reda på något på måndag då jag ska avlägga en lägesrapport på hur det gick med "hjärt & lungräddningen" på pixeln. Men Samsung har ju t.ex. pixelgaranti vid minsta lilla pixelfel, så det skiljer sig markant märken imellan, ska bli intressant att höra vad Amoi står någonstans. Men trist som attan att jag ska bli pilotfall hela tiden nu  För det är väl ingen annan som sitter där ute med några pixelfel eller andra knasigheter? Ja, förutom stephanterning då...
Postad 03 september 2006 - 00:08
Unregisteredcee0c5fc
-
Unregisteredcee0c5fc
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
mmm jag blöder med dig  Hoppas verkligen det löser sig! det är ju trotts allt enheldel pengar! Hur gick det? Blev det någon förbättring?
<{POST_SNAPBACK}>
Har nu haft UDP stått på sen igår och ingen förbättring Inte heller vid fysisk "massering" av pixeln, som tydligen har funkat för en del, men inte för min del.
Får man verkligen skicka tillbaka en lcd skärm för en pixel? jag har för mig att garantin säger att det måste vara fler än ett visst antal döda pixlar...
<{POST_SNAPBACK}> Jag ringde direkt till Conrad när jag upptäckte pixelfelet för att få reda på vad Amoi har för pixelpolicy, men det var inget de visste och att få tag på SPB när det är IFA-mässa var ganska svårt tydligen. Får se om de fått reda på något på måndag då jag ska avlägga en lägesrapport på hur det gick med "hjärt & lungräddningen" på pixeln. Men Samsung har ju t.ex. pixelgaranti vid minsta lilla pixelfel, så det skiljer sig markant märken imellan, ska bli intressant att höra vad Amoi står någonstans. Men trist som attan att jag ska bli pilotfall hela tiden nu För det är väl ingen annan som sitter där ute med några pixelfel eller andra knasigheter? Ja, förutom stephanterning då...
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 03 september 2006 - 09:27
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
DevilGod:
Ja, vad säger man?? Du har haft sån grym otur, nu har det ju gått ut en hel flock maskiner i Sverige och verkar få allt strul...  stackare!
Men, när det gäller Pixelgaranti osv så har ju inte haft din "nya" TV i mer än ett par dar, så att byta den kan ju inte vara ett problem, förrutom all tid som går till spillo och pengarna som du ligger ute med...
Nä... hoppas dom löser detta på ett bra och snabbt sätt för dig!!
Postad 03 september 2006 - 11:31
Fredag
-
Fredag
-
Forumräv
-
-
954 inlägg
Om embalaget är helt så kan man utnyttja ångerrätten inom 14 dagar...
Postad 03 september 2006 - 15:58
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Detta är ju intressant, hoppas den klarar pixelmappat och inte konverterar om bilden på något vis. Med konvertera menar jag att den tar emot t.e.x 60 hz signal på ingången och den konverteras ned till 30hz som panelen sedan visar.
CE standard timings supported 1920 x 1080i at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV (Native) 1920 x 1080p at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV (Native) 1920 x 1080i at 50Hz (16:9) - HDTV 1920 x 1080p at 50Hz (16:9) - HDTV
Väntar med spänning ...
<{POST_SNAPBACK}>
Trots den långa tråden hittade jag inget svar på denna fråga. Klarar Amoi LC42T1E att visa 1920 x 1080p / 50Hz (16:9)? Jag har förstått att den kan ta emot signalen och visa den men har inte hittat någon information ifall den verkligen visar signalen pixelmappat och i 50 Hz vilket naturligtvis är en enorm skillnad mot att bara kunna visa bilden. Jag låter hellre bli att titta på en film än att se den i en frekvens som ger en massa "judder" så för mig personligen är frågan ganska viktig. Tacksam för svar.
Postad 03 september 2006 - 16:08
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
frallan:
Men... förstår inte riktigt din fråga? Denna har besvarats och diskuterats ett antal gånger. Det klipp du har med är ju från inlägg 24, det är ju utkört via "monitorinfo" tror jag det heter! Där får du ju svart på vitt att den klarar 1920x1080 i progressivt i både 50 & 60Hz??? Att det är pixelmappat är ju oxå det konstaterat via inlägg här och på www.avforums.com ??
Så här torde det knappast finnas några frågetecken??
Förtydliga din fråga om jag inte riktigt förstått!!
Postad 04 september 2006 - 10:30
MiggeJ
-
MiggeJ
-
Rookie
-
7 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Har nu haft UDP stått på sen igår och ingen förbättring Inte heller vid fysisk "massering" av pixeln, som tydligen har funkat för en del, men inte för min del.
Får man verkligen skicka tillbaka en lcd skärm för en pixel? jag har för mig att garantin säger att det måste vara fler än ett visst antal döda pixlar...
<{POST_SNAPBACK}> Jag ringde direkt till Conrad när jag upptäckte pixelfelet för att få reda på vad Amoi har för pixelpolicy, men det var inget de visste och att få tag på SPB när det är IFA-mässa var ganska svårt tydligen. Får se om de fått reda på något på måndag då jag ska avlägga en lägesrapport på hur det gick med "hjärt & lungräddningen" på pixeln. Men Samsung har ju t.ex. pixelgaranti vid minsta lilla pixelfel, så det skiljer sig markant märken imellan, ska bli intressant att höra vad Amoi står någonstans. Men trist som attan att jag ska bli pilotfall hela tiden nu För det är väl ingen annan som sitter där ute med några pixelfel eller andra knasigheter? Ja, förutom stephanterning då...
<{POST_SNAPBACK}>
Jo tyvärr, jag har också hittat ett antal trasiga pixlar på min Amoi. En alltid tänd (vit) ungefär mitt på samt några till röda och gröna lite längre ned i bilden. Vore väldigt intressant att få reda på pixelgarantin för den här burken. Det kan även tilläggas att de felande pixlarna är omöjliga att urskilja i soffan två meter bort. Dessutom så tycker jag mig ha problem med väldigt mörka scener då bilden ser ut att vara ljusare ute i högerkanten. Undrar vad detta kan bero på? Det är inte speciellt lockande att behöva skicka tillbaka den då jag i så fall skulle vara utan TV tills jag får en ny. Skall hem och köra UDP och se vad det kan ge. /M
Postad 04 september 2006 - 12:46
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Efter månader av grubblerier så närmar jag mig ett beslut och är sugen på att köpa denna LCD! Har massor av grubblerier och vissa kanske är lite off topic men.... Förutom vanlig tv-koll vill jag använda tv:n via min dator för att se filmer, foton , surfa mm. Har just nu analogt via kabelvision men ska nog fixa digitalt via bredbandet. har BBB 100 mbit. Nackdelen med BBB är ju 24 månaders bindning och att deras digitalbox tydligen inte kan kopplas ihop med en mediacenterdator?? kan för lite om sånt än men det lät ju lite trist. Några av mina funderingar?* Min dator har ett grafikkort ATI Radeon 9600 XT och högsta upplösningen som jag kan köra på datorn är vad jag förstår 1280x1024. Antingen har jag missat nåt med inställningarna eller så måste jag köpa ett nytt grafikort för att kunna utnyttja Amoi tv:n´s med 1920x1080? Nåt förslag på grafikkort i så fall? Moderkortet är ett Nvidia (NF8 pro * Har lite tankar på ny dator också eller så ska man köpa en sån där mediaspelare som någon tipsade om tidigare. Vore perfekt med mediaspelare/DVD med hårddisk där jag kan föra över filmer, foton mm från min externa hårddisk via USB. Tar gärna emot tips! * Har tv:n vridbart bordsstativ? (tror inte det men frågar för att va säker) * På elgiganten tyckte jag ljudet på deras 37" lät riktigt bra men här inne verkar det vara delade meningar om det. Vad säger ni som haft tv:n ett tag om ljudet? Vet inte om pengarna räcket till hemmabioanläggning i nuläget Är tyvärr inte lika kunnig inom tv-teknik som många av er andra men är väldigt tacksam för all info ni delar med er av!
Postad 04 september 2006 - 13:17
Unregisteredad6e6b10
-
Unregisteredad6e6b10
-
Användare
-
-
149 inlägg
* Min dator har ett grafikkort ATI Radeon 9600 XT och högsta upplösningen som jag kan köra på datorn är vad jag förstår 1280x1024. Antingen har jag missat nåt med inställningarna eller så måste jag köpa ett nytt grafikort för att kunna utnyttja Amoi tv:n´s med 1920x1080? Nåt förslag på grafikkort i så fall? Moderkortet är ett Nvidia (NF8 pro
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, du behöver inget nytt grafikkort! Det är din skärm (TFT gissar jag?) som inte klarar mer än 1280*1024.
Postad 04 september 2006 - 13:43
joje1
-
joje1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Prova ladda ned senaste drivrutinerna till ditt grafikkort, alternativ ladda ned Powerstrip (det fick jag göra) http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm
Postad 04 september 2006 - 14:53
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
kaptenkidd71:
Tjena!!
PC-frågorna får de andra nördarna ta, men här kommer i alla fall lite svar:
- Vridbar fot, nej!
- Ljudet i TV:n är helt Okey tycker jag. Det är inget lågbudget med det, det finns BBE och 5-6 olika ljudvarianter varav en som du själv kan ställa in. Det finns oxå självklart separat bas o diskant reglage.
Jag köpte en mediaspelare (Transgear DVX-700). Fördelarna med mediaspelare är ju att man slipper kludda med drivrutiner o uppdateringar osv. Nackdelen är ju naturligtvis att det inte är riktigt lika flexibelt, men det funkar riktigt bra tycker jag.
Jag vald Transgearen för att den klarar WMV-HD, Divx-HD osv plus att den har DVD inbyggt som kan skala upp till i alla fall 1080i (1080p finns som beta). Den klarar externa USB diskar osv har ethernet, så den går ju mycket bra ihop med ett datanät. Den enda nackdelen som jag ser är att den inte klarar H.264 (Mpeg4 standarden för HDTV), vill man ha det så får man vänta ca 3-6 månader eller köra dator. Transgearen kostar ca 2500 kr via Pixmania. Skulle jag titta idag skulle jag kolla på Tvix 5000, PixelMagic HDbox eller Transgearen. I det sällskapet är det bara Transgearen som har DVD.
Sök på forumet så hittar du min recension av Transgearen, kolla även på MPCclub.com
Postad 04 september 2006 - 16:18
suffer
-
suffer
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har ett 9600 i min htpc och det funkar, 1080p i hd funkar sådär ett 9800 pro skulle nog va perekt.
fick min supra hdmi/dvi kabel idag, har kört med vga innan. grymm skillnad.
är grymt nöjd med tvn.
nån som har nå länkar till 1080p material
Postad 04 september 2006 - 17:24
Unregistered178bc39f
-
Unregistered178bc39f
-
Användare
-
-
124 inlägg
Postad 04 september 2006 - 18:18
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
suffer: Här är en rätt schysst länk, det är Highdefforum.com:s officiella tråd om detta, alla länkar funkar inte, men en hel del... Sen har du ju Pyttemjuk oxå (Microsoft)!! HDClips.net
Redigerat av Kanelbulle, 04 september 2006 - 18:35.
Postad 04 september 2006 - 19:13
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
frallan:
Men... förstår inte riktigt din fråga? Denna har besvarats och diskuterats ett antal gånger. Det klipp du har med är ju från inlägg 24, det är ju utkört via "monitorinfo" tror jag det heter! Där får du ju svart på vitt att den klarar 1920x1080 i progressivt i både 50 & 60Hz??? Att det är pixelmappat är ju oxå det konstaterat via inlägg här och på www.avforums.com ??
Så här torde det knappast finnas några frågetecken??
Förtydliga din fråga om jag inte riktigt förstått!! 
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, jag har nu tittat igenom hela den 35-sidiga tråden på www.avforums.com om det nu var den här du menade: http://www.avforums....ad.php?t=294603Om jag förstått det rätt kan åtminstone Amoi LC37AF1E visa 1920x1080 50/60 Hz pixelmappat. Gäller detsamma för Amoi LC42T1E? Det är dock ingen i varken denna tråd eller den på avforums.com som bekräftat att den verkligen kan visa 1920x1080/50 i 50 Hz därav min fråga ifall den klarar det. Det enda inlägg jag hittat angående detta är att Amoi LC37AF1E verkar låsa frekvensen vid 60 Hz även om man skickar 50 eller 100 Hz till den. Yes works fine 1080p/50Hz/60Hz and in fact over those frequencies it probably locks to 60 since we were able to see 1080p at declared 100Hz (from the PC settings, which I am not sure were real 100Hz).
Postad 04 september 2006 - 19:54
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
frallan:
Jag har läst flera som bekräftat detta, det är frågor som handlar om hur man gör osv och då beskrivs det hur du gör. Det diskuteras i post, 71, 78, 80 bla och bekräftas mycket tydligt i post 96-98.
Så det ska nog inte vara några tveksamheter!! Men många poster är det!!
Postad 04 september 2006 - 20:57
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Kanelbulle,Huh? Jag ser ingenting i dessa inlägg som nämner något om ifall Amoi LC42T1E verkligen visar 1920x1080/50 i 50 Hz. Eller är det något jag missat? Är det alltså så att LC42T1E klarar att visa nämnda upplösning pixelmappad men då låst till 60 Hz? Med andra ord klarar den alltså inte att visa bilden i 50 Hz?
Postad 04 september 2006 - 21:50
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
frallan:
Jag har aldrig sett diskussioner om i vilken frekvens du kör pixelmappat? Kör den pixelmappat så kör den ju pixelmappat... Om du serverar signalen i 50 eller 60 hz från ditt grafikkort så är det ju datorn som bestämmer svepfrekvensen?? I och med att Amoin klarar av att hantera både 25/30/50/60 Hz skulle det förvåna mig djupt om det skulle vara någon skillnad?
Vad är det som får dig att tro att den är låst till en frekvens? Det låter ju mysko?
Är jag ute och cyklar?? Det bör ju finnas ett antal Amoi-ägare som i så fall kan testa, jag kör ju enbart med en Mediaspelare (i och för sig 50/60 Hz 1080i, men ändå...)
Postad 05 september 2006 - 03:17
Unregisteredbe6dc07d
-
Unregisteredbe6dc07d
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej på er!
Ny här, första inlägget....
Men jag har följt den här tråden ett tag och tycker att den verkar intressant.
Har själv funderat på att köpa en "platt-tv", men inte hittat någon som är så speciellt bra om man tar priset i åtanke.
Denna Amoi verkar hög intressant men det jag är lite rädd för är "svärtan" i den. Hur ser det ut att se på den om kvällen/natten när man glömt att tända någon lampa i rummet? Lyser backlighten igenom mycket? Känns det "svarta" i bilden grått i jämförelse till det mörka rummet man sitter i? Ser man detaljer i tex en mörk (svart) rock eller jacka i en film som som har mörka scener?... Eller blir de som har mörka kläder på sig bara som en siluett? Om ni tar någon annan LCD som referens hur ligger den här då till. Ungefär som genomsnittet? Eller bättre?
Har nämligen en LCD i sovrummet som har Ok bild. Det är en Philips 23PF5320 720P.. Ser bra ut på dagen och med ljus starka bilder, men dessa mörka tv serier som CSI, Prison Break och många filmer i liknande stil ser hemska ut. Kan juh vara så att jag är bortskämd med Min stora 36" bildrörs tv i vardagsrummet en Philips 36PW9527 (tror jag den heter).... Alltså bilden som den ger har jag inte sett NÅGON "platt-tv" klara av. Varken PLASMA eller LCD.
Plasman är närmare i kontrast och svärta men usel på att blanda fäger och finns än så länge inte i 1080P för vettiga pengar.
LCD blandar färgerna mycket bättre och har en lugnare bild men är sämre på svärta och kontrast. Nu har de lyckats blivit bättre och de finns i 1080P för vettiga pengar. Iaf Amoien ligger för vettiga pengar.
Men man har inte möjlihet att se dem prestera i ett mörkt rum. Och frågan är om de kan närma sig min "Tjock-TV"? Är det värt att lägga ut 20 000 för en knappt bättre bild men med troligen sämra svärta? Skulle så gärna vilja ha en HD tv och då vill jag helst ha en som är fullHD så att man slipper byta om något år eller två...
Tack för era svar ni som vet och har den hemma.
Kommer säkert med mer frågor vartefter de dyker upp igen.
MVH/ Robert
Postad 05 september 2006 - 06:16
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Noiz:
Tjena!! Det här med svärta är ju LCD:ns svaghet, jag har inte för många andar apparater att jämföra med Amoi:n är min första platta TV. Dock har jag försökt att jämföra med andra apparater jag sett ute. Och i den jämförelsen tycker jag att Amoi:n presterar riktigt bra. Det jag anmärt på är "ljusläckaget" i vidare vinklar, men det är problem som flera andra har och så illa brukar inte jag sitta.
Jag skulle tro att det här med svärta mycket har att göra med vilken generation du har på panelen och där ligger Amoi:n ganska hyfsat till.
Som jag sagt till flera tidigare, bor du i Göteborg/Borås trakten är du välkommen att kika, det är det enda raka. Annars har du ju 14 dagars returrätt... Så det är ju bara att testa (returfrakten kommer till har jag för mig!).
Postad 05 september 2006 - 07:03
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Tackar för alla svar. Det var ju skönt att Grafikkortet verkar hålla skapligt och jag får väl först testa när tv:n kommer och funkar det ej tillräckligt får man kika på ett nytt då. Grejade lite igår och såg att man kunde höja upplösningen till 1920x1080 genom att ändra vissa inställningar även om det inte passar sig på skärmen jag har. Jag kommer ju att vilja köpa en hårddisk-dvd eller mediaspelare framöver och då vill man ju koppla ihop den med TV:n via HDMI vilket innebär lite problem när datorn ockupperar den utgången. Är det någon som använder en sån där HDMI-växel, split eller vad de heter och hur funkar det? Tappar man signalstyrka då? Nu ska jag läsa lite om det finns nån bra 10 meters dvi-hdmi kabel som verkar bra o inte kostar multum. Det låter ju trevligt att tv:n har skapligt ljud eftersom jag nog inte har råd med nån ljudanläggning just i nuläget!  Nu var jag inne på lite off-topic ämnen här *sorry* men hur som helst så får jag se om jag tar ett beslut på torsdag och längre fram ska jag i så fall delge er om mina synpunkter också.
Redigerat av kaptenkidd71, 05 september 2006 - 07:06.
Postad 05 september 2006 - 07:06
Unregistered45a72c65
-
Unregistered45a72c65
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Är det någon som jämfört Amoi LC42T1E mot Toshiba 42WLG66PG?
Jag tycker toshiban har bra bild och svärta kostar runt 22000 kr från tyskland.
Postad 05 september 2006 - 07:18
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
kaptenkidd71: Kjell & Co har en HDMI switch för 299kr... ingen aning om kvalitet osv. De har även DVI-HDMI kablar av olika kvaliteter. En dröm-kombo när det gäller inspelare-mediapspelare vore ju Dreambox 500S/C/T, där kan du köra mot en extern hårddisk och sedan tex Tvix eller Transgear beroende på. Jag sitter med Boxer-box från Sagem o Samsung, bra... med jag vill helst ha HDMI... roger.n Det är nog en fin-fin TV, men den klarar inte 1080p, bara 1080i om jag inte har fel! Sen vet jag inte om den klarar Pixelmappning 1:1... Skulle förvåna mig mycket om det skulle skilja nåt nämnvärt angående svärtan, den är bra på Amoi:n. De fördelar som finns med Toshiban i mitt tycke: 2 HDMI (switch kostar 299:-) och inbyggd DVB-T box (Boxer). Sen har du Amoi:n en stor fördel i den jämförelsen med garantipart i sverige (conrad.se), de står dessutom för returfrakt vi garantifel.
Redigerat av Kanelbulle, 05 september 2006 - 07:19.
Postad 05 september 2006 - 08:55
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Kanelbulle//Ja en sån där Dreambox verkar lite intressant och just det här med att kunna ansluta en extern hårddisk o föra över filer via USB är nåt jag suktar efter. Verkar inte som om någon Hårddisk-dvd klarar det ännu om jag förstått det hela rätt. Ska kolla in lite kablar och switchar från Kjell o läsa lite på kabelforumet också. Tack ändå för alla tips. Nu måste jag skaffa digital-tv och tyvärr verkar jag inte kunna skaffa så mycket annat i min lägenhet än BBB via bredbandet så det får bli sånt 1 år tills jag flyttar. När det gäller Tv:n så undrar jag om ni fick era hemkörda och om de ringde då o om det var på kvällstid?? Om de körs till postutlämningen måste man väl skaffa släpvagn för att få med sig åbäket Sen så undrar jag lite om bild i bild funktionen? Man kunde visa dator halva o tv halva men även två olika tv-program va om jag minns rätt? Har läst hela tråden men orkar inte leta igen. Slutfrågat från mig på ett tag....
Postad 05 september 2006 - 09:57
Unregisteredbe6dc07d
-
Unregisteredbe6dc07d
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tack Kanelbulle!
Hur är backlighten mot en mörk bakgrund? Är den jämn rakt över? Dvs är den lika svart i mitten som den är ute i hörnen eller "läcker" det lite mer från sidorna än mitt på om man ser tv:n rakt framifrån? Vet att alla LCD har problem med bilden från sidan men det är inte det jag undrar över. Utan det är mer jämnheten i bilden i allmänhet.
En annan sak som jag tänkt på är att Amoi 37" inte alltid sett så himla skarp ut. Känns som den saknat något "djup" i bilden och är aningens suddig om man tex jämför med Philips motsvarande 37" LCD. Har sett den precis brevid Toshiba 42WLG66PG och då har det varit en rätt synlig skillnad med samma HDTV källa. Ligger denna aningens suddighet och viss saknad av djup kvar även i Amoi 42":an som den gör i 37":an?
Hoppas någon är med på vad jag menar och tex varit inne på någon Elgigant och sett det jag pratar om.
Känns kanske lite som petitess anmärkningar, men när jag byter till en platt tv så vill jag byta UPP mig rent bild mässigt från det jag har nu.
Någon som haft en Philips 36PW9527 med Pixel Plus, digital Tv och kan jämföra med dessa 1080P LCD paneler?
Postad 05 september 2006 - 10:48
necksnapper
-
necksnapper
-
Användare
-
-
115 inlägg
Noiz, ska försöka svara på endel du undrar över, det var mycket text så jag missar säkert nåt, men är det nåt viktigt får du fråga igen.
Kvaliteten på panelel är väl som genomsnittet skulle jag säga, men om man tar hänsyn till upplösningen också så är det ju mycket bra. är det bara 1920x1080 som gäller så är det väl istället priset som är fördelen, det finns säkert bättre paneler därute.
Svärtan är långt från perfekt i ett mörkt rum, har tyvärr aldrig sett nån annan LCD-TV i mörker för att kunna jämföra, men jag tror inte det är sämre än andra. Svärtan är bättre än min bärbara budget dell men sämre än min 19" Acer TFT (AL1914) det är allt jag kan säga. Det är bara stora svarta omsråden man märker att svärtan än bristfällig i, men i bättre ljusförhållanden är svärtan bra. (CRT och plasma tappar ju istället svärta i starkt ljus)
Detaljer i mörker kan försvinna men om man är lite flexibel med inställningarna så går det att ordna utan att släppa för mycket på svärtan.
Backlighten tycker jag inte lyser igenom farligt mycket alls, man märker att bilden blir lite ljusare men det prverkar inte bildkvaliteten i övrigt. Inte heller kan man se att styrkan ökar med vinkeln så det blir ljusare ut åt sidorna. Däremot kan jag se varianser i backlighten om jag lägger en helfärgad bakgrundsfärg, om det är en lite "blaskig" färg är det tydligast. Men det är bara om man tittar efter det, annars märker man det inte.
Ljudet tycker jag är bra, men det går ju inte att jämföra med surroundljud
Denna TV kommer inte lösa alla dina problem du ser med LCD i allmänhet, den är väl egentilgen inte bättre än någon annan, men det vet jag inte om en dubbelt så dyr kommer göra heller. Tycker du att nackdelarna med LCD fortfarande överväger fördelarna (vilket jag kan förstå om du har en bra TV redan) rekommenderar jag att vänta ett år eller två istället.
Men det är 1920x1080 pixlar till ett hyfsat pris!!
Postad 05 september 2006 - 12:45
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Noiz:
Jag kan bara hålla med necksnapper. Min backlight är jämn och bra, det är det där med "ljusläckaget" jag pratade om, det syns dock mest med fullscreen filmer, så du har svar linje ovan o över, går du ut i olika vinklar så ser du skillnad då. Men har du heltäckande bild så är det mycket bra tycker jag.
Jag har sedan jag köpt den försökt jämföra med andra ute i butikerna och jag har mycket svårt att se skillnad måste jag säga, det ända jag kan tänka mig som är någon större skillnad är nog i så fall behandling av "dåliga" analoga signaler, där är säkert Philips bättre. Men inte ens de är ju bra. Dessutom vill man ju ha en HD-box så fort det går, då får man ju även HDMI. Då borde även vanlig standard TV tas till en annan höjd tror jag. Pixmania har en Samsung Box för de fria kanalerna med HDMI... mums lite sugen blir man...
Jag skulle vilja vända på en grej necksnapper skrev, jag tror inte att den är sämre än någon annan heller. Allt beror förstås på hur petig man är.
Som sagt, 14 dagars returrätt och som sagt bor du på rätt sida är du välkommen att kika!!
Postad 05 september 2006 - 14:14
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Innan jag bestämmer mig skulle jag bara vilja ha ett litet förtydligande av någon. Som jag har förstått det är den här tv:n´s största styrka att den klarar av att visa 1920x1080 (1080p) Gör det sån stor skillnad jämfört med Samsung och de andra som bara klarar 1366x768 (720p)??? Kommer det göra stor skillnad när man får HDTV? eller surfar via datorn som jag kommer vilja göra?
Svårt att riktigt förstå det här området när man inte haft någon platt tv att experimentera med. Tar jag bredbandsbolagets digital-tv nu som tyvärr verkar vara det bästa just för mig så blir det ingen hdtv inom 2 år men o andra sidan kanske det inte är hela världen eftersom det ändå kommer dröja innan hdtv är utbrett och boxarna är bra va?
Postad 05 september 2006 - 14:38
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Stirra inte dig blind på upplösningen. Inställningsmöjligheterna är precis lika mycket värt.
Jag valde mellan denna och en Sony KDL-40V2000 och valde Sonyn då den har fått så bra betyg överallt och har grymt bra svärta. Jag väntar med 1080 tills jag har råd med en större display.
Men det är bara min åsikt.
Postad 05 september 2006 - 15:41
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
kaptenkidd71:
Det är svårt att svara på,
- Vid PC/Mac körningen, då är skillnaden stor, det är inget att snacka om.
- Ska du köra PS3 är det en höjdare. Klarar 1080p, har BlueRay.
- HD-DVD eller BlueRay ligger i startgroparna, 1080p är högsta upplösningen där.
- HDTV är det inte säkert du ser skillnad på, det blir troligtvis 720p på den.
Sen kan jag bara säga att TV:n presterar bra för övrigt, du har bra inställningsmöjligheter. Så jag tror inte att du kommer att bli missnöjd!! Det är lätt att man stirrar sig blind på att Amoin klarar 1080p (1920x1080), men vi som kör den är överlag riktigt nöjda. Panelen i Amoin är helt klart ok. Den ger inga släpningar (8ms), jag tror inte någon hittat någon ghosting och svärtan är bra. Så du ger inget avkall i övrigt!
Detta är min åsikt, glöm inte gå in och kika på alla bilder som finns i forumet oxå!
Lycka till med ditt val!! Nä nu ska jag gå och kolla på TV...
Postad 05 september 2006 - 21:29
necksnapper
-
necksnapper
-
Användare
-
-
115 inlägg
Innan jag bestämmer mig skulle jag bara vilja ha ett litet förtydligande av någon. Som jag har förstått det är den här tv:n´s största styrka att den klarar av att visa 1920x1080 (1080p)
Gör det sån stor skillnad jämfört med Samsung och de andra som bara klarar 1366x768 (720p)??? Kommer det göra stor skillnad när man får HDTV? eller surfar via datorn som jag kommer vilja göra?
Svårt att riktigt förstå det här området när man inte haft någon platt tv att experimentera med.
Tar jag bredbandsbolagets digital-tv nu som tyvärr verkar vara det bästa just för mig så blir det ingen hdtv inom 2 år men o andra sidan kanske det inte är hela världen eftersom det ändå kommer dröja innan hdtv är utbrett och boxarna är bra va?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har jämfört lite 1080p med samma 720p klipp http://www.microsoft...ntshowcase.aspxoch ärligt talat är det svårt att se skillnad på Amoien. Men 1920x1080 ger bättre pixelmapping än 1366x768 vid 720p material eftersom det är 1,5:1 pixelmapping som ändå inte är helt udda (786:720 blir 1,0666:1). Så även om skillnaden är svår att se blir den iaf större om man jämför 1080p i 1:1 pixelmapping (Amoien) med 720p 1,0666:1 pixelmapping än det jag jämfört med. (Detta kanske blev helt obegripligt!) Men om du vill surfa är skillnaden stor, till att börja med kommer startmenyn vara enorm på 1366x768, det är antagligen lägre upplösning än du har på dataskärmen du sitter framför nu, men på dubbelt så stor yta! Så det kommer kännas trångt trots att skärmen är stor. Men å andra sidan blir texten nästan lite liten på Amoien om man sitter borta i TV-soffan, men textstorleken går ju iofs att ändra. I datamiljö tycker iaf jag att 1920x1080 slår 1366x768 med hästlängder, men man bör sitta lite närmre än 3 meter ifrån för att slippa anstränga ögonen så mycket.
Postad 05 september 2006 - 21:53
Cazrack
-
Cazrack
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.
Amoi'n 42 elite är kopplad till datorn amd64 x2 4400 via ett Radeon x1900xtx.
De går att köra 1920*1080p i 50 hz och få bild över hela skärmen.
De går INTE att köra 1920*1080p i 60 hz, får en svart tavelram runt bilden, skärmen
verkar vara i 1920*1080p i 60 hz men den fyller inte ut hela skärmens bildyta...
Tacksam för alla tips.
En helt annan fråga oxå, vilken betydelse har de om man kör 50 eller 60 hz när
man ser på film via datorn?
Tack!
EDIT: finns de någon drivrutin för skärmen att ladda ner?
/Cazrack
Redigerat av Cazrack, 05 september 2006 - 22:06.
Postad 06 september 2006 - 18:46
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
En helt annan fråga oxå, vilken betydelse har de om man kör 50 eller 60 hz när man ser på film via datorn?
<{POST_SNAPBACK}>
Det korta svaret på din fråga är att uppspelningen kommer att hacka om du använder en skärmfrekvens som inte är anpassad till källmaterialets framerate (antal bilder/sek). Ett mer utförligt svar är att filmmaterial normalt spelas in med 24 bildrutor/sek. För att kunna spela upp dessa bildrutor i ett jämnt flöde utan synliga hack/ryck måste man använda en uppspelningshastighet som är jämnt delbar med den ursprungliga bildhastigheten. I detta fall exempelvis 48 eller 72 bilduppdateringar/sek vilket ger 2 respektive 3 upprepningar av en och samma bildruta (2x24=48, 3x24=72). Om man försöker spela upp detta i 60 Hz, dvs 60 bilduppdateringar/sek så kan man inte upprepa alla bildrutor lika ofta som andra. I detta fall visas varannan bildruta 2 ggr och varannan 3 ggr. I och med att de bildrutor som visas 3 ggr visas under längre tid än de som bara visas 2 ggr så kommer inte bildflödet att bli jämnt. Här i Sverige har vi också traditionen att höja hastigheten och då antalet bildrutor/sek från 24 till 25 fps (PAL) vilket är en anpassning efter det elsystem vi använder (50 Hz). Detta påverkar inte hur jämnt bildflödet kommer att vara men naturligtvis vilka frekvenser man kan använda för att det ska kunna spelas upp jämnt (exempelvis 50, 75 eller 100 Hz).
Postad 07 september 2006 - 03:32
Unregistered042a4192
-
Unregistered042a4192
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Läget grabbar?
Min Amoi kom igår och jag har ett riktigt udda problem, trodde först att det var fel på TV'n men nu börjar jag undra om felet inte ligger i min HDMI-sladd...
Jag kan inte starta TV'n när HDMI-sladden är inkopplad, däremot går det hur bra som helst utan den ikopplad... vad fan kan detta bero på kan man ju undra?
HDMI-sladden är en HAMA för 649:- på El-Giganten så det är ju inget billigt skit heller liksom.
Postad 07 september 2006 - 08:51
necksnapper
-
necksnapper
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag märkte samma sak några gånger i början, den liksom hänger sig när man startar upp och man måste stänga av manuellt, sen måste man stänga av HDMI-källan innan det går att starta upp innan den hänger sig. Men sen dess har jag inte märkt det. skulle tro att det är en bug. Den finns antagligen fortfarande där för mig men jag startar inte upp TVn i HDMI eftersom vanlig TV vanligtvis är det sista innan jag stänger av.
Så antingen byter du bildkälla innan du stänger av, eller så startar du TVn innan du börjar skicka HDMI-signal till den.
Postad 07 september 2006 - 14:21
suffer
-
suffer
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
jag har då igna problem med min, använder mej av en supra hdmi/dvi.
Postad 07 september 2006 - 14:37
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Personligen fortsätter jag läsa info och måste vänta till nästa lön innan jag beställer men Amoi står fortfarande högst upp på listan men nu läste jag nyss om LG´s och Sonys nya modeller som kommer Oktober/Nov.  Man hamnar förmodligen alltid alltid i ett vänta eller ej -läge men de nya modellerna känns lite lockande för att de har 2 HDMI och lite annat. Vi får se hur det känns i slutet av månaden. Börjar bli grymt otålig för nu vill jag ha en platt tv
Under tiden får jag leta efter lämplig hårddisk dvd eller nån ny mediadator!
Har förresten tagit kontakt med en lokal TV-handlare och får se ifall de kunde ta hem Amoi och får se vilket pris de kan erbjuda i så fall!
Postad 07 september 2006 - 16:06
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
För det är väl ingen annan som sitter där ute med några pixelfel eller andra knasigheter? Ja, förutom stephanterning då...
<{POST_SNAPBACK}>
Jo tyvärr, jag har också hittat ett antal trasiga pixlar på min Amoi. En alltid tänd (vit) ungefär mitt på samt några till röda och gröna lite längre ned i bilden. Vore väldigt intressant att få reda på pixelgarantin för den här burken. Det kan även tilläggas att de felande pixlarna är omöjliga att urskilja i soffan två meter bort. Dessutom så tycker jag mig ha problem med väldigt mörka scener då bilden ser ut att vara ljusare ute i högerkanten. Undrar vad detta kan bero på? Det är inte speciellt lockande att behöva skicka tillbaka den då jag i så fall skulle vara utan TV tills jag får en ny. Skall hem och köra UDP och se vad det kan ge.
/M
<{POST_SNAPBACK}>
Har nu fått svar av Conrad som i sin tur fått information från SPB angående Amois pixelpolicy och det ser inte bra ut för egen del. Amoi har samma policy som många andra iom att de följer en ISO-standard i denna fråga, som heter ISO 13406-2. Fick en PDF-fil från Conrad men hittade exakt samma på nätet - den ser ut så här. Lite mer lättförståligt och förklarat på den här sidan. Konstigt nog så spelar det ingen roll hur stor eller liten skärm man har när det gäller Amoi - lite knasigt iom att pixelfel märks ju mer på mindre skärmar... Enligt den har jag felklass 3, dvs. en pixel med subpixelfel, och har för mig att Amoi räknades till miljöklass 2, vilket i sin tur innebär att man måste ha mer än 15(!) stycken sådana fel för att kunna lämna tillbaka skärmen  Men du, MiggeJ - kontakta Conrad på 040-55 21 35 så hjälpe de dig. Lite svårt att säga här och nu om du kan lämna tillbaka eller inte iom att du verkar ha så pass många och olika fel. Men surt är det iaf - att lägga ut 19000:- och vara tvingad att acceptera en produkt som inte är "perfekt" till 100% efter tillverkning är galet. Visst, man visste innan man köpte en LCD att det kunde var så men ändå... Och visst, jag skulle kunna skicka tillbaka den och kräva pengarna tillbaka, men vad skulle man köpa då? Har väntat med att köpa i nästan ett år och några utmanare eller likvärdiga alternativ finns verkligen inte.  Extra störande är det iom att man är beroende av skräckfilm som till större delen är väldigt mörka och att ha en grön frikkin pixel stirra på en konstant under de stunderna kommer nog sabba en del av filmnjutandet, men förhoppningsvis kommer jag väl vänja mig efter ett tag att den finns där, är dock tveksam till det... Det hade varit så mycket lättare att acceptera en svart pixel. *EDIT* Tog bort lite missuppfattningar.
Redigerat av DevilGod, 07 september 2006 - 16:16.
Postad 07 september 2006 - 20:02
cla32
-
cla32
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag kan inte starta TV'n när HDMI-sladden är inkopplad, däremot går det hur bra som helst utan den ikopplad... vad fan kan detta bero på kan man ju undra?
Samma problem här också. Har datorn kopplad via HDMI o tv'n vägrar att starta så länge den datorn är igång, samma sak via VGA kabel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|